Motywy i symbole biblijne w różnych utworach literackich




Motywy i symbole biblijne w różnych utworach literackich.











Czwartek, 20 Kwietnia Imieniny obchodzą: Czesław, Agnieszka, Amalia
 



















  Sciaga.pl > Prace
> Antyk i
Biblia >
Home | Reklama | Info
| Mail






Gdzie Cz@T ???



Gdzie jestSciaga.pl
?
















Motywy i symbole
biblijne w różnych utworach literackich.










kategoria:   J.polski
zakres:   Antyk i Biblia
dodano:   1999-08-18




Spotykane są one
dość często. Zdecydowanie najwięcej nawiązań odnosi się do
biblijnych motywów Starego Testamentu. I tak: - do opisu
stworzenia świata i człowieka nawiązują tacy twórcy, jak Jan
Kochanowski ("Czego chcesz od nas, Panie") Czesław Miłosz w swoim
"Słońcu", Jan Twardowski w "Podziękowaniu" czy wreszcie Zbigniew
Herbert w "Modlitwie"; - do "Psalmów" najczęściej
wracają ich tłumacze: Kochanowski, Rej, Sęp - Szarzyński, Karpiński,
Staff i Miłosz. Rola "Psalmów" mimo upływu wielu wieków nie uległa
zmianie - nadal są najdoskonalszą formą wyrażenia swego zachwytu i
jednocześnie podziękowania Bogu. Ponadto, ze względu na swój
uniwersalny charakter "Psalmy" porównywane są do największych
zabytków architektury; - do motywów nawiązujących do "Księgi
Koheleta" sięga Daniel Naborowski, twórca barokowy, którego poezja
nawiązuje do hasła rozważań o człowieku; - do "Pieśni nad
pieśniami" nawiązuje wielu twórców, którzy ze względu na charakter
tego utworu wykorzystują jego wersety jako tytuły swych dzieł (np.
J. Andrzejewski) czy też zaczerpnięte z utworu fragmenty stosują
jako wprowadzenie do własnych dzieł; - do wszelkiego rodzaju
ksiąg prorockich chętnie nawiązują twórcy XIX - to wieczni, którzy
dzięki takiemu przyjęciu roli narodu mogą wyrażać optymistyczne
treści (mesjanizm); - do liryki żałobnej, czyli trenów
nawiązywał Jan Kochanowski, który za ich pomocą wyrażał swój ból po
utracie najbliższej mu osoby - córki; - do motywu biblijnego
potopu nawiązuje Sienkiewicz w jednej z części "Trylogii", tytuł ten
ma jednak charakter metaforyczny; Nieco mniej odniesień do
Nowego Testamentu znajduje się w literaturze. Część twórców sięgała
po formę przypowieści, chcąc w ten sposób ukazać pewne przesłanie.
Przykładem tego może być np. przypowieść o strażniku bramy, jaką
umieścił F. Kafka w swoim "Procesie". Lecz najsłynniejszym motywem,
pochodzącym z Nowego Testamentu jest motyw Apokalipsy. Odwołania do
niego znaleźć możemy niemalże we wszystkich okresach literackich.
Jednak najchętniej sięgali po niego dekadenci i katastrofiści. I tak
motyw ten obecny będzie w "Rokach" Miłosza, "Samie" Czechowicza, w
twórczości K. K. Baczyńskiego, w "Małej apokalipsie" Konwickiego, w
"Dies irae" Kasprowicza i w wielu wielu innych utworach.
Wielu twórców sięga do postaci Matki Boskiej. Do jej osoby
odnosi się "Bogurodzica", będąca prośbą o wyproszenie łask dla
ludzi. Poeci nie tylko prosili o łaski, sięgali także do motywu
Matki cierpiącej (Stabat Mater), pełnej bólu po stracie syna ("Żale
Matki Boskiej pod krzyżem"). Równie często sięgano do motywu
cierpiącego Chrystusa. Motyw pasji oraz jego ewentualne powiązanie z
życiem ludzkim obecny jest u Broniewskiego ("Ballady i romanse"),
Herberta ("Rozmyślania pana Cogito"), Różewicza (w "Gotyku") a także
u Mickiewicza ("Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego" oraz w
"Dziadach cz. III"). Podobną do Chrystusowej postawę reprezentuje
Judym w "Ludziach bezdomnych", spełniający ideę poświęcenia,
posłannictwa oraz ofiarowania się dla odkupienia i wymazania
grzechów ludzkości. Do motywu Piekła, Nieba, Raju, Czyścca
odwołują się Dante w"Boskiej komedii" oraz Adam Mickiewicz w
"Dziadach". Kilku twórców sięga do jednego z najczęściej
przedstawianych w Biblii obrazów - do motywu walki dobra ze złem.
Rozważania takie, opierające się na koncepcji dramatu
metafizycznego, snują Krasiński w "Nieboskiej komedii", Goethe w
"Fauście" oraz Mickiewicz w "Dziadach". Pamiętać tu także
należy o nakreśleniu samej sylwetki Boga oraz zmagającego się z nim
człowieka. To tego, najważniejszego chyba biblijnego motywu sięgają
Kochanowski ("Treny"), Mickiewicz ("Wielka Improwizacja"),
Kasprowicz ("Hymny"), Szczypiorski (" Początek"), a także Leśmian
(obwiniający Boga o wszystkie nieszczęścia) i ks. Twardowski
(wielbiący łaskę i miłość bożą). Do początków
chrześcijaństwa sięga Henryk Sienkiewicz w jednej ze swoich
najsłynniejszych powieści - "Quo vadis". Bardzo ważnymi
utworami, głęboko związanymi z chrześcijańską tematyką i symboliką,
są pieśni religijne. Przytoczyć tu można utwory napisane przez
Karpińskiego, takie jak "Bóg się rodzi", "Kolęda" czy "Pieśń
poranna". Jednym z doskonałych przykładów nawiązania do
Biblii poprzez stylizację językową jest "Requiem aeternam"
Przybyszewskiego, rozpoczynające się od słów "Na początku była
chuć".







Autor: Nieznany

Ocena : 1 








oceń
prace:
1 2 3 4 5 6


Home | Reklama | Info
| Mail


Prace | Pomoc | Książki | Artykuły | News | Katalog | Forum
| Rozrywka






Wszelkie prawa zastrzeżone / All
rights reserved  Sciaga.pl
2000


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rola motywu karuzeli w różnych utworach literackich
Motywy biblijne w znanych Ci utworach literatury polskiej
Motywy biblijne w znanych Ci utworach literatury polskiej
motywy biblijne i ich funkcje w literaturze późniejszych epo
Motywy biblijne i ich funkcje w literaturze późniejszych~71F
Motyw cierpienia i buntu w znanych Ci utworach literackich (od Biblii i greckich mitów po czasy w
funkcje mitu w utworach literackich wybranych epok nowożytny (3)
motywy antyczne i biblijne w następnych epokach (2)
Dialog z Bogiem w utworach literatury polskiej
Motywy mitologiczne i biblijne inspiracją dla twórców ws~74C
Rola poety i poezji w utworach literackich epoki romantyzmu
Temat wieś w różnych ujęciach literackich Renesansu
Dialog z Bogiem w utworach literatury polskiej

więcej podobnych podstron