2009 klucz pp probna id 2061655 Nieznany


Próbny egzamin maturalny z matematyki

1

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy



ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA

POZIOM PODSTAWOWY



Numer

Liczba

Etapy rozwiązania zadania

Uwagi dla egzaminatorów

zadania

punktów

Końce przedziału muszą być

poprawnie ustalone.

1.1 Zapisanie dziedziny funkcji f: 7,

ł 2 .

1

Akceptujemy zapisy typu:

x ∈ ł 7, 2 , ł 7 ń x ń 2 .

1

Miejsca zerowe mogą być odczytane

1.2 Podanie miejsc zerowych funkcji: x = ł , 4 x = .

1

z wykresu, nie wymagamy zapisu

4

stosownych obliczeń.

Naszkicowanie wykresu funkcji



y

8

7

6

1

Jeśli dziedzina została poprawnie

5

wyznaczona, to akceptujemy wykres

1.3

4

1

3

nawet bez wyraźnie oznaczonych

2

końców łamanej.

1

x

-8

-7

-6

-5

-4

-3

-2

-1

1

2

3

4

5

-1

-2

-3



Końce przedziału muszą być

poprawnie ustalone.

1.4 Zapisanie zbioru wartości funkcji: 1,

ł 7 .

1

Akceptujemy zapisy typu:

y ∈ ł ,

1 7 , ł1 ń y ń 7 .

Próbny egzamin maturalny z matematyki

2

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





2.1 Obliczenie: Ω = 6 6 = 36 .

1

Obliczenie A , gdzie A jest zdarzeniem, że utworzona liczba jest 2.2

1

większa od 52: A = 1 4 +1 6 = 10 .

Zdający może narysować tabelę

10

5

o wymiarach 6 na 6 i odczytać

2.3 Obliczenie prawdopodobieństwa zdarzenia A: P( ) A =

=

.

1

rozwiązanie. Za prawidłową

36 18

odpowiedź przyznajemy komplet

punktów.

II sposób rozwiązania (metoda drzewa):



Narysowanie drzewa z zaznaczeniem istotnych gałęzi.

2





2.1

1

5

6

3

4

5

6

1

2

3

4

5

6



2.2 Zapisanie

prawdopodobieństw na istotnych gałęziach drzewa.

1



Obliczenie prawdopodobieństwa zdarzenia A: 2.3

1 1

1

5

P( )

A =

4 + =

.

1

6 6

6 18

Próbny egzamin maturalny z matematyki

3

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





siną



3.1 Wykorzystanie związku tgą =

w przekształcaniu tożsamości.

1

cosą

1 sin2

ł

ą

Punkt przyznajemy za poprawne

3.2 Przekształcenie lewej strony tożsamości do postaci:

.

cosą

1

wymnożenie nawiasów na dowolnym

3

etapie rozwiązania tego zadania.

2

2

ą +

ą =



3.3 Wykorzystanie związku 1

sin

cos

w przekształcaniu

1

tożsamości.

Sformułowanie wniosku: śPodana równość jest tożsamością” lub Wniosek musi być konsekwencją

3.4

1

sformułowanie równoważne.

wykonanych przekształceń.

3 ( 7

1+ 2 )

Wystarczy zapis

4

S =

(nie

7

Obliczenie sumy 7 początkowych wyrazów ciągu geometrycznego: 3

musi być to oddzielny zapis, może

4.1

1

S =

(1 7

+

=

.

1

występować, np. jako jedna ze stron

7

) 129

2

4

4

równania w czynności 4.3).

Zdający nie musi obliczyć wartości

sumy S .

7

4

Zapisanie sumy 7 początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego 3

Nie musi to być oddzielny zapis, może

4.2

2 + 6 r

1

występować, np. jako jedna ze stron

w zależności od

4

r: S =

7 .

równania w czynności 4.3.

7

2

3

3

2 + 6

2 + 6

4.3

r

1

r

129

Ułożenie równania z niewiadomą

4

4

r:

7 = (

7

1+ 2 ) .

1

Może też być:

7 =

.

2

4

2

4

9



4.4 Rozwiązanie równania: r = .

1

7

Próbny egzamin maturalny z matematyki

4

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





Przyznajemy 1pkt za przedstawienie

metody rozwiązania nierówności

kwadratowej: np. zapisania podanej

5.1 Przekształcenie nierówności do postaci: x( x ł 4) < 0 .

1

nierówności w postaci: x ł 2 < 2 lub narysowanie wykresu funkcji

y = ( x ł 2)2 ł 4 , itp.

Dopuszczamy przedstawienie zbioru

rozwiązań na osi liczbowej, o ile

5.2 Rozwiązanie nierówności: x ∈ ( , 0 4) .

1

zdający wyraźnie zaznaczy przedział

otwarty.

Lewa strona równania musi mieć

5

5.3 Przedstawienie równania w postaci, np. 2

x ( x + 6) ł 4( x + 6) = 0 .

1

postać sumy iloczynów, w których

występuje ten sam czynnik.

Przedstawienie równania w postaci iloczynu czynników liniowych, 5.4 np. ( x +6)( x + 2)( x ł 2) = 0.

1

Przyznajemy punkty w czynności 5.3,

5.4 i 5.5, gdy zdający podaje

wszystkie pierwiastki wielomianu

5.5 Wyznaczenie wszystkich rozwiązań równania: x = ł6, x = ł2, x = 2 .

1

W ( x)

3

2

= x + 6 x ł 4 x ł 24 bez jakichkolwiek obliczeń (np. przez

zastosowanie tw. o pierwiastkach

wymiernych wielomianu).

5.6 Podanie odpowiedzi: x = 2 .

1



Próbny egzamin maturalny z matematyki

5

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





Przyznajemy punkt, gdy z dalszego

6.1 Zapisanie, które boki trójkąta są równej długości: AC = BC .

1

toku rozumowania wynika, że zdający

poprawnie wybrał równe boki trójkąta.

Wystarczy, że zdający poda

6.2 Wyznaczenie równania prostej AB: 5

y = ł x ł .

1

współczynnik kierunkowy prostej AB.

Zapisanie równania rodziny prostych prostopadłych do prostej Wystarczy, że zdający poda

AB:

6.3

współczynnik kierunkowy prostej

y = x + b .

1

prostopadłej do prostej AB.

6.4 Wyznaczenie równania osi symetrii trójkąta: 1

y = x ł .

1



II sposób rozwiązania: (z własności symetralnej) 6.1 Oznaczenie dowolnego punktu leżącego na poszukiwanej symetralnej, 1

np. P = ( x, y) i zapisanie własności AP = BP .

Wyznaczenie długości odcinków AP i BP i zapisanie równania: 6

6.2

(

1

x + )2 + ( y + )2 = x + ( y + )2

2

4

1

5 .

Doprowadzenie równania do postaci równania pierwszego stopnia z 6.3 dwiema niewiadomymi, np. 8 x + 2 y +17 =10 y + 25.

1

6.4 Zapisanie odpowiedzi: y = x ł1.

1



III sposób rozwiązania:



6.1 Zapisanie, które boki trójkąta są równej długości: AC = BC .

1

6.2 Wyznaczenie współrzędnych środka odcinka AB: D = ( 2,

ł ł3).

1



Przyznajemy punkt, gdy z toku

Zauważenie, że prosta przechodząca przez punkty rozumowania wynika, że zdający

6.3

C i D jest osią

1

symetrii trójkąta ABC.

stosując tę metodę poprawnie wybrał

równe boki trójkąta.

6.4 Wyznaczenie równania osi symetrii trójkąta: 1

y = x ł .

1



Próbny egzamin maturalny z matematyki

6

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





Jeśli zdający rozpatruje ostrosłup



prawidłowy inny niż czworokątny, to



oceniamy czynność 7.1, za czynności



7.2 i 7.3 nie przyznajemy punktów.



Pozostałą część rozwiązania tego



zadania oceniamy według schematu.

7.1

H

1





ą





d

a

7



Obliczenie wysokości ostrosłupa: H = 2 .

Obliczenie długości przekątnej podstawy ostrosłupa: d = 4 3



7.2

1

albo długości krawędzi podstawy: a = 2 6 .

7.3 Obliczenie objętości ostrosłupa: V = 16 .

1



Oznaczenie długości krawędzi sześcianu, np. b i zapisanie równania: 7.4

1

3

b = 16 .

Zdający może podać wynik w postaci,

7.5 Obliczenie długości krawędzi sześcianu:

3

b = 2 2 .

1

np.

3

b = 16 lub wartość przybliżoną

pierwiastka.

8.1 Obliczenie kapitału końcowego: K = 91029 = 9261.

3

1



Zapisanie równania z niewiadomą K – kapitałem początkowym: 0

8

8.2

3



5 ś

1

K 1+

= 9261.

0 ś

ź



100

8.3 Obliczenie kwoty K : 8000 zł.

0

1



Próbny egzamin maturalny z matematyki

7

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy



Wprowadzenie oznaczeń, np. takich jak na poniższym rysunku: x = PB , h –wysokość odciętego trójkąta.





C



F





9

9.1

1





h





A

D

P

x

B

Wykorzystanie podanej proporcji do wyznaczenia długości odcinków: AD = 6 , DB = 12 .

1

1 1



9.2 Zapisanie równania: x h = 1815.

1

2

4 2

Zapisanie zależności między x i h z wykorzystaniem podobieństwa 9.3

h

15

5

trójkątów CDB i FPB: =

= .

1

x

12

4

9.4 Obliczenie długości odcinka PB: PB = 3 6 cm.

1



Próbny egzamin maturalny z matematyki

8

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





II sposób rozwiązania:



Wprowadzenie oznaczeń, np. takich jak na poniższym rysunku: x = PB , h –wysokość odciętego trójkąta.



C





F





9.1

1





h





A

D

P

x

B



Wykorzystanie podanej proporcji do wyznaczenia długości odcinków: AD = 6 , DB = 12 .

P

2

2



9.2 Obliczenie proporcji:

DBC

"

= stąd P

= P

.

"

"

1

P

3

DBC

3 ABC

AB

" C

Stwierdzenie, że DBC

"

ź " PBF i wykorzystanie twierdzenia o



2

P

⎛ 12 ś

stosunku pól figur podobnych do zapisania proporcji: DBC

"

= ś

ź

P

ś PB ź

" PBF





9.3

2

1

2

P AB

" C

⎛ 12 ś

stąd 3

= ś

ź .

1

ś PB ź

P





4 AB

" C

2



144

9.4 Obliczenie długości odcinka

3

PB :

=

, PB = 3 6 .

1

2

1

PB

4

Próbny egzamin maturalny z matematyki

9

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





III sposób rozwiązania: (czynności 9.3 oraz 9.4) Stwierdzenie, że DBC

"

ź " PBF i wykorzystanie twierdzenia

o stosunku pól figur podobnych do zapisania proporcji: 9.3

2

1

P AB

" C

P

8

2 6

2

DBC

"

3

k =

=

= stąd k =

.

P

1

3

3

PBF

"

P

4 AB

" C

Obliczenie długości odcinka PB:



9.4

DB =

3

k stąd PB = 12

= 3 6 .

1

PB

2 6

ż100 a +10 b = 20

T

ż⎪ (10) = 20

10.1 Zapisanie układu: ⎨

.



⎩900

1

Wystarczy zapis ⎨

a + 30 b = 90

T

⎪⎩ (30) = 90

ż



a = 1

⎪⎪

20

10.2 Rozwiązanie układu: ⎨

.

1



3

10

⎪ b =



2

1

Akceptujemy sam wzór bez podania

2

3

10.3 Zapisanie wzoru funkcji: T ( n) =

n +

n, n ∈ N .

1

20

2

założenia n ∈ N .

1



2

3

10.4 Zapisanie równania:

n +

n = 50 .

1

20

2

Zdający nie musi wyznaczyć

10.5 Rozwiązanie równania i wyznaczenie liczby kartek : 20.

1

ujemnego rozwiązania równania.

Próbny egzamin maturalny z matematyki

10

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





D

C





F





A

B

11.1

1





11





E

Uzasadnienie, że trójkąty DCF, DAE i EBF są równoramienne (wykorzystanie założenia, że AB = BC = CD = DA i trójkąty AEB oraz BFC są równoboczne).

Obliczenie miary kąta



11.2

DAE lub FCD:

1

DAE =

FCD = 90° + 60° = 150° .

11.3 Obliczenie miary kąta EBF : EBF = 360° ł 2 60° ł 90° = 150° .

1



Zapisanie, że trójkąty



DCF, DAE i EBF są przystające (z cechy 11.4 przystawania bkb) i wyciągnięcie wniosku o równości boków trójkąta 1

DEF.

Próbny egzamin maturalny z matematyki

11

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy





Wprowadzenie oznaczeń i zapisanie zależności między liczbą dziewcząt i liczbą chłopców: np.

12.1 x – liczba dziewcząt,

1

y – liczba chłopców,

x ł 6 = y .



12.2 Zapisanie równania: x = 60%( x + y).

1



ż x = 0,6( x + y)

12.3 Zapisanie układu równań: ⎨

.

1

⎩ x ł 6 = y

Rozwiązanie układu i sformułowanie odpowiedzi: Wystarczy, że zdający poda liczby

12.

12.4

1

dziewcząt i chłopców.

x = 18 , 12

y =

. W klasie jest 30 osób w tym 12 chłopców.

II sposób rozwiązania:



Wprowadzenie oznaczeń :

12.1

x – liczba osób w klasie,

1

0,6 x – liczba dziewcząt, 0, 4 x – liczba chłopców.



12.2 Zapisanie równania: 0,6 x ł 6 = 0, 4 x .

1



12.3 Rozwiązanie równania: x = 30 .

1

12.4 Podanie odpowiedzi: W klasie jest 30 osób w tym 12 chłopców. 1





Za prawidłowe rozwiązanie każdego z zadań inną metodą niż przedstawiona w schemacie przyznajemy maksymalną liczbę punktów.







Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2009 MAJ OKE PP PR ODP id 20616 Nieznany
biologia 03 pp probna klucz
2009 recycling id 2010369 Nieznany
Arkusz Maturalny Maj 2009 J J Polski PP Klucz
2009 EGZ WSTEPNY NA AM id 20616 Nieznany
2009 klucz bio pp
2009 08 Little and Big id 20616 Nieznany
Czas mistrzów matura próbna 2009 odp PP
2009 Popovic et al JB id 206166 Nieznany
2009 01 The Naked Wiki id 20616 Nieznany
biologia 06 pp probna2 klucz

więcej podobnych podstron