ryz zawod 5 2j2


OPINIE
Rozdział 5/2.J.2.
5/2.J.2. Ocena ryzyka zawodowego nauczyciela
Michał 2006zawodowe zawodowego nauczyciela
Rozdział 5/2.J.2.
5/2.J.2. Ocena
5. Ryzyko ryzyka
lipiecAbramowski
Spis treSci
1. Opis stanowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
2. Zakres obowiązków nauczyciela . . . . . . . . . . . . . . . 1
3. Organizacja pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
4. Wymagane kwalifikacje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
5. Identyfikacja zagrożeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
6. Stosowane Srodki profilaktyczne . . . . . . . . . . . . . . . 4
7. Statystyka wypadków za ostatnie 5 lat . . . . . . . . . . . 4
8. Karta oceny ryzyka zawodowego. . . . . . . . . . . . . . . 4
1. Opis stanowiska
Stanowisko pracy nauczyciela znajduje się w pomieszczeniach, wyposażonych Pomieszczenia
w instalację co, która pozwala na utrzymywanie temperatury w granicach 18 24C.
OSwietlenie pomieszczeń jest mieszane  dzienne i sztuczne, zapewniające wyma- Oświetlenie
gany poziom oSwietlenia  500 lx.
W klasie znajduje się biurko nauczyciela, ławki i krzesła dla uczniów oraz szafy na Wyposażenie
książki i inne pomoce dydaktyczne.
Klasy, z którymi nauczyciel prowadzi zajęcia, liczą przeciętnie 24 uczniów.
2. Zakres obowiązków nauczyciela
Do obowiązków nauczyciela należy: Obowiązki

prowadzenie zajęć z uczniami,

praca pedagogiczna,

praca nad tekstami  w tym sprawdzanie prac pisemnych uczniów,

dyżurowanie na korytarzu szkolnym w czasie przerw,

organizowanie i udział w wycieczkach szkolnych  w tym w wyjazdach
z uczniami,

współpraca z rodzicami  w tym organizowanie i prowadzenie zebrań,

udział w pracach rady pedagogicznej,

ciągłe doskonalenie umiejętnoSci i poszerzanie wiedzy.
3. Organizacja pracy
Nauczyciel pracuje przez pięć dni w tygodniu rozpoczynając zajęcia o godzinie 800
i kończąc je w zależnoSci od planu zajęć na dany dzień około godziny 1400. Po zaję-
ciach dydaktycznych nauczyciel sprawdza prace pisemne uczniów i przygotowuje
się do lekcji w dniu następnym.
lipiec 2006 1
OPINIE 5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.J.2.
W zależnoSci od potrzeb nauczyciel prowadzi zajęcia w godzinach doraxnych
zastępstw.
Podczas wycieczek wyjazdowych nauczyciel zobowiązany jest do sprawowania
opieki nad uczniami przez cały czas trwania wyjazdu.
Odpowiednio do występujących potrzeb, nauczyciel uczestniczy po zajęciach
z uczniami w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz przygotowuje i prowadzi
póxnym popołudniem zebrania z rodzicami.
4. Wymagane kwalifikacje
Od pracownika wymaga się:

odpowiedniego stanu zdrowia potwierdzonego orzeczeniem lekarskim,

przestrzegania podstawowych zasad moralnych.
Nauczyciel powinien także legitymować się:

wykształceniem wyższym z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym
lub

ukończeniem zakładu kształcenia nauczycieli.
W przypadku nauczania niektórych przedmiotów (np. języków obcych), nauczy-
ciel powinien mieć dodatkowe kwalifikacje zawodowe.
Kierunek (specjalnoSć) studiów powinien być zbliżony do nauczanego przedmio-
tu lub rodzaju prowadzonych zajęć, tzn. powinien dostarczyć nauczycielowi dosta-
tecznej wiedzy merytorycznej z zakresu nauczanego przedmiotu lub prowadzo-
nych zajęć.
Pojęcie kwalifikacji nauczyciela jest szersze niż potoczne znaczenie tego okreSle-
nia. Najważniejsze akty prawne, którymi uregulowano wymagania kwalifikacyjne
nauczycieli to:

ustawa z 26.1.1982 r.  Karta Nauczyciela (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112,
ze zm.)  art. 9,

rozporządzenie MENiS z 10.9.2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifika-
cji wymaganych od nauczycieli oraz okreSlenia szkół i wypadków, w któ-
rych można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia
lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 155, poz. 1288,
ze zm.).
5. Identyfikacja zagrożeń
Praca nauczyciela należy do tych szczególnych prac, przy których nie występują na
ogół typowe zagrożenia spotykane przy wykonywaniu prac np. w budownictwie,
czy przemySle. Nie dotyczy to:

nauczycieli zawodu i

nauczycieli prowadzących różnego rodzaju pracownie i warsztaty,
gdzie występujące zagrożenia związane są ze stosowaniem okreSlonych substancji
chemicznych lub zagrożenia czynnikami fizycznymi, które należy uwzględnić oce-
niając ryzyko zawodowe na takim konkretnym stanowisku pracy.
2 lipiec 2006
5/2.J.2. Ocena ryzyka zawodowego nauczyciela OPINIE
Rozdział 5/2.J.2.
Z uwagi na różnorodnoSć zadań wykonywanych przez nauczyciela poniższa
analiza zagrożeń i obciążeń może mieć charakter wyłącznie ogólny. Szczegółową
ocenę ryzyka zawodowego można przeprowadzić jedynie dla konkretnego stano-
wiska pracy nauczyciela w danej szkole. Inaczej mówiąc przedstawiony przykład
stanowi tylko punkt wyjScia dla prowadzenia bardziej szczegółowych ocen już
dla konkretnych stanowisk nauczycielskich.
Praca  typowego nauczyciela  pod tym mianem należy rozumieć nauczyciela
przedmiotów ogólnokształcących  wymaga przede wszystkim dużej odpornoSci
psychicznej.
Lp. Zagrożenie lub czynnik ródło zagrożenia Możliwe skutki
niebezpieczny,
szkodliwy, uciążliwy
1 234
1. Przeciążenie układu mięS- Stojąca lub siedząca pozy- Choroby układu mięSnio-
niowo-szkieletowego. cja przy pracy. wo-szkieletowego.
2. Obciążenie psychiczne. Praca pedagogiczna i wy- Choroby układu krążenia,
chowawcza. Kontakty zmęczenie.
z rodzicami.
3. Przeciążenie narządu Praca wychowawcza Choroby zawodowe (naj-
mowy. i pedagogiczna. częSciej choroby gardła,
Praca z dużą grupą osób. strun głosowych).
4. Przeciążenie narządu Praca nad tekstem. le Łzawienie oczu, pogor-
wzroku. rozmieszczone lub szenie się stanu wzroku.
dobrane oSwietlenie.
5. Potknięcie, upadek na tej Korytarze szkolne, scho- Złamania, zwichnięcia
samej płaszczyxnie. dy. Niedostateczne lub kończyn, stłuczenia ciała,
wadliwie rozmieszczone urazy głowy.
oSwietlenie.
6. Spadające przedmioty  Pomoce dydaktyczne Drobne urazy ciała
uderzenie, przygniecenie. (np. książki), przechowy- (stłuczenia, skaleczenia)
wane w szafach, ruchome  szczególnie głowy i rąk.
tablice i wiszące na Scia-
nach pomoce dydaktycz-
ne (np. plansze).
7. Kontakt z nieruchomymi Elementy wyposażenia Drobne urazy ciała
elementami. klasy (ławki, biurka (stłuczenia, skaleczenia)
szafki), wąskie przejScia.  szczególnie kończyn.
8. Uderzenie, przyciSnięcie Szuflady biurka. Ucznio- Drobne urazy ciała
ruchomymi elementami. wie biegający na koryta- (stłuczenia)  szczególnie
rzach podczas przerw. rąk i palców.
lipiec 2006 3
OPINIE 5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.J.2.
1 234
9. Prąd elektryczny o napię- Urządzenia i pomoce Porażenie prądem
ciu do 1 kV. dydaktyczne zasilane elektrycznym. PoSrednio
energią elektryczną. drobne urazy kończyn
(stłuczenia).
10. Hałas. Uczniowie rozmawiający Znużenie. Choroby
i biegający w trakcie układu słuchu.
przerw w lekcjach.
3. Stosowane Srodki profilaktyczne
Plan pracy Planując pracę szkoły starano się tak ułożyć zajęcia poszczególnym nauczycielom,
szkoły
aby w trakcie tygodnia zajęć były one rozłożone w miarę równomiernie.
Nauczyciel jest zobowiązany także do wykonywania okresowych badań lekar-
skich.
4. Statystyka wypadków za ostatnie 5 lat
W trakcie ostatnich pięciu lat zanotowano jeden  lekki wypadek  zwichnięcie sta-
wu skokowego przy szybkim schodzeniu po schodach. Przyczyną był poSpiech
pracownika i złe oSwietlenie klatki schodowej (uszkodzona Swietlówka i zbyt małe
natężenie Swiatła poniżej 100 lx). Zagrożenie zlikwidowano poprzez wymianę
Swietlówki.
5. Karta oceny ryzyka zawodowego
Przedstawione zagrożenia na stanowisku nauczyciela mogą być zapisane w karcie
oceny ryzyka. Poniżej zastosowano metodę trójstopniową wg PN-N-18002, umie-
szczając najistotniejsze ze zidentyfikowanych zagrożeń.
4 lipiec 2006
Rozdział 5/2.J.2.
Rozdział 5/2.J.2.
KARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO Data & ........... Numer Karty ....................................
Sporządził zespół
Liczba ............................................................
narażonych ............................................................
Stanowisko pracy Nauczyciel
........................ ............................................................
Charakterystyka stanowiska pracy: Dokumenty odniesienia:
" praca wychowawcza i pedagogiczna z uczniami,  np. Polska Norma PN-N-18002:2000,
" praca nad tekstem,  niektóre normy szczegółowe czynników,
" dyżury w przerwach na korytarzu,  ustawa z 26.1.1982 r.  Karta Nauczyciela (tj. Dz.U.
" organizowanie i udział w wycieczkach szkolnych, z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, ze zm.),
" współpraca z rodzicami,  rozporządzenie MENiS z 31.12.2002 r. w sprawie
" uczestniczenie w pracach rady pedagogicznej. bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicz-
nych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6,
poz. 69),
 przepisy, zarządzenia szkolne,
 instrukcje.
Lp. Zagrożenie ródło zagrożenia CiężkoSć Prawdopodobieństwo Oszacowanie Działania
Wyniki pomiarów szkód ryzyka profilaktyczne
12 3 4 5 6 7
1. Przeciążenie układu Stojąca lub siedząca pozycja przy Mała Prawdopodobne Małe WłaSciwa organizacja tygodniowego
mięSniowo-szkieleto- pracy. czasu pracy nauczyciela.
wego.
2. Obciążenie psychiczne. Praca wychowawcza i pedago- Rrednia Prawdopodobne Rrednie WłaSciwa organizacja tygodniowego
giczna. Kontakty z rodzicami. czasu pracy nauczyciela.
3. Przeciążenie narządu Praca wychowawcza i pedago- Rrednia Wysoce prawdopodobne Duże WłaSciwa organizacja czasu pracy. Pro-
giczna. wadzenie regularnych badań lekar-
mowy.
Praca z dużą grupą osób. skich.
4. Przeciążenie narządu Praca nad tekstem. le roz- Rrednia Wysoce prawdopodobne Duże Zapewnienie odpowiedniego oSwiet-
wzroku. mieszczone lub dobrane oSwie- lenia ogólnego i miejscowego. Regu-
tlenie. larne badania lekarskie.
5. Potknięcie upadek na tej Korytarze szkolne, schody. Nie- Rrednia Mało prawdopodobne Małe Ograniczanie poSpiechu. Regularne
samej płaszczyxnie. dostateczne lub wadliwie roz- kontrole oSwietlenia. Oznakowanie
mieszczone oSwietlenie. krawędzi schodów.
WZÓR
Rozdział 5/2.J.2.
5
12 3 4 5 6 7
6. Spadające przedmioty  Pomoce dydaktyczne (np. książ- Mała Mało prawdopodobne Małe Ograniczenie poSpiechu. DbałoSć o ład
uderzenie, przygniecenie. ki), przechowywane w szafach, i porządek materiałów przechowywa-
ruchome tablice i wiszące na nych w szafach.
Scianach pomoce dydaktyczne
(np. plansze).
7. Kontakt z nieruchomymi Elementy wyposażenia klasy Mała Prawdopodobne Małe Ograniczenie poSpiechu.
elementami. (ławki, biurka szafki), wąskie
przejScia.
8. Uderzenie, przyciSnięcie Szuflady biurka. Uczniowie bie- Mała Prawdopodobne Małe Ograniczenie poSpiechu.
ruchomymi elementami. gający na korytarzach podczas
przerw.
9. Prąd elektryczny o na- Urządzenia i pomoce dydak- Duża Mało prawdopodobne Rrednie Regularne przeglądy (w tym pomiary)
pięciu do 1 kV. tyczne zasilane energią elek- instalacji i urządzeń elektrycznych.
tryczną. Zapewnienie wykonywania napraw na
bieżąco przez osoby z odpowiednimi
kwalifikacjami.
10. Hałas. Uczniowie rozmawiający i biega- Rrednia Wysoce prawdopodobne Duże WłaSciwa organizacja tygodniowego
jący w trakcie przerw w lekcjach. czasu pracy nauczyciela.
Uwagi: W karcie wymieniono niektóre główne zagrożenia. Zatwierdził:
Rozdział 5/2.J.2.
6
WZÓR


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ryz zawod 5,7
ryz zawod 5 2k3 hydraulik
ryz zawod 5/4
ryz zawod 5 2h3
ryz zawod 5 2 g2
ryz zawod 5 2i16
ryz zawod 5*7
ryz zawod 5*1
ryz zawod 5 2i15
ryz zawod 5 2j5
ryz zawod 5 1
ryz zawod 5 2i10
ryz zawod 5 2i9
ryz zawod 5 2i6
ryz zawod 5/1 a
ryz zawod 5*5

więcej podobnych podstron