Geografia arkusz II poziom rozszerzony (2)


Miejsce
(Wpisuje zdający przed
rozpoczęciem pracy)
na naklejkę
z kodem
KOD ZDAJCEGO
MGE-W1G1P-021
EGZAMIN MATURALNY
Z GEOGRAFII
ARKUSZ II
Arkusz II
MAJ
Czas pracy 120 minut
ROK 2003
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi należy zapisać czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu, pokazując drogę ich
uzyskania.
4. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym;
nie pisać ołówkiem.
5. W rozwiązaniach zadań trzeba przedstawić tok rozumowania
prowadzący do ostatecznego wyniku.
6. Podczas egzaminu można korzystać z ołówka, linijki, gumki,
lupy oraz kalkulatora.
7. Nie wolno używać korektora.
8. Błędne zapisy trzeba wyraznie przekreślić.
9. Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie, który
nie będzie oceniany.
10. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
Za rozwiązanie
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne rozwiązanie.
wszystkich zadań
11. Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest karta odpowiedzi,
można otrzymać
którą wypełnia egzaminator.
łącznie 60 punktów.
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJCEGO
Egzamin maturalny z geografii
2
Arkusz II
Zadanie 22. (3 pkt)
4
a) Pustyniom oznaczonym na mapie numerami 1, 2 , 3, 4 przyporządkuj ich nazwy,
wybierając je spośród niżej podanych.
b) Określ czynnik, który spowodował brak opadów i powstanie pustyń oznaczonych
numerami 1 i 4 (określenia wybierz spośród niżej podanych).
Nazwa pustyni: Namib, Gobi, Kara-kum, Wielka Pustynia Piaszczysta, Sahara, Atacama.
Czynnik: położenie obszaru we wnętrzu kontynentu w cieniu opadowym, wyż dynamiczny,
wyż termiczny, ciepły prąd morski w strefie wyżów, zimny prąd morski w strefie wyżów.
Numer
Nazwa pustyni Czynnik
na mapie
1
2 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
3 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
4
Egzamin maturalny z geografii
3
Arkusz II
Zadanie 23. (2 pkt)
Podaj nazwę typu wydmy przedstawionej na fotografii. Strzałką (pod fotografią)
zaznacz kierunek przemieszczania się wydmy.
.................................................
Zadanie 24. (2 pkt)
Jednym z niekorzystnych procesów zachodzących w środowisku jest pustynnienie obszaru.
Proces ten nasila się szczególnie w strefie suchych sawann. Pustynnienie zachodzi
pod wpływem zmian klimatycznych, a także wskutek działalności człowieka.
Wykorzystując podane poniżej określenia, utwórz model przyczynowo skutkowy zmian
w środowisku geograficznym, prowadzących do pustynnienia spowodowanych
działalnością człowieka. Uzupełnij schemat, wpisując odpowiednie litery umieszczone
w nawiasach.
Wzrost liczby ludności
Wzrost parowania z odsłoniętej gleby (A)
Wzrost zapotrzebowania na drewno
opałowe (B)
Nadmierna eksploatacja gleb, obniżenie ich
żyzności i odsłonięcie (C)
Zmiana tradycyjnego użytkowania ziemi
(wykorzystanie sawann pod uprawę) (D)
Pustynnienie (E)
Wylesienie (F)
E
Egzamin maturalny z geografii
4
Arkusz II
Zadanie 25. (3 pkt)
a) Uzupełnij rysunki przedstawiające układy baryczne i kierunki prądów powietrza,
wpisując w odpowiednie miejsca: Wyż (W), Niż (N), półkula płn., półkula płd.
Półkula ............
A
Półkula ..........
B
b) Podaj, jaka jest przyczyna odchylenia kierunków prądów powietrznych na półkuli
północnej i południowej.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
5
Arkusz II
Zadanie 26. (3 pkt)
Wybierając z podanych przykładów, uzupełnij tabelę, wpisując: literę oznaczającą
właściwy typ gleby, jej charakterystykę i obszar występowania.
Typy gleb:
a) bielicoziemne, b) brunatnoziemne, c) czarnoziemne.
Charakterystyka gleb:
A. Cechuje ją czerwona barwa całego profilu. Poziom próchniczny o małej miąższości mimo
dużego przyrostu masy roślinnej; wykorzystywane pod uprawę np. kawy, trzciny
cukrowej.
B. Mają dobrze rozwinięty poziom próchniczny, dużą żyzność, powstają na skałach
zawierających węglan wapnia, w lecie wymagają nawodnień; wykorzystywane do uprawy
winnej latorośli, owoców cytrusowych.
C. Dobrze wykształcony poziom próchniczny o dużej miąższości dochodzący do 1 m, bardzo
zasobne w składniki pokarmowe, powstają na skałach zawierających związki wapnia,
głównie na podłożu lessowym; wykorzystywane do uprawy np.: pszenicy, buraków
cukrowych.
Obszary występowania:
a) Nizina Zachodniosyberyjska, b) Indonezja, c) Nizina Francuska.
Przykładowy
L.p. Typ gleby Charakterystyka typu gleby obszar
występowania
1 Prerie
amerykańskie
2 W profilu wyróżnia się: poziom próchniczny
słabo wykształcony o jasnej barwie, poziom
wymycia, rdzawy poziom wmycia; powstają
w środowisku kwaśnym, na piaskach
i żwirach; ze względu na małą żyzność często
porastają je lasy iglaste.
3 Czerwone
gleby
laterytowe
Zadanie 27. (1 pkt)
Podkreśl dwa regiony (spośród wymienionych), które charakteryzują się stosunkowo
dużym udziałem żyznych gleb w Polsce.
Pojezierze Lubuskie, Nizina Podlaska, Kujawy, Polesie Lubelskie, Wyżyna Sandomierska,
Wyżyna Lubelska, Wyżyna Śląska, Nizina Mazowiecka.
Egzamin maturalny z geografii
6
Arkusz II
Zadanie 28. (2 pkt)
Na podstawie danych zawartych w tabeli scharakteryzuj i oceń:
a) strukturę wartości użytkowej gleb w Polsce w 1990 roku,
b) zmiany tej struktury w latach 1980-1990.
Struktura gleb według klas bonitacyjnych w Polsce w latach 1980 i 1990 (w %)
Udział klas bonitacyjnych
Klasa bonitacyna
1980 1990
I 0,4 0,4
II 3,1 2,9
III 23,7 22,3
IV 39,3 39,8
V 20,9 22,7
VI 12,6 11,9
a) .................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
b) ..................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 29. (2 pkt)
Załączony przekrój ilustruje między innymi budowę wulkanu. Wpisz nazwy elementów jego
budowy oznaczonych na rysunku numerami 1, 2, 3, 4.
1. ...............................................
2. ...............................................
3. ...............................................
4. ...............................................
Egzamin maturalny z geografii
7
Arkusz II
Zadanie 30. (2 pkt)
Podaj cztery konsekwencje zjawisk wulkanicznych i dokonaj oceny ich znaczenia
dla życia człowieka na Ziemi. Uwzględnij zarówno pozytywne jak i negatywne skutki
działalności wulkanicznej.
1. ...............................................................................................................................................
2. ...............................................................................................................................................
3. ...............................................................................................................................................
4. ...............................................................................................................................................
Zadanie 31. (2 pkt)
Na blokdiagramach ukazano poszczególne etapy kształtowania się obszaru przedstawionego
na przekroju geologicznym w zadaniu 29., a obok zamieszczony został opis wydarzeń
geologicznych.
Uporządkuj przedstawione wydarzenia geologiczne w kolejności chronologicznej
- od najstarszego do najmłodszego - wpisując w wykropkowane miejsca numery
od 1 (wydarzenia najstarsze) do 6 (wydarzenia najmłodsze).
Powstanie uskoku i wynurzenie
terenu, intensywna erozja
prowadząca do zrównania
powierzchni
Powstanie wulkanu i stożka
wulkanicznego
Intensywna erozja na lądzie
prowadząca do powstania
powierzchni zrównania
Ruchy obniżające i ponowne zalanie
morzem. Osadzanie wapieni,
piaskowców i łupków
Odsadzanie w morzu i cementacja
kolejnych warstw skał osadowych:
wapieni, łupków ilastych i
piaskowców
Powstanie monokliny na skutek
działania ruchów podnoszących,
wynurzenie lądu
Egzamin maturalny z geografii
8
Arkusz II
Zadanie 32. (3 pkt)
Na załączonej mapie przedstawiono rozmieszczenie wybranych obszarów zagrożenia
ekologicznego w Polsce. Niektóre z nich powstały w wyniku eksploatacji i przetwarzania
surowców mineralnych. Uzupełnij tabelę, wpisując:
a) numer, jakim oznaczono na mapie
obszar zagrożenia ekologicznego
powstały w wyniku eksploatacji
wymienionego surowca mineralnego;
b) nazwę zagłębia surowcowego lub
okręgu przemysłowego;
c) rodzaj zmian w środowisku
spowodowanych eksploatacją tego
surowca.
Nazwa zagłębia
Nr na
Surowiec surowcowego lub okręgu Rodzaj zmian w środowisku
mapie
przemysłowego
Węgiel
brunatny
Węgiel
kamienny
Siarka
Rudy miedzi
Zadanie 33. (2 pkt)
Podaj po dwa przykłady działań lub inwestycji zmierzających do poprawy stanu
środowiska w obszarach eksploatacji wskazanych poniżej surowców mineralnych.
Węgiel brunatny:
1. ..................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
Rudy miedzi:
1. ..................................................................................................................................................
2. ..................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
9
Arkusz II
Zadanie 34. (3 pkt)
Piramidy wiekowe przedstawione poniżej charakteryzują społeczeństwa o różnych fazach
rozwoju demograficznego. Wskaż piramidę typową dla kraju o społeczeństwie młodym,
podając nazwę tego kraju. Wyjaśnij strukturę wiekową, uwzględniając dwie przyczyny
i określ dwie konsekwencje (demograficzne, społeczne, gospodarcze) dla danego kraju.
Kraj o społeczeństwie młodym: ...............................................
Wyjaśnienie struktury wiekowej:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Konsekwencje struktury wiekowej:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
10
Arkusz II
Zadanie 35. (3 pkt)
Na podstawie wykresu przedstawiającego ruch naturalny ludności w Polsce w latach
1946  1999:
a) scharakteryzuj zmiany przyrostu naturalnego w tym okresie (w charakterystyce
posłuż się odpowiednimi wartościami obliczonymi na podstawie wykresu),
b) wyjaśnij przyczyny jednej z opisanych przez Ciebie zmian.
Charakterystyka zmian: ..............................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Wyjaśnienie przyczyn wybranej zmiany: ..................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
11
Arkusz II
Zadanie 36. (2 pkt)
Na podstawie danych z tabeli opisz dwie zmiany, które dokonały się w strukturze
zatrudnienia ludności Polski w latach 1950  1997 i podaj ich przyczyny.
Pracujący w Polsce (w tys. osób i w %)
Rok 1950 1960 1980 1990 1997
Pracujący (w tys. osób) 10186 12401 17334 16280 15940,8
w tym w %:
55 45 31 27 27
-w rolnictwie i leśnictwie
-w przemyśle
21 26 30 28 24
-w budownictwie
5 7 8 8 6
-w usługach
19 22 31 37 43
Rocznik Statystyczny GUS, 1998
Zmiany w strukturze zatrudnienia:
1. ...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
Przyczyny zmian:
1. ...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
Zadanie 37. (2 pkt)
Wymień trzy czynniki sprzyjające budowie hydroelektrowni.
1. ..................................................................................................................................................
2. ..................................................................................................................................................
3. ..................................................................................................................................................
Zadanie 38. (1 pkt)
Rozwój hydroenergetyki stwarza zagrożenia dla środowiska przyrodniczego. Podaj dwa
przykłady tych zagrożeń.
1. .........................................................................................................................................
2. .........................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
12
Arkusz II
Zadanie 39. (2 pkt)
Wyjaśnij znaczenie terminów:
a) rolnictwo ekstensywne
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
b) rolnictwo towarowe
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 40. (1 pkt)
Wyróżnia się różne typy rolnictwa ze względu na nakłady pracy i środków oraz efekty
gospodarowania. Na poniższym schemacie np. w polu 1  można umieścić przykłady
gospodarki rolnej intensywnej i jednocześnie towarowej, jak np.: uprawa kwiatów
w Holandii.
ROLNICTWO
Intensywne
1 2
Samozaopatrzeniowe
Towarowe
3 4
Ekstensywne
Spośród podanych poniżej przykładów podkreśl jeden, który należy umieścić w polu 3
powyższego schematu.
" pasterstwo koczownicze (Burkina Faso)
" uprawa ryżu z nawadnianiem (Nepal)
" uprawa zbóż (Europa)
" uprawa zbóż (Wielkie Równiny, St. Zjednoczone)
" hodowla trzody chlewnej (Dania)
" hodowla owiec (Australia)
Egzamin maturalny z geografii
13
Arkusz II
Zadanie 41. (2 pkt)
Na podstawie danych zawartych w tabeli sformułuj wniosek dotyczący wydajności
polskiego rolnictwa w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej. Posługując się
odpowiednimi danymi, podaj dwa argumenty uzasadniające ten wniosek.
Przeciętna Zużycie
Plony Plony Udój mleka
wielkość nawozów
Kraj pszenicy ziemniaków od 1 krowy
gospodarstwa sztucznych
(q/ha) (q/ha) (kg/rok)
(ha) (kg/ha)
Polska 7 36 200 79,9 3471
Francja 40 76 389 156,4 5476
Holandia 18 66 430 258,6 6581
Niemcy 35 72 350 168,1 5534
Wielka Brytania 70 69,9 399 134,4 5713
Wniosek:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Uzasadnienie:
1. ...................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 42. (2 pkt)
Przedstaw trzy problemy, które władze lokalne i rolnicy z przeciętnej gminy w Polsce
muszą rozwiązać, aby ich rolnictwo było konkurencyjne z zachodnioeuropejskim.
(wykorzystaj również informacje zawarte w tabeli w zadaniu 41.).
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
3. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
14
Arkusz II
Zadanie 43. (2 pkt)
Na podstawie diagramów:
a) przedstaw w punktach strukturę działalności produkcyjnej w 1993 roku,
b) podaj trzy rodzaje działalności produkcyjnej (wpisując ich numery), których udział
w porównaniu z rokiem 1990 zmienił się najbardziej oraz określ kierunek zmian.
Struktura działalności produkcyjnej w Polsce w latach 1990 i 1993
30
25
20
1990
15
1993
10
5
0
1 2 3 4 5 6 7 8
Rodzaje działalności produkcyjnej
Produkcja: 1 - artykułów spożywczych, napojów i wyrobów tytoniowych, 2 - wyrobów włókienniczych,
odzieżowych i skórzanych, 3 - wyrobów przemysłu drzewno-papierniczego i poligraficznego, 4 -wyrobów
przemysłu chemicznego, 5 - wyrobów z surowców mineralnych, 6 - metali, 7- wyrobów metalowych, maszyn i
urządzeń oraz sprzętu transportowego, 8 - pozostałych wyrobów przemysłowych.
a) ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Udział w % (ceny bie
żą
ce)
Egzamin maturalny z geografii
15
Arkusz II
b) ..................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 44. (2 pkt)
Dokonaj ogólnej oceny zmian struktury działalności produkcyjnej w Polsce
po 1990 roku (przedstawionych na diagramie w zadaniu 43.) i podaj dwa argumenty
uzasadniające tę ocenę.
Ocena:
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Argumenty:
1. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
16
Arkusz II
Zadanie 45. (4 pkt)
Drogi kołowe i autostrady w wybranych krajach europejskich w 1997 r.
Drogi kołowe
Powierzchnia
w tym
Kraj kraju ogółem
autostrady
(w km2) (w km)
(w km)
Polska 312 685 377 048 264
Niemcy 357 021 656 000 11 309
Norwegia 323 877 91 254 570
Włochy 301 268 308 000 6 505
Hiszpania 505 992 162 795 7 750
Wielka Brytania 244 101 394 330 3 412
Na podstawie Rocznika Statystyki Międzynarodowej GUS, 2000
a) Na podstawie danych z tabeli  Drogi kołowe i autostrady... podaj nazwę kraju o:
" największej gęstości dróg kołowych ...................................
" najmniejszej gęstości dróg kołowych ..................................
" największym udziale autostrad w ogólnej długości dróg kołowych ...............................
" najmniejszym udziale autostrad w ogólnej długości dróg kołowych .............................
b) Wyjaśnij zróżnicowanie gęstości sieci dróg kołowych (ze wskazaniem czynników
sprzyjających i ograniczających).
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
c) Wyjaśnij zróżnicowanie udziału autostrad w ogólnej długości dróg kołowych
(z uwzględnieniem czynników warunkujących budowę autostrad).
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z geografii
17
Arkusz II
Zadanie 46. (2 pkt)
Mapa przedstawia proponowany przebieg autostrad w Polsce. Dokonaj oceny projektu
przebiegu autostrady A2 uwzględniając po dwie zalety (szanse) i bariery jego realizacji.
Zalety (szanse) Bariery (wady, ograniczenia)
1. ..................................................................... 1. .....................................................................
.......................................................................... ..........................................................................
......................................................................... .........................................................................
2. ..................................................................... 2. .....................................................................
.......................................................................... ..........................................................................
......................................................................... .........................................................................
Egzamin maturalny z geografii
18
Arkusz II
Zadania 47.-48. rozwiąż wykorzystując załączoną mapę i tekst.
26 września obchodzony jest Dzień Uchodzcy.
Dlaczego powinniśmy przyjmować uchodzców?
Oto wypowiedz dla Gazety Wyborczej z 27 września 1999 roku George a Chaponda, przedstawiciela
Wysokiego Komisarza ds. Uchodzców ONZ w Polsce.
 Uchodzcami było wielu wybitnych ludzi, np. naukowcy jak Albert Einstein. Jeżeli ludzie są zmuszeni uciekać
z ojczyzny do innego kraju i chcą stać się częścią jego społeczeństwa  powinno się ich przyjąć. Powinni być
traktowani jak każdy inny obywatel. Jeszcze niedawno wielu Polaków opuszczało kraj i pozostawało za granicą.
Teraz wasza kolej.
Afganistan
2 633 900
Bośnia i Hercegowina
471 600
Armenia
Chorwacja
190 200
334 600
Kosowo
Azerbejdżan
Chiny
200 000
328 500
99 400
Irak
590 800
Sahara Zachodnia
Bhutan Wietnam
189 000
Sudan 315 700
105 700
374 200
Erytrea
Birma
345 400 129 600
Liberia
258 700
Somalia
Kongo
480 800
Sierra Leone
152 400
Burundi
411 000
500 000
Angola
315 900
Zadanie 47. (3 pkt)
Uzupełnij tabelę wpisując nazwę kraju o największej liczbie uchodzców na danym
kontynencie. Dla każdego z wpisanych krajów podaj liczbę uchodzców i przyczynę
występowania tego zjawiska.
Liczba
Kontynent Kraj Przyczyna uchodzctwa
uchodzców
Afryka
Azja
Europa
Egzamin maturalny z geografii
19
Arkusz II
Zadanie 48. (2 pkt)
Podaj po dwie konsekwencje (społeczne, polityczne, kulturowe lub gospodarcze)
uchodzctwa:
a) dla kraju z którego uchodzcy uciekają,
b) dla kraju udzielającego im azylu.
a)
1. .............................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2. .............................................................................................................................................
................................................................................................................................................
b)
1. ............................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2. ............................................................................................................................................
................................................................................................................................................


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Geografia arkusz II poziom rozszerzony (5)
Geografia arkusz II poziom rozszerzony2
Geografia arkusz II poziom rozszerzony
Geografia arkusz II poziom rozszerzony (4)
Chemia arkusz II poziom rozszerzony (5)
Jezyk polski arkusz II poziom rozszerzony (3)
Jezyk angielski arkusz II poziom rozszerzony (4)
Matematyka arkusz II poziom rozszerzony (6)
Fizyka i astronomia arkusz II poziom rozszerzony (6)
Jezyk angielski arkusz II poziom rozszerzony (2)
Jezyk niemiecki arkusz II poziom rozszerzony (2)

więcej podobnych podstron