Motyw śmierci w literaurze średniowiecza










Temat: Motyw śmierci w literaurze średniowiecza










Temat: Motyw śmierci w literaurze średniowiecza

Ważną rzeczą, którą należy sobie uzmysłowić jeszcze przed scharakteryzowaniem
motywów śmierci w epoce średniowiecza, jest fakt, iż owa tematyka pociągała
człowieka już od zarania dziejów. Ludzie od zawsze próbowali wyobrazić sobie
śmierć. Czynili to na wiele sposobów: znane są jej zantropomorfizowane
wizerunki (kobieta o skrzydłach nietoperza), ale przede wszystkim utożsamiano
ją z kościotrupem z kosą w ręku lub rozkładającymi się zwłokami. Epokami które
najczęściej sięgały do motywów śmierci było średniowiecze i barok, a także w
mniejszym nieco stopniu romantyzm i okres modernizmu. Nawiązania te również nie
były identyczne. Pierwiastek śmierci był wmieszany w utwór jako ostatnia scena

śmierć głównego bohatera, ale także motyw ten występował jako główny bohater,
żywe zjawisko.
W utworach średniowiecza motyw śmierci bardzo często występował w nawiązaniu do
męczeńskiej śmierci Jezusa Chrystusa. Przykładem takiego utworu może być "Pieśń
o Rolandzie" nieznanego autorstwa. W dziele tym Roland
symbol odwagi,
rycerstwa i wiary chrześcijańskiej - po stoczonej bardzo krwawej bitwie z
Saracenami sam zostaje ranny. Czekając na śmierć gorliwie modli się na wzgórzu
za króla i duszę poległych rycerzy, a dopiero w następnej kolejności poleca
opiece anioła Gabriela swoją osobę. Gdy moment śmierci jest już bliski Roland
własnym ciałem przykrywa miecz i róg
atrybuty własnego honoru, męstwa i
potęgi
a głowę na znak zwycięstwa obraca w kierunku grupy pogan
swych
wrogów. Kiedy umiera, po jego duszę zstępują aniołowie i zabierają ją do nieba.
Jest to nagroda za pobożne życie i wierną służbę królowi.
"Pieśń o Rolandzie" jest przykładem typowego w średniowieczu motywu ars
moriendi, to znaczy sztuki dobrego umierania. Ukazuje w jaki sposób powinien
się przygotować do nadejścia swych ostatnich dni prawdziwy chrześcijanin i jak
należy godnie odejść z tego świata.
Inny obraz śmierci głównego bohatera obserwujemy w utworze "Legenda o świętym
Aleksym". Tytułowa postać umiera w osamotnieniu i skrajnej nędzy. Należy jednak
zaznaczyć, iż taki los był przez Aleksego świadomie wybrany. Wychował się on w
ogromnym bogactwie i w rodzinie wykazującej wielką troskę o sieroty, wdowy i
pielgrzymów. W noc poślubną Aleksy postanowił jednak uciec z domu i udać się w
tułaczkę by prowadzić życie pełne wyrzeczeń, ascezy i gorącej modlitwy. Po
latach wrócił nierozpoznany na dwór ojca, gdzie doświadczył zaskakujących
upokorzeń, odziewał się w łachmany i był zmuszony mieszkać pod schodami.
Aleksy znał datę swojej śmierci, dlatego będąc jeszcze świadomym swych czynów,
spisał na pergaminie własne życie. Okoliczności jego śmierci tylko potwierdzają
jego świętość
nagle w Rzymie zaczęły dzwonić wszystkie dzwony, a z czasem w
miejscu jego zgonu ludzie doznawali nadprzyrodzonych uzdrowień.
Na tle średniowiecznego ideału ascezy św. Aleksy jest jakby wyjątkiem. Jego
pokora, asceza i śmierć są ukryte przed oczami innych. Dobrowolnie wyrzekł się
swojego pochodzenia i dóbr materialnych
a wszystko to na chwałę Bożą. Aleksy
umiera świadomie, zgon jest dla niego wybawieniem, przejściem na wyższy etap
egzystencji
życia wiecznego. Jego stosunek do śmierci to idealny przykład ars
moriendi, przywołujący na myśl osobę Chrystusa. Umieranie bohatera jest opisane
w sposób prosty i spokojny, na wzór jego całego życia.
W literaturze średniowiecza obserwujemy jeszcze jeden bardzo popularny motyw
śmierci
danse macabre (taniec śmierci). Jest to wyobrażenie korowodu ludzi
różnych stanów prowadzone przez śmierć, w myśl zasadzie: "Śmierć wszystkim
jednaka".
Motyw ten zauważamy bardzo wyraźnie w utworze: "Rozmowa mistrza Polikarpa ze
Śmiercią". Owa Śmierć jest tam przedstawiona jako kobieta o odrażającej
powierzchowności, jako rozkładające się zwłoki z czaszką pokrytą żółtą skóra,
oczami z których cieknie krew i odpadającym nosem. Fizjonomia ta ma na celu
podkreślenie niedoskonałości ludzkiego ciała, i jego znikomości wobec życia
wiecznego.
Śmierć opowiada Polikarpowi o swej potędze, wobec której wszyscy ludzie
niezależnie od pochodzenia, swego majątku i stanowiska stają się sobie równi, a
tym samym ukazuje marność i przemijalność doczesnego życia. Jest to zarazem
wyraźne nawiązanie do średniowiecznej maksymy "memento mori" (pamiętaj o
śmierci).
Działalność śmierci w utworze "Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią" można
uznać za pożyteczną, gdyż porządkuje ona normy moralne, przede wszystkim
zgładzając grzeszników, wśród których wyróżnieni są mordercy, kobiety lekkich
obyczajów, przekupni i niesprawiedliwi sędziowie, ludzie łamiący śluby i żyjący
w pijaństwie.
Warta podkreślenia jest w owym utworze również pewna dynamiczność, która
cechuje tytułową Śmierć. Mimo że w trakcie rozwoju akcji nie zmienia ona swojej
powierzchowności, to przerażenie jej odrażającym widokiem powoli maleje.
Odbiorca zaczyna "przyzwyczajać się" do niej, dostrzega jej słabości, przywary
i śmiesznostki. Rozmówczynię Polikarpa cechuje duża energia i temperament,
potrafi złościć się i gniewać, wymachuje kosą, krzyczy, jest gadatliwa i lubi
się chwalić swoimi "osiągnięciami" w werbowaniu nowych mieszkańców Piekła.
Wszystkie te cechy neutralizują jej wizerunek, sprawiają że wydaje się postacią
mniej groźną, wręcz śmieszną. Obraz Śmierci ukazany w "Rozmowie mistrza
Polikarpa ze Śmiercią" ma charakter groteskowy, a w ten sposób staje się ona
nieco bliższa czytelnikowi, nie budzi już początkowego strachu.
W atmosferze schyłku średniowiecza rozwinęła się twórczość innego twórcy
Franciszka Willona, który wsławił się między innymi utworem "Wielki Testament".
Okres ten był czasem załamania się wszelkich wartości, okresem głodu, epidemii,
postępującej demoralizacji społeczeństwa i nasilenia się przestępczości. Temat
śmierci był wtedy poruszany w całej przerażającej brzydocie rozkładu ciała
ludzkiego. Dominującym motywem staje się świadomość przemijalności życia i
świata. Starość i śmierć napawały twórców odrazą, a jednocześnie budziły
fascynację. Taki właśnie nastrój panuje w "Wielkim Testamencie", którego motyw
śmierci ukazany jest w bardzo naturalistyczny i makabryczny sposób jako
zgnilizna i rozpad ciała. Skłania on Villona do głębokich refleksji o marności
i krótkotrwałości życia doczesnego, o tym co czeka człowieka na "tamtym
świecie", a także o możliwości odpuszczenia grzechów i osiągnięcia upragnionego
życia wiecznego. W utworze tym obserwujemy również motyw "dance macabre",
obecny już w utworach innych twórców, a ukazujący wszechwładną potęgę śmierci i
jej sprawiedliwość bez względu na stan społeczny i majętność umierającego.

Podsumowując należy podkreślić, iż średniowiecze było epoką w której
literatura, ale także malarstwo bardzo często sięgało do motywów śmierci. W
szczególności chętnie nawiązywano do motywów "ars moriendi", "memento mori" i
"dance "macabre", czynią tym samym utwory unikatowym świadectwem odmienności
ówczesnych epok.

 








Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bog, zycie i smierc w literaturze sredniowiecza, baroku, rom
b?g, ?ycie i ?mier? w literaturze ?redniowiecza, baroku i ro
ŚREDNIOWIECZE Motyw śmierci
Gatunki literackie w średniowieczu
Parenetyczny charakter literatury średniowiecza
Motyw miłości w literaturze
Rycerz, swiety, kochanek jako bohaterowie charakterystyczni dla literatury sredniowiecznej
Literatura średniowieczna
motyw śmierci
literatura średniowiecze
KTÓRE UTWORY LITERATURY ŚREDNIOWIECZNEJ PODOBAŁY CI SIĘ,~2EE
Wzorce osobowe w literaturze średniowiecza wyrazem ideałów epoki
motyw tanca w literaturze Nieznany
Topos smierci w literaturze
Motyw ojczyzny w literaturze staropolskiej I literatury ~612
! Średniowiecze gatunki literackie sredniowiecza
! Średniowiecze funkcje literatury sredniowiecznej
Dążenie do ideału etycznego w literaturze średniowiecza
Funkcje literatury średniowiecznej

więcej podobnych podstron