1954 10 11 Ad Caeli Reginam


PIUS XII
ENCYKLIKA
AD CAELI REGINAM
Czcigodnym Braciom, Prymasom, Arcybiskupom, Biskupom oraz innym
Ordynariuszom miejscowym będącym w jedności pokoju ze Stolicą
Apostolską, O Królewskiej godności Najświętszej Maryi Panny
Czcigodni Bracia,
pozdrowienie i Apostolskie Błogosławieństwo
DO NIEBIOS KRÓLOWEJ zasyłał lud chrześcijański korne modły i zbożne pienia już
od pierwszych wieków chrześcijaństwa, czy to w chwilach radosnych uniesień, czy
zwłaszcza wśród ciężkich udręk świtowych i nigdy go nie zawodziła nadzieja
pokładana w Matce Boskiego Króla, Jezusa Chrystusa i nigdy w nim wiara nie słabła,
że Bogarodzica Dziewica Maryja włada po macierzyńsku całym tu światem, jak w
szczęśliwości niebieskiej dzierży koronę królewskiej chwały.
I my też po klęskach potwornych, co na oczach naszych obróciły w pierzynę kwitnące
miasta, osiedla i wsie; patrząc z boleścią, jak tyle i tak wielkiego zła wylewa się w
mętnej powodzi na dusze ludzkie; widząc jak nieraz chwieje się sprawiedliwość, jak
często panoszy się występek i zepsucie - dręczymy się w tym gorączkowym i
groznym przełomie w szczególny sposób; uciekamy się przeto z ufnością do naszej
Królowej, Maryi, przedkładając jej nie tylko nasze uczucia miłości, ale i tych
wszystkich, co chlubią się z imienia Chrystusowego.
Ogłoszenie dogmatu o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny i Rok
Maryjny
Trzeba również i milo nam ty wspomnieć żeś - My to osobiście 1 - go listopada 1950,
w Roku Jubileuszowym, wobec olbrzymiej rzeszy Księży Kardynałów, Biskupów,
Kapłanów i wiernych chrześcijan, przybyłych ze wszech narodów, orzekli dogmat
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny(1), gdzie obecnie z duszą i ciałem wśród
chórów Aniołów i Świętych Niebian króluje wraz z jednorodzonym Swym Synem.
Ponad to z okazji upłynionego stulecia od chwili, kiedy niezapomnianej pamięci
Poprzednik Nasz Pius IX określił uroczyście, że Boga rodzicielka poczęła się bez
żadnej zmazy pierworodnego grzechu, ogłosiliśmy toczący się ninie Rok Maryjny(2); i
dziś patrzymy z wielką radością Naszego Ojcowskiego serca, jak nie tylko tu w
Wiecznym Mieście - szczególnie zaś w bazylice Liberiańskiej - niezliczone tłumy
manifestują dobrowolnie swą wiarę i najgorętszą miłość ku Matce Niebieskiej - ale i
we wszystkich częściach świata odradza się coraz więcej cześć zarówno w starożytnej
tradycji Kościoła, jak i w świętych księgach i dotąd sięgają raz po raz szeregi
modlących się pielgrzymów.
Wiedzą wszyscy, że ilekroć zaszła okazja, gdyśmy mianowicie przemawiali do
Naszych dzieci w Chrystusie osobiście na audiencjach, czy też przez radio
kierowaliśmy słowa do najodleglejszych ludów, zawsze zachęcaliśmy do wydatnej, w
miarę możliwości czułej, jak przystało na synów, miłości wobec najukochańszej i
najmożniejszej Matki Swojej. Dlatego też warto szczególnie przywieść na pamięć
orędzie radiowe, przesłane przez nas do ludu portugalskiego, kiedy wieńczono złotą
koroną cudowny wizerunek Maryi Panny, czczony w Fatimie(3) orędzie to nazwaliśmy
sami orędziem "Królowania Maryi"(4).
Obecnie zaś, aby przypieczętować niejako te rozliczne przejawy naszej czci ku Matce
Bożej, za którymi tak chętnie podążył świat chrześcijański; aby zamknąć szczęśliwie i
z pożytkiem ten Rok Maryjny, który się ma ku schyłkowi; aby wreszcie dać chętny
posłuch usilnym żądaniom, które wpłynęły do nas w tej sprawie, zdecydowaliśmy
ustanowić liturgiczne święto Najśw. Maryi Panny - Królowej.
Nie chcemy przez to podawać wiernemu ludowi nowej prawdy do wierzenia, boć w
rzeczy samej tytuł i przesłanki, na których opiera się królewska godność Maryi, były
zawsze dostatecznie wyrażone i to zarówno w starożytnej tradycji Kościoła, jak i w
świętych księgach liturgicznych.
Warto je wszakże przypomnieć w toku tej encykliki, aby odświeżyć chwalę Niebieskiej
Matki i rozpalić się żywszą ku Niej pobożnością na większy pożytek duchowy
wszystkich serc.
I. O KRÓLEWSKIEJ GODNOŚCI MARYI W STAROŻYTNEJ TRADYCJI
KOŚCIOAA I W ENCYKLIKACH PAPIESKICH
Świat chrześcijański wierzył już i w ubiegłych czasach, i to nie bez podstaw, że ta z
której zrodził się Syn Najwyższego, co "będzie rządził w domu Jakuba na wieki"(5),
"Książę - pokoju"(6), "Król królów i Pan nad pany"(7), otrzymał od Boga szczególne
łaski ponad wszystkie inne Jego dzieła; uwzględniając poza tym najściślejsze
powiązanie między potomstwem a matką - chrześcijaństwo pojęło z łatwością
wyniesienie Bożej Rodzicielki ponad świat.
Nic więc dziwnego, że już starzy pisarze Kościoła idąc za głosem św. Gabryela
Archanioła, co przepowiedział panowanie Syna Maryi na wieki(8) i za głosem Elżbiety,
witającej w niej ze czcią "Matkę Pana mego"(9) nazywali Maryję "Matką Króla",
"Matką Pana", dając jasno do zrozumienia, że po królewskiej godności jej Syna
przejęła i Ona szczególnie dostojeństwo i wyższość.
I tak np. św. Efrem w zapale poetyckim wkłada w Jej usta: "Niechaj mnie Niebo
podtrzyma w objęciach, bom nad nie uczczona. Bo nie niebiosa były Ci Matką; aleś je
zrobił swym tronem. O ileż szczytniejsza i czcigodniejsza Matka Króla od tronu
Jego"(10). A gdzie indziej tak się doń modli: "...O Władcza Panienko, Gospodzi
uwielbiona, Królowa, Pani, pod skrzydły Twoimi broń mnie i strzeż, by się ze mnie
szatan nie natrząsał, co wróży zgubę, ani mnie przemógł bezecny nieprzyjaciel"(11).
Św. Grzegorz z Nazjanzu zowie Ją "Matką Króla całego świata", "Matką Dziewicą
(która) porodziła Króla całego wszechświata"(12). Według Prudencjusza zaś dziwi się
Rodzicielka, "że porodziła Boga - Człowieka i Króla najwyższego"(13).
A ta godność królewska Najświętszej Maryi Panny jasno i wyraznie występuje u nich,
gdy mówią z naciskiem o "Pani", "Panującej", "Królowej".
Już w pewnej homilii, przypisywanej Orygenesowi Elżbieta nie tylko wita Maryję:
"Matka Pana mojego", ale i "Ty, Pani moja"(14).
To samo da się wywnioskować z cnego miejsca, gdzie po różnych wykładniach
imienia Maryi wygłasza on zdanie: "Trzeba wiedzieć, że, "Maryja" znaczy w języku
syryjskim: "Pani"(15). I św. Chryzolog za jego przykładem, jeszcze dobitniej wyraża to
w tych słowach: "Maryja" z hebrajskiego - znaczy po łacinie "Pani": więc i Anioł
nazywa Ją Panią, aby Rodzicielka Władcy wyzbyła się strachu służebnego, ponieważ
sama władza Jej potomka sprawiła to i upoważnia Ją, że się już urodziła i zwie się
Panią(16).
Również Epifaniusz, Biskup Konstantynopolitański, w liście do Papieża Hormisdasa
wspomina o konieczności modlitwy za jedność Kościoła, "dzięki świętej i jednoistnej
Trójcy i wstawieniu się Pani Naszej, świętej i chwalebnej Panny i Bożej Rodzicielki
Maryi"(17).
Inny autor tegoż okresu pozdrawia uroczyście, siedzącą po prawicy Bożej, by się
wstawiać za, nami, Najświętszą Pannę, jako "Panią śmiertelników, najświętsza Boga
Rodzice"(18).
Królewską godność przyznaje Maryi Pannie kilkakrotnie również św. Andrzej
Kreteński, tak bowiem pisze, np.: "Sam Bóg zabiera dziś z przybytków ziemskich,
jako Królowę rodzaju ludzkiego, Swą Matkę zawsze Dziewicę, w której łonie zostając
Bogiem przywdział naturę ludzką"(19). Lub na innym miejscu: "Królowa rodzaju
ludzkiego zachowuje w całym tego słowa znaczeniu to imię, będąc wywyższona,
wyjąwszy Boga, pomad wszelkie istoty"(20).
Podobnie zwraca się do pokornej Dziewicy św. German w tych słowach: "Siądz, Pani,
wypada Ci bowiem jako Królowej ponad wszystkich królów chwalebnej usiąść na górnym
tronie"(21) i nazywa Ją "Panią wszech ziemian"(22).
U św. zaś Jana Chryzostoma nazywa się Ona "Królową, Władczynią, Panią"(23) oraz;
"Panią wszechstworzenia"(24); inny starożytny pisarz wschodniego Kościoła tytułuje
Ją: "Szczęsną Królową", "obok królewskiego Syna - Wieczystą Królową", której "jasną
głowę zdobi złoty diadem"(25).
Następnie św. Ildefons Toledański wszystkie omal tytuły do czci streszcza w tym,
pozdrowieniu: "O Pani moja, Władczyni moja, panująca mi Matko Pana mojego...
Pani wśród służek, Królowo wśród siostrzyc"(26).
Z tych oraz przelicznych innych świadectw, przekazanych tradycją, czerpiąc naukę,
mianowali teologowie katoliccy Najświętszą Maryję Pannę Królową Wszechrzeczy
stworzonych. Królową świata i Panią wszechświata. Także i Najwyżsi Pasterze Kościoła
uważali za swój obowiązek zatwierdzić i poprzeć swoją zachętą i czcią pobożność wiernych
chrześcijan wobec Niebiańskiej Królowej i Matki. A więc, pomijając milczeniem dokumenty
ostatnich Papieży, wystarczy sobie uprzytomnić, że już w VII wieku poprzednik Nasz św.
Marcin I uznawał Maryję jako "naszą Panią chwalebną, zawsze Dziewicę"(27). Św. Agaton
listem synodalnym do Ojców VI Soboru Powszechnego wymienia "Panią Naszą, prawdziwie
i zaiste Bożą Rodzicielkę"(28). A w VIII wieku Grzegorz II w liście do patriarchy św.
Germana, czytanym na VII Soborze Powszechnym z poklaskiem wszystkich Ojców,
wspomina Bogarodzicę, jako "Panią wszystkiego i prawdziwą Rodzicielkę Boga", jako też
"Panią wszystkich wiernych chrześcijan"(29).
Wypada nadmienić i to, że gdy nieśmiertelnej pamięci poprzednik Nasz Sykstus IV
rozwijał pomyślnie naukę o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Dziewicy, encyklikę
swoją "Cum Prćexcelsa"(30) zaczyna od słów, w których Maryja występuje jako
"Królowa, co pilnie wstawia się do Króla, którego porodziła". Twierdzi to również
Benedykt XIV w encyklice "Gloriosć Dominć", gdzie Maryja jest "Królową nieba i
ziemi, a Król Najwyższy jakoby Jej przekazywał swą władzę"(31).
Zbierając te wypowiedzi wszystkich ubiegłych stuleci, pisze nabożnie św. Alfons
Liguori: "Skoro więc Maryja Panna podniesiona została do tak wysokiej godności, że
jest Matką Króla królów, dlatego całkiem słusznie zaszczyca Ją Kościół tytułem
Królowej"(32).
II. O KRÓLEWSKIEJ GODNOŚCI MARYI W KSIGACH LITURGICZNYCH, W
MODLITWACH I W SZTUCE CHRZEŚCIJACSKIEJ
Święta liturgia, która jest jakby żywym zwierciadłem nauki, przekazanej przez
przodków i przyjętej przez wiernych, poprzez wszystkie wieki, czy to na Wschodzie,
czy na Zachodzie, opiewa chwałę Niebieskiej Królowej i zawsze Ją śpiewać będzie.
Ze Wschodu rozlega się gorące wezwanie: "O Bogarodzico, dziś wzięta do nieba na
skrzydłach Cherubów, Tobie służą dziś Serafini i wszystkie Zastępy wojska
niebieskiego przed Tobą upadają"(33).
A indziej: "O sprawiedliwy i święty (Józefie), wybrany z królewskiego szczepu na
Oblubieńca przeczystej Królowej, która niezawodnie porodzi króla". Podobnież(34) "zanucę
hymn królowej Matce, do której z radością zbliżam, się na nabożeństwo, by wesół opiewać
Jej cuda... O Pani, nasz język nie może Cię godnie wychwalić, boś Ty zrodziwszy Chrystusa
Króla wyniesiona ponad Serafiny... witaj, o Królowo świata, witaj, o Maryjo, o Pani
wszystkich nas"(35).
W etiopskim "Mszale" znów czytamy: "O Maryjo, centrum wszechświata... Ty większa
od Cherubinów wieloocznych i Serafinów sześcioskrzydlnych... Niebo i ziemia
przepełnione są świętością chwały Twojej"(36).
Wtóruje zgodnie Kościół łaciński pradawną swą i przesłodką modlitwą "Witaj
Królowo" i miłymi antyfonami "Ave", "Regina cćli", tudzież maryjno-świątecznymi:
"Stoi Królowa po Twej prawicy w złocistej szacie, zdobna przepychem"(37). "I w Tobie
wielbi potężną Królowę niebo i ziemia"(38). "Dziś Panna Maryja w niebo wstępuje:
cieszcie się, bo króluje z Chrystusem na wieki"(39).
Dodajmy do tego Litanię Loretańską, co wiernym nasuwa codziennie tyle wezwań
Królowej Maryi. Królestwo Maryi zwykło też wielu rozważać od wieków w piątej
chwalebnej tajemnicy różańca maryjnego, który może uchodzić za mistyczny wieniec
Królowej nieba.
Sztuka wreszcie, gdy jest oparta na chrześcijańskich zasadach i czerpiąc z nich
natchnienie oddaje wiernie i naturalnie wrodzoną wiernym pobożność, już od Soboru
Efeskiego przedstawia Maryję jako Władczynię na królewskim tronie i z królewskimi
insygniami, uwieńczoną diademem, otoczoną orszakiem Aniołów i świętych niebian,
jako że panuje Ona nie tylko nad siłami natury, ale i nad niecnymi zakusami szatana.
Ikonografia, gdy chodzi o godność Najświętszej Maryi Panny, obfituje również w
każdej epoce w dzieła najwyższego artyzmu; odważyła się nawet na oddanie w
barwach Boskiego Zbawcy Naszego, jak wieńczy przejasną koroną Swą Matkę.
I Rzymscy Papieże w uznaniu tej pobożności ludowej często zdobili w koronę obrazy
Bogarodzicy Dziewicy, znane już z publicznej czci, i to albo własnymi rękoma, albo
też przez delegowanych przez siebie dygnitarzy.
III. KRÓLEWSKA GODNOŚĆ MARYI JAKO BOGARODZICY
Jak już nadmieniliśmy wyżej, Czcigodni Bracia, głównym tytułem, na którym opiera
się królewska godność Maryi, jest niewątpliwie Jej Boskie Macierzyństwo, jak to
wynika ze świadectw, przekazanych od wieków przez przodków, jako też ze świętej
liturgii. Jeśli bowiem w Księgach świętych czyta się o Synu, którego pocznie Dziewica,
że "będzie zwan Synem Najwyższego i da mu Pan Bóg Stolicę Dawida Ojca Jego i
będzie rządził w domu Jakubowym na wieki, a królestwu jego nie będzie końca"(40) i
jeśli nadto Maryja zowie się "Matką Pana"(41), łatwo stąd dowieść, że i Ona jest także
Królową, ponieważ zrodziła Syna, który w tejże chwili, gdy został poczęty, stał się i
jako człowiek - z racji osobowego zjednoczenia natury ludzkiej ze Słowem Bożym -
Królem i Panem wszechrzeczy. Słusznie mógł zatem pisać św. Jan Damasceński:
"Zaiste stała się Panią, wszego stworzenia, kiedy została Matką Stworzyciela"(42); tak
jak można powiedzieć, że pierwszym, co wieścił z nieba królewskie posłannictwo
Maryi, był już Archanioł Gabriel.
Królewska godność Maryi jako współdziałającej w dziele Boskiego zbawiciela
Atoli Najświętsza Maryja Panna ma się zwać Królową nie tylko dla swego Boskiego
Macierzyństwa, ale i dlatego, że z Woli Bożej odegrała wielką rolę w dziele naszego
wiecznego zbawienia. "Co nam przychodzi tak mile i rzewnie rozważać - pisał świętej
pamięci Poprzednik Nasz Pius XI - to to, że Chrystus nam włada nie tylko z prawa
wrodzonego, ale i nabytego, jako Odkupiciel? Niech sobie wszyscy przypomną, że
chociaż zapomnieli o swoim Zbawcy, to "nie skazitelnym srebrem lub złotem jesteście
odkupieni... lecz drogocenną krwią niewinnego Chrystusa jako baranka
nieskalanego"(43). Już nie jesteśmy swoi, bo Chrystus nas wielką ceną(44) odkupił(45).
Aleć w dokonaniu dzieła odkupienia Maryja była przecież najściślej zespolona z
Chrystusem; słusznie więc śpiewa się w liturgii: "Stała święta Maryja, Królowa
Niebieska i Pani świata, pod krzyżem Pana Naszego Jezusa Chrystusa bolejąca"(46).
A więc zgodnie z notatką bogobojnego ucznia św. Anzelma - z wieków średnich -
"jak... Bóg rodząc swą mocą światy jest ich ojcem i Panem, tak święta Maryja,
odradzając je przez swe zasługi, jest Ich Matką i Panią. Bóg jest bowiem Panem
wszystkiego, sprawiając wszystko swą Wolą w myśl praw natury, zasię Maryja jest
Panią świata, naprawiając go z łaski swych zasług do pierwotnej godności"(47). "Jak
Chrystus bowiem zna z racji odkupienia nas specjalny tytuł do panowania i
królowania nad nami, tak i Błogosławiona Maryja z racji szczególnej miary, z jaką
współdziałała przy naszym odkupieniu, oddając ochotnie za nas swoją osobę i Jego
ofiarując, pragnąc jedynie naszego zbawienia, przykładając się doń i zabiegając około
niego(48).
Z przesłanek tych można wyciągnąć następujący wniosek: jeśli w dziele zbawienia
była Maryja z woli Bożej zjednoczona z Jezusem Chrystusem, samymże sprawcą
zbawienia, i to w podobny bodaj sposób, jak Ewa z Adamem, sprawcą śmierci, tak,
że można określić nasze odkupienie jako dokonane przez pewnego rodzaju
"odwrotność" (per quandam recapitulationem(49), dzięki której rodzaj ludzki zbawia
się przez Dziewicę, podobnie jak na śmierć zasłużył przez dziewicę; jeśli dalej można
dowodzić, że ta przesławna Pani dlatego została wybrana na Matkę Chrystusowi, "by
się mu stała towarzyszką w odkupieniu rodzaju ludzkiego"(50), i jeśli wreszcie była
Ona tą, która wolna od skazy dziedzicznej i osobistej, związana zawsze najściślej ze
Synem swoim, złożyła Go na Golgocie Ojcu Przedwiecznemu, wraz z ofiarą praw i
miłości matczynej, niby nowa Ewa, na całopalenie za wszystkie dzieci Adama
zeszpecone niestety jego upadkiem"(51), - to wolno stąd wnosić, bez wątpienia, że jak
Chrystus, ten nowy Adam, musi być zwan królem, nie tylko jako Syn Boży, ale i jako
nasz zbawca, tak drogą pewnej analogii Najświętsza Panna jest Królową nie tylko
jako Matka Boska, ale i przez to, że jakby nowa Ewa zespolona jest z nowym
Adamem.
Albowiem, prawdę mówiąc, w pełnym właściwym i absolutnym załączeniu jeden jest
Król, Jezus Chrystus, Bóg-Człowiek; lecz i Maryja choć tylko w pewnej mierze i tylko
analogicznie - jednakże jako Matka Chrystusa-Boga, jako wspólniczka w dziele
Boskiego Odkupiciela, w Jego zapasach z wrogami, jak i w zwycięstwie nad nimi -
uczestniczy również w królewskiej godności. Z tego bowiem zjednoczenia z
Chrystusem Królem, taki osiąga blask i dostojeństwo, że przewyższa nim wielkość
wszechrzeczy stworzonych; z tego zjednoczenia z Chrystusem wywodzi się Jej władza
królewska, na mocy której może Ona szafować skarbami królestwa Boskiego Zbawcy;
z tego wreszcie zjednoczenia z Chrystusem wypływa nieprzebrana skuteczność Jej
matczynego pośrednictwa u Syna i Ojca.
Nie ma więc wątpliwości, że Najświętsza Maryja Panna góruje swą godnością nad
wszystkimi stworzeniami i po Synu Swoim dzierży prym nad wszystkim. "Ty wreszcie
- mówi św. Sofroniusz - przewyższasz wszelkie stworzenia... Cóż może być
szczytniejszego nad radość z tej przyczyny, o Matko Dziewico?"(52). Do tego
uwielbienia dorzuca św. German swe hołdy: "Twa godność i chwała przechodzi
wszelkie stworzenie; ponad Anioły Twoja dostojność"(53), a św. Jan Damasceński
posuwa się aż do zdania: "Jest nieskończona różnica między sługami, a Matką"(54).
Królewska godność Maryi jako współdziałającej w sercach i umysłach ludzi
Dla zrozumienia najwyższego stopnia godności wśród stworzeń, na który wstąpiła
Bogarodzica, dobrze jest sobie uświadomić, że święta Boża Rodzicielka już od
pierwszej chwili swego Poczęcia napełniona została wielką obfitością łaski, że nią
przewyższa łaskę wszystkich świętych. Dlatego też - jak pisze wielkiej pamięci
poprzednik Nasz Pius IX w swej encyklice - Bóg Niepojęty "tak Ją cudownie obsypał
bogactwem wszelkich darów niebieskich, podjętych z Boskiego skarbca, ponad
wszelkie duchy Aniołów i świętych, że zawsze wolna od jakiejkolwiek skazy
grzechowej i cała piękna i doskonała, cieszy się Ona taką pełnią niewinnej świętości,
o jakiej nikomu poza Bogiem ani marzyć się nie zda, ani dostąpić nie można"(55).
Co więcej, Najświętsza Panna nie tylko zdobyła najwyższy po Chrystusie szczyt
doskonałości i dostojeństwa, ale odziedziczyła i pewną cząstkę tej władzy, dzięki
której Syn Jej i Zbawca nasz (jak się to najsłuszniej podkreśla) panuje w sercach i
umysłach ludzkich. Bo jeśli Słowo działa cuda i zlewa łaski przez przyjęte na się
Człowieczeństwo; jeśli używa Sakramentów św. lub Świętych swoich jako narzędzi do
dusz zbawienia, czemuż się nie ma posłużyć pomocą i rolą Swej Matki dla
rozdawnictwa owoców Odkupienia? "Z iście macierzyńskim sercem - jak mówi tenże
niezgasłej pamięci poprzednik Nasz Pius IX - i mając na oku sprawy naszego
zbawienia zabiega Ona około dobra całego rodzaju ludzkiego. Ona wybrana przez
Boga na Królowę nieba i ziemi, wyniesiona nad wszystkie chóry Aniołów i rzesze
świętych niebian, u boku jednorodzonego Syna Swego Jezusa Chrystusa wstawia się
za nas przemożnie swoimi prośbami, a o co prosi otrzymuje i nie zna zawodów(56). W
związku z tym inny Nasz Poprzednik, sławnej pamięci Leon XIII orzekł, że wraz z
ogromem łask zdobyła Najświętsza Maryja Panna władzę "prawie niezmierzoną"(57), a
według św. Piusa X Maryja - wchodzi w Swą rolę "jakby na mocy prawa
matczynego"(58).
Niechże się tedy radują wszyscy wierni, że podlegają rozkazom Dziewiczej
Bogurodzicy, która cieszy się i władzą królewską i pała macierzyńską miłością.
W tych jednak, jak i innych sprawach, dotyczących Najświętszej Panny powinni
teologowie i głosiciele słowa Bożego unikać pewnych zboczeń od właściwej drogi,
aby nie wpadli w dwojakie błędy: niech mianowicie strzegą się zarówno zdań
bezpodstawnych, czy też przesądnie mijających się prawdą, jak i zbytniej ciasnoty
serca w stosunku do tej wyjątkowo wzniosłej i niemal boskiej godności Bogurodzicy,
którą Jej przypisuje św. Doktor Anielski "z racji nieskończonego dobra, którym, jest
Bóg"(59).
Zresztą, jak w innych sprawach, tak i w tym artykule wiary chrześcijańskiej, za
najbliższą, i ogólną normę prawdy "służy nauczycielski urząd Kościoła" do
wyjaśniania i pogłębiania tych rzeczy, które w depozycie wiary mieszczą się jeszcze
niejasno i jakby domyślnie"(60).
IV
Tak tedy z pomników starożytnego chrześcijaństwa, z modłów liturgicznych, z
wrodzonego wiernym zmysłu pobożności, z dzieł sztuki zebraliśmy głosy, świadczące,
że Bogarodzicy Dziewicy przysługuje godność królewska; sądzimy również, że racje,
które święta teologia przytacza dedukcyjnie ze skarbca Boskiej wiary, potwierdzą
dowodnie tę prawdę. Z tak licznie przytoczonych świadectw powstaje jak gdyby
szeroko brzmiąca harmonia, która opiewa niebotyczne szczyty królewskiej godności
Matki Bożej i ludzkiej, której podlega wszelkie stworzenie, jako Tej, co "wyniesiona
jest nad chóry anielskie do chwały niebios"(61).
W Święto Królowej Maryi w dniu 31 maja - ponawiamy poświęcenie się ludzkoci
Niepokalanemu Sercu Matki Bożej
Po długiej tedy i dojrzałej rozwadze, mając to mocne przeświadczenie, że wielkie
korzyści wynikną dla Kościoła, gdy ta niezbicie dowiedziona prawda zajaśnieje
wszystkim, widocznie, niby pochodnia promienna, zatknięta na świeczniku - mocą
Apostolskiej Naszej władzy ustanawiamy ś w i ę t o K r ó l o w e j M a r y i, które ma
być obchodzone w całym świecie w dniu 31 maja. Nakazujemy również, aby tegoż
dnia ponawiano poświęcenie się rodzaju ludzkiego nieskalanemu Sercu Panny Maryi.
W nim bowiem leży nadzieja nadejścia lepszego wieku, tryumfu wiary i
chrześcijańskiego pokoju.
Niech tedy wszyscy z większą jeszcze niż dotąd ufnością garną się do tronu
miłosierdzia i łaski Królowej i Matki naszej, błagając o pomoc w nieszczęściach, o
światło w ciemnościach, o pociechę w cierpieniach i smutkach; a nade wszystko
niech się wyrwą z niewoli grzechów i służą z wdziękiem dziecięcej pobożności pod
berłem tak wielkiej Matki! Niech tłumy wiernych cisną się do Jej świątyń, niech
obchodzą Jej święta; niech Jej błagalna koronka będzie we wszystkich dłoniach i
niech przeniknie do kościołów i chat, do szpitali i więzień, na drobne zebrania i
masowe manifestacje wiernych, celem głoszenia Jej chwały! Niech Imię Maryi
słodsze nad nektar i droższe od pereł będzie w najwyższym poszanowaniu; niechaj
nikt na to Imię, okryte takim majestatem i zdobne macierzyńskim wdziękiem, nie
miota jakichkolwiek przeklętych wyrazów, świadczących o wstrętnej duszy; i niech się
nie waży mówić niczego, co by uwłaczało należnej Mu czci!
Niech każdy stara się według swego stanu wcielać usilnie i czujnie podniosłe cnoty
najmilszej Matki Naszej, Królowej Niebieskiej w swe myśli i czyny! Albowiem, wtedy
dopiero wszyscy prawdziwi chrześcijanie czcząc i naśladując taką Królowę i Matkę
poczują się niechybnie braćmi i zrażeni zawiścią, i żądza; zbytku postąpią w miłości
społecznej, uznają prawa słabszych, pokochają pokój. Niech się więc nikt nie ma za
dziecko Maryi godne Jej skorej i przemożnej opieki, kto nie okaże się za Jej wzorem
sprawiedliwy, łagodny i czysty, dowodząc istotnie miłości bratniej nie w sporach i
szkodach, ale w pomocy i pocieszę.
Królowa Pokoju
W niektórych krajach na świecie dręczy się i krzywdzi pewnych ludzi za wiarę
chrześcijańską i pozbawia praw boskich i ludzkich do wolności. Jak dotąd, nie mają
tam znaczenia żadne, najsłuszniejsze nawet, żądania, i ponawiane skargi o
zaniechanie zła. Na tak niewinnie cierpiące dzieci, niech zwróci łaskawe Swe oczy,
zdolne rozjaśnić swym blaskiem pomroki i burze, potężna nad światem i czasem Pani,
co potrafiła mocą, dziewiczej stopy uśmierzyć zuchwalców; niech sprawi co rychlej,
by mogli korzystając z należnej wolności, spełniać publicznie praktyki religijne, służąc
sprawie Ewangelii, przez zgodną pracę i wybitne cnoty, co świecą przykładem wśród
cierpień; oby tym samym współdziałali także dla wzrostu i potęgi swych, ziemskich
społeczeństw.
Sądzimy również, że im wszyscy lepiej poznają i godniej uczczą - dzięki ustanowionemu
przez tę encyklikę świętu - przebłogie i macierzyńskie władanie Bogarodzlcy, tym więcej
przyczyni się to dziś gdy prawie co tydzień tyle spraw, budzących wielkie obawy, mąci pokój,
do zachowania go, umocnienia i uwiecznienia. Czyż Ona nie jest łukiem rzuconym od Boga
na chmurach, zadatkiem pokojowego przymierza?(62). "Popatrz na tęczę i błogosław Tego, co
ją stworzył, przepiękna jest w swym blasku, krąży po niebie w promieniach swej chwały, dłoń
Najwyższego ją rozciągnęła"(63). Każdy więc czciciel Pani nieba i ziemi, - a niech się nikt nie
zwalnia z tego obowiązku miłosnej wdzięczności - winien wzywać przemożnej Królowej,
poręczycielki pokoju, szanować i strzec pokoju, który nie pokrywa się wcale z bezkarną
niecnotą, ani z wyuzdaną swobodą, lecz jest należycie i w duchu Woli Bożej uporządkowaną
zgodą, do której osłonienia i umocnienia zmierzają zachęty i zakazy Maryi Panny.
Życząc sobie jak najgoręcej, by Królowa i Matka ludu chrześcijańskiego przyjęła te
Nasze hołdy i swym pokojem rozbroiła targane zawiścią państwa i by nam po tym
wygnaniu ukazała Jezusa, który nam będzie pokojem, wiecznym Weselem, udzielamy
Wam z chęcią, Czcigodni Bracia, i Waszej owczarni, jako zadatku pomocy Boga
Wszechmogącego i dowodu Naszej miłości, Apostolskiego Błogosławieństwa.
Dan w Rzymie u św. Piotra, w święto Macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny, dnia
11 pazdziernika r. 1954, a szesnastego Naszego Pontyfikatu.
PIUS PP. XII
Przypisy:
1. Cfr. Constitutio Apostolica MUNIFICENTISSIMUM DEUS: AAS. XXXXII, 1950, p. 753
sq
2. Cfr. Litt. Enc., FULGENS CORONA: AAS, XXXXV, 1953, p. 577 sq.
3. Cfr. AAS, XXXVIII, 1946, p 264 sq.
4. Cfr. L`Osservarore Romano, d. 19 Maii a. 1946.
5. Luc. 1, 32
6. Is 9, 16.
7. Apoc. 19,16.
8. Cfr. Luc. I, 32, 33.
9. Luc. I, 43.
10. S. Ephrćm, Hymni de B. Maria, ed. Th. J. Lamy, t. II, Mechlimć, 1886, hymn XIX,
p. 624.
11. Idem, Oratio ad SS.mam Dei Matrem - Opera omnia, Ed. Assemani, t. III (grćce),
Romć, 1747, pag. 546.
12. S. Gregorius Naz. - Poemata dogmatica, XVIII, v. 58: P.G. XXXVII, 485.
13. Prudentiuc, Dittochćum, XXVII: PL. LX, 102 A.
14. Hom. in S. Lucam, Hom. VII, ed Bauer, Origenes Werke, T. IX, p. 48 (ex catena
Macanii Chrysocephali) Cfr. PG. XIII, 1902 D.
15. S. Hieronymus, Liber de nominibus hebrćis: PL. XXIII, 886.
16. S. Petrus Chrysologus, Sermo 142, De Annuntiatione B. M. V.: PL. LII, 579 C; Cfr.
etiam 582 B, 584 A: "Regina totius exstitit castitatis".
17. Relatio Epiiphanii Ep. Constantin. PL. LXIII, 498 D.
18. Enconium in dormitionem Ss.mć Deiparć (inter opera S. Modfisti) PG. LXXXVI.
3306 B.
19. S. Andreas Cretensis, Homilia II in dormitionem Ss-mć Deiparć: PG. XCVII, 1679
B.
20. Id., Homilia III in dormitionem Ss-ma Deipare: PG. para: PG. XCLII, 1079 B.
XCVII, 1099 A.
21. S. Germanus, In Prćsentationem Ss.-mć Delpare, I. PG. XCVIII, 303 A.
22. Id., In Prćsentationem Ss.-mć Deipare II, PG. XCVIII, 315 C.
23. S. Joannes Damascenus, Homilia I in dormitionem B. M. V., PL. XCVI, 719 A.
24. Id. De fide ortodoxa, I, IV, c, 14: PG. XLIV, 1158 B.
25. De laudibus Marić (inter opera Venentii Fortunati): PL, LXXXVIII, 282 B et 283 A.
26. Ildefonsus Toletanus, De virginitate perpetua B. M. V.: PL. XCVI, 58 AD.
27. S. Martinus I, Epist. XIV: PL. LXXXVII, 199-200 A.
28. S. Agatho: PL. LXXXVII, 1221 A.
29. Hardouin. Acta Conciliorum, IV, 234, 238: PL. LXXXIX, 508 B.
30. Xystua IV, Bulla "Cum Prćxcelsa" d.d. 28 Febr. a. 1476.
31. Benedictus XIV, Bulla "Gloriosć Dominć", d.d. 27 Sept. a. 1748.
32. S. Alfonso, Le glorie di Maria, p. I, c.I, ż l.
33. Ex liturgia, Armenorum: in festo Assumptionis, hymnus ad Matutinum.
34. Ex Menaeo (bizantino): Dominica post Natalem, in Canone ad Matutinum.
35. Officiuoa hymni "Akatistos" (in ritu bizantino).
36. Missale Ćtihiopioum, Auaphora Dominć nostrć Marić. Matris Dei.
37. Brev. Rom. Versiculus sexti Respons.
38. Festum Assumptionis - hymnus Laurium.
39. Ibidem, ad Magnificat II Vesp.
40. Luc. I. 32, 33.
41. Ibid. I, 43.
42. S. Joannes Damascensus, De fide ortodoxa. I, IV, c. 14, PG. XCIV, 1158 s. B.
43. I Petr. I, 18, 19.
44. I Cor. 6, 20.
45. Pius IX, Litt. Enc. "Quas Primas": A.A.S. XVII, 1925, p. 599.
46. Festum Septem dolorum B. Mariae Virg. Tractus.
47. Ladmerus, De excellentia Virginis Marić, c. 11; PL. XCIX, 508 A B.
48. F. Suarez, De mysteriis vita Christi, disp. XXII, sect. II ed. Vives XIX, 327.
49. S. Irenaeus, Adv Hćr., V, 19, l: PG. VII, 1175 B.
50. Pius XI, Epist. Auspicatus profecto: A.A.S. XXV, 1933, p. 80.
51. Pius XII, Litt. Enc. Mystici Corporis: A.A.S. XXXV, 1943, P. 247.
52. S. Sophronius, In Annuntiationem. Beatć Marić Virg.: PG. LXXXVII, 3238, D, 3242
A.
53. S. Germanus, Hom. II in dormitionem. Beatć Marić Virg.: PG. XCVIII, 354 B.
54. S. Joannes Damasoenus, Hom. I in dormitionem Beatać Marić Virginis: PG. XCVI,
715 A.
55. Pius IX, Bulla "Ineffabilis Deus": Acla Pii IX: I, p. 597-598.
56. Ibid., p. 618.
57. Leo XIII, Litt. Enc. Adiutricem populi: A.S.S. XXV, 1895-96, P. 130.
58. Pius X, Lit. Enc. "Ad diem illum" A.S.S. XXXVI, 1, 103-03, p. 455.
59. S. Thomas, Summa Theol. I. q. 25, a, 6, ad 4.
60. Pius. XII, Litt. Enc. "Humani generis": A.A.S. XLII, 1950, p. 569.
61. Ex Brev. Rom.: Fesrum Assumptionis Beatć Marić Virginis.
62. Cfr. Gen. 9, 13.
63. Eocli. 43, 12-13.
yródło: Wiadomości Archidiecezji Warszawskiej, rok XL, maj 1958, nr 5 ss. 258 - 269


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PJU zagadnienia III WLS 10 11
Wybrane przepisy IAAF 10 11
10 10 11
FiRs ?nkowość 10 11
Wykład 9 przestępczość przestępczość ujawniona [10 11]
zulz 10 11
04 10 11 pra
10 11

więcej podobnych podstron