48 242221 specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu


Specjalista do spraw organizacji
i rozwoju transportu
(242221)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Specjalista do spraw organizacji
i rozwoju transportu (242221)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-048-1 (48)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 7
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10
3.1. Planowanie i koordynowanie procesów transportowych
Kz1 .................................................................................. 10
3.2. Badanie skuteczności i efektywności podejmowanych
działań Kz2 ..................................................................... 11
3.3. Opracowywanie prognoz rozwoju i wariantów optymali-
zacji procesów transportowych Kz3 ................................ 12
3.4. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 13
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................. 14
5. SÅ‚ownik ....................................................................................... 15
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
(KZiS 2010):
242221 Specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Stan-
dardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 2422  Specjaliści do spraw administracji
i rozwoju (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów
ISCO-08 odpowiada grupie 2422 Policy administration professionals).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja H. Transport i gospodarka magazynowa, Dział 49. Trans-
port lÄ…dowy oraz transport rurociÄ…gowy, Grupy: 49.1. Transport
kolejowy pasażerski międzymiastowy, 49.2. Transport kolejowy
towarów, 49.3. Pozostały transport lądowy pasażerski, 49.4.
Transport drogowy towarów oraz działalność usługowa związana
z przeprowadzkami, 49.5. Transport rurociągowy, Dział 50. Trans-
port wodny, Grupy: 50.1. Transport morski i przybrzeżny pasażer-
ski, 50.2. Transport morski i przybrzeżny towarów, 50.3. Transport
wodny śródlądowy pasażerski, 50.4. Transport wodny śródlądowy
towarów, Dział 51. Transport lotniczy, Grupy: 51.1. Transport lot-
niczy pasażerski, 51.2. Transport lotniczy towarów i transport ko-
smiczny.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie:
analizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy
w 6 przedsiębiorstwach (duże  3, średnie  3, w tym usługowe - 6),
przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Barbara Pietrzycka-Falkiewicz  Transport Samochodowy.
Przewozy Krajowe i Międzynarodowe. Krzysztof Pietrzycki w Ra-
domiu,
" Anna Derendarz  Rossmann SDP Sp. z o.o. w Aodzi,
4
" Renata Gruszczyńska  Wojewódzki Inspektorat Transportu
Drogowego w Kielcach,
" Ewa Kawczyńska-Kiełbasa  eFKa Biuro Rachunkowe w Zgie-
rzu.
Ewaluatorzy:
" Jacek Skalski  Instytut Transportu Samochodowego w Warsza-
wie,
" Elżbieta Garlacz-Janicka  TEB Edukacja Sp. z o.o. w Radomiu.
Recenzenci:
" Anita Koralewska-Ratajczak  Kuehne + Nagle Sp. z o.o. w Po-
znaniu,
" Urszula Szychowska  Aódzkie Stowarzyszenie Przewozników
Międzynarodowych i Spedytorów w Aodzi.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Mieczysław Marosz (przewodniczący)  Polska Izba Gospodar-
cza Transportu Samochodowego i Spedycji w Warszawie,
" Tadeusz Wilk  Zrzeszenie Międzynarodowych Przewozników
Drogowych w Polsce w Warszawie,
" Mirosław Kaczmarek  Polska Izba Spedycji i Logistyki Gdynia,
Oddział w Warszawie,
" Mirosław Bartnik  OPZZ Województwa Mazowieckiego w War-
szawie.
Data zatwierdzenia:
" 07.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu zajmuje siÄ™ or-
ganizacją procesów transportowych oraz opracowaniem i realizacją
strategii rozwoju transportu.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Zasadniczym celem pracy specjalisty do spraw organizacji i rozwoju
transportu jest planowanie, koordynowanie i nadzorowanie procesów
transportowych. Głównymi jego zadaniami są: dobór środków transpor-
towych do otrzymywanych zleceń i przewożonych towarów pod wzglę-
dem technicznym, ekonomicznym oraz formalnym, przeprowadzanie
analiz i wskazywanie rozwiązań o najwyższym poziomie rentowności,
monitorowanie kluczowych wskazników procesu transportu, nadzoro-
wanie realizowanych zleceń transportowych, współpraca z kontrahen-
tami, nadzór nad formalno-prawnymi aspektami dokumentacji transpor-
towej. Innym obszarem pracy w zawodzie specjalisty do spraw organi-
zacji i rozwoju transportu są działania ukierunkowane na rozwój, wzrost
efektywności i poprawę konkurencyjności. Zadaniem specjalisty do
spraw organizacji i rozwoju transportu jest analizowanie rynku, plano-
wanie inwestycji, wstępna ocena efektywności, współpraca w opraco-
wywaniu strategii rozwoju, a następnie wdrażanie i ocenianie wprowa-
dzonych rozwiązań.
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu pracuje w po-
mieszczeniach biurowych oraz jeżeli wymaga tego sytuacja, także
w terenie. Podstawowymi narzędziami jego pracy jest komputer z do-
stępem do Internetu wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem
z dziedziny organizacji procesów transportowych i ekonomiki transpor-
tu. Korzysta z technicznych urządzeń biurowych: telefonu, faksu, kse-
rokopiarki, skanera, drukarki itp. Długotrwała praca w pozycji siedzącej
przy komputerze wyposażonym w monitor zwiększa ryzyko występo-
wania chorób oczu oraz dolegliwości bólowych kręgosłupa, nadgarst-
ków, dłoni i przedramion. Osoba wykonująca opisywany zawód podej-
muje decyzje o wysokim stopniu ważności, w toku realizacji konkret-
nych zadań (zleceń), pozostając pod presją czasu. Nie wykonuje zadań
rutynowych. Samodzielnie zarzÄ…dza czasem pracy.
6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu specjalisty do spraw organizacji i rozwoju
transportu wymaga szeroko rozwiniętych umiejętności analitycznych,
organizacyjnych oraz zdolności interpersonalnych. Specyfika zawodu
wymaga również bardzo dobrych zdolności planistycznych. Pracownik
wykonujący opisywany zawód powinien posiadać zdolność podejmo-
wania bezzwłocznych i optymalnych decyzji w sytuacjach nagłych
i wyjątkowych. Powinna cechować go asertywność, dokładność, kon-
sekwencja w działaniu oraz umiejętność pracy zespołowej.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu powinien mieć
wykształcenie wyższe co najmniej pierwszego stopnia, na kierunkach:
transport, logistyka, zarzÄ…dzanie. Zgodnie z wymaganiami pracodaw-
ców specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu powinien
posługiwać się obcojęzycznym słownictwem branżowym oraz biegle
obsługiwać komputer (zwłaszcza pakiety biurowe). Ze względu na fakt,
że osoba wykonująca ten zawód pracuje nie tylko w pomieszczeniach
biurowych, ale również w terenie, pomocne jest posiadanie prawa jaz-
dy. Preferowane jest również doskonalenie kompetencji zawodowych
na dodatkowych szkoleniach i kursach z obszaru transportu, spedycji
krajowej oraz międzynarodowej.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu powinien syste-
matycznie uaktualniać swoją wiedzę ze względu na dynamiczne zmiany
zasad i przepisów regulujących rynek transportowy oraz innowacje tech-
niczne, technologiczne i organizacyjne. Wskazany jest udział w kursach
z zakresu zarządzania, optymalizowania procesów i kosztów w transpor-
cie, nowych rozwiązań w budowie środków transportu oraz nowocze-
snych sposobów organizacji procesów transportowych i kursach nauki
języków obcych. Specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu
powinien brać udział w konferencjach branżowych oraz wymianie wiedzy
między przedsiębiorcami, przedstawicielami instytucji naukowych, orga-
nów administracji, urzędów itd. Specjalista do spraw organizacji i rozwoju
transportu może wykonywać także zawód 242108 Specjalista do spraw
logistyki. Ustawiczne kształcenie oraz zdobyte doświadczenie zawodowe
umożliwiają mu awans na stanowiska kierownicze i doradcze.
7
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi
przepisami BHP, ochrony ppoż., ergonomii, ochrony środowiska
(niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, Kz3, KzS).
Z2. Koordynowanie realizacji procesów transportowych (niezbędne
kompetencje: Kz1, KzS).
Z3. Dobieranie środków transportu i porównywanie kosztów zasto-
sowania różnych wariantów (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz3,
KzS).
Z4. Nadzorowanie realizacji zleceń transportowych (niezbędne kom-
petencje: Kz1, KzS).
Z5. Prowadzenie współpracy z otoczeniem w zakresie procesu
transportu (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z6. Analizowanie i kontrolowanie kosztów procesu transportu (nie-
zbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z7. Monitorowanie i analizowanie wskazników kluczowych dla pro-
cesu transportu (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z8. Sporządzanie analiz i raportów związanych z oceną efektywności
procesu transportu (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z9. Nadzorowanie dokumentacji procesów transportowych (niezbęd-
ne kompetencje: Kz1, KzS).
Z10. Współtworzenie i realizowanie strategii rozwoju transportu (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, Kz2, Kz3, KzS).
Z11. Analizowanie rynku usług transportowych (niezbędne kompeten-
cje: Kz3, KzS).
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Planowanie i koordynowanie procesów transportowych (potrzeb-
ne do wykonywania zadań: Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z9, Z10).
Kz2  Badanie skuteczności i efektywności podejmowanych działań
(potrzebne do wykonywania zadań: Z1, Z6, Z7, Z8, Z10).
Kz3  Opracowywanie prognoz rozwoju i wariantów optymalizacji pro-
cesów transportowych (potrzebne do wykonywania zadań: Z1,
Z3, Z10, Z11).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z11)
8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 6
właściwym dla wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w Europej-
skiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miej-
scem usytuowania zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (gru-
pa wielka 2 i jej odpowiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód specjalisty do spraw organizacji i rozwoju
transportu:
1) w zakresie wiedzy: posiada zaawansowanÄ… wiedzÄ™ dotyczÄ…cÄ… oto-
czenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji oraz zna niezbęd-
ne fakty, metody i zależności między nimi;
2) w zakresie umiejętności: posiada umiejętności do wdrażania inno-
wacji oraz rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów
w zmiennych warunkach otoczenia; potrafi samodzielnie planować
proces ustawicznego kształcenia; komunikować się z otoczeniem
zawodowym odpowiednio uzasadniajÄ…c swoje stanowisko;
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z9, Z10 wymaga
posiadania kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Planowanie i koordynowanie procesów
transportowych Kz1
Wiedza  zna i rozumie zasady, Umiejętności  potrafi planować
procesy, pojęcia ogólne i zależno- i koordynować procesy transpor-
towe, wykonywać zadania oraz
ści związane z planowaniem
i koordynowaniem procesów trans- formułować i rozwiązywać proble-
my z wykorzystaniem posiadanej
portowych oraz wymagania partne-
wiedzy, także z innych dziedzin,
rów biznesowych w tym obszarze,
komunikować się ze zróżnicowa-
w szczególności zna:
nym kręgami odbiorców oraz od-
- przepisy, zasady BHP, ergo-
powiednio uzasadniać swoje sta-
nomii, ochrony ppoż. i ochrony
nowisko, w szczególności potrafi:
środowiska w zakresie plano-
- przestrzegać zasad i przepi-
wania i koordynowania proce-
sów dotyczących BHP, ergo-
sów transportowych;
nomii, ochrony ppoż. i ochrony
- procedury i regulaminy we-
środowiska w zakresie plano-
wnętrzne przedsiębiorstwa;
wania i koordynowania proce-
- normy i przepisy prawne obo-
sów transportowych;
wiązujące w branży transpor-
- przestrzegać procedur i regula-
towej;
minów obowiązujących w przed-
- rodzaje transportu i środki
siębiorstwie;
transportowe;
- posługiwać się normami i ak-
- normy i przepisy prawne obo-
tami prawnymi dotyczÄ…cymi
wiÄ…zujÄ…ce przy transporcie
realizowania procesów trans-
określonych rodzajów ładun-
portowych;
ków;
- dobierać właściwe rodzaje trans-
- zasady planowania i organizo-
portu i środki transportowe;
wania procesów transporto-
- wyszukiwać i stosować nowe roz-
wych;
wiÄ…zania funkcjonujÄ…ce w bran-
- rozwiÄ…zania techniczne, tech-
ży transportowej;
nologiczne, organizacyjne sto-
- dobierać odpowiednie metody,
sowane w branży transporto-
zasady oraz narzędzia plano-
wej;
wania i organizowania proce-
sów transportowych;
10
- rodzaje i zasady sporządzania - nadzorować prawidłowość pro-
dokumentacji transportowej; wadzonej dokumentacji trans-
- zasady ogólne realizacji kon- portowej;
traktów oraz specyficzne wy- - nadzorować realizację zleceń
mogi poszczególnych partne- transportowych wg zasad ogól-
rów biznesowych. nych i specyficznych dla po-
szczególnych kontraktów za-
wartych z partnerami bizneso-
wymi;
- negocjować warunki umów
transportowych.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z6, Z7, Z8, Z10 wymaga posia-
dania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Badanie skuteczności i efektywności
podejmowanych działań Kz2
Wiedza  zna i rozumie zasady, Umiejętności  potrafi badać
procesy, pojęcia ogólne i zależno- i oceniać skuteczność i efektyw-
ści związane z badaniem sku- ność podejmowanych działań, for-
teczności oraz efektywności po- mułować i rozwiązywać problemy
dejmowanych działań, a także z wykorzystaniem posiadanej wie-
zasady przeprowadzania analiz, dzy, także z innych dziedzin oraz
w szczególności zna: odpowiednio uzasadniać swoje
- przepisy, zasady BHP, ergo- stanowisko, w szczególności po-
nomii, ochrony ppoż. i ochrony trafi:
środowiska w zakresie badania - przestrzegać zasad i przepi-
skuteczności i efektywności sów dotyczących BHP, ergo-
podjętych działań; nomii, ochrony ppoż. i ochrony
- narzędzia kontroli efektywności środowiska w zakresie badania
działań transportowych; skuteczności i efektywności
- klasyfikację i rodzaje wskazni- podjętych działań;
ków rentowności; - korzystać z dostępnych na
- zasady sporządzania analiz rynku lub zbudowanych według
ekonomicznych; własnych wymogów narzędzi
- zasady raportowania; kontroli efektywności działań;
- programy komputerowe do - monitorować wskazniki ren-
sporządzania analiz ekono- towności realizowanych kon-
micznych. traktów;
- sporządzać analizy i przedsta-
wiać ich wyniki;
11
- sporządzać raporty z realizo-
wanych zadań;
- proponować kierunki zmian;
- oceniać skuteczność podejmo-
wanych działań;
- obsługiwać wspomagające pro-
gramy komputerowe do two-
rzenia analiz ekonomicznych.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z3, Z10, Z11 wymaga posiada-
nia kompetencji zawodowej Kz3.
3.3. Opracowywanie prognoz rozwoju i wariantów
optymalizacji procesów transportowych Kz3
Wiedza  zna i rozumie zasady, Umiejętności  potrafi opracować
procesy, pojęcia ogólne i zależno- prognozy rozwoju i podejmować
ści związane z opracowaniem działania związane z optymaliza-
prognoz rozwoju oraz wariantów
cją procesów transportowych oraz
optymalizacji procesów transpor- formułować i rozwiązywać pro-
towych, a także metody pozyski- blemy z wykorzystaniem posiada-
wania informacji, w szczególności
nej wiedzy, także z innych dzie-
zna:
dzin oraz odpowiednio uzasadniać
- przepisy, zasady BHP, ergo-
stanowiska, w szczególności po-
nomii, ochrony ppoż. i ochrony
trafi:
środowiska w zakresie opra-
- przestrzegać zasad i przepi-
cowania prognoz rozwoju i op-
sów dotyczących BHP, ergo-
tymalizacji procesów transpor-
nomii, ochrony ppoż. i ochrony
towych;
środowiska w zakresie opraco-
- zasady i metody prognozowa-
wania prognoz rozwoju i opty-
nia;
malizacji procesów transporto-
- rozwiÄ…zania techniczne, tech-
wych;
nologiczne, organizacyjne sto-
- opracowywać prognozę rozwo-
sowane w branży transporto-
ju;
wej;
- wyszukiwać i stosować nowe roz-
- sposoby i zródła finansowania
wiÄ…zania funkcjonujÄ…ce w bran-
inwestycji;
ży transportowej;
- bariery rozwoju transportu
- pozyskiwać środki finansowe
(techniczne, organizacyjne, eko-
do realizacji inwestycji;
nomiczne, prawne);
- identyfikować bariery rozwoju
- zródła pozyskiwania informacji
transportu o charakterze tech-
o stanie rynku usług transpor-
nicznym, organizacyjnym, eko-
towych;
12
- metody pozyskiwania informa- nomicznym bÄ…dz prawnym,
cji o potencjalnych dostaw- które uniemożliwiają realizację
cach/odbiorcach usług trans- planowanych projektów;
portowych; - pozyskiwać informacje o ro-
- metody i narzędzia identyfiko- dzaju usług transportowych, na
wania obszarów wymagają- które istnieje zapotrzebowanie
cych doskonalenia w proce- na rynku potencjalnych odbior-
sach transportowych; ców;
- możliwości rozwoju technologii - wyszukiwać i dobierać dostaw-
przewozów wielogałęziowych. ców, z którymi przedsiębior-
stwo współpracuje podczas re-
alizacji procesów transporto-
wych;
- identyfikować obszary wyma-
gajÄ…ce optymalizacji i uspraw-
nienia;
- opracowywać program opty-
malizacji procesów transporto-
wych;
- opracowywać procesy przewo-
zów wielogałęziowych.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.4. Kompetencje społeczne KzS:
- kreuje i upowszechnia wzorce właściwego postępowania w plano-
waniu, koordynowaniu i nadzorze procesów transportowych,
- samodzielnie podejmuje decyzje w zakresie organizacji procesów
transportowych,
- dokonuje krytycznej oceny działań swoich i zespołu, pod kątem
efektywności podjętych działań,
- ponosi odpowiedzialność za skutki działań swoich i zespołu, z któ-
rym współpracuje,
- rozwiÄ…zuje konflikty w zespole.
13
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu specjalisty do
spraw organizacji i rozwoju transportu przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 242221 Specjalista do spraw
organizacji i rozwoju transportu
14
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
15


Wyszukiwarka