wyt do rozliczania i sprawozdawczosci z 1 03 2012


Załącznik do uchwały nr 9/203/12
Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego
z dnia 1 marca 2012 r.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY
WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
NA LATA 2007-2013
WYTYCZNE
DOTYCZCE ROZLICZANIA WYDATKÓW ORAZ WYPEANIANIA
OBOWIZKÓW SPRAWOZDAWCZYCH
DLA PROJEKTÓW WSPÓAFINANSOWANYCH Z EUROPEJSKIEGO
FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO
W RAMACH
REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
KUJAWSKO-POMORSKIEGO na lata 2007-2013
Wersja, marzec 2012 r.
1
Spis treści
WPROWADZENIE ................................................................................................................... 3
I. Wniosek Beneficjenta o płatność....................................................................................... 4
II. Terminy składania wniosków o płatność .......................................................................... 4
III. Harmonogram składania wniosków o płatność................................................................ 5
IV. Płatności ............................................................................................................................. 5
V. Załączniki do wniosku o płatność ....................................................................................... 9
FAKTURY/INNE DOKUMENTY KSIGOWE O RÓWNOWAśNEJ WARTOŚCI
DOWODOWEJ........................................................................................................................ 10
DOWODY ZAPAATY .............................................................................................................. 11
DOKUMENTY POŚWIADCZAJCE ODBIÓR/WYKONANIE PRAC .............................. 11
DOKUMENTY POTWIERDZAJCE KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT............ 11
DOKUMENTY DOTYCZCE PRZEPROWADZONYCH PROCEDUR UDZIELANIA
ZAMÓWIEC PUBLICZNYCH (w przypadku obowiązku stosowania przez Beneficjenta
przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych) ................................................................. 12
INNE DOKUMENTY.............................................................................................................. 13
STOSOWANIE ODPOWIEDNIEGO KURSU W PRZYPADKU OPERACJI
DOKONYWANYCH W WALUTACH OBCYCH .................................................................. 13
VI. Sprawozdawczość .............................................................................................................. 13
VII. Weryfikacja wniosków o płatność ................................................................................... 14
VIII. Korekty wniosków o płatność......................................................................................... 15
IX. Kwalifikowalność podatku VAT ....................................................................................... 15
X. Wyodrębniona ewidencja księgowa ................................................................................... 16
XI. Najczęściej popełniane błędy na etapie rozliczania projektów - weryfikacja
dokumentów na miejscu:......................................................................................................... 21
LISTA ZAACZNIKÓW......................................................................................................... 22
2
WPROWADZENIE
Niniejsze Wytyczne przeznaczone są dla Beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego
Województwa Kujawsko Pomorskiego na lata 2007  2013 (dalej: RPO WK-P) i określają tryb, formy,
zakres oraz terminy związane z wypełnianiem obowiązków sprawozdawczych oraz rozliczania
wydatków poniesionych w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz bud\etu państwa (jeśli dotyczy) w ramach RPO WK-P.
Wytyczne określają szczegółowo zasady składania i weryfikacji wniosków o płatność, sposób
dokumentowania ponoszonych wydatków, dokonywania płatności oraz zasady dotyczące
sprawozdawczości projektu.
Szczegółowo obowiązki Beneficjenta w zakresie sprawozdawczości, dokonywania płatności oraz
rozliczania wydatków określa umowa o dofinansowanie projektu.
Ilekroć mowa w niniejszych Wytycznych o umowie o dofinansowanie projektu, nale\y przez to
rozumieć tak\e uchwałę Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie dofinansowania
projektu własnego Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Beneficjent realizujący projekt w ramach RPO WK-P jest zobowiązany do jego realizacji z nale\ytą
starannością, zgodnie i w oparciu o wniosek o dofinansowanie projektu oraz umowę o dofinansowanie
projektu. Wydatki w ramach projektu powinny być ponoszone celowo, oszczędnie, racjonalnie
i rzetelnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi Instytucji Zarządzającej
Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego (dalej: IZ RPO WK-P),
a tak\e w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację projektu oraz osiągnięcie celów
zakładanych we wniosku o dofinansowanie projektu.
W przypadku, jeśli zapisy Wytycznych dotyczących rozliczania wydatków oraz wypełniania
obowiązków sprawozdawczych dla projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-
Pomorskiego na lata 2007-2013 są korzystniejsze dla Beneficjenta od dotychczas obowiązujących, w
tym w szczególności zapisy dotyczące wymogów dokumentowania ponoszonych wydatków,
niezale\nie od momentu poniesienia wydatku zastosowanie mają korzystniejsze w tym zakresie
niniejsze Wytyczne.
3
I. Wniosek Beneficjenta o płatność
1. Wniosek Beneficjenta o płatność słu\y:
a) wnioskowaniu o przyznanie płatności zaliczkowej,
b) rozliczeniu środków przekazanych Beneficjentowi w ramach wcześniejszych transz
zaliczkowych lub z jednoczesnym wnioskowaniem o kolejne transze środków,
c) wnioskowaniu o przyznanie płatności stanowiącej refundację wydatków kwalifikowalnych
poniesionych na realizację projektu ze środków Beneficjenta,
d) rozliczeniu wydatków poniesionych przez państwowe jednostki bud\etowe finansujące całość
wydatków ponoszonych w ramach projektu ze środków bud\etowych właściwego dysponenta,
e) wnioskowaniu o przekazanie bezpośredniego wkładu finansowego do instrumentów in\ynierii
finansowej,
f) przekazaniu informacji o postępie rzeczowym projektu.
2. Wniosek o płatność końcową słu\y jednocześnie celom sprawozdawczym i rozliczeniowym.
3. We wniosku o płatność końcową wnioskowana kwota powinna wynosić co najmniej 5%
wartości dofinansowania określonej w umowie o dofinansowanie projektu.
4. Wniosek Beneficjenta o płatność powinien być sporządzony w oparciu o Instrukcję
wypełniania wniosku o płatność w Generatorze Wniosków o Płatność (GWP) lub - do czasu
uruchomienia GWP - na odpowiednim formularzu dostępnym na stronie www.mojregion.eu .
5. Utworzony i podpisany przez upowa\nioną osobę Wniosek Beneficjenta o płatność w formie
papierowej (1 egz.) i elektronicznej (plik wniosku w formacie xml na płycie CD/DVD)
wraz z dokumentami towarzyszącymi (załączniki do wniosku) składany jest w Departamencie
Wdra\ania RPO (dalej: DW RPO).
II. Terminy składania wniosków o płatność
1. Beneficjent składa wniosek o płatność nie częściej ni\ raz w miesiącu i w części
sprawozdawczej raz na kwartał kalendarzowy do 10 dnia miesiąca następującego po danym kwartale,
licząc od dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu zgodnie z
harmonogramem składania wniosków o płatność. Minimalna wartość wniosku o płatność wynosi
1000,00 zł.
2. Wyjątek stanowi wniosek Beneficjenta o płatność końcową składany w terminie do 60 dni
kalendarzowych od momentu zakończenia realizacji Projektu1. W przypadku projektów zakończonych
przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, wniosek Beneficjenta o płatność składany jest
w terminie do 60 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu.
3. W przypadku wniosku o płatność zaliczkową Beneficjent przedkłada go nie pózniej ni\ na 20
dni kalendarzowych przed terminem płatności faktury lub rachunku. Natomiast wniosek rozliczający
płatność zaliczkową składany jest w terminie do 30 dni kalendarzowych od dnia otrzymania zaliczki.
Wydatkowanie lub rozliczenie zaliczki w terminie pózniejszym skutkuje naliczeniem odsetek
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonych od dnia przekazania środków
dofinansowania na rachunek bankowy wskazany przez Beneficjenta.
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P nie ponosi odpowiedzialności za ewentualnie naliczone przez
wykonawców/wystawców faktur, rachunków, odsetki i kary z tytułu nieterminowego uregulowania
zobowiązań wynikających z dokumentów księgowych.
4. W przypadku niezło\enia przez Beneficjenta wniosku o płatność końcową w terminie
wyznaczonym przez Instytucję Zarządzającą RPO WK-P wstrzymywane są wszelkie płatności na
rzecz Beneficjenta. IZ RPO WK-P mo\e wszcząć procedurę mającą na celu niezwłoczne
przeprowadzenie kontroli doraznej na miejscu realizacji projektu lub zastosować inne konsekwencje
przewidziane w umowie o dofinansowanie projektu.
1
Przez termin zakończenia realizacji Projektu nale\y rozumieć dzień, w którym zostały spełnione łącznie dwa
warunki, tj.: zaplanowane w ramach Projektu zadania zostały faktycznie wykonane oraz wszystkie wydatki
kwalifikowane zostały zapłacone przez Beneficjenta.
4
III. Harmonogram składania wniosków o płatność
1. Beneficjent zobowiązuje się do comiesięcznego dostarczania zaktualizowanego harmonogramu
składania wniosków o płatność w ramach projektu na odpowiednim formularzu dostępnym na
stronie www.mojregion.eu do 10 dnia miesiąca, począwszy od miesiąca w którym podpisano
umowę o dofinansowanie projektu.
2. Aktualizacja harmonogramu składania wniosków o płatność nie wymaga formy aneksu do umowy
o dofinansowanie projektu.
3. Beneficjent zobowiązuje się do składania wniosków o płatność zgodnie z terminami określonymi
w harmonogramie składania wniosków o płatność w ramach projektu.
Beneficjent sporządzając harmonogramy składania wniosków o płatność powinien doło\yć wszelkich
starań, aby zapewnić realność osiągnięcia wskazanych w dokumentach zało\eń finansowych i ich
spójność z faktyczną realizacją rzeczowo-finansową projektu, zwłaszcza w przypadkach zrealizowania
lub częściowego zrealizowania projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.
IV. Płatności
1. Na podstawie wniosku o płatność Beneficjent wnioskuje o wypłatę dofinansowania ze środków
publicznych, zarówno europejskich (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) jak i krajowych
(bud\et państwa)(2).
2. Do wniosku o płatność słu\ącemu celom rozliczeniowym Beneficjent jest zobowiązany
dołączać w szczególności dokumenty wymagane umową o dofinansowanie projektu, które
potwierdzają poniesienie wydatków oraz rzeczowy postęp realizacji projektu. Na podstawie tych
dokumentów weryfikowana jest kwalifikowalność wydatków i następuje ich poświadczenie.
3. Beneficjent przedkładając wnioski o płatność zobowiązany jest do przestrzegania zasad
kwalifikowalności wydatków ujętych w Krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków
w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013
(dostępne na stronie: www.mrr.gov.pl), Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach
RPO WK-P na lata 2007-2013 oraz Załączniku VI do Uszczegółowienia RPO WK - P  Lista wydatków
kwalifikowanych w poszczególnych Działaniach RPO WK - P na lata 2007-2013 (dostępnych na
stronie www.mojregion.eu ).
4. Wydatki m.in. niezwiązane z projektem (niezaplanowane w projekcie lub których nie mo\na
przypisać do wskazanych kategorii wydatków dla projektu) uznane będą za niekwalifikowalne. Wydatki
w ramach projektu mogą być dokonywane jedynie do wysokości kwoty przypisanej do danej kategorii
wydatku, ujętej w harmonogramie rzeczowo-finansowym wniosku o dofinansowanie projektu.
5. Dofinansowanie mo\e być przekazywane w formie refundacji lub w formie zaliczki w jednej lub
kilku transzach, przy czym przekazanie pozostałej części dofinansowania stanowi refundację części
wydatków kwalifikowalnych faktycznie poniesionych i w całości zapłaconych wcześniej przez
Beneficjenta.
6. Szczegółowe warunki, które muszą być spełnione w celu uzyskania zaliczki/refundacji określa
umowa o dofinansowanie projektu.
7. Zawarta przez Beneficjenta umowa z wykonawcą na realizację robót budowlanych, dostaw lub
usług (jeśli dotyczy) jest jednym z warunków, który musi być spełniony celem uruchomienia zaliczki na
realizację projektu (dotyczy Beneficjentów zobowiązanych do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z pózn. zm.) (dalej: PZP)).
Zaliczka wypłacana jest na realizowany etap prac w ramach projektu, potwierdzony fakturą lub
rachunkiem.
(2)
jeśli dotyczy.
5
8. Maksymalna wysokość zaliczki wynosi 80% dofinansowania projektu. W szczególnie
uzasadnionych przypadkach IZ RPO WK P mo\e dla projektów realizowanych przez jednostki sektora
finansów publicznych (z wyłączeniem projektów objętych pomocą publiczną) zwiększyć wysokość
przyznanej zaliczki, ale nie więcej ni\ do 95% dofinansowania.
9. W przypadku, gdy Beneficjent poniósł całość lub część wydatków w całości ze środków
własnych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu lub przed przekazaniem zaliczki, IZ
RPO WK P na podstawie poprawnego wniosku Beneficjenta o płatność (o charakterze
refundacyjnym) przekazuje odpowiednią część dofinansowania w formie refundacji.
10. Pierwsza transza dofinansowania w formie zaliczki w części dotyczącej współfinansowania
z bud\etu państwa (jeśli dotyczy) zostanie przekazana Beneficjentowi w terminie do 16 dni roboczych,
natomiast w części dotyczącej środków europejskich w terminie do 30 dni roboczych od dnia zło\enia
przez Beneficjenta poprawnego wniosku o płatność, jednak nie wcześniej ni\ po wniesieniu
prawidłowo ustanowionego zabezpieczenia (je\eli dotyczy). Je\eli całość lub część projektu jest
zlecana do realizacji zgodnie z przepisami dotyczącymi udzielania zamówień publicznych, pierwsza
transza dofinansowania w formie zaliczki w części dotyczącej współfinansowania z bud\etu państwa
(jeśli dotyczy) zostanie przekazana Beneficjentowi w terminie do 20 dni roboczych, natomiast w części
dotyczącej środków europejskich w terminie do 34 dni roboczych od dnia zło\enia przez Beneficjenta
prawidłowego wniosku o płatność, jednak nie wcześniej ni\ po podpisaniu umowy z wykonawcą oraz
wniesieniu prawidłowo ustanowionego przez Beneficjenta zabezpieczenia (je\eli dotyczy). Druga i
kolejne transze dofinansowania w formie zaliczki w części dotyczącej współfinansowania z bud\etu
państwa (jeśli dotyczy) będą przekazywane w terminie do 20 dni roboczych, natomiast w części
dotyczącej środków europejskich w terminie do 34 dni roboczych od dnia zło\enia poprawnego
wniosku o płatność.
11. W przypadku wystąpienia Beneficjenta o transze dofinansowania w formie zaliczki, Beneficjent
załącza do wniosku o płatność potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie faktur lub innych
dokumentów o równowa\nej wartości dowodowej, przy czym wniosek o płatność Beneficjent
przedkłada nie pózniej, ni\ na 20 dni kalendarzowych przed terminem płatności faktury lub rachunku.
12. Przekazanie kolejnych transz dofinansowania w formie zaliczki jest uzale\nione od rozliczenia
poprzedniej płatności zaliczkowej w 100%.
13. Rozliczenie transzy polega na wykazaniu przez Beneficjenta we wnioskach
o płatność wydatków kwalifikowalnych oraz poświadczenia tych wydatków przez IZ RPO WK P.
14. IZ RPO WK P rozlicza poniesione przez Beneficjenta wydatki z z zastosowaniem dwóch
metod (z zastrze\eniem, o którym mowa w pkt 16):
1)  liniowej  polegającej na zastosowaniu poziomu dofinansowania wynikającego z umowy o
dofinansowanie projektu (tj. zgodnie z monta\em finansowym projektu) do ka\dego
dokumentu księgowego ujętego we wniosku o płatność;
2)  pakietowej  polegającej na zastosowaniu poziomu dofinansowania wynikającego z umowy
o dofinansowanie projektu do sumy wydatków kwalifikowalnych rozliczanych danym
wnioskiem o płatność, jednak\e bez zachowania w/w poziomu do ka\dego z dokumentów
księgowych.
Metoda ta pozwala na ujęcie we wniosku o płatność dokumentów sfinansowanych z innego
zródła publicznego ni\ dofinansowanie z EFRR w całości lub w proporcji przekraczającej
procentowy udział środków własnych w monta\u finansowym projektu.
15. Zwrot niewykorzystanej części zaliczki powinien nastąpić nie pózniej ni\ w dniu zło\enia
wniosku o płatność końcową. Zwrot w terminie pózniejszym skutkuje naliczeniem odsetek
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonych od dnia przekazania środków
dofinansowania na rachunek bankowy Beneficjenta.
16. Instytucja Zarządzająca dopuszcza mo\liwość składania wniosków o płatność z wy\szym ni\
wskazanym w umowie o dofinansowanie projektu poziomem dofinansowania (dotyczy wyłącznie
jednostek sektora finansów publicznych oraz spółek prawa handlowego, w których większość kapitału
zakładowego nale\y do j.s.t.). Monta\ finansowy wskazany w umowie zostaje wówczas zachowany na
poziomie rozliczenia całego projektu, nie zaś ka\dego z wniosków o płatność. Płatności przekazane
ze środków europejskich  z góry (front loading) mogą być realizowane do momentu, kiedy kwota
6
przekazanego dofinansowania osiągnie 80% kwoty określonej w umowie o dofinansowanie projektu.
Po przekroczeniu ww. pułapu Beneficjent ma obowiązek zło\enia wniosków o płatność opiewających
na kwotę wydatków kwalifikowanych przywracających właściwy monta\ finansowy wynikający z
umowy. Ostatnim wnioskiem o płatność jest wniosek o płatność końcową w którym minimalna wartość
wnioskowanego dofinansowania wynosi 5% dofinansowania zapisanego w umowie, natomiast wydatki
kwalifikowalne wynikają z monta\u finansowego wynikającego z umowy. Monta\ finansowy na
ka\dym z dokumentów księgowych wskazywany jest przez Beneficjenta i musi mieć odniesienie
zarówno do ewidencji księgowej jak i dekretacji na dokumencie. Maksymalny poziom dofinansowania
na dokumencie księgowym mo\e wynosić 85%, natomiast minimalny wkład własny Beneficjenta 15%.
Beneficjent wskazuje w załączniku do wniosku o płatność zródła z jakich sfinansowane mają być
poszczególne dokumenty księgowe. W tabeli nr 1 przedstawiono przykład zastosowania mechanizmu
 front loading . .
7
0,50 0,60 0,65 0,70 0,75 0,80 0,85
Kwalifikowalne 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00
Umowa Dofinansowanie 3 000 000,00 3 600 000,00 3 900 000,00 4 200 000,00 4 500 000,00 4 800 000,00 5 100 000,00
Wkład własny 3 000 000,00 2 400 000,00 2 100 000,00 1 800 000,00 1 500 000,00 1 200 000,00 900 000,00
Kwalifikowalne 2 000 000,00 2 000 000,00 2 000 000,00 2 000 000,00 2 000 000,00 2 000 000,00 2 000 000,00
Wniosek 1
Dofinansowanie 1 700 000,00 1 700 000,00 1 700 000,00 1 700 000,00 1 700 000,00 1 700 000,00 1 700 000,00
Wkład własny 300 000,00 300 000,00 300 000,00 300 000,00 300 000,00 300 000,00 300 000,00
Kwalifikowalne 823 529,41 1 388 235,29 1 670 588,24 1 952 941,18 2 235 294,12 2 517 647,06 2 800 000,00
Wniosek 2
Dofinansowanie 700 000,00 1 180 000,00 1 420 000,00 1 660 000,00 1 900 000,00 2 140 000,00 2 380 000,00
Wkład własny 123 529,41 208 235,29 250 588,24 292 941,18 335 294,12 377 647,06 420 000,00
Kwalifikowalne 2 876 470,59 2 311 764,71 2 029 411,76 1 747 058,82 1 464 705,88 1 182 352,94 900 000,00
Wniosek 3
Dofinansowanie 450 000,00 540 000,00 585 000,00 630 000,00 675 000,00 720 000,00 765 000,00
Wkład własny 2 426 470,59 1 771 764,71 1 444 411,76 1 117 058,82 789 705,88 462 352,94 135 000,00
Kwalifikowalne 300 000,00 300 000,00 300 000,00 300 000,00 300 000,00 300 000,00 300 000,00
Wniosek 4
Dofinansowanie 150 000,00 180 000,00 195 000,00 210 000,00 225 000,00 240 000,00 255 000,00
Wkład własny 150 000,00 120 000,00 105 000,00 90 000,00 75 000,00 60 000,00 45 000,00
Kwalifikowalne 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00
Dofinansowanie 3 000 000,00 3 600 000,00 3 900 000,00 4 200 000,00 4 500 000,00 4 800 000,00 5 100 000,00
RAZEM
Wkład własny 3 000 000,00 2 400 000,00 2 100 000,00 1 800 000,00 1 500 000,00 1 200 000,00 900 000,00
Monta\ 0,50 0,60 0,65 0,70 0,75 0,80 0,85
Kwota środków europejskich
mo\liwa do przekazania "z góry"
2 400 000,00 2 880 000,00 3 120 000,00 3 360 000,00 3 600 000,00 3 840 000,00 4 080 000,00
ujęte dla przykładu w
pierwszych dwóch wnioskach o
płatność
Tabela 1: Teoretyczne monta\e finansowe poszczególnych wniosków o płatność w zale\ności od poziomu dofinansowania projektu i osiągnięcia limitu 80% wartości
przekazanego dofinansowania.
8
V. Załączniki do wniosku o płatność
1. Dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki oraz rzeczową realizację projektu są
oznaczone datą i poświadczone za zgodność z oryginałem przez Beneficjenta lub osobę
upowa\nioną:
a) kopie faktur/innych dokumentów księgowych o równowa\nej wartości dowodowej,
b) kopie dokumentów poświadczających odbiór urządzeń/sprzętu lub wykonanie prac, je\eli
dokumenty odbioru są wymagane prawem,
c) w przypadku zakupu urządzeń/sprzętu, które nie zostały zamontowane - kopie protokołów
odbioru urządzeń/sprzętu, je\eli dokumenty odbioru wymagane są prawem, z podaniem
miejsca ich składowania,
d) kopie wyciągów bankowych z rachunku bankowego Beneficjenta lub przelewów bankowych,
a w przypadku płatności gotówkowych kopie dokumentów potwierdzające poniesienie
wydatków w formie gotówkowej,
e) dokumenty potwierdzające kwalifikowalność podatku VAT,
f) kopie dokumentów dotyczących przeprowadzonych procedur udzielania zamówień
publicznych lub w przypadku braku obowiązku stosowania przepisów ustawy PZP kserokopie
dokumentów, o których mowa w Wytycznych IZ RPO na lata 2007-2013 w sprawie
realizowania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do których
beneficjenci nie są zobowiązani do stosowania ustawy  Prawo zamówień publicznych. Je\eli
Beneficjent poniósł wydatek w ramach realizowanego projektu współfinansowanego ze
środków EFRR w ramach RPO WK  P przed dniem wejścia w \ycie Wytycznych w sprawie
udzielania zamówień współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego, w stosunku do których beneficjenci nie są zobowiązani do stosowania ustawy
Prawo Zamówień Publicznych obowiązujących na mocy uchwały Zarządu Województwa
Kujawsko  Pomorskiego nr 5/35/09 z dnia 20 stycznia 2009r. , jak równie\ w przypadku
wydatków poniesionych przed dniem zło\enia wniosku o dofinansowanie, w tym zobowiązań
podjętych w celu ich realizacji np. umowa, faktura, zobowiązany jest on do sporządzenia w
formie pisemnej oświadczenia o spełnieniu zasad wynikających z art. 44 ust. 3 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z pózn. zm.) przy
udzielaniu zamówienia. Oświadczenie to jest składane wraz z wnioskiem o płatność, w którym
dany wydatek wystąpił,
g) oświadczenie ostatniego sprzedawcy środka trwałego o tym, i\ dany środek trwały nie został
w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania zakupu danego środka trwałego przez
Beneficjenta zakupiony przy wykorzystaniu współfinansowania ze środków europejskich ani
z dotacji krajowych  w przypadku zakupu u\ywanego środka trwałego dla potrzeb realizacji
projektu,
h) kopie innych dokumentów potwierdzających i uzasadniających prawidłową realizację projektu.
Prawidłowo potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia to podpis lub parafka z imienną pieczątką
na ka\dej stronie dokumentu z zapisem  za zgodność z oryginałem lub podpis/ parafka z imienną
pieczątką na pierwszej stronie z zapisem  za zgodność z oryginałem od strony & do strony& . 
wówczas dokument powinien mieć ponumerowane strony i być trwale spięty, tak aby nie ulegało
wątpliwości, co jest potwierdzane za zgodność z oryginałem. Dodatkowo powy\szą adnotację nale\y
uzupełnić o datę jej umieszczenia. Do dokonania powy\szych zapisów zaleca się stosowanie tuszu
innego ni\ czarny. Treść powy\szych zapisów nie powinna równie\ przysłaniać istotnych elementów
dokumentu.
2. W przypadku stosowania płatności ze środków europejskich  z góry ( front loading) jednostka
sektora finansów publicznych (w tym spółka prawa handlowego, w której większość kapitału
zakładowego nale\y do j.s.t.) jest zobowiązana załączyć zestawienie będące załącznikiem do wniosku
o płatność wskazujące zródła z których zostaną/zostały sfinansowane poszczególne wydatki. W/w
załącznik nale\y załączyć równie\ w przypadku zastosowania metody  pakietowej .
3. Listę przykładowych wydatków wraz z dokumentacją potwierdzającą ich poniesienie zawiera
załącznik nr 2 do niniejszych Wytycznych.
4. Beneficjent jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji dotyczącej realizacji projektu
zgodnie z umową o dofinansowanie projektu.
9
FAKTURY/INNE DOKUMENTY KSIGOWE O RÓWNOWAśNEJ WARTOŚCI
DOWODOWEJ
1. Faktury/inne dokumenty księgowe o równowa\nej wartości dowodowej, potwierdzające
dokonanie wydatków kwalifikowalnych powinny być - przed ich skopiowaniem - opisane w sposób
umo\liwiający identyfikację wydatku z realizowanym projektem.
2. Opis faktury/dokumentu księgowego o równowa\nej wartości dowodowej:
Na pierwszej stronie dokument powinien zawierać co najmniej informacje o:
a) współfinansowaniu projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego oraz bud\etu państwa(3) w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Kujawsko Pomorskiego,
b) okresie, w którym wykazano wydatek (adnotacja  wydatek ujęto we wniosku
o płatność z dnia & , )  data to\sama ze sporządzeniem pierwszej wersji
weryfikowanego wniosku o płatność. W przypadku bezpośredniego wsparcia
w instrumenty in\ynierii finansowej adnotacja  wydatek ujęty we wniosku
sprawozdawczym za okres do&  .
Na odwrocie dokumentu (lub na pierwszej stronie  jeśli brakuje miejsca na odwrocie) powinny
znalezć się m.in.:
a) informacje dotyczące zgodności wydatku z umową o dofinansowanie projektu poprzez
wskazanie numeru umowy o dofinansowanie projektu oraz numeru projektu
realizowanego w ramach RPO WK-P,
b) informacje dotyczące związku wydatku z projektem poprzez zaznaczenie, do której
lub których zadań/kategorii wydatku przedstawionych we wniosku o dofinansowanie
projektu odnosi się wydatek ujęty w danym dokumencie wraz ze wskazaniem kwoty
kwalifikowalnej,
c) informacja o zgodności wydatku z ustawą PZP poprzez wskazanie podstawy prawnej
z ww. ustawy, tj. nale\y przytoczyć artykuł wskazujący na zastosowany tryb
postępowania dla danego/ych wydatku/ów lub na podstawę niestosowania trybów
ustawy,
d) numer księgowy lub ewidencyjny, pod którym dokument księgowy został
zarejestrowany,
e) dekretacja księgowa dokumentu (je\eli jej sposób prowadzenia nie jest realizowany
w inny dopuszczalny prawem sposób),
Zaleca się korzystanie z załączonego do niniejszych wytycznych wzoru opisu dokumentu
księgowego (załącznik nr 1).
W przypadku, gdy opis sporządzony na oryginałach dokumentów zródłowych wymagać będzie korekt,
nale\y wszelkich wymaganych poprawek dokonywać wyłącznie na oryginałach dokumentów.
3. W sytuacjach (dotyczy tylko rewersu faktury), gdy niemo\liwe jest zapisanie na dokumencie
wszystkich wymaganych informacji, mo\na do faktury/równowa\nego dokumentu dołączyć załącznik
integralnie związany z dokumentem głównym np. poprzez doklejenie. Wówczas na oryginalnym
dokumencie powinien znalezć się przynajmniej numer umowy o dofinansowanie projektu, a pozostała
część wymaganego opisu zostanie ujęta na załączniku, na fakturze wówczas zaleca się zamieścić
informację, i\ integralną część faktury stanowi załącznik. Na załączniku powinna znalezć się adnotacja
o numerze faktury/równowa\nego dokumentu księgowego, z którym jest on związany wraz z
podpisem/parafką z imienną pieczątką osoby tworzącej załącznik.
Opis mo\e być dokonany w całości odręcznie tuszem lub w formie nadruku czy pieczęci
lub częściowo w ww. formach.
4. Z opisanego oryginału faktury/równowa\nego dokumentu księgowego nale\y wykonać kopię,
poświadczyć ją za zgodność z oryginałem (zgodnie z opisem zawartym powy\ej) i dołączyć do
wniosku o płatność.
(3)
jeśli dotyczy.
10
DOWODY ZAPAATY
1. Dowód zapłaty stanowią odpowiednie wyciągi bankowe, przelewy oraz inne dowody
potwierdzające płatność gotówkową np. KP, KW, Raport Kasowy, adnotacja na dokumencie
 zapłacono gotówką (lub równowa\nym zapisem) wraz z podpisem/parafką osoby przyjmującej
zapłatę, rozliczenie pobranej zaliczki, oświadczenie sprzedawcy potwierdzające dokonaną płatność,
odnoszące się do faktury lub innego dokumentu księgowego o równowa\nej wartości dowodowej,
którego dotyczy, ze wskazaniem daty dokonania płatności i opatrzone podpisem odbiorcy nale\ności
(wystawcy/sprzedawcy).itp.
2. Oznaczone datą i poświadczone za zgodność z oryginałem kopie przelewów, wyciągów
z rachunku bankowego Beneficjenta, powinny dokumentować poniesienie wydatków objętych
wnioskiem o płatność.
3. W tytule przelewu zaleca się umieszczenie informacji identyfikujących podmiot realizujący
przelew, odbiorcę i tytuł zapłaty poprzez wskazanie nr faktury/innego dokumentu księgowego
o równowa\nej wartości dowodowej. Wyciąg bankowy powinien równie\ umo\liwiać identyfikację
właściciela rachunku, z którego dokonywany jest przelew (Beneficjent projektu).
4. W przypadku płatności kartą do wniosku o płatność nale\y dołączyć:
a) kopię faktury/innego dokumentu księgowego o równowa\nej wartości dowodowej,
b) kopię wyciągu bankowego Beneficjenta dokumentującego obcią\enie jego rachunku za
wskazaną fakturę/równowa\ny dokument księgowy.
5. Wydatki potwierdzone w formie kompensaty są niekwalifikowane.
DOKUMENTY POŚWIADCZAJCE ODBIÓR/WYKONANIE PRAC
1. Dokumenty potwierdzające rzeczową realizację projektu to np:
a) protokoły odbioru robót/wykonania prac,
b) dokumenty potwierdzające przyjęcie urządzeń, sprzętu na stan środków trwałych.
c) pozwolenie na u\ytkowanie.
2. Protokoły odbioru, dołączane do wniosku o płatność, powinny być wystawiane w oparciu
o kosztorys inwestycji, tak aby mo\liwa była weryfikacja stopnia zaawansowania poszczególnych
elementów robót/prac.
DOKUMENTY POTWIERDZAJCE KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT
1. Oświadczenie o kwalifikowalności VAT  składane do IZ RPO WK P wraz z pierwszym
wnioskiem o płatność stanowiącym rozliczenie wydatków składanym w danym roku kalendarzowym.
2. Zaświadczenie od organu podatkowego o statusie podatnika VAT  przedkładane do IZ RPO
WK P minimum raz w roku kalendarzowym przez okres 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich
przedsiębiorstw przez okres 3 lat, od zakończenia realizacji projektu w przypadku gdy Beneficjent
wykazał podczas rozliczania wydatków (we wniosku/ach o płatność) VAT jako wydatek kwalifikowalny.
3. Zaświadczenie powinno być aktualizowane w przypadku wystąpienia zmian dotyczących
statusu podatkowego Beneficjenta w trakcie realizacji projektu.
4. IZ RPO WK P mo\e równie\ za\ądać od Beneficjenta dostarczenia kopii deklaracji VAT-7
oraz kopii rejestru/wyciągu z rejestru VAT.
11
DOKUMENTY DOTYCZCE PRZEPROWADZONYCH PROCEDUR UDZIELANIA
ZAMÓWIEC PUBLICZNYCH (w przypadku obowiązku stosowania przez
Beneficjenta przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych)
1. Beneficjent jest zobowiązany do przedstawiania dokumentów dotyczących przeprowadzonej
procedury udzielania zamówień publicznych oraz regulaminu komisji przetargowej, o ile taka została
powołana, na \ądanie IZ RPO WK P lub innych upowa\nionych organów.
2. Wraz z pierwszym wnioskiem o płatność rozliczającym wydatki, w którym ujęte zostaną
wydatki dotyczące danego postępowania w ramach realizowanego projektu lub niezwłocznie po
rozstrzygnięciu przez Beneficjenta postępowania w ramach realizowanego projektu, Beneficjent jest
zobowiązany do przekazywania do IZ RPO WK P potwierdzonych za zgodność z oryginałem kopii
następujących dokumentów:
a) dokumentu powołującego komisję przetargową,
b) dokumentów potwierdzających dokonanie oszacowania wartości zamówienia z nale\ytą
starannością,
c) ogłoszenia o zamówieniu (ogłoszenia opublikowanego w Biuletynie Zamówień Publicznych/
ogłoszenia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wraz z potwierdzeniem
przesłania do publikacji, ogłoszenia o zmianie ogłoszeń (je\eli wystąpiły), ogłoszenie
opublikowane na stronie internetowej, ogłoszenie zamieszczone na tablicy ogłoszeń
w siedzibie zamawiającego),
d) specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
e) protokołu postępowania wraz z załącznikami,
f) informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty przesłanej wykonawcom (wraz
z potwierdzeniem przesłania oferty) oraz potwierdzeniem zamieszczenia ww. informacji na
stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń w siedzibie zamawiającego,
g) ofert zło\onych w postępowaniu (tj. najkorzystniejszą ofertę (wybraną) w postępowaniu, drugą
w kolejności ofertę najkorzystniejszą oraz wszystkie oferty odrzucone z udziału
w postępowaniu),
h) potwierdzenia wniesienia wadium (w przypadku wadium w pieniądzu  potwierdzenie wpływu
do zamawiającego),
i) korespondencji pomiędzy zamawiającym a wykonawcami dotyczącej w szczególności pytań
i udzielonych odpowiedzi w postępowaniu, wezwań do uzupełnienia bądz wyjaśnienia treści
ofert, dokonanych poprawek w zło\onych ofertach,
j) umowy z wykonawcą i aneksów (je\eli wystąpiły),
k) ogłoszenia o udzieleniu zamówienia,
l) innej dokumentacji mającej wpływ na przebieg postępowania.
3. Do kolejnych wniosków o płatność Beneficjent dołącza poświadczone za zgodność
z oryginałem kopie aneksów do umów z wykonawcą zawartych wcześniej oraz kolejnych umów
z wykonawcą, których dotyczy wydatek ujęty w danym wniosku o płatność.
4. Obowiązku przekazania dokumentów, o których mowa w pkt 2 lit a-l nie stosuje się w przypadku
przekazania do IZ RPO WK-P wniosku o płatność zaliczkową, do której Beneficjent jest
obowiązany załączyć kopie faktur lub rachunków oraz umowy z wykonawcami, gdy z przepisów
prawa wynika obowiązek ich zawarcia.
5. Beneficjent, który nie jest zobowiązany do stosowania ustawy PZP jest zobowiązany do
stosowania Wytycznych IZ RPO na lata 2007-2013 w sprawie realizowania zamówień
współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do których beneficjenci nie są zobowiązani do
stosowania ustawy  Prawo zamówień publicznych. W oparciu o powy\sze wytyczne Beneficjent
przekazuje do IZ RPO WK P wraz z wnioskami o płatność rozliczającymi wydatki m.in. potwierdzone
za zgodność z oryginałem kopie następujących dokumentów:
a) przynajmniej 3 ofert handlowych (nie dotyczy wydatków poniesionych przed dniem zło\enia
wniosku o dofinansowanie, w tym zobowiązań podjętych w celu ich realizacji np. umowa,
faktura);
b) umów z wykonawcami i aneksów (je\eli wystąpiły);
c) innych wskazanych przez IZ RPO WK P.
12
INNE DOKUMENTY
W przypadku wątpliwości co do prawidłowej realizacji projektu i kwalifikowalności wydatków, w celu
uzupełnienia informacji, IZ RPO WK-P mo\e nało\yć na Beneficjenta obowiązek przygotowania
dodatkowych dokumentów poświadczających poniesione wydatki oraz jego rzeczową realizację
zgodną z projektem.
STOSOWANIE ODPOWIEDNIEGO KURSU W PRZYPADKU OPERACJI
DOKONYWANYCH W WALUTACH OBCYCH
1. Faktury/inne równowa\ne dokumenty księgowe w walucie obcej nale\y przeliczać na walutę
polską po kursach zgodnych z obowiązującymi w tym zakresie krajowymi przepisami dotyczącymi
podatku dochodowego, podatku od towarów i usług oraz zasadami rachunkowości, stosownie do
prowadzonej przez Beneficjenta formy działalności gospodarczej i systemu rozliczeń.
Sposób wyliczenia kwoty kwalifikowalnej dokumentu księgowego przedło\onego
w związku z realizacją projektu, wyra\onego w walucie obcej:
1. Kwotę kwalifikowaną wykazuje się według wartości wydatku faktycznie poniesionego
rozumianego jako wartość ustalona na podstawie kursu, po którym dokonano przeliczenia
w związku z realizacją płatności dla danego dokumentu.
2. W przypadku prowadzenia przez Beneficjenta rachunku walutowego i dokonania płatności
z tego rachunku ze środków tam posiadanych  według średniego kursu NBP z dnia
dokonania płatności. W szczególnych przypadkach mo\na zastosować średni kursu NBP z
dnia zaksięgowania wydatku, jeśli kurs NBP jest ni\szy ni\ z dnia płatności.
W przypadku wystąpienia wątpliwości w zakresie zastosowania kursu do wyliczenia kwoty
kwalifikowanej dopuszcza się wskazanie przez Beneficjenta innego uzasadnionego
przepisami kursu (jednak kwota kwalifikowana po przeliczeniu nie powinna być wy\sza od
kwoty wyliczonej według średniego kursu NBP z dnia zapłaty faktury/rachunku).
3. Płatności gotówkowe wyra\one w dokumencie finansowo-księgowym w walucie obcej nale\y
przeliczyć według kursu obowiązującego w dniu przeprowadzenia operacji gospodarczej, tj.
według kursu faktycznie zastosowanego wynikającego z charakteru operacji  kurs zakupu
waluty bądz w przypadku braku tego kursu według średniego kursu ogłaszanego przez NBP
na dzień dokonania operacji.
Ujemne ró\nice kursowe wydatków poniesionych przed 12.02.2009 r. są niekwalifikowalne.
VI. Sprawozdawczość
1. Sprawozdawczość odbywa się cyklicznie i terminowo przez cały okres realizacji projektu.
Ka\dy Beneficjent, jest zobowiązany m.in. do systematycznego monitorowania przebiegu realizacji
projektu oraz sprawozdawania stopnia jego realizacji.
2. Funkcję sprawozdania pełni część wniosku o płatność dotycząca przebiegu realizacji projektu,
na podstawie którego oceniana jest zgodność efektów projektu z wcześniej zatwierdzonymi
zało\eniami.
3. Beneficjenci składają wniosek o płatność pełniący funkcję sprawozdawczą raz na kwartał
kalendarzowy do 10 dnia miesiąca następującego po danym kwartale, licząc od dnia podpisania
umowy o dofinansowanie projektu. Z obowiązku tego zwolnieni są Beneficjenci, którzy w danym
kwartale zło\yli ju\ wniosek o płatność pośrednią, zaliczkową lub wniosek rozliczający zaliczkę.
4. W przypadku braku wydatków Beneficjent zobowiązany jest zło\yć wniosek o płatność
z wypełnioną częścią sprawozdawczą. Wniosek wypełniany jest w zakresie postępu rzeczowo-
finansowego projektu zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o płatność.
13
5. W przypadku niezło\enia przez Beneficjenta wniosku o płatność z częścią sprawozdawczą
w odpowiednim terminie, IZ RPO WK-P wzywa do dostarczenia wniosku o płatność. Jeśli wezwanie to
jest nieskuteczne IZ RPO WK-P mo\e wstrzymać wszelkie płatności dla projektu. Nieprzedło\enie,
pomimo pisemnego wezwania, wniosku o płatność mo\e równie\ stanowić przesłankę do rozwiązania
umowy o dofinansowanie projektu.
6. Do wniosku o płatność słu\ącemu wyłącznie celom sprawozdawczym nie dołącza się
załączników wymaganych do rozliczenia wydatków.
7. Beneficjent zobowiązany jest do stałego monitorowania wskazników zaplanowanych
we wniosku o dofinansowanie projektu a tak\e do osiągnięcia wskazników produktu i rezultatu
zało\onych we wniosku o dofinansowanie projektu oraz do zachowania trwałości projektu.
VII. Weryfikacja wniosków o płatność
1. Wnioski o płatność podlegają weryfikacji przez IZ RPO WK-P. Weryfikacja wniosków
o płatność prowadzona jest na dokumentach i obejmuje 100% wydatków.
2. Pozytywnie i w całości zweryfikowany wniosek Beneficjenta o płatność dotyczący części
finansowej oraz przebiegu realizacji projektu, wskazujący na właściwą realizację projektu jest
koniecznym warunkiem do zrefundowania wydatków/zrealizowania płatności na rzecz Beneficjenta.
3. W celu stwierdzenia poprawności wniosku o płatność IZ RPO WK-P dokonuje jego weryfikacji,
w szczególności w oparciu o listę sprawdzającą do wniosku beneficjenta o płatność (umieszczoną na
stronie internetowej www.mojregion.eu ).
4. Wniosek o płatność powinien być wypełniony zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku
o płatność.
5. IZ RPO WK-P po dokonaniu weryfikacji przekazanego przez Beneficjenta wniosku o płatność,
poświadczeniu wysokości i prawidłowości poniesionych wydatków kwalifikowanych w nim ujętych,
zatwierdza wysokość dofinansowania.
6. Przekazanie płatności pośrednich w części dotyczącej współfinansowania z bud\etu państwa
(je\eli dotyczy) następuje w terminie do 40 dni roboczych i do 54 dni roboczych w przypadku części
pochodzącej ze środków europejskich, a dla płatności końcowej do 85 dni roboczych od dnia zło\enia
poprawnego wniosku Beneficjenta o płatność. Po dokonaniu płatności na rzecz Beneficjenta IZ RPO
WK-P przekazuje Beneficjentowi informację o wysokości wypłaconej kwoty dofinansowania.
7. Procedura związana z weryfikacją wniosku o płatność końcową jest wydłu\ona ze względu na
konieczność przeprowadzenia kontroli na miejscu realizacji projektu. Procedura dyspozycji dokonania
przelewu na rzecz Beneficjenta zostaje wówczas wstrzymana do momentu wpłynięcia pozytywnej
informacji pokontrolnej z Biura Kontroli Wdra\ania RPO.
8. W przypadku wystąpienia rozbie\ności między kwotą wnioskowaną przez Beneficjenta we
wniosku o płatność a wysokością dofinansowania zatwierdzonego do wypłaty, IZ RPO WK-P wskazuje
pisemnie na przyczynę rozbie\ności.
9. Płatność końcowa w wysokości, co najmniej 5% łącznej kwoty dofinansowania zostanie
przekazana Beneficjentowi po łącznym spełnieniu następujących przesłanek:
a) zatwierdzeniu przez IZ RPO WK P ostatniego wniosku o płatność (wniosku o płatność
końcową), poświadczeniu ujętych w nim poniesionych wydatków oraz zatwierdzeniu części
sprawozdawczej;
b) przeprowadzeniu przez IZ RPO WK P kontroli na zakończenie realizacji projektu, w celu
stwierdzenia zrealizowania projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, w
przypadku wytypowania Projektu do kontroli na miejscu realizacji drogą losowego doboru
próby;
c) potwierdzeniu przez IZ RPO WK P w informacji pokontrolnej prawidłowej realizacji projektu
lub usunięcia nieprawidłowości przypadku wytypowania Projektu do kontroli na miejscu
realizacji drogą losowego doboru próby.
14
10. W przypadku wytypowania Projektu do kontroli na miejscu realizacji drogą losowego doboru
próby. I pozytywnego wyniku kontroli na zakończenie realizacji projektu, niezwłocznie uruchomiona
zostaje procedura wypłaty środków na rzecz Beneficjenta. W przypadku negatywnego wyniku kontroli
na zakończenie realizacji projektu, kwota środków zatwierdzonych do wypłaty zostaje skorygowana o
wielkość stwierdzonych nieprawidłowości lub zostają podjęte inne działania przewidziane w umowie o
dofinansowanie projektu w zale\ności od charakteru stwierdzonych uchybień/nieprawidłowości.
11. Je\eli zostanie stwierdzone, \e Beneficjent wykorzystał całość lub część dofinansowania
niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur, lub pobrał całość
lub część dofinansowania w sposób nienale\ny albo w nadmiernej wysokości, Beneficjent
zobowiązuje się do zwrotu tych środków, odpowiednio w całości lub w części, wraz odsetkami
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie i na rachunek wskazany przez IZ
RPO WK-P.
VIII. Korekty wniosków o płatność
1. W przypadku stwierdzenia braków lub błędów w zło\onym wniosku o płatność IZ RPO WK-P
wzywa Beneficjenta do poprawienia, uzupełnienia wniosku lub do zło\enia dodatkowych wyjaśnień
w wyznaczonym terminie.
2. Korekta wniosku o płatność, uzupełnienia lub wyjaśnienia dokonywane są przez Beneficjenta
w terminie do 10 dni roboczych od dnia otrzymania informacji z IZ RPO WK P (w formie pisma, maila
lub uzgodnień telefonicznych). W uzasadnionych przypadkach powy\szy termin mo\e ulec
wydłu\eniu. Dokonanie poprawek, wyjaśnień mo\e dokonać Beneficjent na miejscu (w siedzibie
Urzędu Marszałkowskiego).
3. Niezło\enie przez Beneficjenta \ądanych wyjaśnień lub nieusunięcie przez niego braków lub
błędów, powoduje wstrzymanie przekazania środków dofinansowania.
4. W uzasadnionych przypadkach IZ RPO WK-P mo\e samodzielnie dokonać uzupełnienia lub
poprawienia wniosku o płatność, o czym informuje Beneficjenta. Beneficjent dokonuje wówczas
korekty w swoich dokumentach. IZ RPO WK P nie mo\e poprawiać lub uzupełniać:
a) zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione i objęte wnioskiem o płatność wydatki,
o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek pisarskich i omyłek rachunkowych,
b) załączonych kserokopii dokumentów potwierdzających poniesione wydatki, o ile nie dotyczy to
oczywistych omyłek w opisie załączonych kserokopii dokumentów.
IX. Kwalifikowalność podatku VAT
1. Zapłacony podatek od towarów i usług mo\e być uznany za wydatek kwalifikowalny
wyłącznie, gdy:
a) został faktycznie poniesiony przez Beneficjenta, z wyjątkiem podatku VAT w przypadku
obowiązku naliczenia podatku VAT przez Beneficjenta (dotyczy wyłącznie sektora finansów
publicznych) w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, który uwa\a się za
poniesiony jeśli płatności zostały dokonane w formie przelewu bądz potrącenia nale\ności w
ramach miesięcznej deklaracji VAT-7.
b) Beneficjent, zgodnie z obowiązującym prawem krajowym, nie ma prawnej mo\liwości do
odzyskania podatku od towarów i usług, tzn. obni\enia kwoty podatku nale\nego o kwotę
podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług.
c) Beneficjent wykazał VAT we wniosku o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowany.
UWAGA!
Posiadanie prawa odzyskania podatku od towarów i usług (potencjalnej prawnej mo\liwości) wyklucza
uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił np. ze względu na
niepodjęcie przez Beneficjenta czynności zmierzających do wykorzystania tego prawa.
15
Powy\szy wymóg odnosi się zarówno do okresu realizacji projektu, jak i do okresu jego trwałości.
Jednocześnie w analizie mo\liwości odzyskania podatku od towarów i usług nale\y równie\
uwzględnić okres przedawnienia roszczeń, który wpływa m.in. na mo\liwość składania korekt.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,
poz. 535 z pózn. zm.) (dalej ustawa o VAT), podatnikom VAT przysługuje prawo do obni\enia kwoty
podatku nale\nego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi
wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepis zawarty w art. 88 ustawy
o VAT zawiera katalog przypadków, kiedy podatnikowi VAT nie przysługuje prawo do odliczenia
podatku naliczonego.
2. W związku z powy\szym, przepisy ustawy o VAT stanowią, i\ prawo do odliczenia podatku
naliczonego przysługuje Beneficjentowi jedynie w przypadku, kiedy spełnione są łącznie dwa warunki:
a) Beneficjent jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 96 ustawy
o VAT,
b) zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania
czynności opodatkowanych.
3. Jeśli jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, podatek od towarów i usług zawarty
w dokonywanych przez Beneficjenta zakupach będzie stanowił wydatek kwalifikowalny.
4. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie wówczas, gdy zakupione
przez Beneficjenta towary i usługi będą słu\yły czynnościom opodatkowanym. Prawo do odliczenia nie
przysługuje w zakresie, w jakim zakupy związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku lub
z czynnościami nie podlegającymi opodatkowaniu.
5. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podmiot dokonuje zarówno transakcji
zwolnionych, jak i transakcji opodatkowanych VAT, powinien on przyporządkować naliczony podatek
odnośnie dokonywanych przez siebie zakupów do trzech grup:
a) podatku naliczonego, wynikającego z zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem
czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego 
podatek ten w całości podlega odliczeniu (a więc nie mo\e być wydatkiem kwalifikowalnym),
b) podatku naliczonego, wynikającego z zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem
czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego 
podatek ten w całości nie podlega odliczeniu (a więc mo\e być uznany za wydatek
kwalifikowalny),
c) podatku naliczonego, związanego zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje
prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak równie\ z czynnościami, w związku z którymi
prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje  w tym przypadku podmiot
powinien:
1) albo wyodrębnić część kwoty podatku naliczonego, która mo\e podlegać odliczeniu
(je\eli jest to mo\liwe), albo
2) je\eli wyodrębnienie nie jest mo\liwe  określić kwotę podatku naliczonego
podlegającego odliczeniu stosując tzw. współczynnik sprzeda\y, o którym mowa w art. 90
ustawy o VAT.
6. Okres, w którym istnieje obowiązek korekty podatku naliczonego odliczonego według
współczynnika sprzeda\y w zale\ności od rodzaju nabywanych towarów i usług mo\e sięgać nawet
10 lat.
7. W przypadku projektów realizowanych w ramach RPO WK-P, je\eli Beneficjent nie jest
w stanie w sposób jednoznaczny określić kierunków wykorzystania inwestycji, podatek od towarów
i usług nie będzie mógł zostać uznany za wydatek kwalifikowalny. Zatem w przypadku gdy Beneficjent
nie będzie w stanie w jednoznaczny sposób przyporządkować naliczonego podatku do grupy
wskazanej powy\ej, podatek od towarów i usług nie będzie uznany za wydatek kwalifikowalny.
X. Wyodrębniona ewidencja księgowa
Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu  Beneficjent zobowiązuje się do prowadzenia,
zgodnie z obowiązującymi przepisami, wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji
16
4. Beneficjenci, niezobowiązani na podstawie obowiązujących przepisów do prowadzenia
ewidencji księgowej zobowiązani są do prowadzenia wykazu  wyodrębnionej ewidencji dokumentów
księgowych dotyczących operacji związanych z realizacją projektu (przykładowy wzór przedstawia
tabela 1).
Beneficjent powinien zapewnić trwałość zapisów operacji dokonywanych w ramach realizowanego
projektu np. poprzez odpowiednie zarchiwizowanie danych w wersji elektronicznej.
5. Wymóg wyodrębnionej ewidencji księgowej dla projektów, w których przewiduje się
dofinansowanie nabycia/wytworzenia środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych, dotyczy
równie\ sposobu ewidencji powy\szych aktywów.
Przedmiotową ewidencje nale\y prowadzić równie\ w przypadku zdefiniowania środków jako
wyposa\enia (jeśli jego nabycie jest kwalifikowane). Wyodrębnienie ewidencji mo\e nastąpić poprzez
odpowiednią symbolikę/kody/zapisy identyfikujące aktywa z konkretnym projektem, bądz poprzez
prowadzenie wyodrębnionego rejestru dla środków nabytych w ramach projektów dofinansowanych
z funduszy europejskich.
Zaleca się aby ewidencja środków trwałych zawierała co najmniej:
- liczbę porządkową,
- datę nabycia,
- datę przyjęcia do u\ywania,
- określenie dokumentu stwierdzającego nabycie,
- określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
- symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,
- wartość początkową,
- stawkę amortyzacyjną,
- kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za okres dokonywania tych
odpisów,
- wartość ulepszenia zwiększającą wartość początkową,
- datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.
18
Przykładowe wzory dla środków trwałych i wyposa\enia:
Określenie
Nazwa i Data
środka trwałego Data Numer
numer przyjęcia Symbo Wartość Stawka Data zbycia/
L.p. / wartości zakup inwentarzow
dokument do l KŚT początkowa amortyzacji likwidacji
niematerialnej i u y
u zakupu u\ywania
prawnej
Nr pozycji w
Nazwa i
KPIR pod którą
Nazwa Data numer Numer Data zbycia/
L.p. Wartość dokonano
wyposa\enia zakupu dokumentu inwentarzowy likwidacji
księgowania (jeśli
zakupu
dotyczy)
W całym systemie rozliczeń i ewidencji podstawą zastosowanych rozwiązań powinny być
przepisy prawne w oparciu o które działa dana jednostka (np. ustawa z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z pózn. zm.), rozporządzenie Ministra Finansów
z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U.
z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 z pózn. zm.), ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144,
poz. 930 z pózn. zm.), rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie
prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych (Dz. U. z 2002 r., Nr 219, poz. 1836 z pózn. zm.).
19
Tabela 1. Wykaz dokumentów księgowych dotyczących projektu nr& & & & & & pn& & & & & & realizowanego w ramach Działania .....
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.
1. 2.rodzaj 3.numer 4.data 5.data 6.sposób 7.Charakter 8.kwota 9.kwota 10.kwota 11.w tym 12.kat. 13.uwagi
Lp. /numer księgowy wystawienia dokonania zapłaty (G wydatku - dokument dokumentu wydatków VAT interwencj
dowodu lub dokumentu zapłaty  gotówka nazwa u brutto netto (PLN) kwalifiko- i
księgowe ewidencyj P  towaru lub (PLN) walnych
go ny przelew K usługi (PLN)
(dokumen dokument - karta)
tu) u
1
2
3
4
Suma strony
Przeniesienie z
poprzedniej strony
Razem
20
XI. Najczęściej popełniane błędy na etapie rozliczania projektów -
weryfikacja dokumentów na miejscu:
1. Brak nale\ytej staranności w opisie dokumentów księgowych i przypisania ich do
realizowanego Projektu (opis dokumentów ka\dorazowo powinien zawierać elementy
wskazane w Instrukcji do wniosku Beneficjenta o płatność).
2. Brak nale\ytego udokumentowania dokonywania zakupów z zachowaniem zasad
przejrzystości, konkurencyjności np. poprzez zebranie 3 ofert.
3. Przekroczenia kwot wydatkowanych i wskazanych jako kwalifikowalne
w stosunku do wartości zaplanowanych we wniosku o dofinansowanie.
4. Niespójności dokonywanych zakupów w stosunku do specyfikacji technicznej załączonej do
wniosku o dofinansowanie.
5. Brak stosowania ologowania dokumentacji własnej Beneficjenta oraz niespełnienie innych
obowiązków w zakresie informacji i promocji projektów współfinansowanych ze środków
unijnych.
6. Brak wyodrębnionej ewidencji księgowej celem zapewnienia przejrzystości operacji
związanych z realizacją Projektu.
7. Niezgłaszanie rozbie\ności w realizacji Projektu w stosunku do pierwotnych zało\eń.
21
LISTA ZAACZNIKÓW
Załącznik nr 1 Wzór opisu dokumentu księgowego
Załącznik nr 2 Przykładowa lista dokumentów potwierdzających
poniesienie wydatków w ramach realizowanych projektów
RPO WK-P 2007-2013
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
22
Załącznik nr 1 do Wytycznych dotyczących rozliczania wydatków oraz wypełniania obowiązków
sprawozdawczych dla projektów współfinansowanych z EFRR w ramach RPO WK-P
{Zalecenia dotyczące opisu dokumentu księgowego z zestawienia wydatków  tab. 15 wniosku
o płatność.}
TREŚĆ DOKUMENTU
TREŚĆ DOKUMENTU
TREŚĆ DOKUMENTU
TREŚĆ DOKUMENTU
KSIGOWEGO
KSIGOWEGO
KSIGOWEGO
KSIGOWEGO
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
oraz ze środków bud\etu państwa4w ramach RPO WK-P.
Wydatek ujęto we wniosku o płatność z dnia & ..
4
Je\eli dotyczy (W działaniach nie objętych pomocą publiczną wydatki finansowane są w 100%
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tj. w przypadku, gdy projekt nie jest współfinansowany
z bud\etu państwa zwrot  oraz ze środków bud\etu państwa nie jest zamieszczany).
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
23
Wydatek związany z realizacją Projektu nr& & ......................
(numer projektu)
zgodnie z Umową nr ..........................................
(numer umowy)
Wydatek zgodny z zadaniem z wniosku o dofinansowanie (tabela J.4) w ramach kategorii
wydatku & & & & .............................
(nazwa kategorii wydatku)
Kwota kwalifikowalna*1:.....................
*2 Wydatek poniesiony zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych (t.j. z 2007r. Dz.U.
Nr 223, poz.1655 z pózn.zm.) na podstawie art. ...........
Projekt/Wydatek*2 nie jest objęty Ustawą Prawo Zamówień Publicznych w związku
z artykułem .........
Numer księgowy/Sposób zaksięgowania *3 & & & & & & & & &
(Podpis/parafka osoby upowa\nionej)
*1 W przypadku, gdy wskazana kwota dotyczy wybranej/wybranych pozycji z dokumentu nale\y wskazać te
pozycje.
*2 Nale\y dokonać właściwego dla danej jednostki wyboru,
*3W przypadku jednostek samorządu terytorialnego nale\y podać dział, rozdział i paragraf (dekretacja), je\eli
nie dotyczy nale\y usunąć  sposób zaksięgowania .
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
24
Załącznik nr 2 do Wytycznych dotyczących rozliczania wydatków oraz wypełniania
obowiązków sprawozdawczych dla projektów współfinansowanych z EFRR w ramach RPO
WK-P
Przykładowa lista dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków w ramach
realizowanych projektów RPO WK-P 2007-2013
Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie beneficjenci są zobowiązani m.in. do
odpowiedniego dokumentowania ponoszonych w ramach projektu wydatków oraz do
prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej. Jednocześnie z uwagi na sytuację
zró\nicowania form prawnych oraz systemów rozliczeń beneficjentów, powy\sze wymogi
nale\y spełnić w kontekście zgodności z przepisami prawa krajowego regulującymi
przedmiotową tematykę.
Poni\sze zestawienie jest przykładowym wykazem wybranych wydatków, jakie mogą
wystąpić w trakcie realizacji projektów oraz odpowiadającym im dokumentom
potwierdzających ich wystąpienie i ostateczne poniesienie.
Dokumenty główne przedstawiane do rozliczeń w ramach wniosku o płatność powinny
spełniać m.in. określone w ustawie o rachunkowości podstawowe elementy dowodu
księgowego, do których nale\y zaliczyć:
1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
3) opis operacji oraz jej wartość, je\eli to mo\liwe, określoną tak\e w jednostkach
naturalnych,
4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - tak\e
datę sporządzenia dowodu,
5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto
składniki aktywów,
6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach
rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w
księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te
wskazania.
PRZYKAADOWA LISTA DOKUMENTÓW POTWIERDZAJCYCH PONIESIENIE
WYDATKÓW W RAMCH REALIZOWANYCH PROJEKTÓW RPO WK-P 2007-2013.
Uwaga: Nie wszystkie z poni\szych dokumentów są załącznikami wymaganymi na etapie
składania wniosku
o płatność (część z nich mo\e być weryfikowana na etapie kontroli).
LP. KATEGORIA WYDATKU DOWODY KSIGOWE
Dodatkowo, oprócz poni\szych dowodów w ramach rozliczania wydatków projektu, nale\y przedstawić właściwą
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
25
dokumentację potwierdzającą realizację ustawy Prawo Zamówień Publicznych lub Wytycznych w sprawie
realizowania zamówień w stosunku do których beneficjenci nie są zobowiązani do stosowania ustawy Pzp.
1 - Umowa z wykonawcami/sprzedającymi, zawarta w
Nabycie środka trwałego trwale odpowiedniej dla czynności gospodarczej formie,
zainstalowanego w projekcie, - Faktura VAT, rachunek
- Dokument potwierdzający przyjęcie środka trwałego na
Zakupy związane z budową obiektu, stan/włączenie w rejestr środków trwałych, np. OT
- wyciągi bankowe/przelewy/potwierdzenie płatności
gotówkowej
- protokoły odbioru robót, usług, urządzeń,
- w przypadku środka trwałego trwale nie związanego z
projektem dokumenty potwierdzające wysokość
zaksięgowanych odpisów amortyzacyjnych, informacja o
zastosowanej stawce amortyzacji i podstawę prawną jej
zastosowania oraz dodatkowo informację o miejscu
składowania środka trwałego,
- pozwolenie na u\ytkowanie (jeśli jest wymagane)
2 Nabycie nieruchomości - umowa sprzeda\y-akt notarialny, wpis do księgi wieczystej,
zabudowanej/niezabudowanej, - inne dokumenty potwierdzające opłaty związane z nabyciem
nieruchomości,
- operat szacunkowy dokonany przez uprawnionego
rzeczoznawcę wartości nieruchomości w rozumieniu
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami wraz z przepisami wykonawczymi,
- pozwolenie na u\ytkowanie (jeśli jest wymagane)
- wyciągi bankowe/przelewy/potwierdzenie płatności
gotówkowej
3 Nabycie środka trwałego u\ywanego - Faktura VAT, rachunek,
- wyciągi bankowe/przelewy/potwierdzenie płatności
gotówkowej,
- Ewentualna Umowa sprzeda\y,
- dokument potwierdzający przyjęcie środka trwałego na
stan/włączenie w rejestr środków trwałych, np. OT
- oświadczenie ostatniego sprzedawcy środka trwałego o
tym, i\ nabywany u\ywany środek nie był
współfinansowany ze środków krajowych lub
wspólnotowych w ciągu 7 lat poprzedzających datę jego
nabycia,
- operat szacunkowy (dla nieruchomości) i/lub wycena
rzeczoznawcy majątkowego (dla ruchomości) określająca
cenę rynkową przedmiotowych u\ywanych środków
trwałych.
4 Wynagrodzenia osób bezpośrednio - Umowa o pracę/dzieło/zlecenia wraz z zakresem
związanych z realizacją projektu obowiązków,
- Listy płac, karty czasu pracy dla pracowników
niezatrudnionych na cały etat,
- Rachunki/rozliczenie umowy (dzieło, zlecenia) wraz z
potwierdzeniem realizacji zadania/ń,
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
26
- Dowód zapłaty wynagrodzenia na rzecz pracownika i
zapłaty zaliczki na podatek dochodowy,
- Informacja/Zestawienie składek ZUS naliczonych dla osób
objętych projektem/deklaracja imienna dla ka\dego
pracownika, za którego zostały odprowadzone w ramach
projektu składki ZUS wraz z dowodami zapłaty składek
ZUS.
W przypadku, gdy nie są naliczane składki na ubezpieczenia
społeczne nale\y zło\yć stosowne oświadczenie wraz z
określeniem przyczyny.
W sytuacji wystąpienia innych potrąceń z wynagrodzenia 
dokument, z którego wynika tytuł potrącenia wraz z
dowodem zapłaty.
5 Leasing - Faktura, rachunek dotyczący spłat wartości przedmiotu
leasingu,
- umowa leasingowa wraz z załącznikami np.
terminarz/harmonogram opłat leasingowych, OWL,
- protokół przekazania przedmiotu leasingu,
- w przypadku, gdy w dokumentacji leasingowej w ramach
dokonywanych spłat nie zostały wyodrębnione raty
kapitałowe nale\y sporządzić i dołączyć zestawienie
płatności poszczególnych rat kapitałowych bez dodatkowych
obcią\eń np. odsetek, prowizji.
Kwota kwalifikująca się do współfinansowania nie mo\e być
wy\sza, ni\:
a) kwota, na którą opiewa dowód zakupu wystawiony
leasingodawcy przez dostawcę współfinansowanego dobra 
w przypadku dóbr zakupionych nie wcześniej ni\ w
okresie 12 miesięcy przed zło\eniem przez beneficjenta
wniosku o dofinansowanie Projektu
b) rynkowa wartość dobra będącego przedmiotem leasingu
określona w wycenie sporządzonej przez uprawnionego
rzeczoznawcę lub w wycenie sporządzonej w oparciu o
metodologię przedstawioną przez beneficjenta  w przypadku
dóbr zakupionych wcześniej ni\ w okresie 12 miesięcy przed
zło\eniem przez beneficjenta wniosku o dofinansowanie
projektu.
W przypadku, gdy przepisy prawa podatkowego przewidują dla
umowy leasingu wystawienie jednej faktury w dniu zawarcia
umowy, a refundacja następuje na rzecz leasingobiorcy,
dowodem poniesienia kolejnych wydatków jest
harmonogram spłat wraz z informacją o płatnościach
i wyciągiem bankowym.
Nale\y pamiętać, i\ leasing finansowy występuje wówczas, gdy
spełnia przynajmniej jeden z warunków określonych w art. 3.
ust. 4 Ustawy o rachunkowości.
Wydatki związane z realizacją projektów dla działania 5.5  Promocja i rozwój markowych
produktów.
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
27
1 Pokrycie kosztów podró\y i Dla ka\dego wydatku wyciągi bankowe/przelewy
wy\ywienia uczestników /potwierdzenia płatności gotówkowej.
targów/wystaw/misji. 1. W przypadku pracowników przedsiębiorstwa:
- polecenia wyjazdu słu\bowego,
- bilety związane z przejazdem/przelotem,
- w przypadku korzystania z samochodu słu\bowego faktury
za zakup paliwa (w części dotyczącej projektu) lub do wglądu
w miejscu przechowywania dokumentacji rozliczenie za
pomocą karty ewidencji przebiegu pojazdu* (dodatkowo w
przypadku samochodu prywatnego umowa z pracodawcą o
wykorzystaniu samochodu prywatnego do celów słu\bowych
lub stosowne oświadczenie). Rozliczenie powinno być spójne
z regulaminem wewnętrznym przedsiębiorstwa regulującym
sposób rozliczania się pracowników z podro\y krajowych,
zagranicznych (jeśli taki funkcjonuje),
2. W przypadku właścicieli/współwłaścicieli przedsiębiorstw:
- dokument rozliczający podró\ słu\bową, np. PK, nota
księgowa,
- bilety związane z przejazdem/przelotem,
- w przypadku przejazdu samochodem rozliczenie za pomocą
karty ewidencji przebiegu pojazdu* wraz z kserokopią dowodu
rejestracyjnego lub faktury za zakup paliwa.
W przypadku, gdy organizatorem danej imprezy jest
Wnioskodawca nale\y dysponować równie\ listą uczestników
lub/i innymi dokumentami potwierdzającymi uczestnictwo
zaplanowanych osób/instytucji.
Koszty dojazdu wraz z dietami będą rozliczane w oparciu o
następujące przepisy (chyba, \e własne regulacje
przedsiębiorstwa przewidują inne prawnie dopuszczalne
rozwiązania):
- art. 77 i art. 178 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy,
- rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19
grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania
nale\ności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w
państwowej lub samorządowej jednostce sfery bud\etowej z
tytułu podró\y słu\bowej,
- rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19
grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania
nale\ności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w
państwowej lub samorządowej jednostce sfery bud\etowej poza
granicami kraju,
- rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w
sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu
kosztów u\ywania do celów słu\bowych samochodów
osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością
pracodawcy,
2 Koszty noclegu - faktury/rachunki dotyczące zakwaterowania (wskazujące na
liczbę osób/liczbę noclegów)
- dokumenty potwierdzające zapłatę.
3 Koszty dotyczące promocji, informacji - umowy określające m.in. rodzaj i koszt usług promocyjno-
informacyjnych,
- faktury/rachunki,
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
28
- dokumenty potwierdzające zapłatę,
- w przypadku emisji ogłoszeń/artykułów w prasie kserokopia
ogłoszenia/artykułu.
4 Inne usługi zlecone
- faktury/rachunki/umowa z wykonawcą usługi
koszty tłumaczeń niezbędnej - dokumenty potwierdzające zapłatę
dokumentacji
koszty wynajęcia sali/stanowiska
najem niezbędnego sprzętu, Dodatkowo:
- kserokopia stosownych opracowań, analiz lub innych
dokumentów potwierdzających zrealizowanie usługi,
ekspertyzy/badania
5 Obowiązkowe opłaty m.in.: - dokumenty potwierdzające zapłatę
- opłaty graniczne, - dokumenty zródłowe (faktury, rachunki i inne wystawione
- wpis do katalogu targowego, przez właściwe instytucje dokumenty odzwierciedlające wydatek,
- opłata rejestracyjna inne dokumenty potwierdzające koszt,.
- dokumenty księgowe beneficjenta odzwierciedlające wydatek,
np. PK, nota księgowa, rozliczenie zaliczki, rozliczenie kosztów
delegacji słu\bowej
* karta ewidencji przebiegu pojazdu (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 grudnia
2000 r. (Dz. U. Nr 108, poz. 1152) z oświadczeniem (pod tabelą) potwierdzającym prawdziwość
danych zawartych w karcie ewidencji przebiegu pojazdu;
Inne kwestie dotyczące rozliczania wydatków:
1. Dowód zapłaty stanowią odpowiednie wyciągi bankowe, przelewy oraz inne dowody
potwierdzające płatność gotówkową np. KP, KW, RK, adnotacja sprzedawcy/usługodawcy na
dokumencie  zapłacono gotówką (lub równowa\nym zapisem), oświadczenie sprzedawcy
potwierdzające dokonaną płatność, odnoszące się do faktury lub innego dokumentu
księgowego o równowa\nej wartości dowodowej, którego dotyczy, ze wskazaniem daty
dokonania płatności i opatrzone podpisem odbiorcy nale\ności (wystawcy/sprzedawcy).
Zgodnie z art. 22 ust 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr
173, poz. 1807) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością
gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w ka\dym przypadku,
gdy:
1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności,
przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut
obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego
miesiąc, w którym dokonano transakcji.
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
29
2. Koszty podatku VAT w przypadku obowiązku naliczenia podatku VAT przez Beneficjenta
(dotyczy wyłącznie sektora finansów publicznych) w ramach wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów uwa\a się za poniesione jeśli zostały dokonane w formie przelewu bądz
potrącenia nale\ności w ramach miesięcznej deklaracji VAT-7.
3. Potwierdzenia pobrania zaliczek i ryczałtów nie stanowią dowodu poniesienia wydatków, ale
są wymaganym dokumentem uzupełniającym załączanym do dowodów księgowych.
4. W przypadku wydatków osobowych (np. wynagrodzenia, podró\e słu\bowe) beneficjent
powinien dysponować oświadczeniami tych osób o wyra\eniu zgody na przetwarzanie ich
danych osobowych na potrzeby rozliczeń w ramach projektu.
5. Wszelkie umowy wraz z aneksami zawierane w związku z realizacją projektu oraz związana
z projektem dokumentacja własna powinna zawierać odpowiednie oznaczenia (logo) i zapisy
zgodne
z Wytycznymi w zakresie promocji projektów w ramach RPO WK-P.
6. W przypadku dokumentów wystawionych w języku obcym nale\y zapewnić wiarygodne
przetłumaczenie treści wskazanych przez nich dowodów, sporządzonych w języku obcym na
język polski.
7. Treść dowodów księgowych i pozostałej dokumentacji projektowej powinna być zrozumiała i
czytelna, a wszelkie korygowanie błędów powinno mieć miejsce w formie zgodnej z
obowiązującymi przepisami krajowymi.
8. W przypadku rozbie\ności pomiędzy kwotą dokumentu, a kwotą kwalifikowalną lub kwotą
zrealizowanej płatności nale\y dodatkowo wskazać przyczynę niespójności wydatków.
8. W przypadku rozliczania części kosztów wskazanie klucza rozliczeniowego wydatków
(metodologia wyliczenia).
Instytucja Zarządzająca RPO WK-P
30


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przyklad 03 2012 12 01
548 03 2012 NORD 100
Test do szkolenia okresowego BHP 2012 wersja 2 rok
strona tytulowa sprawozdania ArchUklLog 2012
Informatyka 13 03 2012
Cennik TelefonĂłw w Ofercie Biznes od 20 03 2012
4) 25 03 2012
Informatyka 20 03 2012
ksws2 Wycena nieruchomości do celów sprawozdań finansowych
3) 24 03 2012
Meta 12 03 2012
DTR PRZENOSNIK KWK BRZESZCZE 30 03 2012
Laboratorium sprawozdanie 03 2
Cennik TelefonĂłw w Ofercie Firma od 20 03 2012

więcej podobnych podstron