Matura2014 WOS NOWA MATURA PR arkusz


Miejsce na identyfikację szkoły
ARKUSZ PRÓBNEJ MATURY
Z OPERONEM
WIEDZA O SPOAECZECSTWIE
LISTOPAD
2014
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy: 180 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 27 stron (zadania 1. 32.).
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego eg-
zamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atra-
mentem.
4. Nie używaj korektora.
5. Błędne zapisy wyraznie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
Życzymy powodzenia!
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie 60 punktów.
Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy
KOD
PESEL ZDAJCEGO ZDAJCEGO
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione. Wydawca zezwala na kopiowanie zadań przez dyrektorów
szkół biorących udział w programie Próbna Matura z OPERONEM.
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Poziom podstawowy Wiedza o społeczeństwie
CZŚĆ I  Test (48 pkt)
Materiał zródłowy do zadania 1.
Struktura społeczna
Badani według zadeklarowanej pozycji społecznej
Czy uważa Pan(i),
Niska (1 3) Średnia (4 6) Wysoka (7 9) Trudno powiedzieć
że należy Pan(i) do:
w procentach
ludzi bogatych 0 0 12 0
ludzi średnio
33 80 64 56
zamożnych
ludzi biednych 61 17 20 33
Trudno powiedzieć 6 3 4 11
Suma 100 100 100 100
yródło: Postrzeganie własnego miejsca w strukturze społecznej, Komunikat z badań CBOS BS/163/2013,
www.cbos.pl (dostęp: 25.07.2014).
Zadanie 1. (1 pkt)
Podkreśl poprawne dokończenie zdania.
Przytoczone w tabeli informacje odnoszą się do dwóch rodzajów struktury społecznej:
A. demograficznej i klasowej.
B. klasowej i warstwowej.
C. warstwowej i demograficznej.
D. zawodowej i klasowej.
Materiał zródłowy do zadania 2.
Propozycja nowelizacji ustawy
Planowana jest nowelizacja dotychczasowej ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych
oraz o języku regionalnym. Dzięki temu w Polsce pojawiłby się drugi język o takim statusie.
Jak mówi poseł Marek Plura, który złożył projekt, podpisany przez 51 posłów ze wszystkich klubów
i kół, chodzi nie tylko o spełnienie woli dużej grupy mieszkańców Śląska, ale także o ochronę tego
etnolektu jako cennego dziedzictwa kulturowego.
W uzasadnieniu podkreślił, że wielu współczesnych językoznawców z Polski i z zagranicy uznaje
językową odrębność mowy śląskiej. Zaznaczył, że śląski jest nadal żywy i wciąż się rozwija.
Na podstawie: A. Gumułka, Śląski językiem regionalnym? Projekt już w Sejmie, http://news.money.pl (dostęp: 26.07.2014).
Zadanie 2. (2 pkt)
A. Wyjaśnij, dlaczego mowa śląska została określona w tekście jako etnolekt, a nie jako język
śląski.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
2
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
B. Podaj, jaki język w Polsce ma status języka regionalnego.
..............................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadań 3. i 4.
Problem równości szans w dostępie do edukacji
 Edukacja dla wszystkich to program UNESCO zainicjowany w 1990 r. na Światowej Konfe-
rencji w Jomtien w Tajlandii. W programie uczestniczy obecnie 180 państw. Celem programu jest
doprowadzenie do zaspokojenia podstawowych potrzeb edukacyjnych wszystkich ludzi, dbając
przy tym o wysoką jakość procesu kształcenia.
W programie  Edukacja dla wszystkich zostały określone cele, które mają zostać osiągnięte do
2015 r. Celami tymi są:
1. Edukacja przedszkolna  jej upowszechnienie, poprawa jakości, objęcie nią dzieci ze środowisk
zaniedbanych i ubogich.
2. Zapewnienie wszystkim dzieciom edukacji podstawowej, obowiązkowej, bezpłatnej i na odpo-
wiednim poziomie, ze szczególnym uwzględnieniem dziewcząt.
3. Zaspokojenie potrzeb edukacyjnych młodzieży i dorosłych, umożliwienie im zdobywania wie-
dzy i umiejętności niezbędnej w codziennym życiu.
4. Zmniejszenie o 50% liczby analfabetów wśród dorosłych, zapewnienie im równego dostępu do
edukacji podstawowej i możliwości stałego dokształcania się.
5. Eliminacja nierówności w dostępie kobiet do edukacji podstawowej oraz zapewnienie wszystkim
kobietom edukacji podstawowej.
6. Poprawa jakości kształcenia we wszystkich jego aspektach w celu zapewnienia wszystkim lu-
dziom wymiernych rezultatów kształcenia.
Liczba uczniów poza systemem szkolnym (na poziomie szkoły podstawowej)
w 2000 r. i 2012 r. (w mln)
2000 2012
[mln]
25
22,3 22,2
18,7
20
16,6
15
13,6
13
11,6 11,3
9,2 9,2
10
5,1
4,8
5
0
dziewczynki chłopcy dziewczynki chłopcy dziewczynki chłopcy
Afryka Subsaharyjska Azja Południowa i Zachodnia reszta świata
Na podstawie: A. Zygierewicz, Edukacja w polityce rozwojowej, Analizy Biura Analiz Sejmowych,
nr 12(116), 25 sierpnia 2014 r., s. 4 5.
3
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zadanie 3. (1 pkt)
Na podstawie tekstu oraz danych z wykresu podaj numery dwóch spośród sześciu celów progra-
mu UNESCO  Edukacja dla wszystkich , do których to celów odnoszą się dane na wykresie.
Cele UNESCO:
Zadanie 4. (1 pkt)
Korzystając z danych z wykresu, wyjaśnij, w jakiej części świata program  Edukacja dla
wszystkich zaowocował największym wzrostem równości szans dzieci w dostępie do edukacji.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 5.
Opisy postaw społecznych
Definicja A. Poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, różniących się od własnych.
Definicja B. Pogodzenie się z czymś, czego nie można zmienić.
yródło: http://sjp.pwn.pl (dostęp: 28.07.2014).
Zadanie 5. (1 pkt)
Do każdej podanej definicji dopisz nazwę opisanej postawy.
Definicja A  ......................................................................................................................................
Definicja B  ......................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 6.
Społeczeństwo amerykańskie
Grupa amerykańskich naukowców związanych z Uniwersytetem Harvarda ogłosiła, że całe de-
kady postępującej erozji życia wspólnotowego w znaczący i niekorzystny sposób zmieniły stosunki
społeczne panujące w Stanach Zjednoczonych, ale także w innych częściach globu. [& ] Od trzy-
dziestu lat obserwujemy znaczący spadek wartości tak zwanego kapitału społecznego, czyli tych
wszystkich więzi społecznych [& ], od których zależy nasze normalne funkcjonowanie [& ].
yródło: P. Górecki, Osobno, choć razem,  Rzeczpospolita , 28.12.2000 r., [w:] A. Pawlicki, T. Merta, A. Pacewicz,
Z demokracją na ty. Materiały pomocnicze, Warszawa 2007, s. 20 21.
4
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Wolontariat w Polsce
Jeśli są takie osoby
Czy w Pana(i) środowisku są osoby, o których
Odsetki odpowiedzi w Pana(i) środowisku,
wiadomo, że dobrowolnie i nieodpłatnie pracują
twierdzących wśród proszę podać
na rzecz swojego środowiska, Kościoła, osiedla,
ogółu badanych w przybliżeniu ich liczbę.
wsi lub miasta albo też pracują społecznie na
Średnia liczba
rzecz potrzebujących?
2008 2012 2008 2012
 wśród Pana(i) znajomych, przyjaciół 40 47 5,2 5,5
 w Pana(i) rodzinie 33 37 2,3 2,9
 wśród członków Pana(i) wspólnoty parafialnej 26 35 10,6 14,4
 wśród Pana(i) sąsiadów 22 27 3,7 4,1
 wśród Pana(i) kolegów w pracy* 23 26 3,3 4,6
 wśród Pana(i) kolegów w szkole, na uczelni** 33 52 7,0 6,8
Ogółem odsetek osób mających kontakt ze
53 64
społecznikami
* Dane dotyczą wyłącznie osób aktywnych zawodowo.
**Dane dotyczą wyłącznie uczniów i studentów.
yródło: Potencjał społecznikowski i zaangażowanie Polaków w wolontariat.
Komunikat z badań CBOS, Warszawa, luty 2012 r., s. 5.
Zadanie 6. (3 pkt)
A. Podaj, jak określa się rodzaj społeczeństwa, którego kryzys na przykładzie Stanów Zjedno-
czonych opisał autor artykułu.
..............................................................................................................................................................
B. Napisz, czy przedstawiony w tekście problem, z którym przez lata borykało się społeczeń-
stwo amerykańskie, dotyczy także społeczeństwa polskiego. Swoje zdanie uzasadnij dwoma
argumentami odwołującymi się do danych umieszczonych w tabeli.
1) .........................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
2) .........................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Zadanie 7. (1 pkt)
Spośród podanych zdań, wybierz trzy zawierające wyłącznie informacje oraz trzy, w których
zawarte są komentarze. Następnie wpisz w odpowiednie miejsca numery odpowiadające po-
szczególnym zdaniom.
[1] Era Internetu i strumieniowania treści na dobre zadomowiła się w dziedzinie kultury.
[2] 7 maja 2014 r. odbędzie się pierwsza na świecie globalna transmisja opery w rozdzielczości UHD.
[3] Opera  Nabucco , autorstwa włoskiego kompozytora Giuseppe Verdiego, będzie transmitowa-
na na żywo na cały świat prosto ze sceny Wiedeńskiej Opery Państwowej.
5
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
[4] To wyjątkowe wydarzenie jest efektem współpracy nawiązanej między firmą Samsung a Wie-
deńską Operą w 2013 r.
[5]  Nabucco to opera, która Verdiemu przyniosła światową sławę i dzięki której na stałe wpisał
się w poczet największych kompozytorów.
[6] Transmisja będzie dostępna bezpłatnie dla wszystkich posiadaczy telewizorów Samsung UHD
z roku 2014 (seria HU) za pośrednictwem aplikacji na platformę Samsung Smart TV 7 maja
2014 r. o godzinie 19.00.
[7] Owocem współpracy Samsung i Opery Wiedeńskiej jest pomysłowe zastosowanie najlepszych
technologii koreańskiego producenta w postaci unikatowej aplikacji dedykowanej na platfor-
mę Samsung Smart TV, umożliwiającą oglądanie transmisji wystawianych oper na żywo oraz
strumieniowanie wybranych dzieł na życzenie prosto na ekrany telewizorów Samsung.
[8] W aplikacji znajdziemy materiały, takie jak dodatkowe informacje na temat wybranych oper,
informacje zza kulis oraz wywiady z gwiazdami opery.
[9] Wspaniałe doznania związane z obcowaniem ze sztuką wyższą za pośrednictwem Samsung
Smart TV są dodatkowo potęgowane, dzięki możliwości zmiany punktu widzenia w trakcie
oglądania opery.
[10] Do wyboru w aplikacji oddane zostały dwa ujęcia: jedno obejmujące klasyczny, pełny widok
sceny oraz drugie, przypominające film tworzony na żywo oferujący kadry w zbliżeniu, widok
z ruchomych kamer oraz możliwość zajrzenia za kulisy.
Na podstawie: Autor nieznany, Samsung i Opera Wiedeńska prezentują pierwszą na świecie transmisję na żywo
w Ultra High Definition, http://www.wprost.pl (dostęp: 29.07.2014).
Informacje: Komentarze:
Materiał zródłowy do zadania 8.
Ustawa Konstytucyjna z dnia 17 pazdziernika 1992 r. [fragmenty]
Art. 38.
2. W sprawach szczególnej wagi dla Państwa Prezydent może zwoływać posiedzenia Rady Mini-
strów i im przewodniczyć.
Art. 61.
Wniosek dotyczący powołania Ministra Spraw Zagranicznych, Obrony Narodowej i Spraw We-
wnętrznych Prezes Rady Ministrów przedstawia po zasięgnięciu opinii Prezydenta.
Art. 68.
2. Na wniosek Prezesa Rady Ministrów Prezydent może dokonywać zmian na stanowiskach po-
szczególnych ministrów.
6
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku [fragmenty]
Art. 141.
1. W sprawach szczególnej wagi Prezydent Rzeczypospolitej może zwołać Radę Gabinetową. Radę
Gabinetową tworzy Rada Ministrów obradująca pod przewodnictwem Prezydenta Rzeczypospo-
litej.
2. Radzie Gabinetowej nie przysługują kompetencje Rady Ministrów.
Art. 161.
Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, dokonuje zmian w składzie
Rady Ministrów.
Zadanie 8. (3 pkt)
Korzystając z tekstów, określ, jak zmieniła się relacja pomiędzy konstytucyjnymi organami
władzy wykonawczej w III Rzeczypospolitej. Swoje zdanie uzasadnij dwoma argumentami.
Zmiana relacji  .................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Argumenty:
1) .........................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
2) .........................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 9.
Ideologie
Opis A. Ideologia społeczno-polityczna, której podstawowe elementy określa idea charyzmatycz-
nego wodza, mit  wspólnoty ziemi i krwi oraz zespół antydemokratycznych [& ] i skrajnie nacjo-
nalistycznych haseł.
Opis B. Jeden z głównych nurtów myśli społeczno-politycznej uznający za naczelne dobro istnie-
jący porządek społeczny i polityczny, akcentujący konieczność zachowania lub umocnienia trady-
cyjnych wartości, norm, obyczajów i instytucji.
Opis C. Jeden z [& ] nurtów myśli społeczno-politycznej [& ], w którym trzonem systemu wartości
są: indywidualistyczna koncepcja człowieka, preferowanie praw wolnościowych, własność prywat-
na, atomistyczna teoria społeczeństwa, postulat ograniczonych funkcji państwa.
yródło: Leksykon politologii, pod red. A. Antoszewskiego i R. Herbuta, Wrocław 2004, ss. 102, 179, 206.
7
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zadanie 9. (2 pkt)
Do każdego opisu ideologii dopisz jej nazwę.
Opis A  .............................................................................................................................................
Opis B  ..............................................................................................................................................
Opis C  ..............................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 10.
Reżim polityczny
Prezydent Aleksandr Aukaszenka oświadczył w poniedziałek, że państwo powinno wspierać partie
o tendencjach patriotycznych. Nie dotyczy to partii opozycyjnych, finansowanych według niego
z zagranicy.
 Powiedzmy sobie szczerze: należy je (partie patriotyczne) wspierać. Nie będziemy ich utrzymywać
z budżetu, ale wesprzeć je trzeba  powiedział prezydent na spotkaniu z jednym z przywódców
Partii Komunistycznej Iharem Karpienką.
Jeden z liderów opozycyjnej partii  Sprawiedliwy Świat , która obok Partii Komunistycznej po-
wstała z rozłamu Partii Komunistów, Siarhiej Wazniak, wyraził pogląd, że PK już od dawna jest
w istocie finansowana przez państwo.  Regionalne struktury PK dawno wynajmują pomieszcze-
nia w budynkach administracji, nie płacąc za wynajem  powiedział Radiu Swaboda.
Na podstawie: M. Wyrzykowska, [& ] poprze partie patriotyczne. Ale nie opozycję, http://swiat.newsweek.pl/
(dostęp: 2.08.2014).
Zadanie 10. (1 pkt)
Podaj nazwę reżimu politycznego państwa, którego dotyczy tekst zródłowy.
Nazwa reżimu politycznego  ...........................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 11.
Konstytucja Rosji
Konstytucja Rosji została przyjęta 12 grudnia 1993 r. w ogólnonarodowym referendum.[& ] Kon-
stytucja weszła w życie i obowiązuje od dnia promulgacji w  Rossijskoj Gazecie , czyli od dnia 25
grudnia 1993 r. [& ]
Konstytucja z 12 grudnia 1993 r. jest pierwszą i jedyną konstytucją odrodzonej Rosji. [& ] Konsty-
tucja składa się z preambuły oraz dwóch części zawierających 137 artykułów. [& ] Część pierw-
sza zawiera w dziewięciu rozdziałach zasadniczą część konstytucyjnej regulacji normatywnej. [& ]
Część druga zawiera przepisy końcowe i przejściowe. Określono w niej moment wejścia w ży-
cie konstytucji i zasady funkcjonowania organów konstytucyjnych w okresie przejściowym oraz
wprowadzono zasadę nadrzędności konstytucji w przypadku niezgodności z nią przepisów umowy
[& ] o rozgraniczeniu zakresu działania i kompetencji między [& ] organami władzy państwowej
a organami władzy suwerennych republik, krajów, obwodów i okręgów autonomicznych [& ] oraz
miast Moskwy i Sankt-Petersburga.
yródło: J. Matwiejuk, Rosja, [w:] Systemy ustrojowe państw współczesnych,
pod red. S. Bożyka i M. Grzybowskiego, Białystok 2012, s. 285 286.
8
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zadanie 11. (1 pkt)
Rozstrzygnij, które informacje dotyczące rosyjskiej konstytucji są prawdziwe, a które  fałszy-
we. Przy każdym zdaniu w odpowiedniej kolumnie tabeli wpisz znak  X .
Zdania Prawda Fałsz
Konstytucja rosyjska obowiązuje od 25 grudnia 1993 r.,
A
czyli od momentu opublikowania jej w prasie.
Zawiera ona mniej rozdziałów i artykułów niż Konstytucja
B
Rzeczypospolitej Polskiej.
Uwzględnia zasadę prymatu konstytucji oraz federacyjny charakter
C
państwa rosyjskiego.
Materiał zródłowy do zadania 12.
Zadanie 12. (1 pkt)
Rozstrzygnij, które informacje dotyczące fotografii są prawdziwe, a które  fałszywe. Przy
każdym zdaniu w odpowiedniej kolumnie tabeli wpisz znak  X .
Na ilustracji przedstawiono Prawda Fałsz
A wypełnianie przez Sejm funkcji kontrolnej.
B posiedzenie Rady Gabinetowej.
C Posiedzenie Trybunału Konstytucyjnego.
9
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Materiał zródłowy do zadania 13.
Immunitet parlamentarny
Koniec z bezkarnością posłów na drodze? Sejm zabiera się za ustawę, która umożliwi karanie ich
mandatami bez konieczności uchylania immunitetu.
Projekt przewiduje, że przyjęcie mandatu karnego za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i po-
rządkowi w komunikacji następowałoby poprzez złożenie oświadczenia o wyrażeniu zgody na
pociągnięcie do odpowiedzialności. Oznacza to, że osoby te mogłyby zapłacić mandat drogowy
w momencie zatrzymania przez służby drogowe.
yródło: Autor nieznany, Immunitet nie będzie obejmował mandatu? Tak chcą posłowie, http://polska.newsweek.pl/
(dostęp: 1.08.2014).
Zadanie 13. (2 pkt)
Na podstawie materiału zródłowego uzupełnij tekst, dopisując rodzaj immunitetu (A) oraz
rodzaj odpowiedzialności (B).
Tekst opisuje prace nad ustawą dotyczącą immunitetu parlamentarnego określanego mianem
(A) ............................................, który dotyczy odpowiedzialności (B) ............................................ .
Materiał zródłowy do zadania 14.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku [fragment]
Art. 144.
2. Akty urzędowe Prezydenta Rzeczypospolitej wymagają dla swojej ważności podpisu Prezesa
Rady Ministrów, który przez podpisanie aktu ponosi odpowiedzialność przed Sejmem.
Zadanie 14. (1 pkt)
Podkreśl poprawne dokończenie zdania.
Podany w Konstytucji rodzaj odpowiedzialności Prezesa Rady Ministrów to odpowiedzial-
ność:
A. karna.
B. cywilna.
C. polityczna.
D. konstytucyjna.
Materiał zródłowy do zadania 15.
Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
Art. 3.
1. Wojewoda jest:
1) przedstawicielem ......................................................... w województwie;
2) zwierzchnikiem rządowej administracji ......................................................... w województwie.
10
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zadanie 15. (1 pkt)
Na podstawie własnej wiedzy uzupełnij tekst ustawy, podkreślając właściwe odpowiedzi spo-
śród podanych poniżej.
A. Prezesa Rady Ministrów/Rady Ministrów
B. zespolonej/niezespolonej
Materiał zródłowy do zadania 16.
Procedura lustracyjna
Czy Pana(i) zdaniem, obecnie należy zajmować się rozliczaniem PRL-u, czy też
należy zakończyć rozliczenia i pozostawić ten okres do badania historykom?
Potencjalne Należy zajmować się rozliczaniem Należy zakończyć rozliczenia
Trudno
elektoraty* okresu PRL, gdyż okres ten nie został i pozostawić ten okres do
powiedzieć
w wystarczającym stopniu rozliczony badania historykom
W procentach
SLD 12 86 2
PiS 40 53 7
Niezamierzający
16 78 6
głosować
*Określone na podstawie deklaracji głosowania w potencjalnych wyborach parlamentarnych.
yródło: Oceny i rozliczenia okresu PRL w opinii publicznej, Komunikat z badań CBOS BS/93/2009,
www.cbos.pl. (dostęp: 2.08.2014).
Zadanie 16. (2 pkt)
Korzystając z materiału zródłowego, wyjaśnij, jaki wpływ na stosunek do rozliczenia PRL-u
ma prawicowość i lewicowość ankietowanych. Podaj przyczynę różnicy w stosunku responden-
tów do tego zagadnienia.
Wyjaśnienie: .......................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Przyczyna: ..........................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 17.
Dochody i wydatki gminy w latach 2010 2012
Rok 2010 2011 2012
Dochody 81 648 878 zł 86 988 697 zł 87 504 162 zł
Wydatki
bieżące (płace, 64 638 231 zł 76 117 864 zł 78 552 215 zł
koszty utrzymania)
Wydatki majątkowe
35 576 495 zł 22 946 325 zł 17 884 454 zł
(na inwestycje)
Na podstawie: http://www.glosobornicki.pl (dostęp: 2.08.2014).
11
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zadanie 17. (1 pkt)
Rozstrzygnij, czy przedstawiona w tabeli zmiana struktury wydatków gminy w latach 2010
2012 może spowodować pozytywne czy negatywne skutki długofalowe. Odpowiedz uzasadnij.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 18.
Fragmenty kodeksów
Kodeks A. Art. 23. W sprawie o przestępstwo popełnione na szkodę małoletniego, we współdziała-
niu z małoletnim lub w okolicznościach, które mogą świadczyć o demoralizacji małoletniego albo
o gorszącym wpływie na niego, sąd, a w postępowaniu przygotowawczym prokurator, zawiadamia
sąd rodzinny w celu rozważenia środków przewidzianych w przepisach o postępowaniu w spra-
wach nieletnich oraz w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.
Kodeks B. Art. 29. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe
i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne  również jednostki nieposiadające
osobowości prawnej.
Kodeks C. Art. 22. W sprawach o prawo do świadczeń powtarzających się wartość przedmiotu
sporu stanowi suma świadczeń za jeden rok, a jeżeli świadczenia trwają krócej niż rok  za cały
czas ich trwania.
Zadanie 18. (2 pkt)
Do każdego fragmentu kodeksu dopisz rodzaj prawa, którego dotyczy.
Kodeks A  ...........................................................
Kodeks B  ...........................................................
Kodeks C  ...........................................................
12
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Materiał zródłowy do zadania 19.
Fragment formularza pisma procesowego
Na podstawie: http://www.bip.ms.gov.pl (dostęp: 21.09.2014).
Zadanie 19. (2 pkt)
Uzupełnij podany fragment formularza pisma procesowego, podając:
1) nazwę pisma procesowego,
2) nazwę strony występującej z pismem procesowym,
3) nazwę strony, przeciwko której skierowane jest pismo procesowe.
1) ....................................................................................................
2) ....................................................................................................
3) ....................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 20.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
Art. 53.
ż 1. Sąd wymierza karę według swojego uznania, w granicach przewidzianych przez ustawę, bacząc,
by jej dolegliwość nie przekraczała stopnia winy, uwzględniając stopień społecznej szkodliwości
czynu oraz biorąc pod uwagę cele zapobiegawcze i wychowawcze, które ma osiągnąć w stosunku
do skazanego, a także potrzeby w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa.
13
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zadanie 20. (2 pkt)
A. Podaj nazwę konstytucyjnej zasady wymiaru sprawiedliwości, która została przedstawiona
w podanym fragmencie kodeksu.
Nazwa zasady  ..................................................................................................................................
B. Podaj dwie gwarancje umożliwiające realizowanie tej zasady.
1) .........................................................................................................................................................
2) .........................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 21.
Opis kontroli konstytucyjnej
W nauce prawa konstytucyjnego [& ] odrzucano początkowo zdecydowanie pozaparlamentarne
systemy kontroli konstytucyjności ustaw jako niezgodne z zasadą jedności władzy państwowej
i wypływającą z niej zasadą nadrzędności parlamentu nad innymi organami państwowymi.
yródło: B. Banaszak, A. Preisner, Prawo konstytucyjne. Wprowadzenie, Wrocław 1996, s. 39 40.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku [fragment]
Art. 188.
Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach:
1) zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,
2) zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymaga-
ła uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie,
3) zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją,
ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,
4) zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych,
5) skargi konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust. 1.
Zadanie 21. (1 pkt)
Korzystając z materiałów zródłowych, wykaż, że występująca współcześnie w Rzeczypospolitej
kontrola konstytucyjna różni się od kontroli propagowanej początkowo w nauce prawa kon-
stytucyjnego.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
14
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Materiał zródłowy do zadania 22.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku [fragment]
Art. 146.
[& ] kontroluje prace organów administracji rządowej.
Art. 183.
[& ] sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania.
Art. 186.
[& ] stoi na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów.
Art. 189.
[& ] rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa.
Zadanie 22. (2 pkt)
Do każdego konstytucyjnego organu państwa dobierz jego kompetencje, wpisując we właściwe
miejsca numery artykułów Konstytucji RP.
Konstytucyjne organy państwa Numer artykułu Konstytucji RP
A Krajowa Rada Sądownictwa
B Trybunał Konstytucyjny
C Sąd Najwyższy
Materiał zródłowy do zadania 23.
Prawa kobiet w Arabii Saudyjskiej
Manal al-Sherif aresztowano 22 maja, zarzucając jej między innymi prowadzenie samochodu
w centrum miasta oraz zakłócanie porządku publicznego. Arabia Saudyjska jest jedynym krajem
na świecie, gdzie kobieta nie może prowadzić samochodu. Choć Sherif nie złamała żadnego pra-
wa część ultrakonserwatywnych duchownych oskarża ją o spiskowanie z Iranem (kobieta należy
do mniejszości szyickiej) oraz współpracę z diabłem i żąda ukarania publiczną chłostą.
Na podstawie: A. Filipiak, Kobieta walczy o prawo do prowadzenia samochodu, http://www.wysokieobcasy.pl (dostęp: 3.08.2014).
Zadanie 23. (1 pkt)
Podkreśl poprawne dokończenie zdania.
W tekście został opisany przykład łamania prawa:
A. socjalnego.
B. osobistego.
C. kulturalnego.
D. ekonomicznego.
15
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zadanie 24. (2 pkt)
Na podstawie zródeł (ilustracji oraz opisów) wpisz do tabeli pełne oficjalne nazwy pozarządo-
wych organizacji zajmujących się ochroną praw człowieka.
Logo Opis Nazwa
Organizuje pokojowe akcje obywatelskie,
oferuje pomoc finansową i prawną
A
poszkodowanym. Laureat Pokojowej
Nagrody Nobla z 1977 roku.
Powstała w 1989 roku, prowadzi program
edukacji w zakresie praw człowieka oraz
B
angażuje się w sprawy sądowe w ramach
Programu Spraw Precedensowych.
Jest organizacją pożytku publicznego, po-
maga potrzebującym w Polsce i poza jej
C
granicami, organizując liczne akcje, np.
Program Pajacyk czy Kampania Wodna.
Materiał zródłowy do zadania 25.
Stosunki Polski z Rosją
Wskazania respondentów według terminów badań
Jak Pan(i) ocenia
2002 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2014
obecne stosunki
polsko-rosyjskie?
II IV VI XII XII VI IV IX IX III V IX II V
Czy są one:
19 6 3 3 2 2 12 5 4 8 29 19 12 3
 dobre
66 55 33 41 24 37 56 36 51 50 52 46 43 27
 ani dobre, ani złe
9 31 57 51 63 54 27 56 40 38 15 28 42 65
 złe
6 8 7 5 11 7 5 4 5 4 4 7 3 5
Trudno powiedzieć
yródło: Polacy o stosunkach polsko-rosyjskich i polityce wschodniej Polski, Komunikat z badań CBOS 77/2014,
www.cbos.pl (dostęp: 5.08.2014).
Zadanie 25. (2 pkt)
Na podstawie tabeli do każdego wydarzenia  przyczyny pogorszenia się stosunków polsko-
-rosyjskich  dopisz rok, w którym wystąpiła podana przyczyna.
A. Polskie poparcie dla Ukrainy w rosyjsko-ukraińskim konflikcie o Krym  ................
B. Sprzeciw Polski wobec budowy gazociągu Nord Stream  ................
C. Zaangażowanie się Polski po stronie Gruzji w wojnie rosyjsko-gruzińskiej  ................
D. Zaangażowanie polskich polityków po stronie  pomarańczowej rewolucji  ................
16
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Materiał zródłowy do zadania 26.
Zapalne punkty świata
Tam mogą wybuchnąć kolejne wojny
Mołdawia Indie Japonia
1 2 3
Rosja Pakistan Rosja
Izrael
4
Syria
0 2000 km
Na podstawie: A. Czerniawska, infografika.wp.pl/title,Punkty-zapalne-swiata,wid,16580983,
wiadomosc.html (dostęp: 10.08.2014).
Zadanie 26. (2 pkt)
Podaj nazwy obszarów, o które toczą się konflikty pomiędzy przedstawionymi na infografice
państwami.
1) .........................................................................................
2) .........................................................................................
3) .........................................................................................
4) .........................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 27.
Cele działania organizacji międzynarodowej
Obecnie stawiamy czoła licznym wyzwaniom i wielu sytuacjom kryzysowym. Równocześnie do-
świadczamy czegoś więcej  swoistego przypadku oświecenia na całym świecie. Państwa i przy-
wódcy po kolei zaczynają zdawać sobie sprawę, że najłatwiej jest sprostać wyzwaniom wspólnym
wysiłkiem [& ]. W dzisiejszych czasach wystawieni jesteśmy na próbę nawet w miejscu tak dostat-
nim jak Europa. [& ]
Dziś nie możemy tak po prostu wygłaszać przemówień  dziś musimy wprowadzać postulaty w ży-
cie, bo nadeszła pora na działania. [& ]
Dziękuję za pieniądze zainwestowane w instrument żywnościowy Unii Europejskiej, którego war-
tość wynosi miliard euro. [& ]
17
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Blisko siedem lat temu stanął przed państwem mój poprzednik  Kofi Annan. Wygłosił on podczas
przemówienia płomienny apel, w którym prosił o wykorzystanie szans, jakie Europie dają imigran-
ci i o sprzeciwienie się osobom demonizującym przybyszy jako  innych . [& ]
Nie wątpię, że Europa  symbol solidarności  stanie na wysokości tych zadań.
yródło: http://www.europarl.europa.eu (dostęp: 5.08.2014).
Zadanie 27. (2 pkt)
Podaj imię i nazwisko autora powyższego przemówienia oraz pełną nazwę organizacji, na
której czele stoi.
..............................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 28.
Opis kryteriów ekonomicznych
Kraje [& ] muszą spełniać następujące kryteria ekonomiczne: wysoki stopień stabilności cen, do-
bry stan finansów publicznych, stabilne kursy walutowe oraz poziom długoterminowych stóp pro-
centowych zbliżony do poziomu w strefie euro.
yródło: http://www.ecb.europa.eu (dostęp: 5.08.2014).
Zadanie 28. (1 pkt)
Podaj cel spełnienia kryteriów ekonomicznych przedstawionych w tekście.
..............................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadania 29.
Traktat europejski
Traktat [& ] podzielony jest na 6 części, ustanawia nową formę współpracy  Unię Europejską oraz
zawiera poprawki do traktatów rzymskich. Najważniejsze postanowienia:
 powołanie Unii Europejskiej składającej się z trzech filarów [& ],
 zobowiązanie Wspólnoty do utworzenia Unii Gospodarczej i Walutowej, dysponującej wspólną
walutą i wspólnym bankiem centralnym [& ],
 rozwijanie nowych wspólnych polityk: zagranicznej i obrony,
 wprowadzenie obywatelstwa unijnego [& ],
 potwierdzenie i rozszerzenie uprawnień WE,
 utworzenie Funduszu Spójności [& ],
 współpraca policyjna i w zakresie polityki imigracyjnej [& ],
 zmiany instytucjonalne, między innymi: rozszerzenie uprawnień legislacyjnych Parlamentu Eu-
ropejskiego, rozszerzenie uprawnień Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.
18
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Zadanie 29. (2 pkt)
A. Podaj nazwę miejscowości, w której został podpisany traktat ustanawiający zasady przed-
stawione w tekście.
..............................................................................................................................................................
B. Podaj nazwę miejscowości, w której został podpisany traktat likwidujący strukturę Unii
Europejskiej opisaną w podkreślonym fragmencie tekstu.
..............................................................................................................................................................
Materiał zródłowy do zadań 30. i 31.
Polska w okresie 2004 2014
Ludność Długość autostrad
W okresie 2004 2013
2004 38,191 2004 552 km
2013 38,533 2013 1365 km ceny w Polsce
wzrosły o 33 proc.
Średnia wieku Dostęp do internetu
2004 36,2 2004 26 proc. gospodarstw
2013 38,7 2013 72 proc. gospodarstw
Bezrobocie Wynagrodzenie brutto
Wartość eksportu
2004 2999,6 tys. osób (19 proc.) 2004 2273,44 zł
2004 59,7 mld euro
2013 2157,9 tys. osób (13,4 proc.) 2013 3650,06 zł
2013 152,8 mld euro
PKB w zł Pogłowie bydła Wartość importu
2004 883,7 mld zł 2004 5198,4 tys. szt. 2004 71 mld euro
2013 1635,7 mld zł 2013 5595,5 tys. szt. 2013 155,1 mld euro
Na podstawie: http://biznes.newsweek.pl (dostęp: 19.09.2014).
Zadanie 30. (1 pkt)
Korzystając z materiału zródłowego, napisz, jak zmieniła się jakość życia Polaków w latach
2004 2013. Odpowiedz uzasadnij.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Zadanie 31. (1 pkt)
Podaj pełne objaśnienie skrótu PKB oraz wyjaśnij to pojęcie.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
19
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
CZŚĆ II  Wypracowanie (12 pkt)
Zadanie 32. (12 pkt)
Wybierz jeden z podanych tematów i napisz wypracowanie.
Materiał zródłowy do tematu 1.
GRUZJA
AZERBEJDŻAN
ARMENIA
Kars
Erzurum
Wan
Diyarbakir
Irbil
As-Sulajmanijja
I RAN
TURCJ A
Mosul
Kirkuk
SYRI A
CYPR
I RAK
500 km
0
tereny zamieszkane przez Kurdów
granica zaproponowana przez kurdyjską delegację
na konferencji pokojowej w Paryżu w 1919 r.
Iracki Kurdystan granica określona w traktacie pokojowym w SŁvres
w 1920 r. (traktat nie wszedł w życie)
granica zaproponowana przez kurdyjską delegację
na pierwszej konferencji ONZ w San Francisco w 1945 r.
yródło: infografika.wp.pl (dostęp: 5.08.2014).
Temat 1.
Narody i ich dążenie do posiadania własnych państw. Rozważ problem tworzenia nowych
państw we współczesnym świecie, uwzględniając różne teorie dotyczące genezy państwa.
Temat 2.
Formy demokracji bezpośredniej i pośredniej. Porównaj ich znaczenie we współczesnej Polsce,
odwołując się do przykładów ich funkcjonowania na poziomie centralnym i lokalnym.
20
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Materiały zródłowe do tematu 3.
Jak Pan(i) ocenia obecne Jak Pan(i) zdaniem układają się Jak Pan(i) zdaniem układają się
Jak Pan(i) ocenia obecne Jak Pan(i) zdaniem układają się Jak Pan(i) zdaniem ukła
stosunki polsko-rosyjskie? stosunki między Polską a Ukrainą? stosunki między Polską a Litwą?
stosunki polsko-rosyjskie? stosunki między Polską a Ukrainą? stosunki między Polską
Czy są one:
Czy są one:
opinie Polaków opinie Ukraińców opinie Polaków opinie Litwinów
opinie Polaków opinie Ukraińców opinie Polaków opini
0% Zdecydowanie dobre
0% Zdecydowanie dobre
2% 2% 1%
2% 2%
3% Bardzo dobrze Bardzo dobrze
Raczej dobre Bardzo dobrze
3% Bardzo dobrze
Raczej dobre
7%
7%
27% Ani dobre, ani złe27% Ani dobre, ani złe
49% 37%
Raczej dobrze
49%
Raczej dobrze
63% Raczej dobrze 78%
63% Raczej dobrze 78%
47% Raczej złe
47% Raczej złe
23% Raczej zle 45%
23% Raczej zle
2%
2%
Zdecydowanie zle
Zdecydowanie zle
29% Raczej zle
29% Raczej zle
3%
18% Zdecydowanie złe
18% Zdecydowanie złe
10%
10%
24% Trudno powiedzieć 14%
2% 24% Trudno powiedzie
2%
Zdecydowanie zle
Zdecydowanie zle
5% Trudno powiedzieć 4%
5%
5% Trudno powiedzieć 4%
5%
Trudno powiedzieć
Trudno powiedzieć
yródło: Polacy o stosunkach polsko-rosyjskich yródło: J. Fomina, J. Konieczna-Sałamtin, J. Kucharczyk,
i polityce wschodniej Polski, Komunikat z badań
A. Wenerski, Polska Ukraina, Polacy Ukraińcy. Spojrzenie
CBOS, Warszawa 2014.
przez granicę, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013, s. 63.
Jak Pan(i) ocenia obecne Jak Pan(i) zdaniem układają się Jak Pan(i) zdaniem układają się
stosunki polsko-rosyjskie? stosunki między Polską a Ukrainą? stosunki między Polską a Litwą?
Czy są one:
opinie Polaków opinie Ukraińców opinie Polaków opinie Litwinów
0% Zdecydowanie dobre
2% 2% 1%
3% Bardzo dobrze Bardzo dobrze
Raczej dobre
7%
27% Ani dobre, ani złe
49% 37%
Raczej dobrze
63% Raczej dobrze 78%
47% Raczej złe
23% Raczej zle 45%
2%
Zdecydowanie zle
29% Raczej zle
3%
18% Zdecydowanie złe
10%
24% Trudno powiedzieć 14%
2%
Zdecydowanie zle
5% Trudno powiedzieć 4%
5%
Trudno powiedzieć
yródło: A. Fuksiewicz, J. Kucharczyk, A. Aada, Obok siebie.
Wzajemne postrzeganie się Polaków i Litwinów, Instytut Spraw
Publicznych, Warszawa 2013, s. 75.
Temat 3.
Polska polityka wschodnia. Scharakteryzuj relacje Rzeczypospolitej z jej wschodnimi sąsiada-
mi, biorąc pod uwagę polską rację stanu.
Wybieram temat nr ..............
21
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
WYPRACOWANIE
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
22
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
23
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
24
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
25
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
26
Wiedza o społeczeństwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
BRUDNOPIS (nie podlega ocenie)
27


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Odpowiedzi CKE 06zima Oryginalny arkusz maturalny 2 PR WOS
Odpowiedzi CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PR Wos
CKE 06 Oryginalny arkusz maturalny 2 PR Wos
Odpowiedzi CKE 06 Oryginalny arkusz maturalny 2 PR Wos
Odpowiedzi CKE 06 Oryginalny arkusz maturalny 2 PR Wos
CKE 06zima Oryginalny arkusz maturalny 2 PR Wos
Odpowiedzi CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PR Wos
Odpowiedzi Test przed probna matura 08 Arkusz PR Wos
CKE 05 Oryginalny arkusz maturalny 2 PR Wos
CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PR Fizyka
Odpowiedzi CKE 06zima Oryginalny arkusz maturalny 2 PR Fizyka (2)
2008 LUTY NOWA MATURA PR

więcej podobnych podstron