Ajax Wzorce i najlepsze postępowania


Ajax. Wzorce
i najlepsze rozwiązania
Autor: Christian Gross
Tłumaczenie: Maciej Jezierski
ISBN: 83-246-0554-1
Tytuł oryginału: Ajax Patterns and Best Practices
Format: B5, stron: 392
Ajax to nowoczesna technologia umożliwiająca budowanie witryn internetowych nowej
generacji. Oddzielenie klienta od serwera i zastosowanie usług internetowych pozwala
na tworzenie aplikacji łączących w sobie atrakcyjny i szybki interfejs, znany ze
standardowych programów, z zaletami korzystania ze stron WWW. Dzięki temu możemy
obniżyć koszty produkcji, zapewnić błyskawiczny dostęp do nowych danych i aktualizacji
czy ułatwić używanie aplikacji z dowolnego komputera na Swiecie mającego dostęp do
sieci WWW. Ponadto Ajax bazuje na standardowych technologiach, zatem można
stosować go na wszystkich platformach.
Książka  Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania rozpoczyna się od wprowadzenia do
tego podejScia. Tam też znajdziesz opis związanych z nim mechanizmów, takich jak
architektura REST czy obiekty XMLHttpRequest, co pozwoli Ci szybko zrozumieć
funkcjonowanie i zalety tej technologii. Jednak główną częSć książki stanowią
praktyczne wzorce. Dzięki nim dowiesz się, jak usprawnić wczytywanie aplikacji
poprzez stopniowe pobieranie kodu HTML, jak przyspieszyć działanie witryny za
pomocą pamięci podręcznej, a także jak dynamicznie modyfikować zawartoSć stron.
Nauczysz się też zwiększać komfort pracy użytkowników poprzez tworzenie wygodnego
i niezawodnego systemu nawigacyjnego oraz sprawne pobieranie danych.
W książce omówiono:
" Funkcjonowanie technologii Ajax
" Architektura REST
" Obiekty XMLHttpRequest
" Stopniowe wczytywanie stron
" Obsługa pamięci podręcznej
" Przetwarzanie i reprezentacja danych
" Obsługa nawigacji
Wydawnictwo Helion
" Dynamiczne modyfikowanie stron
ul. KoSciuszki 1c
" Stała komunikacja między serwerem a klientem
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
Stosuj sprawdzone wzorce i najlepsze praktyki budowania witryn internetowych
e-mail: helion@helion.pl
O autorze ......................................................................................... 9
Wstęp ............................................................................................ 11
Rozdział 1. Wprowadzenie do Ajaksa ................................................................ 15
Obraz znaczy więcej niż tysiąc słów ............................................................................... 16
Kolejny przykład Ajaksa ................................................................................................. 20
Podstawy architektury Ajaksa ......................................................................................... 22
Dane .......................................................................................................................... 23
Nawigacja .................................................................................................................. 24
Porównanie Ajaksa do innych typów aplikacji ............................................................... 26
Rozbudowana aplikacja kliencka instalowana lokalnie ................................................ 26
Usługi internetowe z rozbudowaną aplikacją kliencką ............................................... 28
Zwykła aplikacja sieciowa ........................................................................................ 29
Kilka uwag na koniec ...................................................................................................... 29
Rozdział 2. Ajax od środka ............................................................................... 31
Ajax dla niecierpliwych ................................................................................................... 31
REST w teorii ............................................................................................................ 31
Implementowanie danych w REST ........................................................................... 33
Implementowanie aplikacji ajaksowej ...................................................................... 34
Aączenie Ajaksa i REST ........................................................................................... 35
Konsekwencje Ajaksa i REST .................................................................................. 36
Szczegóły XMLHttpRequest ........................................................................................... 37
Korzystanie ze wzorca Fabryka ....................................................................................... 39
Definiowanie Fabryki XMLHttpRequest .................................................................. 40
Użycie wzorca Fabryka w aplikacji ajaksowej ......................................................... 41
Wykonywanie asynchronicznych żądań .......................................................................... 42
Praktyczne wykorzystanie XMLHttpRequest ................................................................. 46
Implementowanie mechanizmu wywoływania asynchronicznego ........................... 46
Wywoływanie domen innych niż domena serwisu ................................................... 57
Podsumowanie ................................................................................................................. 62
Rozdział 3. Wzorzec Fragmentacja Zawartości .................................................. 63
Cel .................................................................................................................................... 63
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................... 63
Zastosowanie ................................................................................................................... 64
Powiązane wzorce ........................................................................................................... 65
Architektura ..................................................................................................................... 65
6 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Implementowanie porządku w aplikacji internetowej .............................................. 66
Określanie zawartości wewnątrz jej fragmentu ........................................................ 68
Implementacja ................................................................................................................. 70
Implementacja szkieletu strony HTML ..................................................................... 70
Umieszczanie zawartości przy użyciu dynamicznego HTML-a ............................. 72
Fragmenty w postaci danych binarnych, URL i obrazków ....................................... 78
Fragmentacja JavaScriptu ......................................................................................... 82
Najważniejsze elementy wzorca ...................................................................................... 87
Rozdział 4. Wzorzec Kontroler Pamięci Podręcznej ............................................ 89
Cel .................................................................................................................................... 89
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................... 89
Zastosowanie ................................................................................................................... 91
Powiązane wzorce ........................................................................................................... 92
Architektura ..................................................................................................................... 92
Dyrektywy pamięci podręcznej w HTTP i HTML ................................................... 93
Wykorzystanie pamięci podręcznej opartej
na modelu wygasania HTTP to zły pomysł .......................................................... 94
Lepsze podejście: wykorzystanie poprawności danych HTTP ................................. 95
Kilka ciekawostek dotyczących pamięci podręcznej po stronie serwera .................. 97
Statyczna kontrola aktualności HTTP ....................................................................... 99
Dynamiczna kontrola aktualności HTTP ................................................................ 100
Implementacja ............................................................................................................... 102
Implementacja pasywnej pamięci podręcznej ......................................................... 102
Implementacja kontroli aktualności HTTP po stronie serwera ............................... 112
Najważniejsze elementy wzorca .................................................................................... 120
Rozdział 5. Wzorzec Permutacje ..................................................................... 121
Cel .................................................................................................................................. 121
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................. 121
Zastosowanie ................................................................................................................. 125
Powiązane wzorce ......................................................................................................... 126
Architektura ................................................................................................................... 126
Dlaczego zasób jest oddzielony od reprezentacji? .................................................. 126
Wykorzystywanie cookie i uwierzytelniania HTTP
tylko do autoryzowania dostępu ........................................................................... 129
Korzystanie z cookie ............................................................................................... 132
Przykładowa aplikacja z książkami ......................................................................... 133
Implementacja ............................................................................................................... 138
Przepisywanie adresów URL .................................................................................. 138
Przykład aplikacji z koszykiem zakupów ............................................................... 146
Najważniejsze elementy wzorca .................................................................................... 161
Rozdział 6. Wzorzec Podzielona Nawigacja ..................................................... 163
Cel .................................................................................................................................. 163
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................. 163
Zastosowanie ................................................................................................................. 167
Powiązane wzorce ......................................................................................................... 169
Architektura ................................................................................................................... 170
Implementacja ............................................................................................................... 172
Implementacja funkcjonalności Działanie .............................................................. 173
Definicja i implementacja funkcjonalności Wspólne Dane .................................... 182
Implementacja funkcjonalności Prezentacja ........................................................... 198
Wykorzystanie komponentów HTML .................................................................... 203
Najważniejsze elementy wzorca .................................................................................... 204
Spis treści 7
Rozdział 7. Wzorzec Przemienianie Reprezentacji ............................................ 209
Cel .................................................................................................................................. 209
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................. 209
Zastosowanie ................................................................................................................. 214
Powiązane wzorce ......................................................................................................... 215
Architektura ................................................................................................................... 215
Podstawy teorii wzorca ........................................................................................... 216
Dlaczego wzorzec nie jest komponentem HTML? ................................................. 217
Określenie bloku stanu ............................................................................................ 219
Implementacja ............................................................................................................... 223
Implementacja szkieletu .......................................................................................... 223
Implementacja punktów odniesienia reprezentacji ................................................. 225
Szczegóły implementacji ......................................................................................... 233
Najważniejsze elementy wzorca .................................................................................... 235
Rozdział 8. Wzorzec Trwała Komunikacja ........................................................ 237
Cel .................................................................................................................................. 237
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................. 237
Zastosowanie ................................................................................................................. 239
Powiązane wzorce ......................................................................................................... 240
Architektura ................................................................................................................... 240
Dlaczego internet jest  uszkodzony ? ..................................................................... 241
Implementacja rozwiązania odpytującego serwer ................................................... 244
Implementacja ............................................................................................................... 246
Przykład: ogólny zasób statusu ............................................................................... 246
Przykład: wykrywanie obecności ............................................................................ 260
Przykład: wypychanie danych przez serwer ........................................................... 265
Numery wersji i aktualizacje ................................................................................... 274
Problemy wydajnościowe ....................................................................................... 274
Najważniejsze elementy wzorca .................................................................................... 274
Rozdział 9. Wzorzec Stan Nawigacji ............................................................... 277
Cel .................................................................................................................................. 277
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................. 277
Zastosowanie ................................................................................................................. 279
Powiązane wzorce ......................................................................................................... 280
Architektura ................................................................................................................... 280
Rozwiązania bliskie idealnemu z punktu widzenia użytkownika ........................... 280
Rozszerzenie rozwiązania dla celów aplikacji internetowej ................................... 283
Zarządzanie stanem na poziomie protokołu ............................................................ 288
Implementacja ............................................................................................................... 291
Przetwarzanie stanu po stronie klienta .................................................................... 292
Przetwarzanie żądań po stronie serwera .................................................................. 302
Najważniejsze elementy wzorca .................................................................................... 311
Rozdział 10. Wzorzec Nieskończone Dane ......................................................... 313
Cel .................................................................................................................................. 313
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................. 313
Zastosowanie ................................................................................................................. 314
Powiązane wzorce ......................................................................................................... 315
Architektura ................................................................................................................... 315
Implementacja ............................................................................................................... 319
Implementacja klienta HTML ................................................................................. 320
Implementacja zarządzania zadaniami .................................................................... 327
Najważniejsze elementy wzorca .................................................................................... 343
8 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Rozdział 11. Wzorzec Model Widok Kontroler oparty na REST ........................... 345
Cel .................................................................................................................................. 345
Przyczyny wykorzystania wzorca ................................................................................. 345
Zastosowanie ................................................................................................................. 347
Powiązane wzorce ......................................................................................................... 347
Architektura ................................................................................................................... 348
Ogólny obraz ........................................................................................................... 348
Definiowanie odpowiedniego zasobu ..................................................................... 350
Definicja interfejsu wywołującego .......................................................................... 353
Definicja podstawowego i rozszerzonego formatu danych ..................................... 356
Implementacja ............................................................................................................... 359
Implementacja wyszukiwania ................................................................................. 359
Tworzenie infrastruktury klienta wyszukiwarki ..................................................... 363
Połączenie wszystkiego ze sobą .............................................................................. 369
Najważniejsze elementy wzorca .................................................................................... 380
Skorowidz .................................................................................... 383
Rozdział 3.
Cel
Wzorzec Fragmentacja Zawartości umożliwia stopniowe budowanie strony HTML.
Dzięki temu logika pojedynczej strony HTML może być rozproszona, a użytkownik
może decydować o czasie i fragmencie logiki, który ma być pobrany.
Przyczyny wykorzystania wzorca
W czasie, kiedy strony internetowe dopiero zaczynały powstawać, projektanci zawartości
HTML tworzyli dokumenty, które były niekompletne. Niekompletne strony były uzupeł-
niane za pomocą łączy do innych dokumentów. Cały dokument był sumą stron w drzewie
dokumentów.
Pomyśl o tym następująco: zamiast tworzyć książkę, której zawartość czytasz strona
po stronie, w przypadku witryny internetowej zebrałbyś materiały razem jak artykuły
w gazecie. Ale w przeciwieństwie do gazety, która wymaga przewracania stron, witryna
internetowa umożliwia kliknięcie i przeskoczenie do innej zawartości. W miarę upływu
czasu witryny internetowe odchodziły od struktury rozproszonej do ściśle samodzielnej
struktury hierarchicznej.
Przykład strony o ściśle samodzielnej strukturze hierarchicznej został pokazany na ry-
sunku 3.1.
64 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Rysunek 3.1. Ścisła struktura hierarchiczna witryny internetowej
Na rysunku 3.1 strona internetowa została podzielona na dwie części  nawigacyjną
z niebieskim tłem i zawartość z brązowym tłem. Kiedy użytkownik kliknie łącze nawi-
gacyjne, zmienia się zawartość. Problem leży w tym, że przeładowywana jest cała
strona, nawet jeśli użytkownik jest zainteresowany tylko zawartością z brązowym tłem.
Jednym ze sposobów na obejście tego problemu byłoby użycie ramek HTML, tak że-
by część nawigacyjna znajdowała się w jednej ramce, a zawartość w drugiej. Po klik-
nięciu łącza nawigacyjnego zmieniałaby się tylko ramka z zawartością. Jednak, jak
pokazał czas, mimo że ramki rozwiązują problem osobnego pobierania zawartości, są
problematyczne z perspektywy nawigacji i interfejsu użytkownika. Dlatego też w wi-
trynach internetowych ramki są używane w coraz mniejszym stopniu.
Dla twórcy witryny internetowej najlepszym rozwiązaniem byłaby możliwość zmie-
niania tylko tej części zawartości, która powinna zostać zmieniona, i pozostawienia
reszty bez zmian. W końcu zawartość, której nie musimy zmieniać, działa.
Zastosowanie
Używaj wzorca Fragmentacja Zawartości w następujących sytuacjach:
Rodzaj witryny powoduje, że nie wiadomo, jak powinna wyglądać strona
HTML. Na rysunku 3.1 znajduje się część nawigacyjna z niebieskim tłem
i część z zawartością na brązowym tle. Nie jest znana zawartość żadnej
z części, ale wiadomo, gdzie znajduje się część z zawartością.
Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 65
Zawartość do pobrania jest zbyt duża i mogłaby spowodować, że użytkownik
długo czekałby na jej wyświetlenie. Na przykład wyszukiwanie i oczekiwanie
na zebranie wszystkich wyników nie jest dobrym wyjściem, ponieważ
użytkownik mógłby zbyt długo czekać. Lepszym podejściem byłoby
wykonywanie wyszukiwania i wyświetlanie wyników w miarę ich
znajdowania.
Wyświetlana zawartość nie jest powiązana. Yahoo!, MSN i Excite są
aplikacjami portalowymi wyświetlającymi jedną zawartość obok innej,
zupełnie z nią niezwiązanej. Jeśli zawartość miałaby być generowana
z pojedynczej strony HTML, logika po stronie serwera musiałaby zawierać
olbrzymi blok decyzyjny, żeby wiedzieć, która zawartość została pobrana,
a która nie. Lepszym podejściem jest uznanie każdego bloku za odrębną
część, która jest oddzielnie pobierana.
Powiązane wzorce
Fragmentacja Zawartości jest podstawowym wzorcem każdej aplikacji ajaksowej, Mo-
żesz nawet założyć, że zastosowanie tego wzorca wynika wprost z zastosowania Ajaksa.
Tak czy inaczej, wciąż trzeba zidentyfikować i określić kontekst wzorca Fragmentacja
Zawartości. Jego unikalną cechą jest to, że korzystanie z niego polega na wykonywa-
niu zawsze tych samych kroków, do których należą: wygenerowanie zdarzenia, żądanie,
odpowiedz i wstawienie części zawartości. Inne wzorce omówione w tej książce są
podobne, mają jednak różne odchylenia, takie jak wykonanie żądania i niepobieranie
zawartości od razu (na przykład wzorzec Trwała Komunikacja).
Architektura
Architektura wzorca Fragmentacja Zawartości jest stosunkowo prosta. Klient wywo-
łuje URL. Serwer wysyła odpowiedz z jakąś zawartością, która jest następnie odbierana
i przetwarzana przez klienta. Implementacja wzorca Fragmentacja Zawartości zawsze
wykonuje następujące kroki:
1. Generowane jest zdarzenie, które może być wynikiem naciśnięcia
przycisku albo pobrania strony HTML.
2. Zdarzenie wywołuje funkcję, która jest odpowiedzialna za stworzenie
adresu URL używanego do wysłania żądania do klienta.
3. Serwer odbiera żądanie i na jego podstawie tworzy jakąś zawartość.
Zawartość jest wysyłana jako odpowiedz do klienta.
4. Klient otrzymuje odpowiedz i umieszcza ją w odpowiednim miejscu
strony HTML.
66 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Implementowanie porządku w aplikacji internetowej
Po ponownym spojrzeniu na rysunek 3.1 można stwierdzić, że ściśle hierarchiczna
struktura strony internetowej nie jest złą rzeczą. Użycie HTML powoduje, że w wyniku
zastosowania takiej struktury trzeba generować zawartość w jednym kroku. Właśnie
to całościowe tworzenie zawartości powoduje problemy. Tradycyjne aplikacje nie działają
w ten sposób, co widać na rysunku 3.2.
Rysunek 3.2.
Tradycyjna aplikacja
kliencka
Na rysunku 3.2 znajduje się RealPlayer, który jest przykładem tradycyjnej aplikacji
klienckiej mieszającej nowsze technologie oparte na HTML z tradycyjnymi elementami
interfejsu użytkownika. Kliknięcie przycisku Burn Your CD spowoduje, że RealPlayer
nagra Twoją płytę CD, ale nie spowoduje zmian w reklamie znajdującej się na górnej
połowie aplikacji. Logika związana z reklamą i ta związana z nagrywaniem płyt to dwa
oddzielne fragmenty logiki, które akurat są wykorzystywane w tym samym oknie.
Na rysunku 3.3 z aplikacji internetowej z rysunku 3.1 wydzielono odrębne fragmenty
logiki.
Oryginalna strona HTML na rysunku 3.3 zawiera łącza do dwóch innych stron, które
reprezentują przykładowy blog i zawartość artykułu. Przykładowa zawartość ma dwa
bloki wykonawcze  Pobierz Nawigację i Pobierz Zawartość (1,2). Logika użyta do
wygenerowania Pobierz Zawartość 1 jest inna niż ta użyta do wygenerowania Pobierz
Zawartość 2. W kontekście generowania strony HTML, kiedy wykonywana jest logi-
ka Pobierz Zawartość 1 czy Pobierz Zawartość 2, wykonywana jest także logika Pobierz
Nawigację. Oznacza to, że logika Pobierz Zawartość jest wykonywana wielokrotnie
w celu wygenerowania tej samej zawartości. Niektórzy czytelnicy mogą się kłócić, że
Pobierz Nawigację generuje różne dane (na przykład różne foldery są otwarte), ale
w rzeczywistości są to te same dane tylko inaczej sformatowane. Krótko mówiąc,
występuje tu nadmiarowe generowanie danych, które powinno być unikane.
Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 67
Rysunek 3.3. Architektura witryny internetowej
Rozwiązaniem jest rozproszenie logiki, dzięki czemu strona HTML będzie generowana
przy użyciu architektury podobnej do przedstawionej na rysunku 3.4.
Rysunek 3.4. Ulepszona architektura strony internetowej
68 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Strona na rysunku 3.4 jest złożeniem wielu fragmentów logiki umieszczonej po stronie
serwera. Po pobraniu szkieletu strony HTML obiekt XMLHttpRequest pobiera zawartość
bloków Pobierz Nawigację, Pobierz Zawartość 1 i Pobierz Zawartość 2. To, kiedy i jak
pobierane są poszczególne bloki zawartości, zależy od tworzonych przez nie zdarzeń
i łączy. Każdy blok zawartości jest oddzielnym żądaniem, które musi zostać wywołane
przez typ XMLHttpRequest.
Proponowana architektura ma następujące zalety:
Klient pobiera tylko to, co konieczne, i tylko wtedy, kiedy to konieczne.
Nie ma potrzeby ponownego pobierania bloku zawartości, chyba że jest
to niezbędne.
Architektura jest rozdzielona na różne bloki kodu, które mogą być
dynamicznie łączone w różnych kontekstach.
Architektura podobna do tej w przypadku tradycyjnej aplikacji klienckiej
w tym, że modyfikuje się tylko te elementy, których dotyczą zdarzenia.
Całościowy wygląd aplikacji nie zmienia się, ponieważ wygenerowane
bloki kodu składają się na wygląd strony HTML, która je pobiera.
Na rysunku 3.4 widać, skąd wziął swoją nazwę wzorzec Fragmentacja Zawartości:
zawartość pojedynczej strony jest sumą fragmentów, na które została ona podzielona.
Każdy z tych bloków jest obsługiwany i pobierany osobno.
Określanie zawartości wewnątrz jej fragmentu
Fragmenty zawartości, do których odwołuje się obiekt XMLHttpRequest, mogą mieć
dowolny format zrozumiały zarówno dla serwera, jak i klienta. Cokolwiek wyśle serwer,
musi być to zrozumiałe dla klienta. Na rysunku 3.4 fragmenty zawartości będą w HTML,
ponieważ zostaną umieszczone bezpośrednio w stronie HTML. Jednak HTML nie jest
jedynym formatem, który może być wysłany przez serwer.
W tym rozdziale omówione będą następujące formaty:
HTML. Serwer może wysłać HTML bezpośrednio do klienta. Otrzymany
HTML nie jest przetwarzany, lecz bezpośrednio umieszczany w stronie HTML.
Jest to podejście ślepego przetwarzania, ponieważ klient nie wie, co wykonuje
pobrany kod HTML. Bezpośrednie umieszczanie kodu HTML jest bardzo
prostym i  idiotoodpornym sposobem budowania zawartości. Klient nie musi
niczego przetwarzać, wystarczy tylko, że zna miejsce, w którym ma zostać
umieszczony kod HTML. Jeśli przetwarzanie będzie konieczne, pobrana
zawartość (o ile jest zgodna z XML-em) będzie również dostępna w postaci
instancji modelu obiektowego. Instancja modelu obiektowego pozwala na
ręczne zmienianie zawartości HTML. Zaleca się, żeby HTML wysyłany
do klienta był zgodny z XHTML-em (HTML-em, który jest implementacją
odpowiedniego schematu XML) albo przynajmniej z XML-em.
Obrazki. Nie ma możliwości bezpośredniego wysyłania obrazków,
ponieważ mają one postać binarną, a obiekt XMLHttpRequest nie może
Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 69
przetwarzać takich danych. Zazwyczaj odnośniki do obrazków są wysyłane
w postaci znaczników HTML. Te są następnie umieszczane w dokumencie
HTML, co powoduje pobranie zdalnych obrazków. Można pobierać binarne
dane i korzystać z tych, które zostały zakodowane, przesłane, a następnie
zdekodowane przy użyciu kodowania Base64. Jednakże operacje na danych
binarnych nie są zalecane, ponieważ powodują więcej problemów niż korzyści.
JavaScript. Serwer może wysłać do klienta JavaScript, który może być
wykonany za pomocą instrukcji eval, a klient może wysyłać istniejące
obiekty JavaScriptu do serwera w celu dalszego przetwarzania. Na pierwszy
rzut oka może wydawać się, że wykonywanie pobranych JavaScriptów jest
potencjalnie niebezpieczne. Zazwyczaj jednak nie jest to problemem, ponieważ
implementacje JavaScriptu we wszystkich przeglądarkach używają polityki
tego samego zródła i piaskownicy. Wysyłanie zewnętrznego JavaScriptu
do wykonania może być problemem bezpieczeństwa, jeśli w implementacji
języka JavaScript znajduje się błąd. Wysyłanie JavaScriptu jest pożądane,
jeśli chcesz dynamicznie wykonywać i dodawać logikę, która nie została
pobrana wraz z początkową stroną HTML. Ta metoda daje bardzo duże
możliwości rozbudowy funkcjonalności klienta, który nie musi nawet o tym
wiedzieć. Na przykład element formularza HTML wymaga sprawdzenia
poprawności. Ponieważ dla różnych użytkowników inaczej sprawdzana jest
poprawność, wysyłanie wszystkich implementacji sprawdzania poprawności
byłoby niepożądane. Rozwiązaniem mogłoby być umożliwienie określenia,
które elementy formularza będą prezentowane, i następnie dynamiczne
ładowanie odpowiedniej implementacji sprawdzania poprawności jako
fragmentu zawartości. Pamiętaj jednak o tym, że przesyłanie fragmentów
JavaScriptu może narazić Twoją aplikację na atak hakerów. Dlatego
też dobrze przemyśl użycie tej techniki.
XML. Preferowanym podejściem jest wysyłanie i odbieranie danych w postaci
XML. XML może być przetworzony albo sparsowany po stronie klienta za
pomocą obiektowego modelu XML lub poprzez użycie biblioteki XSLT
(ang. Extensible Stylesheet Language Transformations  transformacje
rozszerzalnego języka arkuszy stylów), która może przekształcić go na inny
model obiektowy, taki jak HTML. XML jest preferowany, ponieważ stanowi
dobrze poznaną technologię, a narzędzia do wykonywania na nim operacji
są sprawdzone, działające i stabilne. XML jest technologią o uznanej pozycji,
dzięki czemu stworzone w niej dokumenty możesz przeszukiwać, rozdzielać
i tworzyć, a także sprawdzać ich poprawność bez potrzeby pisania dodatkowego
kodu. Niektórzy uważają, że XML ma duże rozmiary z powodu dużej liczby
nawiasów ostrych i innych znaczników XML. Jednak zaletą tego jest to, że
XML wygenerowany przez aplikację po stronie serwera może być przetworzony
zarówno przez klienta opartego na przeglądarce internetowej, jak i klienta
bez graficznego interfejsu użytkownika. Wybór sposobu parsowania XML-a
i informacji, które należy przetwarzać, w całości zależy od klienta, o ile potrafi
on parsować XML. XML jest elastyczny i powinno się z niego korzystać.
Będzie on bardzo często wykorzystywany w tej książce i traktowany jako
podstawowy format wymiany danych.
70 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Są inne metody wymiany danych, takie jak JSON (ang. JavaScript Object Notation 
zapis obiektów JavaScript)1. Jednakże radzę dobrze przemyśleć konsekwencje wynika-
jące z wyboru innych formatów. Nie chodzi o to, że uważam je za zle zaprojektowane
czy nieodpowiednie. Tym, co mnie do nich nie przekonuje, jest to, że nie udostępniają
one tak rozbudowanego środowiska do przetwarzania, wyszukiwania, sprawdzania
poprawności i tworzenia jak XML. Na przykład przy użyciu XPath mogę wyszukać
konkretne elementy w XML-u bez parsowania całego dokumentu XML. Oczywiście,
w niektórych przypadkach XML może nie zapewniać takiej wydajności jak na przykład
JSON. Dla czytelników, którzy są pewni, że nigdy nie będą potrzebowali rozbudowa-
nych funkcji XML-a, JSON może być odpowiedni. W tej książce nie będę jednak
omawiał innych technologii takich jak JSON.
Teraz, kiedy już poznałeś architekturę, możemy przejść do przedstawienia implementa-
cji demonstrujących sposób jej realizacji.
Implementacja
Podczas implementacji wzorca Fragmentacja Zawartości należy postępować według
wcześniej wymienionych kroków (zdarzenie, żądanie, odpowiedz, umieszczenie). Logikę
można łatwo zaimplementować, używając obiektu Asynchronous, ponieważ istnieje
możliwość wywołania go przez zdarzenie i zawiera on bezpośrednią implementację
metody do pobierania odpowiedzi z serwera. Poniżej przedstawię przykładową imple-
mentację, która zilustruje, jak generować zdarzenia w HTML-u, wywoływać funkcje,
tworzyć żądania za pomocą XMLHttpRequest oraz przetwarzać odpowiedzi, używając
dynamicznego HTML-a i JavaScriptu.
Implementacja szkieletu strony HTML
Implementacja wzorca Fragmentacja Zawartości wymaga stworzenia strony HTML
służącej jako szkielet. Zastosowanie szkieletu pozwoli udostępnić strukturę, w której
umieszczane będą fragmenty zawartości. Strona zawierająca szkielet jest kontrolerem
i ma minimalną zawartość.
Poniższy kod HTML jest przykładem szkieletowej strony HTML, w której będą dyna-
micznie umieszczane fragmenty zawartości:


Fragment dokumentu HTML







Brak zawartości



W powyższym kodzie HTML tworzona jest instancja klasy Asynchronous i przypisywa-
na funkcja zwrotna do właściwości asynchronous.complete. Sposób działania klasy
Asynchronous oraz właściwości, do których należy przypisać odpowiednie wartości,
zostały opisane w rozdziale 2. Instancja asynchronous jest tworzona po wczytaniu strony
HTML. Po wczytaniu całej strony wykonywane jest zdarzenie onload. Jest to pierw-
szy krok implementacji wzorca: wygenerowanie zdarzenia. Zdarzenie onload wywołuje
metodę asynchronous.call, która wykonuje żądanie XMLHttpRequest w celu pobrania
fragmentu HTML. Jest to drugi krok implementacji wzorca: wykonanie żądania.
Po zakończeniu żądania serwer generuje odpowiedz, która jest odbierana po stronie
klienta poprzez wywołanie metody asynchronous.complete. Pobranie odpowiedzi jest
kolejnym krokiem implementacji wzorca. W tym przykładzie do właściwości asynchro-
nous.complete jest przypisana anonimowa funkcja JavaScriptu. Żeby umieścić wyniki
żądania XMLHttpRequest w elemencie HTML, w jej implementacji wywoływana jest
metoda getElementById. Element HTML, w tym przypadku znacznik HTML td, jest od-
najdywany poprzez identyfikator insertplace. Umieszczenie wyników w kodzie HTML
polegające na odwołaniu się do elementu HTML i przypisaniu do jego własności inner-
HTML wyników żądania jest ostatnim krokiem implementacji wzorca.
Niespotykaną dotąd rzeczą jest w tym przykładzie to, że po wczytaniu i przetworzeniu
strony HTML na stronie, która jest uważana za kompletną, wywoływany jest inny
fragment logiki. Używa się go do pobrania reszty zawartości w postaci fragmentu zawar-
tości. Kod po stronie serwera mógłby przecież wygenerować całą stronę. Jednak w ten
sposób można pokazać, jak prosta może być implementacja wzorca Fragmentacja
Zawartości. Przykład ilustruje reakcję na zdarzenie onload, ale można użyć dowolnego
zdarzenia. Przykłady w rozdziale 2. używały zdarzenia wywoływanego naciśnięciem
przycisku. Skrypt mógłby nawet emulować zdarzenia poprzez użycie metody Click().
Powyższy przykład ilustruje oddzielenie wyglądu strony HTML od jej logiki. W części
strony, w której umieszczana jest zawartość, projektant HTML musiałby tylko zamar-
kować miejsce, na przykład wpisując w nie jakiś tekst. Programista aplikacji po stronie
serwera tworzyłby zawartość, która następnie zastępowałaby tekst w zamarkowanym
miejscu. Projektant HTML nie musi przejmować się jakąkolwiek technologią progra-
mowania po stronie serwera, ponieważ szkielet strony HTML zawiera tylko instrukcje
wykonywane po stronie klienta. Programista aplikacji po stronie serwera nie musi
przejmować się wyglądem strony HTML, ponieważ tworzona przez niego zawartość
nie zawiera żadnych informacji, które dotyczą wyglądu. W czasie testów programista
aplikacji internetowej skupia się na logice, podczas gdy projektant HTML skupia się na jej
wyglądzie i zachowaniu.
72 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Umieszczanie zawartości
przy użyciu dynamicznego HTML-a
Magia tego przykładu tkwi w zdolności dynamicznego HTML-a do dynamicznego
umieszczania zawartości w określonym miejscu. Zanim pojawił się dynamiczny HTML,
do połączenia wielu strumieni danych trzeba było używać ramek albo logiki po stro-
nie serwera. Kilka lat temu dynamiczny HTML został formalnie ustandaryzowany przez
World Wide Web Consortium (W3C) jako HTML DOM (ang. HTML Document Object
Model  obiektowy model dokumentu HTML). DOM określony przez W3C nie jest
tak rozbudowany jak modele obiektowe dostępne w Internet Explorerze Microsoftu czy
przeglądarkach wywodzących się z Mozilli. Model obiektowy używany w tej książce
jest mieszaniną HTML DOM i funkcji dostępnych w większości przeglądarek (na
przykład w Internet Explorerze oraz w wywodzących się z Mozilli).
W poprzednim przykładzie atrybut id unikalnie identyfikuje element na stronie HTML.
Dzięki unikalnie identyfikowanemu elementowi można określić miejsce początkowe,
od którego możliwa jest nawigacja i manipulowanie obiektowym modelem HTML.
Innym sposobem na znalezienie miejsca początkowego jest bezpośrednie określenie
typu znacznika i na jego podstawie znalezienie odpowiedniego elementu HTML. Bez
względu na to, które podejście zastosujesz, jedno z nich musi zostać użyte do pobrania
miejsca początkowego. Niektórzy czytelnicy mogą mówić, że mógłbyś użyć innych
właściwości czy metod, ale nie są one kompatybilne z HTML DOM i dlatego powinno
się ich unikać.
Następujący kod HTML demonstruje, jak znalezć punkt początkowy przy użyciu
dwóch podejść:


Fragment dokumentu HTML








Brak zawartości
Brak zawartości



Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 73
W implementacji anonimowej funkcji dla metody asynchronous.complete do umiesz-
czenia zawartości w elemencie dynamicznego HTML-a wykorzystane są dwie metody
(getElementsByTagName, getElementById). Obydwie pobierają element reprezentujący
(elementy reprezentujące) punkt początkowy.
Metoda getElementsByTagName pobiera wszystkie elementy HTML o typie określonym
przez przekazany parametr. W tym przykładzie parametrem jest table. Wskazuje on,
że z dokumentu mają zostać pobrane wszystkie elementy typu table. Zwracana jest
instancja kolekcji HTMLCollection zawierająca w tym przykładzie wszystkie elementy
typu table. Klasa HTMLCollection ma właściwość length, która określa, ile elementów
zostało znalezionych. Do znalezionych elementów można się odwoływać za pomocą
zapisu służącego do odwoływania się do elementów tablicy w JavaScripcie (nawiasy
kwadratowe), przy czym indeksem pierwszego elementu jest 0.
W tym przykładzie zaraz po identyfikatorze metody getElementsByTagName("table")
znajduje się kilka nawiasów kwadratowych ([[0) służących do pobrania pierwszego
elementu kolekcji. Indeks zerowy jest tu użyty odgórnie i oznacza odniesienie do
pierwszej znalezionej tabeli. Indeks użyty w tym przykładzie jest prawidłowy tylko
dlatego, że na stronie HTML znajduje się jedna tabela. Z tego powodu indeks zerowy
w tym przykładzie zawsze będzie prawidłowy, co oznacza, że będzie odwoływał się
do odpowiedniej tabeli, wiersza i komórki. Wyobraz sobie jednak sytuację, w której
na stronie znajduje się wiele tabel. W takim przypadku używanie z góry określonego
indeksu może, ale nie musi się wiązać z odwołaniem do odpowiedniej tabeli. Co gorsza,
jeśli wzorzec Fragmentacja Zawartości był wielokrotnie wywoływany, kolejność znale-
zionych elementów może ulec zmianie, co spowoduje, że wystąpią odwołania do nie-
właściwych elementów.
Metody getElementsByTagName najlepiej używać tylko w przypadku, gdy operacje są
wykonywane na wszystkich znalezionych elementach i nie ma potrzeby ich rozróżniania.
Do przykładów takich operacji można zaliczyć dodawanie kolumny w tabeli czy zmianę
stylu. Do operacji na pojedynczych elementach najlepiej użyć metody getElementById.
Za pomocą metody getElementsByTagName można pobrać wszystkie elementy w do-
kumencie HTML. Ilustruje to poniższy przykład:
var collection = document.getElementsByTagName("*");
Wywołanie metody getElementsByTagName z gwiazdką jako parametrem powoduje
pobranie wszystkich elementów dokumentu HTML. Niektórzy mogą zauważyć, że
można to samo osiągnąć, odczytując właściwość document.all. Chociaż jest to prawda,
właściwość ta nie jest zgodna z DOM i spowoduje wyświetlenie ostrzeżeń w przeglą-
darkach opartych na Mozilli.
Przyjrzyjmy się następującemu fragmentowi przykładowego kodu:
document.getElementsByTagName("table")[0].rows[0].cells[0].innerHTML
Identyfikatory po nawiasach kwadratowych metody getElementsByTagName reprezentują
wywoływane właściwości i metody. Odnoszą się one bezpośrednio do pobranego obiektu,
który w tym przypadku jest tabelą zawierającą wiersze i komórki. Jeśli pobrany element
nie byłby tabelą, wywołanie tych właściwości i metod spowodowałoby powstanie błędu.
74 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Powróćmy do przykładowego kodu zródłowego i przyjrzyjmy się temu fragmentowi:
document.getElementById("insertplace").innerHTML = responseText;
Metoda getElementById pobiera element HTML z podanym atrybutem id. W atrybucie id
ważna jest wielkość liter. Wynikiem wywołania tej metody jest pobranie znacznika td
z atrybutem id o wartości insertplace. Jeśli w dokumencie znajdowałoby się wiele
elementów z takim samym atrybutem id, wywołanie metody getElementById spowo-
dowałoby pobranie tylko pierwszego znalezionego elementu. Pozostałe elementy nie
są zwracane i będą niedostępne, ponieważ metoda getElementById zwraca tylko instan-
cję pojedynczego elementu HTML. W przeciwieństwie do metody getElementsByTag-
Name, nie ma gwarancji, że zwrócony element będzie miał określony typ, inny niż typ
elementu, którego atrybut id jest taki sam, jak parametr przekazywany podczas wy-
woływania metody getElementById. Dlatego też model obiektowy, którego używamy
po wywołaniu tej metody, może, ale nie musi być odpowiedni dla pobranego elementu.
W przypadku właściwości innerHTML nie stanowi to problemu, ponieważ mają ją nie-
mal wszystkie widoczne elementy. Problem może się pojawić, jeśli założymy, że pobrany
element jest tabelą, podczas gdy w rzeczywistości będzie on komórką tabeli. W takim
wypadku zastosowanie do niego modelu obiektowego tabeli spowoduje powstanie
wyjątku.
Podczas pisania kodu w JavaScripcie dobrą praktyką jest sprawdzanie pobranego
elementu przed wykonaniem na nim jakichkolwiek działań. Musisz założyć, że podczas
używania getElementsByTagName wiesz, jaki typ będą miały elementy HTML, ale nie
wiesz, gdzie się znajdują ani co reprezentują. Z kolei podczas używania getElement-
ById wiesz, co reprezentuje i gdzie się znajduje element, ale nie znasz jego typu i, co
się z tym wiąże, hierarchii obiektów.
Szczególna natura innerHTML
Właściwość innerHTML jest szczególna, ponieważ wydaje się łatwa w użyciu, ale ko-
rzystanie z niej może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Żeby pokazać, gdzie
leży problem, przyjrzyjmy się następującemu kodowi HTML:


Fragment dokumentu HTML




Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 75




Brak zawartościDruga kom rka



W powyższym przykładzie znajdują się trzy przyciski (Prawidłowa wymiana, Nie-
prawidłowa wymiana i Sprawdz tabelę), a elementom HTML  tabeli, jej wierszowi
i komórce  nadano identyfikatory. Naciśnięcie przycisku Prawidłowa wymiana
spowoduje prawidłowe umieszczenie kodu HTML. Naciśnięcie przycisku Nieprawidłowa
wymiana spowoduje nieprawidłowe umieszczenie kodu HTML. Przycisk Sprawdz ta-
belę jest używany do sprawdzenia wyników umieszczenia HTML wykonanego przez
naciśnięcie Prawidłowa wymiana albo Nieprawidłowa wymiana. Efekt pobrania stro-
ny HTML do przeglądarki będzie podobny do rysunku 3.5.
Rysunek 3.5.
Początkowa
strona HTML
Żeby sprawdzić, czy strona HTML jest prawidłowa, należy nacisnąć przycisk Sprawdz
tabelę. Spowoduje to wywołanie funkcji TestTable, która sprawdza, czy istnieje za-
wartość wewnątrz komórek tabeli, a jeśli tak, to wyświetla ją w okienku dialogowym.
Okienko dialogowe powinno wyglądać podobnie do przedstawionego na rysunku 3.6.
Okienko dialogowe na rysunku 3.6 potwierdza, że komórka tabeli zawiera wartość
Brak zawartości. Oznacza to, że strona HTML jest prawidłowa. Po naciśnięciu przyci-
sku Prawidłowa wymiana wywoływana jest funkcja GoodReplace zmieniająca zawartość
komórki tabeli z Brak zawartości na witaj. Żeby sprawdzić, czy strona HTML jest
nadal prawidłowa, należy nacisnąć przycisk Sprawdz tabelę. Jeśli strona HTML jest
prawidłowa, powinno się pokazać okienko dialogowe z napisem witaj i tak się dzieje,
co widać na rysunku 3.7.
76 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Rysunek 3.6.
Wyświetlenie
zawartości komórki
mycell
Rysunek 3.7.
Zmodyfikowana
zawartość komórki
mycell
Spróbujmy rzecz nieco skomplikować przez naciśnięcie przycisku Nieprawidłowa
wymiana. Spowoduje ono wywołanie funkcji BadReplace, która przypisuje nowy tekst
do właściwości innerHTML tabeli HTML. Oznacza to, że zawartość HTML
...
zostaje zamieniona na witaj
. Zmieniony HTML jest
nieprawidłowy i zostanie wyświetlony tak, jak pokazano na rysunku 3.8.
Na rysunku 3.8 widać, że wiersze tabeli zostały usunięte. Naciśnięcie przycisku Sprawdz
tabelę w celu sprawdzenia poprawności strony spowoduje powstanie błędu przedsta-
wionego na rysunku 3.9.
Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 77
Rysunek 3.8.
Zawartość HTML
po podmianie wierszy
i komórek tabeli
Rysunek 3.9.
Wyjątek modelu
obiektowego
Wygenerowany wyjątek jest istotny i wynika ze sposobu działania właściwości innerHTML.
Podczas przypisywania zawartości HTML do innerHTML używa się danych tekstowych.
Podczas pobierania wartości właściwości innerHTML elementy potomne zamieniane są
na tekst. Przypisywanie wartości do właściwości innerHTML oznacza zamianę elementów
potomnych na podany tekst HTML. Następnie HTML podany w postaci tekstu jest
konwertowany na zestaw elementów HTML, które są pokazywane użytkownikowi.
Funkcje GoodReplace i BadReplace są przykładem przeprowadzania operacji na właściwo-
ści innerHTML. Jednakże zmiana wartości właściwości innerHTML w przypadku, kiedy
nie powinna ona być zmieniana, albo zmiana powodująca naruszenie struktury HTML
spowoduje powstanie nieprawidłowości. Na przykład w powyższym przypadku nie
mogłeś stworzyć tabeli bez wierszy czy komórek.
Innym sposobem operowania na obiektowym modelu dokumentu HTML jest używa-
nie pojedynczych elementów HTML. Można tworzyć ich instancje, przeprowadzać
jakieś operacje i usuwać. Dzięki wykorzystaniu obiektowego modelu dokumentu znacznie
trudniej jest spowodować nieprawidłowości, ponieważ pozwala on na używanie tylko
78 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
niektórych metod i właściwości. Podczas korzystania z obiektowego modelu doku-
mentu HTML nie można w prosty sposób usunąć wszystkich wierszy tabeli i zamienić
ich na tekst. Obiektowy model tabeli nie ma metod umożliwiających stworzenie kon-
strukcji przedstawionej na rysunku 3.8.
Należy pamiętać, że we wzorcu Fragmentacja Zawartości wymieniane są całe frag-
menty HTML. Dlatego mimo tego, że właściwość innerHTML jest elastyczna i daje duże
możliwości, wymiana nieodpowiedniego fragmentu w nieodpowiednim czasie może
dać w efekcie zle sformatowany HTML. Powinieneś pamiętać, że podczas odwoływa-
nia się do elementów HTML w kontekście omawianego wzorca należy odwoływać się
tylko do tych elementów strony szkieletowej, w których mają być umieszczane poszcze-
gólne fragmenty zawartości. Podstawową zasadą powinno być to, że skrypt w szkiele-
cie HTML nie odwołuje się bezpośrednio do elementów w dynamicznie umieszczanych
fragmentach, ponieważ tworzy to dynamiczne zależności, które mogą, ale nie muszą
działać. Jeśli takie zależności są niezbędne, umieść je w metodach zawartych w umiesz-
czanym fragmencie kodu i następnie odwołuj się tylko do tych metod. JavaScript
umożliwia przypisanie określonych funkcji do elementów HTML.
Identyfikowanie elementów
Jak już wspomniałem, podczas wyszukiwania elementów z wykorzystaniem typu
znacznika nie jest możliwe określenie identyfikatora, a podczas wyszukiwania z wy-
korzystaniem identyfikatora nie jest możliwe określenie typu znacznika. Bez względu
na to, w jaki sposób zostaną znalezione elementy, będą one stanowiły początkowy
punkt, w którym zostaną przeprowadzane operacje. Na podstawie tego punktu skrypt
może poruszać się po elementach będących jego rodzicami albo elementami potom-
nymi przy wykorzystaniu standardowych właściwości i metod.
Owe standardowe właściwości i metody są dostępne niemalże dla wszystkich elemen-
tów HTML. Dlatego też programiści skryptów powinni wykorzystywać je podczas po-
ruszania się po hierarchii elementów, zmieniania wyglądu czy przy próbie ich identy-
fikacji. W tabeli 3.1 przedstawiono właściwości, które mogą być wykorzystane podczas
pisania skryptów.
Fragmenty w postaci danych binarnych,
URL i obrazków
Tworzenie fragmentów zawartości z danych binarnych czy obrazków w ich pierwotnej
postaci przy użyciu obiektu XMLHttpRequest jest raczej skomplikowane, ponieważ ten
rodzaj danych jest uszkadzany podczas odczytu. Właściwości responseText i responseXML
obiektu XMLHttpRequest oczekują odpowiednio tekstu albo XML-a. Użycie danych
w innym formacie nie jest możliwe. Oczywiście jest wyjątek: dane binarne zakodowane
w formacie Base64 są traktowane jako tekst i można je pobrać, wykorzystując obiekt
XMLHttpRequest. Innym rozwiązaniem może być używanie odnośników do danych bi-
narnych zamiast samych danych. W przypadku znacznika img oznacza to, że do atrybutu
src należy przypisać URL wskazujący, gdzie znajduje się obrazek.
Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 79
Tabela 3.1. Właściwości elementów HTML przydatne podczas pisania skryptów
Identyfikator Opis
właściwości
attributes[] Zawiera przeznaczoną tylko do odczytu kolekcję atrybutów związanych
z elementem HTML. Pojedynczy atrybut może być pobrany przy użyciu
metody getAttribute. Do przypisania lub napisania atrybutu używana
jest metoda setAttribute, a do jego usunięcia  removeAttribute.
childNodes[]
Do instancji NodeList odwołuje się najczęściej jak do tablicy, przy czym
jest ona tylko do odczytu. Żeby dodać element potomny do bieżącego
elementu, należy użyć appendChild. Do usuwania elementu potomnego
używana jest metoda removeChild, a do zamiany replaceChild.
className Służy do przypisywania do elementu HTML klasy z arkusza stylów.
Typ class jest bardzo ważny w dynamicznym HTML-u, ponieważ można
dzięki niemu dynamicznie zmieniać wygląd elementów HTML.
dir Wskazuje na kierunek przepływu tekstu: z lewej do prawej (ltr) albo
z prawej do lewej (rtl).
disabled Włącza (wartość false) bądz wyłącza (wartość true) element. Jest przydatny,
jeśli skrypt nie chce, żeby użytkownik nacisnął jakiś przycisk albo inny
element interfejsu, zanim nie zostanie zakończona jakaś operacja.
firstChild, lastChild Pobiera pierwszy albo ostatni węzeł potomny.
id Identyfikator używany do odnalezienia danego elementu. Właściwość ta
jest używana na przykład podczas wywoływania metody getElementById.
nextSibling, Pobiera następny albo poprzedni sąsiedni element. W połączeniu
previousSibling z firstChild i lastChild może być używany do przechodzenia przez
zbiór elementów. To podejście może być używane do przechodzenia listy,
w której poszczególne elementy wskazują, jaki powinien być następny
element, na przykład podczas implementowania wzorca Dekorator
albo podobnej struktury.
nodeName Zawiera nazwę elementu, co w przypadku HTML-a oznacza nazwę
znacznika (na przykład td, table itp.).
nodeType
Zawiera typ elementu, ale jest wykorzystywany głównie podczas
przetwarzania XML-a. W odniesieniu do HTML-a ta właściwość
jest mało przydatna.
nodeValue Zawiera wartość danych w węzle. Ta właściwość także jest bardziej przydatna
podczas przetwarzania dokumentów XML. W odniesieniu do HTML-a nie
można używać tej właściwości jako zamiennika dla innerHTML.
parentElement Pobiera element będący rodzicem bieżącego elementu. Może być używana
na przykład do poruszania się po tabeli zawierającej wiersze i komórki.
style
Zawiera bieżące właściwości stylu elementu. Jest instancją typu
CSSStyleDeclaration.
tabIndex
Określa kolejność elementu podczas wybierania klawiszem Tab w odniesieniu
do całego dokumentu HTML.
tagName Zawiera nazwę znacznika bieżącego elementu. Ta właściwość może być
użyta podczas próby określenia typu elementu po pobraniu go metodą
getElementById.
80 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Obrazki pobierane są pośrednio. Żeby zrozumieć sposób, w jaki się to odbywa, spójrzmy
na aplikację, która wykorzystuje XMLHttpRequest do pobrania dokumentu zawierającego
jedną linijkę. Linijka ta zawiera URL do pliku z obrazkiem.
Poniżej znajduje się implementacja przykładowego programu:


Fragment dokumentu HTML z obrazkiem











Do pobrania obrazka używany jest znacznik img. W większości obrazków znacznik img
jest określony przy użyciu atrybutu src będącego odnośnikiem do miejsca, w którym się
one znajdują. W tym przykładzie nie ma atrybutu src, zamiast tego jest id. Po wczy-
taniu i pokazaniu strony HTML wyświetlany jest uszkodzony obrazek, ponieważ ze
znacznikiem img nie jest związany żaden plik. Żeby znacznik img wyświetlał się pra-
widłowo, należy nacisnąć przycisk Pobierz obrazek, który wykonuje żądanie pobierają-
ce jednolinijkowy plik zawierający URL obrazka. Po pobraniu jednolinijkowego pliku
przez XMLHttpRequest wywoływana jest implementacja funkcji właściwości complete.
Przypisuje ona do atrybutu (właściwości) src URL zdalnego obrazka. Następnie
przeglądarka aktualizuje dane, pobiera obrazek i wyświetla go.
Jednolinijkowy plik znajduje się pod adresem URL /chap03/chunkimage01.html i ma
następującą zawartość:
/static/patches01.jpg
Gdy omawiana strona HTML, w której nie został określony atrybut src, zostanie po-
brana, będzie ona wyświetlona podobnie jak na rysunku 3.10.
Na rysunku 3.10, poniżej przycisku Pobierz obrazek widać mały prostokąt wskazujący
nieprawidłowy znacznik img, który nie spowodował wczytania żadnego obrazka. Po
naciśnięciu przycisku Pobierz obrazek pobierane jest łącze do obrazka. Następnie jest
ono przypisywane do znacznika img, co powoduje wczytanie obrazka. Na rysunku 3.11
widać przetworzoną stronę.
Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 81
Rysunek 3.10.
Początkowa strona
HTML bez obrazka
Rysunek 3.11.
Strona HTML
po wczytaniu obrazka
Pobieranie i przypisywanie łącza, które jest następnie przetwarzane przez przeglądarkę,
wydaje się dziwne. To pośrednie podejście nie ma przedstawiać, jak skomplikowana
może być aplikacja internetowa, ale jest potrzebne, ponieważ nie ma możliwości bezpo-
średniego pobierania danych binarnych. Jednak nie jest to aż tak wielki problem, ponie-
waż przeglądarka wczytuje obrazek, do którego się odnosimy, i umieszcza go w swojej
pamięci podręcznej. Jeśli będziemy się do niego ponownie odnosić, zostanie on pobrany
właśnie z pamięci podręcznej przeglądarki. Oczywiście dzieje się tak tylko w przy-
padku, kiedy serwer HTTP implementuje pamięć podręczną. Jest jeden minus tego
rozwiązania. Jeśli wykonujemy żądanie pobierające URL, który jest odnośnikiem do
obrazka, wymagane są dwa żądania: jedno do pobrania adresu URL obrazka i drugie
do pobrania jego samego. Jeśli oba żądania używają protokołu HTTP 1.1, a tak będzie
w większości przypadków, zostaną one wykonane podczas jednego połączenia.
82 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
Kolejną odmianą przedstawionej strategii jest pobranie całego kodu HTML tworzącego
obrazek, a nie samego adresu URL. Ta strategia nie zachowuje połączenia żądania,
ale jest samodzielnym rozwiązaniem, które nie wymaga dodatkowego skryptu. Poniższy
fragment przedstawia, w jaki sposób pobierany jest cały znacznik img.

Zarówno podczas umieszczania znacznika img, jak i odpowiedniego atrybutu src prze-
glądarka dynamicznie pobierze obrazek, jak to pokazano w poprzednim przykładzie.
Zaletą umieszczania kodu HTML jest to, że aplikacja po stronie serwera może umie-
ścić wiele obrazków albo inny rodzaj HTML. Ponadto podczas umieszczania całego
znacznika img nie występuje pierwszy etap, w którym wyświetlany jest uszkodzony
obrazek. Jednakże oba podejścia są tak samo dobre, a ich wybór zależy od rodzaju
aplikacji. Kiedy na stronie umieszczany jest HTML, może ona migotać, gdy będzie
zmieniany jej rozmiar. Kiedy przypisujesz wartość do właściwości src, nie występuje
migotanie, ale trzeba określić pusty obrazek albo ukryć element obrazka.
Fragmentacja JavaScriptu
Kolejnym rodzajem fragmentacji jest wysyłanie JavaScriptu. Może ono być bardzo efek-
tywne, ponieważ nie musisz przetwarzać danych, a tylko wykonać JavaScript. Z punktu
widzenia skryptu po stronie klienta jest to bardzo łatwe do zaimplementowania. Nie
powinieneś jednak zakładać, że pobranie JavaScriptu będzie szybsze niż parsowanie
i przetworzenie danych XML, a następnie skonwertowanie ich przed wykonaniem.
Zaletą podejścia wykorzystującego JavaScript jest prostota i efektywność. Po prostu
łatwiej jest wykonać fragment JavaScriptu i odnosić się do udostępnionych właściwo-
ści i funkcji.
Wykonywanie JavaScriptu
Rozpatrzmy poniższy kod HTML, który wykonuje określony JavaScript:


Fragment zawartości HTML z JavaScriptem







Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 83

Brak zawartości



Po naciśnięciu przycisku Pobierz skrypt wykonywane jest żądanie XMLHttpRequest
pobierające dokument /chap03/chunkjs01.html. Dokument zawiera fragment Java-
Scriptu, który jest wykonywany za pomocą funkcji eval. Pobierany jest następujący frag-
ment kodu:
window.alert("hurra, wywołane dynamicznie");
Przykładowy fragment nie jest zbytnio rozbudowany i wyświetla okienko dialogowe.
Tym, co niepokoi wielu ludzi podczas wykonywania takiego kodu JavaScript, jest to,
że jest on pobrany z zewnątrz. Administrator i użytkownik może zastanawiać się nad
konsekwencjami związanymi z bezpieczeństwem, ponieważ pobrany JavaScript może
zawierać wirusy. Jednakże tak właściwie nie jest to możliwe, gdyż JavaScript jest wy-
konywany w piaskownicy i dotyczy go polityka tego samego zródła. Oczywiście jeśli
programista ominie politykę tego samego zródła, problemy związane z bezpieczeństwem
nabiorą znaczenia.
Najprostszą implementacją pobierania fragmentu kodu do wykonania jest dynamiczne
tworzenie po stronie serwera fragmentów JavaScriptu, które wykonują jakieś metody.
Fragmenty JavaScriptu powodują, że przeglądarka wykonuje jakieś polecenia. Na
przykład fragment JavaScriptu pobierany w poprzednim przykładzie mógłby być wyko-
rzystywany do przypisania jakichś danych do znacznika span albo td, co przedstawiono
poniżej:
document.getElementById("mycell").innerHTML = "witaj";
Wygenerowany skrypt jest zakodowany na sztywno, ponieważ oczekuje, że na docelowej
stronie HTML będą znajdowały się określone elementy.
Generowanie JavaScriptu operującego
na obiektowym modelu dokumentu
Wcześniej widziałeś rozwiązanie, w którym obrazek początkowo był uszkodzony, a na-
stępnie wyświetlony po pobraniu prawidłowego łącza. Obrazek można także pobrać po-
przez zmianę obiektowego modelu dynamicznego HTML-a. Model obiektowy zmie-
niasz poprzez wykorzystanie fragmentu JavaScriptu do wstawienia znacznika img.
Poniżej znajduje się fragment JavaScriptu tworzący znacznik img i wstawiający go do
dokumentu HTML.
var img = new Image();
img.src = "/static/patches01.jpg";
document.getElementById("insertplace").appendChild(img);
W tym przykładzie zmienna img jest instancją obiektu Image, który odnosi się do znacz-
nika HTML img. Do właściwości src przypisywany jest adres URL obrazka. Ostatnia
linia tego fragmentu kodu używa metody appendChild, żeby dodać instancję obiektu
Image do dokumentu HTML. Jeśli zmienna img nie zostanie powiązana z dokumentem
84 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
HTML, obrazek zostanie pobrany, ale nie będzie dodany do dokumentu HTML i w związ-
ku z tym nie będzie wyświetlony. Strona HTML wygenerowana po wykonaniu powyż-
szego skryptu pokazana jest na rysunku 3.12.
Rysunek 3.12.
Strona HTML
wygenerowana
po wstawieniu obrazka
Rysunek 3.12 nie jest zbyt widowiskowy, ponieważ ilustruje tylko sposób, w jaki obrazek
może być wstawiony na stronę HTML. Interesujące jest to, że pozostał tekst Brak za-
wartości, który nie został zamieniony tak jak w poprzednich przykładach. Przyczyna
tego tkwi w tym, że została wykorzystana metoda appendChild (a nie replaceChild
albo removeChild i następnie appendChild).
Zaletą podejścia wykorzystującego model obiektowy dynamicznego HTML-a jest to,
że umożliwia ono pobieranie obrazków albo innych elementów w tle, a moment ich
wyświetlenia może być określony w skrypcie.
Tworzenie instancji obiektu
Innym rodzajem fragmentów JavaScriptu, które mogą być pobierane, są stany obiek-
tów. Przy wykorzystaniu stanu obiektu możesz wprowadzić poziom pośredni umożli-
wiający dodawanie funkcji podczas wykonywania strony HTML. We wszystkich po-
przednich przykładach fragmenty kodu HTML na początkowej stronie HTML musiały
mieć wszystkie skrypty i znać adresy URL pobieranych zasobów. Dzięki wykorzystaniu
pośredniego poziomu JavaScript po stronie klienta nie musi znać szczegółów adresów
URL czy struktur danych. Klient odwołuje się do ogólnego fragmentu kodu, który jest
wykonywany. Ogólny fragment kodu jest zarządzany przez serwer i zawiera poszcze-
gólne instrukcje wykonujące, które mogą wykonywać operacje niezaprogramowane
pierwotnie po stronie klienta. Używanie pośredniego poziomu umożliwia dodawanie
do klienta funkcji, których nie miał on w czasie projektowania aplikacji.
Przyjrzyjmy się poniższemu przykładowi strony HTML:


Fragment zawartości HTML z JavaScriptem
Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 85








Brak zawartości



Podobnie jak w poprzednich przykładach tworzona jest instancja Asynchronous. Ele-
ment button powoduje wykonanie asynchronicznego żądania z adresem URL /chap03/
chunkjs04.js. Kiedy żądanie pobierze fragment JavaScriptu, jest on wykonywany
przez instrukcję eval. Po powrocie z instrukcji eval wykonywana jest metoda dyna-
micFiller.makeCall, której wywołanie jest ogólnym fragmentem kodu. Implementa-
cja tej metody jest kodem zarządzanym przez serwer, a odniesienie się do niej jest
wykonywane przy użyciu niekompletnej zmiennej, ponieważ początkowy skrypt nie
zawiera definicji zmiennej dynamicFiller. Oczywiście wczytany i przetworzony skrypt
nie może odnosić się do niekompletnej zmiennej, ponieważ spowodowałoby to po-
wstanie wyjątku. Ale tym, co może zrobić skrypt, jest wczytanie implementacji, zanim
zostanie użyta niekompletna zmienna. I to właśnie jest przedstawione w powyższej stronie
HTML. Uprzedzam pytanie: w plikach factory.js i asynchronous.js nie ma definicji
zmiennej dynamicFiller. JavaScript umożliwia stosowanie niekompletnych zmiennych,
typów i funkcji, co pozwala na wczytywanie i przetwarzanie skryptów bez wywoływa-
nia wyjątków.
Poniższy kod zródłowy zawiera implementację niekompletnej zmiennej dynamicFiller:
var dynamicFiller = {
generatedAsync : new Asynchronous(),
reference : null,
complete : function(status, statusText, responseText, responseXML) {
dynamicFiller.reference.innerHTML = responseText;
},
makeCall : function(destination) {
dynamicFiller.reference = destination;
dynamicFiller.generatedAsync.complete = dynamicFiller.complete;
dynamicFiller.generatedAsync.call('/chap03/chunkjs05.html');
}
}
Przykładowy kod zródłowy JavaScriptu jest napisany przy wykorzystaniu inicjalizatora
obiektu. Inicjalizator obiektu jest zapisaną postacią obiektu JavaScript. Nie powinieneś
porównywać go do definicji klasy JavaScript. To dwie zupełne różne rzeczy. Podczas
86 Ajax. Wzorce i najlepsze rozwiązania
przetwarzania inicjalizatora obiektu tworzona jest instancja obiektu, której identyfi-
katorem jest zadeklarowana zmienna. W tym przykładzie instancją obiektu jest zmienna
dynamicFiller.
Zmienna dynamicFiller ma dwie właściwości (generatedAsync i reference) oraz dwie
metody (complete i makeCall). Właściwość generatedAsync jest instancją Asynchronous
wykorzystywaną do wykonywania asynchronicznych żądań do serwera. Właściwość
reference jest elementem HTML, na którym metoda complete będzie przeprowadzać
operacje. Metoda makeCall jest wykorzystywana do wykonywania żądania XMLHttp-
Request, a do parametru destination przypisana jest właściwość reference.
Po połączeniu wszystkich fragmentów kod HTML szkieletu zawiera ogólny kod, który
ma odniesienie do niekompletnej zmiennej. Żeby uzyskać pełną zmienną, pobierana
i wykonywana jest zawartość w języku JavaScript. Pełna zmienna zawiera kod pobie-
rający zawartość, która jest umieszczana w stronie szkieletowej. Na rysunku 3.13
przedstawiono sekwencję wykonywanych zdarzeń.
Rysunek 3.13.
Sekwencja zdarzeń
podczas pobierania
i wykonywania
JavaScriptu
Na rysunku 3.13 widać początkową stronę pobieraną po naciśnięciu przycisku. Pobieraną
zawartością jest JavaScript, przy czym początkowa strona nie wie, co on wykonuje.
Zawartość jest pobierana i następnie wykonywana. W szkieletowej stronie HTML za-
programowano odniesienie do zmiennej dynamicFiller i wywołanie metody makeCall.
Metoda makeCall nie istnieje podczas wykonywania szkieletowej strony HTML i staje
się dostępna dopiero po pobraniu i wykonaniu zawartości. Pobrana zawartość jest wyko-
nywana i pobiera kolejny fragment zawartości, który jest umieszczany w stronie HTML.
W wyniku tego pobierany jest obrazek wyświetlany w miejscu, gdzie znajdował się
tekst Nothing.
Rozdział 3. f& Wzorzec Fragmentacja Zawartości 87
Rola szkieletowej strony HTML zmieniła się. Teraz stała się ona stroną inicjalizującą,
która pobiera inne fragmenty kodu. Pobrane fragmenty kodu są całkowicie dynamiczne
i zawierają odniesienia i kod, który nie jest znany w szkieletowej stronie HTML. Zaletą
tej implementacji jest to, że dokument może być pobierany stopniowo poprzez po-
bieranie fragmentów kodu, które są określane dopiero po ich pobraniu. Wzorzec Frag-
mentacja Zawartości umożliwia dynamiczne ładowanie zawartości, a dodanie wczytywa-
nia JavaScriptu umożliwia dynamiczne określanie logiki używanej przez szkieletową
stronę HTML.
Najważniejsze elementy wzorca
Poniżej wymienione są najważniejsze elementy wzorca Fragmentacja Zawartości:
Strona HTML jest połączeniem szkieletowej strony HTML i fragmentów
zawartości.
Szkieletowa strona HTML jest odpowiedzialna za organizowanie,
odniesienia i pobieranie odpowiednich fragmentów. Powinna sterować
poszczególnymi fragmentami. Szkieletowa strona HTML przenosi
przetwarzanie fragmentów zawartości do innych fragmentów kodu.
Fragmenty zawartości są unikalnie identyfikowane przez URL.
Różne fragmenty zawartości nie używają tych samych adresów URL.
Fragmenty zawartości są używane do zaimplementowania funkcji
określanych przez użytkownika.
Fragmenty zawartości mogą przyjmować jedną z trzech postaci:
XML (preferowany), HTML (preferowany XHTML) albo JavaScript.
Są jeszcze inne rodzaje zawartości, ale nie będą one omawiane
w tej książce, a korzystanie z nich powinno być dobrze przemyślane.


Wyszukiwarka