ula arkusz1styczen[1] drukowane


WIEDZA O SPOAECZECSTWIE
Arkusz I
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz zawiera 19 stron. Ewentualny brak należy zgłosić
przewodniczącemu zespołu nadzorującego.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi trzeba zapisywać czytelnie w miejscu na to przeznaczonym przy każdym
zadaniu.
4. Należy pisać tylko długopisem (piórem) w kolorze niebieskim lub czarnym. Nie można
używać ołówka.
5. Nie wolno używać korektora.
6. Błędne zapisy należy wyraznie przekreślić. Nie wolno poprawiać na zapisanej już treści.
Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie, który nie będzie oceniany.
7. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba punktów, które można uzyskać za
jego poprawne rozwiÄ…zanie.
Życzymy powodzenia!!!!
Ogólna punktacja/ wpisuje egzaminator (nauczyciel sprawdzający pracę):
Nr zadania Suma
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Maksymalna
liczba 1 1 1 1 1 1 2 5 4 1 6 15 4 2 2 4 15 14 80
punktów
Uzyskana
liczba
punktów
W zadaniach od 1 do 6 podkreśl jedną prawidłowa odpowiedz.
Zadanie 1 (1 pkt)
Kultura grupy, której normy, wartości i zwyczaje odbiegają od obowiązujących ogół
społeczeństwa, to:
a) subkultura.
b) wartość.
c) tożsamość kulturowa.
d) identyfikacja kulturowa.
Zadanie 2 (1 pkt)
Zachowanie rozpowszechnione w danym społeczeństwie, ale uznawane za naganne
określamy, jako:
a) socjalizacjÄ™.
b) patologiÄ™.
c) stereotyp.
d) szowinizm.
Zadanie 3 (1 pkt)
Zjawisko polegające na występowaniu skrajnych poglądów to:
a) konformizm.
b) anarchizacja.
c) ubożenie społeczeństwa.
d) radykalizacja nastrojów społecznych.
Zadanie 4 (1 pkt)
W skład niższej izby Parlamentu RP wchodzi:
a) 100 osób.
b) 460 osób.
c) 560 osób.
d) 250 osób.
Zadanie 5 (1 pkt)
Zbrodnie wojenne wg Konstytucji RP:
a) ulegajÄ… przedawnieniu po 20 latach.
b) ulegajÄ… przedawnieniu po 15 latach.
c) ulegajÄ… przedawnieniu po 30 latach.
d) nie przedawniajÄ… siÄ™.
Zadanie 6 (1 pkt)
Warunkiem wejścia w życie ustaw jest ich:
a) ogłoszenie.
b) zatwierdzenie przez Sejm.
c) zatwierdzenie przez Senat.
d) podpisanie przez Prezydenta.
2
Zadanie 7 (2 pkt)
Zbadaj prawdziwość poszczególnych zdań wstawiając w miejsce kropek Prawda (P) lub Fałsz
(F).
1) Grupy nieformalnne powstają często wśród osób tworzących grupy formalne........
2) Postawa faktyczna jest tym samym, co postawa deklarowana........
3) Grupa inkluzywna to taka, do której przyjęcie jest obwarowane trudnymi,
rygorystycznymi warunkami.........
4) Konformizm opiera się na dużym indywidualizmie jednostki.........
5) Grupy, które powstały do rozwiązania konkretnego problemu lub wykonania zadania
praktycznego to grupy zadaniowe.........
6) Zbiorowość to grupa ludzi, których łączy nietrwała więz społeczna wynikająca np. ze
wspólnego przebywania w pewnym miejscu........
7) Grupy odniesienia, to grupy do których nie należymy, ale wyznawane przez nich wartości
z czasem stają się dla nas ważniejsze niż systemy wartości grup, których jesteśmy
członkami.........
8) Diada to grupa trzyosobowa.........
Zadanie 8 (5 pkt)
Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej tabelami, które są fragmentami materiałów ze strony
internetowej Głównego Urzędu Statystycznego i odpowiedz na pytania.
Tabela nr 1: Prognoza ludności na lata 2003-2030
Prognoza ludności Polski na lata 2003-2030
Dane
2003 2004 2010 2014 2017 2020 2024 2027 2030
Ogółem 38191908 38160130 3789922937684515 3748931937228846 36746103 3626841335692989
mężczyzni 18487540 18466613 1832978718239871 181635691805799317845665 17622240 17344899
kobiety 19704368 19693517 1956944219444644 193257501917085318900438 18646173 18348090
Miasta 23544849 23497607 2311429422785199 224905982213757221566386 21063715 20501162
mężczyzni 11192671 11164706 1096086010800666 106631061049988610233896 9996475 9728487
kobiety 12352178 12332901 1215343411984533 118274921163768611332490 11067240 10772675
WieÅ› 14647059 14662523 1478493514899316 149987211509127415179717 15204698 15191827
mężczyzni 7294869 7301907 7368927 7439205 7500463 7558107 7611769 7625765 7616412
kobiety 7352190 7360616 7416008 7460111 7498258 7533167 7567948 7578933 7575415
3
Tabela nr 2: Ruch ludności w latach 2000-2002 oraz prognoza na lata 2003-2030
Ruch naturalny Migracje zagraniczne
Rok
urodzenia zgony napływ odpływ
2000 378348 368028 7331 26999
2001 368205 363220 6625 23368
2002 353765 359486 6587 24532
2003 352744 361337 7206 25924
2004 348972 361276 7566 27040
2005 344513 361159 7949 28104
2006 344341 361927 8313 29348
2007 343547 362339 8717 30624
2008 341967 363342 9159 31828
2009 339503 364034 9658 32951
2010 336144 364950 10158 34264
2011 339511 367978 10158 33761
2012 341892 371433 10158 33418
2013 343220 374161 10158 32926
2014 343501 377281 10158 32512
2015 342796 379440 10158 32146
2016 338814 381893 10158 31708
2017 334018 384852 10158 31259
2018 328470 386431 10158 31006
2019 322203 388590 10158 30557
2020 315519 390457 10158 30098
2021 306408 391082 10158 29761
2022 297107 393284 10158 29402
2023 287788 394865 10158 28922
2024 278732 397365 10158 28729
2025 269873 400134 10158 27985
2026 261388 402864 10158 27828
2027 253355 406554 10158 27415
2028 245871 410017 10158 26931
2029 238964 414386 10158 26720
2030 232693 419113 10158 26259
1) Jakie są prognozy ludności Polski do 2030 roku? Omów w oparciu o zmiany wielkości
populacji, miejsce zamieszkania i płeć.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
4
2) Co może być przyczyną zmian liczebności populacji? Wymień dwie przesłanki.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
3) Jakie sÄ… prognozy GUS dotyczÄ…ce przyrostu naturalnego w Polsce do 2030r.?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
4) Jakie sÄ… prognozy GUS dotyczÄ…ce migracji zagranicznej do 2030r.?
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Zadanie 9 (4 pkt)
Część A
Uzupełnij tabelę wpisując po jednym przykładzie dla poszczególnych funkcji rodziny, która
jest podstawową instytucją życia społecznego.
Funkcja: Przykład
1) prokreacyjna
2) socjalizacyjna
3) kulturowa
4) opiekuńcza
5) ekonomiczna
6) rekreacyjna
7) emocjonalna
5
Część B
Odpowiedz na pytanie: Z jakich powodów doszło do zmiany roli i znaczenia rodziny, jako
podstawowej grupy społecznej? Podaj cztery przyczyny.
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Zadanie 10 (1 pkt)
Uzupełnij tabelę przyporządkowując odpowiedni typ przywództwa wg Maxa Webera
(tradycyjny, charyzmatyczny, legalny) do przykładów.
Typy przywództwa Przykład
według Maxa Webera
1) .......................... Gandhi; Martin Luther King
2) .......................... George W. Bush; Jacques Chirac.
3) .......................... Elżbieta II; Juan Carlos.
Zadanie 11 (6 pkt)
Część A
PrzyporzÄ…dkuj odpowiednie imiona i nazwiska do doktryny politycznej wpisujÄ…c w miejsce
kropek odpowiedniÄ… literÄ™.
a) Jean Monnet; b) Edward Bernstein; c) John Stuart Mill; d) Karol R. Popper; e) Winston
Churchill; f) Tony Blair; g) Gerhard Schröder; h) Emmanuel Mounier; i) Konrad Adenauer;
j) Benjamin Constant; k) Edmund Burke; l) Margaret Thatcher.
Doktryna polityczna Osoba
1) Konserwatyzm ........................
2) Liberalizm ........................
3) Chrześcijańska demokracja ........................
4) Socjaldemokracja ........................
Część B
Do podanych koncepcji (zasad) dobierz doktrynÄ™ politycznÄ… wpisujÄ…c odpowiedniÄ… literÄ™ w
miejsce kropek.
A) konserwatyzm; B) liberalizm; C) chrześcijańska demokracja; D) socjaldemokracja,
E) nazizm; F) komunizm.
1)  państwo nocny stróż ,
2) państwo opiekuńcze,
6
3) zasada solidaryzmu,
4) rasistowska koncepcja narodu,
5) koncepcja partii nowego typu kierujÄ…cej rewolucjÄ….
1) ..............; 2) ..............; 3) ..............; 4) ..............; 5) ..............
Część C
Podaj autora poniższych stwierdzeń wpisując w miejsce kropek jego imię i nazwisko.
1) Zwycięscy nikt nie będzie pytał, czy mówił prawdę. ....................................
2) Socjalizm albo śmierć. ....................................
3) Nieważne, kto głosuje, ważne, kto liczy głosy ....................................
Zadanie 12 (12 pkt)
Część A
Wymień i wpisz w miejsce kropek kompetencje Sejmu, Senatu i Zgromadzenia Narodowego
w Polsce:
A) KOMPETENCJE SEJMU (sześć przykładów)
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
B) KOMPETENCJE SENATU (cztery przykłady)
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
C) KOMPETENCJE ZGROMADZENIA NARODOWEGO (dwa przykłady)
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
7
Część B
Uporządkuj chronologicznie Marszałków Sejmu i Senatu wpisując odpowiednie litery obok
liczb.
A) Andrzej Stelmachowski; B) Mikołaj Kozakiewicz; C) Alicja Grześkowiak; D) Wiesław
Chrzanowski; E) Józef Zych; F) Maciej Płażyński; G) Longin Pastusiak; H) Józef Oleksy;
I) August Chełkowski; J) Marek Borowski; K) Adam Struzik; L) Włodzimierz Cimoszewicz.
I) MARSZAAKOWIE SEJMU:
1) .........; 2) .........; 3) .........; 4) .........; 5) .........; 6) .........; 7) ..........; 8) ...........
II) MARSZAAKOWIE SENATU:
1) .........; 2) .........; 3) .........; 4) .........; 5) ..........
Część C
Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997r. a następnie
odpowiedz na pytania.
Rozdział VI
RADA MINISTRÓW I ADMINISTRACJA RZDOWA
Art. 154.
1. Prezydent Rzeczypospolitej desygnuje Prezesa Rady Ministrów, który proponuje skład
Rady Ministrów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje Prezesa Rady Ministrów wraz z
pozostałymi członkami Rady Ministrów w ciągu 14 dni od dnia pierwszego posiedzenia
Sejmu lub przyjęcia dymisji poprzedniej Rady Ministrów i odbiera przysięgę od członków
nowo powołanej Rady Ministrów.
2. Prezes Rady Ministrów, w ciągu 14 dni od dnia powołania przez Prezydenta
Rzeczypospolitej, przedstawia Sejmowi program działania Rady Ministrów z wnioskiem o
udzielenie jej wotum zaufania. Wotum zaufania Sejm uchwala bezwzględną większością
głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
3. W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie ust. 1 lub nieudzielenia jej wotum zaufania
w trybie ust. 2 Sejm w ciągu 14 dni od upływu terminów określonych w ust. 1 lub ust. 2
wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowanych przez niego członków Rady
Ministrów bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej
liczby posłów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje tak wybraną Radę Ministrów i odbiera
przysięgę od jej członków.
Art. 155.
1. W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 154 ust. 3 Prezydent Rzeczypospolitej
w ciągu 14 dni powołuje Prezesa Rady Ministrów i na jego wniosek pozostałych członków
Rady Ministrów oraz odbiera od nich przysięgę. Sejm w ciągu 14 dni od dnia powołania
Rady Ministrów przez Prezydenta Rzeczypospolitej udziela jej wotum zaufania większością
głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
2. W razie nieudzielenia Radzie Ministrów wotum zaufania w trybie określonym w ust. 1,
Prezydent Rzeczypospolitej skraca kadencjÄ™ Sejmu i zarzÄ…dza wybory.
8
Art. 156.
1. Członkowie Rady Ministrów ponoszą odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu za
naruszenie Konstytucji lub ustaw, a także za przestępstwa popełnione w związku z
zajmowanym stanowiskiem.
2. Uchwałę o pociągnięciu członka Rady Ministrów do odpowiedzialności przed Trybunałem
Stanu Sejm podejmuje na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej lub co najmniej 115 posłów
większością 3/5 ustawowej liczby posłów.
Art. 157.
1. Członkowie Rady Ministrów ponoszą przed Sejmem solidarną odpowiedzialność za
działalność Rady Ministrów.
2. Członkowie Rady Ministrów ponoszą przed Sejmem również odpowiedzialność
indywidualną za sprawy należące do ich kompetencji lub powierzone im przez Prezesa Rady
Ministrów.
Art. 158.
1. Sejm wyraża Radzie Ministrów wotum nieufności większością ustawowej liczby posłów na
wniosek zgłoszony przez co najmniej 46 posłów i wskazujący imiennie kandydata na Prezesa
Rady Ministrów. Jeżeli uchwała została przyjęta przez Sejm, Prezydent Rzeczypospolitej
przyjmuje dymisję Rady Ministrów i powołuje wybranego przez Sejm nowego Prezesa Rady
Ministrów, a na jego wniosek pozostałych członków Rady Ministrów oraz odbiera od nich
przysięgę.
2. Wniosek o podjęcie uchwały, o której mowa w ust. 1, może być poddany pod głosowanie
nie wcześniej niż po upływie 7 dni od dnia jego zgłoszenia. Powtórny wniosek może być
zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zgłoszenia poprzedniego wniosku.
Powtórny wniosek może być zgłoszony przed upływem 3 miesięcy, jeżeli wystąpi z nim co
najmniej 115 posłów.
Art. 159.
1. Sejm może wyrazić ministrowi wotum nieufności. Wniosek o wyrażenie wotum nieufności
może być zgłoszony przez co najmniej 69 posłów. Przepis art. 158 ust. 2 stosuje się
odpowiednio.
2. Prezydent Rzeczypospolitej odwołuje ministra, któremu Sejm wyraził wotum nieufności
większością głosów ustawowej liczby posłów.
Art. 160.
Prezes Rady Ministrów może zwrócić się do Sejmu o wyrażenie Radzie Ministrów wotum
zaufania. Udzielenie wotum zaufania Radzie Ministrów następuje większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Art. 161.
Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, dokonuje zmian w składzie
Rady Ministrów.
Art. 162.
1. Prezes Rady Ministrów składa dymisję Rady Ministrów na pierwszym posiedzeniu nowo
wybranego Sejmu.
2. Prezes Rady Ministrów składa dymisję Rady Ministrów również w razie:
9
1) nieuchwalenia przez Sejm wotum zaufania dla Rady Ministrów,
2) wyrażenia Radzie Ministrów wotum nieufności,
3) rezygnacji Prezesa Rady Ministrów.
3. Prezydent Rzeczypospolitej, przyjmując dymisję Rady Ministrów, powierza jej dalsze
sprawowanie obowiązków do czasu powołania nowej Rady Ministrów.
4. Prezydent Rzeczypospolitej, w przypadku określonym w ust. 2 pkt 3, może odmówić
przyjęcia dymisji Rady Ministrów.
1) Procedura tworzenia rządu w Polsce określana jest mianem  trzech kroków . Jaki rodzaj
większości musi uzyskać Prezes Rady Ministrów w pierwszym i drugim kroku aby
uzyskać wotum zaufania?
......................................................................................................................................................
Co oznacza ten rodzaj większości?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
2) Jaki rodzaj większości wystarcza przy trzecim kroku w czasie tworzenia rządu?
......................................................................................................................................................
Co oznacza ten rodzaj większości?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
3) Który artykuł reguluje procedurę konstruktywnego wotum nieufności?
......................................................................................................................................................
4) Co oznacza konstruktywne wotum nieufności?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
5) Ilu najmniej posłów może uchwalić konstruktywne wotum nieufności dla rządu?
......................................................................................................................................................
6) Procedurę ilu kroków w tworzeniu Rady Ministrów przewidywała Mała Konstytucja z
1992 roku?
......................................................................................................................................................
Zadanie 13 (4 pkt)
Uzupełnij tabelę wpisując litery do odpowiedniej kategorii państw a następnie zaznacz
(odpowiednią literą) państwa na zamieszonej poniżej mapie.
A)Hiszpania, B)Austria, C)Dania, D)Belgia, E)Rosja, F)Irlandia, G)Niemcy H)Szwecja.
10
Monarchia Republika Państwo unitarne Państwo federacyjne
Mapa Europy
Zadanie 14 (2 pkt)
Część A
UporzÄ…dkuj chronologicznie wymienione w tabeli wydarzenia, wpisujÄ…c w miejsce kropek
odpowiedniÄ… cyfrÄ™ od 1 do 6.
Wydarzenie Numer
Wprowadzenie wspólnej waluty euro w dwunastu krajach członkowskich UE. ..........
Podpisanie Traktatów rzymskich. ..........
Wejście w życie traktatu o Unii Europejskiej. ..........
Podpisanie Traktatu nicejskiego. ..........
Rozszerzenie UE o dziesięć nowych krajów. ..........
Pierwsze bezpośrednie wybory do Parlamentu Europejskiego. ..........
11
Część B
Uzupełnij schemat wpisując odpowiednie informacje w poszczególne filary.
UNIA EUROPEJSKA
I FILAR II FILAR III FILAR
Zadanie 15 (2 pkt)
W zamieszczonych poniżej przykładach norm prawnych określ hipotezę, dyspozycję i sankcję
wpisujÄ…c odpowiednie fragmenty w miejsce kropek.
Przykład 1 Art. 415 kodeksu cywilnego
Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
Hipoteza.....................................................................
Dyspozycja.....................................................................
Sankcja.....................................................................
Przykład 2 Art. 250. kodeksu karnego
Kto, przemocą, grozbą bezprawną lub przez nadużycie stosunku zależności, wywiera wpływ
na sposób głosowania osoby uprawnionej albo zmusza ją do głosowania lub powstrzymuje od
głosowania, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Hipoteza.....................................................................
Dyspozycja.....................................................................
Sankcja.....................................................................
Zadanie 16 (4 pkt)
Wymień zadania samorządu gminy.
A) ZADANIA WAASNE (6 przykładów)
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
12
B) ZADANIA ZLECONE (2 przykłady)
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 17 (15 pkt)
Część A
Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej materiałami i wykonaj polecenia.
Badanie CBOS  Poczucie zagrożenia biedą i postrzeganie rozmiarów ubóstwa w Polsce.
Warszawa kwiecień 2004r.
Tabela nr 1
Które z wymienionych określeń
Wskazania respondentów według terminów badań
najlepiej charakteryzuje sposób
V IV IV XI IV X I X I VI IV III
gospodarowania pieniędzmi
1993 1994 1995 1995 1996 1996 1997 1997 1999 2000 2002 2004
w Pana(i) gospodarstwie domowym?
w procentach
Żyjemy bardzo biednie  nie starcza
9 9 9 6 7 6 7 7 7 8 6 9
nam nawet na podstawowe potrzeby
Żyjemy skromnie  musimy na co
dzień bardzo oszczędnie 43 43 42 39 38 34 32 33 36 39 34 39
gospodarować
Żyjemy średnio  starcza nam na co
dzień, ale musimy oszczędzać na 45 44 45 49 50 54 54 54 50 45 53 46
poważniejsze zakupy
Żyjemy dobrze  starcza nam na
3 3 3 5 5 6 6 5 6 7 7 6
wiele bez specjalnego oszczędzania
Żyjemy bardzo dobrze  możemy
0* 0* 1 1 0* 0* 1 1 1 1 1 0*
pozwolić sobie na pewien luksus
* Mniej niż 0,5%
Po analizie powyższego fragmentu badań (Tabela nr 1) odpowiedz na pytania:
1) W jaki sposób badani oceniali poziom życia polskich rodzin w 2002r. i 2004r?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
13
2) Od jakich czynników może być zależna ocena poziomu życia rodzi? Wymień dwie
zależności.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
3) Jaki procent badanych w ciągu ostatnich czterech lat uważa się za ludzi biednych?
......................................................................................................................................................
4) Jaki procent badanych w 2004r. uważał, że zna rodziny żyjące w ubóstwie?
......................................................................................................................................................
5) W jakich latach i o ile zmniejszyła się liczba Polaków utożsamiających się z ludzmi
biednymi?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
14
Tabela 2
Co, Pana(i) zdaniem, przede wszystkim decyduje Wskazania respondentów wg terminów badań
o tym, że niektórzy ludzie nie mogą wydostać się I 1997 I 1999 VI 2000 III 2004
z biedy?
w procentach (w nawiasach podano kolejność)
Brak pracy, bezrobocie 58(1) 67(1) 79(1) 79(1)
Brak wykształcenia, kwalifikacji zawodowych 26(7) 32(5) 35(2) 38(2)
Brak wsparcia i opieki ze strony państwa 20(8) 20(8) 34(3) 35(3)
Alkoholizm 35(4) 39(2) 31(5) 31(4-5)
Niezaradność życiowa, bezradność w załatwianiu
40(3) 33(4) 27(6-7) 31(4-5)
swoich spraw
Niskie emerytury, renty 29(6) 31(6) 32(4) 27(6)
Choroba, kalectwo 41(2) 37(3) 27(6-7) 23(7)
Lenistwo, niechęć do podejmowania pracy 31(5) 25(7) 20(8) 18(8)
Brak szczęścia, ślepy los 5(10) 5(9-10) 5(9) 5(9)
Brak wsparcia i opieki ze strony rodziny, brak
6(9) 5(9-10) 3(10) 4(10)
rodziny
Procenty nie sumują się do 100, ponieważ ankietowani mogli wybrać trzy czynniki
6) Co najbardziej utrudnia, zdaniem badanych, wydostanie siÄ™ z biedy? Podaj przyczyny i
wskazniki procentowe.
a) w latach 1997  2000?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
b) w latach 2000  2004?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
c) w latach 1997  2004?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
15
Część B
Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej wykresami, które pochodzą z badań CBOS
 Gotowość do współpracy z innymi Warszawa marzec 2004, a następnie odpowiedz na
pytania.
16
1) Jakie przesłanki przyjęto w badaniach, jako przejaw gotowości do współpracy
respondentów?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
2) O jaki procent wzrosła od 2002r. do 2004r. gotowość Polaków do współpracy w
dziedzinach (podaj wartości procentowe):
a) politycznej ...........................................................
b) gospodarczej ...........................................................
c) społecznej ...........................................................
Zadanie 18 (14 pkt)
Napisz list do radnego powiatu (maksymalnie jedna strona), w którym przedstawisz
swoje stanowisko w sprawie budowy domu pomocy społecznej w twojej miejscowości. Na
poparcie swoich argumentów wykorzystaj między innymi materiały zamieszczone w zadaniu
17 oraz 8, a także wiedzę pochodzącą z innych zródeł.
Pamiętaj aby uwzględnić różne aspekty problemu tj.: społeczne, edukacyjne,
ekonomiczne, komunikacyjne. Pamiętaj także, o właściwej formie wypowiedzi.
17
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
18
Brudnopis
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
19
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
ARKUSZ I (80 pkt)
Schemat punktowania
Numer
Model odpowiedzi
Zasady przyznawania Punkty
zadania
punktów za zadanie
1 a 0  1 pkt 1 pkt
2 b 0  1 pkt 1 pkt
3 d 0  1 pkt 1 pkt
4 b 0  1 pkt 1 pkt
5 d 0  1 pkt 1 pkt
6 a 0  1 pkt 1 pkt
7 Prawda: 1, 5, 6, 7. 1pkt za 4 poprawne 2 pkt
Fałsz: 2, 3, 4, 8. wskazania;
za 8  2 pkt
8 1) W Polsce wg prognoz do 2030r. będzie nadal Za wskazanie 2 5 pkt
następować spadek liczby ludności (1), przy przesłanek (numery
czym wzrastać będzie liczba ludności na wsi przesłanek w
a spadać w mieście; różnica ta może być nawiasach) 1 pkt;
skutkiem przemieszczania się ludności z za 3  2 pkt.
miasta na wieÅ› (suburbanizacja) (2). W
badanym okresie w całej populacji będą
przeważać kobiety, zarówno w mieście jak i
na wsi, ale od 2017r. na wsi będzie więcej
mężczyzn niż kobiet.(3)
2) Przyczyny spadku liczby ludności to m.in.: 1 pkt za dwie
a) trudna sytuacja ekonomiczna i społeczna przesłanki.
pokolenia, które jest w wieku
prokreacyjnym,
b) zmniejszenie świadczeń socjalnych na
rzecz rodziny,
c) brak polityki prorodzinnej w programach
kolejnych rządów,
d) rosnący poziom wykształcenia ludności,
e) trudności na rynku pracy.
W pytaniu nr 2 należy uwzględnić inne przyczyny,
które są zgodne z rzeczywistością.
3) Wg prognoz będzie następował spadek 0 - 1 pkt
urodzeń, przy wzroście przeciętnej długości
życia. Wyjątkiem będą lata 2011-2014 kiedy
nastąpi wzrost urodzeń w stosunku do
poprzedniego okresu.
4) W najbliższych latach wzrośnie nieco skala 0  1 pkt
migracji zagranicznych, dlatego zwiększy się
nieznacznie ujemne saldo migracji, z
obecnych kilkunastu tysięcy osób rocznie do
24 tys. osób około 2010r.
9 Część A
1) przysparza społeczeństwu nowych 1 pkt za 3 poprawne 4 pkt
członków; wskazania, za 7 2 pkt
2) przygotowuje jednostkÄ™ do samodzielnego
życia, przekształca istotę biologiczną w
20
społeczną;
3) wprowadza jednostkę w świat kultury;
4) zapewnia swoim członkom wsparcie
emocjonalne; daje poczucie bezpieczeństwa;
5) członkowie rodziny tworzą wspólne
gospodarstwo domowe; zapewnia swoim
członkom wsparcie materialne;
6) zaspokaja potrzeby odpoczynku i rozrywki;
7) zaspokaja potrzeby emocjonalne swoich
członków.
Należy uznać inne odpowiedzi zgodne z
rzeczywistością.
Część B
1) rewolucja obyczajowa; 1 pkt za 2 poprawne
2) postępująca laicyzacja; przyczyny, za 4 2 pkt
3) zanik tradycyjnych systemów wartości;
4) postępujący zanik autorytetów, szczególnie
w rodzinach;
5) indywidualizacja w społeczeństwach;
6) wcześniejsze dojrzewanie biologiczne
młodzieży;
7) ruch emancypacji kobiet;
8) rozpowszechnianie siÄ™ kultury masowej;
9) oddziaływanie mediów.
Należy uznać inne odpowiedzi zgodne z
rzeczywistością.
10 1) charyzmatyczny 0  1 pkt 1 pkt
2) legalny
3) tradycyjny
11 Część A
1) e, k, l 1 pkt za 3 poprawne 6 pkt
2) c, d, j rozwiÄ…zania, za 7 2
3) a, h, i pkt; za 9 3 pkt (max).
4) b, f, g
Część B Za dwa poprawne
1)- B; 2)- D; 3)- C; 4)- E; 5)- F. wskazania 1 pkt; za 5
 2 pkt
Część C
1) Adolf Hitler; 2) Fidel Castro; 3) Józef Stalin 0  1 pkt
12 Część A 15 pkt
A) Kompetencje Sejmu: 1 pkt za 2 wskazania;
- może zmienić konstytucję wraz z Senatem, za 4  2 pkt, za 6  3
- uchwala ustawy, w tym ustawę budżetową pkt.
(budżet państwa) wraz z Senatem,
- kontroluje wykonanie budżetu państwa,
- może powołać komisję śledczą,
- grupa co najmniej 15 posłów ma inicjatywę
ustawodawczÄ…,
- posłowie mogą występować do rządu z
interpelacjami i zapytaniami (kontrola
rzÄ…du),
- wyraża zgodę na ratyfikację ważnych umów
międzynarodowych,
- bierze udział w powoływaniu i odwoływaniu
21
rzÄ…du,
- wybiera (powołuje) członków Trybunału
Konstytucyjnego i Trybunału Stanu, prezesa
NIK, NBP, IPN, Rzecznika Praw
Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka,
Generalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych oraz część składu Rady Polityki
Pieniężnej i Krajowej Rady Radiofonii i
Telewizji, Krajowej Rady SÄ…downictwa;
uchwały Sejmu powołujące prezesa NIK,
IPN, Rzecznika Praw Obywatelskich,
Rzecznika Praw Dziecka i Głównego
Inspektora Ochrony Danych Osobowych
wymagajÄ… zgody Senatu,
B) Kompetencje Senatu: 1 pkt za 2 wskazania;
- wraz z Sejmem może zmienić konstytucję, za 4  2 pkt.
- ma inicjatywÄ™ ustawodawczÄ…,
- w drodze ustawodawczej może do projektu
ustawy przyjętej przez Sejm wprowadzić
poprawki lub wnioskować o jej odrzucenie,
- wyraża zgodę na ratyfikację umów
międzynarodowych,
- wyraża zgodę na rozpisanie przez
Prezydenta RP referendum,
- wyraża zgodę na obsadzenie przez Sejm
stanowisk: prezesa NIK, IPN, Rzecznika
Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw
Dziecka i Głównego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych ,
- wybiera swoich przedstawicieli do Rady
Polityki Pieniężnej i Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji, Krajowej Rady
SÄ…downictwa.
C) Kompetencje Zgromadzenia Narodowego: 1 pkt za 2 wskazania.
- przyjmuje przysięgę od nowego wybranego
Prezydenta RP,
- stwierdza niezdolność Prezydenta RP do
sprawowania urzędu ze względu na stan
zdrowia większością 2/3 ustawowej liczby
członków Zgromadzenia Narodowego,
- zdecydować o ewentualnym postawieniu
Prezydenta RP przed Trybunałem Stanu w
stan oskarżenia; postawienie Prezydenta w
stan oskarżenia może nastąpić uchwałą
Zgromadzenia Narodowego podjętą
większością co najmniej 2/3 głosów
ustawowej liczby członków Zgromadzenia
Narodowego na wniosek co najmniej 140
członków Zgromadzenia Narodowego.
Część B
I) Marszałkowie Sejmu 1 pkt za 4 poprawne
1) B; 2) D; 3) H; 4) E; 5) F; 6) J; 7) H; 8) L. wskazania, za 8 2 pkt
II) Marszałkowie Senatu 0  1 pkt
1) A; 2) I; 3) K; 4) C; 5) G;
22
Część C
1) większość bezwzględna (bezwzględna 0  1 pkt (podanie
większość głosów); większość głosów za niż większości i
przeciw łącznie z głosami wstrzymującymi zdefiniowanie jej)
siÄ™,
2) większość zwykła; (zwykła większość 0  1 pkt (podanie
głosów); większość głosów za niż przeciw, większości i
przy czym nie liczą się głosy wstrzymujące zdefiniowanie jej)
siÄ™,
3) art. 158, 0  1 pkt
4) konstruktywne wotum nieufności oznacza, 0  1 pkt
że w jednej uchwale wyrażone zostaje
wotum nieufności dla dotychczasowego
rządu i równoczesny wybór nowego Prezesa
Rady Ministrów (premiera),
5) 231 posłów, 0  1 pkt
6) 5 kroków (pięciu kroków), 0  1 pkt
13 Monarchie: A; C; D; H 1 pkt za poprawne 4 pkt
Republiki: B; E; F; G przyporzÄ…dkowanie
Państwa unitarne: A; C; F; H dwóch państw i
Państwa federacyjne: B; D; E; G. oznaczenie ich na
Zdający umieszcza poprawnie państwa na mapie. mapie. Max  4 pkt
14 Część A 2 pkt
5; 1; 3; 4; 6; 2. 0  1 pkt
Część B
I FILAR: 0  1 pkt
Wspólnoty Europejskie: Traktat WE (1957); Traktat
Euroatom (1957); EWWiS (1951)
II FILAR
Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa
III FILAR
Wspólna polityka w sprawach wewnętrznych i
sprawiedliwości
15 art. 415 k.c. 2 pkt
hipoteza: Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę 1 pkt za poprawne
dyspozycja: obowiÄ…zany jest do jej naprawienia wskazanie w jednej
sankcja: - (brak) normie prawnej
hipotezy, dyspozycji i
art. 250 k.k. sankcji. Max 2 pkt.
hipoteza: Kto, przemocÄ…, grozbÄ… bezprawnÄ… lub
przez nadużycie stosunku zależności, wywiera wpływ
na sposób głosowania osoby uprawnionej albo
zmusza ją do głosowania lub powstrzymuje od
głosowania,
dyspozycja: podlega karze
sankcja: pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat
5
16 Zadania własne: Po 1 pkt za dwa 4 pkt
- utrzymanie dróg gminnych; kanalizacji, przykłady. Max 3 pkt.
wodociągów;
- organizacja gminnych placówek ochrony
zdrowia;
- prowadzenie szkół podstawowych i
23
gimnazjów;
- prowadzenie żłobków i przedszkoli;
- opieka społeczna;
- ochrona przeciwpożarowa;
- zapewnienie bezpieczeństwa sanitarnego;
- zagospodarowanie przestrzenne gminy;
- gospodarowanie mieniem komunalnym
gminy;
- prowadzenie gminnych domów kultury;
- ochrona środowiska.
Należy uwzględnić inne odpowiedzi zgodne z
rzeczywistością.
Zadania zlecone:
- prowadzenie urzędu stanu cywilnego, 1 pkt za dwa
rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów; przykłady.
- wydawanie dowodów osobistych.
Należy uwzględnić inne odpowiedzi zgodne z
rzeczywistością.
17 Część A
1) W 2004r. w porównaniu z 2002r. pogorszył Za wskazanie dwóch 15 pkt
się (wg badanych) poziom życia polskich przesłanek 1 pkt;
rodzin. Obecnie 9% Polaków (wzrost o 3 za trzy - 2 pkt.
punkty) uważa, że ich rodziny żyją bardzo
biednie (nie starcza nam nawet na
podstawowe potrzeby), prawie dwie piÄ…te
(39%, wzrost o 5 punktów) twierdzi, że
każdego dnia musi liczyć się z wydatkami
(żyjemy skromnie - musimy na co dzień
bardzo oszczędnie gospodarować). Dlatego
zmniejszyła się (z 53% do 46%) liczba
rodzin żyjących na średnim poziomie, a
wzrosła (z 40% do 48%) łączna liczba tych,
którym żyje się gorzej niż średnio. Nie
zmienił się natomiast odsetek rodzin
żyjących - według własnej oceny - powyżej
średniego poziomu.
2) Ocena poziomu życia rodzin, zależy od: 1 pkt za podanie
- poziomu wykształcenia i kwalifikacji dwóch przyczyn.
badanych,
- miejsca zamieszkania badanych,
- aktywności bądz bierności zawodowej
badanych,
- sytuacji materialnej badanych.
Należy uwzględnić inne odpowiedzi zgodne z
rzeczywistością.
3) 6% 0 - 1 pkt
4) 75% 0 - 1 pkt
5) w latach 1993 - 1997, o połowę (o 50%) 0 - 1 pkt
6)
a) W latach 1997-2000 wskazania na 1 pkt za dwie
brak pracy jako przyczynę biedy przesłanki;
wzrosły z 58% do 79%, a na brak za 3  2 pkt.
wsparcia i opieki ze strony państwa -
z 20% do 34%. W tym czasie
umacniało się także przekonanie, że
24
zródłem ubóstwa są niskie
świadczenia emerytalno-rentowe.
b) W latach 2000-2004 opinie o 1 pkt za dwie
sprawczej roli bezrobocia oraz przesłanki;
opieki socjalnej państwa utrzymały za 3  2 pkt.
siÄ™ na niezmienionym poziomie.
Natomiast obecnie nieco mniej osób
niż przed czterema laty (spadek z
32% do 27%) uważa, że przyczyną
trwałej biedy są niskie renty i
emerytury.
c) W latach 1997-2004 oprócz opinii o 1 pkt za dwie
wpływie bezrobocia na niemożność przesłanki.
wydostania siÄ™ z biedy, powoli, ale
systematycznie rosło (z 26% do
38%) przekonanie, że istotną
przyczyną trwałego ubóstwa jest
brak wykształcenia i kwalifikacji
zawodowych, utrudniajÄ…cy zdobycie
dobrze płatnej pracy.
Część B
1) Przejawem gotowości do współpracy są w 0  1 pkt
badaniach deklaracje, że ankietowani znają
osoby spoza rodziny, z którymi gotowi
byliby współdziałać w konkretnych
sprawach, takich jak: pożyczenie
wartościowej rzeczy, wspólna praca
społeczna na rzecz środowiska lokalnego,
wspólne prowadzenie działalności
gospodarczej, współpraca w kampanii przed
wyborami samorzÄ…dowymi lub
parlamentarnymi.
2)
a) 23% (o 10 punktów) 0  1 pkt
b) 17% (o 8 punktów) 0  1 pkt
c) 11% (o 6 punktów) 0  1 pkt
18 Do oceny listu należy zastosować następujące 14 pkt
kryteria:
1) Jasno sformułowane stanowisko 0 - 1 pkt
2) Uzasadnienie stanowiska w postaci argumentów
przemawiajÄ…cych na jego rzecz z
uwzględnieniem wymienionych w poleceniu
aspektów tego problemu:
A) społecznych 0  2 pkt
B) edukacyjnych 0  2 pkt
C) ekonomicznych 0  2 pkt
D) komunikacyjnych 0  2 pkt
3) Właściwie wykorzystanie materiałów z zadania 0  2 pkt
17 oraz 8.
4) Stopień preswazyjności wypowiedzi (zwroty 0 - 1 pkt
retoryczne, siła przekonywania)
5) Zgodność formy wypowiedzi z sytuacją 0  2 pkt
komunikacyjnÄ….
Opracowanie: Urszula Małek
25


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ula arkusz2styczen[1] wydrukowane
przykladowy arkusz120UM[1] drukow
arkusz2 ula[1] wydruk
Drukowanie wielu zdjęć na pojedynczym arkuszu
arkusz probna120 krakow2004[1] drukow
TEMAT ARKUSZA NR 3 rzut cechowany
cw6 arkusz obliczeniowy przyklad
Jezyk angielski arkusz I poziom podstawowy (5)
Język niemiecki dwujęzyczna arkusz II
przykladowyJrkusz150UM[1] drukow
chemia arkusz zp
CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PR Fizyka

więcej podobnych podstron