miedzy nami polonistami 1 demo


Zapraszamy na łamy!
O pożytkach płynących z czytania
Amerykański psychoanalityk Bruno Bettelheim dowodził, że baśń jest dla
dziecka nieocenioną pomocą w rozwiązywaniu nieuświadomionych proble-
mów. Dziecko, zanim nauczy się myśleć abstrakcyjnie, poznaje świat głównie
dzięki swojemu doświadczeniu. Baśń dostarcza mu więc użytecznej wiedzy,
jak skutecznie radzić sobie z różnymi życiowymi sytuacjami. Ale baśnie z powodzeniem można wy-
korzystywać również w pracy dydaktycznej ze starszymi dziećmi ( Cudowne i pożyteczne). Do
tego numeru dołączamy płytę z nagraniem trzech baśni Hansa Christiana Andersena w przekładzie
Bogusławy Sochańskiej i w wykonaniu Jerzego Stuhra. Do każdego z nagranych utworów został
opracowany scenariusz lekcji ( dział Scenariusze). Mamy nadzieję, że zarówno nagrania, jak
i scenariusze pozwolą Państwu w pełni wykorzystać edukacyjny i wychowawczy potencjał ukryty
w baśniach genialnego Duńczyka, którego dwusetną rocznicę urodzin obchodziliśmy w mijającym
roku.
Rok Andersenowski zaowocował w Polsce wydaniem 29 baśni przetłumaczonych po raz pierwszy
bezpośrednio z języka duńskiego ( Nowe baśnie Andersena). Do tej pory Andersen był
tłumaczony przede wszystkim z języka angielskiego, niemieckiego i francuskiego i, jak pisze
Bogusława Sochańska, tłumaczenia te aż roiły się od przekłamań i nieścisłości, co w konsekwencji
doprowadziło do tego, że  Andersen został zamknięty w dziecięcym pokoju . A jak dowodzi
autorka nowego przekładu, duński baśniopisarz miał ambicję pisać przede wszystkim dla dorosłych
czytelników ( Andersen nie tylko dla dzieci).
Terapeutyczne właściwości mogą mieć nie tylko baśnie, ale również inne utwory literackie, i to
niekoniecznie takie, które powszechnie się uważa za arcydzieła ( Czy książki mogą leczyć?).
Świetne efekty, na przykład w nauce zasad ortograficznych, może przynieść także czytanie połączo-
ne z kolorowaniem w wyrazach liter, których pisownia sprawia nam trudność ( Rz w kolorze
blue).
Tak więc nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że pożytków z czytania jest bez liku. I nieko-
niecznie trzeba czytać książki. Wiele zalet, jak przekonuje znany rysownik Henryk Sawka, ma
również czytanie gazet. Można się z nich na przykład dowiedzieć, jaką książkę warto przeczytać...
( Wymyśliłem wzór na scs).
Życzę przyjemnej lektury!
Paweł Mazur
redaktor naczelny
 Między nami polonistami
SPIS TREŚCI
Czasopismo dla nauczycieli
szkół podstawowych
i gimnazjów
Adres redakcji: Opinie
al. Grunwaldzka 413
PrzePiS na edukację . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
80-309 Gdańsk
tel. (58) 340 63 07
Rz w kolorze blue. Rozmowa z Lesławem Furmagą,
fax (58) 340 63 21
twórcą Kolorowej Ortografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Dział sprzedaży:
Bogusława Sochańska: Andersen nie tylko dla dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
tel. (58) 340 63 60
Czy książki mogą leczyć? Rozmowa z dr Iwoną Zachciał,
biblioterapeutką . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Adres do korespondencji:
 Między nami polonistami
Tatiana Witkowska: Cudowne i pożyteczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
skr. poczt. 59
80-876 Gdańsk 52
e-mail: mnp@gwo.pl
Scenariusze
Marta Las: Baśń o rezolutnym Jasiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Redaktor naczelny:
Paweł Mazur
Joanna Piasta-Siechowicz: Ratować, co najlepsze! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Lidia Kozuba: Dlaczego cesarz jest nagi? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wydawca:
Gdańskie Wydawnictwo
Tatiana Witkowska: Książę nie chce już księżniczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Oświatowe sp. z o.o.
al. Grunwaldzka 413
Joanna Piasta-Siechowicz: Zobacz! Tak jak w baśni... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
80-309 Gdańsk
KRS 0000125773 Aleksandra Stawiszyńska: Jak rozpoznać imiesłów przymiotnikowy? . . . . . . 22
przy Sądzie Rejonowym
Załączniki do scenariuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
wGdańsku
Redaguje kolegium:
Nauczyciel ma pomysły
Jacek Foromański
Anna Herzog Zofia Pieńkowska: Zostań ekspertem od Andersena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Paweł Mazur
Weronika Lewandowska: 100 zastosowań grzebienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Aleksandra Stawiszyńska
Tatiana Witkowska
Lesław Furmaga: Ćwiczenia Ortofrajdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Judyta Śliwińska: Kim jestem? Co czuję? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Projekt graficzny:
Iwona Kuzioła-Duczmal
Godzina wychowawcza
Projekt okładki:
Sławomir Kilian Małgorzata Firsiof: Nauczmy dzieci wartości (2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Ilustracje:
Psychologia w szkole
Sławomir Kilian
Hubert Czemierowski: Jak hartuje się grupa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Zdjęcia:
Leszek Jakubowski
Poradnia językowa
Helena Kajetanowicz: Dlaczego rozszalała burza szła do lasu? . . . . . . . . . . . . 40
Skład systemem TEX:
Lech Chańko
Edward Auczyński:  Kredyt Bank czy  Bank Kredytowy ? . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Druk i oprawa:
Czytelnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Normex, Gdańsk
Redakcja zastrzega sobie pra-
Dzwonek na przerwę
wo skracania i redagowania
nadesłanych tekstów. Wymyśliłem wzór na scs. Rozmowa z Henrykiem Sawką . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
opinie
Rz w kolorze blue
Rozmowa z Lesławem Furmagą, twórcą systemu dydaktycznego
Kolorowa Ortografia  Ortofrajda
Na czym polega stworzona przez Pana me- przykład z upraszczaniem ułamków. Zacząłem
toda nauczania zasad ortograficznych? więc szukać sposobów, jak rozwiązać te proble-
my. Któregoś razu, wracając ze szkoły, zobaczy-
Ortofrajda nie uczy reguł ani zasad! Podstawą
łem na ulicy szyld:  Rzemieślnicy i kupcy . Wy-
systemu jest barwny zapis słowa, a mówiąc do-
raz  rzemieślnicy wyraznie się odznaczał, bo
kładniej  tych liter i połączeń literowych, któ-
był napisany na granatowym tle. Kilka dni póz-
rych pisownia sprawia uczniom najwięcej pro-
niej ten szyld stanął mi przed oczami, kiedy
blemów. Literce ó przyporządkowany jest kolor
musiałem w czasie lekcji napisać wyraz  rze-
różowy, ż  zielony, h  brązowy, rz jest pisa-
mieślnik na tablicy. Wyraznie zobaczyłem gra-
ne na granatowo, a wyjątki oznaczono kolorem
natowe tło, a na nim rz. Byłem wówczas w szó-
czerwonym. Kolorowa Ortografia wymaga, aby
stej klasie i zaczytywałem się w powieściach
uczeń, pisząc czarnym długopisem na przykład
Sienkiewicza. Wpadłem więc na pomysł, aby
wyraz  król , literę ó w tym wyrazie napisał ró-
przepisać... Potop, zaznaczając trudne słowa
żowym mazakiem lub w miejsce tego ó wstawił
różnymi kolorami. A było tam mnóstwo kłopot-
różową plamkę. I to jest zasada, zgodnie z któ-
liwych wyrazów z ó, h, ż i rz! Kiedy przepisa-
rą opracowałem moją metodę. Uczeń, który ma
łem w ten sposób pierwszy tom powieści, mo-
kłopoty z ortografią, nie musi się uczyć na pa-
je kłopoty z ortografią praktycznie się skończy-
mięć zasad poprawnej pisowni. Wystarczy, że
ły. Oczywiście wielokrotnie ten kolorowy Potop
pisząc dowolny tekst, pokoloruje sobie orto-
sobie podczytywałem, aby poprawna pisownia
chochliki (taką sympatyczną nazwę przyjąłem
trudnych wyrazów utrwaliła mi się w pamięci.
na oznaczanie tych kłopotliwych liter) i w ten
sposób, niejako podświadomie, zapamięta, jak
Osobie z dysortografią chyba niełatwo jest
poprawnie napisać dany wyraz. Ortofrajda jest
zapamiętać pisownię kilku tysięcy trudnych
zatem ortografią kolorową i świadomą  wy-
wyrazów?
klucza bowiem popełnienie błędu przez nie-
Policzyłem wyrazy, których pisownia może spra-
uwagę, w wyniku pośpiesznego pisania. Ko-
wiać kłopot. I ku mojemu zaskoczeniu okaza-
nieczność użycia koloru w miejscu pojawienia
ło się, że nie jest ich wcale tak dużo. W każ-
się ortograficznej trudności zmusza ucznia do
dym razie nie 10 czy 15 tysięcy, ale powiedzmy
namysłu.
3 tysiące, a to już jest zasadnicza różnica. Ta-
Jak Pan odkrył, że kolorując litery, można się
ki zbiór wydał mi się możliwy do opanowania.
nauczyć poprawnej pisowni trudnych wyra-
Ucznia zwykle przeraża słownik ortograficzny.
zów?
Widzi opasły tom i myśli sobie:  Nigdy tego
wszystkiego nie zapamiętam! . A przecież pi-
Sam jestem dysortografem. Szkoła to była dla
sownia większości wyrazów, które się znajdują
mnie gehenna. Nie potrafiłem nic poprawnie
napisać ani przeczytać. Ciągle słyszałem od na- w słowniku, raczej nie sprawia kłopotów. Trud-
uczycieli:  Furmaga, masz króliczy móżdżek. no na przykład zrobić błąd w wyrazach  kot ,
Przepiszesz te wyrazy po sto razy! . I przepi-  masa lub  kanapa . Dlatego wydałem słownik
sywałem. Nie dawało to jednak żadnych efek- ortograficzny zawierający tylko 3 tysiące słów,
tów. W dalszym ciągu robiłem błędy. Kłopoty a obecnie przygotowuję jego nową wersję ogra-
miałem również z działaniami na liczbach, na niczoną jedynie do tysiąca haseł.
6
opinie
Stworzona przez Pana metoda ogranicza się
wyłącznie do nauki pisowni wyrazów z ó,
rz, ż i h. A nie próbował Pan objąć swoją
metodą inne problemy ortograficzne?
To nie przypadek, że w Ortofrajdzie jest tyl-
ko pięć kolorów. Znaki drogowe lub morskie
też mają ich tylko pięć. Dlaczego? Ponieważ
tyle jesteśmy w stanie szybko i bez problemu
opanować. Dodanie kolejnego koloru rozbija
system i czyni go nieskutecznym. Dlatego Or-
tofrajda zajmuje się wyłącznie pisownią ó, rz,
ż i h. Piątym kolorem, czerwonym, oznacza-
my wyjątki. Mógłbym wzbogacić metodę na
przykład o pisownię wyrazów z i na końcu,
ale skutek byłby taki, że system przestałby do-
brze działać. Przećwiczyłem to na dzieciach.
Z pięcioma kolorami nie mają najmniejszego
problemu. Kiedy dołożyć im szósty i siódmy,
Lesław Furmaga (ur. 1933)  pisarz marynista,
pojawiają się kłopoty z ich zapamiętaniem.
inżynier, pedagog, żeglarz, twórca systemu dy-
daktycznego Kolorowa Ortografia  Ortofrajda.
Dlaczego ó jest akurat różowe, a ż  zielone?
Autor powieści dla dorosłych i dzieci, słucho-
Czy przypisując poszczególnym ortochochli-
wisk radiowych i scenariuszy filmowych. Opubli-
kom określone barwy, kierował się Pan jakąś
kował m.in. powieści: Rzeka bez brzegu (1973),
regułą?
Lot pingwina (1987), Żagle w tarczy (1987), Mię-
dzy Cape Town i Casablancą (1989). Autor pamię-
Wykorzystałem te same kolory, których używa-
ciowo-wzrokowego słownika ortograficznego dla
łem, przepisując pierwszy tom Potopu. Ustali- dzieci Ortofrajda (1999). Twórca Krainy Ortofrajdy
w Aaszce nad Zalewem Wiślanym, którą odwie-
łem je na zasadzie dziecięcych skojarzeń. Ó jest
dziło do tej pory kilkanaście tysięcy uczniów z ca-
zaznaczone na różowo, ponieważ wyraz  król
łej Polski. Laureat wielu nagród literackich, m.in.
skojarzył mi się w dzieciństwie z różową pe-
Nagrody Literackiej im. Conrada Korzeniowskie-
leryną. Żaba jest zielona, więc literka ż jest
go, Nagrody Literackiej  Złoty delfin .
koloru zielonego, morze jest granatowe, więc
rz zastępuje kolor granatowy. Ot, i cała zasada.
układanki, karty, a także filmy wideo i gry kom-
Kolory oznaczające różne ortochochliki muszą
puterowe. Zależy nam na tym, aby pokazać, że
się od siebie wyraznie różnić, wtedy spełnią
ortografia nie jest nudna, że można się nią
swoje zadanie.
świetnie bawić. To nie dziecko ma się uczyć
Dla kogo jest przeznaczona Ortofrajda?
ortografii, ale ortografia ma uczyć dziecko. Je-
stem też zdania, że również osoba dorosła mo-
Ta metoda działa zarówno w wypadku najmłod-
że z powodzeniem z tej metody skorzystać.
szych dzieci, które dopiero rozpoczynają na-
System sprawdza się świetnie także w przy-
ukę w szkole, jak też uczniów trochę starszych.
padku dzieci z dysleksją lub dysortografią. Sam
Na zajęcia, które organizujemy w Krainie Orto-
jestem tego doskonałym przykładem.
frajdy w Aaszce nad Zalewem Wiślanym, przy-
jeżdżają dzieci z klas I V, ponieważ charakter
Rozmawiał Paweł Mazur
tych spotkań jest mocno zabawowy. W pracy
z uczniami wykorzystujemy wiele pomocy dy-
daktycznych, które wchodzą w skład Kolorowej O tym, jak wykorzystać zasady Kolorowej Or-
tografii na lekcji  czytaj na s. 35.
Ortografii, a więc słowniki, kolorowe dyktanda,
7
scenariusze
Książę nie chce już księżniczki
Tatiana Witkowska
Scenariusz lekcji dla IV klasy
(czas realizacji  1 lekcja)
Cele: Wspólnie z uczniami wypełniamy poniższą ta-
poznanie baśni Hansa Christiana Andersena belkę.
Świniopas
3. Prosimy dzieci, by patrząc na tabelkę i anali-
budowanie systemu wartości
zując, co odrzuciła księżniczka, a czego pragnę-
Tok lekcji:
ła tak bardzo, że całowała brudnego świniopa-
1. Czytamy na głos Świniopasa, zwracając sa, powiedzieli, jaka była księżniczka i dlaczego
uczniom uwagę na to, aby bardzo uważnie wy- książę jej nie chciał. Zapisujemy na tablicy wy-
słuchali baśni. Po przeczytaniu tekstu dzielimy powiedzi uczniów.
uczniów na czteroosobowe zespoły i prosimy,
Próba charakterystyki księżniczki:
by wypisali w punktach, w jaki sposób króle-
Książę nie chciał księżniczki, ponieważ nie
wicz starał się o rękę córki cesarza.
poznała się na bezcennych darach  pięknej
Po wysłuchaniu wszystkich odpowiedzi zapisu-
róży i słowiku. Wybrała zwykłe zabawki, bo
jemy na tablicy wspólnie ustalone sposoby zdo-
była dziecinna  lubiła się tylko bawić, była
bycia księżniczki przez księcia:
ciekawska  bardziej interesowało ją, co kto
przysłanie darów: pięknej róży i słowika,
ma na obiad niż piękny śpiew słowika. By-
zrobienie zabawek: garnka i grzechotki.
ła niewrażliwa na prawdziwą sztukę, wolała
2. Wspólnie z uczniami próbujemy ustalić,
zwykłe, oklepane melodyjki grane przez gar-
czym się różnią prezenty ofiarowane księżnicz-
nek i grzechotkę. Nie umiała odróżnić na-
ce przez księcia od prezentów ofiarowanych
prawdę wartościowych darów od zwykłych
przez świniopasa. Rysujemy na tablicy tabel-
zabawek. Nie miała też książęcej dumy  po
kę i prosimy uczniów, by pracując w tych sa-
kryjomu całowała świniopasa, żeby zdobyć
mych grupach, opisali te prezenty. Uczniowie
zabawkę.
powinni zwrócić uwagę na to, które dary były
4. Praca domowa.
prawdziwe, a które  sztuczne, skąd pochodzi-
Zastanowię się i napiszę, co  moim zdaniem
ła róża ofiarowana księżniczce przez księcia, co
 może być darem serca. Wykonam piękną
czuli ludzie słuchający słowika, a czemu służyły
ilustrację do Świniopasa.
garnek i grzechotka itp.
Róża i słowik Garnek i grzechotka
prawdziwe, żywe, piękne wydzwaniały znane melodie
róża rosła na grobie ojca księcia, była jedyna, nie- para z garnka pachniała potrawa-
powtarzalna, kwitła raz na pięć lat, a każdy, kto ją mi, które gotowali poddani cesa-
powąchał, zapominał o zmartwieniach i troskach rza, dzięki czemu można się było
książę, oddając różę, zrobił to z poświęceniem  dowiedzieć, co kto ma na obiad
kolejnej róży mógł się doczekać dopiero za pięć lat książę mógł z łatwością zrobić
słowik śpiewał najpiękniejsze melodie świata wiele takich zabawek
książę miał tylko jednego takiego słowika
były to dary serca były to zabawki
19
nauczyciel ma pomysły
ĆWICZENIA ORTOFRAJDY
Ortofrajda to metoda nauczania pisowni za po- Ćwiczenie 3.
mocą barwnego zapisu słów. W metodzie tej
Rozdajemy dzieciom karteczki z tekstem do-
wykorzystuje się wiele zabawek dydaktycznych,
wolnego wiersza. Może to być na przykład Wąż
ale z powodzeniem można ją zastosować w cza-
Ludwika Jerzego Kerna. Uczniowie kolorują or-
sie lekcji, posługując się jedynie pisakami i ar-
tochochliki, a potem wspólnie odczytują wiersz,
kuszami białego papieru. Poniżej przedstawiam
wymieniając głośno kolory, którymi pokoloro-
kilka propozycji takich ćwiczeń.
wali wyrazy trudne pod względem ortograficz-
nym.
Ćwiczenie 1.
Możemy polecić uczniom, aby się nauczyli wier-
Zawieszamy w klasie planszę z zaznaczonymi
sza na pamięć, i zorganizować konkurs recyta-
na kolorowo ortochochlikami (ortochochliki to
torski. W ten sposób uczniowie utrwalają pisow-
przyjęta przeze mnie nazwa na oznaczenie li-
nię trudnych słów pojawiających się w wierszu.
terowe głosek rz, ż, h, ó). Ó jest różowe, rz 
granatowe, ż  zielone, h  brązowe. Kolor
Ćwiczenie 4.
czerwony służy do zaznaczania wyjątków.
Zawieszamy na tablicy duży arkusz białego pa-
Uczniowie piszą dyktando, zaznaczając w miej-
pieru i przygotowujemy flamastry w kolorach
scach ortochochlików plamki w odpowiednim
Ortofrajdy. Uczniowie po kolei podchodzą do
kolorze. Uczeń piszący na przykład wyrażenie
arkusza i piszą takie wyrazy, w których występu-
 rzetelny harcerz musi odłożyć długopis i za-
je jak największa liczba ortochochlików. Uczeń,
stanowić się, których ortokolorów powinien
któremu uda się napisać najbardziej kolorowy
użyć w tych wyrazach. W ten sposób eliminu-
wyraz, zostaje zwycięzcą konkursu.
jemy możliwość popełnienia błędu przez nie-
Możemy taką zabawę zapowiedzieć wcześniej
uwagę.
i polecić uczniom, aby zajrzeli w domu do
Ćwiczenie 2. słownika ortograficznego i poszukali wyrazów
ó
z wieloma ortochochlikami. W ten sposób wy-
Głośno wymieniamy wyrazy z trudnościami or-
rabiamy w uczniach nawyk korzystania ze słow-
tograficznymi, a dzieci odpowiadają, jaki  wi-
ników.
dzą kolor.
Lesław Furmaga
KIM JESTEM? CO CZUJ?
Pomysł można wykorzystać na przykład przy omawianiu książki Jadwigi Korczakowej Spotkanie
nad morzem. Można również w ten sposób przeprowadzić lekcję wychowawczą. Takie zajęcia
uwrażliwiają na innych, np. na osoby niepełnosprawne, uczą odmiennego postrzegania świata.
Uzmysławiają też dzieciom, w jaki sposób można pomagać. Lekcję możemy przeprowadzić
w plenerze, ale również w klasie  budując w tym celu specjalny tor przeszkód.
Dzielimy uczniów na dwie grupy. Dzieciom z jednej grupy każemy zasłonić oczy, a dzieci z drugiej
grupy mają bezpiecznie przeprowadzić swoich  niewidomych kolegów przez tor przeszkód lub
doprowadzić do wyznaczonego celu w plenerze. Potem uczniowie powinni zamienić się rolami.
Można również prosić dzieci, by  dotykając tylko danego przedmiotu  opowiedziały, co trzymają
w ręku. Warto porównać, na co zwracamy uwagę, gdy oglądamy przedmiot, a na co, gdy badamy
go tylko dotykiem. Po zakończeniu ćwiczenia dzieci powinny wymienić się doświadczeniami,
powiedzieć, jak się czuły, co je zaskoczyło, a co było najtrudniejsze do wykonania.
Judyta Śliwińska
35


Wyszukiwarka