13 Poszukiwanie pracy i podejmowanie zatrudnienia


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Barbara Kozłowska
Poszukiwanie pracy i podejmowanie zatrudnienia
419[01].Z3.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr Gra\yna Wysocka
mgr Ewa Urbańska-Sobczak
Opracowanie redakcyjne:
mgr Barbara Kozłowska
Konsultacja:
mgr Edyta Kozieł
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczn ą programu jednostki modułowej 419[01].Z3.02,
,,Poszukiwanie pracy i podejmowanie zatrudnienia", zawartego w programie nauczania dla
zawodu technik prac biurowych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 10
5.1. Poszukiwanie pracy 10
5.1.1. Ćwiczenia 10
5.2. Dokumentacja związana z poszukiwaniem pracy 13
5.2.1. Ćwiczenia 13
5.3. Zatrudnienie i przeciwdziałanie bezrobociu 16
5.3.1. Ćwiczenia 16
5.4. Podejmowanie działalności gospodarczej 19
5.4.1. Ćwiczenia 19
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 24
7. Literatura 36
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela  Poszukiwanie prac i podejmowanie
zatrudnienia , który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole
kształcącej w zawodzie technik prac biurowych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone ró\nymi metodami ze szczególnym
uwzględnieniem:
- aktywizujących metod nauczania,
- ćwiczeń przedmiotowych,
- metody projektów.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zró\nicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel mo\e
posłu\yć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym zadania
wyboru wielokrotnego.
W tym rozdziale podano równie\:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań i uczenia się,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
Moduł 419[01].Z3
Podstawy aktywności zawodowej
419[01].Z3.02
419[01].Z3.01 Poszukiwanie pracy
Planowanie kariery zawodowej i podejmowanie
zatrudnienia
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- rozró\niać podstawowe pojęcia z dziedziny prawa,
- rozró\niać podstawowe pojęcia ekonomiczne,
- wyjaśnić zasady funkcjonowania rynku pracy,
- korzystać z ró\nych zródeł informacji,
- interpretować dane statystyczne,
- stosować technologię komputerową i informacyjną,
- współpracować w grupie,
- rozwiązywać problemy w sposób twórczy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- dokonać analizy lokalnego rynku pracy w zakresie mo\liwości zatrudnienia,
- dokonać oceny posiadanych kwalifikacji oraz predyspozycji do wykonywania prac
biurowych,
- opracować pisma i dokumenty towarzyszące procesowi aktywnego poszukiwania pracy
(oferta pracy, list intencyjny, list motywacyjny, \yciorys zawodowy),
- przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej,
- zidentyfikować instytucje wspomagające w procesie aktywnego poszukiwania pracy na
rynku lokalnym oraz przeciwdziałające bezrobociu,
- scharakteryzować podstawowe prawa i obowiązki bezrobotnego absolwenta,
- scharakteryzować istotę przedsiębiorczości wirtualnej (przedsiębiorcy wirtualnego),
- wyszczególnić zasoby rzeczowe i finansowe niezbędne do uruchomienia działalności
gospodarczej,
- zaplanować pozyskanie funduszy obcych,
- zidentyfikować fundusze i instytucje wspomagające działalności mikroprzedsiębiorców
w środowisku lokalnym, w Polsce i w Unii Europejskiej,
- opracować biznesplan na potrzeby planowanej działalności gospodarczej,
- wypełnić dokumenty towarzyszące procedurze otwierania działalności gospodarczej,
- zaplanować tok postępowania w procesie uruchamiania zaplanowanej działalności
gospodarczej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca ............................................................................................................
Modułowy program nauczania: Technik prac biurowych 419[01]
Moduł: Podstawy aktywności zawodowej 419[01].Z3
Jednostka modułowa: Poszukiwanie pracy podejmowanie zatrudnienia
419[01].Z3.02
Temat: Wypełnianie dokumentów towarzyszących procedurze otwierania działalności
gospodarczej (REGON).
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności sporządzania wniosku o wpis do Krajowego
Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarczych
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- wypełnić formularz RG 1.
Metody nauczania uczenia się:
- wykład,
- metoda tekstu przewodniego.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- praca indywidualna.
Czas trwania: 45 minut.
Środki dydaktyczne:
- tekst przewodni,
- formularze GUS,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Uczestnicy: uczniowie w zawodzie technik prac biurowych.
Przebieg zajęć:
1) Czynności wstępne.
2) Uświadomienie celów zajęć.
3) Przebieg zajęć:
a) nauczyciel omawia pojęcie i znaczenie numeru REGON, a następnie zapoznaje
uczniów z formularzami wniosków RG 1, RG 2, RG  RD.
b) nauczyciel rozdaje tekst ćwiczenia uczniom (zał.1) oraz instrukcję (zał. 2) i wyjaśnia
zasady wykonania ćwiczenia,
c) uczniowie pracują indywidualnie  rozwiązują zadanie metodą tekstu przewodniego:
I faza  pytania prowadzące (je\eli uczeń nie umie sam odpowiedzieć prosi o pomoc
nauczyciela)  zał. 2A,
II faza  uczeń zapoznaje się z dokumentacją wskazaną przez nauczyciela i układa
plan działania  zał. 2B,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
III faza  uczniowie uzgadniają z nauczycielem wykonanie zadania w I i II fazie,
IV faza  uczniowie przystępują do fazy wykonania, wypełniają formularz,
V faza  sprawdzenie etapów pracy przez ucznia, kolegę i nauczyciela  zał. 2C,
VI faza  uczniowie dokonują analizy wykonanego ćwiczenia, a nauczyciel oceny
końcowej  zał.2D.
4) Wpisanie ocen do dziennika.
5) Podsumowanie i zakończenie zajęć przez nauczyciela.
Zał. 1 Ćwiczenie: Wypełnij wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów
Gospodarki Narodowej RG-1.
Informacje o jednostce wypełniającej wniosek: Podmiot gospodarczy jest osobą fizyczną
prowadzącą usługową działalności gospodarczą. Jest to jednostka nowozorganizowana.
Istnieje pod nazwą  Biuro pisania podań i wypełniania formularzy urzędowych Jan Nowak.
Mieści się przy ul. Mokrej 3, 26-600 Radom, województwo mazowieckie, telefon oraz faks:
(048) 366- 76-56. Nazwa skrócona  Biuro podań i pism urzędowych . Firma wpisana jest do
ewidencji działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta Radomia pod numerem 576218 i datą
27.01.2007 r. Data rozpoczęcia działalności firmy 01.04.2007 r.
Dane identyfikacyjne właściciela: Jan Marian Nowak, urodzony 21.02.1966 r. w Kielcach,
PESEL 66022100726, zam. 26-600 Radom, ul. Cicha 8/2, telefon (048) 223-56-06.
Zał. 2.
Zał. 2A PYTANIA KONTROLNE:
Kto nadaje numer REGON? Na wniosek kogo nadawany jest REGON? Kto i kiedy wypełnia
formularz RG 1? Gdzie mo\na otrzymać formularz RG 1? Kiedy do RG 1 nale\y dołączyć
formularz RG RD? Czy mo\na dokonywać poprawek na RG 1? W jaki sposób nale\y
wypełnić formularz RG 1?
Zał. 2B PLANOWANIE
Formularz potrzebny do fazy planowania.
Dokumentacja: nauczyciel przygotowuje formularze RG 1, RG 2, RG RD (uczniowie
spośród zgromadzonych formularzy wybierają odpowiedni).
Instrukcja planowania: Przygotuj niezbędne materiały. Ustal niezbędne dane. Określ
rodzaje i kolejność czynności.
Zał. 2C SPRAWDZENIE
Dokonaj oceny poszczególnych etapów swojej pracy:
etap opis ocena: Twoja Kolegi Nauczyciela
Zał. 2D MOJE UWAGI I OCENA
Co sprawiło mi trudności?
Co wykonałem bez problemu?
Oceniam swoją pracę na ................
Ocena nauczyciela ........................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca ............................................................................................................
Modułowy program nauczania: Technik prac biurowych 419[01]
Moduł: Podstawy aktywności zawodowej 419[01].Z3
Jednostka modułowa: Poszukiwanie pracy podejmowanie zatrudnienia
419[01].Z3.02
Temat: Opracowanie listu motywacyjnego.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności sporządzania dobrego listu motywacyjnego.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- napisać list motywacyjny.
Metody nauczania uczenia się:
- wykład,
- metoda ćwiczeń przedmiotowych.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- praca indywidualna.
Czas trwania: 90 minut.
Środki dydaktyczne:
- wzory listów motywacyjnych,
- ogłoszenia o poszukiwaniu pracowników biurowych
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Uczestnicy: uczniowie w zawodzie technik prac biurowych.
Przebieg zajęć:
1) Czynności wstępne.
2) Uświadomienie celów zajęć.
3) Przebieg zajęć:
a) nauczyciel omawia części składowe listu motywacyjnego w odniesieniu do konkretnych
przykładów (wzory listów motywacyjnych), zwraca uwagę na plan treści listu
motywacyjnego oraz podaje cechy dobrego listu motywacyjnego.
b) nauczyciel rozdaje uczniom ogłoszenia o poszukiwaniu pracowników biurowych
wycięte z prasy i zadaje ćwiczenie do wykonania tj. napisanie listu motywacyjnego do
otrzymanej oferty pracy,
c) uczniowie pracują indywidualnie  piszą list motywacyjny.
4) Uczniowie odczytują swoje listy motywacyjne, a następnie na forum klasy inni
uczniowie dokonują oceny wskazując mocne i słabe strony prezentowanych listów.
5) Podsumowanie i zakończenie zajęć przez nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
5. ĆWICZENIA
5.1. Poszukiwanie pracy
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tabelę informacjami pochodzącymi z ofert pracy. Wyszukaj w regionalnej
prasie lub Internecie 5 ogłoszeń z lokalnego rynku pracy, w których pracodawcy poszukują
pracowników biurowych.
Dodatkowe
Lp. Nazwa i adres pracodawcy Wymagania wobec pracowników
informacje
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien zgromadzić prasę
lokalną z ofertami zatrudnienia pracowników biurowych, omówić zakres i sposób wykonania
ćwiczenia oraz wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji. Zajęcia nale\y
przeprowadzić w sali komputerowej. Ćwiczenie uczniowie mogą wykonywać zarówno
indywidualnie, jak i w parach.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie opis ćwiczenia,
2) przeanalizować oferty pracy,
3) uzupełnić tabelę,
4) porównać swoją tabelę z innymi.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczeń przedmiotowych.
Środki dydaktyczne:
- ogłoszenia prasowe,
- komputer z dostępem do Internetu,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
Ćwiczenie 2
Napisz ogłoszenie, które mo\na byłoby umieścić w prasie lokalnej o poszukiwaniu przez
Ciebie pracy w komórkach administracyjno  biurowych. W ogłoszeniu przedstaw informacje
o posiadanych kwalifikacjach i umiejętnościach, cechach osobowości, doświadczeniu itp.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia i wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji np.
przykładowe ogłoszenia. Ćwiczenie uczniowie wykonują indywidualnie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie opis ćwiczenia,
2) napisać ogłoszenie do prasy,
3) przeczytać ogłoszenie na forum klasy,
4) zidentyfikować mocne i słabe strony proponowanych ofert.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia,
- prezentacja.
Środki dydaktyczne:
- komputer z drukarką,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Wybierz spośród przedstawionych ni\ej cech osobowości oraz umiejętności po 5
najbardziej potrzebnych przy podejmowaniu pracy administracyjno-biurowej.
Cechy osobowości: systematyczność, kreatywność, innowacyjność, samodzielność, zdolności
analityczne, chęć uczenia się, dyspozycyjność, motywacja, entuzjazm, prę\ność i zaradność,
uczciwość, solidarność, otwartość na doświadczenia, umiejętność pracy w grupie, zdolności
przywódcze, stabilność emocjonalna, odporność na stres, umiarkowany poziom ugodowości,
dynamiczność, optymizm, komunikatywność.
Umiejętności: obsługa sprzętu biurowego, obsługa nowoczesnego sprzętu biurowego,
prowadzenie sekretariatu, kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, udzielanie pierwszej
pomocy, prawo jazdy, biegła znajomość języków obcych, sporządzanie sprawozdań, szybkie
pisanie na klawiaturze, prowadzenie korespondencji, znajomość prawa pracy, sporządzanie
systemu obiegu dokumentów.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i sposób wykonania ćwiczenia. Ćwiczenie uczniowie mogą wykonywać zarówno
indywidualnie, jak i w parach.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie ćwiczenie,
2) wypisać 5 najwa\niejszych cech osobowości pracownika biurowego i 5 najbardziej
przydatnych umiejętności,
3) porównać swoje odpowiedzi z innymi.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia,
- dyskusja.
Środki dydaktyczne:
- ćwiczenie (tekst z wymienionymi umiejętnościami i cechami osobowości),
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
5.2. Dokumentacja związana z poszukiwaniem pracy
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Przeczytaj uwa\nie poni\sze stwierdzenia, prawdziwe oznacz literą P, a fałszywe literą F.
śyciorys zawodowy powinien zawierać P/F
1) historię całego \ycia,
2) osiągnięcia zawodowe,
3) dodatkowe informacje, które nie mają związków z pracą,
4) informacje osobiste np. wzrost, waga
5) dobre cechy charakteru
6) informacje o pracy jako wolontariusz,
7) posiadane umiejętności,
8) zdobyte doświadczenia
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i sposób wykonania ćwiczenia. Ćwiczenie uczniowie mogą wykonywać zarówno
indywidualnie, jak i w parach.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie podane stwierdzenia,
2) stwierdzenie prawdziwe oznaczyć litera P, a fałszywe literą F.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
- tabela do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Opracuj list motywacyjny i \yciorys zawodowy na stanowisko pracownika biurowego do
oferty pracy zamieszczonej poni\ej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
Pracownika biurowego zatrudni firma zagraniczna działająca
w bran\y medycznej.
Oczekiwania:
biegła znajomość języka angielskiego w mowie i w piśmie,
umiejętność obsługi komputera w zakresie Microsoft Office,
wykształcenie minimum średnie, umiejętność obsługi urządzeń
biurowych, umiejętność pracy w zespole, zaanga\owanie
w realizację powierzonych zadań.
Opis stanowiska:
- głównym zadaniem osoby zatrudnionej na tym stanowisku będzie
utrzymanie sprawnego i profesjonalnego funkcjonowania biura.
Pracodawca oferuje:
Bardzo dobre warunki pracy, mo\liwość rozwoju, szklenia, bogaty
pakiet socjalny, atrakcyjne wynagrodzenie
List motywacyjny wraz z c.v. prosimy przesyłać:
ul. Moniuszki 33, 43-300 Bielsko  Biała, oferta nr 444555666
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i sposób wykonania ćwiczenia oraz wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji na temat
rodzajów CV i zasad pisania listów motywacyjnych. Ćwiczenie uczniowie wykonują
indywidualnie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie opis ćwiczenia,
2) opracować z wykorzystaniem programu MS Word, list motywacyjny i \yciorys
zawodowy,
3) zaprezentować pracę na forum klasy.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia,
- prezentacja.
Środki dydaktyczne:
- oferta pracy,
- komputer z drukarką,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Wpisz do tabeli czynności, które powinny wystąpić w poszczególnych etapach
przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Czynności
Lp. Etapy przygotowań
1. Kompletowanie dokumentów
2. Zbieranie informacji o firmie
3. Przygotowanie pytań spodziewanych
od pracodawcy
4. Opracowanie pytań, które mo\na zadać
pracodawcy
5. Zaprojektowanie własnego wyglądu
6. Opracowanie schematu zachowań
podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i sposób wykonania ćwiczenia oraz wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji na temat
rozmowy kwalifikacyjnej w tym Internet. Zajęcia nale\y poprowadzić w pracowni
komputerowej. Ćwiczenie uczniowie wykonują indywidualnie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie ćwiczenie,
2) uzupełnić tabelę,
3) zaprezentować pracę na forum klasy.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
- tabela do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
5.3. Zatrudnienie i przeciwdziałanie bezrobociu
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tabelę. Przeanalizuj ró\ne rodzaje umów związanych ze sposobem zatrudniania
pracowników i wpisz brakujące informacje.
Umowa Umowa
Umowa o pracę
Informacje o dzieło zlecenia
Lp.
o umowach Na okres Na czas Na czas
próbny określony nieokreślony
1. Osoba zatrudniona
zobowiązuje się
do wykonywania:
2. Miejsce
wykonywani
pracy:
3. Umowa
regulowana jest
przez przepisy
kodeksu:
4. Składki
na ubezpieczenie
społeczne:
5. Składki
na ubezpieczenie
zdrowotne:
6. Podatek
dochodowy:
7. Prawo do urlopu
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia i wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji np. kodeks
pracy. Ćwiczenie uczniowie mogą wykonywać zarówno indywidualnie, jak i w parach.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie opis ćwiczenia,
2) uzupełnić tabelę,
3) zaprezentować pracę na forum klasy.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Środki dydaktyczne:
- tabela do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Uzupełnij podane zdania, wybierając z zamieszczonego poni\ej słownika tylko wyrazy
potrzebne i prawdziwe do wpisania w miejsce kropek.
Program EURES został utworzony na mocy decyzji & & & & & & & & & .z 22 pazdziernika
1993 roku realizując tym samym Rozporządzenie Rady nr 1612/68 z 15 pazdziernika 1968
roku o swobodzie poruszania się pracowników we Wspólnocie.
Celem programu EURES jest umo\liwienie pracy obywatelom krajów nale\ących do tzw.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ....
EURES  to łatwy sposób na znalezienie informacji o & & & & & & & ..i mo\liwościach
nauki w Europie. To zbiór informacji na temat przepisów przejściowych dotyczących
swobodnego & & & & & & & & & & & . z, do i pomiędzy nowymi Państwami
Członkowskimi.
Słownik wyrazów do uzupełnienia:
Unii Europejskiej, Rady Polityki Pienię\nej, UNESCO, Rady Nadzorczej,
Europejskiego Obszaru Ekonomicznego, Europejskiego Obszaru Ekologicznego,
ofertach pracy, ofertach płacy, mo\liwościach wypoczynku, mo\liwościach awansu,
przepływu pracowników, przepływu kapitału, przepływu towarów i usług.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia. Ćwiczenie uczniowie wykonują indywidualnie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie ćwiczenie,
2) uzupełnić brakujące miejsca właściwymi słowami,
3) zaprezentować pracę na forum klasy.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczeń przedmiotowych.
Środki dydaktyczne:
- tekst ćwiczenia do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Uzupełnij planszę. Wpisz znane Ci 4 sposoby ochrony bezrobotnego absolwenta oraz
podaj własne propozycje rozwiązania problemu bezrobocia wśród absolwentów.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
Bezrobotny
absolwent
Jak jest? Jak być powinno?
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia. Ćwiczenie uczniowie mogą wykonywać zarówno
indywidualnie, jak i w zespołach.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie ćwiczenie,
2) uzupełnić planszę,
3) zaprezentować pracę na forum klasy.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
- rysunek do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
5.4. Podejmowanie działalności gospodarczej
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Przeczytaj uwa\nie poni\sze stwierdzenia, prawdziwe oznacz literą P, a fałszywe literą F.
W biznesplanie P/F
Opis wybranej formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej
powinien znajdować się w charakterystyce przedsiębiorstwa.
Informacja, kto będzie nabywcą produktu powinna znajdować się
w opisie produktu.
Informacja o liczbie i przyzwyczajeniach klientów powinna znajdować
się w planie organizacyjnym.
Przedstawienie zamierzeń w zakresie polityki cenowej i dystrybucyjnej
powinno znajdować się w planie marketingowym.
Informacje o obsadzie kluczowych stanowisk powinny znajdować się
w planie organizacyjnym.
Informacje o przewidywanych przychodach i kosztach nale\y umieścić
w analizie finansowej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia i wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji na temat
biznesplanu. Ćwiczenie uczniowie wykonują indywidualnie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie podane stwierdzenia,
2) stwierdzenie prawdziwe oznaczyć litera P, a fałszywe literą F.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
- tabela do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Uzupełnij podane zdania, wybierając z zamieszczonego poni\ej słownika tylko wyrazy
potrzebne i prawdziwe do wpisania w miejsce kropek.
1. Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga & & & & & & & & & & & & & & & na
systematyczne inwestycje.
2. Leasing jest rodzajem & & & & & & & & & & & & & & & & i umo\liwia nabycie jakiejś
rzeczy, gdy np.: nie mo\na otrzymać kredytu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
3. Umowa leasingu powinna być zawarta na & & & & & & & .. pod rygorem & & & & & & .
4. Przedsiębiorcy, w razie braku własnych środków finansowych mogą zwrócić się do banku,
aby otrzymać & & & & & &
5. Bank udziela kredytu osobom posiadającym & & & & & & & & & & & & & & & & ..
6. & & & & & . jest długoterminową umową zawieraną między biorcą a dawcą, który udziela
pozwolenia na wykorzystywanie jego znaku reklamowego, nazwy, znaku towarowego.
7. Właściciele najmniejszych firm mogą skorzystać z Funduszu & & & & & &
Słownik wyrazów do uzupełnienia: Funduszu Pracy, kredyt, po\yczka, zakupu ratalnego,
piśmie, środków pienię\nych, niewa\ności, zdolność kredytową, franchising, Funduszu
Mikro, ustnie, cierpliwości, leasing, środki własne.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia. Ćwiczenie uczniowie wykonują indywidualnie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie opis ćwiczenia,
2) uzupełnić brakujące miejsca właściwymi słowami,
3) zaprezentować pracę na forum klasy.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
- tekst ćwiczenia do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tabelę, wpisz w jakim celu nale\y wypełnić podany dokument i w jakiej
instytucji nale\y go zło\yć. Następnie odszukaj na stronach internetowych druków
wymienionych dokumentów i wypełnij je (dane dobierz wg własnego uznania).
Lp. Rodzaj dokumentu Cel zło\enia dokumentu Instytucja, w której nale\y
zło\yć dokument
1. RG 1
2. NIP 1
3. VAT R
4. ZFA
5. ZUA
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia i wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji w Internecie.
Zajęcia nale\y prowadzić w sali komputerowej. Ćwiczenie uczniowie wykonują
indywidualnie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie opis ćwiczenia,
2) uzupełnić brakujące miejsca w tabeli,
3) odszukać dokumenty w Internecie i wydrukować je,
4) wypełnić dokumenty zało\ycielskie
5) zaprezentować pracę na forum klasy.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczeń przedmiotowych.
Środki dydaktyczne:
- tabela do uzupełnienia,
- komputer z dostępem do Internetu,
- drukarka,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tabelę, wpisz wady i zalety prowadzenia własnej firmy w odniesieniu do
właściciela, jego rodziny i społeczności lokalnej.
właściciel rodzina społeczność lokalna
zalety wady zalety wady zalety wady
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia i wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji. Ćwiczenie
uczniowie mogą wykonywać zarówno indywidualnie, jak i w zespołach, np.3 zespoły, z
których ka\dy wykonuje plakat obrazujący jeden zakres.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie opis ćwiczenia,
2) uzupełnić brakujące miejsca w tabeli,
3) zaprezentować pracę na forum klasy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
- tabela do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 5
Opracuj biznesplan dla wybranej działalności gospodarczej, którą chciałbyś rozpocząć po
ukończeniu nauki i zdobyciu kwalifikacji technika prac biurowych.
I. Streszczenie biznesplanu
(opisz po udzieleniu poni\szych odpowiedzi)
II. Opis zakładanej firmy
Nazwa i adres firmy, rodzaj prowadzonej
działalności.
Opis pomysłu, uzasadnienie spodziewanego
sukcesu i wielkość spodziewanego zysku.
III. Charakterystyka firmy
Forma prawna prowadzonej działalności
gospodarczej.
CV właściciela.
IV. Analiza rynku (szanse i zagro\enia)
Charakterystyka klientów firmy.
Minimalna ilość zakupów miesięcznych (lub
rocznych).
Motywy zakupu produktów twojej firmy.
V. Plan marketingowy.
Reklama, cena, metody sprzeda\y,
lokalizacja firmy.
Charakterystyka produktu:
asortyment, produkcja, zapasy, opakowanie.
VI. Zarządzanie firmą.
Struktura organizacyjna, metody doboru
pracowników, system motywacyjny,
szkolenia pracowników.
VII. Plan finansowy.
Wysokość niezbędnego kapitału i zródła jego
pochodzenia.
Wysokość planowanych dochodów.
VIII. Załączniki finansowe.
Bilans, Rachunek zysków i strat, inne.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres oraz
sposób wykonania ćwiczenia i wskazać dostępne dla uczniów zródła informacji
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
o biznesplanie np. Internet. Zajęcia nale\y prowadzić w pracowni komputerowej. Ćwiczenie
uczniowie mogą wykonywać zarówno indywidualnie, jak i w zespołach.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać uwa\nie opis ćwiczenia,
2) uzupełnić brakujące miejsca w tabeli,
3) zaprezentować pracę na forum klasy.
Zalecana metoda nauczania uczenia się:
- ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
- tabela do uzupełnienia,
- literatura zgodna z punktem 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
TEST 1
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Poszukiwanie pracy
i podejmowanie zatrudnienia .
Test składa się z 20 zadań, z których:
- zadania 1 13 są z poziomu podstawowego,
- zadania 14 20 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za ka\dą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 7 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 17 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
ponadpodstawowego.
Plan testu
Cel operacyjny Kategoria
Nr Poziom Poprawna
(mierzenie osiągnięcia ucznia) celu
zad. wymagań odpowiedz
Rozpoznać instytucje zajmujące się
1 B P d
pośrednictwem pracy.
2 Wskazać do czego słu\y analiza SWOT. A P a
Rozró\niać rodzaje C.V.
3 B P a
Rozpoznać odpowiedni format papieru do
4 B P b
napisania listu motywacyjnego.
Identyfikować pojęcie Europass.
5 A P b
Wskazać zasady obowiązujące podczas
6 A P a
rozmowy kwalifikacyjnej.
Określić, o czym nie mo\e mówić
kandydata do pracy podczas rozmowy
7 C P d
kwalifikacyjnej.
Określić obowiązki pracownika
8 C P b
wynikające z umowy o pracę.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
Wymienić istniejące rodzaje umów o
9 A P a
pracę.
Ustalić, w jakim przypadku od zawartej
umowy zlecenie opłacane są składki
10 C P c
ubezpieczenia społecznego.
Wskazać, w jakim przypadku mo\na
dochodzić swoich praw przed sądem
11 B P d
pracy.
Identyfikować obowiązki bezrobotnego
12 B P b
absolwenta.
13 Określić, co znajduje się w sieci EURES. C P a
Ustalić jakie spółki są rejestrowane
14 C PP c
w KRS.
Określić status absolwenta podczas
15 C PP a
odbywania sta\u zawodowego.
Ustalić, pod przepisy którego kodeksu
16 C PP b
podlega umowa agencyjna.
17 Identyfikować strony umowy o dzieło. B PP a
Określić ile czasu pracodawca poświęca
18 A PP c
na czytanie \yciorysów zawodowych.
Wskazać wielkość składki emerytalnej
19 A PP d
płaconej za zatrudnionego pracownika.
Rozpoznać dokument, który musi
20 wypełnić osoba prawna, aby otrzymać C PP b
NIP.
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Przygotuj odpowiednią liczbę testów.
3. Zapewnij uczniom samodzielność podczas rozwiązywania zadań.
4. Przed rozpoczęciem testu przeczytaj uczniom instrukcję dla ucznia.
5. Zapytaj, czy uczniowie wszystko zrozumieli. Wszystkie wątpliwości wyjaśnij.
6. Nie przekraczaj przeznaczonego czasu na test.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
4. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi. Wska\ tylko jedną odpowiedz
prawidłową. W przypadku pomyłki nale\y błędna odpowiedz zaznaczyć kółkiem,
a następnie ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
5. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
6. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
7. Na rozwiązanie testu pisemnego masz 35 minut.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Instytucje, które nie zajmują się pośrednictwem pracy to
a) urzędy pracy i giełdy pracy.
b) agencje pracy tymczasowej.
c) sklepy z pracą.
d) biura ogłoszeń.
2. Analiza SWOT umo\liwia określenie
a) mocnych i słabych stron oraz mo\liwości i zagro\eń.
b) tylko mocnych i słabych stron.
c) tylko mo\liwości i zagro\eń.
d) tylko słabych stron i zagro\eń.
3. Mo\na wyró\nić następujące układy C.V.
a) chronologiczny, funkcjonalny, mieszany.
b) chronologiczny, funkcjonalny, niefunkcjonalny.
c) chronologiczny i niechronologiczny.
d) funkcjonalny i niefunkcjonalny.
4. List motywacyjny umieszczamy na blankiecie
a) A 3.
b) A 4.
c) A 5.
d) dowolnym.
5. Europass to
a) Europejskie Słu\by Zatrudnienia.
b) dokumenty słu\ące do prezentowani swoich umiejętności i kwalifikacji.
c) europejskie prawo jazdy.
d) dokumenty potwierdzające praktyki zawodowe w Europie.
6. Na rozmowę kwalifikacyjną nale\y
a) przyjść punktualnie.
b) spóznić się około 15 minut.
c) przyjść godzinę wcześniej.
d) \adna odpowiedz nie jest prawidłowa.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
7. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nale\y
a) dowcipkować.
b) zle mówić o swoim poprzednim szefie.
c) podkreślać swoją trudną sytuację \yciową.
d) odpowiadać na zadawane pytania.
8. Umowa o pracę zobowiązuje pracownika do
a) wykonania pracy w miejscu i czasie dowolnie wybranym przez pracownika.
b) wykonania pracy w miejscu i czasie wskazanym przez pracodawcę.
c) wykonania pracy w dowolnym miejscu.
d) wykonania pracy w dowolnym czasie.
9. Umowa o pracę mo\e być umową
a) na czas próbny, na czas określony, na czas nieokreślony.
b) tylko na czas określony i nieokreślony.
c) tylko na czas nieokreślony.
d) \adna z powy\szych odpowiedzi nie jest prawidłowa.
10. Umowa zlecenia zapewnia ubezpieczenie społeczne, gdy jest
a) trzecią umową, na podstawie, której zatrudniony jest zleceniobiorca.
b) druga umową, na podstawie, której zatrudniony jest zleceniobiorca.
c) jedyną pracą, którą wykonuje zleceniobiorca.
d) w \adnym z wymienionych przypadków ubezpieczenia społecznego nie opłaca się.
11. Swoich praw przed sądem pracy mo\e dochodzić osoba zatrudniona na podstawie
a) umowy  zlecenia.
b) umowy o dzieło.
c) umowy agencyjnej.
d) umowy o pracę.
12. Aktywne poszukiwanie pracy to
a) prawo bezrobotnego absolwenta.
b) obowiązek bezrobotnego absolwenta.
c) dobra wola bezrobotnego absolwenta.
d) konieczność bezrobotnego absolwenta.
13. W sieci EURES znajdują się
a) oferty pracy zagranicznych pracodawców i C.V. osób poszukujących pracy.
b) tylko ofert pracy zagranicznych pracodawców.
c) tylko C.V. osób poszukujących pracy.
d) oferty biur pracy i biur podró\y.
14. W KRS nale\y zarejestrować
a) indywidualną działalność gospodarczą.
b) spółkę cywilną.
c) spółkę jawną.
d) \adną z wymienionych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
15. W trakcie odbywania sta\u zawodowego absolwent posiada status
a) osoby bezrobotnej.
b) pracownika.
c) ucznia.
d) sta\ysty.
16. Umowa agencyjna regulowana jest przez
a) Kodeks Pracy.
b) Kodeks Cywilny.
c) Kodeks Spółek Handlowych.
d) nie jest uregulowana w \adnym kodeksie.
17. Wykonawca jest jedną ze stron umowy
a) o dzieło.
b) zlecenia.
c) o pracę.
d) agencyjnej.
18. Czas czytania C.V. powinien wynosić
a) 15 20 sekund.
b) 20 30 sekund.
c) 30 45 sekund.
d) 45 55 sekund.
19. W Polsce aktualna składka na ubezpieczenie emerytalne płacona przez pracodawcę za
pracownika zatrudnionego na podstawie umowy zlecenia wynosi
a) 2,45%.
b) 4,5%.
c) 6,5%.
d) 9,76%.
20. Numer identyfikacji podatkowej osoba prawna otrzyma po wypełnieniu dokumentu
a) NIP 1.
b) NIP 2.
c) NIP 3.
d) NIP 4.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Poszukiwanie pracy i podejmowanie zatrudnienia
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1
a b c d
2
a b c d
3
a b c d
4
a b c d
5
a b c d
6
a b c d
7
a b c d
8
a b c d
9
a b c d
10
a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Poszukiwanie pracy
i podejmowanie zatrudnienia .
Test składa się z 20 zadań, z których:
- zadania 1 13 są z poziomu podstawowego,
- zadania 14 20 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za ka\dą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 7 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 17 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
ponadpodstawowego.
Plan testu
Cel operacyjny (mierzenie osiągnięcia Kategoria
Nr Poziom Poprawna
ucznia) celu
zad. wymagań odpowiedz
Odró\niać list intencyjny od listu
1 C P c
motywacyjnego.
2 Wskazać elementy składowe Europass. A P d
Identyfikować cechy dobrego listu
3 B P a
motywacyjnego.
Wskazać umowy związane
4 A P d
z zatrudnieniem pracownika.
Określić przywileje płynące z zawarcia
5 C P a
umowy o pracę.
Określić czas zachowania statusu
6 C P b
bezrobotnego absolwenta.
Rozpoznać prawa bezrobotnego
7 B P b
absolwenta.
Identyfikować pojęcie EURES.
8 B P c
Zdefiniować biznesplan.
9 A P d
Rozpoznać własne zródła finansowania
10 B P a
działalności gospodarczej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
Identyfikować franchising.
11 B P c
Wyjaśnić pojęcie REGON i podać
12 C P b
instytucję, która go nadaje.
Rozpoznać instytucje, które zajmują się
13 wspieraniem rozwojem B P a
przedsiębiorczości.
Scharakteryzować umowę o pracę
14 C PP c
nakładczą.
Ustalić, kto wypełnia paszport językowy
15 C PP b
w systemie Europass.
Określić wymogi polskich pracodawców,
16 co do umiejętności poszukiwanych C PP c
pracowników.
Scharakteryzować zało\yciela Funduszu
17 C PP a
Mikro.
18 Scharakteryzować kredyt kupiecki. C PP b
Ustalić Fundusz wspierający rozwój
19 C PP d
małych i średnich przedsiębiorstw.
Ustalić obcią\enia (potrącenia)
20 obligatoryjne od umowy zlecenia C PP c
wykonywanej u innego pracodawcy.
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu, z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Przygotuj odpowiednią liczbę testów.
3. Zapewnij uczniom samodzielność podczas rozwiązywania zadań.
4. Przed rozpoczęciem testu przeczytaj uczniom instrukcję dla ucznia.
5. Zapytaj, czy uczniowie wszystko zrozumieli. Wszystkie wątpliwości wyjaśnij.
6. Nie przekraczaj przeznaczonego czasu na test.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi. Wska\ tylko jedną odpowiedz
prawidłową. W przypadku pomyłki nale\y błędna odpowiedz zaznaczyć kółkiem,
a następnie ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
5. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
6. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego
rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
7. Na rozwiązanie testu pisemnego masz 35 minut.
Powodzenia!
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. List intencyjny
a) jest tym samym co list motywacyjny.
b) jest odpowiedzią na ogłoszenie.
c) jest inicjatywą osoby poszukującej pracy.
d) nie istnieje.
2. W skład Europass wchodzą
a) CV, paszport językowy, suplement do kwalifikacji zawodowych.
b) CV, paszport językowy, mobilność i suplement do dyplomu.
c) CV, paszport językowy i suplement do dyplomu.
d) CV, paszport językowy, mobilność, suplement do dyplomu i kwalifikacji
zawodowych.
3. List motywacyjny powinien być
a) krótki i zawierać informacje istotne dla pracodawcy.
b) krótki i nie do końca prawdziwy.
c) długi i wzbudzać zaufanie.
d) dosyć długi, ale interesujący.
4. Wśród umów związanych z zatrudnieniem nie występuje
a) umowa o pracę.
b) umowa o działo.
c) umowa agencyjna.
d) umowa najmu.
5. Płatny urlop wypoczynkowy gwarantuje
a) umowa o pracę.
b) umowa o działo.
c) umowa zlecenie.
d) \adna z wymienionych umów.
6. Absolwent zachowuje status bezrobotnego przez okres
a) 24 miesięcy.
b) 12 miesięcy.
c) 6 miesięcy.
d) przez czas nieograniczony.
7. Z kursów zawodowych organizowanych przez urząd pracy bezrobotny absolwent
a) ma obowiązek korzystać.
b) ma prawo korzystać.
c) nie mo\e korzystać.
d) mo\e korzystać tylko odpłatnie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
8. Skrót EURES oznacza
a) Europejską Słu\bę Bezrobotnym.
b) Europejską Stra\ Pracowników.
c) Europejskie Słu\by Zatrudnienia.
d) Europejskie Słu\by Pracodawców.
9. Biznesplan to plan
a) zysków i strat sporządzany na zakończenie działalności firmy.
b) przychodów i kosztów sporządzany na zakończenie działalności firmy.
c) działalności finansowej sporządzany przed rozpoczęciem działalności firmy.
d) działalności gospodarczej sporządzany przed rozpoczęciem działalności firmy.
10. Do własnych zródeł finansowania działalności gospodarczej zaliczamy
a) środki pienię\ne po\yczone od rodziny.
b) kredyt zaciągnięty przez właściciela.
c) po\yczka zaciągnięta przez wspólnika.
d) \adna z podanych odpowiedzi nie jest prawdziwa.
11. Umowa pozwalająca na korzystanie z nazwy, znaku towarowego i reklamy to
a) leasing.
b) factoring.
c) franchising.
d) Franko.
12. REGON jest to
a) numer identyfikacji statystycznej nadawany przez US.
b) numer identyfikacji statystycznej nadawany przez GUS.
c) numer identyfikacji podatkowej nadawany przez US.
d) numer identyfikacji podatkowej nadawany przez GUS.
13. Instytucja, które wspiera rozwój przedsiębiorczości to
a) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
b) Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
c) Polska Agencja Rozkwitu Przedsiębiorczości.
d) Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Przedsiębiorczości.
14. Umowa o pracę nakładczą
a) jest rodzajem umowy między umową o pracę a umową-zelecnie.
b) jest rodzajem umowy między umową o pracę a umową agencyjną.
c) jest rodzajem umowy między umową o pracę a umową o dzieło.
d) nie istnieje.
15. Dokument wchodzący w skład Europass, tj. paszport językowy
a) wydaje uczelnia wy\sza.
b) wypełnia się samodzielnie.
c) wypełnia wyznaczona do tego instytucja.
d) wydaje szkoła języków obcych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
16. Do najwa\niejszych umiejętności pracownika poszukiwanego na polskim rynku pracy
pracodawcy zaliczają
a) zdolność szybkiego myślenia.
b) umiejętność szybkiego czytania i pisania.
c) biegłą znajomość języka obcego i obsługi komputera.
d) umiejętność obsługi komputera w stopniu dobrym.
17. Fundusz Mikro został utworzony przez
a) Polsko-Amerykańską Fundację Przedsiębiorczości.
b) Unię Europejską.
c) Polską Fundację Młodzie\owej Przedsiębiorczości.
d) Parlament Europejski.
18. Kredyt kupiecki
a) to własne zródło finansowania.
b) to obce zródło finansowania.
c) to mieszane zródło finansowania.
d) nie istnieje.
19. Wsparciem dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw jest przede wszystkim
a) Europejski Fundusz Społeczny (EFS)
b) Europejski Fundusz Spójności (EFS).
c) Europejski Funduszu Regionalnego Rozwoju (EFRR).
d) Europejski Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
20. W umowie zlecenie wykonywanej u innego pracodawcy nie nalicza się
a) składek ubezpieczenia zdrowotnego.
b) zaliczek na podatek dochodowy.
c) składek ubezpieczenia społecznego.
d) \adnych składek.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Poszukiwanie pracy i podejmowanie zatrudnienia
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1
a b c d
2
a b c d
3
a b c d
4
a b c d
5
a b c d
6
a b c d
7
a b c d
8
a b c d
9
a b c d
10
a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
7. LITERATURA
1. Cisowski J., Ledwoch K., Rybarska A., Sokoła A., Sokoła D., Soswa K.: Sam prowadzę
własną firmę. Informer s.c., Tarnowskie Góry 2000
2. Komosa A.: Szkolny słownik ekonomiczny. Ekonomik s.c., Warszawa 2002
3. Metra T., Pacewicz A.: Podstawy przedsiębiorczości. Z ekonomią na ty. CEO Civitas,
Warszawa 2003
4. Mikina A., Sepkowska Z., Sienna M.: Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach
gospodarki rynkowej. Cz.1. Wydawnictwo Rea, Warszawa 2003
5. Musiałkiewicz J.: Podstawy przedsiębiorczości. Ekonomik, Warszawa 2005
6. Neneman J., Pacholec J., Stę\ał A., Wawrzyniak J.: Moja przedsiębiorczość. Fundacja
Młodzie\owej Przedsiębiorczości, Warszawa 2006.
7. Pietraszewski M.: Szansa dla przedsiębiorczych. Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2002
8. Safin K.: Zarządzanie małą firmą. Wydawnictwo akademii Ekonomicznej, Wrocław
2003
9. Sepkowska Z.: Przedsiębiorczość. Kreowanie ról na rynku pracy. WSiP SA, Warszawa
1999
10. Uniszewski Z.: Jak rozmawiać szukając pracy. Prószyński i S-ka. Warszawa 1999
11. Wasilewski A. (red.): Niezbędnik aktywnego na rynku pracy. Fundacja Rozwoju
Przedsiębiorczości, Suwałki 2005
12. Czasopisma: Gazeta Prawna, Rzeczpospolita, Businessman
13. Strony www:
a) www.europass.cedefop.eu.int.
b) www.europa.eu.int/eures
c) www.parp.gov.pl
d) www.parp.gov.pl/pozyczki
e) www.funduszmikro.com.pl
f) www.inicjatywamikro.pl
g) www.serwisy.gazeta.pl
strony wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kompendium wiedzy dla osób poszukujących pracy
logistyk 13 karta pracy
13 Organizowanie pracy w bufecie
konspekt metody poszukiwania pracy
13 rynek pracy II v5
Metody poszukiwania pracy
127 Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujacych pr

więcej podobnych podstron