Gotowość szkolna dziecka


Gotowość szkolna dziecka
CHC BYĆ MDRY!
" Pytaj mnie każdego dnia, co robiliśmy w
przedszkolu, co się działo? Nie tylko o to, czy
wszystko zjadłem.
" Rozmawiaj ze mną na różne tematy, kiedy
tylko nadarza się ku temu okazja! To rozwija mój
język, poszerza mój zasób słów.
" Oglądaj ze mną telewizję, tłumacz mi rzeczy
niezrozumiałe. Dzisiejsze bajki i programy dla
dzieci- nie zawsze są dla nas dobre!
" Zapisz mnie do biblioteki! Chodzmy tan razem.
" Czytaj mi codziennie książki i rozmawiaj ze
mną o tym, czego się dowiedziałem.
" Gdy przechodzimy przez ulicę, utrwalaj mi nawyk
prawidłowego wykonywania tej czynności-
wkrótce będę chodził do szkoły sam!
CHC BYĆ MDRY!
" Oglądaj ze mną książki, albumy i filmy edukacyjne na
interesujące mnie tematy! Tak rozwijają się moje
zainteresowania i poszerza zakres mojej wiedzy.
" Zaczynam się interesować literami i czytaniem,
pomagaj mi, podawaj nazwy liter o które pytam.
" Graj ze mną w gry planszowe, one bardzo dobrze
rozwijają mój mózg!
" Sprawdz, czy dobrze liczę przedmioty, bo często to
robię. Wymyślaj dla mnie zadania!.
" Organizuj dla mnie wycieczki. Nie muszą być dalekie,
ale spędzaj tak ze mną czas.
" Pokazuj i objaśniaj mi różne zjawiska, to dla mnie
bardzo ciekawe.
CHC BYĆ SAMODZIELNY!
- Nie wyręczaj mnie podczas czynności
związanych z samoobsługą, nawet jak
się śpieszymy, pozwól, bym robił to sam!
W szkole nikt mnie nie wyręczy,
będzie mi zle, gdy wszyscy inni sami się
rozbiorą, ubiorą, a ja nie będę potrafił.
- Pomóż mi w
nauce samodzielnego
wiązania sznurowadeł.
Przyda mi się ta
umiejętność,
zwłaszcza w szatni
i podczas lekcji
gimnastyki w szkole.
CHC BYĆ SAMODZIELNY
" Pozwól pomagać sobie w kuchni! Nawet
jak trochę nabrudzę, ćwiczę swoje ręce
i paluszki, a przy tym wiele ważnych
funkcji, przydatnych w szkole.
" Potrafię nakryć do stołu. W
przedszkolu uczę się posługiwania nożem
i widelcem! W ciągu dnia zjedzmy
przynajmniej jeden wspólny posiłek- całą
rodziną!
" Pozwól mi pomagać w czynnościach
porządkowych w domu! Nawet jak nie
zrobię tego tak porządnie jak ty, za
każdym razem zrobię to lepiej.
" Od czasu do czasu przydzielaj mi
odpowiedzialne zadanie!
Pochwal mnie, gdy się z nich dobrze
wywiążę.
CHC BYĆ SPRAWNY!
" Wychodz ze mną każdego dnia na spacer lub na plac zabaw.
" Pozwól mi biegać, pokonywać przeszkody, wspinać się i
korzystać z drabinki. To wzmocni mój kręgosłup, który niedługo
będzie dzwigał ciężki tornister do szkoły.
" Graj ze mną w piłkę! To wyrabia mój refleks, sprawność rzutu i
chwytu, a każda z tych zabaw wspomaga pracę oka i ręki. To tak
ważne w przygotowaniu do nauki pisania i czytania!
" Naucz mnie jezdzić na rowerze! Organizuj rodzinne wycieczki
rowerowe.
" Rób dla mnie ścieżki zdrowia,
pokonujmy je razem.
Zrobi to dobrze i Tobie i mnie.
CHC BYĆ SPRAWNY!
" Pozwól mi się samemu ubierać i rozbierać. Wiem, że robię to
bardzo długo, ale z każdym dniem będę lepszy. Pomóż mi,
abym sam sznurował buty.
" Ćwicz ze mną całe ciało, nie zapominając o dłoniach i palcach.
Przed nimi nauka pisania.
" Zwróć uwagę, czy prawidłowo trzymam kredkę, ołówek.
" Zwracaj uwagę, czy siedząc przed telewizorem, komputerem
czy przy stole zachowuję prawidłową postawę! To bardzo
ważne dla mojego kręgosłupa. Niedługo będzie musiał
prawidłowo utrzymać moje plecy w ławce.
" Sprawdz, czy nie za dużo czasu przesiaduję przed
komputerem czy telewizorem! Pamiętaj, że to Ty jesteś dla
mnie wzorem.
CHC MIEC SPRAWNE RCE!
" Urządz mi kącik w domu, w którym będę
rozwijał umiejętności manualne. Czasami
w nim trochę naśmiecę, ale to ważne, bym
miał sprawne ręce, nim zacznę pisać.
" Kup mi nożyczki, plastelinę, kredki, farby,
ołówek.Wyposaż mój kącik w papier i
gazety.
" Baw się ze mną
w wycinanie.
Ze starych gazet
możemy wycinać
wszystko!
To rozwija moje
dłonie, ale również
wyobraznię.
CHC MIEC SPRAWNE RCE!
" Pozwól mi lepić plasteliną mimo, że
czasami przyklei się do podłogi.
Plastelina wspaniale rozwija pracę
palców.
" Pozwól mi malować farbami na
starych papierach, gazetach. Na nich
można wymalować wszystko.
" Zadawaj mi do rysowania szlaczki!
Pamiętaj o dużej liniaturze i o ich
stopniu trudności.
" Baw się ze mną w gry i rysowanie na
dużych arkuszach papieru. Gra w
Kartofla przypomni Ci Twoje
dzieciństwo.
CHC PIKNIE PISAĆ!
" Pozwól mi na aktywność w kąciku manualnym w domu, bym wycinał,
lepił, malował, rysował do woli. Dopilnuj, bym pózniej posprzątał i pochwal
mnie za to.
" Dostarczaj mi motywacji do kreślenia szlaczków i innych wzorów. Mimo,
że nie od razu mi wyjdą, chwal mnie za najmniejsze postępy.
I. Na początku daj mi duże arkusze papieru i pozwól kreślić nieregularne
linie, wypełniać przestrzenie kolorem czy farbą.
II. Następnie mogę próbować rysować ołówkiem lub kredką linie proste, od
lewej do prawej, odwrotnie, z góry na dół, z dołu do góry.
III. Kolejnym etapem jest kreślenie linii prostych w liniaturze. Nie może to
być zeszyt! To musi być duża kartka i szeroka liniatura. Będę kreślił linie
proste od lewej do prawej strony.
IV. Następnie mogę zacząć rysować zygzaki i fale. Gdy je opanuję, kolejne
wzory.
V. Na końcu uczę się rysować wzory pętelkowe, przypominające litery.
Ciągle jednak rysuję wzory w szerokiej liniaturze.
CHC PIKNIE PISAĆ!
" Przed pójściem do szkoły,
z dobrze opanowanymi
wzorami stopniowo
możesz mi zmniejszać
liniaturę.
" Przez cały czas tych
ćwiczeń sprawdzaj, czy
siedzę prawidłowo przy
stole, czy dobrze mam
ułożoną kartkę i czy
przybór do pisania
trzymam w odpowiedni
sposób.
CHC DOBRZE CZYTAĆ!
" Czytaj przy mnie gazety i książki - pamiętaj, że
uczę się przez naśladownictwo.
" Pomagaj mi w opanowaniu kierunków, czyli
odróżnianiu strony prawej od lewej.
" Baw się ze mną w kodowanie obrazków i
odczytywanie kodów- to już elementy czytania!
" Rozwiązuj ze mną rebusy i zagadki, układaj
puzzle- rozwijają moją spostrzegawczość.
" Urządzmy wyścigi, kto znajdzie więcej szczegółów
lub różnic na obrazku?
" Sprawdz, czy dobrze orientuję się na kartce
książki i potrafię wskazać np. jej prawy dolny
róg?
" Baw się ze mną w sylabizowanie, bym dzielił
wyraz na sylaby, liczył sylaby w wyrazie, łączył
sylaby w nowe wyrazy.
" Pomóż mi w opanowaniu głoskowania! To dość
trudne i wymaga wiele czasu. Muszę wykształcić
umiejętność wyodrębniania głosek w wyrazie,
łączenia głosek w wyraz, określania pierwszej,
środkowej i ostatniej.
CHC WYRAyNIE MÓWIĆ!
" Baw się ze mną w teatr w domu. To
doskonale wpływa na rozwój mojej mowy.
" Proś bym ci mówił wiersze, śpiewał
piosenki, których się nauczyłem w
przedszkolu.
" Wyjaśniaj mi niezrozumiałe słowa.
" Jeżeli moja mowa nie jest prawidłowa,
odwiedzmy logopedę - on na pewno mi
pomoże. Nie będę miał pózniej problemów
w szkole.
CHC DOBRZE LICZYĆ!
" Sprawdzaj, czy dobrze liczę! Pozwól mi liczyć
na palcach, lub wskaż przedmioty do
przeliczenia. Nawet do 100!
" Baw się ze mną w dodawanie i odejmowanie
przedmiotów. Ale na razie tylko do 10, bo dalej
nie potrafię.
" Sprawdz, czy odróżniam pojęcia: na, pod, za,
przed itp.
" Zwracaj uwagę, czy w dobrej kolejności
wymieniam dni tygodnia, pory roku i nazwy
miesięcy.
" Urządzmy wyścigi, zobacz czy potrafię określić,
kto przybył do mety pierwszy, drugi czy
trzeci?
" Rozwiązuj ze mną zagadki matematyczne.
" Zobacz, czy prawidłowo szereguję przedmioty-
np. od największego do najmniejszego.
" Układaj ze mną rytmiczne kompozycje- to
fajna zabawa!
" Zrób ze mną grę, wymyślmy reguły i
zagrajmy całą rodziną!
CHC MIEĆ PRZYJACIÓA!
" Zwracaj uwagę na moje zachowanie w domu i na podwórku -
względem kolegów, rodzeństwa, osób starszych.
" Jeżeli stanę przed sytuacją trudną, rozmawiaj ze mną i
wyjaśniaj, co zrobiłem zle, a pochwal mnie zawsze, gdy
zrobię coś dobrze.
" Podkreślaj mi często wagę koleżeństwa, przyjazni, podawaj
dobre przykłady- postaram się je naśladować.
" Rozmawiaj ze mną o moich kolegach.
" Nie krytykuj przy mnie innych- będę robił to samo.
" Pilnuj, bym nie krzywdził zwierząt, kiedyś mógłbym
skrzywdzić człowieka.
" Bądz konsekwentny w tym co mówisz i robisz- jak coś
obiecasz, dotrzymaj słowa. Nawet, jak ma to być kara.
PODZIAA WYRAZU NA SYLABY:
" DZIECKO
" ZACZYNAMY OD
KLASZCZE,
BARDZO KRÓTKICH
MÓWIC WYRAZ:
WYRAZÓW:
" ul, las, lis, dom, kot,
" 1 sylabowych:
" 2 sylabowych: " ma-ma, ta-ta, lo-dy,
ko-ty, la-la, me-ta,
" sa-mo-lot, ce-bu-la,
" 3 sylabowych:
ba-na-ny, la-ta-wiec,
PODZIAA WYRAZU NA GAOSKI
" DZIECKO KRÓTKO
" ZACZYNAMY OD BARDZO
KRÓTKICH WYRAZÓW: WYMAWIA GAOSK:
" 2-3 głoskowych
" u-l, l-a-s, l-i-s, d-o-m,
Gdy dziecko opanuje umiejętność
k-o-t, o-k-o, u-ch-o
głoskowania krótkich wyrazów,
można przystąpić do głoskowania
dłuższych.
" m-a-m-a, t-a-t-a, l-o-d-y,
" 4 głoskowych
k-o-t-y, l-a-l-a, m-e-t-a,
Gdy dziecko opanuje umiejętność
głoskowania 4- głoskowych
wyrazów, można przystąpić do
głoskowania dłuższych.
" 5-6 głoskowych
" s-e-l-e-r, l-a-l-k-a,
w zależności od umiejętności
c-e-b-u-l-a, b-a-n-a-n-y
dziecka
WYODRBNIANIE GAOSEK:
" DZIECKO KRÓTKO
" ZACZYNAMY OD BARDZO
KRÓTKICH WYRAZÓW:
WYMAWIA GAOSK:
" Co słyszysz na początku wyrazu
 U
UL?
Gdy dziecko opanuje umiejętność
wskazywania pierwszej głoski,
można przystąpić do wskazywania
ostatniej.
" Co słyszysz na końcu wyrazu
 S
LAS?
Gdy dziecko opanuje umiejętność
wskazywania ostatniej głoski,
można przystąpić do wskazywania
środkowej.
" Co słyszysz w środku wyrazu LIS?
 I
GAOSKOWANIE!
UWAGA!
NIE NALEŻY Z DZIECKIEM GAOSKOWAĆ
WYRAZÓW O ZAOŻONEJ, BDy
TRUDNEJ WYMOWIE:
" autobus, auto, jabłko, automat, eukaliptus,
itp.
" WYRAZY TE INACZEJ WYMAWIAMY, A
INACZEJ PISZEMY.
NAUKA LICZENIA:
" Niech Twoje dziecko zawsze liczy na
konkretach, czyli na przedmiotach: palcach,
klockach. Niech dodaje przedmioty, odejmuje,
ale nie wymagaj, by robiło to w pamięci.
" Zwróć uwagę, czy Twoje dziecko liczy
prawidłowo. To, że liczy pamięciowo i
wymienia w kolejności liczby np. do 20, to
jeszcze nie liczenie. Jeżeli przeliczy 20
kasztanów, czy cukierków, wskazując każdego
po kolei, dopiero możemy powiedzieć, że
posiada tę umiejętność.
PISOWNIA SZLACZKÓW
" NA OPANOWANIE SZLACZKÓW DZIECKO MA CZAS DO WAKACJI.
WAŻNE, BY :
"
STARAAO SI TRZYMAĆ WZORU,
"
PISAAO OD LEWEJ STRONY DO PRAWEJ,
"
KRESECZKI STAWIAAO Z GÓRY DO DOAU,
" KOAA KREŚLIAO W KIERUKU PRZECIWNYM DO KIERUNKU WSKAZÓWEK
ZEGARA,
" NA POCZTKU MOŻE PISAĆ WOLNO, ALE Z CZASEM POWINNO
WYRÓWNAĆ TEMPO,
"
TRZYMAAO SI LINIATURY.
" ZWRACAMY UWAG NA UAOZENIE KARTKI, SPOSÓB TRZYMANIA
PRZYBORU ORAZ NA STOPIEC NACISKU OAÓWKA (jeżeli dziecko zbyt
mocno naciska, kupujemy mu ołówek z serii B, jeżeli zbyt lekko, z serii H).
" JEŻELI DZIECKO DOBRZE RADZI SOBIE Z KREŚLENIEM WZOROW, MOŻNA
ZMNIEJSZYĆ  ZWŻYĆ LINIATUR.
KIEDY DZIECKO NIE JEST GOTOWE, ABY
PÓJŚĆ DO SZKOAY?
GDY MA TRUDNOŚCI EMOCJONALNE:
" W zabawie reaguje gniewem, złości się, obraża.
" Aatwo wybucha złością, płaczem, reaguje bardzo
impulsywnie.
" Okazuje lęk, wycofuje się.
" Stara się przebywać blisko nauczyciela lub innej osoby
dorosłej w stopniu utrudniającym zabawę i naukę
w grupie.
" Unika sytuacji wymagających samodzielności.
" Gdy ma zaburzone procesy poznawcze.
" Napotyka na trudności w spostrzeganiu oraz
klasyfikowaniu.
" Koncentracja uwagi jest chwiejna, bardzo podatna na
rozproszenie.
" Ma trudności z zapamiętywaniem informacji.
KOLEJNOŚĆ WPROWADZANIA
SZLACZKÓW
1.Linie proste pionowe, poziome i ukośne.
2.Linie łamane, zygzaki.
3.Linie faliste, zaokrąglone i koła.
4. Pętelki i ślimaki.
" 5.Szlaczki literopodobne.
WYBÓR SZKOAY
 na co zwrócić uwagę?
" Atmosfera panująca w szkole. Warto brać
pod uwagę zdanie dziecka i jego
samopoczucie podczas zajęć adaptacyjnych
w szkole. Opinie rodziców dzieci, które
uczęszczają już do tej szkoły.
" Warto odwiedzić wybraną szkołę i
porozmawiać z wychowawcami Państwa
dzieci. Porozmawiać z rodzicami
najmłodszych uczniów, którzy już
uczęszczają do tej szkoły  zapytać ich o
wrażenia na temat warunków nauki.
" Ważne są wyniki jakie osiągają dzieci na
zakończenie szkoły, a nie tylko bogata oferta.
WYBÓR SZKOAY
 na co zwrócić uwagę?
" Pójście dziecka do szkoły jest dla niego
ogromnym przeżyciem i stresem (tak jak dla
nas pójście do nowej pracy). Należy ten stres
minimalizować poprzez uczestnictwo dziecka
w dniach adaptacyjnych.
" Szkoła, oczywiście, powinna kłaść nacisk na
jak najlepszy poziom edukacji, ale równie
ważny jest program wychowawczy szkoły
oraz wartości jakie przekazuje dzieciom.
PAMITAJMY!
" Dzieci potrzebują spokoju. Nerwowość i
rozdrażnienie działają na nie jak wiatr na
wydmach. Małe drzewka zle rosną tam, gdzie
wieją huragany.
" Dziękujemy za uwagę i życzymy powodzenia!


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Analiza gotowości szkolnej dziecka
dr Mieczyslaw Dudek Diagnoza gotowosci szkolnej dziecka
Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich (WILGOCKA OKOŃ B )
gotowosc szkolna i informacje
KARTY PRACY DO?DANIA GOTOWOSCI SZKOLNEJ INSTRUKCJA1
Opis Skali Gotowości Szkolnej (SGS)
Skali Gotowosci Szkolnej (SGS) opis
gotowośc szkolna zieci z nadwagą
Funkcjonowanie szkolne dziecka Nieznany
Opis arkusza badania gotowości szkolnej
Dojrzałość szkolna dziecka
Cwiczenia 1, Gotowosc szkolna doc
Opis Skali Gotowosci Szkolnej (SGS)

więcej podobnych podstron