2012 podstawa klucz


Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
HISTORIA SZTUKI
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2012
2 Egzamin maturalny z historii sztuki
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 1. (0 5)
Obszar standardów Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie Znajomość przedstawionych dzieł malarstwa (I 1.b.1)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedz:
A. Pablo Picasso, kubizm
B. Salvador Dali, surrealizm / nadrealizm
C. Eduard Manet realizm / między realizmem a impresjonizmem / przed impresjonizmem /
impresjonizm
D. Tycjan, renesans / cinquecento
E. Gustaw Klimt, secesja / modernizm / Art Nouveau
5 p.  za dziesięć lub dziewięć poprawnych uzupełnień
4 p.  za osiem lub siedem poprawnych uzupełnień
3 p.  za sześć lub pięć poprawnych uzupełnień
2 p.  za cztery lub trzy poprawne uzupełnienia
1 p.  za dwa poprawne uzupełnienia
Zadanie 2. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie pojęć z zakresu sztuk plastycznych (I 2.b.2)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Biforium  okno przedzielone kolumienką na dwie części / podwójne okno romańskie.
Putto  przedstawienie w sztuce małego, często uskrzydlonego, dziecka / amorka / dziecięcego
aniołka / motyw dekoracyjny w sztuce renesansu, baroku, rokoka przedstawiający małego
chłopca.
Arras  rodzaj dekoracyjnej tkaniny naściennej / odmiana tapiserii (gobelinu).
3 p.  za trzy poprawne wyjaśnienia
2 p.  za dwa poprawne wyjaśnienia
1 p.  za jedno poprawne wyjaśnienie
Zadanie 3. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Znajomość miejsc eksponowania dzieł sztuki (I 1.b.5)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności:
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Muzeum Narodowe w Warszawie
Muzeum Czartoryskich w Krakowie / Muzeum Narodowe w Krakowie
Muzeum Diecezjalne w Siedlcach
Muzeum Czartoryskich w Krakowie / Muzeum Narodowe w Krakowie
Zamek Królewski w Warszawie
3 p.  za sześć poprawnych uzupełnień
2 p.  za pięć lub cztery poprawne uzupełnienia
1 p.  za trzy poprawne uzupełnienia
Egzamin maturalny z historii sztuki 3
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 4. (0 4)
Korzystanie z informacji Opisanie, analiza i porównanie dzieł sztuki (III 1)
Tworzenie informacji
Poprawna odpowiedz:
A. szkoła holenderska
B. szkoła flamandzka / flandryjska / antwerpska
2 p.  za podanie poprawnych nazw dwóch szkół
1 p.  za podanie poprawnej nazwy jednej ze szkół
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Obraz A
 zamiłowanie do rodzajowości (uporządkowany, schludny świat mieszczaństwa)
 precyzja w oddaniu szczegółów
 realizm
 ukryta symbolika
 kameralność ujęć
 wątki wanitatywne / vanitas
 typowe gatunki: sceny rodzajowe, pejzaż, martwa natura, portret
 małe formaty
 realistyczny samodzielny pejzaż
 znacząca rola światła
Obraz B
 dekoracyjność
 dynamika
 witalność, emocjonalizm
 teatralność
 duże formaty
 naturalizm
 zmysłowość / sensualizm
 mocny światłocień
 nasycone barwy
 zamiłowanie do rodzajowości (wesołość, rubaszność, nuta zdrowego optymizmu, zaznaczenie
dostatku)
 psychologizm
2 p.  za podanie czterech lub trzech poprawnych cech
1 p.  za podanie dwóch poprawnych cech
Zadanie 5. (0 2)
Wiadomości i rozumienie Znajomość twórczości wskazanych artystów (I 1.b.4)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności: F, P, P, P
2 p.  za poprawne oznaczenie czterech zdań
1 p.  za poprawne oznaczenie trzech zdań
4 Egzamin maturalny z historii sztuki
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 6. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Znajomość technik plastycznych (I 2.a.1)
Poprawna odpowiedz:
pastel, enkaustyka, grataż, mozaika, witraż
1 p.  za pięć lub cztery poprawne podkreślenia
Zadanie 7. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Znajomość kierunków w sztuce (I 1.a.1)
Poprawna odpowiedz:
C. Ludwika XV.
1 p.  za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi
Zadanie 8. (0 4)
Wiadomości i rozumienie Znajomość przedstawionych dzieł malarstwa (I 1.b.1)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedz:
A. Henryk VIII, Hans Holbein
B. Stanisław August Poniatowski, Marcello Bacciarelli
C. Bolesław Chrobry, Jan Matejko
4 p.  za sześć poprawnych uzupełnień
3 p.  za pięć poprawnych uzupełnień
2 p.  za cztery poprawne uzupełnienia
1 p.  za trzy poprawne uzupełnienia
Zadanie 9. (0 4)
Wiadomości i rozumienie Znajomość twórczości wskazanych artystów (I 1.a.2)
a)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności: renesans, romantyzm, ekspresjonizm, gotyk
3 p.  za cztery poprawne uzupełnienia
2 p.  za trzy poprawne uzupełnienia
1 p.  za dwa poprawne uzupełnienia
b)
Poprawna odpowiedz:
Niemcy
1 p.  za podanie nazwy właściwego kraju
Zadanie 10. (0 8)
Korzystanie z informacji Analiza porównawcza przedstawionych obrazów (III 1)
Tworzenie informacji
Egzamin maturalny z historii sztuki 5
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
a)
Poprawna odpowiedz:
A. Leonardo da Vinci / Leonardo
B. Andy Warhol
2 p.  za poprawne zidentyfikowanie autorów dwóch dzieł
1 p.  za poprawne zidentyfikowanie autora jednego dzieła
b)
Poprawna odpowiedz:
A. farby olejne / oleje
B. serigrafia / sitodruk
2 p.  za poprawne rozpoznanie techniki wykonania dwóch dzieł
1 p.  za poprawne rozpoznanie techniki wykonania jednego dzieła
c)
Poprawna odpowiedz:
A. renesans / quattrocento
B. pop art
2 p.  za poprawne określenie stylu / kierunku dwóch dzieł
1 p.  za poprawne określenie stylu / kierunku jednego dzieła
d)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
A
 pejzaż w tle
 idealizacja modelki
 brak emocji na twarzy
 statyka
 harmonia
 modelunek światłocieniowy / konsekwentny światłocień
 dążenie do symetrii
 poprawne proporcje
 perspektywa powietrzna
 portretowa indywidualizacja modelki
 koloryt lokalny
B
 fascynacja kulturą masową
 proste środki wyrazu (uproszczenia)
 żywe, skontrastowane barwy / abstrakcyjny koloryt
 płaskość / brak światłocienia
 synteza
 wyeksponowanie jedynie motywu głównego
 multiplikacja / zwielokrotnienie
 wykorzystanie fotografii
 typowość / szablonowość / schematyczność ujęcia
 stylistyka świata reklamy
2 p.  za podanie dwóch poprawnych cech każdego z obrazów
1 p.  za podanie dwóch poprawnych cech jednego obrazu
6 Egzamin maturalny z historii sztuki
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 11. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Znajomość chronologii ornamentów (I 1.a.3)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności:
meander, groteska, fryz arkadkowy, rocaille / meander, fryz arkadkowy, groteska, rocaille
1 p.  za ustalenie poprawnej chronologii
Zadanie 12. (0 2)
Wiadomości i rozumienie Określenie cech wymienionego parku (I 2.b.1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
 nawiązanie do naturalnego krajobrazu
 podporządkowanie architektury naturze
 plan nieregularny, swobodny, asymetryczny
 wyeliminowanie linii prostej
 rośliny swobodnie rozrośnięte, rozmieszczone pojedynczo lub w nieregularnych grupach, jako
klomby lub gaje, tworzące kulisy dla prospektów wewnątrz ogrodów i na otaczający krajobraz
 malownicze, naturalnie wyglądające stawy, wodne kaskady, strumyczki
 sztuczne ruiny
 łąki i trawniki zamiast parterów i kwietników
 wizja Arkadii, krainy szczęśliwości
2 p.  za podanie trzech poprawnych cech
1 p.  za podanie dwóch poprawnych cech
Zadanie 13. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Określenie funkcji budowli (I 2.b.1)
Poprawna odpowiedz:
C. blanki
D. barbakan
1 p.  za zaznaczenie dwóch właściwych nazw
Zadanie 14. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Znajomość cech stylów (I 1.a.1)
Poprawna odpowiedz:
A. masywny mur
B. sklepienie kolebkowe
E. łuk półkolisty
1 p.  za zaznaczenie trzech właściwych nazw
Egzamin maturalny z historii sztuki 7
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 15. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Zidentyfikowanie stylów przedstawionych dzieł sztuki i ich
Korzystanie z informacji chronologiczne uporządkowanie (I 1.a.1)
a)
Poprawna odpowiedz:
A. wnętrze klasycystyczne / neoklasycystyczne
B. wnętrze barokowe
C. wnętrze gotyckie
D. wnętrze secesyjne / modernistyczne / Art Nouveau
E. wnętrze rokokowe
F. wnętrze renesansowe
2 p.  za podanie sześciu lub pięciu poprawnych cech
1 p.  za podanie czterech lub trzech poprawnych cech
b)
Poprawna odpowiedz:
C, F, B, E, A, D
1 p.  za podanie poprawnej chronologii
Zadanie 16. (0 6)
Wiadomości i rozumienie Znajomość przedstawionych dzieł architektury; identyfikowanie
Korzystanie z informacji ich planów (I 1.b.2)
a)b)c)
Poprawna odpowiedz:
A. kościół św. Andrzeja / kościół św. Andrzeja na Kwirynale / San Andrea al Quirinale,
Rzym, barok
B. kościół św. Witalisa / San Vitale, Rawenna, sztuka bizantyńska / bizantyński
C. Tempietto / San Pietro in Montorio, Rzym, renesans
D. Panteon, Rzym, starożytny Rzym / antyczny Rzym / starożytność
4 p.  za dwanaście lub jedenaście poprawnych uzupełnień
3 p.  za dziesięć lub dziewięć lub osiem poprawnych uzupełnień
2 p.  za siedem lub sześć poprawnych uzupełnień
1 p.  za pięć lub cztery poprawne uzupełnienia
d)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności: D, A, B, C
2 p.  za poprawne przyporządkowanie czterech budowli
1 p.  za poprawne przyporządkowanie trzech lub dwóch budowli
Zadanie 17. (0 7)
Korzystanie z informacji Opisanie i analiza formy dzieła architektury (II 4.1)
8 Egzamin maturalny z historii sztuki
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
a)
Poprawna odpowiedz:
Il Gesł / kościół imienia Jezus, Rzym, XVI wiek
2 p.  za podanie trzech poprawnych informacji
1 p.  za podanie dwóch poprawnych informacji
b)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
Plan
 plan podłużny / plan krzyża łacińskiego
 ramiona transeptu krótkie, nie wychodzą poza korpus / wpisane w obręb korpusu
 korpus jednonawowy, nawa szeroka
 po obu stronach nawy ciągi połączonych kwadratowych kaplic, otwierających się do nawy /
zamiast naw bocznych ciągi kaplic
 nawa równej szerokości z transeptem
 kwadrat skrzyżowania stanowi dominantę planu
 kopuła na skrzyżowaniu nawy z transeptem
 prezbiterium zamknięte absydą
Bryła
 typ bazyliki, nawa oświetlona bezpośrednio z okien ponad dachami kaplic / typ kościoła
ścienno-filarowego
 kopuła na skrzyżowaniu nawy i transeptu
 bryła monumentalna
 bryła statyczna
 bryła symetryczna
 bryła zwarta
 harmonijne proporcje
 latarnia wieńczy kopułę
Fasada
 bezwieżowa
 dwukondygnacyjna
 symetryczna
 kondygnacje oddzielone belkowaniem
 powyłamywane (gierowane) gzymsy
 dolna kondygnacja pięciopolowa, szerokości nawy i kaplic (szersza od górnej)
 górna kondygnacja trójpolowa, o szerokości nawy głównej (węższa od dolnej)
 fasada zwieńczona frontonem / przyczółkiem / tympanonem
 dominantą jest oś środkowa  portal środkowy i okno powyżej
 rytmiczna artykulacja podwójnych korynckich pilastrów i półkolumn
 połączenie kondygnacji spływami wolutowymi
 występują liczne dekoracje: nisze, rzezby, kartusze
Wnętrze
 bogactwo i dekoracyjność wnętrza (złocenia, stiuki)
 wnętrze jednorodne stylowo
 dobrze doświetlone wnętrze  okna w tamburze kopuły, w latarni i w ścianach naw
bocznych
 sklepienie kolebkowe z lunetami / sklepienie kolebkowe
 kopula wsparta na pendentywach / żaglach i bębnie / tamburze
 nawa szeroka, przestronna
 ściana nawy głównej dwukondygnacjowa
 dolna kondygnacja artykułowana podwójnymi pilastrami w wielkim porządku z arkadami
na łuku półkolistym
Egzamin maturalny z historii sztuki 9
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
 kondygnacje oddzielone belkowaniem
 malarstwo iluzjonistyczne
 wydatny gzyms
4 p.  za osiem poprawnych cech (po dwie z każdej kategorii)
3 p.  za siedem lub sześć poprawnych cech
2 p.  za pięć lub cztery poprawne cechy
1 p.  za trzy poprawne cechy
c)
Poprawna odpowiedz:
Wniosek musi zawierać informację o znaczeniu kościoła jako wzorca sakralnej architektury
baroku.
1 p.  za sformułowanie poprawnego wniosku
Zadanie 18. (0 2)
Wiadomości i rozumienie Znajomość atrybutów greckich bogów (I 3.2)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności: złote jabłko, piorun, trójząb, paw
2 p.  za cztery poprawne uzupełnienia
1 p.  za trzy lub dwa poprawne uzupełnienia
Zadanie 19. (0 4)
Wiadomości i rozumienie Znajomość cech wymienionych dzieł sztuki (I 2.b.1)
Poprawna odpowiedz:
Drzwi Gnieznieńskie
Tematyka: żywot św. Wojciecha
Materiał: brąz / odlew z brązu / spiż / odlew
Wiek i styl: XII, styl romański
Kolumny kościoła w Strzelnie
Tematyka: personifikacje cnót i przywar
Materiał: kamień / piaskowiec / relief (płaskorzezba)
Wiek i styl: XII, styl romański
4 p.  za osiem poprawnych informacji
3 p.  za siedem lub sześć poprawnych informacji
2 p.  za pięć lub cztery poprawne informacje
1 p.  za trzy poprawne informacje
Zadanie 20. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Znajomość twórczości wymienionych artystów (I 1.b.4)
10 Egzamin maturalny z historii sztuki
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Poprawna odpowiedz:
W kolejności:
A. Gattamelaty, Donatello, renesansowego, Marka Aureliusza
B. 1874, impresjonistów, Monet, Renoir
3 p.  za osiem lub siedem poprawnych uzupełnień
2 p.  za sześć lub pięć poprawnych uzupełnień
1 p.  za cztery lub trzy poprawne uzupełnienia
Zadanie 21. (0 4)
Wiadomości i rozumienie Znajomość przedstawionych rzezb (I 1.b.1)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedz:
A. kolumna Trajana, Rzym
B. Auk Triumfalny, Paryż
C. Rozdarte miasto / Pomnik zburzonemu miastu, Rotterdam
D. pomnik Józefa Poniatowskiego, Warszawa
4 p.  za osiem lub siedem poprawnych uzupełnień
3 p.  za sześć lub pięć poprawnych uzupełnień
2 p.  za cztery lub trzy poprawne uzupełnienia
1 p.  za dwa poprawne uzupełnienia
Zadanie 22. (0 8)
Korzystanie z informacji Opisanie, analiza i porównanie dzieł sztuki (III 1)
Tworzenie informacji
a)
Poprawna odpowiedz:
A
 Doryforos, akt męski / zwycięzca w zawodach / sportowiec / oszczepnik (niosący włócznię)
 V wiek p.n.e.
B
 postać robotnika / doker / robotnik portowy
 XIX wiek
2 p.  za cztery poprawne informacje
1 p.  za trzy lub dwie poprawne informacje
b)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
A
 rzezba pełna, frontalna
 statyczna
 zwarta z ażurem
 postać w swobodnym ujęciu / delikatna sugestia ruchu
 kontrapost (ciężar ciała spoczywa na jednej nodze, druga jest ugięta)
 o prawidłowej muskulaturze / studium anatomiczne
 oparta na module matematyczne ustalenie proporcji postaci
 postać idealizowana
Egzamin maturalny z historii sztuki 11
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
 twarz podzielona na równe trzy części, bez emocji, stoicki spokój
 heroizacja
 harmonia
B
 rzezba pełna, przeznaczona do oglądania ze wszystkich stron
 zdynamizowana / oparta na kierunkach skośnych
 przeciwstawienie układu ciała i głowy
 bryła z ażurami
 postać stojąca w swobodnym ujęciu / kontrapost (ciężar ciała spoczywa na jednej nodze
druga jest ugięta)
 ubiór podkreśla muskulaturę
 postać przedstawiona realistycznie
 twarz o cechach indywidualnych
 heroizacja widoczna w pozie
2 p.  za trzy poprawne cechy rzezby A
1 p.  za dwie poprawne cechy rzezby A
2 p.  za trzy poprawne cechy rzezby B
1 p.  za dwie poprawne cechy rzezby B
c)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Rzezba A jest charakterystyczna dla okresu klasycznego starożytnej Grecji / starożytnej
Grecji, rzezba B jest charakterystyczna dla kierunku realizmu.
2 p.  za sformułowanie poprawnego wniosku uwzględniającego styl dwóch rzezb
1 p.  za uwzględnienie we wniosku stylu jednej rzezby
Zadanie 23. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Znajomość twórczości wymienionych artystów (I 1.b.4)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności:
malarstwo
rzezba
architektura / rzezba
malarstwo
3 p.  za cztery lub trzy poprawne uzupełnienia
2 p.  za dwa poprawne uzupełnienia
1 p.  za jedno poprawne uzupełnienie
Zadanie 24. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Znajomość mecenasów dzieł sztuki i artystów pracujących
dla nich (I 1.b.4)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności:
Kamsetzer, Stanisław August Poniatowski
12 Egzamin maturalny z historii sztuki
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
Locci, Jan III Sobieski
Gucci, Anna Jagiellonka
Franciszek Florentczyk, Zygmunt Stary
Trevano, Zygmunt III Waza
3 p.  za dziesięć lub dziewięć lub osiem poprawnych uzupełnień
2 p.  za siedem lub sześć poprawnych uzupełnień
1 p.  za pięć lub cztery poprawne uzupełnienia
Zadanie 25. (0 1)
Wiadomości i rozumienie Znajomość przedstawionych dzieł sztuki (I 1.b.1)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedz:
A. (Magdalena) Abakanowicz
B. (Alina) Szapocznikow
1 p.  za podanie dwóch poprawnych nazwisk
Zadanie 26. (0 3)
Wiadomości i rozumienie Zidentyfikowanie stylu przedstawionych dzieł sztuki i ich
Korzystanie z informacji chronologiczne uporządkowanie (I 1.a.1)
a)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności: barok, gotyk, XX wiek, empire
2 p.  za cztery lub trzy poprawne uzupełnienia
1 p.  za dwa poprawne uzupełnienia
b)
Poprawna odpowiedz:
B, A, D, C
1 p.  za poprawną chronologię
Zadanie 27. (0 2)
Wiadomości i rozumienie Zidentyfikowanie zródeł inspiracji autorów dzieł sztuki
Korzystanie z informacji (I 1.b.3)
Poprawna odpowiedz:
A. Piero della Francesca
B. Jan van Eyck
C. Leonardo da Vinci
2 p.  za poprawne zidentyfikowanie twórców trzech dzieł
1 p.  za poprawne zidentyfikowanie twórców dwóch dzieł
Zadanie 28. (0 6)
Wiadomości i rozumienie Znajomość przedstawionego dzieła sztuki (I 1.b.1); na podstawie
Korzystanie z informacji ilustracji podanie cech kompozycji i kolorystyki obrazu (II 4.1)
Egzamin maturalny z historii sztuki 13
Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom podstawowy
a)
Poprawna odpowiedz:
Vasarely, op art
2 p.  za podanie dwóch poprawnych informacji
1 p.  za podanie jednej poprawnej informacji
b)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:
 kompozycja złożona z figur geometrycznych i brył / kompozycja abstrakcyjna
 dynamiczna
 otwarta
 symetryczna
 przewaga łuków, okręgów i form kulistych
 kompozycja odśrodkowa
 iluzja głębi
 kompozycja rytmiczna
3 p.  za trzy poprawne cechy
2 p.  za dwie poprawne cechy
1 p.  za jedną poprawną cechę
c)
Poprawna odpowiedz:
C. głównie barwy podstawowe i pochodne
1 p.  za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi
Zadanie 29. (0 5)
Wiadomości i rozumienie Znajomość przedstawionego dzieła sztuki (I 1.b.1);
Korzystanie z informacji zidentyfikowanie artysty na podstawie jego wypowiedzi
i zawartej w nim myśli estetycznej (II 1.3)
a)
Poprawna odpowiedz:
W kolejności: Braque, Boccioni, Schwitters
2 p.  za trzy poprawne uzupełnienia
1 p.  za dwa poprawne uzupełnienia
b)
Poprawna odpowiedz:
A. Braque, kubizm
B. Schwitters, dadaizm
C. Boccioni, futuryzm
3 p.  za sześć lub pięć poprawnych uzupełnień
2 p.  za cztery lub trzy poprawne uzupełnienia
1 p.  za dwa poprawne uzupełnienia


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Matura GEOGRAFIA CZERWIEC 2012 poziom podstawowy klucz odpowiedzi
2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom podstawowy KLUCZ
Matura j angielski poziom podstawowy klucz 2007
2012 pisemny klucz
2012 2013 klucz
2011 2012 wojewódzki klucz
geografia poziom podstawowy KLUCZ
David Pond Czakry od podstaw Klucz do równowagi i szczęścia
2015 matura matematyka poziom podstawowy KLUCZ
2012 maj klucz
D Pond, Czakry (od podstaw) Klucz do równowagi i szczęścia
Matura z J angielski poziom podstawowy klucz 2008

więcej podobnych podstron