ABC Photoshop 7


IDZ DO
IDZ DO
PRZYKŁADOWY ROZDZIAŁ
PRZYKŁADOWY ROZDZIAŁ
ABC Photoshop 7
SPIS TRE CI
SPIS TRE CI
Autor: Łukasz Oberlan
KATALOG KSIĄŻEK
KATALOG KSIĄŻEK
ISBN: 83-7197-749-2
Format: B5, stron: 162
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
Adobe Photoshop jest słusznie uważany za najbardziej rozbudowany program służący
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
do obróbki grafiki bitmapowej. Wykorzystywany jest on przez szerokie grono
użytkowników: od plastyków, projektantów stron internetowych, przez operatorów DTP,
aż do osób zajmujących się fotografią  zarówno tradycyjną, jak i cyfrową. Zarówno
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
amatorzy, jaki zawodowi graficy doceniają skalę zastosowania i ogromne możliwo ci
Photoshopa.
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
O NOWO CIACH
Je li dopiero zaczynasz swoją przygodę z obróbką obrazów bitmapowych  ABC
Photoshopa 7.0 jest idealną pozycją dla Ciebie. Napisana w prosty i przystępny sposób
ZAMÓW CENNIK pomoże Ci postawić pierwsze kroki na drodze do osiągnięcia prawdziwego mistrzostwa
ZAMÓW CENNIK
w posługiwaniu się tym programem.
Poznasz:
CZYTELNIA
CZYTELNIA
" Narzędzia służące do selekcji fragmentów ilustracji
" Narzędzia malarskie i edycyjne
FRAGMENTY KSIĄŻEK ONLINE
FRAGMENTY KSIĄŻEK ONLINE
" Palety Photoshopa
" Sposoby pracy z warstwami
" cieżki i kształty  - łączenie grafiki wektorowej z bitmapową
" Możliwo ci filtrów i efektów specjalnych
" Metody korekcji obrazu: kadrowanie i korektę tonalną
" Sposoby przygotowania ilustracji na potrzeby WWW
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp ...............................................................................................7
Część I Warsztat..........................................................................9
Rozdział 1. Narzędzia.........................................................................................11
Narządzia do tworzenia selekcji........................................................................................13
Narządzia zaznaczenia ................................................................................................14
Narządzie Move ..........................................................................................................15
Narządzie Lasso ..........................................................................................................16
Narządzie Magic Wand...............................................................................................18
Narządzie Crop...........................................................................................................18
Narządzia odcinania....................................................................................................20
Narządzia malarskie i edycyjne.........................................................................................20
Narządzie Pądzel.........................................................................................................22
Narządzie Pencil .........................................................................................................26
Narządzie Clone Stamp...............................................................................................27
Narządzie Pattern Stamp.............................................................................................28
Narządzia Healing Brush oraz Patch ..........................................................................30
Narządzie History Brush.............................................................................................30
Narządzie Art History Brush ......................................................................................31
Narządzia typu Eraser .................................................................................................31
Narządzie Gradient .....................................................................................................33
Narządzie Paint Bucket...............................................................................................35
Narządzia Blur, Sharpen oraz Smudge .......................................................................36
Narządzia Dodge, Burn oraz Sponge..........................................................................37
Narządzia Notes, Hand oraz Zoom.............................................................................38
Rozdział 2. Palety .............................................................................................39
Navigator...........................................................................................................................42
Info ....................................................................................................................................43
Color..................................................................................................................................44
Swatches............................................................................................................................46
Styles .................................................................................................................................48
History...............................................................................................................................50
Zdjącia.........................................................................................................................51
Stany historii ...............................................................................................................52
Actions ..............................................................................................................................53
Layers................................................................................................................................57
Podstawowe operacje na warstwach...........................................................................57
Krycie..........................................................................................................................64
Tryb mieszania warstw ...............................................................................................65
4 ABC Photoshopa 7
Blokowanie parametrów warstwy...............................................................................65
Zestawy warstw ..........................................................................................................66
Aączenie warstw..........................................................................................................66
Warstwy dopasowania (korekcyjne)...........................................................................68
Efekty warstw .............................................................................................................70
Maski warstw..............................................................................................................72
Pozostałe operacje wykonywane na warstwach .........................................................73
Channels............................................................................................................................73
Paths ..................................................................................................................................75
Część II Techniki.........................................................................77
Rozdział 3. Tryb szybkiej maski  selekcje dla niecierpliwych...............................79
Kilka słów na temat masek................................................................................................79
Praca w trybie szybkiej maski...........................................................................................80
Uruchamianie trybu szybkiej maski............................................................................81
Ustawianie opcji malowania .......................................................................................82
Tworzenie maski.........................................................................................................82
Poprawianie maski ......................................................................................................84
Konwersja maski na zaznaczenie................................................................................85
Zastosowanie...............................................................................................................86
Rozdział 4. Ścieżki i kształty, czyli obraz wektorowy w Photoshopie....................89
Elementy składowe ścieżki ...............................................................................................90
Segmenty i wązły........................................................................................................90
Styczne kierunkowe i uchwyty pomocnicze...............................................................91
Wązły gładkie .............................................................................................................91
Wązły narożne ............................................................................................................92
Rodzaje ścieżek.................................................................................................................92
Podścieżki ...................................................................................................................93
Narządzia do tworzenia i edycji ścieżek ...........................................................................93
Zastosowanie narządzi ................................................................................................94
Narządzia do zaznaczania ścieżek...................................................................................100
Narządzia do tworzenia kształtów...................................................................................101
Ścieżki odcinania warstwy..............................................................................................102
Konwersja ścieżki na zaznaczenie ..................................................................................105
Inne operacje wykonywane na ścieżkach........................................................................106
Obrysowywanie ścieżek............................................................................................106
Wypełnianie ścieżek .................................................................................................107
Eksport do programu Adobe Illustrator ....................................................................107
Rozdział 5. Filtry .............................................................................................109
Stosowanie filtrów...........................................................................................................109
Przegląd filtrów...............................................................................................................111
Artistic.......................................................................................................................112
Blur ...........................................................................................................................115
Brush Strokes............................................................................................................115
Distort .......................................................................................................................117
Noise .........................................................................................................................119
Pixelate......................................................................................................................119
Render .......................................................................................................................121
Sharpen .....................................................................................................................121
Sketch........................................................................................................................122
Stylize .......................................................................................................................124
Texture ......................................................................................................................126
Other .........................................................................................................................127
Spis treści 5
Rozdział 6. Podstawy korekcji obrazów..............................................................129
Przygotowanie do edycji  kadrowanie i zmiana wymiarów obrazka ..........................129
Zmiana wymiarów na potrzeby druku ......................................................................129
Korekcja tonalna .............................................................................................................132
Polecenie Levels .......................................................................................................132
Polecenie Curves.......................................................................................................133
Retusz..............................................................................................................................136
Rozdział 7. Narzędzia internetowe....................................................................139
Optymalizacja pliku ........................................................................................................139
Czynności przygotowawcze......................................................................................140
Optymalizacja JPEG .................................................................................................143
Odciącia...........................................................................................................................144
Optymalizacja pliku z wykorzystaniem odciąć ........................................................144
Tworzenie elementów rollover .................................................................................146
Dodatki .......................................................................................149
Dodatek A Konfiguracja tabletu graficznego ....................................................151
Technologia.....................................................................................................................151
Tablety graficzne serii Graphire 2 ............................................................................152
Tablety graficzne serii Intuos 2.................................................................................154
Zastosowanie...................................................................................................................155
Konfiguracja sterownika...........................................................................................155
Konfiguracja tabletu w Photoshopie.........................................................................159
PenTools ...................................................................................................................162
Skorowidz......................................................................................163
Rozdział 6.
Podstawy korekcji obrazów
To, co nazywamy  korekcją obrazów, jest właściwie całym  nierzadko dość zło-
żonym  procesem, na który składa sią wiele różnych czynności edycyjnych wyko-
nywanych na pojedynczym pliku graficznym.
Każdy użytkownik Photoshopa po pewnym czasie posługiwania sią programem wypra-
cowuje własne metody obróbki obrazów, które bazują oczywiście na pewnych uznanych
standardach. Standardy te nakazują na przykład wykonywanie wszystkich tych czynności
edycyjnych w określonym porządku, co zapewnić ma optymalne rezultaty końcowe. W ni-
niejszym rozdziale pójdziemy tą samą drogą i prześledzimy kilka najważniejszych pro-
cesów edycyjnych związanych z korekcją cyfrowych obrazów (stosując sią oczywiście
do rzeczonego wcześniej porządku).
Przygotowanie do edycji  kadrowanie
i zmiana wymiarów obrazka
Korekcją obrazu zwykle rozpoczyna sią od czynności najbardziej elementarnych  przede
wszystkim kadrowania. Czasami zachodzi również potrzeba zmiany wymiarów obrazka
po to, aby można było lepiej dopasować go do wielkości papieru, na którym zamierzamy
drukować. Proces kadrowania omówiony został w rozdziale 1., dlatego teraz przejdziemy
od razu do zagadnień związanych ze zmianą wymiarów.
Zmiana wymiarów na potrzeby druku
Każdy obraz, zanim zostanie wydrukowany, powinien zostać odpowiednio do tego
przygotowany. Chodzi tu przede wszystkim o ustalenie optymalnej rozdzielczości obrazka,
która bądzie dopasowana do charakterystyki urządzenia wyjściowego (czyli drukarki).
Wiąkszość fascynatów grafiki komputerowej zaopatruje sią zazwyczaj w kolorowe drukar-
ki atramentowe. Przyjmijmy zatem, że optymalną rozdzielczością obrazu przeznaczonego
do wydrukowania na takim urządzeniu jest wartość rządu 200  240 ppi ( ppi oznacza
 pikseli na cal ).
130 Część II f& Techniki
Jeśli skanujesz swoje obrazy, to możesz je od razu zsynchronizować (czyli zeskanować
z odpowiednią rozdzielczością) z możliwościami Twojej drukarki. Sytuacja komplikuje
sią nieco wtedy, gdy obrazy zródłowe pochodzą z aparatu cyfrowego, bo w takim przy-
padku rejestrowane są one zazwyczaj z rozdzielczością 72 ppi. Taka rozdzielczość sprawia,
że cyfrowe zdjącia dobrze wyglądają na ekranie monitora (którego rozdzielczość zwykle
wynosi 72 ppi, rzadziej 96 ppi), ale raczej kiepsko prezentują sią po wydrukowaniu.
Trzeba zatem koniecznie oszacować każdy obraz, zanim przystąpimy do jego edycji, a na-
stąpnie  w razie potrzeby  zmienić rozdzielczość i  ewentualnie  wielkość.
Poniższe ćwiczenie ilustruje ten proces.
1. Otwórz obrazek przeznaczony do edycji (File/Open), a nastąpnie wybierz
polecenie Image/Image Size. Wykonanie tej czynności spowoduje wyświetlenie
okna dialogowego o nazwie Image Size (rysunek 6.1).
Rysunek 6.1.
Okno dialogowe
Image Size
2. Przyjrzyj sią uważnie informacjom wyświetlanym w oknie dialogowym Image
Size. W górnej sekcji okna (Pixel Dimensions) znajdują sią pola tekstowe nazwane
Width (szerokość) oraz Height (wysokość). Dziąki nim poznasz fizyczną wielkość
Twojego obrazka (a raczej jego wymiary; domyślna jednostka to piksele). Nas
jednak interesuje najbardziej środkowa sekcja okna, Document Size. Tutaj również
znajdują sią pola tekstowe Width oraz Height, ale tym razem przedstawiają
one wielkość obrazka po wydrukowaniu. Znajduje sią tu również informacja
o rozdzielczości (Resolution). Jak wynika z rysunku 6.1, przykładowy obrazek
wykorzystany w tym ćwiczeniu zapisany został z rozdzielczością 72 ppi.
3. Zmień rozdzielczość obrazka i ustaw ją na wartość 200 ppi. W tym celu należy
wpisać odpowiednią wartość w polu Resolution. Wcześniej jednak wyłącz opcją
Resample Image. Jeśli tego nie uczynisz, to Photoshop zmieni rozdzielczość
obrazu zachowując jego wymiary osiągane w druku i powiąkszając wymiary
w pikselach. Jest to efekt niepożądany, bowiem nie wpływa wcale na poprawą
jakości obrazka, a jedynie na niepotrzebne powiąkszenie pliku  program po
prostu wstawi dodatkowe piksele metodą interpolacji. W tym momencie okno
dialogowe Image Size powinno wiąc wyglądać podobnie jak na rysunku 6.2.
4. Zauważ, że po wyłączeniu opcji Resample Image i podaniu nowej wartości
określającej rozdzielczość, wygląd okna Image Size nieco sią zmienił. Nie mamy
już możliwości zmiany fizycznych rozmiarów obrazka w pikselach.
Rozdział 6. f& Podstawy korekcji obrazów 131
Rysunek 6.2.
Zmieniając rozdzielczość
obrazu, wyłącz opcję
Resample Image
Zmieniły sią natomiast wskazania pól Width oraz Height w sekcji Document Size
okna dialogowego. Wynika z nich, że nasz obrazek bądzie na wydruku znacznie
mniejszy niż przedtem. Zatem zwiąkszenie rozdzielczości obrazu bez ponownego
próbkowania (wyłączona opcja Resample Image) sprawia, że wszystkie piksele
tworzące obraz zostają niejako  ściśniąte , gąściej upakowane. Nie zmienia sią
natomiast ich faktyczna ilość. I to jest właśnie rezultat, który zamierzaliśmy osiągnąć.
5. Kliknij przycisk OK, aby potwierdzić wprowadzone ustawienia i zamknąć okno
dialogowe Image Size.
Pamiątaj o tym, że jeśli zechcesz powiąkszyć wymiary obrazka po wydrukowaniu, to
bądziesz musiał albo zmniejszyć jego rozdzielczość, albo dokonać ponownego próbko-
wania obrazu. Oto  przepis na tą drugą metodą.
1. Wywołaj okno Image Size wybierając polecenie Image/Image Size.
2. Zaznacz opcją Resample Image, a z widniejącej obok listy rozwijanej wybierz
opcją Bicubic  metodą ponownego próbkowania dającą najbardziej zadowalające
rezultaty. Zwróć także uwagą na to, aby z prawej strony pól Width i Height
widoczna była ikona łańcucha. Dziąki temu zmiana wymiarów nie spowoduje
zmiany pierwotnych proporcji obrazka (rysunek 6.3).
Rysunek 6.3.
Zmiana wielkości
obrazu metodą
ponownego
próbkowania
3. Wprowadz nowe wartości w polach tekstowych Width i Height (sekcja Document
Size), które oznaczać bądą pożądaną wielkość obrazu po wydruku (rysunek 6.3).
4. Kliknij przycisk OK, aby potwierdzić wprowadzone ustawienia i zamknąć okno
dialogowe Image Size.
132 Część II f& Techniki
Korekcja tonalna
Kolejnym krokiem w procesie edycji obrazu jest korekcja tonalna, która obejmuje nie
tylko uwydatnienie kontrastu, ale również poprawki dotyczące jego kolorystyki.
Obrazy zapisywane za pomocą cyfrowego aparatu fotograficznego lub skanowane  w po-
śpiechu cząsto cechują sią złym balansem bieli. W efekcie otrzymujemy obrazki z nieco
przekłamanymi kolorami  a to za dużo czerwieni, a to za dużo niebieskiego... Jeśli
kiedykolwiek borykałeś sią z tym problemem, to poniższe ćwiczenie pomoże Ci zro-
zumieć, w jaki sposób można go rozwiązać posiłkując sią doskonałymi funkcjami edy-
cyjnymi Photoshopa.
1. Otwórz plik z obrazem wymagającym wykonania korekcji tonalnej.
2. Najprostszą i najszybszą metodą przeprowadzenia tego procesu jest posłużenie
sią poleceniami automatycznej korekcji, które znajdziesz w menu Image/Adjustments.
Na początku wybierz polecenie Auto Color, które poprawia rozkład tonów
(odcieni) w obrazku.
3. Rozwiń ponownie menu Image/Adjustments, ale tym razem wybierz polecenie
Auto Contrast. W ten sposób uwydatnisz kontrast obrazka, przez co stanie sią
on bardziej wyrazisty.
Znacznie lepsze rezultaty korekcji można uzyskać posługując sią poleceniami Levels
oraz Curves, które również znajdziesz w menu Image/Adjustments. Przeanalizujmy za-
stosowanie każdego z nich.
Polecenie Levels
1. Otwórz plik z obrazem wymagającym wykonania korekcji tonalnej.
2. Wybierz polecenie Image/Adjustments/Levels. Pojawi sią okno dialogowe o nazwie
Levels, którego charakterystycznym punktem jest wykres (zwany histogramem
obrazu). To właśnie histogram stanowi o sile polecenia Levels, ponieważ obrazuje
on rozkład poszczególnych odcieni w obrazie. Pasek widoczny w dolnej cząści
okna wyznacza nam skalą poziomą: góry (lub doliny) na wykresie z lewej strony
oznaczają ilość pikseli obrazu w cieniach, a te po prawej  w światłach (rysunek 6.4).
Rysunek 6.4.
Okno dialogowe Levels
Rozdział 6. f& Podstawy korekcji obrazów 133
3. Kliknij przycisk Auto, a Photoshop dokona automatycznej korekcji poziomów
jasności w obrazie. Zauważ, jak zmienia sią histogram, a także to, jak wpływa
to na wygląd obrazka. Photoshop nadaje najciemniejszym obszarom w obrazie
kolor czarny, a obszarom najjaśniejszym  kolor biały. Niejako  przy okazji
przywrócona zostaje również równowaga kolorystyczna. W efekcie obraz staje
sią bardziej czytelny i wyrazisty.
4. Automatyczny dobór poziomów jasności (patrz: poprzedni punkt) w obrazie może
czasem powodować niepożądaną zmianą balansu jego kolorów. Aby wstąpnie
skorygować ten błąd, kliknij środkową ikoną kroplomierza Set Gray Point,
a nastąpnie kliknij taki punkt na obrazie głównym, który powinien mieć kolor
szary (najlepiej  neutralny szary).
5. W podobny sposób możesz określić punkt czerni obrazu  wystarczy,
że wybierzesz ikoną kroplomierza Set Black Point (pierwsza z lewej), a nastąpnie
klikniesz myszą taki element obrazu głównego, który powinien mieć kolor czarny.
6. Teraz określ punkt bieli obrazka. W tym celu wybierz ikoną kroplomierza Set White
Point, a nastąpnie kliknij myszą element obrazu głównego, który powinien mieć
kolor biały. Zauważ, jak ostatnie trzy czynności wpływają na wygląd obrazu.
7. Najlepsze rezultaty w procesie korekcji jasności obrazu osiągniesz, gdy bądziesz
pracował z pojedynczymi kanałami koloru. Aby dopasować na przykład poziom
jasności w kanale czerwonym, wybierz z listy Channel widocznej w górnej cząści
okna opcją Red. Kliknij teraz środkowy suwak pod histogramem i przesuwając
go dopasuj poziom gamma czerwieni, tzn. jej odcienie pośrednie (niezależnie
od świateł i cieni danego koloru, czyli odcieni najjaśniejszych i najciemniejszych).
Podobnie postąpuj w przypadku pozostałych kanałów koloru (zwracając przy
tym uwagą na to, jak ustawienia każdego z kanałów wpływają na ogólną
kolorystyką obrazu).
8. Jeśli po dopasowaniu balansu jasności obrazu wydaje ci sią, że bądziesz chciał
wykorzystać wprowadzone ustawienia w przyszłości, zapisz je klikając przycisk
Save. Aby ostatecznie zastosować parametry korekcji w odniesieniu do głównego
obrazu, kliknij przycisk OK.
9. Gdyby okazało sią, że nie jesteś zupełnie zadowolony z efektów korekcji jasności
obrazu, nie musisz ponownie wywoływać okna dialogowego Levels. Zamiast
tego przejdz do menu Edit i wybierz polecenie Fade Levels. Pojawi sią okno
dialogowe Fade, w którym za pomocą suwaka Opacity bądziesz mógł zmniejszyć
intensywność efektu. Kliknij przycisk OK, aby zastosować na głównym obrazie
wybrane ustawienia.
Polecenie Curves
1. Otwórz plik z obrazem wymagającym wykonania korekcji tonalnej. Jeśli
przyzwyczaiłeś sią już do korzystania z histogramu obrazu, to możesz dokonać
jego wstąpnej oceny wybierając polecenie Image/Histogram. Pojawi sią wówczas
okno dialogowe, w którym bądziesz mógł przyjrzeć sią rozkładowi poziomów
jasności w obrazie. Nastąpnie kliknij przycisk OK, aby zamknąć okno dialogowe
(rysunek 6.5).
134 Część II f& Techniki
Rysunek 6.5.
Okno dialogowe
Histogram pomaga
ocenić rozkład
odcieni w obrazie
2. Przystąpujemy do korekcji kontrastu obrazu. Wybierz polecenie Image/Adjustments/
Curves. Po chwili na ekranie zobaczysz okno dialogowe Curves, które przedstawia
układ współrządnych (rysunek 6.6). Na osi X widoczne są wartości tonalne obrazu
przed zmianami (przed wywołaniem polecenia Curves). Na osi Y  wartości,
jakie przyjmą piksele obrazu po zatwierdzeniu zmian. Wydaje sią to może nieco
skomplikowane, lecz w rzeczywistości jest bardzo proste, o czym możesz
przekonać sią sam.
Rysunek 6.6.
Okno dialogowe
Curves
3. W celu identyfikacji nieprawidłowo oświetlonych obszarów kliknij i przytrzymaj
naciśniąty lewy klawisz myszy, a nastąpnie przeciągnij kursor po obrazie w oknie
dokumentu. Zauważ, że na linii odniesienia widocznej w układzie współrządnych
(w tej chwili jest to jeszcze linia prosta, ale tylko na razie) pojawia sią niewielkie
kółeczko, które określa miejsce wskazanych pikseli obrazu na wykresie.
4. Możesz teraz dodać punkty do linii w układzie współrządnych okna Curves.
W tym celu kliknij wybrane miejsce na linii lub przytrzymaj wciśniąty klawisz Ctrl
i kliknij myszą w oknie dokumentu (rysunek 6.7).
5. Zaznacz punkt na krzywej (klikając go myszą), a nastąpnie rozjaśnij lub ściemnij
jego poziom wyjściowy (przesuwając go myszą odpowiednio w górą lub w dół
lub wprowadzając odpowiednie wartości w polu Output).
Rozdział 6. f& Podstawy korekcji obrazów 135
Rysunek 6.7.
Dodawanie punktów
do krzywej
Zmieniając wartości w polu Input spowodujesz przesuniącie punktu kontrolnego
w poziomie, co z kolei spowoduje wygiącie linii na odcinku znajdującym sią miądzy
najbliższymi punktami sąsiednimi. Co to daje? Umożliwia to wpłyniącie na obszary
o podobnej wartości tonalnej w taki sposób, by zmiana, którą wprowadziłeś nie
spowodowała zbytniego wyróżnienia zmienionych obszarów z otoczenia, w którym
sią znajdują.
6. Aby dopasować balans kolorów w obrazie, wybierz (analogicznie jak w poleceniu
Levels) środkową ikoną kroplomierza i kliknij nią punkt na obrazie głównym,
który powinien mieć kolor szary. Photoshop automatycznie dopasuje krzywą
dla każdego kanału koloru w taki sposób, aby obszary o wskazanym kolorze
stały sią szare.
7. Podobnie jak w przypadku polecenia Levels także w przypadku polecenia Curves
dobrze jest pracować z indywidualnymi kanałami kolorów. Wybierz zatem
odpowiedni kanał z listy Channel, a linia w układzie współrządnych przyjmie
postać odpowiadającą rozkładowi poziomów jasności w odniesieniu do tego
konkretnego kanału koloru. Możesz teraz ocenić, jak zmienił sią wykres danego
kanału po ustaleniu punktu szarości obrazu.
8. Jeśli masz ochotą poeksperymentować z bardziej  artystycznymi efektami,
kliknij ikoną ołówka, która jest widoczna w dolnej cząści okna Curves. Bądziesz
teraz mógł własnorącznie narysować w układzie współrządnych linią odniesienia
(niezależnie od punktów kontrolnych). Jako że trudno jest narysować taką linią,
która by nie wprowadzała drastycznych zmian w kolorystyce obrazu, opcją tą
stosuje sią zazwyczaj w celu efektownego przekształcenia obrazu na inne potrzeby
(na przykład tła do innego zdjącia). Klikniącie przycisku Smooth powoduje
złagodzenie narysowanej krzywej. Nastąpne klikniącie też. I nastąpne... Czynność
tą należy powtarzać aż do wyprostowania linii (rysunek 6.8).
9. Ustawienia wprowadzone w oknie dialogowym Curves możesz zapisać na dysku
w celu ich pózniejszego wykorzystania. Kliknij przycisk Save i w kolejnym
oknie dialogowym wskaż na dysku folder, do którego ma zostać zapisany plik
z ustawieniami.
10. Jeśli jesteś zadowolony z rezultatów korekcji obrazu, kliknij przycisk OK.
Spowoduje to zamkniącie okna dialogowego Curves i zastosowanie wybranych
ustawień.
136 Część II f& Techniki
Rysunek 6.8.
Ręczna edycja
linii odniesienia
w oknie Curves
Retusz
Zdarza sią, że przekształcając rodzinne zbiory fotografii na postać cyfrową natrafiamy
na zdjącia zniszczone, pełne zagiąć i rys. Takie defekty dość łatwo można usunąć za
pomocą narządzi Photoshopa  Clone Stamp, Healing Brush oraz Patch. Posługiwanie
sią dwoma wymienionymi kolejno narządziami nie powinno stanowić dla Ciebie proble-
mu, bowiem omawialiśmy je w rozdziale 1. Warto jednak zatrzymać sią na chwilą przy
narządziu Patch.
Narządzie Patch pozwala wygodnie i szybko retuszować wiąksze fragmenty obrazu
poprzez klonowanie obszarów rącznie zdefiniowanych przez użytkownika. Do definio-
wania tych obszarów stosuje sią selekcje, które można dowolnie przekształcać i dopaso-
wywać w celu uzyskania optymalnych rezultatów końcowych. Spróbujmy naprawić
przykładową  starą fotografią (obrazek wykorzystany w ćwiczeniu znajdziesz w folderze
Samples, który stanowi podfolder głównego folderu programu Photoshop 7).
1. Otwórz plik z obrazem wymagającym retuszu (patrz: rysunek 6.9).
Rysunek 6.9.
Przykładowa fotografia
wymagająca retuszu
Rozdział 6. f& Podstawy korekcji obrazów 137
2. Wybierz narządzie Patch ( ). Na pasku opcji zaznacz opcją Source.
3. Kliknij i przeciągnij myszą wokół uszkodzonego obszaru zdjącia, by zaznaczyć
w ten sposób fragment przeznaczony do naprawienia (rysunek 6.10).
Rysunek 6.10.
Definiowanie
uszkodzonego
obszaru na zdjęciu
4. Kiedy zwolnisz klawisz myszy, wokół uszkodzonego obszaru zostanie utworzona
selekcja. Tą selekcją możesz przekształcać dokładnie tak jak każde inne zaznaczenie.
Wykorzystaj tą właściwość w celu uzyskania selekcji o możliwie najmniejszych
rozmiarach, bo tylko wówczas osiągniesz zadowalające rezultaty retuszu.
5. Po zakończeniu edycji zaznaczenia, umieść kursor myszy wewnątrz selekcji,
a nastąpnie kliknij i przeciągnij kursor w miejsce  nieuszkodzone , czyli takie,
które chciałbyś wstawić w miejscu zaznaczonej wcześniej rysy lub zagiącia.
Kiedy zwolnisz klawisz myszy, uszkodzony obszar zostanie zastąpiony  łatką
pobraną z innego fragmentu obrazka. Na rysunku 6.11. możesz zobaczyć efekt
wykonania kilku takich operacji (porównaj z rysunkiem 6.10).
Rysunek 6.11.
 Aatanie
uszkodzeń za pomocą
narzędzia Patch
138 Część II f& Techniki
Korzystając z narządzia Patch pamiątaj, że najlepsze rezultaty osiągniesz selekcjonując
możliwie najmniejsze fragmenty. Nie śpiesz sią  dobry retusz wymaga czasu i cierpli-
wości. Być może warto bądzie uzupełnić  łatanie obrazu zastosowaniem innych operacji
edycyjnych, na przykład rozjaśnianiem, przyciemnianiem, rozmywaniem lub wyostrza-
niem. Korzystaj z różnych narządzi edycyjnych, a kiedy bądziesz posługiwał sią narzą-
dziem Healing Brush, eksperymentuj z różnymi trybami pracy pądzla. Na końcu procesu
retuszowania zastanów sią również nad użyciem filtra wyostrzającego obraz, na przykład
Unsharp Mask z grupy Sharpen. Tylko nie przesadz z siłą filtra! Zbytnie wyostrzenie też
może zepsuć obraz. A zatem  eksperymentuj, eksperymentuj i jeszcze raz eksperymentuj!


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
abc photoshop cs 2
Abc All Of My Heart
ABC?ar Of The World
Szybki kurs Adobe Photoshop
jak odczytywać informacje nazw Photoshopa
ABC UE Wspólna polityka transportowa Unii Europejskiej (2002)
ABC Jak założyć i prowadzić własną firmę

więcej podobnych podstron