Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej 913210


Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich, projekt  Opracowanie i upowszechnienie krajowych
standardów kwalifikacji zawodowych .
KRAJOWY STANDARD KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej (913210)
Autorzy
 Marcin Supranowicz
Qubus Hotel Management Sp. z o.o., Warszawa
 Agnieszka Jaworska
DEMOS Polska Sp. z o.o., Warszawa
Konsultant ds. metodologii
 Jakub BÅ‚aszczyk
DEMOS Polska Sp. z o.o., Warszawa
Recenzenci
 mgr Alicja Guziuk-Raith
Hotele G.E. Polska Sp. z o.o., Warszawa
 mgr inż. Hanna Giżyńska
Szkoła Policealna nr 13, Warszawa
Ewaluatorzy zewnętrzni
 Jolanta Iżycka
Hotel Lord, Warszawa
 Piotr Zduńczyk
PB GASTRO s.c., Warszawa
 Andrzej Przeniosło
Bazaar Restaurant and Bar, Warszawa
Komisja zatwierdzajÄ…ca
 inż. Witold Ignatowski  przewodniczący
Hotele De Silva Sp. z o.o., Warszawa
 Elżbieta Czakiert
Orbis S.A. Oddział Hotel Mercure-Patria, Częstochowa
 mgr Maria Radecka-Mikulicz
Hotel Holiday Inn Azure, Gdańsk
 mgr Arkadiusz Kawecki
Orbis S.A., Warszawa
 mgr Michał Gawryszczak
Konfederacja Pracodawców Polskich, Warszawa
© Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej, 2007
ISBN 978-83-7204-503-4 [193]
Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji  PIB
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. (048) 364-42-41, fax (048) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
SPIS TREÅšCI
Wstęp ................................................................................................................ 4
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu .................................................. 9
2. Syntetyczny opis zawodu ............................................................................ 9
3. Stanowiska pracy ...................................................................................... 10
4. Zadania zawodowe .................................................................................... 10
5. Składowe kwalifikacji zawodowych......................................................... 10
6. Korelacja między zadaniami zawodowymi
a składowymi kwalifikacji zawodowych.................................................. 11
7. Kwalifikacje ponadzawodowe .................................................................. 11
8. Specyfikacja kwalifikacji ogólnozawodowych, podstawowych
i specjalistycznych dla zawodu ................................................................. 12
3
Wstęp
Gospodarka oparta na wiedzy i współczesny rynek pracy potrzebują instru-
mentów wspierających rozwój zasobów ludzkich. W związku z tym duże nadzieje
wiąże się z ustanowieniem norm kwalifikacyjnych, które pozwoliłyby z jednej
strony zwiększyć przejrzystość kwalifikacji zawodowych potrzebnych gospodarce,
a z drugiej strony mogłyby być wykorzystywane do poprawy jakości kształcenia
i doskonalenia zawodowego w systemie szkolnym i pozaszkolnym.
Podstawę prawną tworzenia w Polsce systemu krajowych standardów kwali-
fikacji zawodowych stanowi Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrud-
nienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 z pózn. zm.),
w której określono m.in. (Art. 4), że:
 & Minister właściwy do spraw pracy realizuje zadania na rzecz rynku pracy
przez dążenie do uzyskania wysokiego poziomu i rozwoju zasobów ludzkich,
w szczególności przez:
 prowadzenie badań i analiz rynku pracy,
 ustalanie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy,
 koordynowanie opracowywania standardów kwalifikacji zawodowych dla za-
wodów występujących w klasyfikacji zawodów i specjalności oraz prowadzenie
baz danych o standardach kwalifikacji&  .
W Polsce nadzorem i koordynacją opracowywania standardów kwalifikacji
zawodowych o randze krajowej zajmuje siÄ™ Departament Rynku Pracy Minister-
stwa Pracy i Polityki Społecznej. Będą one uaktualniane okresowo w miarę potrzeb
i zmian w wykonywaniu zawodu.
Zbiór sukcesywnie opracowywanych krajowych standardów kwalifikacji zawo-
dowych jest udostępniany w internetowej bazie danych, założonej na serwerze Mini-
sterstwa Pracy i Polityki Społecznej http://www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl.
Opis standardu zawiera następujące elementy:
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu (zawierają przepisy związane ściśle
z wykonywaniem zawodu).
2. Syntetyczny opis zawodu.
3. Wykaz stanowisk pracy z przyporządkowaniem do pięciu poziomów kwalifikacji.
4. Wykaz zadań zawodowych.
5. Wykaz składowych kwalifikacji zawodowych.
6. Zbiory umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych pracownika przy-
porzÄ…dkowane do:
 pięciu poziomów kwalifikacji zawodowych,
 grup kwalifikacji: ponadzawodowych, ogólnozawodowych, podstawo-
wych i specjalistycznych.
W obecnym stanie prawnym standardy kwalifikacji zawodowych nie sÄ… obli-
gatoryjnym dokumentem. Aktualnie opracowane standardy funkcjonujÄ… na zasa-
dzie dokumentu rekomendowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
i mogą być wykorzystywane przez zainteresowane osoby i instytucje do różnych
celów, np. poradnictwa zawodowego, dostosowania ofert pracy do kwalifikacji
4
osób poszukujących pracy, oceny  luki kwalifikacyjnej osób bezrobotnych i po-
szukujących pracy, opracowania programów staży i praktyk zawodowych w ra-
mach przygotowania zawodowego, przygotowania podstaw programowych kształ-
cenia w zawodzie, programów kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Model krajowych standardów kwalifikacji zawodowych przedstawia rys. 1.
Nazwa zawodu zgodnie z klasyfikacjÄ…
Standard
Słownik pojęć
kwalifikacji
Podstawy prawne wykonywania zawodu
dla zawodu 1
Syntetyczny opis zawodu
Stanowiska pracy
Zadania zawodowe
Składowe kwalifikacji zawodowych
Specyfikacja kwalifikacji zawodowych według grup
i poziomów:
Standard
kwalifikacji
dla zawodu 2
KLASYFIKACJA
ZAWODÓW
POZIOM 1
I SPECJALNOÅšCI
ponadzawodowe
Standard
kwalifikacji
ogólnozawodowe  umiejętności
dla zawodu 3
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
Standard
specjalistyczne
kwalifikacji
dla zawodu 4
POZIOM 2
ponadzawodowe
kolejne zawody ....
ogólnozawodowe  umiejętności
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
specjalistyczne
(itd. ...)
POZIOM 5
ponadzawodowe
ogólnozawodowe  umiejętności
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
specjalistyczne
Rys. 1. Model krajowych standardów kwalifikacji zawodowych
5
* * *
Krajowy standard kwalifikacji zawodowych powstaje w oparciu o analizÄ™ za-
wodu, która polega na wyodrębnieniu zakresów pracy w zawodzie oraz typowych
zadań zawodowych Z-n (n = 1, 2, 3& ). Przyjęto, że zakres pracy ma odpowiadać
potrzebom rynku pracy, tzn. powinna istnieć możliwość zatrudnienia pracownika
w danym zakresie pracy, na jednym lub kilku stanowiskach. Zakresom prac przy-
porządkowano tzw. składowe kwalifikacji zawodowych K-i (i = 1, 2, 3& ). Każ-
dej składowej kwalifikacji zawodowych przyporządkowano co najmniej jedno
(najczęściej kilka) zadań zawodowych. Korelację między zadaniami zawodowymi
a składowymi kwalifikacji zawodowych przedstawia tabela 2 opisu standardu.
W kolejnym kroku analizy każde zadanie zawodowe rozpisane zostało na
zbiory: umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych. W grupie kwalifikacji
podstawowych dla zawodu i specjalistycznych poszczególnym umiejętnościom,
wiadomościom i cechom psychofizycznym przyporządkowano oznaczenia tych
składowych kwalifikacji zawodowych K-i, w których dana umiejętność, wiado-
mość i cecha jest wykorzystywana. W grupie kwalifikacji ogólnozawodowych
i ponadzawodowych nie indeksuje się umiejętności, wiadomości i cech psychofi-
zycznych symbolami K-i, gdyż z definicji są one przypisane do wszystkich skła-
dowych kwalifikacji zawodowych K-i.
Rysunek 2 przedstawia etapy analizy zawodu.
ZAWÓD
ZAKRES PRACY
(SKAADOWA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH)
ZADANIE ZAWODOWE
UMIEJTNOÅšCI  WIADOMOÅšCI
 CECHY PSYCHOFIZYCZNE
Rys. 2. Etapy analizy zawodu
Zbiory umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych przypisane zostały
do czterech grup kwalifikacji: ponadzawodowych, ogólnozawodowych, podsta-
wowych dla zawodu i specjalistycznych, które różnią się zasięgiem i stopniem
ogólności.
Kwalifikacje ponadzawodowe opisane są zbiorami umiejętności, wiadomo-
ści i cech psychofizycznych wspólnych dla branży lub sektora gospodarki, w której
zawód funkcjonuje (np. branża budowlana, informatyczna). Kwalifikacje po-
nadzawodowe obejmują także kwalifikacje kluczowe, które definiuje się jako
wspólne dla wszystkich zawodów. Kwalifikacje ogólnozawodowe są wspólne dla
wszystkich zakresów pracy w zawodzie, czyli dla tzw. składowych kwalifikacji
6
zawodowych K-i. Kwalifikacje podstawowe dla zawodu sÄ… charakterystyczne dla
jednej lub kilku (ale nie wszystkich) składowych kwalifikacji zawodowych. Kwali-
fikacje specjalistyczne także są charakterystyczne dla jednej lub kilku (ale nie
wszystkich) składowych kwalifikacji zawodowych, ale ponadto są to umiejętności,
wiadomości i cechy psychofizyczne rzadziej występujące w zawodzie, które wy-
konuje stosunkowo mała grupa pracowników wyspecjalizowanych w dość wąskiej
działalności w ramach zawodu. Rysunek 3 przedstawia zasięg poszczególnych
rodzajów kwalifikacji zawodowych.
W Krajowym Standardzie Kwalifikacji Zawodowych zdefiniowano pięć po-
ziomów kwalifikacji. Uporządkowanie kwalifikacji zawodowych według pozio-
mów ma na celu ukazanie złożoności pracy, stopnia trudności i ponoszonej odpo-
wiedzialności. Zasadą było niemieszanie ze sobą dwóch kwestii: wykształcenia
towarzyszącego zdobywaniu kwalifikacji zawodowych oraz umiejętności wyma-
ganych do wykonywania pracy na typowych stanowiskach pracy w zakładach pra-
cy. Przyjęto nadrzędność wymagań stawianych pracownikom na stanowiskach
pracy nad wymaganiami określonymi w podstawach programowych kształcenia
w zawodzie i wynikającymi z nich wymaganiami programów nauczania oraz wy-
maganiami zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
GOSPODARKA
(Klasyfikacja zawodów i specjalności)
BRANŻA (SEKTOR GOSPODARKI)
ZAWÓD
ZAKRES PRACY
(SKAADOWA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH)
ZADANIE ZAWODOWE
Kwalifikacje podstawowe i specjalistyczne
Kwalifikacje podstawowe i specjalistyczne
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Kwalifikacje ponadzawodowe
Kwalifikacje kluczowe (np. porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność wyszukiwania
i przetwarzania informacji, przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej itp.)
Rys. 3. Zasięg rodzajów kwalifikacji zawodowych
Na poziomie pierwszym umieszcza się umiejętności towarzyszące pracom
prostym, rutynowym, wykonywanym pod kierunkiem i pod kontrolą przełożonego.
Najczęściej jest to praca wykonywana indywidualnie. Do wykonywania pracy na
poziomie pierwszym wystarcza przyuczenie. Osoba wykonujÄ…ca pracÄ™ ponosi za
nią indywidualną odpowiedzialność za działania zawinione.
7
Poziom drugi wymaga samodzielności i samokontroli przy wykonywaniu ty-
powych zadań zawodowych. Pracownik potrafi pracować w zespole pod nadzorem
kierownika zespołu. Ponosi indywidualną odpowiedzialność za działania zawinione.
Na poziomie trzecim kwalifikacji zawodowych pracuje pracownik, który wy-
konuje złożone zadania zawodowe. Złożoność zadań generuje konieczność posia-
dania umiejętności rozwiązywania nietypowych problemów towarzyszących pracy.
Pracownik potrafi kierować małym, kilku- lub kilkunastoosobowym zespołem
pracowników. Ponosi odpowiedzialność zarówno za skutki własnych działań, jak
i za działania kierowanego przez siebie zespołu.
Poziom czwarty wymaga od pracownika umiejętności wykonywania wielu
różnorodnych, często skomplikowanych i problemowych zadań zawodowych. Za-
dania te majÄ… charakter techniczny, organizacyjny i specjalistyczny oraz wymagajÄ…
samodzielności powiązanej z poczuciem ponoszenia wysokiej osobistej odpowie-
dzialności. Pracownik musi potrafić kierować zespołami średniej i dużej liczebno-
ści, od kilkunastu do kilkudziesięciu osób, podzielonymi na podzespoły.
Poziom piąty reprezentują pracownicy, którzy kierują organizacjami i podej-
mują decyzje o znaczeniu strategicznym. Potrafią diagnozować, analizować i pro-
gnozować złożoną sytuację gospodarczą i ekonomiczną oraz wdrażać swoje pomy-
sły do praktyki organizacyjnej i gospodarczej. Są w pełni samodzielni, działający
w sytuacjach przeważnie problemowych, ponoszący odpowiedzialność i ryzyko
wynikające z podejmowanych decyzji i działań. Pracownicy ci ponoszą także od-
powiedzialność za bezpieczeństwo i rozwój zawodowy podległych im osób i całej
organizacji.
8
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu1
Brak podstaw prawnych dla wykonywania zawodu.
2. Syntetyczny opis zawodu
Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej może podejmować pracę w różnego
rodzaju obiektach hotelowych (hotele, pensjonaty, motele, domy wycieczkowe,
kempingi).
Do głównych zadań pracownika pomocniczego należy: wykonywanie prac po-
rządkowych w części noclegowej hotelu, wykonywanie prac pomocniczych zwią-
zanych z przyjmowaniem gości hotelowych, pielęgnowanie roślin ozdobnych,
przyległych terenów zieleni i urządzeń rekreacyjnych, wykonywanie drobnych
napraw niewymagających specjalnych uprawnień.
Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej współpracuje ze strukturami hotelu
odpowiedzialnymi za obsługę gościa hotelowego oraz zajmującymi się utrzyma-
niem hotelu w czystości i dobrym stanie technicznym.
Pracownicy pomocniczy, w strukturze organizacyjnej, najczęściej podlegają
pracownikom służby pięter, pracownikom recepcji oraz pracownikom technicz-
nym.
Zakres obowiązków pracownika pomocniczego obsługi hotelowej zależny jest
od: typu obiektu hotelowego, standardu hotelu (ilości gwiazdek, wewnętrznych
procedur obsługi gościa hotelowego, stosowanych w danym hotelu lub sieci hote-
larskiej); struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa (nie wszystkie, wymienione
wcześniej, działy występują we wszystkich hotelach); wielkości obiektu hotelowe-
go (liczby pokoi, sal konferencyjnych, ilości dodatkowych pomieszczeń takich jak
basen, siłownia, sauna).
Godziny pracy sÄ… zgodne z ustalonym grafikiem oraz z zapisami kodeksu pra-
cy. W niektórych przypadkach godziny pracy podlegają warunkom sezonowości.
Uzależnione jest to np. umiejscowieniem zakładu pracy (np. miejscowości nad-
morskie, miejscowości położone w górach), gdzie występują okresy wzmożonego
ruchu turystycznego.
W zawodzie pracownik pomocniczy obsługi hotelowej możemy wyróżnić jed-
no typowe stanowisko pracy, którego nazwa jest tożsama z nazwą zawodu.
1
Stan prawny na dzień 30 czerwca 2007 r.
9
3. Stanowiska pracy
Tabela 1. Przyporządkowanie stanowisk pracy do poziomów kwalifikacji zawodowych
Poziom
kwalifikacji Typowe stanowiska pracy UWAGI
zawodowych
1 - Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej.
2 *)
3 *)
4 *)
5 *)
*) Nie zidentyfikowano w badaniach.
4. Zadania zawodowe
Z-1. Planowanie użycia i dobór odpowiednich materiałów i narzędzi odpowied-
nio do rodzaju pełnionych czynności zawodowych.
Z-2. Wykonywanie prac porządkowych w części noclegowej hotelu.
Z-3. Wykonywanie prac pomocniczych związanych z przyjmowaniem gości ho-
telowych.
Z-4. Pielęgnowanie roślin ozdobnych, przyległych terenów zieleni i urządzeń
rekreacyjnych.
Z-5. Wykonywanie drobnych napraw niewymagających specjalnych uprawnień.
Z-6. Wykonywanie powierzonych zadań, zgodnie z aktualną sytuacją w hotelu,
w zależności od liczby gości, liczby obecnych pracowników.
Z-7. Wykonywanie pracy na zajmowanym stanowisku zgodnie z zasadami ergo-
nomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
i ochrony środowiska.
Z-8. Podejmowanie współpracy z zespołem roboczym odpowiedzialnym za
utrzymanie hotelu w czystości i porządku zgodnie z przyjętymi standardami.
Z-9. Ocenianie jakości wykonywanej pracy własnej.
Z-10. Kontrolowanie pokoi hotelowych, pomieszczeń publicznych i magazynów
pod względem czystości oraz stanu standardowego wyposażenia.
Z-11. Przestrzeganie procedur zarządzania jakością świadczenia usług hotelowych.
5. Składowe kwalifikacji zawodowych
K-1. Pomoc personelowi recepcji w obsłudze gościa hotelowego.
K-2. Prace porzÄ…dkowe w hotelu.
K-3. Proste prace związane z utrzymaniem otoczenia wokół hotelu.
K-4. Proste naprawy urządzeń i sprzętów hotelowych (niewymagające specjali-
stycznych uprawnień).
K-5. Współpraca z pracownikami hotelu w celu utrzymania hotelu w czystości
i Å‚adzie.
10
6. Korelacja między zadaniami zawodowymi a składowymi
kwalifikacji zawodowych
Tabela 2. Korelacja między zadaniami zawodowymi a składowymi kwalifikacji zawodowych
Składowe kwalifikacji zawodowych
Zadania
zawodowe
K-1 K-2 K-3 K-4 K-5
Z-1 X X X X
Z-2 X X
Z-3 X
Z-4 X X X
Z-5 X X X
Z-6 X X X X X
Z-7 X X X X X
Z-8 X X X X
Z-9 X X X X X
Z-10 X X X
Z-11 X X X X X
7. Kwalifikacje ponadzawodowe
UWAGA: Kwalifikacje na poziomie wyższym zawierają kwalifikacje z poziomów
niższych.
Tabela 3. Przyporządkowanie kwalifikacji ponadzawodowych do poziomów kwalifikacji
Poziom
kwalifikacji
Kwalifikacje ponadzawodowe
zawodowych
UMIEJTNOÅšCI
- Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska.
- Utrzymuje Å‚ad i porzÄ…dek na stanowisku pracy.
- Stosuje odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej.
 Gromadzi i rozmieszcza na stanowisku pracy narzędzia i sprzęt, zgodnie z zasa-
1 dami bhp i ochrony przeciwpożarowej.
 Rozumie prawa i obowiÄ…zki pracownika i pracodawcy.
 Wykonuje powierzoną pracę zgodnie z zasadami ergonomii, przepisów bezpie-
czeństwa, ochrony pracy i środowiska.
- Przestrzega zasad współżycia społecznego.
2 *)
3 *)
4 *)
5 *)
WIADOMOÅšCI
 Prawa i obowiązki pracownika w świetle obowiązujących przepisów.
1  Åšrodki ochrony indywidualnej.
 Podstawowe prawa i obowiÄ…zki pracodawcy.
11
Poziom
kwalifikacji
Kwalifikacje ponadzawodowe
zawodowych
 Techniki komunikowania siÄ™.
 Przepisy prawa pracy.
 Zasady współżycia społecznego.
 Zasady ergonomii, przepisy bhp, ppoż., ochrony środowiska i HACCP.
2 *)
3 *)
4 *)
5 *)
CECHY PSYCHOFIZYCZNE
 Sprawność fizyczna.
 Spostrzegawczość.
 Zamiłowanie do ładu i porządku.
1  Koncentracja uwagi.
 Rozumowanie logiczne.
 Zdolność współpracy w zespole.
 Odpowiedzialność.
2 *)
3 *)
4 *)
5 *)
*) Nie zidentyfikowano w badaniach.
8. Specyfikacja kwalifikacji ogólnozawodowych,
podstawowych i specjalistycznych dla zawodu
UWAGA: Kwalifikacje na poziomie wyższym zawierają kwalifikacje z poziomów
niższych.
POZIOM 1
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Umiejętności
 Odpowiada za swoje stanowisko pracy.
 Właściwie użytkuje sprzęt ochrony osobistej.
 Stosuje się do przepisów prawa pracy i wypełnia obowiązki pracownicze.
 Stosuje się do poleceń przełożonych.
 Wykonuje powierzone czynności zawodowe zgodnie z przygotowanym planem.
 Stosuje normy czystości i higieny.
 Komunikuje się z przełożonymi.
12
 Postępuje według przyjętych w hotelu standardów utrzymania hotelu w czysto-
ści i porządku.
 Ocenia jakość wykonanej pracy własnej.
 Korzysta z różnych zródeł informacji wspomagających pracę.
 Komunikuje się ze współpracownikami w zespole roboczym.
Wiadomości
 Normy czystości i higieny.
 Minimum sanitarne.
 Zasady współpracy z zespołem roboczym.
Cechy psychofizyczne
 Samodzielność.
Kwalifikacje podstawowe dla zawodu
Umiejętności
 Posługuje się prostymi urządzeniami elektrycznymi, służącymi do odkurzania
(K-2, K-3, K-5).
 Wykorzystuje sprzęt służący do czyszczenia powierzchni zgodnie z ich prze-
znaczeniem (K-2, K-3, K-5).
 Stosuje środki chemiczne i dezynfekujące zgodnie z zaleceniami i przeznacze-
niem (K-2, K-5).
 Posługuje się terminologią zawodową (K-5).
 Postępuje w sposób właściwy z bagażem gościa (K-1).
 Postępuje w sposób właściwy z mieniem pozostawionym przez gościa (K-1).
 Komunikuje siÄ™ z innymi pracownikami w celu ustalenia odpowiedniego planu
działania (K-5).
 Informuje odpowiednich pracowników hotelu o stanie pokoi hotelowych (K-5).
 Postępuje według przyjętych w hotelu procedur kontroli pokoi hotelowych
(K-2, K-5).
 Stosuje założenia obowiązującego systemu zapewnienia jakości (K-2, K-3, K-4).
 Stosuje się do procedur wewnętrznych (K-1, K-2, K-3).
 Utrzymuje czystość porządek w otoczeniu obiektu hotelowego (K-3).
 Stosuje ręczny i mechaniczny sprzęt do pielęgnacji terenów zielonych (K-3).
 Stosuje ręczny i mechaniczny sprzęt oraz dobiera materiały do drobnych na-
praw sprzętu rekreacyjnego (K-4).
 Pielęgnuje rośliny ozdobne, krzewy i drzewa (K-3).
 Sprawdza stan wyposażenia i sprawność urządzeń w jednostce mieszkalnej
(K-2, K-4).
 Zgłasza usterki sprzętu i urządzeń stosowanych w pracach porządkowych (K-4,
K-5).
13
 Naprawia lub oddaje do naprawy uszkodzony sprzęt i wyposażenie obiektu
hotelowego (K-4, K-5).
 Dobiera sposoby, narzędzia i materiały do wykonywania niezbędnych napraw
drobnego sprzętu i innego wyposażenia obiektu (K-4).
 Przygotowuje i utrzymuje w dobrym stanie technicznym urządzenia i narzędzia
wykorzystywane w pełnionych czynnościach zawodowych zgodnie z zasadami
eksploatacji urządzeń oraz instrukcjami obsługi narzędzi i urządzeń (K-2, K-3,
K-4).
Wiadomości
 Zasady użytkowania urządzeń do czyszczenia powierzchni (K-2, K-3).
 Zasady i standardy obsługi gościa obowiązujące w hotelu (K-1).
 Efektywne techniki czyszczenia i dezynfekcji powierzchni (K-2, K-3).
 Zasady bezpiecznego stosowania środków chemicznych (K-2, K-3).
 Układ funkcjonalny obiektu hotelowego i terenów przyległych (K-1, K-2, K-3).
 Terminologia stosowana w hotelarstwie (K-5).
 Zasady postępowania z bagażem gościa (K-1).
 Zasady postępowania z mieniem pozostawionym przez gościa (K-1).
 Standardowe wyposażenie pokoi hotelowych (K-2).
 Regulaminy, instrukcje i zarządzenia wewnętrzne, dotyczące wykonywania
danych czynności zawodowych (K-1, K-2, K-3).
 Zakres obowiązków określony przez przełożonego (K-1, K-2, K-3).
 Wymagania, jakie stawiane są w zawodzie pracownika pomocniczego obsługi
hotelowej (K-1, K-2, K-3).
 Zasady bezpiecznego stosowania środków chemicznych (K-2, K-3).
 Standardy obowiÄ…zujÄ…ce w hotelu (K-1, K-2, K-3).
 Struktura przedsiębiorstwa (K- 5).
 Normy czystości przyjęte przez hotel (K-2, K-3).
 Procedury komunikacji stosowane w hotelu (K-5).
 Regulaminy, instrukcje i zarządzenia wewnętrzne dotyczące utrzymania, użycia
i napraw drobnego sprzętu i innego wyposażenia obiektu (K-4).
 Procedury wewnętrzne obowiązujące w obiekcie hotelowym (K-2, K-3, K-4).
 Zasady użytkowania urządzeń do pielęgnacji terenów zieleni (K-3).
 Zasady użytkowania urządzeń i narzędzi do naprawy sprzętu rekreacyjnego (K-4).
Cechy psychofizyczne
 Koordynacja wzrokowo-ruchowa (K-2, K-3, K-4).
 Wytrzymałość na długotrwały wysiłek fizyczny (K-2, K-3).
 Dokładność (K-2, K-3, K-4).
 Uczciwość (K-1).
 Samokontrola (K-4).
14
Kwalifikacje specjalistyczne dla zawodu
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 2
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 3
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 4
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 5
 Nie zidentyfikowano.
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
10232202 pracownik?ntrum elektronicznej obslugi klienta
Instrukcja bhp na stanowisku pracownika obsługującego maszynę szwalniczą
Obsługa gości w pokoju hotelowym
166T1901 pracownik obslugi monitoringu
Obsługa gości w hotelowym lokalu gastronomicznym
Opis Pracownik hotelowy 913210
135C1301 pracownik obslugi placowej
instrukcja przeciwpozarowa dla pracownikow hotelowych
Dział 8 uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem
Materiały pomocnicze Krzysztof Żywicki
obsługa pojazdu Egzamin
DNS ObslugaNazw
obsluga wiertarki stolowej

więcej podobnych podstron