Osobowość alienacyjna


Pojęcie alienacji jest współcześnie jednym z najpowszechniejszych i jednocześnie najbardziej
nadużywanych pojęć, jakie weszły - pod różnymi znaczeniami - do słowników filozofii, socjologii,
psychologii, psychiatrii, pedagogiki czy antropologii kulturowej. Z licznych socjologiczno-
psychologicznych koncepcji alienacji, np. Fromma (1970), Nettlera (1957), Riesmana (1970),
Schachta (1971), Srole'a (1956), Strueninga i Richardsona (1965), najbliższe naszym badaniom nad
osobowością alienacyjną (inaczej: "wyalienowaną" - Jakubik, 1999) jest pojęcie tzw. poczucia
alienacji (por. Kmiecik-Baran, 1995; Korzeniowski, 1986, 1990).
Obecnie w badaniach nad poczuciem alienacji dominuje podejście zapoczątkowane przez Seemana
(1959, 1975), który podjął próbę integracji różnorodnych teorii alienacji oraz zoperacjonalizowania
kategorii pojęciowej. Zgodnie z własną wielowymiarową koncepcją alienacji subiektywnej (cechy
świadomie odczuwanych przez jednostkę stanów i jej przekonań), Seeman wyróżnia pięć rodzajów
poczucia alienacji: poczucie bezsilności, poczucie bezsensu, poczucie anomii, poczucie
samowyobcowania i poczucie osamotnienia (izolacji).
Subiektywne poczucie alienacji należy wyraznie odróżnić od alienacji obiektywnej (np. anomii,
braku jasnej hierarchii wartości, niemożności wyrażania swoich poglądów i realizacji własnych
potrzeb, samotności), chociaż mogą często razem współwystępować.
Ujęcie Seemana rozszerzyła o przeciwstawne wymiary Kmiecik-Baran (1995), dzięki czemu
okazała się m. in. możliwa konstrukcja kwestionariusza do empirycznego pomiaru poziomu
poczucia alienacji. W jej rozumieniu, przeciwstawnym do ogólnego poczucia alienacji jest pojęcie
poczucia zakorzenienia, natomiast pozostałe dwubiegunowe wymiary to: poczucie bezradności -
zaradności, poczucie bezsensu - sensu, poczucie anomii - ładu społecznego, poczucie
samowyobcowania - autonomii i poczucie osamotnienia (izolacji) - integracji.
Poczucie alienacji jest rezultatem braku pożądanych relacji z innymi ludzmi, normami społecznymi,
wartościami, sobą samym. Wśród przyczyn poczucia alienacji większość badaczy zwraca uwagę na
niski status społeczno-ekonomiczny i zawodowy (Dean, 1961; Middleton, 1963; Srole, 1956),
wysoki stopień zbiurokratyzowania organizacji i instytucji (Aiken i in., 1980; Blazowsky, 1978;
Crozier, 1967; Miller, 1967; Pugh i in., 1969), nieprawidłowy proces socjalizacji (McClosky i
Schaar, 1965), cechy charakterystyczne podmiotu, a zwłaszcza swoiste właściwości struktur
poznawczych (Otto i Featherman, 1975; Peplau i Perlman, 1982; Shulz, 1976; Weiss, 1973;
Wojciszke, 1983) oraz sytuacje izolacji, czyli pozbawienia lub ograniczonego dopływu stymulacji
społecznej i sensorycznej (por. Brownfield, 1972; Terelak, 1982).
Wszystkie definicje z reguły zakładają, że poczucie alienacji jest związane z emocjami
negatywnymi, prowadzącymi nierzadko do zaburzeń zachowania, a także do podejmowania przez
jednostkę destrukcyjnych strategii radzenia sobie z tym stanem psychicznym. Dlatego oprócz
prawidłowych sposobów radzenia sobie z alienacją, np. w formie działalności twórczej, tworzenia
wspólnot o charakterze konstruktywnym, aktywności społecznej czy zawodowej, mamy znacznie
częściej do czynienia z rozwiązaniami nieprawidłowymi, stanowiącymi psychologiczne i
psychopatologiczne konsekwencje poczucia alienacji. W wielu badaniach stwierdzono, że poczucie
alienacji koreluje z dolegliwościami somatycznymi
(por. Lynch i Convey, 1979), alkoholizmem (Nerviano i Gross, 1976), nerwicami (Henderson i in.,
1981), depresją (Beck i in., 1979; Frieze i in., 1979), samobójstwami usiłowanymi (Crumley, 1982;
Wenz, 1977), lękiem społecznym (Jones i in., 1981), przestępczością (May, 1972; Ostrov i Offer,
1978), zaburzeniami osobowości (Cassel, 1974; Eisemann, 1984; Maroldo, 1981; Weiss, 1973), a
także z psychozami (Ostrov, 1986).
Wielu autorów podkreśla, iż poczucie alienacji może mieć charakter sytuacyjny lub
osobowościowy. W odróżnieniu bowiem od uwarunkowanego określoną sytuacją poczucia
alienacji, można mówić o przewlekłym, długotrwałym poczuciu alienacji, które ma swoją
przyczynę we właściwościach podmiotu. Zdaniem licznych badaczy, ten rodzaj poczucia alienacji
należy traktować jako szeroki wymiar osobowości (por. Kmiecik-Baran, 1995; McClosky i Schaar,
1965; Rokeach, 1960; Schacht, 1975; Suedfeld, 1982). Stąd uzasadnione wydaje się wprowadzenie
pojęcia "osobowości alienacyjnej" (Jakubik, 1999).
Założenia i cel
Zgodnie z proponowanym systemowym modelem teoretycznym zaburzeń osobowości (Jakubik,
1999) założono, że istotą osobowości alienacyjnej jest uogólnione poczucie alienacji, które
charakteryzuje się przede wszystkim:
" poczuciem anomii - przekonaniem, że istniejące normy społeczne (prawne, moralne,
obyczajowe, zwyczajowe) są niespójne, niejasne, nieobowiązujące, a ich przestrzeganie
uniemożliwia osiąganie własnych celów;
" poczuciem bezsensu - przekonaniem o braku sensu życia, utracie określonej hierarchii
wartości, niemożności przewidywania efektów swojego zachowania;
" poczuciem samowyobcowania - przekonaniem o szkodliwości postępowania zgodnie z
własnymi ideami, poglądami itp. oraz trudnościami w określeniu swojej tożsamości,
odrębności od innych, autonomii, autentyczności;
" poczuciem bezradności - przekonaniem o zależności swojego losu od sił zewnętrznych, a nie
od własnej aktywności, bezsilnością, brakiem poczucia kontroli psychologicznej nad
otoczeniem, odczuciem niemożności realizacji potrzeb;
" poczuciem osamotnienia - przekonaniem, że wchodzenie w pożądane relacje
międzyosobowe i społeczne jest z różnych względów niemożliwe i niezależne od własnych
zachowań, poczuciem braku satysfakcjonujących związków z innymi ludzmi.
Obserwacje kliniczne wskazują, że większość pacjentów szpitali psychiatrycznych przejawia
głębokie poczucie alienacji oraz bardzo wąski zakres powiązań społecznych (por. Finifter, 1972).
Dotyczy to głównie chorych z psychozami schizofrenicznymi. Dlatego też - nie zajmując się przy
tym kwestią kierunku uwarunkowań psychopatologicznych (tzn. osobowość alienacyjna - psychoza
czy psychoza - osobowość alienacyjna), obiektem naszego zainteresowania stali się chorzy na
schizofrenię. Podstawowym celem naszych badań była próba odpowiedzi na pytanie czy osoby z
psychozą schizofreniczną charakteryzują się swoistymi właściwościami osobowości, które można
określić mianem osobowości alienacyjnej.
Hipotezy
Sformułowano następujące hipotezy badawcze:
W porównaniu do osób zdrowych, chorych ze schizofrenią paranoidalną charakteryzuje:
H1 - słabe poczucie celu życia,
H2 - niska ocena wartości życia,
H3 - niska samoocena,
H4 - obojętny stosunek do śmierci,
H5 - słabe poczucie sensu życia,
H6 - wysokie poczucie anomii,
H7 - wysokie poczucie bezsensu,
H8 - wysokie poczucie bezradności,
H9 - wysokie poczucie samowyobcowania,
H10 - wysokie poczucie osamotnienia,
H11 - wysoki ogólny poziom poczucia alienacji,
H12 - słaba potrzeba afiliacji,
H13 - silna potrzeba wsparcia społecznego,
H14 - niski stopień przystosowania społecznego.
Postawiono kolejno alternatywne hipotezy zerowe i hipotezy zoperacjonalizowane w odniesieniu do
narzędzi pomiarowych.
Materiał i metody
Celem statystycznej weryfikacji hipotez zbadano 60 osób: 30 (15 kobiet i 15 mężczyzn) chorych w
przedziale wieku 20-30 lat z rozpoznaniem schizofrenii paranoidalnej, tworzących grupę
eksperymentalną "E" oraz 30 osób z populacji ludzi zdrowych, dobranych parami wg kryterium
płci, wieku i wykształcenia, które stanowiły grupę kontrolną "K".
Do pomiaru zmiennych zastosowano następujące narzędzia badawcze:
1. Skalę Poczucia Alienacji (SPA) K. Kmiecik-Baran (1995) do pomiaru poczucia anomii (N -
normlessness), poczucia bezsensu (M - meaninglessness), poczucia bezradności (P -
powerlessness), poczucia samowyobcowania (S-E - self-estrangement), poczucia
osamotnienia (L - loneliness) i ogólnego poziomu poczucia alienacji (LAF - level of
alienation feeling);
2. Test Przymiotników (ACL) H. G. Gougha i A. B. Heilbruna (1965) do pomiaru potrzeby
afiliacji (Aff - affiliation), gotowości na pomoc i poradę innych ludzi (Crs - counseling
readiness scale) oraz przystosowania osobistego (P-Adj - personal adjustment);
3. Skalę Sensu Życia (PLT) J. C. Crumbaugha i L. T. Maholicka w adaptacji Z. Juczyńskiego
(1981) do pomiaru poczucia celu życia (PL - purpose in life), oceny wartości życia (WL -
worth of life), oceny samego siebie (ES - evaluation of self), stosunku do śmierci (AD -
attitude toward death) i ogólnego poczucia sensu życia (FLS - feeling of life sense).
Wyniki i omówienie
Uzyskane wyniki badań w odniesieniu do wyodrębnionych zmiennych poddano analizie
korelacyjnej za pomocą współczynnika r-Spearmana. Okazało się, iż wśród chorych ze schizofrenią
paranoidalną wraz ze wzrostem poczucia celu życia wzrasta wartość życia, samoocena i poczucie
sensu życia, natomiast maleje poczucie bezsensu, bezradności, samowyobcowania, osamotnienia
oraz ogólny poziom poczucia alienacji. Chorych z niskim poczuciem celu i sensu życia
charakteryzował wysoki stopień poczucia bezsensu, bezradności, samowyobcowania i izolacji. Przy
wysokiej ocenie wartości swojego życia rosły ocena samego siebie i poczucie sensu życia, a malały
poczucie bezsensu (brak wiary w istnienie spójnych wartości), bezradności (przekonanie, że to, co
nam się przydarza, nie jest zależne od naszego zachowania), samowyobcowania (oderwanie od
własnych idei i przekonań), osamotnienia (izolacji od innych) i ogólne poczucie alienacji. Podobnie
korelują wymienione zmienne przy pozytywnej samoocenie lub wysokim poczuciu sensu życia.
Wraz ze wzrostem poczucia braku związku z obowiązującymi normami wzrasta wśród chorych
poziom samowyobcowania, bezsensu i izolacji. Przy wysokim poczuciu anomii rośnie poczucie
alienacji. Wysokie poczucie bezsensu koreluje dodatnio z wysokim poczuciem bezradności,
samowyobcowania, osamotnienia i alienacji. Brak wiary w istnienie jasnych i spójnych wartości
powoduje u chorych gotowość na pomoc i poradę ze strony innych ludzi. Jednocześnie im wyższe
jest poczucie bezsensu, tym niższa jest potrzeba afiliacji.
Okazało się, że im bardziej odczuwalny jest fakt, że nasze zachowanie nie ma wpływu na to, co nas
spotyka, tym wyższe jest poczucie oderwania od własnych przekonań, od innych osób oraz
poczucie alienacji. Poczuciu alienacji towarzyszy poczucie samowyobcowania, natomiast im
wyższy poziom izolacji od innych, tym niższa potrzeba afiliacji. Chorzy z wysokim poczuciem
alienacji nie odczuwają potrzeby stowarzyszania się chociaż wykazują gotowość na pomoc i poradę
innych osób.
Nie stwierdzono statystycznie istotnych różnic między kobietami a mężczyznami w grupie
eksperymentalnej.
Dla oceny zróżnicowania grup chorych i osób zdrowych obliczono najpierw macierz korelacji także
dla grupy kontrolnej (por. tabela II), a następnie porównano uzyskane wyniki za pomocą testu t-
Studenta, zakładając istotność statystyczną na poziomie p A 0,05.
Istotnych statystycznie różnic nie stwierdzono jedynie w odniesieniu do zmiennych takich jak
stosunek do śmierci i poczucie anomii. Przyjęto więc alternatywne do H4 i H6 hipotezy zerowe.
Pozostałe zmienne w sposób istotny różnicowały grupę eksperymentalną i kontrolną, weryfikując
pozytywnie sformułowane hipotezy badawcze od H1 do H14 po odrzuceniu odpowiednich hipotez
zerowych. Okazało się bowiem, że osoby zdrowe charakteryzują się znacznie wyższym poczuciem
celu życia, wyższą oceną wartości życia i samooceną, a co się z tym wiąże - również znacznie
wyższym poczuciem sensu życia niż chorzy ze schizofrenią. Natomiast chorych w porównaniu z
osobami zdrowymi cechuje znacznie wyższe poczucie bezsensu, bezradności, samowyobcowania,
samotności i alienacji. Wyraża się to brakiem wiary w istnienie jasnych i spójnych wartości,
przekonaniem, że zdarzenia życiowe nie zależą od własnego zachowania, ale od losu, szczęścia czy
też przypadku. Chorych poza tym charakteryzuje poczucie wyobcowania ze środowiska,
osamotnienia, izolacji od innych, znaczących osób oraz oderwania od ważnych sfer życia, tj. norm
społecznych, wartości, poglądów itp. Osobom badanym z grupy kontrolnej możemy przypisać takie
cechy, jak: wiara w istnienie wartości dla których warto żyć i działać, wewnątrzsterowność, silne
poczucie własnej tożsamości, autentyczności i indywidualności, przekonanie, że postępowanie
zgodne z własnymi ideami i poglądami pozwala na realizację wyznaczonych celów i zadań oraz
poczucie pozostawania w jedności z otoczeniem.
Interpretacja uzyskanych wyników upoważnia do stwierdzenia, że osoby zdrowe odczuwają
większą potrzebę afiliacji i wykazują lepsze przystosowanie do środowiska społecznego niż chorzy.
Są towarzyskie, łatwo adaptują się do zmiennych wymagań grupowych, przejawiają pozytywne
nastawienie do życia oraz zdolność do inicjowania działań i doprowadzania ich do końca. Chorzy
zadręczają się problemem relacji z innymi ludzmi, komplikują te stosunki i boją się zaangażowania
emocjonalnego.
Tkwiące u podłoża lęk i niepewność czynią dla nich trudnym, jeśli nawet nie niemożliwym
uczestnictwo w towarzyskich interakcjach. Chorzy są pełni niepokoju, przewrażliwieni, nieufni,
unikają głębszych związków z innymi, lękają się o swoją umiejętność radzenia sobie ze stresem i
napięciami jakie niesie życie codzienne. Otoczenie postrzega ich jako osoby przyjmujące postawę
obronną i "nieobecne".
Chorzy bardziej niż ludzie zdrowi są gotowi i otwarci na pomoc i poradę innych osób - przy czym
ta gotowość jest większa u kobiet (p = 0,006) - ponieważ mają poważne trudności w kontaktach
interpersonalnych, niską samoocenę, postawy ambiwalentne oraz poczucie opuszczenia i
niezdolności do cieszenia się życiem. Badani z grupy kontrolnej wykazują natomiast większe
zaufanie do swoich zdolności osiągania celów i uzyskiwania zadowolenia z życia, stąd z mniejszym
prawdopodobieństwem będą poszukiwały rad i wsparcia u innych ludzi.
Wnioski
1. Chorzy ze schizofrenią paranoidalną charakteryzują się wysokim poziomem ogólnego
poczucia alienacji.
2. Chorych ze schizofrenią paranoidalną cechuje poczucie bezsensu, bezradności,
samowyobcowania i izolacji.
3. Chorzy ze schizofrenią paranoidalną przejawiają słabe poczucie celu i sensu życia,
czyli niską ocenę wartości życia i samego siebie.
4. Chorzy ze schizofrenią paranoidalną odczuwają słabą potrzebę afiliacji i stowarzy
szania oraz wykazują gorszy stopień przystosowania do otoczenia społecznego.
5. Chorzy ze schizofrenią paranoidalną wykazują wysoką gotowość na pomoc i poradę
innych ludzi, a więc oczekiwanie wsparcia społecznego.
6. U chorych na schizofrenię paranoidalną im wyższy poziom poczucia alienacji, tym
słabsze poczucie sensu życia.
7. Wśród chorych płeć nie różnicuje uzyskanych wyników w zakresie badanych
zmiennych.
8. Chorzy ze schizofrenią paranoidalną charakteryzują się swoistymi właściwościami
osobowości, które można określić mianem osobowości alienacyjnej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Osobowość alienacyjna
Teoria osobowości H J Eysencka
K Kwestionariusz osobowy dla pracownika
Motul Produkty Osobowe?reSystem
kwestionariusz osobowy od 01 01 2004
Stymulowanie rozwoju psychomotorycznego i osobowości dziecka
Zakup firmowego samochodu osobowego i koszty jego eksploatacji
Psychologia osobowosci 3 12 tryb zgodnosci
Twoj typ osobowosci Prezenter ESFP e15
03 KWESTIONARIUSZ OSOBOWOŚCI EYSENCKA EPQ R

więcej podobnych podstron