Hans Słowiki w aksamitach MOZART


9. MOZART I KOBIETY
"Całuję i ściskam cię 1095969437082 razy Możesz na tym
ćwiczyć wymowę i jestem TwÓj na. zawsze" pisał Mozart do
swej żony, Konstancji. Wolfgang Amadeusz Mozart przez całe
życie lgnął do kobiet. Czarował je i popierał, kochał i
gloryfikował. Nawet najokropniejsza, Vitella, uzyskała
przebaczenie: "Tam do licha, ona już taka jest!" Jako
cudowne dziecko siedzi na kolanach cesarzowej Marii Teresy:
Madame, czy pani mnie kocha? Żeby się z nim podrażnić,
cesarzowa odpowiada: Nie ! Wtedy robi mu się smutno i
zaczyna płakać. Odczuwa wielką potrzebę czułości łatwo
urazić jego dumę. Śmieje się z byle czego; śmieje się na
całe gardło,jakby niebo się przed nim otwarło. Ale
równocześnie płacze z byle powodu. Poważny i rozsądny,
rzeczowy aż do przesady jest dopiero wtedy, gdy idzie o
rzeczy wielkie:o geniusz, o tworzenie! Jeszcze przed mutacją
nagradzano go pocałunkami, które zaraz oddawał. Siostra
Nannerl służyła mu za postillond'amour do niejednej
sekretnej przyjaciółki: kuzyneczki,córki piekarza czy panny
dworu. "Gdybym miał żenić się z wszystkimi, z którymi się
zabawiałem, musiałbym mieć co najmniej sto żon!"oświadcza
ledwie dorosły Mozart. Niewyczerpany zdrój wesołości.
Radosna, ochocza i ujmująca wrażliwość w dawaniu i braniu.
Łatwo zrozumieć...? A przecież nie! Gdy arcybiskup
Salzburga nazywa go pysznym zarozumialcem, zaczyna nagle
drżeć na całym ciele, wytacza się jak pijany na ulicę:
bezsilny, zdruzgotany.Jak łatwo fałszywie zrozumieć
lekkość.152 Portrety zadają kłam temu wizerunkowi. Ukazują
innego Mozarta! Ukazują go poważnego, nawet zamkniętego w
sobie. Niemal ascetycznego introwertyka.Świadczą o tym, jak
nagle melancholia może się zmienić w surową bezwzględność.
Oczom nadają one wyraz smutku, ustom złośliwości. "Kilka
nędznych portretów skarży się biograf Mozarta, Alfred
Einstein. I żaden nie podobny do drugiego!" Maska
pośmiertna rozpadła się w kawałki kronikarze owego czasu
niewiele zajmowali się Mozartem.Pozostały tylko dźwięki.
Lekarze, którzy kochają jego muzykę, przypuszczają czasem,
że przejawia się w nich chorobliwa melancholia: kipiące
wesołością okresy uintensywnionej osobowości, a pod nimi
ciemny strumień przygnębienia. Dźwięki dopuszczają taką
diagnozę. Geniusz obrazem choroby? Melancholia zapewne w
tym sensie, w jakim przedstawiają mistrzowski sztych Durera
z 1814 roku; w żadnymwypadku nie tępy smutek, lecz
usposobienie człowiekauduchowionego, decydujące o jego
losie. Prawdziwy portret Mozarta daje sporządzony

przezKechla katalog jego dzieł. W d ź w i ę k a e h tkwi
jegowizerunek. W Mannheimie, w roku 1778, intonuje te
dźwięki naklawesynie. To muzyka człowieka zakochanego, który
nazbyt błękitnym niebie dostrzega chmury, a przecież
jewielbi, rozrzewniony, tulący się do Alojzy! Miłość
zuchwała i cielesna a przecież piękna. Alojza Weber,
dziewczyna, którą jak wierzyłznał, zanim jeszcze ją poznał:
smukła, o wąskich ustachi bladej cerze zaledwie ładna. Typ
kobiety obrotnej,ponętnej wprawdzie i przymilnej, lecz nie
stworzonej poto, aby dawać. Tylko po to, żeby brać. Mozart,
zawsze gotów kształtować najpierw to, co ukochał, dostrzega
w Alojzie piękny surowiec bez skazy, czekający na
metamorfozę. Ma wówczas lat dwadzieścia dwa i znajduje się
właśnie wraz z matką w drodze do Paryża. Zna jużmiasto nad
Sekwaną, jako dziecko baraszkował tam z madame Pompadour i
Paryża nienawidzi. Mozart twierdzi,że woli Angielczyków.153
A więc teraz Mannheim ostatnie ritardando.
Pośród stu trzydziestu sześciu prostokątów schludnego
miasta w Palatynacie zapoznaje się z jego bohemą, na
krótko przed premierą Schillerowskich Zbójców. A pew
nego razu, będąc w kościele raZEm z młodymi przyjaciółmi,
zakochuje się w Alojzie Weber, ,która swym śpiewem
i swą urodą zachwyca wszystkich".
Na niej opiera się kariera pracowitej rodziny z Palaty

154


natu. Ojciec Frydolin Weber, jest dworskim muzykiem,
suflerem, kopistą nut, basistą. Obok Alojzy rozkwitają jej
trzy siostry: Konstancja, Józefa i Zofia.
Alojza jest z nich najpiękniejsza. Kształci się na śpie
waczkę, stoi, jak się zdaje, u progu kariery primadonny.
Posiada dobrze ustawiony, miły głos i biegłość techniczną.
Uosobienie rokoka: milutka, delikatna, a jednak zimna
niczym laleczka z porcelany pustka pod wytworną
powłoką.
Mozart płonie namiętnością. Już nigdy w życiu nie bę
dzie tak zakochany! Odważa się na próbę zjednoczenia
sztuki z egzystencją, połączenia nieba i ziemi niby łukiem
tęczy. Dla Alojzy gotów jest zrezygnować z paryskiego
tournee i z planów własnej kariery. Tylko opery dla niej
chce jeszcze pisać, razem z nią "robić pieniądze".
Chce pozostać przy niej i być na zawsze szczęśliwym!
Stara się o stanowisko kapelmistrza w Mannheimie i po
wiadamia ojca, Leopolda Mozarta, że ożeni się z Webe
równą, i to z miejsca!
Ojciec, przerażony, odpisuje mu z gniewem: "Jazda do
Paryża! I to zaraz!"
Syn posłuchał. "Ojciec jest pierwszym po Bogu" po
wiada i opuszcza Mannheim.
Alojza płacze przy rozstaniu.
Płacz, primadonno, musisz się ćwiczyć w płaczu dla
sceny. Gdyż na scenie się płacze. Czy tylko tam, czy też...?

.Już wkrótce po odjeździe Mozarta piękna mannheimka
pocieszyła się. Książę Palatynatu, Karol Teodor, przeniósł
swój dwór do Monachium, a Weberowie pojechali za nim.
Ojciec Frydolin został zaangażowany za czterysta gulde
nów jako śpiewak i sufler, Alojza za tysiąc guldenów jako
sopran awans społeczny dla rodziny Weberów.
w Monachium, wracając z Paryża, znów spotkał Mozart
ukochaną.
Alojza zupełnie się zmieniła.
Miała już za sobą pierwszy występ w Operze, w uszach
brzmiały jej jeszcze owacje, zadzierała więc śliczny nosek
wyżej niż kiedykolwiek. Całą sobą dawała do zrozumienia:
"Jestem młoda, piękna i odnoszę sukcesy pragną mnie
teraz w wyższych sferach. Im muszę się poświęcić".
Patrzcie no, czerwony frak z czarnymi, żałobnymi

155
guzikami! roześmiała się, gdy stanął przed nią Mozart.
O rany! odparł. Wolałabyś złote guziki?
Tak !
Alojza Weber, jeden z tych słowików, które głośno
świergocąc, nigdy nie zapominały o celu swego lotu,
widziała w Mozarcie tylko dobrą koneksję, człowieka,
który mógłby wystawić jej drabinę do operowego nieba.
Teraz nie był jej już potrzebny.
Mozart siadł do fortepianu i zaśpiewał: "Chętnie od
chodzę od dziewczyny, która mnie nie chce". Potem za
trzasnął wieko fortepianu i mruknął z cicha: "Pocałuj
mnie w dupę".
Gdy znów został sam, przez godzinę płakał, chory z roz
czarowania. Alojza dała mu kosza jemu, kompozytorowi
bez stałego stanowiska.
Ze złamanymi skrzydłami wrócił do Salsburga. Ojciec
wziął go w objęcia.
Jedź teraz do Wiednia radził mu. Tam najle
piej będziesz mógł wykonywać swój zawód.
Ale póŹniej znów zaczął się pieklić: Weberowie także
byli w Wiedniu. Protektor Alojzy, austriacki minister
wojny, hrabia Hardeck, załatwił śpiewaczce engagement
do cesarskiej Opery Dworskiej.
Ojciec Frydolin zaraz po przybyciu do Wiednia padł
ofiarą apopleksji i wdowa Weber mając w domu cztery
niezamężne córki namówiła Alojzę do małżeństwa:
"Twoje czterysta dukatów rocznie i łaska ministra to
za mało!"
Latem 1980 Alojza Weber stanęła przed ołtarzem w ka
tedrze Św. Stefana z Józefem Lange, aktorem z Burg
theater, słynnym odtwórcą Hamleta; także malarzem
i muzykiem.
Potem trzy inne panny Weber Konstancja, Józefa
i Zofia poczęły zabiegać o Mozarta. Zawsze lubiły tego
młodego kompozytora, który wyglądał tak samo wesoło
i melancholijnie zarazem, jak jego czerwony frak z czar
nymi, żałobnymi guzikami.
Wdowa Weber zaproponowała mu, żeby zamieszkał w jej
domu jako lokator. Mozart, ciągle jeszcze uczulony na
nazwisko Weber, dał się złapać na lep.
Ojciec Leopold grzmiał:


156



Tę madame Weber powinno się zakuć w łańcuchy
i oprowadzać po ulicach z tablicą na szyi: "Uwodzicielka
młodzieży" !
Próżny gniew! W Weberowskim domku trzech dziew
cząt Mozart szukał obrazu swej pierwszej wielkiej miłości
i po roku ożenił się z tą, która najbardziej przypominała
tamtą: z ciemnowłosą, wdzięczną Konstancją.
Wiele go to kosztowało! Ale potem: Stanzerl praw
dziwa, ciepła kobietka w domu. W każdym razie We
berka !
Zgoda ojca nadeszła nazajutrz po ślubie. Leopold Mozart
był zadowolony, że jego syn nie został mężem, lecz szwa
grem swojej byłej ukochanej.

Scherzo dmoll
Tam, gdzie Haydn śpiewał jako chłopiec i jeszcze jako
starzec wywierał wpływ na swoją epokę w Wiedniu,
klasyka była żartem!
Tam, gdzie komisje obyczajowe więziły pięknotki,
strzygły im głowy, a potem smarowały je smołą pano
wał melanż wiedeński, kiepski wprawdzie, lecz strasznie
zabaw ny.
Stosowano jeszcze tortury i pręgierz; procesy czarownic
odbywały się do roku 1776.
Lecz był także Schenbrunn, Prater, piwogródki, kawa
z mlekiem i do tego gazeta.
Wiedeń, w którym występek dawał sobie rendezvous
z muzami. Bogactwo i nędza, grubiaństwo i intelekt, a to
wszystko pod panowaniem cesarza ludu, Józefa, światłego
monarchy. Opera była jego teatrem marionetek; trajko
tała po włosku. Dyrygent włoski, Antonio Salieri, czło
wiek przeciętny, a przecież centralna osobistość w kręgu
primadonn i kastratów, kierował nią marnie, lecz autory
tatywnie.
Mozart czuł się kiepsko.
Nie odnosił specjalnych sukcesów i krucho było z za
robkami.
"Moja kochana żoneczko list do Konstancji mu
sisz się więcej cieszyć na mnie, niż na pieniądze."
Spacerując ze swym pieskiem Pimperlem, koncypował
rzeczy pokupne: divertimenta, utwory alla turca, tańce


157


Żona Mozarta, Konstancja,
z domu Weber.


niemieckie dla sali tanecznej "Zur Mehlgrube", wszyst
ko modne, a przecież s z t u k a. Muzyka rozrywkowa
dla tych, co płacili.
Sam Mozart był jednym z najlepszych tancerzy Wied
nia także zapalonym bilardzistą. Poza tym należał do
towarzystwa łuczniczego.
W karnawale występował jako Arlekin. Alojza była
Kolombiną. Szwagier Lange Pierrotem. Przy zmianie
partnerów rozmowy w wesołym staccato: "Świetny
Hamlet, ten twój mąż, Alojzo! A do tego taki wspaniały
Pierrot..." Szesnaście taktów dalej: "Wesoły jak Hamlet,
melancholijny jak Pierrot...! Gdybyż tylko można te rze
czy harmonijnie połączyć..."
To, co z Południa, zza Alp, z tym, co bardziej północne.
Marzenie i swojska rzeczywistość.

Fżgaro dawał tę możliwość! A wraz z nim Mozartowska
Zuzanna. Latyńska opera, przeniknięta niemieckim du
chem.
Anna Selina Storace, zwana Nancy, stała się teraz głów
ną postacią!

158


Nancy Storace, delikatna blondynka z Północy, o włos
kich aksamitnych oczach, miała lat dziewiętnaście, gdy
w maju 1786 wystąpiła jako Zuzanna w Mozartowskim
Weselu Figara. Początek jej życia to jakby dramatyczny
utwór z wieloma trzydziestodwójkowymi triolami, bardzo
włoskimi, a jednak punktowanymi z niemiecka, gdzie
basso i flet miały równorzędne partie.
Nancy Storace urodziła się w roku 1766 w Londynie
jako córka włoskiego kontrabasisty i angielskiej flecistki.
Mając lat dwanaście zaczęła uczyć się śpiewu u legen
darnego kastrata Venanzia Rauzziniego. Ć1w półmężczyzna
był w młodości tak bajecznie piękny, że zawsze powierza
no mu role primadonn. Potem jednak pojawiła się typo
wa dla kastratów straszliwa otyłość; Rauzzini wycofał się
ze sceny i został nauczycielem śpiewu w Londynie.
Nancy nauczyła się u niego tak wiele, że już jako pięt
nastolatka mogła zadebiutować we Florencji i potrafiła
zdystansować innego kastrata, wielkiego Luigi Marche
siego. Marchesi popisywał się co wieczór tak zwaną woltą
oktawową, półtonowymi pochodami w górę i w dół. ostat
nią nutę rozwibrowywał tak potężnie, że nazywano ją
"la bomba di Marchesi" bombą Marchesiego. Kiedy
pewnego wieczora Nancy Storace zaprodukowała taką
samą bombę koloraturową, Marchesi zażądał, aby śpie
waczkę zwolniono.
Nancy za tysiąc dukatów rocznej pensji udała się
do Wiednia. Dalszą ucieczką od tego, co włoskie, miało być
jej małżeństwo z angielskim skrzypkiem Fisherem. Ów
cyniczny wirtuoz bijał ją jednak mocno, tak że sam cesarz
zażądał rozwodu i wydalił skrzypka z granic Austrii.
Inny mężczyzna zatroszczył się teraz o Nancy był nim
baron Raimund Wetzler von Plankenstein. Posiadał on
rozległe kontakty towarzyskie, płacił rachunki śpiewaczki
i czynił sobie w związku z tym pewne nadzieje. Ale się
zawiódł.
Nancy wolała Mozarta.
A on zrobił z niej swoją Zuzannę.

Chodziło o jus primne noctis, o prawo feudalnego pana,
na podstawie którego hrabia chciał wziąć do łóżka poko
jówkę Zuzannę, narzeczoną swego lokaja, Figara.
Na takim podłożu rodziła się rewolucja.

159



Francuz Pierre Caron de Beaumarchais napisał tę sztukę
i dwa lata wcześniej wystawił ją w Paryżu. Beaumarchais,
nieokiełznany awanturnik z kupionym tytułem arysto
kratycznym, handlarz bronią i tajny agent, służalczy dwo
rak, a równocześnie rozbuchany gamin, swoim Figarem
zyskał sobie sławę rewolucjonisty.
Opowiadano, że na paryskiej premierze tłok był tak
olbrzymi, iż zaduszono kilka osób. Zdaniem Napoleona
wraz z Figarem zaczęła się już rewolucja "La revolution
deja en action!"
Cesarz Józef II zakazał wystawienia tej znakomitej ko

160


medii w Wiedniu jak zwykle "nie z powodów politycz
nych, lecz ze względu na moralność".
Lecz Mozart i jego włoski librecista Lorenzo da Ponte
postanowili tę właśnie komedię przerobić na operę. Myśleli
przy tym przede wszystkim o postaci Zuzanny, która nie
chciała być tylko przedmiotem, zwykłą subretką, napasto
waną przez hrabiego, lecz żywą istotą kochającą kobietą
pragnącą swobody dla swej miłości.
Dworski poeta da Ponte o siedem lat starszy od Mo
zarta, syn Żyda Jeremiasza Gerbera i jego żony Cheli
Pincherle, urodzony w weneckim getcie okazał się wy
starczająco wymowny, żeby wyperswadować swemu cesa
rzowi zastrzeżenia polityczne.
On oczekuje teraz od nas czegoś w rodzaju niemiec
kiego wodewilu w języku włoskim powiedział później
Mozartowi.
Po czym obydwaj wzięli się do roboty.
Premierę wyznaczono na maj 1786. Sam Mozart objął
kierownictwo muzyczne. Miał przy tym do dyspozycji
pierwszorzędny zespół.
Paolo Mandini z mediolańskiej Scali miał grać hrabiego,
Francesco Benucci Figara. Irlandczyk Michael O'Kelly
przewidziany był na "łotra" Basilia, a Bussoni, śpiewaczka
o "zachwycającej figurze", miała wdziać spodnie dziewczę
cochłopięcego Cherubina.
Zuzanna: Nancy Storace.

Jak to często się zdarza, gdy w grę wchodzą Włosi:
w Operze pełno jest geniuszów i intrygantów. Jeszcze
w czasie prób Salieri i jego stronnicy dają upust swej nie
nawiści do Mozarta.
Kompozytor Figara w czerwonym surducie i w kapelu
szu, obszytym galonem, stoi na scenie i nie zwraca uwagi
na to rozrabianie. Stara się operować argumentami czysto
muzycznymi i utrzymywać artystów w dobrym nastroju.
Jesteście wszyscy wspaniali! mówi ze szczerym
przekonaniem i posyła im ręką pocałunki. Potem zwraca
się do Nancy:
Miss, signorina, jeśli można = jeszcze coś ekstra!
Prowadzi ją między dekoracje i całuje.
Mozart podziwia swoją Zuzannę: jej wdzięk, jej skrom
ność, jej dziecięcy urok.
161


Odebrałem tej Laschi, Hrabinie, najpiękniejszą arię
powiada żebyś ją zaśpiewała ty, Nancy, Inglesina, Po
kojówka.
Ona odpowiada :
Przyjdź dziś do mnie na kolację.
Mozart przychodzi i zamiast kwiatów przynosi rulon nut
z koncertową arią Non tener, an'zato bene (Nie drżyj nigdy,
ukochany). Czyta napisaną na niej dedykację: "Dla Made
moiselle Storace i dla mnie".

W kilka wieczorów później huczy premierowy aplauz dla
Figara: "Bravo Maestro! Viva grande Mozart!"
A jednak opera ma tylko dziewięć przedstawień. Dzieło
Mozarta ustępuje miejsca modnej operze Cosa rara, napi
sanej przez mieszkającego w Wiedniu Hiszpana, Martina
y Soler. Potem wchodzi na afisz Doktor i aptekarz, wesoła
śpiewogra Karola von Dittersdorfa.
Mozart niewiele zarabia na swym Figarze. Tantiemy
wystarczają w sam raz na to, żeby Konstancja mogła po
jechać na kurację do Baden. Jest w ciąży.

Figaro nie był "operą kostiumową"; nie był dziełem
rokokowym o wyłącznie dekoracyjnym uroku. Był utwo
rem współczesnym, krytycznym dziełem sztuki.
To, że cesarz Józef II znalazł dlań jedynie przymiotnik
"czarujący", pozwala zaliczyć go do istniejących do dziś
konsumpcyjnych miłośników opery. Jak odłamek lustra od
zwierciedla owo słówko Józefa II tragedię geniusza sce
nicznego Mozarta.
Wkrótce po premierze Figaro pojawia się w Wiedniu
Stephen Storace, brat Nancy, blady, chorowity młodzieniec,
który żarliwie wielbi Mozarta.
Namawia go:
Niech pan przyjedzie do nas, do Londynu!
Nancy także chce wrócić do Londynu; bardziej niż kie
dykolwiek uważa teraz to miasto za swoją ojczyznę. Intrygi
włoskiej partii w Wiedniu i rywalizacja z Alojzą Lange
stały się dla niej nie do zniesienia.
JedŹ z nami prosi Mozarta.
Młody Irlandczyk, Michael O'Kelly, także zaklina kom
pozytora:
Niech pan jedzie z nami do Londynu! Przykro pa
trzeć, jak mało tu pana cenią. Nikt jeszcze nie odniósł

162


takiego triumfu jak pan swoim Figaremn! Ale ani cesarz,
ani publiczNość go nie zrozumieli.
Mozart jest podniecony jak rzadko.
Żywo potakuje przyjaciołom. Zna Londyn, był tam jako
chłopiec, klęczał przed grobem Haendla. Nazywano go. nad
Tamizą Miracle of nature. Wiedeń zaś dotąd uważa go za
pianistę, parającego się wodewilami.
W Londynie Mozart mógłby zostać drugim Haendlem.
O rany, jak chętnie bym pojechał! mówi. Wiecie
przecież, że jestem zagorzałym Angielczykiem. Ale...
Ale? pyta Nancy.

Mozart:
Stanzerl'jest przed połogiem. Nie może się podniecać,
żeby znowu nie straciła chłopaka, tak jak przed trzema
laty straciła Raimunda. Tak, powinien się urodzić nowy
chłopak, tutaj, w Wiedniu. Już wariujemy z radości.
W październiku rzeczywiście rodzi się chłopak i na cześć
ojca Mozarta otrzymuje imię Leopold. Malec umiera po
czterech tygodniach.
Mozart znajduje się na progu załamania nerwowego i fi
nansowego. Gnębi go gospodarz domu i wierzyciele. A par
tia włoska intryguje w dalszym ciągu.
Nancy, Stephen i O'Kelly jadą do Londynu sami. Nie
kiedy nadchodzą pocztą pozdrowienia.
Korespondencji Mozarta z Nancy Storace do dziś nie od
naleziono.

Podsumowując bez względu na to, czy współcześni to
uznawali czy nie Mozart wzniósł rokokową muzykę na
szlachetne wyżyny, a równocześnie zadał jej śmiertelny
cios.
Niektórzy zdawali sobie z tego sprawę; Neukomm, uczeń
Mozarta, nazywał go "muzycznym sankiulotem". Sztywnej
kobiecej strojności, pompatycznej włoskiej operze Mozart
ostatecznie rozwiązał gorset. Jakkolwiek posłusznie prze
strzegał reguł gry, pozwolił znowu szeroko odetchnąć mu
zyce. Po wczorajszych sztucznych girlandach trylów nastą
piły chwytające za serce kantyleny przede wszystkim
arie kobiece, które tak bardzo były związane z płcią wy
konawczyń, że wirtuozowska, świergotliwa technika kastra
tów musiała przed nimi skapitulować.
Mozart żądał "prawdziwych kobiet"!

163


Kastratom okazywał szorstką pogardę. "Da się im po
prostu wymrzeć" pisał w roku 1777 z Mannheimu.
W liście do salzburskiego abbe Bullingera szydził przede
wszystkim z owych tradycyjnych oper włoskich, "gdzie
primo uomo i primadonna nigdy nie występują razem;
w ten sposób kastrat może grać równocześnie kochanka
i kochankę, a sztuka staje się tym bardziej interesująca, że
podziwia się cnotę obojga zakochanych, posuniętą tak
daleko, iż dokładają oni wszelkich sił, aby uniknąć spo
sobności wypowiedzenia się in publico. Oto ma Pan sposÓb
myślenia prawdziwego patrioty! Niech Pan robi, co tylko
można, by muzyka otrzymała szybko tyłek, ponieważ to
jest najpotrzebniejsze; g ł o w ę już ma".
A więc precz z bezdusznymi marionetkowymi postaciami,
frontem do żywych, kochających ludzi do istot, oddy
chających pełną piersią!
Mozart tworzył role kobiece tak głęboko ludzkie, że
sięgały po nie chętnie także primadonny Salieriego. Ale
właśnie z tymi damami były zawsze piekielne kłopoty.
Szczególnie ciężkie przejścia miał z "wprawnym gard
łem", Kathariną Cavalieri właściwie Katchen Kava
lier córeczką nauczyciela z wiedeńskiego przedmieścia
Wahring. Ponieważ pobierała o wiele wyższą gażę niż
Mozart, obchodziła się z nim tak, jakby był jej nadwor
nym błaznem. W niemieckim singspielu Uprowadzenie
z seraju musiał dla niej wbrew swej woli napisać włoską
arię koloraturową Martern aller Arten (Żadna groźba sro
ga) co było artystyczną niekonsekwencją. Także w par
tii Elwiry zażądała Cavalieri dla siebie specjalnego, bły
skotliwego układu.
Mozart godził się dla niej na ustępstwa.
Okazał się też usłużny wobec primadonny Catariny Bon
dini. Gdy podczas prÓby Don Giovanniego w Pradze nie
potrafiła odpowiednio oddać okrzyku Zerliny, Mozart do
pomógł jej, własnoręcznie uszczypnąwszy ją w pośladek!
O wiele łagodniej obchodził się w Pradze z Józefiną
Duśek; chyba szczerze ją lubił. Również Dorota Wendling,
jego monachijska Ilia (w Idomeneo) zauważyła wkrÓtce,
że Mozart nie tylko ceni jej śpiew, lecz także jej kobiece
wdzięki.
Siedemnastoletniej Annie Gottlieb, swej pierwszej Pa
minie, ofiarował w dowód serdecznego hołdu mały wach

164


Siedemnastoletniej Annie Gotlieb, swej pierwszej
Paminie, ofiarował w dowód serdecznego hołdu mały wachlarz.
A gdy uboga i zapomniana Gotlieb zmarła w roku 1856,
Trzymała ów mozartowski wachlarz w sztywnych dłoniach. Role
kobiece, ruchliwe i wesołe, piękne i frywolne. Kiedy Zuzanna
przebiera pazia Cherubina za oficera, fagot i skrzypce
tańczą wraz. Kto ma kogo kochać? Zarówno kobiety, jak i
mężczyźni uważają, że Cherubin jest Czarujący. A kochają
Zuzannę. Co zaś dzieje się w szkole kochanków Cosi fan
tutte? Dwaj kochankowie przebierają się, by na wzajem
uwodzić swoje narzeczone. ów Kwartet zachowuje się nader
zuchwale, jak w erotycznych dramatach satyrycznych.
W don Giovannim, pod gładką muzyczną powierzchnią kryje
się tragiczna głębia. Donna Anna i donna Elwira nie są nie
są kobietami, które tylko przewracając oczami przysięgają
zemstę. Obok gniewu i podstępu idzie tu o kobiecą godność, o
ochronę znieważonej płci.
Metafizyka w nutach. Postaci kobiece u Mozarta są nie
tylko dekoracją dla świata mężczyzn sprawującego hegemonię.
Ujmują się za sobą. Litości dla kobiet! Także jako
zorganizowany członek związku mężczyzn, w zacisznej kryjówce
loży wolnomularskiej "dobroczynność", popiera Mozart to
hasło.
Trzej panowie ze sterczącymi warkoczykami i ciemnymi
żabotami wchodzą do siedziby loży. Mozart i jego wiedeńscy
współbracia Schikaneder, Ebstein i czarny abisyńczyk Angelo
soliwa zakładają swoje masońskie fartuszki. Moja żona mówi
Epstein zawsze jest zła, kiedy idę do loży. Tak samo zła
jest cesarzowa Teresa śmieje się czarny Soliman. Rany! ależ
by się złościła, gdyby jej mąż Franz także nałożył
fartuszek. Mozart w zadumie kobiety, to kochane stworzenia,
Nawet wtedy, gdy są uciążliwe i na to nic nie można
poradzić. Wystrzegajcie się tedy kobiecych sztuczek, to jest
pierwszy obowiązek w związku. To z twojej nowej opery pyta
epstein. Z Czarodziejskiego fletu potakuje Mozart. to
powinna być prawdziwa niemiecka opera kasowa sztuka jak
mówi Schikaneder. Coś bardzo dobrego. Emanuel Schikaneder,
brat z loży aktor, dyrektor teatru, od czasu do czasu
zajmujący się też wypożyczaniem parasoli, Napisał libretto
tej opery i SAM CHCE W NIEJ GRAć. sOLIMA śMIEJE SIę coś
dobrego śmieje się Soliman. Więc myślisz tylko o tym, żeby
plątały się tam baby, żeby pokazać piękno, a nie dać
zabłysnąć naszej mądrości? Nie lekceważ tego powiada
Mozart. Gdziekolwiek błyszczy piękno, czy to na scenie, czy
tu w sercu, ono rzeczywiście błyszczy. Służą mu wszystkie
primadonny razem wzięte. Epstein wygładza swój fartuszek.
Choć już wreszcie mówi niecierpliwie. Trzej wolnomularze
przybierają swoje najłagodniejsze miny naprawiaczy świata i
zatrzaskują się za nimi ciemne drzwi. W kilka lat później,
na przedstawieniu Czarodziejskiego fletu w Teater Auch der
Wien Schikanedera, pojawił się Beethoven. Stał przy barierze
dla orkiestry i wysuwał poza nią głowę osłaniając jedno
ucho, żeby lepiej słyszeć. do głębi przejęty i milczący jak
mumia. zauważył dyrygent Ignac Seifried. Także Goethe
wysłuchał Czarodziejskiego fletu. Uważał, że Mozart powinien
skomponować Fausta i zabrać się do drugiej części
Czarodziejskiego fletu. Kamień mądrości wpadł w wodę i kręgi
rozeszły się. Wpływy Mozarta rozprzestrzeniały się. Ale
samego Mozarta już nie było. W roku 1791 W roku prapremiery
swego Czarodziejskiego fletu, zmarł w wieku lat 35. Przez
półtora dnia leżał w czarnym stroju bractwa śmierci złożony
na marach obok swego fortepianu. A potem nastąpił ów pogrzeb
opisany w miejskich aktach Wiednia pod hasłem Mozart.
6 Grudnia koło trzeciej po południu, żałobny pochód
śpiesznie sunie przez Schuelestrasse. Dwa konie ciągną
wiejską furę, do której dwoma rzemieniami przymocowano
świerkową trumnę. A obok postępuje czterech żałobników. na
twarze zaciągnięte mają czarne kaptury z otworami na oczy.
Za nimi idzie kilku mężczyzn. Sami mężczyźni. Legenda mówi,
że wiał wówczas porywisty wicher z deszczem; w
rzeczywistości pogoda przez cały czas była bezwietrzna.
Temperatura wynosiła trzy stopnie powyżej zera. Nikt nie
wie, dlaczego przy bramie cmentarza St. ilart ostatni
przyjaciele rozeszli się. Dalej idą tylko opłaceni
żałobnicy. Zanoszą trumnę do zbiorowego grobu. Konstancja
Mozart jest chora, leży w łóżku. Gdy później pragnie
odwiedzić grób, nikt nie potrafi jej powiedzieć,gdzie on się
znajduje. Jako dowÓd, poświadczający ostatnią drogę jej męża
ma tylko rachunek: "Pogrzeb III klasy,wolfgang A. Mozart,
kompozytor, zgodnie z rozporządzeniem cesarskim osiem
guldenów osiemdziesiąt sześć centówplus trzy guldeny ekstra
za wóz". Ponieważ przyczyny śmierci do dziś nie
wyświetlono,z biegiem czasu rodziły się rozliczne domysły.
Współcześnirozpowszechniali pogłoskę, jakoby Mozarta otruł
jego rywal, Salieri. Tę wersję podjął poeta Aleksander
Puszkin. Sto czterdzieści lat później wdowa po niemieckim
generale, Matylda Ludendorff, starała się za pomocą
dziwacznych argumentów wykazać, że Mozart został
zamordowanyprzez wolnomularzy. Poeta Gottfried Benn, z
zawodu lekarz Kasy Chorych,w roku 1930 w swoim eseju Problem
geniusza przypuszczał,że była to "melancholia połączona z
manią otrucia". Lekarze i muzykolodzy przyjmują dzisiaj, że
Mozart,osłabiony przez chorobliwą melancholię, zmarł na
wirusową grypę. Prawie wszystkie kobiety z bliskiego
otoczenia Mozartaprzeżyły go o kilka dziesięcioleci. Nancy
Storace żyła do roku 1817, przeważnie w Londynie. Alojza
Lange wkrótce po śmierci Mozarta rozeszła sięze swym mężem
Józefem, przez pewien czas wiodław Wiedniu prÓżniacze życie
bogatej damy, a potem wyruszyła jako primadonna na sezonowe
tournee: do Bremy,Frankfurtu, Hamburga i Amsterdamu. W Eutin
pod Hamburgiem odwiedziła wuja, Franciszka Antoniego
Webera,i poznała jego syna, a swego kuzyna, Karola Marię
Webe167ra, póŹniejszego kompozytora. Zmarła w roku 1839,
mająclat siedemdziesiąt dziewięć, w rodzinnym mieście
Mozarta w Salzburgu. Jej siostra Józefa wystąpiła w
Czarodziejskim flecie:była pierwszą KrÓlową Nocy. Lecz
najmłodsza Zofia, owamała Weberka, której Mozart poświęcał
najmniej uwagi,była jedyną kobietą, która czuwała przy nim w
godzinieśmierci. Konstancja wyszła za mąż w jakiś czas po
śmierci Mozarta za swego lokatora, sekretarza poselstwa
duńskiego,Georga Nikolausa Nissena, szczerego wielbiciela
Mozarta.Zmarła w pięćdziesiąt lat po Wolfgangu Amadeuszu
Mozarcie jako wdowa po "radcy von Nissen". Nikt nie może jej

zarzucić, że nie kochała swego pierwszego męża. Nie
wiedziała tylko nigdy, kim właściwie był.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Hans Słowiki w aksamitach WIELBION
Hans Słowiki w aksamitach SCHMELIN
Hans Słowiki w aksamitach KWARTET
Hans Słowiki w aksamitach PATTI
Hans Słowiki w aksamitach PROLOG
Hans Słowiki w aksamitach SPIS
Hans Słowiki w aksamitach OPERETKA
Hans Słowiki w aksamitach LIND
Hans Słowiki w aksamitach NIEMCY
Hans Słowiki w aksamitach WAGNER
Hans Słowiki w aksamitach ROSSINI
Andersen Hans Christian Słowik
Mozart & Schubert TEACHER S NOTES
Mozart listy
Psychologia w skutecznym zarządzaniu Hans Michael Klein, Christian Kolb

więcej podobnych podstron