02 Posługiwanie się dokumentacją techniczną (2)


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marek Olsza
Posługiwanie się dokumentacją techniczną 723[04].O1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr Leszek Ludwikowski
mgr in\. Andrzej Sadowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr in\. Marek Olsza
Konsultacja:
mgr in\. Gabriela Poloczek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 723[04].O1.02
Posługiwanie się dokumentacją techniczną, zawartego w modułowym programie nauczania
dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Materiał nauczania 7
4.1. Szkicowanie i kreślenie 7
4.1.1. Materiał nauczania 7
4.1.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 13
4.1.3. Ćwiczenia 13
4.1.4. Sprawdzian postępów 15
4.2. Zasady rzutowania aksonometrycznego i prostokÄ…tnego, przekroje 16
4.2.1. Materiał nauczania 16
4.2.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 18
4.2.3. Ćwiczenia 19
4.2.4. Sprawdzian postępów 21
4.3. Wymiarowanie przedmiotów na rysunkach 22
4.3.1. Materiał nauczania 22
4.3.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 23
4.3.3. Ćwiczenia 24
4.3.4. Sprawdzian postępów 25
4.4. Uproszczenia rysunkowe 26
4.4.1. Materiał nauczania 26
4.4.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 30
4.4.3. Ćwiczenia 30
4.4.4. Sprawdzian postępów 31
4.5. Oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach maszynowych 32
4.5.1. Materiał nauczania 32
4.5.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 35
4.5.3. Ćwiczenia 35
4.5.4. Sprawdzian postępów 36
4.6. Dokumentacja techniczna 37
4.6.1. Materiał nauczania 37
4.6.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 41
4.6.3. Ćwiczenia 42
4.6.4. Sprawdzian postępów 43
4.7. Powielanie i archiwizowanie informacji rysunkowych 44
4.7.1. Materiał nauczania 44
4.7.2. Pytania sprawdzajÄ…ce 48
4.7.3. Ćwiczenia 48
4.7.4. Sprawdzian postępów 49
5. Sprawdzian osiągnięć 50
6. Literatura 56
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej dokumentacji
technicznej.
W poradniku znajdziesz:
- wymagania wstępne  wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć ju\ ukształtowane,
-
-
-
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia  wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
-
-
-
 materiał nauczania  wiadomości teoretyczne niezbędne do osiągnięcia zało\onych celów
kształcenia i opanowania umiejętności zawartych w jednostce modułowej,
 zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy ju\ opanowałeś określone treści,
 ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
 sprawdzian postępów,
 sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
 literaturę uzupełniającą.
Miejsce jednostki modułowej w strukturze modułu 723[04].O1  Podstawy mechaniki
samochodowej jest wyeksponowane na schemacie zamieszczonym na stronie 4.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
723[04].O1
Podstawy mechaniki samochodowej
723[04].O1.01
Przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy,
ochrony przeciwpo\arowej i
ochrony środowiska
723[04].O1.05
723[04].O1.02
Analizowanie obwodów
Posługiwanie się
elektrycznych
dokumentacjÄ… technicznÄ…
723[04].O1.03 723[04].O1.06
Konstruowanie elementów Stosowanie maszyn i urządzeń
maszyn elektrycznych
723[04].O1.04
Wytwarzanie elementów maszyn
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
- przestrzegać zasady bezpiecznej pracy, przewidywać zagro\enia i zapobiegać im,
- stosować jednostki układu SI,
- korzystać z ró\nych zródeł informacji,
- selekcjonować, porządkować i przechowywać informacje,
- interpretować związki wyra\one za pomocą wzorów, wykresów, schematów, diagramów,
tabel,
- u\ytkować komputer,
- współpracować w grupie,
- organizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
 przygotować przybory kreślarskie i materiały rysunkowe do wykonywania szkiców,
 wykonać szkice figur płaskich w rzutach prostokątnych,
 wykonać szkice brył geometrycznych w rzutach prostokątnych i aksonometrycznych,
 wykonać szkice typowych części maszyn,
 zwymiarować szkice części maszyn,
 odczytać rysunki z uwzględnieniem wymiarowania,
 odczytać uproszczenia rysunkowe,
 odczytać na rysunkach technicznych oznaczenia chropowatości powierzchni, sposób
obróbki, powłoki ochronne oraz tolerancję kształtu i poło\enia, pasowanie,
 odczytać Dokumentację Techniczno-Ruchową, konstrukcyjną i technologiczną,
 odczytać schematy mechaniczne i elektryczne,
 rozró\nić rysunki techniczne: wykonawcze, zło\eniowe, zestawieniowe, monta\owe,
 skorzystać z norm rysunku technicznego,
 zastosować technikę komputerową do powielania i archiwizowania informacji
rysunkowej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. MATERIAA NAUCZANIA
4.1. Szkicowanie i kreślenie
4.1.1. Materiał nauczania
Normalizacja rysunku technicznego
Polska Norma  dokument nale\Ä…cy do zbioru norm opublikowanych i zatwierdzonych
do stosowania przez Polski Komitet Normalizacyjny.
Przeznaczone są do stosowania w Polsce. Na podstawie ustawy z dnia 12 września
2002 r. o normalizacji stosowanie norm jest dobrowolne, za wyjątkiem tych, które odrębnymi
przepisami zostały wprowadzone do obowiązkowego stosowania. Poza tym, Polska Norma
mo\e być wprowadzeniem do normy europejskiej lub międzynarodowej i normy mogą być
przywoływane w przepisach (jako zródło wiedzy technicznej). Od czasu przystąpienia Polski
do Unii Europejskiej, Polskie Normy sÄ… tworzone przede wszystkim na podstawie
tłumaczenia i zatwierdzania norm europejskich i światowych ISO, przyjmując oznaczenie PN
EN lub PN ISO. Katalog norm jest tworzony, uaktualniany i publikowany przez Polski
Komitet Normalizacyjny. Zawiera wszystkie aktualne normy zatwierdzone do stosowania
w Polsce oraz powiązania Polskich Norm z normami europejskimi i międzynarodowymi.
Wiele PN rysunkowych uzgadnia się z ISO, dlatego rysunek staje się międzynarodowym
językiem technicznym. W katalogu PKN wszystkie obowiązujące w Polsce normy są
podzielone na dziedziny. Na przykład zapis katalogowy 01.100.20 nale\y odczytać
następująco: 01  dziedzina (Zagadnienia ogólne), 100  grupa tematyczna (Rysunek
techniczny), 20  podgrupa (Rysunek techniczny maszynowy).
Rys. 1. Tabele umieszczone na poczÄ…tku Polskiej Normy [2, s. 11].
Ró\norodne dziedziny techniki i przemysłu spowodowały potrzebę wydzielenia
następujących grup tematycznych rysunku technicznego:
 rysunek techniczny maszynowy  stosowany w przemyśle ogólno maszynowym
i gałęziach pokrewnych,
 rysunek techniczny elektryczny  stosowany w przemyśle elektrotechnicznym,
energetycznym,
 rysunek techniczny budowlany  stosowany w przemyśle budowlanym i gałęziach
pokrewnych.
Podstawowe terminy i rodzaje rysunków technicznych ustala międzynarodowa norma
PN-ISO 10209 1:1994.
Pojęcia u\yte w normie trzeba stosować w dokumentacji technicznej wyrobów
niezale\nie od dziedziny zastosowania:
 schemat  rysunek, w którym zastosowano symbole graficzne w celu pokazania funkcji
części składowych zespołu i jego działania,
 szkic  rysunek wykonany odręcznie (bez u\ycia przyborów) i nie koniecznie
w podziałce,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
 rysunek techniczny  informacja techniczna przedstawiona graficznie zgodnie
z przyjętymi zasadami,
 rysunek zło\eniowy  rysunek przedstawiający wzajemne poło\enie części i współpracę,
 rysunek zło\eniowy ogólny  rysunek zło\eniowy przedstawiający wszystkie zespoły
i części całego wyrobu,
 rysunek wykonawczy  rysunek zawierajÄ…cy wszystkie informacje potrzebne do
wykonania przedmiotu.
Format arkusza rysunkowego to jego zewnętrzne wymiary wyra\one w mm. Zgodnie
z PN EN ISO 5457 wymiary sÄ… znormalizowane i tworzÄ… formaty zasadnicze: A0, A1, A2,
A3, A4. Format A4 jest formatem wyjściowym, na podstawie, którego tworzone są pozostałe
formaty:
- Format A0 ma wymiary po obcięciu: 841x1189 mm.
- Format A1 ma wymiary po obcięciu: 594x841 mm.
- Format A2 ma wymiary po obcięciu: 420x594 mm.
- Format A3 ma wymiary po obcięciu: 297x420 mm.
- Format A4 ma wymiary po obcięciu: 210x297 mm.
Rys. 2. Tabele umieszczone na poczÄ…tku Polskiej Normy [6, s. 18].
Wielkość rysowanego przedmiotu decyduje o doborze formatu arkusza rysunkowego.
Ka\dy arkusz rysunkowy oprócz znormalizowanych wymiarów, musi zawierać obrze\e i linię
obramowania oraz tabliczkÄ™ rysunkowÄ….
Tabliczka rysunkowa zawsze znajduje siÄ™ w prawym dolnym rogu arkusza rysunkowego.
Najwa\niejsze informacje zawarte w tabliczce rysunkowej to: nazwa rysunku lub detalu,
nazwa lub znak przedsiębiorstwa, rodzaj materiału, masa.
Je\eli przedmiotu nie mo\na przedstawić na rysunku w rzeczywistej wielkości z powodu
jego zbyt du\ych lub bardzo małych wymiarów, to rysuje się go w zmniejszeniu lub
powiększeniu. Na rysunkach stosuje się podziałki główne i pomocnicze (w których wykonuje
się szczegóły rysunkowe).
Rys. 3. Elementy graficzne arkusza rysunkowego [2, s. 28].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Stosunek liczbowy wymiarów liniowych przedstawionych na rysunku do odpowiednich
rzeczywistych wymiarów liniowych przedmiotu nazywa się podziałką rysunkową. Na
rysunkach zgodnie z PN stosuje się tylko następujące znormalizowane podziałki:
 powiększające: 2:1, 5:1, 10:1, 20:1, 50:1, 100:1;
 naturalna: 1:1;
 zmniejszajÄ…ce: 1:2, 1:5, 1:10, 1:20, ......
Rys. 4. Rysunek detalu w podziałce 1:2, 1:1, 2:1 [2, s. 20].
W rysunku technicznym maszynowym stosuje się następujące rodzaje linii: ciągła, ciągła
falista, ciągła zygzakowa, kreskowa, punktowa, dwupunktowa i wielopunktowa.
Zgodnie z PN rozró\nia się następujące odmiany grubości linii.
0,13 0,18 0,25 0,35* 0,5 0,7 1
- Linia cienka
0,25 0,35 0,5 0,7* 1* 1,4 2
- Linia gruba
* grubości zalecane
Tabela 1. Podstawowe linie rysunkowe [2, s. 22].
Nazwa linii Kształt linii Zastosowanie
Ciągła gruba Zarysy i krawędzie widoczne
Ciągła cienka Kreskowanie przekrojów, linie
wymiarowe, linie odniesienia
Kreskowa cienka Zarysy i krawędzie niewidoczne
Punktowa cienka Osie i płaszczyzny symetrii
Dwupunktowa cienka Skrajne poło\enie ruchomych
części przedmiotu
Falista cienka Urywanie i przerywanie rzutów
Zygzakowa cienka Urywanie i przerywanie rzutów
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Zgodnie z PN na rysunkach mo\na stosować tylko 2 rodzaje pisma A i B. Pismo mo\e
być pismem prostym lub pismem pochyÅ‚ym, dla którego kÄ…t pochylenia wynosi 75Ú.
Szerokość liter i cyfr oraz wzory liter i cyfr podane są w PN.
Na formatach A4 stosuj następujące zalecane wysokości pisma h:
 w napisach głównych h=5,
 w napisach pomocniczych h=3,5,
 w wymiarowaniu h=2,5.
Przybory kreślarskie
Rys. 5. Przybory kreÅ›larskie: a) rysownica, b) trójkÄ…ty z kÄ…tami 45°/45°/ 90° i 30°/60°/90°, c) przymiar (linijka
z podziałką milimetrową), d) kątomierz, e) krzywiki [10, s. 7].
Rys. 6. Przybory kreślarskie: wzorniki rysunkowe [2, s. 18].
Do materiałów rysunkowych zalicza się ró\norodne materiały niezbędne do wykonania
rysunków technicznych, jak: papier, ołówki, tusz, pióra, pinezki, gumki i inne. Papier zwykły
(czysty lub w kratkę) stosuje się do wykonywania odręcznych szkiców ołówkiem.
W pierwszym etapie nauki szkicowania szczególnie przydatny jest papier w kratkę. Blok
techniczny nadaje się do rysowania ołówkiem i kreślenia tuszem. Na kalce kreślarskiej
równie\ mo\na kreślić ołówkiem bądz tuszem. Tusz czarny jest u\ywany do kreślenia
i opisywania rysunków.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
Szkicowanie i kreślenie
Szkic jest przedstawieniem przedmiotu wykonanym odręcznie i stanowi podstawę do
wykonania rysunku. Do wykonywania szkiców najczęściej u\ywa się papieru w kratkę.
Zalecanymi ołówkami do szkicowania są ołówki grafitowe miękkie oznaczone symbolami od
B do 4B.
Tabela 2. Zastosowanie ołówków o ró\nej twardości [2, s 15].
Oznaczenia twardości ołówków
miękkich średnio twardych
Lp. Czynności kreślarskie
twardych
8B 7B 6B 5B 4B 3B 2B B HB F Nr2 H 2H 3H 4H 5H 6H
1. Pisanie i rysowanie

2. Szkicowanie, cieniowanie

3. Opracowywanie rysunków

technicznych
4. Wymiarowanie

5. Rysowanie na kalce

6. Rysowanie na twardych

materiałach
Płaskie przedmioty o jednakowej grubości przedstawia się na szkicu w taki sposób, jak
gdyby le\ały na płaszczyznie rysunku. Zarysy krawędzi szkicowanych przedmiotów są
przewa\nie odcinkami prostych, przecinających się pod ró\nymi kątami lub łukami kół oraz
innych krzywych. Najprostszym przypadkiem szkicowania jest odwzorowanie rysunkowe
przedmiotu w jego rzeczywistych wymiarach. Nie zawsze jest to mo\liwe. Dlatego zazwyczaj
przedmiot zbyt du\y szkicuje się w proporcjonalnym zmniejszeniu, a zbyt mały 
w proporcjonalnym zwiększeniu względem odpowiednich wymiarów naturalnych.
Szkic powinien być wykonany tak, \eby mo\na było na jego podstawie wyobrazić sobie
odwzorowywany przedmiot i poprawnie sporządzić jego rysunek wykonawczy oraz jak to się
często zdarza  u\yć go bezpośrednio jako rysunku wykonawczego. Szkic musi zawierać
wszystkie informacje niezbędne do wykonania przedmiotu. Szkice wykonane niestarannie,
traktowane przez szkicujących jako  brudnopis , są bezwartościowe. Do szkicowania zalicza
się następujące czynności:
- dokonanie analizy szkicowanego przedmiotu,
-
-
-
- wykonanie szkicu (w czterech etapach  rys. 7),
-
-
-
- opisanie wykonanego szkicu,
-
-
-
- sprawdzenie szkicu.
-
-
-
Czynność sporządzania rysunków technicznych za pomocą przyrządów kreślarskich
nazywamy kreśleniem. Rysunek mo\emy wykreślić ołówkiem, tuszem lub wydrukować.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Rys. 7. Rysunek poglądowy płytki i kolejne etapy wykonywania szkicu [5, s. 34].
Rys. 8. Porównanie rysunków: a) szkic, b) rysunek techniczny [6, s. 34].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
4.1.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Kto w Polsce ustanawia normy?
2. Jakie są ró\nice pomiędzy szkicem i rysunkiem technicznym?
3. Jakie znasz rodzaje rysunków?
4. Jakie znasz podstawowe rodzaje linii rysunkowych?
5. Jakie jest zastosowanie linii rysunkowych?
6. Jakie sÄ… wymiary arkuszy rysunkowych formatu A4 oraz A3?
7. Co to jest podziałka?
8. Co oznacza zapis 5:1; 1:10?
9. Jakie są twardości ołówków?
10. Co nale\y uwzględnić podczas szkicowania?
11. Jakie wymagania musi spełniać szkic?
12. Na co nale\y zwrócić uwagę podczas analizy szkicowanego przedmiotu?
13. Czy potrafisz naszkicować przedmiot płaski?
4.1.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wpisz w tabeli zastosowanie linii rysunkowych.
Nazwa linii Zastosowanie
Ciągła gruba
Ciągła cienka
Kreskowa cienka
Punktowa cienka
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapisać zastosowanie linii rysunkowych,
3) zaprezentować wyniki ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 2
Jaką podziałkę nale\y zastosować, aby przedstawić na formacie A4 (w układzie
pionowym) przedmiot o wymiarach 250x210x50 mm?
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) wypisać wymiary arkusza formatu A4,
3) dobrać podziałkę rysunku,
4) zanotować wyniki w zeszycie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
-
-
-
Ćwiczenie 3
Dokonaj klasyfikacji Polskich Norm rysunkowych i międzynarodowych norm
rysunkowych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) odczytać oznaczenia norm,
2) zapisać spostrze\enia w zeszycie,
3) dokonać analizy norm i opisać przeznaczenie wybranych norm,
4) dokonać klasyfikacji norm,
5) zwróć uwagę na estetykę i dokładność wykonania ćwiczenia,
6) zaprezentować swoją pracę.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- wybrane przykładowe Polskie Normy oraz normy międzynarodowe,
- normy bran\owe,
- foliogramy,
- rzutnik pisma,
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
-
-
-
Ćwiczenie 4
Naszkicuj w zeszycie przedstawiony na rysunku poni\ej element. Zachowaj poprawności
kształtu i wymiarów.
Rysunek do ćwiczenia 4 [5, s. 34].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać analizy szkicowanego przedmiotu,
3) zaplanować etapy szkicowania,
4) wykonać szkic.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- rysunki przedmiotu,
- materiały pomocnicze i rysunkowe.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Ćwiczenie 5
Naszkicuj w zeszycie przedstawiony na rysunku detal z uwzględnieniem poprawności
kształtu i wymiarów.
Rysunek do ćwiczenia 5 [5, s. 126].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać analizy szkicowanego przedmiotu,
3) zaplanować etapy szkicowania,
4) wykonać szkic.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- rysunki przedmiotu,
- materiały pomocnicze i rysunkowe.
4.1.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) wyjaśnić co zawiera Polska Norma?
1 1
2) określić znaczenie rysunku technicznego?
1 1
3) wymienić rodzaje rysunków?
1 1
4) wymienić rodzaje formatów arkuszy rysunkowych?
1 1
5) określić wymiary formatów arkuszy rysunkowych?
1 1
6) dobrać format arkusza rysunkowego?
1 1
7) rozró\nić znormalizowane linie rysunkowe?
1 1
8) zastosować znormalizowane linie rysunkowe?
1 1
9) posłu\yć się podziałką rysunkową?
1 1
10) dobrać rodzaje ołówków do szkicowania?
1 1
11) opisać informacje zawarte na szkicu?
1 1
12) dokonać analizy szkicowanego przedmiotu?
1 1
13) naszkicować przedmiot płaski?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
4.2. Zasady rzutowania aksonometrycznego i prostokÄ…tnego,
przekroje
4.2.1. Materiał nauczania
Zasady rzutowania aksonometrycznego
W rysunkach technicznych stosuje się 2 metody przedstawiania przedmiotów
trójwymiarowych:
- rzutowanie aksonometryczne,
- rzutowanie prostokÄ…tne.
Rzutowanie to odwzorowanie elementu na płaszczyznie rysunku zwaną rzutnią.
W rzutowaniu aksonometrycznym element przedstawiony jest tylko w jednym rzucie. Rzuty
aksonometryczne są czytelne, poglądowe i przejrzyste, ale bardzo pracochłonne. Podczas
wykonywania rzutów niektóre wymiary przedmiotu ulegają skróceniu o połowę.
Zasada rzutowania aksonometrycznego wg PN EN ISO 5456 3
Rys. 9. Poło\enie osi współrzędnych X i Y [2, s. 57].
Rys. 10. Rysowanie figur płaskich w aksonometrii Rys. 11. Aksonometria ukośna wielościanów [5, s. 25].
ukośnej [5, s. 24].
Prawoskrętny układ osi współrzędnych aksonometrii ukośnej przedstawia rys. 10 a I,
a układ lewoskrętny rys. 10 a II. Układ lewoskrętny ułatwia wzajemne powiązanie rzutowania
aksonometrycznego z rzutowaniem prostokÄ…tnym.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Aksonometrii ukośna (rys. 10 b): prostokąta (I), trójkąta (II). Figury le\ące
w płaszczyznie YOZ nie zmieniają w aksonometrii ukośnej kształtów i wymiarów. Figury
le\ące w płaszczyznie XOY lub XOZ zmieniają swe kształty i wymiary wskutek ukośnego
poło\enia osi X i stosowania skrótów. W celu ułatwienia rysowania przyjmuje się takie
poło\enie figury, by jej boki lub inne elementy były równoległe do osi układu współrzędnych.
Zasady rzutowania prostokÄ…tnego
W rzutowaniu prostokątnym elementy przedstawiamy w koniecznej liczbie rzutów tzn.
od 1 6. Zale\y to od stopnia skomplikowania elementu. Rzutowanie prostokątne mo\e być
wykonane zgodnie z metodą europejską E. Metoda ta zakłada, \e obiekt rzutowany znajduje
siÄ™ miedzy obserwatorem a rzutniÄ….
Rys. 12. Kierunki rzutowania i nazwy rzutów: A  rzut z przodu (rzut główny), B  rzut z góry, C  rzut od
lewej strony, D  rzut od prawej strony, E  rzut z dołu, F  rzut z tyłu [2, s. 74].
Rys. 13. Normalny układ rzutów [2, s. 74].
Widoki i przekroje
Widok to rzut odwzorowujący element widziany z zewnątrz. Przekrój to rzut ukazujący
wewnętrzną budowę elementu. Zgodnie z PN kład to zarys figury utworzonej przez przecięcie
przedmiotu tylko jedną płaszczyzną przekroju.
W rzutowaniu prostokątnym elementy mo\na przedstawiać jako widoki, przekroje i kłady.
Wewnętrzną budowę elementów mo\emy przedstawić stosując:
- linie kreskowe  krawędzie niewidoczne,
- metodÄ™ przekroju.
Rys. 14. Metoda linii kreskowych [2, s. 94].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
Metoda przekrojów ukazuje szczegółowo wnętrze detalu. Pole powstałego przekroju
powinno być oznaczone przez kreskowanie zale\ne od rodzaju materiału, z którego
wykonano element. Podziałka kreskowania mo\e wynosić od 1 do 5 mm. Linie kreskowania
muszÄ… być wzglÄ™dem siebie równolegÅ‚e i nachylone pod kÄ…tem 45° (w lewo lub w prawo) do
charakterystycznych krawędzi przedmiotu, jego osi symetrii lub obramowania rysunku.
Rys. 15. Przekroje: a, c)otrzymywanie przekroju, b, d) przekrój w rzucie prostokątnym, e) krawędz le\ąca
w płaszczyznie przekroju [2, s. 95].
Pełne oznaczenie przekrojów składa się z (rys. 16):
- linii cienkiej z długą kreską i kropką, określającej poło\enie płaszczyzny przekroju,
-
-
-
zakończonej dwoma odcinkami linii grubej, które nie mogą przecinać zarysu przedmiotu,
- strzałek określających kierunek rzutowania przekroju lub kładu,
-
-
-
- oznaczeń literowych zło\onych z dwóch wielkich liter pisanych bezpośrednio przy
-
-
-
strzałkach (po ich zewnętrznej stronie) i powtórzonych nad przekrojem lub kładem.
Rys. 16. Pełne oznaczenie przekroju [5, s. 96].
Przedstawiając elementy o budowie symetrycznej na rysunkach nale\y narysować ich oś
symetrii. Pozwala to pomijać części rzutów.
4.2.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakimi metodami odwzorowuje siÄ™ przedmioty w rysunkach technicznych?
2. Co to jest płaszczyzna rzutowania?
3. Jaka jest ró\nica pomiędzy widokiem i przekrojem?
4. Jak wykonuje siÄ™ rzut zwany przekrojem?
5. Jakie reguły obowiązują przy kreskowaniu przekrojów?
6. Jak nale\y oznaczać przekrój?
7. Czy rzuty muszą odzwierciedlać przedmiot w całości?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
4.2.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Naszkicuj trójkąt równoboczny w rzutach prostokątnych. Ćwiczenie wykonaj na arkuszu A4.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać analizy szkicowanego trójkąta,
3) zaplanować rozmieszczenie rzutów,
4) wykonać szkic,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- materiały do szkicowania,
- figury geometryczne,
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 2
Naszkicuj bryły przedstawione na rysunku w rzutach prostokątnych. Ćwiczenie wykonaj
na arkuszu A4.
a) b)
Rysunek do ćwiczenia 2 [3, s. 57].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać analizy szkicowanego przedmiotu,
3) zaplanować rozmieszczenie rzutów,
4) wykonać szkic,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- materiały do szkicowania,
- bryły geometryczne,
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 3
Naszkicuj element przedstawiony na rysunku w aksonometrii ukośnej. Ćwiczenie
wykonaj na arkuszu A4.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
Rysunek do ćwiczenia 3 [5, s. 34].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać analizy szkicowanego przedmiotu,
3) zaplanować rozmieszczenie detalu na arkuszu,
4) wykonać szkic,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- materiały do szkicowania,
- bryły geometryczne,
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 4
Na podstawie modelu i rzutu, w którym zarysy wewnętrzne narysowano linią kreskową,
naszkicuj przedmiot w przekroju.
Rysunek do ćwiczenia 4 [2, s. 36].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać analizy rysunku przedmiotu,
3) naszkicować przedmiot w zeszycie.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- rysunki części maszyn przedstawiające części maszyn w rzutach i przekrojach,
- modele części maszyn,
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
4.2.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) opisać kształt przedmiotu narysowanego w rzutowaniu
aksonometrycznym?
1 1
2) szkicować bryły w rzutowaniu aksonometrycznym?
1 1
3) odczytać rysunek części maszynowej przedstawionej w rzucie
prostokÄ…tnym?
1 1
4) szkicować bryły w rzutowaniu prostokątnym?
1 1
5) ustalić konieczną liczbę rzutów?
1 1
6) oznaczyć zgodnie z Polską Normą przekroje?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
4.3. Wymiarowanie przedmiotów na rysunkach
4.3.1. Materiał nauczania
Wymiar na rysunku składa się z:
- linii wymiarowej,
-
-
-
- znaku ograniczenia linii rysunkowej (oznaczenia początków i końców linii wymiarowych),
-
-
-
- liczby wymiarowej ze znakiem wymiarowym lub bez znaku,
-
-
-
- pomocniczej linii wymiarowej.
-
-
-
Rys. 16. Elementy wymiaru rysunkowego: 1) linia wymiarowa, 2)  znak ograniczenia linii wymiarowej,
3) liczba wymiarowa, 4) pomocnicza linia wymiarowa, 5) znak wymiarowy, 6) oznaczenie poczÄ…tku
linii wymiarowej, 7) linia odniesienia [2, s. 133].
Znakami ograniczenia linii wymiarowych mogą być groty, ukośne kreski oznaczenia
początków linii wymiarowych. Wymagania graficzne dotyczące tych znaków są następujące:
 groty nale\y rysować krótkimi liniami pod kÄ…tem od 15 do 90° jako otwarte (rys. 17 a),
zamknięte (rys. 17 b) lub zamknięte i zaczernione (rys. 17 c),
 ukoÅ›ne kreski nale\y rysować jako linie cienkie nachylone pod kÄ…tem 45° do linii
wymiarowej (rys. 17 d),
 oznaczenie początku linii wymiarowej nale\y rysować jako niezaczernione kółeczko
o średnicy ok. 3 mm,
 wielkość znaków ograniczenia powinna być proporcjonalna do wielkości rysunku, na
którym je zastosowano, lecz nie większa ni\ jest to niezbędne do odczytania rysunku,
 na jednym rysunku nale\y stosować tylko jeden rodzaj grotu,
 groty o kÄ…cie rozwarcia 90° nie nale\y stosować przy wymiarowaniu szeregowym,
 groty nale\y rysować wewnętrznie; w przypadku braku miejsca nale\y rysować je
zewnętrznie lub pomijać niektóre z nich,
 groty nie mogą być przecięte przez \adne linie rysunkowe,
 znaków ograniczenia nie nale\y stosować w miejscach załamywania linii zarysu
przedmiotu,
 znaki ograniczenia muszą dotykać pomocniczych linii wymiarowych lub linii
rysunkowych.
a) b) c)
d) e)
Rys. 17. Znaki ograniczenia linii wymiarowych [2, s. 123].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Linie wymiarowe są zawsze liniami cienkimi ciągłymi zakończonymi znakami
ograniczenia w odległości nie mniejszej ni\ 10 mm od linii zarysu przedmiotu. Linie
wymiarowe nie powinny nawzajem się przecinać. W skład niektórych wymiarów wchodzą
znaki wymiarowe, które upraszczają wymiarowanie i ograniczają ilość rzutów. Zgodnie z PN
znaki wymiarowe (oprócz znaku odległości łuku) pisze się przed liczbą wymiarową.
Tabela 3. Najwa\niejsze znaki wymiarowe zgodnie z PN ISO 129:1996 [2, s. 129].
Lp. Znak Nazwa znaku Przykład Znak wymiarowy stosuje się
zapisu
1. średnica krzywizny np.: ł 200 zawsze przy wymiarowaniu elementów
Å‚
okrągłych, kołowych
2. promień krzywizny np.: R100 zawsze przy wymiarowaniu promieni
R
łuków
3. bok kwadratu zawsze przy wymiarowaniu elementów
np.: 80
kwadratowych
4. promień kuli np.: SR50 zawsze przy wymiarowaniu powierzchni
SR
kulistych (pełnych lub ich części)
5. średnica kuli np.: S ł 50 przy wymiarowaniu średnicy kuli
S Å‚
6. grubość (długość) przedmiotu X 5 przy wymiarowaniu przedmiotów, których
X
przedstawionego w jednym rzucie główny kształt mo\na odwzorować
w jednym rzucie
7. kąt w nazwie zawsze przy wymiarowaniu wielokątów
foremnych o parzystej liczbie boków,
oprócz kwadratu
8. pochylenie powierzchni przy wymiarowaniu powierzchni pochylo-
nych zwłaszcza pod małym kątem
9. długość rozwinięcia przy wymiarowaniu przedmiotów
wygiętych po wyprostowaniu lub
w rozwinięciu
10. długość łuku przy wymiarowaniu długości łuku
Przy wymiarowaniu nale\y stosować podstawowe zasady wymiarowania:
- niepowtarzanie wymiarów,
- pomijanie wymiarów oczywistych,
- grupowanie wymiarów,
- niezamykanie łańcucha wymiarowego.
Rys. 18. Zastosowanie znaku wymiarowego średnicy krzywizny [5, s. 118].
4.3.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie wymagania graficzne sÄ… stawiane wymiarom rysunkowym?
2. Jakie sÄ… najwa\niejsze znaki wymiarowe?
3. Jakie są metody wymiarowania średnicy krzywizny?
4. Jakie znasz podstawowe zasady wymiarowania?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
4.3.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Zwymiaruj rysunek.
Rysunek do ćwiczenia 1.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać analizy rysunku,
3) zwymiarować rysunek,
4) zaprezentować wyniki ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- rysunki części maszyn.
Ćwiczenie 2
Zwymiaruj rysunek.
Rysunek do ćwiczenia 2.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać analizy rysunku,
3) zwymiarować rysunek,
4) omówić sposób rozwiązania.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- rysunki części maszyn.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
4.3.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) wymienić 4 znaki wymiarowe?
1 1
2) określić zastosowanie znaku wymiarowego R?
1 1
3) okreÅ›lić zastosowanie znaku wymiarowego Ø?
1 1
4) zwymiarować przedmiot z zastosowaniem znaków wymiarowych?
1 1
5) zwymiarować przedmioty przestrzegając zasad wymiarowania?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
4.4. Uproszczenia rysunkowe
4.4.1. Materiał nauczania
Rysowanie części maszynowych w sposób uproszczony ma na celu ułatwienie
i zaoszczędzenie pracy i czasu rysującego oraz uzyskanie jak największej przejrzystości
i czytelności rysunku. W rysunku technicznym stosuje się tzw. przedstawienie uproszczone
oraz przedstawienie umowne.
Przedstawienie uproszczone polega na zastÄ…pieniu najbardziej skomplikowanych
i trudnych rysunkowo linii zarysu przedmiotu liniami Å‚atwiejszymi do rysowania.
Przedstawienie uproszczone stosuje się na rysunkach wykonawczych i zło\eniowych, przy
czym na przykład na rysunku wykonawczym śruby stosuje się tylko przedstawienie
uproszczone gwintu, natomiast na rysunkach zło\eniowych mo\na stosować przedstawienie
uproszczone całej śruby, tzn. gwintu i łba. Uproszczony sposób rysowania dotyczy
elementów konstrukcyjnych maszyn, takich jak ło\yska toczne, koła zębate itp.,
a w szczególności elementów znormalizowanych, jak śruby, wkręty, nakrętki.
Przedstawienie umowne polega na zastąpieniu rysunku całego przedmiotu ustalonym,
umownym symbolem graficznym. Przedstawienie umowne stosuje się wyłącznie na
rysunkach zło\eniowych zawierających du\ą liczbę części składowych wykonanych w du\ym
zmniejszeniu.
Odrębnym rodzajem uproszczeń rysunkowych są uproszczenia schematyczne,
obejmujące umowne symbole graficzne, które zastępują elementy maszyn, mechanizmy,
a nawet całe urządzenia.
Zasady rysowania gwintów i połączeń gwintowych
Szczegółowe i uproszczone zasady rysowania gwintów określa PN EN ISO 6410 1.
Zgodnie z tÄ… normÄ… gwinty rysuje siÄ™ w uproszczeniu:
- powierzchnię wierzchołków rysuje się linią ciągłą grubą,
-
-
-
- powierzchnię den bruzd rysuje się linią ciągłą cienką,
-
-
-
- zakończenie gwintu rysuje się linią ciągłą grubą, poprzeczną do osi gwintu.
-
-
-
Rys. 19. Sposoby przedstawiania gwintów: a) poglądowy, b) I stopień uproszczenia, c) II stopień uproszczenia,
d) umowny [2, s. 218].
Rys. 20. Zasady rysowania połączeń gwintowych [2, s. 218].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Zasady rysowania innych połączeń
Ró\norodne rozwiązania konstrukcyjne maszyn i urządzeń wymagają często
zastosowania specyficznych metod łączenia elementów. Wymagania te spełniają m.in.
połączenia nitowe, lutowane, klejone, zawijane, zagniatane i zszywane.
Na rysunkach technicznych połączenia te nale\y przedstawiać i oznaczać zgodnie z zasadami
opisanymi w odpowiednich normach.
Zgodnie z PN EN 22553 połączenia, w których występują spoiny, mo\na przedstawić
według ogólnych zasad wykonania rysunków technicznych lub w sposób umowny. Typowe
połączenia spawane zaleca się przedstawiać w sposób umowny. Przedstawienie takie musi
zawierać elementarny (umowny) znak spoiny, który jest podobny do kształtu spoiny. Znak ten
nie powinien być brany pod uwagę podczas wyboru metody spawania. Elementarne znaki
spoiny mogą być uzupełniane znakami dodatkowymi.
Tabela 4. Znaki umowne spoin [1, s. 115].
Połączenia lutowane i zgrzewane, uwzględniając ich specyfikę konstrukcyjną i techno-
logiczną, rysuje się i oznacza podobnie do połączeń spawanych. W oznaczeniu spoiny
lutowanej i zgrzewanej, podobnie do spawanej, na linii odniesienia podaje siÄ™ znak spoiny, jej
główne wymiary, a w rozwidleniu tej linii  metodę lutowania oraz wymagane spoiwo.
Rys. 21. Przykłady rysowania połączeń zgrzewanych [1, s. 119].
Połączenia klejone, zawijane oraz zagniatane rysuje się i oznacza w sposób umowny.
W skład oznaczenia połączeń klejonych, zawijanych oraz zagniatanych zapisywanych na linii
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
odniesienia, wchodzą główne wymiary  szerokość i grubość oraz odpowiedni symbol
graficzny.
Połączenia zszywane z u\yciem zszywek metalowych stosuje się do łączenia tkanin, papieru,
skóry lub innych nie twardych materiałów.
Rys. 22. Przykłady rysowania połączeń klejonych [1, s. 119].
Zasady rysowania osi i wałów oraz ło\ysk
Ao\yska toczne, mimo \e stanowią zespoły maszynowe zło\one z wielu części, są
znormalizowane i rysuje się je w sposób umowny zgodnie z PN EN ISO 8826-1
(przedstawienie umowne ogólne) oraz PN EN ISO 8826-2 (przedstawienie umowne
szczegółowe).
Osie i wały rysuje się i wymiarujemy według ogólnych zasad. Promienie zaokrągleń,
wymiary podcięć i nakiełki dobieramy z odpowiednich norm.
Rys. 23. Rysunek wykonawczy wałka [2, s. 237].
Kształty i wymiary ło\ysk są szczegółowo znormalizowane. Dla ło\ysk tocznych, jako
elementów normalnych, nie sporządzamy rysunków wykonawczych; ło\yska toczne
występują tylko na rysunkach zło\eniowych i zawsze w postaci uproszczonej.
Ao\yska toczne w przekroju podłu\nym mo\emy rysować w postaci uproszczonej lub
umownej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
Rys. 24. Ao\yska toczne w rysunku uproszczonym: a) ło\ysko kulkowe zwykłe, b) ło\ysko walcowe, c) ło\ysko
sto\kowe, d) ło\ysko kulkowe wzdłu\ne jednokierunkowe [5, s. 202].
Ao\yska ślizgowe rysuje się i wymiarujemy według ogólnych zasad rysunku
technicznego.
Rysowanie napędów
Koła maszynowe  prócz kół zębatych i łańcuchowych  rysuje się i wymiaruje według
ogólnych zasad rysunku technicznego. Koła zębate, a ściślej ich wieńce zębate, zgodnie
z PN EN ISO 2203 rysuje się w uproszczeniu. Koła łańcuchowe nale\y rysować podobnie
jak koła zębate, z tym, \e na widokach kół łańcuchowych nale\y pokazać powierzchnię
podstaw linią ciągłą cienką.
Rys. 25. Zasady rysowania koła zębatego [2, s. 287].
Przekładnie zębate i łańcuchowe przedstawiamy na rysunkach zło\eniowych
w uproszczeniu.
Rys. 26. Przekładnia zębata walcowa: a) rysunek poglądowy, b) rysunek w uproszczeniu [11, s. 209].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
Zasady rysowania uszczelnień
Uszczelnienia ruchowe:
 w przedstawieniu umownym ogólnym.
Rys. 27. Zasady rysowania uszczelnień: a) uszczelnienie ogólnie, b) z pokazaniem kierunku uszczelnienia,
c) z pokazaniem dokładnego zarysu uszczelnienia, d) z kreskowaniem lub zaczernieniem metalowych
elementów  stosowane wyjątkowo [2, s. 263].
4.4.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. W jakim celu stosuje siÄ™ uproszczenia w rysunku technicznym?
2. Jakie znasz rodzaje uproszczeń rysunkowych?
3. Na czym polega uproszczony sposób rysowania gwintów?
4. Jakie sÄ… zasady rysowania spoin?
5. Jakie są zasady oznaczania połączeń zgrzewanych?
6. Jakie są zasady oznaczania połączeń lutowanych?
7. Jakie są zasady oznaczania połączeń klejonych?
8. Jakie sÄ… zasady oznaczania Å‚o\ysk tocznych?
4.4.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj szkic detalu, w którym występuje gwint zewnętrzny nacięty na całej długości.
Detal zwymiaruj.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) wykonać szkic do zeszytu,
3) zwymiarować rysunek.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- materiały rysunkowe,
- nagwintowane detale,
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 2
Opisz sposób oznaczania ło\ysk tocznych na rysunkach.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) opisać sposób oznaczania ło\ysk na rysunkach,
3) zaprezentować efekty swojej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
4.4.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) naszkicować i oznaczyć gwint?
1 1
2) naszkicować i oznaczyć połączenie gwintowe?
1 1
3) naszkicować i oznaczyć połączenia spawane?
1 1
4) naszkicować i oznaczyć połączenia lutowane?
1 1
5) naszkicować i oznaczyć połączenia zgrzewane?
1 1
6) naszkicować wał maszynowy?
1 1
7) wymiarować wał maszynowy?
1 1
8) naszkicować ło\yska toczne?
1 1
9) naszkicować i oznaczyć koła napędów?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
4.5. Oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach maszynowych
4.5.1. Materiał nauczania
Rodzaje wymiarów
Wymiary dzieli się na cztery rodzaje: zewnętrzne, wewnętrzne, mieszane i pośrednie
(rys. 28).
Rys. 28. Rodzaje wymiarów: a) zewnętrzny Z, b) wewnętrzny W, c) mieszany M, d i e) pośrednie P [4, s. 16].
Rys. 29. Określenie odchyłek granicznych za pomocą wymiarów granicznych i wymiaru nominalnego [4, s. 19].
Odchyłki i tolerancje
Tolerancję T określa się jako:
T = B  A
A  wymiar graniczny dolny,
B  wymiar graniczny górny.
Ró\nicę algebraiczną między wymiarem górnym i odpowiadającym mu wymiarem
nominalnym nazywamy odchyłką górną es (dla wałka), ES (dla otworu). Ró\nicę
algebraiczną między wymiarem dolnym a odpowiadającym mu wymiarem nominalnym
nazywamy odchyłką dolną ei, EI. Odchyłki górne dla wałka i otworu określone są wzorami:
es = Bw  D ES = Bo  D
Bw  wymiar graniczny górny wałka,
Bo  wymiar graniczny górny otworu.
odchyłki dolne odpowiednio:
ei = Aw  D EI = Ao  D
Aw  wymiar graniczny dolny wałka,
Ao  wymiar graniczny dolny otworu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
Znormalizowane wartości tolerancji i odchyłek zgodnie z PN EN 20286-1 tworzą dla
wymiarów nominalnych tzw. układ tolerancji.
Rys. 30. Poło\enie pola tolerancji i ich symbole literowe [4, s. 23].
Otwór (element wewnętrzny) i wałek (element zewnętrzny) oznaczone symbolami H i h
nazywa się podstawowymi. Ich odchyłki podstawowe są równe a pola tolerancji przylegają do
linii zerowej. Wartości liczbowe odchyłek podstawowych i granicznych odczytuje się
w tablicach PN. Odchyłki mogą być ujemne, dodatnie lub równe 0. Znormalizowany układ
tolerancji zawiera 19 klas dokładności.
Pasowania otworów i wałków
Skojarzenie elementu typu wałek z otworem drugiego elementu tworzącego połączenie
nazywamy pasowaniem, jeśli wymiary nominalne średnic wałka oraz otworu są jednakowe
i tolerowane. Je\eli kojarzymy wałek i otwór, to otrzymujemy pasowanie. Pasowanie
oznaczamy przez podanie tolerancji otworu łamanej przez tolerancję wałka, np. 50H8/h7
oznacza skojarzenia wałka 50h7 i otworu 50H8. W wyniku skojarzenia miedzy wałkiem
i otworem powstaje luz. Luz ten mo\e przybrać ró\ne wartości zale\ne od wykonania części.
H 7
Å‚50
d8
Ø 50 H7/d8 lub
Rys. 31. Ró\ne mo\liwości zapisu pasowania na rysunku [2, s. 197].
W normach ISO i niektórych PN opartych na ISO odchyłki kształtu, odchyłki poło\enia
oraz odchyłki zło\one kształtu i poło\enia nazywa się odchyłkami geometrycznymi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
Ponadto wśród odchyłek poło\enia wyró\nia się grupę odchyłek kierunku (obejmującą
odchyłki równoległości, prostopadłości i nachylenia) oraz grupę odchyłek lokalizacji
(obejmującą odchyłki pozycji, współosiowości i symetrii).
Rys. 32. Ró\ne mo\liwości zapisu wymiarów tolerowanych na rysunku [7, s. 208].
Nierówności powierzchni rzeczywistej w znacznym powiększeniu mo\na sobie
wyobrazić tak, jak to przedstawiono na rys. 33. Nierówności te mo\na odwzorować za
pomocą przyrządów pomiarowych, otrzymując tak zwany pierwotny profil powierzchni.
Odzwierciedla on wszystkie nierówności powierzchni  bardzo drobne i większe.
W obowiązujących normach na profilu nierówności powierzchni wyodrębnia się trzy
klasy nieregularności: chropowatość, falistość oraz błędy kształtu (rys. 33). Nierówności
powierzchni obrobionych ró\nymi metodami mo\na scharakteryzować: falistością,
chropowatością i kierunkowością struktury geometrycznej powierzchni.
Rys. 33. Sumaryczny obraz nierówności powierzchni i podział na klasy nierówności [2, s. 160].
Oznaczanie nierówności i obróbki powierzchni
Na rysunkach maszynowych, w razie potrzeby, mo\na zapisać informacje dotyczące
obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej.
a) b)
Rys. 34. Przykłady zapisu: a) obróbki cieplnej nad tabliczką rysunkową, b) informacji w wymaganiach
technicznych o powłoce nało\onej na powierzchnię przedmiotu [2, s. 172, 173].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
Rys. 35. Przykład oznaczania zró\nicowanej struktury geometrycznej powierzchni [6, s. 170].
4.5.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Dlaczego tylko część wymiarów rysunkowych jest tolerowana?
2. W jaki sposób tolerujemy wymiary?
3. Jak mo\na zapisać wymiar tolerowany?
4. W jaki sposób zapisujemy pasowanie na rysunku?
5. Jakie są rodzaje tolerancji kształtu i poło\enia?
6. Jaka jest ró\nica pomiędzy profilem chropowatości i falistości?
7. Jak oznaczyć obróbkę cieplną na rysunku?
8. Jak oznaczyć powłokę ochronną na rysunku?
4.5.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Opisz w zeszycie przedstawione na rysunkach oznaczenia.
a)
b)
c)
Rysunek do ćwiczenia 1 [3, s. 72].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) odczytać oznaczenia z PN,
3) opisać oznaczenia w zeszycie,
4) zaprezentować wyniki ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- PN  tolerancje kształtu i poło\enia,
- mały poradnik mechanika.
Ćwiczenie 2
Odczytaj chropowatość powierzchni przedmiotu.
Rysunek do ćwiczenia 2 [6, s. 170].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) odczytać chropowatość powierzchni,
3) zaprezentować wyniki ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- PN  chropowatość powierzchni,
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
4.5.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) zapisać wymiar tolerowany zgodnie z Polską Normą?
1 1
2) odczytać zapis pasowania na rysunku?
1 1
3) odczytać informacje stanu powierzchni?
1 1
4) odczytać informacje dotyczące obróbki cieplnej powierzchni?
1 1
5) odczytać informacje dotyczące powłoki ochronnej?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
4.6. Dokumentacja techniczna
4.6.1. Materiał nauczania
Dokumentacja techniczna produkowanego wyrobu  zbiór wszystkich dokumentów
niezbędnych do jego wykonania, prawidłowego pod względem jakości. W skład
dokumentacji technicznej wchodzi:
a) dokumentacja konstrukcyjna (rysunki zło\eniowe, wykonawcze, monta\owe, wykaz
części, warunki odbioru technicznego (WOT), dokumentacja techniczno-ruchowa (DTR),
warunki eksploatacji i inne),
b) dokumentacja technologiczna  zbiór dokumentów technologicznych określających
proces technologiczny produkowanego wyrobu i potrzebne do tego środki technologiczne
takie jak:
- karta technologiczna:
- instrukcja technologiczna (karta instrukcyjna obróbki i monta\u),
- wykaz pomocy warsztatowych (uchwytów, narzędzi do obróbki i monta\u),
- karta normowania czasu,
- karta normowania materiału,
- rysunki materiałów wyjściowych i półfabrykatów (surówek),
- rysunki pomocy specjalnych, i inne.
Zakres dokumentacji zarówno konstrukcyjnej jak i technologicznej, zale\y od wielkości
produkcji i im większa produkcja tym jest bardziej szczegółowa.
Rysunki zło\eniowe
Rysunek zło\eniowy przedstawia zło\enie poszczególnych części mechanizmu, zespołu
mechanicznego, maszyny lub urzÄ…dzenia oraz ich wzajemne usytuowanie. Przedstawia on po
prostu mechanizm, maszynÄ™ lub urzÄ…dzenie w takiej postaci, jakÄ… uzyskuje siÄ™ po ich
zmontowaniu, a zatem po wykonaniu. Rysunki zło\eniowe mogą przedstawiać całą maszynę
lub urządzenie oraz poszczególne zespoły. Rysunki zło\eniowe wykonuje się według
ogólnych zasad odnoszących się do rysunków technicznych maszynowych, z zastosowaniem
uproszczeń rysunkowych. Na ka\dym rysunku zło\eniowym musi być umieszczona
w prawym dolnym rogu arkusza tabliczka rysunkowa.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
Rys. 36. Rysunek zło\eniowy sprzęgła wielopłytkowego [2, s. 323].
Rysunki wykonawcze
Rysunki wykonawcze są to osobne rysunki poszczególnych części danego mechanizmu
lub zespołu mechanicznego. Podczas projektowania nowego urządzenia lub maszyny rysunki
wykonawcze opracowuje się na podstawie zatwierdzonego rysunku zło\eniowego. Rysunek
wykonawczy musi być szczegółowo opracowany pod względem rysunkowym, wymiarowym
oraz technologicznym, gdy\ jest on podstawą do wykonania danej części, jej kontroli odbioru.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
Rys. 37. Rysunek wykonawczy koła zębatego [6, s. 207].
Rysunki monta\owe
Rysunki monta\owe przedstawiające obrazowo wzajemne poło\enie poszczególnych
części oraz sposób ich monta\u w przyrządach wyjaśniają i uzupełniają stronę opisową
instrukcji monta\owych. Sposób wykonywania rysunków monta\owych jest całkowicie
uzale\niony od wielkości i rodzaju produkcji oraz kwalifikacji pracowników monta\owych.
1) ło\ysko rolkowe równolegle typu
otwartego,
2) wałek wyjściowy z kołem
napędowym mechanizmu
ró\nicowego,
3) koło 1 biegu,
4) synchronizator podwójny 1 biegu,
5) synchronizator 1/2 biegu i koła
biegu wstecznego,
6) synchronizator podwójny 2 biegu,
7) koło 2 biegu,
8) koło 3 biegu,
9) synchronizator podwójny 3 biegu,
10) synchronizator 3/4 biegu,
11) synchronizator pojedynczy, koła 4
biegu,
12) Å‚o\ysko kulkowe (obustronnie
zamknięte),
13) pierścień osadczy,
14) synchronizator pojedynczy, koła 5
biegu,
15) podkładka,
Rys. 38. Przykład rysunku monta\owego [9].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
Rysunki schematyczne
W celu wyjaśnienia ogólnych zasad budowy i działania ró\nych mechanizmów maszyn
i urządzeń oraz procesów technologicznych, chemicznych u\ywa się rysunków
schematycznych, czyli schematów.
Rysunek schematyczny (schemat) powinien obrazować w sposób najprostszy ogólne
zasady budowy i sposoby działania mechanizmu, maszyny lub urządzenia; nie powinien
zawierać szczegółów konstrukcyjnych.
Rys. 39. Schemat kinematyczny: a) strukturalny, b) funkcjonalny, c) zasadniczy [2, s. 332].
Rys. 40. Symbole graficzne niektórych urządzeń zasilających i rozdzielczych: a) bateria akumulatorowa,
b) transformator, c) prostownik półprzewodnikowy, d) rozdzielnica (symbol ogólny), e) skrzynka
przyłączowa, f) puszka (symbol ogólny), g) puszka przelotowa lub odgałęzna [1, s. 190].
Rys. 41. Symbole graficzne elektrycznych zródeł światła: a) \arówka, b) lampa wyładowcza niskoprę\na
z dwoma wyprowadzeniami, c) z czterema wyprowadzeniami, d) \arówka z odbłyśnikiem,
e) promiennik podczerwieni, f) lampa Å‚ukowa o elektrodach na jednej osi [1, s. 191].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
Rys. 42. Symbole graficzne prostowników, ogniw i akumulatorów: a) prostownik (symbol ogólny), b) układ
prostowniczy mostkowy, c) ogniwo galwaniczne (symbol ogólny), d) bateria ogniw (np. o napięciu
24V), e) bateria akumulatorowa z Å‚adownicÄ… pojedynczÄ…, f) termoelement [1, s. 191].
Rys. 43. Symbole graficzne rezystorów (oporników), cewek i kondensatorów: a) rezystor ogólnie lub rezystor
stały, b) rezystor nastawny (symbol ogólny), c) rezystor o nastawności skokowej, d) potencjometr
(symbol ogólny), e) termistor o współczynniku temperaturowym ujemnym, f) cewka indukcyjna
(symbol ogólny), g) cewka indukcyjna z rdzeniem ferromagnetycznym, h) dławik zwarciowy (symbol
ogólny), j) kondensator ogólnie lub kondensator stały, k) kondensator nastawny [1, s. 191].
Czytanie rysunków
Czytanie rysunków polega na odtworzeniu w wyobrazni kształtu i wielkości przedmiotu
oraz zrozumieniu wszystkich informacji, podanych na nim w postaci umownych oznaczeń.
Czytanie rozpoczynamy od tabliczki rysunkowej, z której dowiadujemy się, jak przedmiot się
nazywa, z jakiego materiału nale\y go wykonać i jakie są jego rzeczywiste wymiary.
Następnie przystępujemy do analizy poszczególnych rzutów, starając się w wyobrazni
rozło\yć dany przedmiot na proste bryły składowe. Na podstawie przekrojów uzyskujemy
obraz wewnętrznych zarysów przedmiotu. Następnie stwierdzamy, jaką zastosowano metodę
wymiarowania, które wymiary są tolerowane, jaką chropowatość powinny mieć poszczególne
powierzchnie oraz jaka powinna być kierunkowość ich struktury po obróbce.
4.6.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Co to jest dokumentacja techniczna wyrobu?
2. Co zawiera dokumentacja techniczna?
3. Jakimi cechami charakteryzuje siÄ™ dokumentacja konstrukcyjna?
4. Jakimi cechami charakteryzuje siÄ™ dokumentacja technologiczna?
5. W jaki sposób wielkość produkcji wpływa na zakres dokumentacji technicznej?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
4.6.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Na rysunku przedstawiono zespół maszynowy zło\ony z określonej liczby części.
Sporządz wykaz części zgodnie Polską Normą.
Rysunek do ćwiczenia 1 [3, 197].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) sporządzić wykaz części zgodnie Polską Normą,
3) zaprezentować wyniki ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- dokumentacja rysunkowa,
- mały poradnik mechanika.
Ćwiczenie 2
Na rysunku sÄ… przedstawione symbole graficzne stosowane podczas wykonywaniu
schematów kinematycznych zasadniczych. Zapisz określenie tych symboli.
Rysunek do ćwiczenia 2 [1, 190].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zastosować się do poleceń zawartych w instrukcji,
2) odszukać w poradniku lub PN oznaczenia przedstawione na rysunku,
3) zapisać w zeszycie określenie symboli.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- mały poradnik mechanika,
- schematy kinematyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
Ćwiczenie 3
Na rysunku sÄ… przedstawione symbole graficzne stosowane przy wykonywaniu
schematów elektrycznych. Zapisz określenie tych symboli.
Rysunek do ćwiczenia 3 [1, 191].
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zastosować się do poleceń zawartych w instrukcji,
2) odszukać w poradniku lub PN oznaczenia przedstawione na rysunku,
3) zapisać w zeszycie określenie symboli.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- mały poradnik mechanika,
- schematy elektryczne.
4.6.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) opisać dokumentację techniczną?
1 1
2) scharakteryzować dokumentację konstrukcyjną?
1 1
3) rozró\niać elementy dokumentacji?
1 1
4) dobrać dokumentację techniczną do realizowanych zadań?
1 1
5) odczytać zasadę działania zespołu przedstawionego na rysunku
zło\eniowym?
1 1
6) odczytać zasadę działania urządzenia na podstawie schematu?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
4.7. Powielanie i archiwizowanie informacji rysunkowych
4.7.1. Materiał nauczania
Wykorzystanie komputerów w projektowaniu i archiwizowaniu rysunków
Komputery znalazły szerokie zastosowanie w procesie projektowania, na ka\dym jego
etapie  od projektu wstępnego, a\ do sporządzenia końcowej dokumentacji rysunkowej.
Pojęcie projektowanie wspomagane komputorowo pochodzi od angielskiego Computer Aided
Design i występuje pod skrótową nazwą CAD.
Komputer wraz z oprogramowaniem stanowi współczesne narzędzie pracy projektanta.
Na rynku komputerowym występuje wiele systemów CAD, ró\niących się między sobą
przeznaczeniem i cenÄ…. Najwa\niejsza w systemie CAD jest baza danych, gdzie sÄ…
magazynowane wszystkie informacje, niezbędne dla projektanta i gdzie jest zapisany projekt
w postaci dokumentacji rysunkowej. Do komunikacji projektanta z bazą danych słu\y osobny
podsystem komunikacji.
Komputer jest programowalnym urzÄ…dzeniem elektronicznym, przeznaczonym do
przechowywania, przesyłania i przetwarzania informacji.
Do tego aby wykreślić za pomocą komputera rysunek techniczny  potrzebny jest
program, który nazywa się edytorem rysunków technicznych.
Rys. 44. Edytor rysunku T flex [8].
Rys. 45. Edytor rysunku SolidWorks [8].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
Rys. 46. Edytor rysunku Autodesk Inwentor [7].
Rys. 47. Edytor rysunku BricsCad [7].
Tworzenie rysunków w programie CAD
U\ywanie standardu
Opcja ta pozwala na praktycznie natychmiastowe przejście do rysowania w programie;
jedyną rzeczą, którą musimy zrobić, jest wybranie jednostek rysunkowych:
 metryczne (milimetry, centymetry, metry),
 angielskie (stopy, cale).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
45
Szablon
Przy uruchamianiu nowego rysunku mo\emy korzystać z szablonów posiadających
ustawienia dla określonych zadań projektowych. Mo\emy równie\ bez przeszkód tworzyć
własne szablony, zawierające między innymi:
 rodzaj i dokładność jednostek,
 granice rysunkowe,
 ustawienia warstw,
 style wymiarowania i tekstu,
 bloki ramek tytułowych wraz z tabelkami i znakami firmowymi itd.
Kreatory
Korzystanie z kreatorów pozwala zdefiniować niektóre parametry rysunku przed
przystąpieniem do jego kreślenia. Kreator podnosi funkcjonalność opcji U\yj standardu,
pozwalając u\ytkownikowi na dostrojenie pewnych funkcji praktycznie bez znajomości
CAD-a.
Otwieranie rysunków
CAD standardowo pozwala na otwieranie plików z rozszerzeniem DWG. Istnieje jednak
równie\ mo\liwość otwarcia plików w formacie DXF oraz szablonów posiadających
rozszerzenie DWT. Oczywiście CAD posiada wiele mo\liwości związanych
z importowaniem rysunków w innych formatach ni\ DWG.
Zapisywanie rysunków
Zapisywanie rysunków do pliku jest stosunkowo prostym działaniem. Podczas
pierwszego zapisywania rysunku klikamy Plik  > Zapisz, co spowoduje otwarcie okna
dialogowego.
Wygląd głównego okna aplikacji
Wszystkie ikony sÄ… bardzo czytelne i intuicyjne, zebrane sÄ… w bardzo dobrze, moim
zdaniem, zorganizowane grupy. Rysunek 49 przedstawia interfejs programu wraz z opisem
poszczególnych grup. W kolejnych częściach cyklu stopniowo przybli\ę kolejne paski
narzędzi oraz poszczególne narzędzia w nich zebrane.
Rys. 49. Elementy ekranu programu Auto CAD [7].
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
46
Dostosowanie programu do własnych potrzeb
Zaczniemy od kliknięcia prawym klawiszem myszki w obszarze dialogowym okna
i w wyświetlonym okienku wybieramy ostatnią z pozycji Opcje. Spowoduje to otwarcie
du\ego okna dialogowego.
Podstawowe zmiany, jakie będą nas interesowały, znajdują się w zakładce Ekran; są to:
 zmiana koloru tła,
 zmiana kroju czcionki w obszarze dialogowym,
 zmiana wielkości krzy\a nitkowego.
Gospodarka rysunkowa
Jakość gospodarki rysunkowej w biurze projektowo konstrukcyjnym lub w zakładzie
produkcyjnym zale\y w znacznej mierze od organizacji archiwum rysunków i przyjętego
systemu numeracji rysunków. Właściwa dla danej jednostki organizacyjnej numeracja
rysunków i dobra organizacja archiwum umo\liwiają zarówno prawidłowe przechowywanie
oryginałów rysunków i ich konserwację oraz szybkie odszukiwanie ich w razie potrzeby
ponownego u\ycia, jak i gospodarkę kopiami rysunków.
Numerowanie rysunków
Sposoby numerowania rysunków zale\ą od wielu czynników. Istnieje bardzo wiele mniej
lub bardziej rozpowszechnionych systemów numeracji rysunków. Numer rysunku mo\e
składać się z samych cyfr (numeracja cyfrowa) lub z cyfr i liter (numeracja mieszana).
W najczęściej stosowanych systemach numeracji cyfrowej numery rysunków składają się
z kilku członów rozdzielanych kropkami lub krótkimi kreskami, z których pierwszy zwykle
określa rodzaj wyrobu i ewentualnie jego wielkość lub inną zmienną cechę charakterystyczną,
drugi  numer zespołu, a trzeci  numer części w tym zespole.
Składanie i przechowywanie rysunków
Odbitki rysunków składa się na mniejsze formaty w celu ich przechowywania lub
przesyłania. Oryginały na kalce niszczą się przez składanie i rozkładanie i dlatego powinny
być przechowywane bez składania, w specjalnych szafach z szufladami o rozmiarach
dostosowanych do znormalizowanych formatów. Bardzo du\e rysunki (powy\ej A0)
przechowuje się zwykle w rurach rysunkowych, zwinięte. Odbitki rysunków, które mają być
wkładane do kopert lub teczek, składa się na format A4.
Ewidencja rysunków i gospodarka rysunkami
Podstawą prawidłowej pracy archiwum rysunków jest ich właściwe ewidencjonowanie.
W dobrze zorganizowanym archiwum słu\ą do tego celu kartoteki rysunków i odbitek z nich
wykonywanych oraz rejestr numerów archiwalnych.
Szczególnie wa\ne jest skrupulatne prowadzenie kartoteki odbitek, gdy\ w przypadku
zmian na rysunku wszyscy posiadacze odbitek tego rysunku muszą otrzymać nowe odbitki
przerobionego rysunku i jednocześnie zwrócić do archiwum stare odbitki, do zniszczenia.
W przypadku wprowadzenia zmiany na rysunku wykonuje siÄ™ tyle samo odbitek, ile jest ich
w obiegu, numeruje siÄ™ tymi samymi kolejnymi numerami i wymienia siÄ™ wszystkim
u\ytkownikom stare odbitki na nowe. Oryginały rysunków wypo\ycza się z archiwum tylko
w celu wprowadzenia do nich zmian. Ka\de wypo\yczenie i zwrot rysunku odnotowuje siÄ™
w karcie rysunku.
Odbitki rysunków na papierze światłoczułym wykonuje się w ten sposób, \e papier
światłoczuły naświetla się przez rysunek wykonany na kalce (tak samo, jak przy
wykonywaniu stykowych odbitek fotograficznych) w maszynie zwanej wyświetlarką,
a następnie odbitkę wywołuje się i utrwala na sucho w innej maszynie  wywoływaczce.
W niektórych dziedzinach przemysłu stosowane są inne metody wykonywania kopii
rysunków, np. kserograficzna czy mikrofilmowa.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
47
W du\ych archiwach, oprócz wymienionych kartotek i rejestru numerów archiwalnych,
prowadzi się jeszcze ró\nego rodzaju ewidencje pomocnicze rysunków, jak np. kartotekę
tematyczną. Poza tym w ka\dym archiwum otrzymującym rysunki spoza własnej instytucji
prowadzi się odrębny rejestr rysunków obcych.
4.7.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie jest zastosowanie programów CAD?
2. W jaki sposób komunikujemy się z komputerem w programie CAD?
3. Jakie są główne elementy ekranu graficznego programu CAD?
4. W jaki sposób otwieramy nowy rysunek w programie CAD?
5. W jaki sposób zapisujemy rysunek w programie CAD?
6. W jaki sposób ewidencjonujemy rysunki?
4.7.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Uruchom program CAD i otwórz rysunek wskazany przez nauczyciela.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) włączyć komputer z programem CAD,
3) uruchomić program,
4) otworzyć plik rysunkowy,
5) zaprezentować efekty pracy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- stanowisko komputerowe,
- oprogramowanie CAD,
- instrukcja obsługi programu CAD.
Ćwiczenie 2
Uruchom program CAD i wczytaj rysunek wskazany przez nauczyciela. Następnie zapisz
rysunek w określonym folderze z nową nazwą.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) włączyć komputer z programem CAD,
3) uruchomić program,
4) otworzyć plik rysunkowy,
5) wybrać folder docelowy,
6) zapisać rysunek,
7) omówić sposób rozwiązania.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- stanowisko komputerowe,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
48
- oprogramowanie CAD,
- instrukcja obsługi programu CAD.
Ćwiczenie 3
Uruchom program CAD i narysuj kwadrat o boku 50 mm. Następnie zapisz rysunek
w zadanym folderze.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) włączyć komputer z programem CAD,
3) uruchomić program,
4) narysować kwadrat o boku 50 mm,
5) wybrać folder docelowy,
6) zapisać rysunek,
7) omówić sposób rozwiązania.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- stanowisko komputerowe,
- oprogramowanie CAD,
- instrukcja obsługi programu CAD.
Ćwiczenie 4
Opisz gospodarkę rysunkami w zakładzie pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) opisać zasady numerowania rysunków,
3) opisać składanie i przechowywanie rysunków,
4) opisać ewidencjonowanie rysunków,
5) opisać archiwizowanie rysunków,
6) zaprezentować efekty pracy.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
- dokumentacja rysunkowa,
- literatura zgodna z punktem 6 poradnika dla ucznia.
4.6.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) uruchomić program CAD?
1 1
2) scharakteryzować elementy ekranu graficznego programu CAD?
1 1
3) otworzyć nowy rysunek?
1 1
4) zapisać rysunek?
1 1
5) rysować podstawowe elementy rysunkowe w programie CAD?
1 1
6) zakończyć pracę z programem CAD?
1 1
7) opisać gospodarkę rysunkami?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
49
5. SPRAWDZIAN OSIGNIĆ
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcjÄ™.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań o ró\nym stopniu trudności. Wszystkie zadania są zadaniami
wielokrotnego wyboru i tylko jedna odpowiedz jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi  zaznacz prawidłową
odpowiedz znakiem X (w przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć
kółkiem, a następnie ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową).
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego
rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny. Trudności mogą
przysporzyć Ci zadania: 16 20, gdy\ są one na poziomie trudniejszym ni\ pozostałe.
Przeznacz na ich rozwiązanie więcej czasu.
8. Czas trwania testu  45 minut.
9. Maksymalna liczba punktów, jaką mo\na osiągnąć za poprawne rozwiązanie testu
wynosi 20 pkt.
Celem przeprowadzanego pomiaru dydaktycznego jest sprawdzenie poziomu wiadomości
i umiejętności, jakie zostały ukształtowane w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia
w jednostce modułowej Posługiwanie się dokumentacją techniczną. Spróbuj swoich sił.
Pytania nie sÄ… trudne i je\eli zastanowisz siÄ™, to na pewno udzielisz odpowiedzi.
Powodzenia
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Na rysunku przedstawiono przekrój wzdłu\ny tulei. Prawidłowo zakreskowany przekrój
jest na rysunku
a) b)
c) d)
2.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
50
3. Element przeznaczony do wykonania jest pokazany w sposób szczegółowy na rysunku
a) wykonawczym.
b) zestawieniowym.
c) monta\owym.
d) ilustracyjnym.
4. Arkusz rysunkowy o wymiarach 420x297 mm to format:
a) A5.
b) A4.
c) A3.
d) A2
5. Ołówki o średniej twardości oznaczamy
a) 2B.
b) F.
c) U.
d) 3H.
6. Osie symetrii rysuje siÄ™ liniÄ…
a) ciągłą cienką.
b) punktowÄ… cienkÄ….
c) kreskowÄ… cienkÄ….
d) dwupunktowÄ… cienkÄ….
7. Je\eli prostokÄ…t o wymiarach a = 20 mm i b = 10 mm przedstawimy na rysunku
w podziałce 2:1, to jego wymiary po narysowaniu będą wynosić
a) a = 40 mm i b = 20 mm.
b) a = 10 mm i b = 5 mm.
c) a = 30 mm i b = 15 mm.
d) będą takie same.
8. Rysunek przedstawia oznaczenie graficzne
a) \arówki.
b) diody.
c) baterii akumulatorowej.
d) prostownika.
9. Wska\ prawidłowy rzut poziomy bryły przedstawionej na rysunku
a) b)
c) d)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
51
10. Na rysunku brakuje
a) jednej linii.
b) dwóch linii.
c) trzech linii.
d) czterech linii.
10. Uproszczony sposób wymiarowania otworów o jednakowych średnicach przedstawia
rysunek
a) b) c) d)
11. Rysunek przedstawia przykład wymiarów tolerowanych liczbowo; liczba + 0,02 oznacza
a) dolną odchyłkę.
b) górną odchyłkę.
c) tolerancjÄ™.
d) górny wymiar graniczny.
12. Prawidłowo zakreskowany przekrój jest na rysunku
a) b)
c) d)
13. Zwymiarowany rysunek zawiera
a) jeden błąd.
b) dwa błędy
c) trzy błędy.
d) nie ma błędów
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
52
14. Na którym rysunku przedstawiającym wałek dobrano poprawnie grubość i rodzaje linii
a) b) c) d)
15. Uproszczenie gwintu wewnętrznego przedstawia rysunek
a) b) c) d)
16. NormÄ™ bran\owÄ… oznacza siÄ™
a) PN.
b) PN EN.
c) PN ISO.
d) BN.
17. Wykorzystując rzuty prostokątne prawidłowo narysowaną bryłę w aksonometrii ukośnej
przedstawiono na rysunku
a) b)
c) d)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
53
18. O wymaganym usunięciu warstwy materiału informuje znak chropowatości
a) b)
c) d)
19. Prawidłowo zaznaczony ślad płaszczyzny przekroju przedstawia rysunek
a) b)
c) d)
20. Prawidłowo narysowany prostopadłościan w aksonometrii ukośnej przedstawia rysunek
a) b) c) d)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
54
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Posługiwanie się dokumentacją techniczną
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Numer Odpowiedz Punktacja
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
55
6. LITERATURA
1. Dobrzański T.: Tysunek techniczny maszynowy. WNT, Warszawa 2005
2. Lewandowski T.: Rysunek techniczny dla mechaników. WSiP, Warszawa 2004
3. Lewandowski T.: Zbiór zadań z rysunku technicznego dla mechaników. WSiP,
Warszawa 2002
4. Malinowski J., Jakubiec W.: Tolerancje i pasowania w budowie maszyn. WSiP,
Warszawa 1998
5. Paprocki K.: Rysunek techniczny. WSiP, Warszawa 1995
6. Waszkiewiczowie E. i S.: Rysunek zawodowy. WSiP, Warszawa 1999
7. http://www.cad.pl
8. http://www.newtechsolutions.pl
9. http://www.zkue.ime.pw.edu.pl
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
56


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
02 Posługiwanie się dokumentacją techniczno technologiczną
02 Posługiwanie się dokumentacją techniczną
02 Posługiwanie się dokumentacją techniczną
02 Posługiwanie się dokumentacją techniczną
14 Posługiwanie się dokumentacją technicznąid514
05 Posługiwanie się dokumentacją techniczną (2)
05 Posługiwanie się dokumentacją techniczną
09 Posługiwanie się dokumentacją techniczną
03 Posługiwanie się dokumentacją techniczną
10 Posługiwanie się dokumentacją technicznąid012
Posługiwanie się dokumentacją techniczną
Posługiwanie się dokumentacją techniczną
03 Posługiwanie się dokumentacją techniczną
05 Posługiwanie się dokumentacją techniczną
6 Posługiwanie się dokumentacją techniczną (2)

więcej podobnych podstron