Nowe a tradycyjne technologie budowlane w procesie edukacji architektów krajobrazu


HALINA PETRYSZYN, ALEKSANDRA PILARCZYK"
NOWE A TRADYCYJNE TECHNOLOGIE BUDOWLANE
W PROCESIE EDUKACJI ARCHITEKTÓW KRAJOBRAZU
NEW AND TRADITIONAL BUILDING TECHNOLOGIES
IN THE PROCESS OF EDUCATION
OF LANDSCAPE ARCHITECTS
St r e s zczeni e
Nowo powstały w 2000 r. kierunek:  architektury krajobrazu w Akademii Rolniczej w Szczeci-
nie adaptował do programu edukacyjnego przedmiotu:  materiałoznawstwo i konstrukcje
architektoniczne (semestr VII), uwzględniając zakres działalności architekta krajobrazu,
współczesne programy uczelni architektury o dawnej tradycji, przede wszystkim program UP
 Politechnika Lwowska . Takie programy oparte na technologiach tradycyjnych dają umiejętność
poruszania się w środowisku realnym, a także są pomocne przy rekonstrukcji czy adaptacji
zespołów historycznych i nie zaprzeczają powstaniu nowych modernistycznych form architektury
krajobrazowej (zobacz projekty planowania i małych form w pracach magisterskich).
SÅ‚owa kluczowe: architektura krajobrazu, edukacja, konstrukcje architektoniczne
Abs t r act
Newly created in the year of 2000 "department of Landscape architecture" in Agricultural
Academy in Stettin has adapted modern programs of an old and experienced architectural
department with ancient traditions  and first of all the UP program  of National University
"Lvivska Politechnika" to educational program of the course "architectural constructions and
materials" (sem. VII), taking into account the sphere of activities of landscape architects. Such
programs, based on traditional technologies, give skills on acting in the real surrounding, also
they serve while reconstructing or adapting historical ensembles without denying creation of
modern forms of landscape architecture (see projects on planning and on small forms in the
masters works).
Keywords: landscape design, education, architectural construction
"
Prof. ndzw. dr arch. Halina Petryszyn, mgr inż. Aleksandra Pilarczyk, doktorant, Katedra Projekto-
wania Krajobrazu, Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa, Akademia Rolnicza, Szczecin.
174
Przedmiot  materiałoznawstwo i konstrukcje architektoniczne prowadzony jest w VII
semestrze, w liczbie 30 godzin wykładów oraz 30 godzin ćwiczeń audytoryjnych. Posiada-
jąc już pewne doświadczenie w prowadzeniu tego przedmiotu, ocenia się, że jest to zdecy-
dowanie za mało godzin oraz że jest on wprowadzony zbyt pózno do planu zajęć studenc-
kich, ponieważ wiedza w tym zakresie jest nieodzowna na etapie prac projektowych wyko-
nywanych już na wcześniejszych latach.
Celem kursu jest zapoznanie studenta z podstawowymi cechami oraz zasadami wyko-
rzystania różnych materiałów budowlanych (naturalnych i sztucznych), stanowiących 
oprócz tworzywa roślinnego  podstawowy materiał do projektowania krajobrazu. Zakres
przedmiotu obejmuje: podstawowe materiały budowlane mające zastosowanie w tworzeniu
elementów użytkowych terenów parkowych, ogrodów, cmentarzy, placów publicznych,
dróg i ulic oraz ich charakterystykę; wytrzymałość materiałów, normy techniczne, techno-
logię łączenia różnych materiałów; cechy użytkowe i walory estetyczne: faktura i kolor;
wpływ stosowania różnych materiałów budowlanych na środowisko naturalne oraz de-
strukcje materiałów budowlanych [1 7].
Tematyka wykładów
 podział, klasyfikacja i właściwości ogólne materiałów budowlanych,
 charakterystyka (właściwości i zastosowania) kamieni naturalnych,
 charakterystyka wyrobów ceramicznych,
 konstrukcje ścian murowanych  ogólne rozwiązania,
 rodzaje kruszyw naturalnych  zastosowania,
 rodzaje spoiw i zapraw budowlanych, wyroby silikatowe i cementowe,
 właściwości i rodzaje betonu, konstrukcje betonowe,
 betonowe elementy prefabrykowane,
 metale i ich zastosowanie w architekturze ogrodowej,
 materiały hydroizolacyjne, rozwiązania zabezpieczeń przeciwwilgociowych,
 rozwiązania konstrukcyjne elementów ogrodowych sprzężonych z wodą,
 drewno i materiały drewnopochodne,
 rozwiązania podstawowych konstrukcji drewnianych, detale połączeń,
 konstrukcje form użytkowych: altany, szklarnie, letnia kuchnia, grill, plac zabaw.
Z powodu ograniczonego czasu ćwiczenia obejmują mniejszy zakres tematyczny aniżeli
wykłady. W ramach ćwiczeń każdy student opracowuje samodzielnie sześć tematów. Prace
oddawane są w formie projektowej, która zawiera: rzut, elewacje i przekroje w skali 1:50
lub 1:20, detale w skali 1:10, specyfikację materiałów, aksonometrię, opracowane wg stan-
dardów polskich norm budowlanych na jednym formacie A3. Każda praca wykonywana
jest według indywidualnie podanych wytycznych (rodzaj gruntu, materiały wykonania,
zadania funkcjonalne, wymiary, wytyczne stylistyczne). Projekt poprzedza tematyczny
zbiór różnorodnych materiałów, samodzielnie zebranych przez studenta, w celu jego zapo-
znania się z rozmaitymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, materiałami, technikami wykona-
nia itd.
Tematyka ćwiczeń
 podstawy rysunku techniczno-budowlanego,
 poznanie konstrukcji i projektowanie nawierzchni ogrodowych,
 zabezpieczenia skarp: poznanie konstrukcji i projektowanie murka ogrodowego,
175
 poznanie konstrukcji i projektowanie ogrodzenia,
 poznanie konstrukcji i projektowanie schodów ogrodowych,
 poznanie konstrukcji i projektowanie ogrodu na dachu,
 woda w ogrodzie: konstrukcja oczka wodnego wraz z pomostem.
Ryc. 1. Projekt konstrukcji ogrodzenia  przykładowa praca studencka M. Pilch
Fig. 1. Project of fence construction  example by student M. Pilch
Ocena końcowa z ćwiczeń wynika ze stopni z poszczególnych prac, a przedmiot kończy
siÄ™ egzaminem z wiedzy teoretycznej.
Poniżej zaprezentowane zostaną przykładowe projekty form małej architektury w kra-
jobrazie z zastosowaniem nowoczesnych oraz tradycyjnych technologii, proponowane
w pracach magisterskich na kierunku architektura krajobrazu.
W projekcie parku uniwersyteckiego jeden z ogrodów parku botanicznego to Ogród
Geometryczny, w którego planie widać wyrazny trend modernistyczny. Część wnętrz i ich
elementów, w tym sieć ścieżek wykonanych z tradycyjnych materiałów, jest symetryczna,
inne asymetryczne. DominantÄ™ stanowi szklarnia  typowy obiekt dla ogrodu botanicznego.
Szklarnia na planie koła składa się z wnętrz o różnym układzie i rozmaitej wysokości,
w zależności od znajdującej się w niej kolekcji roślin. Jest to bardzo ekspresyjny i wyrazi-
sty element parku, doskonale siÄ™ z nim komponujÄ…cy [9].
Wokół szklarni zlokalizowano liczne okrągłe siedziska wypełnione instalacją w formie
kul z tworzywa sztucznego oraz cztery żelbetowe wylewane baseny z siedziskami usta-
wione po dwa na osiach kompozycyjnych, podkreślając formalny układ tego wnętrza [9].
W Ogrodzie Ekspozycji, w parku im. F. Chopina, zaproponowane zostały gabloty wy-
stawowe dwojakiego rodzaju. Wkomponowane w układ rozetowego kwietnika gabloty
176
w kształcie walca dostosowane są do eksponowania rzezb oraz dwustronne gabloty w for-
mie ścian ekspozycyjnych, służące prezentacji prac fotograficznych lub plakatów, rozsta-
wione wokół fontanny w kolejnym wnętrzu [10].
Gabloty ekspozycyjne wykonane sÄ… z przezroczystego tworzywa sztucznego odpornego
na uszkodzenia mechaniczne oraz na działanie czynników atmosferycznych, przez co za-
pewnione jest bezpieczeństwo ekspozycji oraz możliwość wygodnego oglądania pracy
z każdej strony [10].
Ryc. 2. Park uniwersytecki  ogród botaniczny z nowoczesną szklarnią w centrum.
W pobliżu szklarni znajduje się kilka basenów oraz okrągłe siedziska
podkreślające formalność układu założenia [9]
Fig. 2. University park  botanical garden with a modern greenhouse in the center. Located near the
greenhouse are several pools as well as a sitting area accenting the formal placement of the park [9]
Ryc. 3. Fragment głównego wnętrza Ogrodu Ekspozycji z gablotami ekspozycyjnymi
w formie walców oraz jedna ze ścian ekspozycji w kolejnym wnętrzu [10]
Fig. 3. A fragment of the inner Expositional Garden with display cabinets in the from
of a cylinder as well as one of the display walls within the next interior [10]
W centrum ośmiobocznego wnętrza otoczonego trejażem obrośniętym pnącymi różami
znajduje się mozaika przedstawiająca kwiat róży. Mozaikę o średnicy pięciu metrów wy-
konano z połyskliwych oraz matowych mrozoodpornych płytek ceramicznych na betono-
wej posadzce. W celu ożywienia mocno zacienionego wnętrza zastosowano barwę
czerwoną w trzech różnych odcieniach. Kształt mozaiki nawiązuje do maswerków kaplicy
w kształcie rozety i jest podobny do logo Rozarium Europejskiego (niem. Europa-
-Rosarium) znajdujÄ…cego siÄ™ w Sangerhausen [10].
177
Ryc. 4. Ośmioboczne wnętrze z mozaiką naziemną w kształcie kwiatu róży w centrum wnętrza [10]
Fig. 4. Octagonal interior with a central ground mosaic in the shape of a rose [10]
Ryc. 5. Szklane sześciany jako szklarnie i gabloty ekspozycyjne wraz z basenami
ze stali nierdzewnej [8]
Fig. 5. Glass cubes functioning as greenhouses or display cabinets with pools made
of stainless steel [8]
Na znajdującym się w centrum parku Noakowskiego placu miałoby powstać sześć
geometrycznych sześcianów, wykonanych z nierdzewnego stalowego szkieletu, pokrytych
dużymi płaszczyznami szkła. Wewnątrz miałyby się znajdować tropikalne gatunki roślin,
które dzięki sztucznie wygenerowanym warunkom klimatycznym będą stanowiły element
ekspozycyjny i edukacyjny dla użytkowników parku. Prócz roślin wewnątrz sześcianów
miałyby być wystawiane rzezby i instalacje przestrzenne [8].
Przy każdym z sześcianów znajdowałby się niewielki prostokątny basen, wykonany ze
stali nierdzewnej, o szerokości 1 m i głębokości 20 cm [8].
W miejscu basenu przeciwpożarowego zaproponowano trzy połączone ze sobą płytkie
baseny ozdobne, wykonane ze stali nierdzewnej. Na dwóch prostokątnych basenach, o róż-
nych wymiarach każdy, opierałby się trzeci basen, na planie kwadratu zawieszony 50 cm
nad powierzchniÄ… ziemi. W kwadratowym basenie znajduje siÄ™ fontanna w formie zawie-
szonych nad powierzchnią wody kół zębatych [8].
178
Ryc. 6. Trzyczęściowy basen ze stali nierdzewnej oraz platforma widokowa
w parku Noakowskiego [8]
Fig. 6. Three part pool made of stainless steel with viewing platform in Noakowski park [8]
Za basenami znajduje siÄ™ platforma widokowa o stalowej konstrukcji z elementami
z ciemnego drewna, z której możliwe byłoby podziwianie pełnej ekspresji kompozycji trzy-
częściowego basenu oraz wnętrza parku [8].
Na podstawie powyższych przykładów konstrukcji widać, jak w naturalny sposób moż-
liwe jest wykorzystywanie tradycyjnych technologii w nowoczesnych rozwiÄ…zaniach oraz
nowoczesnych technologii w tradycyjnych konstrukcjach we współczesnych projektach
architektów krajobrazu.
Li t er at ur a
[1] B a r t o s i e w i c z A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa 1998.
[2] Böhm A., Pat oczka P., Architektura krajobrazu: zbiór zadaÅ„ z projektowania
wstępnego, Politechnika Krakowska, Kraków 1990.
[3] Br ookes J., Projektowanie ogrodów, Wiedza i Życie, Warszawa 2001.
[4] K o s m a l a M., S u s k i Z., Materiały budowlane w architekturze krajobrazu, Wy-
dawnictwo SGGW, Warszawa 1994.
[5] M i ś ni aki ewi cz E., Skowr oń s k i W., Rysunek techniczny budowlany, Arkady,
2006.
[6] N e u f e r t E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady,
2006.
[7] Si wi ec A., Pokor s ki J., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa 1998.
[8] K a p a ł a P.M., praca magisterska pt.: Rewitalizacja parku im. Stanisława Noakow-
skiego i przyległych terenów zieleni z uwzględnieniem ścieżek rowerowych w Szczeci-
nie, wykonana w Katedrze Projektowania Krajobrazu Akademii Rolniczej w Szcze-
cinie pod kierunkiem dr arch. H. P e t r y s z y n, Szczecin 2005 (niepublikowana).
[9] K r u s z k o A., praca magisterska pt.: Projekt parku uniwersyteckiego przy ul. Nie-
mierzyńskiej w Szczecinie, wykonana w Katedrze Projektowania Krajobrazu Akade-
mii Rolniczej w Szczecinie pod kierunkiem dr arch. H. P e t r y s z y n, Szczecin 2006
(niepublikowana).
[10] P i l a r c z y k A., praca magisterska pt.: Projekt koncepcyjny parku im. F. Chopina
w dzielnicy Niemierzyn w Szczecinie, wykonana w Katedrze Projektowania Krajobrazu
Akademii Rolniczej w Szczecinie pod kierunkiem dr arch. H. P e t r y s z y n, Szczecin
2006 (niepublikowana).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ochrona przyrody i środowiska przyrodniczego w edukacji architekta krajobrazu(1)
technik architektury krajobrazu21[07] z2 01 u
Technik architektury krajobrazu rozwiÄ…zanie zadania praktycznego (wariant 2)
Efekty cwiczn gimnastycznych w procesie edukacji autystykow Z Szot,L Klimont
technik architektury krajobrazu21[07] z2 03 n
Technik architektury krajobrazu rozwiÄ…zanie zadania praktycznego (wariant 1)
Pionierzy polskiej architektury krajobrazu(1)
technik architektury krajobrazu21[07] z4 01 n
technik architektury krajobrazu21[07] z1 03 n
Kształtowanie krajobrazu wiejskiego architektura krajobrazu

więcej podobnych podstron