Trening kreatywnosci Podręcznik dla pedagogów psychologów i trenerow grupowych


Idz do
Przykładowy
rozdział
Trening kreatywnoSci.
Podręcznik dla pedagogów,
Spis treSci
psychologów
i trenerów grupowych
Katalog ksiazek
Autor: Krzysztof J. Szmidt
NowoSci
Stron: 280
Bestesllery
" Teoria i praktyka dziedziny kreatywnoSci
Zamów drukowany
katalog
" Sedno kreatywnoSci: eksploracje - kombinacje - transformacje
" Techniki twórczego mySlenia
" KreatywnoSć zaawansowana
Twój koszyk
Sztuka twórczego mySlenia to ta szczególna właSciwoSć umysłu, która pozwala nam
rozwikłać pozornie nierozwiązywalne problemy i stworzyć zaskakującą nowoSć.
Pedagodzy zatrudnieni w polskich szkołach raczej sporadycznie pobudzają w swych
Dodaj do koszyka
podopiecznych tę cenną umiejętnoSć. Skoro jednak kreatywnoSć jest dobrem równie
pożądanym, co umiejętnoSć obsługi komputera, specjalista w tej dziedzinie - a takim
niewątpliwie jest Krzysztof J. Szmidt - stworzył podręcznik treningu kreatywnoSci,
skierowany zarówno do studentów, pedagogów, psychologów, nauczycieli
akademickich, jak i naukowców oraz trenerów.
Cennik i informacje
To podręcznik metodyczny, przygotowany do stosowania w codziennej pracy
edukacyjnej. Prócz teorii zawiera przede wszystkim kompletny opis treningu
kreatywnoSci, począwszy od rozgrzewki twórczej, aż po ćwiczenia usprawniające
Zamów cennik
okreSlone zdolnoSci i umiejętnoSci kreacyjne. Nie zabrakło tu również kursu
kreatywnoSci zaawansowanej, poSwięconego metodom twórczego rozwiązywania
Zamów informacje
problemów. CałoSć zamyka zaS doskonały opis podstawowych zasad ułatwiających
o nowoSciach
prowadzenie treningów.
RadoSć twórczego mySlenia:
" stymulacja płynnoSci, giętkoSci i oryginalnoSci mySlenia;
" ćwiczenie mySlenia pytaniami;
" twórcze łączenie - praca nad mySleniem kombinacyjnym;
Wydawnictwo Helion SA
" stosowanie mySlenia transformacyjnego;
44-100 Gliwice
" metodyka treningu kreatywnoSci.
tel. 032 230 98 63
e-mail: sensus@sensus.pl
S pi s t r e ś ci
Podziękowania 7
O autorze 11
Wprowadzenie 13
Część I 17
1. Kreatywność  niezbędne wyjaśnienie pojęcia 19
2. Eksploracje  kombinacje  transformacje:
konieczne przybliżenie teorii 25
Część II 37
3. Rozgrzewka twórcza 39
4. Twórcze widzenie świata  ćwiczenie myślenia pytajnego 57
5. Twórcze łączenie  ćwiczenie myślenia kombinacyjnego 97
6. Twórcze przekształcenia
 ćwiczenie myślenia transformacyjnego 151
Część III 183
7. Kreatywność zaawansowana
 metody twórczego rozwiązywania problemów 185
8. Metodyka treningu kreatywności 225
Bibliografia 245
Spis ćwiczeń 271
Skorowidz 277
Rozdzi ał
Rozdzi ał
3
ROZGRZEWKA TWÓRCZA
(...) twórczość wyzwala się poprzez stawianie zadań.
Stawianie zadań zaś nie zawsze jest łagodne,
przyzwalające czy liberalne1.
wiczenia zamieszczone w tym
Ć
rozdziale mają trzy podstawowe cele:
1. Ułatwić uczestnikom treningu twórczości koncentrację na
przyszłych zadaniach twórczych.
Cel ten jest ważny z punktu widzenia ogólnej atmosfery zajęć,
która powinna sprzyjać tworzeniu. Tworzenie lepiej przebiega
w atmosferze koncentracji na zadaniach, skupieniu na własnych
i cudzych pomysłach, wykorzystywaniu wszystkich zmysłów na
generowaniu rozwiązań, a nie na tak często spotykanych w trakcie
treningów grupowych  pogaduszkach dalekich od tematu zajęć.
Koncentracja uwagi jest coraz trudniejszym zadaniem wycho-
wawczym i dydaktycznym. Doświadczenia nauczycieli i trene-
rów, w tym nauczycieli akademickich, pokazują, że koncentrować
1
A. Nalaskowski, Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki,
WSiP, Warszawa 1998, s. 115.
39
40 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
nie umieją się nie tylko uczniowie klas młodszych, ale nawet
studenci i nauczyciele czy pracownicy firm w czasie szkoleń
doskonalących umiejętności zawodowe. Tak zwane zwolnienie
z uwagi, gdy inny uczestnik referuje swój pomysł, nie służy bu-
dowie twórczego klimatu treningu. Uważne słuchanie innych
przez dłuższy czas, skupienie się na istocie ćwiczenia, dłuższe
wysłuchanie muzyki czy opowiadania  wszystko to staje się
coraz trudniejszą umiejętnością w dzisiejszym świecie migoczą-
cych reklam, biesiadnych programów telewizyjnych i gier
komputerowych.
2. Wprowadzić klimat grupowy.
Klimat ten charakteryzuje się na ogół następującymi właści-
wościami:
" wzajemną sympatią;
" zaciekawieniem;
" ludycznością, atmosferą kształcącej zabawy;
" poczuciem wspólnoty grupowej  spójnością;
" powszechnym i wzajemnym podchwytywaniem, rozwija-
niem i uzupełnianiem pomysłów wypowiadanych przez
członków grupy.
W takim klimacie następuje wzrost twórczej energii grupy
ponad sumę energii jednostkowych (efekt synergii). Dochodzi do
tak ważnej w treningu twórczości nadzwyczajnej produktywności
i giętkości uczestników, a grupa staje się bardziej pomysłowa niż
wszyscy jej członkowie razem wzięci (zob. Nęcka, 1994).
Ale tworzenie klimatu grupowego ważne jest nie tylko z punktu
widzenia produktywności grupy, ważne jest dla samopoczucia
każdej jednostki uczestniczącej w kilkudniowym eksperymencie.
Jeśli może ona powiedzieć:  Mogę w obecności innych pozwolić
sobie na najbardziej spontaniczne reakcje i wiem, że nie czekają
mnie za to żadne sankcje, bo jestem akceptowana niezależnie od
tego, co mówię, wymyślam i robię  to tworzenie przychodzi
po prostu łatwiej. W tym sensie ćwiczenia tego typu stanowią  ice
Rozgrzewka twórcza 41
breakers ( łamacze lodów )  mają zachęcić uczestników do
dzielenia się oryginalnymi pomysłami, do radzenia sobie z sytu-
acją, w której trzeba wymyślać rozwiązania w grupie obcych czę-
sto sobie osób.
3. Stymulować operacje myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego).
Ćwiczenia rozgrzewkowe są to na ogół zadania o charakterze
dywergencyjnym (otwartym), niezbyt trudne, zachęcające do spe-
kulacji myślowych, pobudzające takie zdolności myślenia dywe-
rgencyjnego, jak: płynność, giętkość i oryginalność myślenia,
a w dodatku zawierające humorystyczną treść. Sens tych ćwiczeń
polega na tym, iż w szybki i zabawowy sposób zapoznają uczest-
ników z ważnymi w procesie generowania twórczych pomy-
słów czynnikami, wpływającymi na ilość i jakość rozwiązań.
Przypominam:
" Płynność myślenia. Jest to zdolność do wytwarzania
w krótkim czasie wielu słów, sentencji, idei, pomysłów
itp. Wskaznikiem poziomu płynności jest liczba wytworzo-
nych w określonym czasie pomysłów.
" Giętkość myślenia. Jest to zdolność wytwarzania jakościowo
różnych wytworów i zmiany kierunku poszukiwań, umie-
jętność dostosowywania metod rozwiązywania problemów
do zmieniających się okoliczności. Giętkość jest przeciwień-
stwem sztywności myślenia.
" Oryginalność myślenia Jest to zdolność wychodzenia poza
stereotypowe, najbardziej narzucające się rozwiązania,
umożliwiająca dostrzeganie nowych, niezwykłych aspek-
tów sytuacji problemowej. Nasze myślenie jest tym bardziej
oryginalne, im lepiej potrafimy znajdować rozwiązania:
" niezwykłe, rzadkie w określonej grupie osób,
" niekonwencjonalne, łączące ze sobą odległe skojarzenia,
" oceniane jako pomysłowe, nieoczekiwane,
" sensowne, adekwatne do wymogów danej sytuacji, do
której odnosi się pomysł.
42 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
W tym sensie ćwiczenia tego typu zwykło się określać  roz-
grzewką dywergencyjną . Regułą jest, żeby uczestnicy nie powta-
rzali tych samych pomysłów i unikali oczywistości.
Ćwiczenie 3.1. Co jest potrzebne do...?
Uczestnicy zajęć siedzą lub stoją w kole. Prowadzący rozpoczyna
grę od słów:  Co jest potrzebne do....? , na przykład:
" łowienia ryb,
" zdobycia wysokiej góry,
" opublikowania powieści,
" podróży do Nowej Zelandii,
" odkrycia naukowego,
" upieczenia ciasta,
" zdobycia Oskara itp.
Następnie rzuca piłeczkę do przypadkowo wybranej osoby,
a ta wymienia jedną rzecz, która jej zdaniem jest potrzebna do
zrealizowania danego zadania, potem rzuca piłkę do następnej
osoby. Gra toczy się dalej. Nie wolno powtarzać raz wysuniętego
wcześniej pomysłu. Po kilkunastu odpowiedziach osoba, która
trzyma piłkę, wymyśla nowy rodzaj zadania.
Ćwiczenie 3.2. Co by było, gdyby...?
Tego rodzaju zadania określane są w treningu twórczości jako
gra w zawieszanie praw fizyki (chemii, geografii itp.). Sens
ćwiczenia polega na wyszukiwaniu odległych konsekwencji pew-
nego z góry założonego stanu rzeczy. Chodzi o to, by uczestnicy
treningu podawali jak najbardziej pomysłowe (oryginalne) od-
powiedzi i unikali konsekwencji rutynowych, bliskich, oczywi-
stych. Tego typu zadania dobrze pobudzają zarówno płynność
(liczy się liczba trafnych pomysłów), giętkość (ważna jest różno-
rodność pomysłów), jak i oryginalność myślenia. Możemy zapytać
na przykład:
Rozgrzewka twórcza 43
" Co by było, gdyby nie było siły ciężkości na Ziemi?
" Co by było, gdyby nie było tarcia?
" Co by było, gdyby psy zaczęły mówić ludzkim głosem?
" Co by było, gdyby w każdą sobotę padał deszcz?
" Co by było, gdyby śpiew był prawnie zabroniony?
" Co by było, gdyby wszyscy ludzie na ziemi nosili takie sa-
mo ubranie?
" Co by było, gdyby ludzie nigdy nie umierali?
" Co by było, gdyby drzewa nagle zaczęły produkować wy-
sokiej jakości benzynę?
" Co by było, gdyby wraz z wiekiem ludzie stawali się bar-
dziej inteligentni i przystojni?
" Co by było, gdyby ludzie spali przez 23 godziny i wstawali
tylko na jedną godzinę?
" Co by było, gdyby zlikwidowano Boże Narodzenie?
" Co by było, gdyby istniała tylko jedna płeć?
" Co by było, gdyby wszyscy ludzie wyglądali tak samo?
" Co by było, gdyby zabroniono reklam w telewizji?
" Co by było, gdyby okazało się, iż palenie papierosów pod-
wyższa zdolności pamięciowe?
" Co by było, gdyby nasze rzęsy rosły tak szybo jak włosy?
" Co by było, gdyby woda na kuli ziemskiej była czerwona?
" Co by było, gdyby od jutra zlikwidowano cyfrę 3?
" Co by było, gdyby mleko było czarne?
" Co by było, gdyby okazało się, że piasek nadmorski jest ja-
dalny i smaczny?
" Co by było, gdyby wykryto środek farmakologiczny zapo-
biegający zdradzie?
" Co by było, gdyby deżuje trokyszniły refumatywne swelty?
" Co by było, gdyby cjuka gyliła uklobatego jusza?
Możemy poprosić uczestników o to, by sami wymyślali orygi-
nalne wydarzenia, a innych o podawanie odległych konsekwencji.
44 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
Ćwiczenie 3.3. Co to jest?
Prowadzący wyszukuje ciekawie brzmiące, rzadkie pojęcia. Pyta
uczestników, co one oznaczają, i prosi o ich zdefiniowanie lub
 w przypadku gdy uczestnik nie wie  wymyślenie definicji
na nowo. Pojęciami tymi mogą być na przykład:
" kapkan,
" oleat,
" rubrycela,
" merceryzacja,
" kupaż,
" rysak.
Wyjaśnienie pojęć:
Kapkan  z języka tureckiego: pułapka z przynętą na wilki,
lisy i kuny.
Oleat  z łac.: zwilżony oliwą, przezroczysty, natłuszczony pa-
pier z wykresem części jakiegoś rysunku, zawierający pewne
szczegóły, odczytywany po przyłożeniu go do zasadniczego ry-
sunku lub mapy.
Rubrycela  kalendarz kościelny zawierający porządek odpra-
wiania nabożeństw na poszczególne dni.
Merceryzacja  działanie roztworem ługu sodowego na włókna
lub tkaniny bawełniane w celu nadania im pięknego jedwabnego
połysku, trwałości i miękkości (od nazwiska angielskiego chemika
Mercera).
Kupaż  franc. coupage, w winiarstwie: mieszanie różnych ga-
tunków win w celu otrzymania produkcji o pożądanych walorach.
Rysak  szybko biegnący koń.
Rozgrzewka twórcza 45
Archiwum
Najczęściej w odpowiedzi na pytanie: co to jest rysak?,
można usłyszeć, że jest to:
f&
przyrząd do rysowania;
f&
rysik do kreślenia;
f&
coś, co rysuje szybę.
Uczestnicy treningu podają też odpowiedzi oryginalne, zabawne.
Rysak to:
f&
zdobywca Rysów;
f&
typ bezczelnego Ryszarda;
f&
człowiek, który pozostawił po sobie rysę na naszym życiorysie.
Ćwiczenie 3.4. Co byś zrobił słodszym?
Zadajemy uczestnikom pytania ogólnej natury, prosząc o to, by
członkowie grupy nie powtarzali raz zgłoszonego pomysłu. Od-
powiedzi mogą być wymuszone przez tzw. rundkę, czyli poda-
wane kolejno przez siedzących w kole uczestników, lub przez
rzucenie piłeczki do upatrzonej  ofiary .
" Co byś zrobił słodszym? Większym? Mniejszym? Bardziej
gorzkim?
" Co byś przybliżył? A co byś oddalił?
" Co byś zrobił bardziej zielonym? Żółtym? Czerwonym?
" Co byś zrobił bardziej sztywnym? Elastycznym?
Na koniec możemy prosić uczestników o wymyślanie własnych
pytań tego typu i gra toczy się dalej.
Ćwiczenie 3.5. Co zapowiada dzwięk dzwonka?
Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu prosimy, by uczestnicy
treningu odpowiedzieli na pytania otwarte, i zachęcamy ich do
tego, by nie były to odpowiedzi oczywiste. Prosimy także o wy-
myślenie własnych pytań.
46 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
" Co zapowiada dzwięk dzwonka (budzika, syreny okrętowej,
werbli, Hejnału Mariackiego, kopyt końskich itp.)?
" Co zapowiada odgłos grzmotu (wichru, ulewy itp.)?
" Co zapowiada zapach siana (oleju, bzu, gnijących liści itp.)?
" Co zapowiada widok mgły (zachodzącego słońca, rosy po-
rannej, szronu itp.)?
Ćwiczenie 3.6. Imiona w tytułach
Dzielimy uczestników na małe grupy. Każda grupa ma wypisać
jak najwięcej tytułów: książek, sztuk teatralnych, piosenek lub
filmów, w których występują:
" imiona (np. Pan Tadeusz, Ewa chce spać, Iwona córka
Burgunda, Amadeusz, Anna Maria);
" nazwiska (np. Pan Wołodyjowski, Forest Gump, Ojciec
Goriot, Czekając na Godota);
" nazwy miast (np. Śmierć w Wenecji, Sen o Warszawie, Głód
panuje w Naprawie, Symfonia praska);
" nazwy kwiatów (np. Nie jedzcie stokrotek, Czerwone maki,
Imię róży);
" nazwy kolorów (np. Czerwone i czarne, Niebieski żołnierz,
Zielone wzgórza nad Soliną).
Ćwiczenie 3.7. Inne znaczenia skrótów
Wszyscy znają znaczenie takich skrótów, jak: PCK, PKP, PiS czy
PZU. Zadanie polega na tym, żeby wymyślić zupełnie nowe i za-
bawne znaczenia istniejących skrótów, ale tak, by określały one
istotne cechy danej organizacji. Podajemy przykładowe skróty:
" PCK, ZHP, PKS, PZU, USA;
" PKP, PKO, BHP, ONZ.
Rozgrzewka twórcza 47
Ćwiczenie 3.8. Co można zamknąć?
Siedzącym w kręgu uczestnikom zadajemy pytania, zmieniając
od czasu do czasu, w niespodziewanym momencie, pytanie:
" Co można zamknąć?
" Co można otworzyć?
" Co można policzyć?
" Czego nie można policzyć?
" Czego człowiek ma za dużo?
" Czego człowiek ma za mało?
" Co może się wyczerpać?
" Czego człowiek nie jest w stanie wyczerpać?
" Co da się zobaczyć?
" Czego nie da się zobaczyć?
" Co da się dotknąć?
" Czego nie można dotknąć?
Prosimy uczestników, by podawali odpowiedzi nieoczywiste,
zaskakujące i takie, na jakie nikt inny w grupie nie wpadnie.
Ćwiczenie 3.9. Co robi mgła?
Mówimy: deszcz pada, kropi, siąpi, leje, moczy itd. Co robi mgła?
Odbywa się rundka odpowiedzi na ten temat, stymulująca płyn-
ność słowną. Po jakimś czasie podajemy następujące impulsy:
" Co robi śnieg?
" Co robi słońce?
" Co robi księżyc?
" Co robi świt?
" Co robi zmierzch?
" Co robi wiatr?
" Co robi muzyka?
Zachęcamy uczestników do wymyślania pytań podobnego
typu.
48 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
Ćwiczenie 3.10. Płynnie myśleć
Przypominam, że płynność myślenia to zdolność generowania
w krótkim czasie wielu rozwiązań (idei, pomysłów) określonego
problemu. Znaczenie płynności w myśleniu twórczym jest bar-
dzo duże, bowiem im więcej potrafimy wymyślić rozwiązań pro-
blemu, tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że wpadniemy
na naprawdę twórczy pomysł (zaskakujący, oryginalny, nietypowy
i sensowny zarazem). Oto zadanie, które łatwo uruchamia tę
ważną sprawność twórczą. Prosimy, by uczestnicy treningu wy-
pisali (możemy też zrobić  rundkę w kole) nazwy wszyst-
kich przedmiotów, które są jednocześnie (wybieramy kilka
przykładów):
" pomarańczowe i okrągłe;
" delikatne i zielone;
" okrągłe i mniejsze od piłki siatkowej;
" gorące i niesmaczne;
" trwałe i zimne;
" krótkie i drogie;
" małe i egzotyczne;
" zanikające i tanie;
" błyszczące i śmieszne;
" ekologiczne i brzydkie.
Ćwiczenie 3.11. Podaj nazwy przedmiotów
Tego rodzaju zadania wywodzą się z testów myślenia twórczego,
mierzących płynność, giętkość i oryginalność myślenia, oraz
ćwiczeń pobudzających zdolności abstrahowania. Zdolność ta
polega na dostrzeganiu w jakimś obiekcie czy zjawisku cech
rzadkich, niepowszednich, oryginalnych i pomijaniu cech oczy-
wistych, łatwo widocznych. Prosimy uczestników, by siedząc
w kręgu, podawali nazwy rzeczy:
" robiących hałas;
" ciężkich;
Rozgrzewka twórcza 49
" tracących kolor;
" mniejszych od mrówki;
" większych od niedzwiedzia;
" mieszczących się w pudełku od zapałek;
" białych;
" białych i smacznych;
" białych, smacznych i sezonowych;
" których używały nasze babcie, a my już ich nie używamy.
Rzecz jasna, nie wolno podawać tych samych przykładów.
Ćwiczenie 3.12. Co to przedstawia?
Pokazujemy uczestnikom wybrany rysunek i pytamy o to, co
przedstawia ten kształt. Jakie są różne możliwości jego zdefi-
niowania?
Ćwiczenie 3.13. Jaka może być cena?
Podobnie jak w poprzednich ćwiczeniach, prosimy uczestników
o wymyślenie jak największej ilości odpowiedzi na określone py-
tania, przy czym odpowiedzi mogą mieć zarówno formę przy-
miotników, jak i rzeczowników:
" Jaka może być cena? (np. niska, wysoka, promocyjna,
umowna, detaliczna, okazyjna itd.).
" Jaka może być siatka? (np. szpiegowska, wędkarska, na
zakupy itd.).
" Jakie mogą być klucze? (np. do drzwi, żurawi, do sekretu,
testu itd.).
50 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
" Jakie mogą być drogi? (np. kręte, proste, dojścia, życia itp.).
" Jakie może być ognisko? (domowe, choroby, biedy, harcer-
skie itd.).
" Jaka może być góra? (wysoka, niska, pieniędzy, kło-
potów itd.).
" Jaka może być rzeka? (wartka, czysta, życia, samo-
chodów itd.).
Ćwiczenie 3.14. I dlatego zebry są w paski
Informujemy uczestników, iż znaleziono niedawno niepodwa-
żalny dowód, tłumaczący, dlaczego zebry są w paski. Niestety,
dokument, który to przedstawiał został częściowo spalony  zo-
stało tylko ostatnie zdanie: I dlatego zebry są w paski. Zadanie
polega na stworzeniu sensownej opowieści, która ma się kończyć
określonym, odkrywczym wnioskiem. Nie chodzi przy tym o to,
by były one zgodne ze stanem nauki na dany temat, ponieważ
celem tego ćwiczenia nie jest sprawdzian wiedzy, lecz pobudze-
nie fantazji.
" I dlatego zebry są w paski.
" I dlatego pingwiny, chociaż ptaki, nie latają.
" I dlatego żyrafy mają tak długie szyje.
" I dlatego wilki wyją do księżyca.
" I dlatego powstaje tęcza.
" I dlatego koguty pieją o świcie.
" I dlatego bażanty mają tak kolorowe ogony.
Ćwiczenie 3.15. Kropki
Przygotowujemy wcześniej i powielamy dla każdego uczestnika
kartkę z naniesionymi w przypadkowy sposób kropkami (wzór
poniżej). Prosimy uczestników, by wśród tej gmatwaniny kropek
dostrzegli jakieś rzeczywiste obiekty (rzeczy) i narysowali je przez
połączenie wybranych kropek. Im więcej będzie tych rzeczy, tym
lepiej. Każdą z nich należy nazwać i podpisać.
Rozgrzewka twórcza 51
Ćwiczenie 3.16. Co piszczy w trawie?
Prosimy, by uczestnicy siedzący w kole podawali po jednym po-
myśle rozwiązania określonego problemu w jednej rundce. Pro-
blemy powinny być bardzo ogólne i... zabawne. Na przykład:
" Co piszczy w trawie?
" Jak znalezć igłę w stogu siana?
" Co zostawia ślady?
" Co ma piernik do wiatraka?
" Jak znalezć wiatr w polu?
" Co to jest: takie coś, z takim czymś, ale bez tego czegoś?
Ćwiczenie 3.17. Co można ulepszyć?
Wiele wynalazków wymaga ulepszeń, tak żeby ludzie w różnym
wieku, o różnym poziomie kondycji fizycznej i zdolnościach mogli
się nimi lepiej posługiwać. Czasami mam taką myśl, iż progra-
my komputerowe są wymyślane przez młodych mężczyzn, uwiel-
biających zagadki i mających bardzo dużo czasu wolnego, który
chcą spędzić przed ekranem, a nie z rodziną. Albowiem gma-
twają tak bardzo proste czynności, iż wydrukowanie prostego
52 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
ogłoszenia w coraz to nowszych programach urasta do skompli-
kowanego działania, pełnego szyfrów i wymagającego głębokiego
wtajemniczenia w poszczególne etapy. A miało być tak prosto...
A zatem co można zmienić lub ulepszyć w zwyczajnym ro-
werze, żeby był bardziej przyjazny i wygodniejszy w użyciu dla
starszych ludzi? Prosimy, by uczestnicy siedzący w kręgu poda-
wali nowe i użyteczne pomysły, rzecz jasna  nie powtarzając
tych samych.
Inne zadania tego typu:
" Co można zmienić lub ulepszyć w samochodzie, żeby był
bardziej przyjazny dla kobiet?
" Co można zmienić lub ulepszyć w pilocie telewizyjnym,
żeby był łatwiejszy w obsłudze dla dzieci?
" Co można zmienić lub ulepszyć w pieczeniu ciasta, żeby
czynność ta była bardziej przyjazna dla mężczyzn?
" Co można zmienić lub ulepszyć w cyfrowym aparacie
fotograficznym, żeby był wygodniejszy w użyciu dla star-
szych ludzi?
" Co można zmienić lub ulepszyć w odprawie lotniskowej,
żeby była wygodniejsza dla wszystkich?
" Co można zmienić lub ulepszyć w wysyłaniu e-maila, żeby
było to prostsze i szybsze?
" Co można zmienić lub ulepszyć w myszce komputerowej,
żeby była wygodniejsza w użyciu?
Ćwiczenie 3.18. Dwanaście nazw
Właśnie otwierasz nową księgarnię. Wymyśl dwanaście nazw dla
niej. Inne zadania:
" Właśnie otwierasz nowy sklep z butami. Wymyśl dwa-
naście nazw dla tego sklepu.
" Właśnie otwierasz nową kawiarnię muzyczną. Proszę
o podanie 12 nazw dla niej.
" Właśnie otwierasz nowy sklep z narzędziami ogrodni-
czymi. Jakie 12 nazw przychodzi Ci do głowy?
Rozgrzewka twórcza 53
" Właśnie otwierasz nową kwiaciarnię. Podaj 12 orygi-
nalnych nazw.
" Właśnie otwierasz nowy sklep z herbatami i kawą z ca-
łego świata. Jakie 12 nazw proponujesz?
" Właśnie otwierasz nowy klub jazzowy. Zaproponuj
12 nazw dla klubu.
Ćwiczenie 3.19. Właśnie odkryłeś...
Właśnie odkryłeś nową substancję, która ma zdolność skleja-
nia wszystkiego, ale tylko przez 24 godziny. Jakie dostrzegasz
możliwe, użyteczne zastosowania tego kleju? Inne zadania:
" Właśnie odkryłeś barwnik, który barwi wszystko na ciemny
granat. Kolor jednak znika po trzech dniach. Jakie może
mieć użyteczne zastosowania Twoje odkrycie?
" Właśnie wynalazłeś nowy zapach, który przypomina jed-
nocześnie zapach świeżo ściętej trawy i smażonego boczku.
Jakie dostrzegasz możliwe, użyteczne zastosowania tego
wynalazku?
" Właśnie wynalazłeś nowy gwizdek, który brzmi bardzo
przenikliwie, ale też bardzo cicho. Jakie dostrzegasz uży-
teczne zastosowania tego gwizdka?
" Odkryłeś nową roślinę, której kwiaty dają puch lżejszy od
babiego lata i to w ogromnych ilościach. Jakie dostrzegasz
możliwe, użyteczne zastosowania tego puchu?
Ćwiczenie 3.20. Wyobraz sobie, że...
Przechodzimy do pobudzenia wyobrazni twórczej, bez której
trudno sobie (no właśnie!) wyobrazić jakikolwiek wynalazek czy
dzieło sztuki naśladujące rzeczywistości. Wyobraznia twórcza
jako zdolność do tworzenia obrazów rzeczy i zjawisk, które nie
są dostępne w danej chwili naszym zmysłom, może być stymu-
lowana poprzez zadania zachęcające uczestników zajęć do my-
ślenia o tym, co jest poza tym, co widzimy i słyszymy, co jest róż-
ne od znanych nam rzeczy i zjawisk i co może stać się z rzeczami,
54 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
gdyby zaistniały jakieś fantastyczne okoliczności (gdyby człowiek
miał oczy z tyłu głowy, gdyby zwierzęta mówiły ludzkim głosem,
gdyby drzewa śpiewały itd.). Zadania, które proponuję w tym
ćwiczeniu, mają jedynie charakter  rozgrzewkowy , to znaczy,
że mają pomóc uczestnikom w miarę szybko tworzyć obrazy men-
talne (wyobrażenia) poprzez odwołanie się do nietypowych sko-
jarzeń. Prosimy uczestników, by wyobrazili sobie kolejno nie-
zwykłe wydarzenia i podzielili się swoimi pomysłami. Zachęcamy
do odwagi w snuciu wyobrażeń.
Zadania:
" Wyobraz sobie, że możesz pochwycić trąbę powietrzną.
Co byś z nią zrobił?
" Wyobraz sobie, że możesz złapać i zwinąć w rulon tęczę.
Co byś z nią zrobił?
" Wyobraz sobie, że możesz wyhodować mrówki wielkości
psa. Co byś z nimi zrobił?
" Wyobraz sobie, że możesz złapać w siatkę spadającą
gwiazdę. Co byś z nią zrobił?
" Wyobraz sobie, że masz zdolność wykrywania złota wszę-
dzie tam, gdzie są jego pokłady. Co byś z tym zrobił?
" Wyobraz sobie, że masz zdolność wywoływania deszczu,
kiedy tylko zechcesz. Co byś zrobił z tą zdolnością?
" Wyobraz sobie, że nie umiesz chodzić, a jedynie biegać.
Co byś wtedy zrobił?
" Wyobraz sobie, że możesz stać się swoją ulubioną postacią
literacką. Kim byś się stał i co byś robił?
Ćwiczenie 3.21. Elaboracja
To dziwne słowo w tytule oznacza jedną z ważnych zdolności
myślenia twórczego, określaną po polsku jako staranność do-
pełnienia czy też dokładność opracowania szczegółów. Chodzi
o zdolność do uważnego, szczegółowego, ekspresyjnego kończenia
zadań otwartych, właśnie o taką, jaką lubią u swych uczniów
Rozgrzewka twórcza 55
poloniści. Często wypisują oni na marginesach wypracowań uwa-
gę:  Nie wyczerpałaś tematu ,  Temat potraktowany ogólnikowo ,
 Praca mało staranna, powierzchowna , wskazując właśnie na
brak  elaboracji u swych uczniów. Zadanie może mieć dwa
warianty:
1. Indywidualny  w pięciu kolejnych krokach rozwijamy
pierwsze proste zdanie, aż uzyskamy rozbudowaną, bo-
gatą i  być może  oryginalną wypowiedz.
Na przykład:
" Jerzy zamknął drzwi.
" Jerzy zamknął drzwi magazynu.
" Jerzy zamknął drzwi magazynu, w którym gromadzi
się stare płyty gramofonowe.
" Jerzy zamknął drzwi magazynu, w którym gromadzi
się stare płyty gramofonowe, wycofane już dawno
z rynku.
" Jerzy zamknął drzwi magazynu, w którym gromadzi
się stare płyty gramofonowe, wycofane już dawno
z rynku, bo były na nich nagrania przemówień Józefa
Wissarionowicza Stalina.
2. Grupowy  rozdajemy karki papieru uczestnikom. Każdy
z nich pisze na niej pod numerem pierwszym proste zdanie
złożone z podmiotu i orzeczenia, po czym oddaje kartkę
osobie siedzącej obok. Ta zaś ma napisać jedno zdanie roz-
wijające poprzednie i przekazać kartkę następnej osobie
i tak dalej, aż uzyskamy rozbudowaną wypowiedz. Ćwi-
czenie to możemy również przeprowadzić ustnie.
Ćwiczenie 3.22. Bóg  artysta  człowiek
Przypominamy uczestnikom, że w dziejach kultury europejskiej
istniały i nadal funkcjonują trzy różne definicje twórczości: pierw-
sza odnosiła się do działań Boga i tylko jego określała mianem
56 T r e n i n g k r e a t y wn o ś c i
twórcy (średniowiecze), druga odnosiła się wyłącznie do aktywno-
ści szczególnie utalentowanych artystów (poetów, pisarzy, mala-
rzy, kompozytorów), trzecia odnosi się do każdego człowieka
zdolnego tworzyć coś nowego i cennego nawet tylko dla siebie
samego. Następnie prosimy, by każdy uczestnik, występując w roli
Boga, artysty, a także samego siebie, stworzył w każdej z tych po-
staci po trzy rzeczy. Co by stworzyli pod postacią Boga, wybitnego
artysty i co by zrobili twórczego jako oni sami, czego do tej pory
nie zrobili? Zachęcamy do odwagi i puszczenia wodzy fantazji.
W czasie prezentacji prosimy o zadawanie pytań, jeśli jakiś po-
mysł wydał się dziwny, intrygujący czy niejasny.
Archiwum
Na ogół uczestnicy treningu twórczości mają duży kłopot z tym
ćwiczeniem, trudno im wyobrazić sobie, że choć przez chwilę są
Bogiem i z tej pozycji wymyślać rzeczy niestworzone. Aatwiej jest
to robić z pozycji artysty lub samego siebie. Najczęściej wcielając
się w rolę Boga, wymyślają:
f&
eliksiry młodości lub wiecznego życia,
f&
szczepionki na wszystkie choroby,
f&
wyjaśnienia tajemnic (Trójkąta Bermudzkiego, UFO, piramid
egipskich itp.),
f&
świat bez wojny.
Rzadko pojawiają się takie pomysły, jak:
f&
góry typu alpejskiego w okolicach Aodzi,
f&
czekolada jednocząca w sobie wszystkie smaki,
f&
muzyka zachwycająca wszystkich, od fanów hip-hopu po
Bogusława Kaczyńskiego,
f&
woda przeciwzmarszczkowa,
f&
wieczna wiosna w Polsce, tak jak na Maderze.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sesje tworczej pomyslowosci dla pedagogow psychologow i trenerow grupowych setwop
Podyplomowe Studium Trenerów Grupowych « Laboratorium Psychoedukacji
Mistrz coachingu Podrecznik dla menedzerow HR owcow i trenerow miscoa
Praca w grupie mały podręcznik szamańskiej domowej psychoterapii grupowej
niezbednik wychowawcy, pedagoga i psychologa 08 4 (1)
Podręcznik dla aktorów
matematyka 2 podrecznik dla liceum i technikum zakres rozszerzony rozdzial 7 statystyka pdf

więcej podobnych podstron