zrodla prawa administracyjnego w swietle Konstytucji


zrodla prawa uregulowane sa w Konstytucji w trzecim rozdziale, sa to artykuly od 87 do 94. Wymienione tam zostaly takie akty normatywne, jak: konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy miedzynarodowe i rozporzadzenia, jako akty powszechnie obowiazujace na terenie kraju oraz akty prawa miejscowego, na obszarze dzialania organow ktore je wydaly. Artykul 93 wymienia akty prawa wewnetrznego: uchwaly i zarzadzenia, a artykul 94 akty prawa miejscowego wydawane przez organy samorzadu terytorialnego i terenowe organy administracji rzadowej.
Polska Konstytucja z 1997 dzieli zrodla prawa administracyjnego na:
1) z. powszechnie obowiazujace
2) z. prawa o charakterze wewnetrznym
Adresaci:
Ad.1. obywatele i inne podmioty, takie jak: osoby prawne, instytucje, organizacje, stowarzyszenia, partie polityczne.
Ad.2. wylacznie jednostki organizacyjne podlegle jednostce stanowiacej prawo
zrodla pr. powszechnie obowiazujacego wymienione zostaly wyczerpujaco (system zamkniety pod wzgledem podmiotowym i przedmiotowym) w art. 87 Konst :
a)Konstytucje
b)Ustawy
c)ratyfikowane umowy miedzynarodowe
d)rozporzadzenia
Natomiast na obszarze dzialania organow ktore je ustanowily (e) akty prawa miejscowego.
Powyzszy katalog nalezy uzupelnic o:
rozporzadzenia z moca ustawy wydane przez Prezydenta RP w okresie stanu wojennego, gdy Sejm nie moze zebrac sie na posiedzenie (art.234 Kost.),
uklady zbiorowe pracy (art.59 ust. 2 Konst.),
zasady prawa miedzynarodowego, nieratyfikowane umowy miedzynarodowe i prawotworcze uchwaly organizacji miedzynarodowych, bo zgodnie z art. 9 Konst. Polska przestrzega wilzacego ja prawa miedzynarodowego
Podmiotowe zamkniecie zrodel pr. powszechnie obowiazujacego w Konst. polega na wyszczegolnieniu organow wladzy publicznej i spolecznych podmiotow wladzy, ktoz przysluguja kompetencje prawotworcze.
zrodla o charakterze wewnetrznym, czyli uchwaly Rady Ministrow, zarzadzenia Prezesa RM oraz ministrow i inne. Konst. w art. 93 wskazuje na ich podstawowe cechy. Szczegolna pozycje zajmuja regulaminy Sejmu i Senatu, sa poza generalna hierarchia norm: ponizej Konstytucji; musza byc z nia zgodne.
zrodla prawa wewnetrznie obowiazujacego zostaly wymienione przykladowo.
Na strazy hierarchii aktow normatywnych stoi Trybunal Kinstytucyjny.

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rozporzadzenia jako zrodla prawa administracyjnego
Lokalne zrodla prawa administracyjnego – zarys systemu
Zrodla prawa administracyjnego
żródła prawa i skarga konstytucyjna
Konstytucja jako zrodlo prawa administracyjnego
Skutecznosc norm prawa miedzynarodowego w prawie wewnetrznym w swietle Konstytucji
Tygodnik Prawa Administracyjnego z 18 czerwca 08 (nr 118)
Podstawy prawa administracyjnego2012
Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 r ebook demo
Europeizacja prawa administracyjnego; miedzynarodowe prawo administracyjne
Tygodnik Prawa Administracyjnego z 27 sierpnia 08 (nr 167)
KI POJĘCIE PRAWA, PRAWA ADMINISTRACYJNEGO, ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
KI IDENTYFIKACJA ŹRÓDEŁ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Pojęcie i źródła prawa energetycznego w UE
Tygodnik Prawa Administracyjnego z 20 sierpnia 08 (nr 162)

więcej podobnych podstron