lakiernik 714[03] z1 03 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Krzysztof Lenkiewicz
Nakładanie powłok lakierniczych 714[03].Z1.03
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr Romuald Mazur
mgr inż. Andrzej Sadowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Krzysztof Lenkiewicz
Konsultacja:
mgr Zenon W. Pietkiewicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 714[03].Z1.03
Nakładanie powłok lakierniczych, zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
lakiernik.
Wydawca
Instytut Technologii eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 11
5.1. Charakterystyka powłok lakierniczych 11
5.1.1. Ćwiczenia 11
5.2. Dobór zestawów lakierniczych 15
5.2.1. Ćwiczenia 15
5.3. Technika malowania pędzlem i natryskiem pneumatycznym 17
5.3.1. Ćwiczenia 17
5.4. Malowanie hydrodynamiczne i natrysk na gorąco 20
5.4.1. Ćwiczenia 20
5.5. Malowanie zanurzeniowe i elektroforetyczne 22
5.5.1. Ćwiczenia 22
5.6. Suszenie i wykańczanie powłok 25
5.6.1. Ćwiczenia 25
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 27
7. Literatura 44
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu poradnik dla nauczyciela Nakładanie powłok lakierniczych, który
będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie
lakiernik 714[03].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami
ze szczególnym uwzględnieniem:
- pokazu z objaśnieniem,
- tekstu przewodniego,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy
od samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel
może posłużyć się zamieszczonymi w rozdziale 6 zestawami zadań testowych, zawierającymi
zadania różnego rodzaju.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
714[03].Z1
Podstawowe technologie
lakiernicze
714[03].Z1.01
Stosowanie przepisów bhp
ochrony ppoż. i ochrony
środowiska przy wykonywaniu
prac lakierniczych
714[03].Z1.02
714[03].Z1.03
Przygotowanie powierzchni
Nakładanie powłok
wyrobów do lakiernictwa
lakierniczych
714[03].Z1.04 714[03].Z1.06
Wytwarzanie powłok malarsko Wykonywanie napraw
 lakierniczych na wyrobach i renowacji pokryć
powszechnego użytku lakierniczych
714[03].Z1.05 714[03].Z1.07
Znakowanie pokryć Nanoszenie pokryć ochronnych
lakierniczych i ochronno-dekoracyjnych
714[03].Z1.08
Oceniania jakości pokryć
lakierniczych
714[03].Z1.09
Organizowanie i wyposażanie
lakierni
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
 organizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii,
 dobierać przybory i materiały do wykonania rysunku,
 znać przepisy bhp, ochrony ppoż. i ochrony środowiska przy wykonywaniu prac lakierniczych,
 znać i stosować technologie mechaniczne,
 umieć eksploatować maszyny,
 rozróżniać materiały konstrukcyjne,
 umieć wykonywać pomiary laboratoryjne,
 rozróżniać materiały lakiernicze i pomocnicze,
 posługiwać się podstawowymi pojęciami fizyko-chemicznymi,
 posługiwać się dokumentacją techniczną,
 stosować technologię informacyjną.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
 przygotować powłoki lakiernicze zgodnie z przepisami bhp, ochrony ppoż. i ochrony
środowiska,
 scharakteryzować proces przygotowania wyrobów lakierniczych jedno
i wieloskładnikowych,
 rozróżniać podstawowy asortyment wyrobów lakierniczych,
 rozróżniać operacje pomocnicze w obróbce lakierniczej,
 zastosować technikę malowania pędzlem,
 scharakteryzować urządzenia do dostarczania materiału malarskiego,
 scharakteryzować rodzaje pokryć malarsko-lakierniczych,
 zastosować techniki nakładania powłok lakierniczych,
 obsłużyć urządzenia do nanoszenia powłok lakierniczych,
 obsłużyć kabiny malarskie,
 skorzystać z literatury technicznej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Modułowy program nauczania: Lakiernik 714[03]
Moduł: Podstawowe technologie lakiernicze 714[03].Z1
Jednostka modułowa: Nakładanie powłok lakierniczych 714[03].Z1.03
Temat: Dobór barwy powłok do malowana strugarki do drewna.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności doboru barw.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
 dobrać barwy zgodnie z wymogami ergonomii,
 zorganizować stanowisko pracy,
 korzystać z literatury technicznej
 rozwiązywać problemy techniczne.
Metody nauczania uczenia się:
 metoda przewodniego tekstu.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
 indywidualna.
Czas: 120 min.
Środki dydaktyczne:
 przybory kreślarskie,
 rysunek złożeniowy strugarki,
 DTR strugarki,
 koło barw podstawowych,
 teksty i pytania przewodnie,
 formalne dotyczące potrzebnych środków,
 tabela prowadzące,
 arkusz papieru,
 literatura techniczna.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nauczyciel nawiązuje do tematu i omawia cele zajęć.
3. Nauczyciel omawia zalety metody przewodniego tekstu.
4. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania ćwiczenia.
5. Realizacja tematu:
- uczeń zapoznaje się z treścią zadania,
- uczeń zapoznanie się z DTR i rysunkiem strugarki,
- nauczyciel zapoznanie uczniów z wymogami bhp,
- uczeń wyszukuje informację,
- uczeń odpowiada na pytania prowadzące,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
- uczeń wypełnia tabele i odpowiada na pytania,
- uczeń ustala z nauczycielem plan działania,
- uczeń wykonuje szkic i proces technologiczny,
- uczeń sprawdza wykonanie zadania,
- uczeń prezentuje efekty swojej pracy,
- uczeń podaje wnioski dotyczące usprawnień, obniżenia kosztów.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Na podstawie zebranych informacji napisz jakie czynności należy wykonać przy renowacji
powłoki pojazdów samochodowych.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
 anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Modułowy program nauczania: Lakiernik 714[03]
Moduł: Podstawowe technologie lakiernicze 714[03].Z1
Jednostka modułowa: Nakładanie powłok lakierniczych 714[03].Z1.03
Temat: Wykonania szpachlowania konika tokarskiego.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności szpachlowania.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
 dobrać technologię szpachlowania,
 zorganizować stanowisko pracy,
 wykonać szpachlowanie,
 dokonać wykończenia szpachlowania,
 ocenić jakość wykonanej pracy.
Metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
 indywidualna.
Czas: 135 min.
Środki dydaktyczne:
 konik tokarski,
 kit i szpachle,
 papier ścierny, rozpuszczalnik,
 pistolet do szpachlowania, szpachlówka,
 przybory do pisania,
 arkusz papieru,
 literatura techniczna.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne, omówienie celów lekcji.
2. Uczeń organizuje stanowisko pracy.
3. Uczeń ocenia stanu przedmiotu.
4. Uczeń dobiera technologię szpachlowania.
5. Uczeń przeszlifowuje przedmiot.
6. Uczeń oczyszcza i odtłuszcza przedmiot.
7. Uczeń wykonuje kitowanie za pomocą szpachli.
8. Uczeń przeszlifowuje szpachlę po wyschnięciu.
9. Uczeń oczyszcza przedmiot.
10. Uczeń wykonuje szpachlowanie natryskowe.
11. Uczeń wykańcza i matuje przedmiot.
12. Uczeń prezentuje efekty swojej pracy.
13. Uczeń proponuje uprawnienia i metody ograniczania kosztów.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze wiadomości o nakładaniu mas głuszących. Na podstawie literatury
scharakteryzuj proces technologiczny nakładania mas głuszących na obudowę wentylatora.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
 anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
5. ĆWICZENIA
5.1Charakterystyka powłok lakierniczych
5.1.1Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dobierz powłokę malarską do malowania kosza na śmieci z blachy czarnej
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z materiałem podłoża i wymogami technologicznymi,
3) dobrać obróbkę powierzchni metalu,
4) dobrać powłokę gruntującą,
5) określić skład farby gruntującej,
6) dobrać technologię nakładania powłoki gruntowej,
7) dobrać powłokę kryjącą,
8) określić skład chemiczny wypełniaczy, spoiw, rozpuszczalników, pigmentów
i plastyfikatorów,
9) dobrać technikę przygotowania materiału malarskiego,
10) dobrać technologię nakładania i wykańczania,
11) zaprezentować efekty swojej pracy,
12) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
- kosz na śmieci,
- rysunek kosza na śmieci,
- schemat procesu technologicznego kosza,
- wykaz sprzętu do malowania na stanowisku,
- przybory do pisania,
- arkusz papieru,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 2
Dobierz barwy powłok do malowania strugarki do drewna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z rysunkiem złożeniowym strugarki,
3) zapoznać się z dokumentacją techniczno-ruchową maszyny,
4) zapoznać się z wymogami bhp przy struganiu,
5) odpowiedzieć na pytania prowadzące,
6) dobrać barwę na osłonę części wirujących,
7) dobrać barwę na elementy sterowania,
8) dobrać barwę na korpus maszyny,
9) dobrać barwy na narzędzia wirujące i wykonać rysunek wzoru,
10) wypełnić tabele prowadzące,
11) dobrać technologię nakładania powłok,
12) zaprezentować efekty swojej pracy,
13) przeprowadzić dyskusję z kolegami i nauczycielem,
14) wynotować swoje mocne i słabe strony.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- metoda przewodniego tekstu.
Środki dydaktyczne:
- DTR strugarki,
- rysunek z złożeniowy strugarki,
- przybory kreślarskie,
- koło barw podstawowych.
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 3
Przygotuj podłoże do malowania błotnika samochodowego po naprawie blacharskiej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z wymogami technicznymi błotnika,
3) ocenić jakość pracy blacharskiej i ewentualnie usunąć błędy,
4) dobrać papier ścierny do matowania,
5) wykonać matowanie,
6) odtłuścić błotnik,
7) dobrać rodzaj farby podkładowej,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
8) wykonać malowanie farbą podkładową,
9) ocenić stan powłoki podkładowej,
10) wykonać szpachlowanie przed malowaniem zasadniczym,
11) zmatowić błotnik przed pokrywaniem zasadniczym,
12) zaproponować rodzaj powłoki kryjącej oraz technikę nakładania.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- stanowisko pracy ślusarza,
- błotnik po naprawie blacharskiej,
- papier ścierny,
- rozpuszczalniki,
- pędzle,
- kabina malarska wnękowa,
- farby gruntowe,
- szpachlówki,
- narzędzia malarskie,
- maski ochronne,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 4
Oceń objawy starzenia się powłoki na tokarce uniwersalnej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) obejrzeć tokarkę i wykonać jej szkic,
3) wskazać miejsca z utratą połysku,
4) wskazać miejsca i zaznaczyć na szkicu z utratą barwy,
5) odszukać ślady kredowania powłoki,
6) wskazać pęknięcia i rysy na powłoce,
7) wskazać miejsca występowania odprysków,
8) odszukać i ewentualnie zaznaczyć na szkicu punkty korozji,
9) wskazać miejsca odpadania pokrycia,
10) dokonać analizy przyczyn objawów starzenia powłoki,
11) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
Środki dydaktyczne:
- tokarka TUC 40,
- przybory kreślarskie,
- lupa o powiększeniu 5x,
- literatura techniczna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
5.2 Dobór zestawów lakierniczych
5.2.1.Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dobierz zestaw malarski do malowania błotnika samochodu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z wymogami technologicznymi stawianymi błotnikowi,
3) zidentyfikować barwę i rodzaj powłoki na samochodzie,
4) dobrać materiały gruntowe,
5) dobrać materiały szpachlowe,
6) dobrać powłokę dekoracyjną,
7) dobrać technologię nakładania powłok,
8) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- samochód osobowy z naprawionym błotnikiem,
- instrukcja napraw samochodu,
- przybory do pisania,
- arkusz papieru,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 2
Dobierz zestaw lakierniczy do renowacji powłoki lakierniczej rozsiewacza do nawozów
sztucznych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się ze stanem powłoki na rozsiewaczu,
3) ocenić zakres i technikę renowacji,
4) dobrać zestaw uwzględniając agresywne warunki pracy,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
5) dobrać kolory na osłony mechanizmów napędowych,
6) dobrać kolory na mechanizmy regulacyjne,
7) wykonać szkic maszyny i nanieść opisy sposobów renowacji
8) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- rozsiewacz do nawozów lub zdjęcie rozsiewacza,
- dokumentacja techniczno-ruchowa rozsiewacza,
- przybory do pisania,
- arkusz papieru,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 3
Wykonaj mieszanie składników na mieszarce MMP50 zgodnie z kartą technologiczną.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z instrukcją bhp przy pracy na mieszalni,
3) zapoznać się z instrukcją obsługi mieszarki,
4) ocenić stan techniczny mieszarki,
5) założyć ubiór ochronny i maskę,
6) zważyć odpowiednią ilość farby,
7) zważyć stosowną ilość rozpuszczalnika,
8) wykonać mieszanie farby,
9) wykonać malowanie próbne,
10) oczyścić mieszarkę,
11) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- mieszarka MMP50,
- karta technologiczna,
- instrukcja bhp,
- instrukcja obsługi mieszarki,
- waga szalkowa do 10 kg,
- pojemniki,
- środki ochrony osobistej,
- zródło sprężonego powietrza.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
5.3.Technika malowania pędzlem i natryskiem pneumatycznym
5.3.1.Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Pomaluj pędzlem belkę zawieszenia samochodu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z wymogami technologicznymi stawianymi belce,
3) dobrać farbę na belkę,
4) przygotować pędzel do malowania,
5) rozmieszać farbę i sprawdzić jej konsystencję, dodać ewentualnie rozpuszczalnik,
6) wykonać malowanie pędzlem,
7) umyć i wysuszyć pędzel
8) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- belka samochodu,
- instrukcja napraw samochodu,
- farba chlorokauczukowi lub podobna,
- papier ścierny 200,
- pędzle,
- rozpuszczalnik,
- środki ochrony osobistej.
Ćwiczenie 2
Pomaluj pistoletem zagruntowany błotnik samochodowy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dobrać parametry malowania,
3) wyczyścić błotnik i malarnię,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
4) skroplić wodą podłogę i stół roboczy,
5) wykonać natrysk próbny,
6) dokonać ewentualnych korekcji parametrów,
7) wykonać malowaniem pistoletem,
8) wymyć pistolet,
9) zaprezentować efekty swojej pracy,
10) wynotować błędy popełnione podczas pracy,
11) zapisać sposoby uniknięcia błędów.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- błotnik samochodu,
- pistolet do malowania,
- zestaw dysz malarskich,
- farba i rozpuszczalnik,
- blacha do natrysku próbnego,
- pędzelek do mycia pistoletu,
- klucze do demontażu pistoletu,
- olej maszynowy i smar,
- środki ochrony osobistej,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 3
Przygotuj kabinę wnękową do malowania koszy na śmieci.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z instrukcją obsługi kabiny,
3) sprawdzić stan filtrów,
4) sprawdzić działanie wentylacji i ewentualnie wyregulować szczelinę roboczą,
5) sprawdzić stan kratki kabiny i oświetlenia,
6) sprawdzić działanie tryskacza wody,
7) przygotować środki transportu do dostarczania i odbioru przedmiotów,
8) przygotować szablony do malowania napisów,
9) wykonać malowanie próbne,
10) dokonać prezentacji efektów swojej pracy,
11) wskazać swoje mocne i słabe strony w czasie wykonywania ćwiczenia
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
Środki dydaktyczne:
- kabina wnękowa,
- instrukcja obsługi kabiny,
- pistolet lakierniczy,
- szablony do napisów,
- farba olejna zielona i czerwona,
- instalacja sprężonego powietrza,
- ubiór roboczy i ochrona osobista,
- literatura techniczna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
5.4. Malowanie hydrodynamiczne i natrysk na gorąco
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj malowanie na gorąco progów samochodu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dobrać parametry malowania,
3) zamocować właściwą dyszę,
4) nastawić odpowiednią temperaturę na wymienniku ciepła,
5) przygotować kabinę malarską,
6) oczyścić progi samochodu,
7) załączyć przewietrzanie kabiny,
8) wykonać malowanie progów,
9) wymyć i zakonserwować pistolet,
10) zaprezentować efekty swojej pracy,
11) wskazać mocne i słabe strony wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- kabina malarska,
- progi samochodu,
- farba chlorokauczukowa,
- wymiennik ciepła,
- pistolet lakierniczy,
- sprężarka,
- rozpuszczalnik i pędzel,
- ubiór roboczy,
- środki ochrony osobistej,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 2
Pomaluj hydrodynamicznie przyczepę rolniczą.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dobrać farbę do malowania,
3) sprawdzić stan przyczepy i usunąć niedoróbki,
4) dobrać dyszę wg zaleceń producenta,
5) dobrać ciśnienie farby,
6) sprawdzić stan filtrów w pompie,
7) wykonać malowanie,
8) oczyścić pistolet,
9) oczyścić pompę i przewody,
10) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- pompa rolnicza,
- farba poliwinylowa,
- pistolet z zestawem dysz,
- pompa tłokowa,
- zródło powietrza sprężonego,
- sita do przecedzenia farby,
- rozpuszczalniki i pędzle,
- ubiór ochronny.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
5.5.Malowanie zanurzeniowe i elektroforetyczne
5.5.1.Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj malowanie natryskiem elektrostatyczno-hydrodynamicznym obręczy koła
samochodu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z przygotowaniem felgi do lakierowania,
3) dobrać materiał, przecedzić i wymieszać,
4) przygotować kabinę lakierniczą,
5) dobrać parametry lakierowania,
6) wykonać lakierowanie,
7) ocenić jakość lakierowania,
8) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- kabina lakiernicza,
- obręcz koła samochodu,
- sprzęt do natrysku,
- generator prądu,
- farba i rozpuszczalnik,
- ubiór ochronny,
- instrukcja bhp na stanowisku,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 2
Wykonaj malowanie ramy roweru za pomocą natrysku elektrostatyczno-
pneumatycznego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z wymogami stawianymi ramie roweru,
3) dobrać materiał malarski,
4) sprawdzić i wyregulować jego lepkość,
5) przygotować kabinę malarską,
6) przygotować pistolet i czaszę, dobrać obroty czaszy,
7) dobrać ciśnienie i napięcie do procesu,
8) wykonać malowanie,
9) ocenić stan pomalowanej ramy,
10) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- kabina lakiernicza,
- rama roweru,
- sprzęt do natrysku,
- farba i rozpuszczalnik,
- instrukcja stanowiska bhp,
- ubiór ochronny,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 3
Wykonaj szpachlowanie konika tokarskiego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) ocenić stan przedmiotu,
3) dobrać technologię szpachlowania,
4) przeszlifować przedmiot,
5) oczyścić i odtłuścić przedmiot,
6) wykonać kitowanie za pomocą szpachli,
7) przeszlifować kit,
8) wykonać szpachlowanie natryskiem,
9) przeszlifować warstwę szpachlówki,
10) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
Środki dydaktyczne:
- stanowisko pracy malarza,
- konik tokarski,
- kit i szpachle,
- papier ścierny,
- rozpuszczalniki,
- pistolet do szpachlowania,
- szpachlówka,
- krem do ochrony rąk i rękawice gumowe,
- literatura techniczna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
5.6. Suszenie i wykańczanie powłok
5.6.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj suszenie promiennikowe błotnika samochodowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z instrukcją bhp na stanowisku suszenia,
3) zapoznać się z instrukcją obsługi promienników,
4) zidentyfikować materiał malarski na błotniku,
5) dobrać parametry suszenia i wentylacji,
6) wykonać suszenie wstępne,
7) wykonać suszenie zasadnicze,
8) ocenić stan powierzchni wysuszonej,
9) zidentyfikować braki lakierowania i suszenia,
10) zaproponować sposoby naprawy braków,
11) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- samochód z pomalowanym błotnikiem,
- instrukcja bhp na stanowisku,
- instrukcja obsługi promienników,
- promienniki podczerwieni,
- okulary ochronne,
- literatura techniczna.
Ćwiczenie 2
Wykonaj polerowanie powłoki lakierowej błotnika samochodowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia z uwzględnienie przepisów bhp.
Sposób wykonania ćwiczenia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) dokonać oceny stanu lakieru,
3) dobrać narzędzia do polerowania,
4) dobrać pasty polerskie,
5) wykonać polerowanie samochodu,
6) oczyścić i umyć samochód,
7) wysuszyć samochód,
8) rozprowadzić wosk na karoserii,
9) wykonać polerowanie warstw wosku,
10) ocenić jakość wykonania pracy,
11) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- samochód osobowy,
- polerka obrotowa,
- tarcze polerskie,
- pasta polerska,
- myjka wysokociśnieniowa,
- ręczniki papierowe,
- wosk do lakierów,
- literatura techniczna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Nakładanie powłok
lakierniczych .
Test składa się z 20 zadań, z których:
 zadania 1-14 są z poziomu podstawowego,
 zadania 15-20 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz
lub jej brak uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
 dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 6 zadań z poziomu podstawowego,
 dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
 dobry  za rozwiązanie 14 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
 bardzo dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Plan testu
Klucz odpowiedzi
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Wyjaśnić mechanizm
1. B P c
ochronny przed korozją
Wybrać sposób do
2. C P a
rozwiązania problemu
3. Wymienić rodzaje powłok A P b
Rozwiązywać problemy dzięki
4. C P d
posiadanej wiedzy
- pewnie trzymać pistolet
- naciskanie i zwalnianie
języka spustowego
wykonywać tylko przy
przesuwaniu pistoletu
- zachować odległość 0,15 
Zastosować wiedzę
5. C P 0,2 m pistoletu od
w praktycznym działaniu
powierzchni
- trzymać pistolet
prostopadle
- pistolet trzymać tak, aby
otrzymać wilgotne
wymalowanie kryjące
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
- natrysk prowadzić
równoległymi pasami
zachodzącymi na siebie
około 50
- malowanie rozpocząć od
miejsc trudnodostępnych
a) dysza
Wyjaśnić budowę pistoletu
6. B P b) iglica
i jego funkcje
c) spust
Zastosować parametry
7. C P a
malowania
8. Dobierać technologie procesu C P b
Zastosować wiedzę do
9. C P d
rozwiązywania problemów
10. Zastosować farbę do procesu C P d
Zastosować narzędzia
11. C P b
malarskie
Rozwiązywać problemy & ujemnym &
12. C P
technologiczne & generatorów &
13. Dobierać technologię C P a
Dobierać materiały na & poliamidu...
14. C P
elementy maszyn malarskich ...oplotem stalowym...
Rozwiązać problem
wykonać rysunek, nazwać
15. konstrukcyjny, zastosować D PP
części
posiadaną wiedzę
Wymienić rodzaje kabin - kabiny wnękowe
malarskich niezgłębione
- kabiny wnękowe
zagłębione
16. C PP - kabiny komorowe
- kabiny tunelowe
- kabiny jednostronne
- kabiny otwarte
- kabiny bramowe
- farba gruntowa
Zastosować wiedzę chromianowa
17. do rozwiązywania problemów D PP - farba podkładowa ftalowa
technologicznych - szpachlówka poliestrowa
- lakier nawierzchniowy
Rozwiązywać problemy,
18. D PP c
wyciągać wnioski
- anaforeza, wyrób
podłączony do plusa
- kataforeza, wyrób
Zastosować posiadaną wiedzę
podłączony do minusa
19. w praktycznym D PP
- anaforeza jest tańsza
rozwiązywaniu problemów
- przy anaforezie
rozpuszczają się powłoki
konwersyjne
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
- szybkie strazenie kąpieli
przy anaforezie
- droższe zródła prądu przy
kataforezie
- ochrona przed
promieniowaniem dzięki
pochłanianiu lub odbijaniu
promieni
- ograniczenie pęczenia
Dokładnie znać eksploatację powłok
20. B PP
powłok malarskich - pasywacja powierzchni
metalu
- ochrona lektrochemiczna
metalu przed korozją
- zobojętnianie kwasów
- poprawienie ścieralności
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu, z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Klika minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi raz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania,
które sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem pytań testowych.
4. Test zawiera 20 pytań dotyczących nakładania powłok lakierniczych. Pytania: 1, 2, 3, 4, 7,
8, 9, 10, 11, 13, 18 są to pytania wielokrotnego wyboru i tylko jedna odpowiedz jest
prawidłowa; pytania: 12 i 14 to pytania z luką, w pytaniach: 5, 6, 16, 17, 19 i 20 należy
udzielić krótkiej odpowiedzi, pytanie 15 to zadania rysunkowe.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi:
 w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz prawidłową odpowiedz znakiem X
(w przypadku pomyłki należy błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową),
 w zadaniach z krótką odpowiedzią wpisz odpowiedz w wyznaczone pole,
 w zadaniach do uzupełnienia wpisz brakujące wyrazy,
 w zadaniu15, narysuj rysunek wyznaczonym polu.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas. Trudności mogą przysporzyć
Ci pytania: 15-20, gdyż są one na poziomie trudniejszym niż pozostałe.
8. Na rozwiązanie testu masz 90 minut.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 1
1. Powłoka cynkowa chroni stal przed korozją dzięki:
a) pasywacji,
b) izolacji materiału,
c) ochronie katodowej,
d) wiązaniu czynników korozyjnych.
2. W celu niwelacji efektu stroboskopowego wirujące części malujemy:
a) w żółto czarne pasy,
b) w biało czerwone pasy,
c) na żółto,
d) na czerwono.
3. Do powłok głuszących zaliczamy:
a) grunto szpachlówki,
b) mastyki,
c) powłoki proszkowe,
d) powłoki epoksydowe.
4. Mieszarki napędzane są silnikiem:
a) elektrycznym na prąd stały,
b) elektrycznym na prąd zmienny,
c) spalinowym,
d) pneumatycznym.
5. Zasady malowania pistoletem pneumatycznym:
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
6. Nazwij części pistoletu do natrysku pneumatycznego:
a) & & & & & & & & & & ..&
b) & & & & & & & & & & & ..
c) & & & & & & & & & & & ..
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
7. Ciśnienie farby przy natrysku hydrodynamicznym wynosi:
a) 10 MPa,
b) 10 bar,
c) 1 MPa,
d) 100 MPa.
8. Przy lakierowaniu na gorąco farbę podgrzewamy do temperatury:
a) 150oC,
b) 60oC,
c) 100oC,
d) 20oC.
9. W pistolecie do malowania hydrodynamicznego znajduje się filtr:
a) siatkowy,
b) odśrodkowy,
c) papierowy,
d) szczelinowy.
10. Do malowania elektroforetycznego stosujemy farby:
a) nitrocelulozowe,
b) epoksydowe,
c) alkidowe,
d) wodorozcieńczalne.
11. Kity szpachlowe nanoszone są przez:
a) pistolet pneumatyczny,
b) pistolet wyciskowy,
c) pistolet hydrodynamiczny,
d) elektroforezę.
12. Przy malowaniu elektrostatycznym farby ładujemy ładunkiem & & & & & & & & & & &
za pomocą & & & & & & & & & & & & & & . .
13. Suszenie gazami spalinowymi stosujemy do:
a) powłok gruntowych,
b) powłok nawierzchniowych,
c) szpachlówek,
d) lakierów bezbarwnych.
14. Przewody do malowania hydrodynamicznego wykonujemy z & & & & & & & & & & & .
i zbroimy & & & & & & & & ......... .
15. Narysuj dyszę pistoletu do malowania pneumatycznego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
16. Kabiny malarskie dzielimy na:
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
17. Dobierz zestaw malarski do malowania obrabiarki:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
& .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
18. Do farb chemoutwardzalnych zaliczamy:
a) poliestrowe,
b) alkidowe,
c) epoksydowe,
d) wodorozcieńczalne.
19. Porównaj anaforezę i kataforezę i opisz różnicę.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
& .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
20. Zadaniem pigmentów i wypełniaczy jest:
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Nakładanie powłok lakierniczych.
Zakreśl poprawną odpowiedz, wpisz brakujące części zdania lub wykonaj rysunek.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1. a b c d
2. a b c d
3. a b c d
4. a b c d
5.
a) & & & & & & & & & & & & & & & & .
6. b) & & & & & & & & & & & & & & & & .
c) & & & & & & & & & & & & & & & & .
7. a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10. a b c d
11. a b c d
12.
13. a b c d
14.
15.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
16.
17.
18. a b c d
19.
20.
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  nakładanie powłok
lakierniczych .
Test składa się z 20 zadań, z których:
 zadania 1-14 są z poziomu podstawowego,
 zadania 15-20 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
 dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 6 zadań z poziomu podstawowego,
 dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
 dobry  za rozwiązanie 14 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
 bardzo dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Plan testu
Klucz odpowiedzi
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1. Klasyfikować barwy A P c
Rozróżnić procesy korozji
2. B P a
Rozpoznawać procesy
3. B P b
schnięcia
Zastosować wiadomości
4. C P d
do doboru materiałów
- dobre wtarcie materiałów
w pory i nierówności,
- emulgowanie wilgoci
i zanieczyszczeń
na powierzchni malowania,
- oszczędność materiału,
Scharakteryzować proces
5. C P - łatwe malowanie na różne
nanoszenia farb pędzlem
kolory bez pracochłonnego
osłaniania,
- możliwość malowania
bardzo toksycznymi farbami,
- możliwość malowania
w warunkach polowych.
a) skutkowy
Rozróżniać narzędzia
6. B P b) pierścieniowy
malarskie
c) płaski
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
Wybrać sposób konserwacji
7. C P a
sprzętu
Zastosować parametry
8. C P b
malowania
Zastosować sprzęt do
9. C P d
malowania
Dobierać technologię
10. C P d
Dobierać parametry
11. C P b
& asfaltów, plastizoli &
Znać technologię nanoszenia
12. B P & pistoletów wyciskowych
mas głuszących
&
Rozróżnić proces suszenia B P a
13.
Konstruować proces ...gruntowymi...
14. technologiczny nakładania C P ...samochodów ciężarowych,
powłok wagonów, autobusów...
Scharakteryzwować budowę wykonać rysunek, nazwać
15. C PP
pistoletu części
Wyjaśnić podział kabin -doprowadzaniu powietrza o
ściśle określonych
parametrach,
- usuwaniu cząstek farby
unoszących się w powietrzu,
które osadzając się psują
jakość powierzchni,
- usuwaniu par i zawiesin
16. C PP grożących wybuchem,
- izolacji malarni od
atmosfery stąd brak
zanieczyszczeń środowiska,
- zapewnieniu swobody
ruchów malarza i dobremu
oświetleniu,
- mechanizacji czynności
pomocniczych.
- grunt dwuskładnikowy
reaktywny,
- szpachlówka poliestrowa,
Dobierać technologię
17. D PP - lakier poliuretanowy
w sytuacjach problemowych
nawierzchniowy,
- lakier bezbarwny
poliuretanowy.
Dobierać parametry
18. C PP c
w procesie technologicznym
- cynkowa jest bardziej
Porównać powłoki skuteczna,
19. C PP
konwersyjną i cynkową - konwersyjna jest tańsza,
- konwersyjna składa się z
fosforanów, chromianów i
szczawianów,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
fosforanów, chromianów i
szczawianów,
- cynkowa jest nakładana
przez galwanizację lub
zanurzanie w ciekłym cynku
- utrata połysku,
- odpryski,
20. Wyjaśnić objawy starzenia C PP - korozja,
-kredowanie powłoki,
- przebarwienia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 2
1. Barwą naturalną jest:
a) żółta,
b) zielona,
c) biała,
d) czerwona.
2. Dominującą korozją przy niszczeniu stali jest korozja:
a) elektrochemiczna,
b) chemiczna,
c) biologiczna,
d) śródkrystaliczna.
3. Schnięcie fizyczne polega na:
a) reakcji z tlenem,
b) odparowaniu rozpuszczalnika,
c) dodaniu utwardzacza,
d) reakcji z parą wodną.
4. Z którego materiału wykonujemy mieszadła:
a) stali nierdzewnej,
b) stali kwasoodpornej,
c) niklu,
d) miedzi.
5. Zalety malowania pędzlem to:
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
6. Nazwij pędzle:
a) & & & & & & & & & & ..&
b) & & & & & & & & & & & ..
c) & & & & & & & & & & & ..
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
7. Iglicę pistoletu do malowania smarujemy:
a) olejem maszynowym,
b) smarem stałym,
c) olejem hydraulicznym,
d) grafitem.
8. Z jaką prędkością wypływa farba z pistoletu hydrodynamicznego:
a) 100 km/h,
b) 100 m/s,
c) 10 m/s,
d) 10 km/h.
9. Do malowania hydrodynamicznego stosujemy pompy:
a) odśrodkowe,
b) zębate,
c) łopatkowe,
d) tłokowe.
10. Lakierowania zanurzeniowe stosujemy w produkcji:
a) jednostkowej,
b) małoseryjnej,
c) seryjnej,
d) masowej.
11. Jakie napięcie stosujemy przy natrysku elektrostatycznym:
a) 220 V,
b) 100 kV,
c) 24 V,
d) 380 V.
12. Mastyki do wygłuszania konstrukcji otrzymujemy z & & & & & & & & & & & & & .. i
nanosimy za pomocą & & & & & & & & & & & .. .
13. W suszeniu indukcyjnym zródłem ciepła jest:
a) prąd wirowy,
b) gorące gazy,
c) promienie podczerwone,
d) promieniowanie ultrafioletowe.
14. Lakierowanie hydrodynamiczne na gorąco służy do malowania farbami & & & & & & & .
i stosowane jest przy malowaniu & & & & & & & & & & .. .
15. Narysuj pistolet do natrysku hydrodynamicznego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
16. Kabiny malarskie zapewniają optymalne warunki pracy dzięki:
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
17. Dobierz zestaw malarski do malowania samochodu osobowego:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
18. Ciśnienie powietrza do zasilania mieszarki wynosi:
a) 0,1 MPa,
b) 6 MPa,
c) 0,6 MPa,
d) 60 MPa.
19. Porównaj powłokę konwersyjną i powłokę cynkową i opisz różnice.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
& & & & & .& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
20. Objawami starzenia powłoki są:
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Nakładanie powłok lakierniczych.
Zakreśl poprawną odpowiedz, wpisz brakujące części zdania lub wykonaj rysunek.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1. a b c d
2. a b c d
3. a b c d
4. a b c d
5.
a) & & & & & & & & & & & & & & & & .
6. b) & & & & & & & & & & & & & & & & .
c) & & & & & & & & & & & & & & & & .
7. a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10. a b c d
11. a b c d
12.
13. a b c d
14.
15.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
16.
17.
18. a b c d
19.
20.
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
7. LITERATURA
1. Dobosz K.: Podstawy obróbki malarsko-lakierniczej metali. ZDDZ., Warszawa 1973
2. Francuz W. M., Sokołowski R.: Bezpieczeństwo i higiena pracy w rzemiośle. WSiP,
Warszawa 1996
3. Górecki A.: Technologia ogólna. Podstawy technologii mechanicznych. WSiP, Warszawa 1998
4. Klownowski Z., Knopf M., Lichecki J.: Przeciwrdzewna ochrona malarska konstrukcji
stalowych. Poradnik. WNT, Warszawa 1983
5. Kordek M., Raczyński M.: Suszarnie i piece ceramiczne. WSiP, Warszawa 1982
6. Kwiatkowski M.: Wprowadzenie do eksploatacji urządzeń technicznych. WSiP,
Warszawa 1990
7. Praca zbiorowa. Technika przeciwkorozyjna. Część I. WSiP, Warszawa 1977
8. Praca zbiorowa. Pokrycia ochronne i dekoracyjne. Poradnik. WNT, Warszawa 1967
9. Praca zbiorowa. Korozja samochodów i jej zapobieganie. Poradnik. WNT, Warszawa 1983
10. Praca zbiorowa. Nowoczesne metody malowania. WNT, Warszawa 1977
11. Praca zbiorowa. Maszynoznawstwo. WSiP, Warszawa 1999
12. Praca zbiorowa. Powłoki malarsko-lakiernicze. Poradnik. WNT, Warszawa 1983
13. Praca zbiorowa. Pracowania techniki przeciwkorozyjnej. WSiP, Warszawa 1985
14. Praca zbiorowa. Poradnik ceramiczny. Arkady, Warszawa 1963
15. Polskie Normy
16. Tomcia Z., Zapytkowski B.: Technologia przemysłu emalierskiego. WGH, Katowice 1960
17. Informator techniczny farb i lakierów (wraz z uzupełnieniem I i II). , Gliwice 1971
18. Informator techniczno-handlowy. Urządzenia do nakładania powłok ochronnych. , Aódz 1972
19. Katalogi firm produkujących sprzęt do lakierowania.
Literatura metodyczna
1. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, 1991 Warszawa, PWN.
2. Niemierko B., Pomiar sprawdzający w dydaktyce, 1990 Warszawa, PWN.
3. Serwa Z., Konstrukcja testów dydaktycznych, 1994 Warszawa, OWRZN Kuratorium
Oświaty.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44


Wyszukiwarka