test 2006 b


Dr Elżbieta Zdankiewicz - Ścigała
Psychologia osobowości
II, III rok, psychologii, studia stacjonarne B
Rozróżnienia między cechami zdolnościowymi, temperamentalnymi i dynamicznymi w teorii
osobowości dokonał:
C.G. Jung
R.B. Cattel
G.A. Kelly
A. Maslow
B
Nie istnieje obiektywna rzeczywistość ani absolutna prawda. To, co istnieje to alternatywne
sposoby konstruowania zdarzeń. Pod tym twierdzeniem na pewno podpisałby się:
C.G. Jung
R.B. Cattel
G.A. Kelly
A. Maslow
C
Proszę wskazać twierdzenie fałszywe:
Pięcioczynnikowy model osobowości może mieć zastosowanie w takich dziedzinach jak
doradztwo zawodowe
Model wielkiej piątki doskonale opisuje procesy zmiany osobowości
Weryfikacja trafności modelu wielkiej piątki opierała się o dane uzyskane w toku badań
frekwencyjnych
Pięcioczynnikowy model osobowości jest wykorzystywany w diagnozie osobowości
B
Idealizacja nieszczęścia to syndrom zaburzeń, który według psychoanalizy powstaje
wówczas, gdy:
Jednostka czuje się winna, gdy zaczyna realizować długo wyczekiwane pragnienie. Stąd
nieszczęścia są skutkiem samonarzucania ich sobie przez daną osobę
Nie ma dobrze uformowanej relacji między ego i superego
Nastąpiła kateksja energii libidynalnej na obiekt pierwotny
Jednostka została owładnięta przez instynkt śmierci
B
Wówczas, gdy na poziomie świadomym dominuje myślenie i percepcja to zgodnie z
koncepcją C. G. Junga jest to:
Typ uczuciowo-percepcyjny
Typ intelektualno-percepcyjny
Typ uczuciowo-intuicyjny
Typ intuicyjno-percepcyjny
B
Według J. Strelaua temperament jako determinanta rozwoju osobowości pełni funkcje:
Centralne
Moderujące
1
Centralne u dorosłych a moderujące u dzieci
Centralne u dzieci i dorosłych
B
Obserwujesz zachowanie bliskiej Tobie osoby (sytuacja hipotetyczna). Od czasu, gdy
awansowała w pracy zaczęła bardzo starannie się ubierać i  zapominać , że miała wady i
słabości. Starasz się wyjaśnić jej zachowanie odwołując się do teorii C.G. Junga. Zgodnie z
tym, zakładasz, że:
Nastąpiła inflacja ego przez cień indywidualny
Nastąpiło utożsamienie się z personą
Nastąpiła integracja osobowości i jest to naturalna faza w procesie indywiduacji
Nastąpiła konfrontacja animy i aniumusa, stąd troska o wizerunek osobisty
B
Według teorii relacji z obiektem zaburzenia różnicowania Ja  Obiekt wywołują:
Osobowość z pogranicza
Charakter destrukcyjny
Charakter produktywny
Osobowość konformistyczną
A
Najbardziej popularne czynniki w modelu wielkiej piątki według Costy i Mccrae to:
Aktywność towarzyskość impulsywność emocjonalność intelekt
Ekstrawersja, ugodowość, sumienność, neurotyczność, otwartość
Asertywność, sympatyczność, koncentracja, emocjonalność, inteligencja
Siła, miłość, praca afekt, intelekt
B
Lęk kastracyjny u chłopców powoduje według Z. Freuda:
Wyparcie seksualnego pożądania do ojca i miłości do matki
Wyparcie seksualnego pożądania do matki i identyfikacja chłopca z ojcem
Wyparcie wrogości wobec matki i uświadomienie sobie pożądania do kobiet
Wyparcie się dziecięcości i uwolnienie od kompleksu Małego Księcia
B
Zazdrość o członek występujący u dziewczynek według teorii Z. Freuda jest odpowiednikiem
u chłopców:
Zazdrości o łechtaczkę
Zazdrości o miłość matki i ojca
Lęku kastracyjnego
Kompleksu kastracyjnego
C
Persona to nasza publiczna maska, dzięki której możemy być skuteczni w sytuacjach
społecznych. Kiedy jednostka identyfikuje się z personą to:
Jest to przejaw procesu indywiduacji
Jest to przejaw zdrowia psychicznego i pełnej akceptacji norm społecznych
Jest to przejaw patologii rozwoju ego
Jest to przejaw aktywacji archetypu mędrca
C
2
Stadia rozwoju libido według Z. Freuda przebiegają następująco:
Analna, oralna, latencji, genitalna, falliczna
Oralna, latencji, analna, falliczna, genitalna
Oralna, analna, genitalna
Żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
D
Jesteś psychologiem wykorzystującym w pracy psychoanalizę. Zajmujesz się zaburzeniami
pamięci u osób dotkniętych traumą. Swoją uwagę skoncentrujesz na:
Analizie zaburzeń procesów afektywnych i fantazji
Analizie procesów kodowania zdarzeń w umyśle
Analizie relacji z matką
Analizie istoty bodzców traumatycznych
A
W koncepcji osobowości, według R.B. Cattella przyjmuje się, że:
Istnieją trzy główne zródła danych o osobowości: dane L, dane Q oraz dane T
Istnieją obiektywne miary osobowości: ergi i sentymenty
Istnieją eksperymentalne dane w oparciu, o które definiujemy sieć dynamiczną osobowości
Najważniejszą częścią osobowości jest temperament
A
Obserwujesz zachowanie małego dziecka. Jest bardzo żywe, aktywne, poszukuje nowych
form aktywności i zabawy. Rodzice proszą ciebie o informację na temat dalszych cech
osobowości dziecka. Zgodnie z teorią H.J. Eysencka mówisz:
Wraz z wiekiem dziecko stanie się bardziej zrównoważone i spokojne
Zachowuje się jak typowy  ekstrawertyk i tak już pewnie zostanie
Zachowuje się jak klasyczny introwertyk i z czasem nabierze cech ekstrawertyka
Z czasem zacznie wzbogacać swoją osobowość o takie aspekty jak: aspołeczność, nieśmiałość
B
Jednostki, u których potencjał pobudzenia tworzy się powoli, i u których utworzone
potencjały pobudzenia są stosunkowo słabe, mają predyspozycje, według H.J. Eysencka do:
Ukształtowania introwertycznych wzorców zachowania i do powstawania zaburzeń
psychopatyczno  histerycznych w wypadkach załamania nerwowego
Ukształtowania psychotycznych wzorców zachowania i do powstawania zaburzeń
psychopatyczno  histerycznych w wypadkach załamania nerwowego
Ukształtowania ekstrawertycznych wzorców zachowania i do powstawania zaburzeń
psychopatyczno  histerycznych w wypadkach załamania nerwowego
Ukształtowania neurotycznych wzorców zachowania i do powstawania zaburzeń
psychopatyczno  histerycznych w wypadkach załamania nerwowego
C
Zorientowanie się, że zdarzenia, z którymi człowiek ma do czynienia, leżą poza zakresem
użyteczności jego systemu konstruktów. Według G. Kelly ego jest to:
Definicja radości
Definicja złości
Definicja lęku
Definicja przyszłości
3
C
Ludzie dążą do zrealizowania swych immanentnych, potencjalnych zdolności wszelkimi
sposobami, jakie są dostępne. Według A. Maslowa jest to motywacja oparta na:
Potrzebach braku
Potrzebie miłości i przynależności
Samorealizacji
Dochodzeniu do porozumienia ze sobą i światem
C
Im niżej w hierarchii potrzeb znajduje się dana potrzeba, w tym większym stopniu ma ona
charakter................... lub ........................... Wstaw w odpowiedniej kolejności brakujące
wyrazy:
Dowolny, rozwojowy
Przymusowy, dominujący
Świadomy, intencjonalny
Świadomy, przymusowy
B
Teorie osobowości, które koncentrują się na analizie stabilnych i trwałych struktur
wewnętrznych jako wyznacznikach zachowania wpadają w pułapkę:
Spostrzegania ludzkiego zachowania jako zmiennego w czasie i niezmiennego w sytuacjach
Spostrzegania ludzkiego zachowania jako stałego w czasie i zmiennego w sytuacjach
Spostrzegania ludzkiego zachowania jako niezmiennego w czasie i w sytuacjach
Spostrzegania ludzkiego zachowania jako zmiennego w czasie i w sytuacjach
C
Wskaż, które z poniższych twierdzeń nie dotyczy cechy:
Na jej kształtowanie się wywierają wpływ mechanizmy neurologiczne, biochemiczne i
hormonalne
Może być bezpośrednio zaobserwowana
Ujawnia się w odpowiedzi na bodziec lub w określonych sytuacjach
Przejawia się w stanach oraz pojedynczych zachowaniach
B
 Umożliwiają dogłębne poznanie jednostki, zachęcają do subiektywnej interpretacji danych,
unikają sztuczności warunków laboratoryjnych . Opis ten pasuje do:
Badań eksperymentalnych
Badań przypadków i obserwacji klinicznych
Badań korelacyjnych i kwestionariuszowych
Innego typu badań nad osobowością
B
 To przyszłość nie przeszłość wabi człowieka. To jej nieustannie wygląda człowiek z okna
terazniejszości . Pogląd taki na temat natury ludzkiej głosi:
Psychoanaliza
Psychologia postaci
Behawioryzm
Psychologia poznawcza
D
4
Superego to struktura, która zgodnie z myśleniem Z. Freuda jest:
W pełni świadoma
Częściowo uświadamiana
Zupełnie nieuświadamiana
W pełni świadoma u tych, którzy ją wykształcili w toku rozwoju psychoseksualnego
B
Optymalne przejście przez fazę oralną prowadzi do wykształcenia następujących struktur
charakteru według Z. Freuda:
Osobistej autonomii i inicjatywy bez poczucia winy
Umiejętności  dawania i brania bez nadmiernej zazdrości i zależności
Rywalizacji i ambicji
Poczucia seksualnej tożsamości i przejawiania inicjatywy bez poczucia winy
B
Kluczowym składnikiem przetwarzania informacji odnoszącym się do zdarzeń według
psychologii poznawczej są:
Ukryte teorie osobowości
Wyjaśnienia przyczynowe
Kategorie poznawcze
Kompetencje poznawcze
B
Osobowość to te charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójny wzorzec uczuć, myślenia i
zachowania. Twierdzenie to jest:
Prawdziwe dla koncepcji behawiorystycznych
Prawdziwe dla czynnikowych teorii osobowości
Prawdziwe dla wszystkich koncepcji osobowości
Prawdziwe dla poznawczych teorii osobowości
D
Czynniki genetyczne odgrywają poważną rolę w kształtowaniu osobowości, szczególnie w
odniesieniu do:
Tożsamości płciowej i temperamentu
Orientacji seksualnej
Ideałów i przekonań
Poczucia wartości
A
Wtedy, gdy ludzie poszukują  nieokiełzanych gratyfikacji dla wszystkich swoich pożądań to
funkcjonują według Z. Freuda zgodnie z zasadą:
Realizmu
Dostępności
Przyjemności
Zysków i strat
C
Konstrukt, który ma w systemie konstruktów osobistych znaczenie podstawowe i nie może
być zmieniony bez konsekwencji dla przebudowy reszty systemu to:
5
Konstrukt wyłaniający się
Konstrukt zanurzony
Konstrukt nadrzędny
Konstrukt rdzenny
D
Wskaż prawidłowe połączenie:
Id  zasada realizmu
Ego- zasada przyjemności
Superego  perfekcjonizm
Ego  perfekcjonizm
C
Syndrom fałszywej pamięci opisany przez E. Loftus pozwala na:
Niezależną weryfikację tez Z. Freuda
Określenie warunków, w jakich terapeuci odzyskują wyparte wspomnienia urazu
Różnicowanie między wspomnieniami odzyskanymi a fałszywymi
Analizę mechanizmów działania pamięci autobiograficznej
D
Opisany w literaturze przypadek wielokrotnej osobowości wskazuje na to, że:
Podejście psychoanalityczne jest zupełnie nietrafne
Podejście czynnikowe daje największe szanse na opisanie mechanizmu tworzenia wielu
możliwych Ja
W wyniku doświadczeń traumatycznych może dojść do uformowania odrębnych tożsamości
Człowiek jest twórcą samego siebie  niezależnie od biologii i wpływu środowiska
C
Stan gotowości do aktywnego przetwarzania danych wymagający świadomości i twórczej
mobilizacji uwagi to Według E. Langer:
Refleksyjność latentna
Refleksyjność manifestowana
Bezrefleksyjność latentna
Złożoność poznawcza
B
Funkcjonowanie według reguł procesów pierwotnych charakterystyczne jest dla:
Zasady realizmu
Ego idealnego
Zasady przyjemności
Żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
C
Treść pojęcia Ja decyduje według Rogersa o:
Tym, które doświadczenia będą konsolidowane według zasady  im więcej tym lepiej
Tym, które doświadczenia staną się dostępne świadomości
Tym, które staną się zródłem emocji pozytywnych
Tym, które staną się wykładnią zdrowia psychicznego
B
6
Zachowanie nie jest zdeterminowane przez sposób rozwiązywania konfliktów
intrapsychicznych we wczesnym okresie życia. Takie myślenie jest charakterystyczne dla:
Psychologów poznawczych
Psychoanalityków
Behawirystów
Psychologów humanistycznych
C
Złożoność poznawcza jako wymiar osobowości pojawiła się w koncepcji:
K. Horney, H. Eysencka
G. Kell ego
R. Lazarusa
H. Markus
B
W psychoanalizie rozwój i formowanie się osobowości zdeterminowane są przez:
Konflikt i kompromis
Autonomię ego
Lęk przed kastracją
Rozwój sumienia
A
7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Historia GM Test 06
Test 06 2
geografia test 06
diagnostyka test 06
chemia test 06
informatyka test 06
test 06
test zawodowy 7 06 2011
3E D&D Adventure 06 Test of the Demonweb
06 Test konfliktowosc
2010 06?il test, czyli na ile antywirus jest skuteczny
2011 06 10 LZPN test okregowka062011 odp a
test zawodowy 6 06 2011
2008 06 Virtual machines [Consumer test]
Test z ZS rozwiązywany z dr 12 06

więcej podobnych podstron