mechanik maszyn i urzadzen drogowych 833[01] z2 03 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Beata Figarska-Wysocka
Wykonywanie i odnawianie nawierzchni bitumicznych
833[01].Z2.03
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr inż. Witold Kapusta
mgr inż. Dariusz Stępniewski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Beata Figarska-Wysocka
Konsultacja:
mgr inż. Jolanta Skoczylas
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 833[01].Z2.03
 Wykonywanie i odnawianie nawierzchni bitumicznych , zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu mechanik maszyn i urządzeń drogowych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 12
5.1. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej 12
oraz ochrony środowiska podczas wykonywania i odnawiania
nawierzchni bitumicznych
5.1.1. Ćwiczenia 12
5.2. Technologie wykonywania nawierzchni bitumicznych 14
5.2.1. Ćwiczenia 14
5.3. Technologie odnowy nawierzchni bitumicznych 18
5.3.1. Ćwiczenia 18
5.4. Cienkie warstwy 21
5.4.1. Ćwiczenia 21
5.5. Maszyny do robót nawierzchniowych 23
5.5.1. Ćwiczenia 23
5.6. Maszyny do robót utrzymaniowych 25
5.6.1. Ćwiczenia 25
5.7. Zespoły do wytwarzania mieszanek mineralno-bitumicznych 28
5.7.1 Ćwiczenia 28
5.8. Maszyny do zagęszczania stosowane w robotach nawierzchniowych 30
5.8.1 Ćwiczenia 30
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 32
7. Literatura 48
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie mechanik maszyn i urządzeń
drogowych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- ewaluację osiągnięć edukacyjnych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki,
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem:
- pokazu z objaśnieniem,
- tekstu przewodniego,
- metody projektów,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel może
posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym różnego
rodzaju zadania.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktację zadań,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcjÄ™ dla nauczyciela,
- instrukcjÄ™ dla ucznia,
- kartÄ™ odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
833[01].Z2
Technologia robót
drogowo-mostowych
833[01].Z2.01
Organizowanie, użytkowanie
i likwidowanie stanowiska pracy
833[01].Z2.02
Wykonywanie
podbudowy dróg
833[01].Z2.03 833[01].Z2.04
Wykonywanie i odnawianie Wykonywanie i odnawianie nawierzchni
nawierzchni bitumicznych betonowych
833[01].Z2.05
Utrzymywanie dróg, mostów oraz
urządzeń drogowych
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- rozpoznawać podstawowe materiały budowlane,
- rozpoznawać podstawowe cechy techniczne materiałów,
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu budownictwa,
- wykonywać szkice podstawowymi technikami rysunkowymi,
- posługiwać się podstawowymi przelicznikami miar,
- posługiwać się podstawowymi funkcjami trygonometrycznymi,
- stosować podstawowe przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
- korzystać z różnych zródeł informacji.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska podczas wykonywania i odnawiania nawierzchni bitumicznych,
- rozróżnić rodzaje nawierzchni drogowych,
- rozróżnić materiały wykorzystywane do nawierzchni bitumicznych,
- przygotować mieszanki bitumiczne zgodnie z recepturą,
- przetransportować, ułożyć i zagęścić mieszankę bitumiczną,
- określić zasady wykonywania nawierzchni bitumicznych,
- określić zasady odnowy nawierzchni bitumicznych,
- zastosować zasady budowy i przebudowy bitumicznych nawierzchni drogowych
i ulicznych,
- odczytać dokumentację techniczną dróg,
- posłużyć się normami i instrukcjami w zakresie wykonawstwa robót drogowych,
- wykonać czynności związane z pielęgnacją nawierzchni bitumicznej,
- dobrać maszyny i sprzęt do robót nawierzchniowych,
- dobrać maszyny do robót utrzymaniowych,
- rozróżniać zespoły do wytwarzania mieszanek mineralno-bitumicznych,
- dobrać maszyny do zagęszczania stosowane w robotach nawierzchniowych,
- posłużyć się narzędziami, urządzeniami i sprzętem do robót drogowych nie wymagających
dodatkowych uprawnień,
- wykonać roboty związane z wykonywaniem i odnawianiem nawierzchni bitumicznych
zgodnie z technologią, normami i warunkami technicznymi oraz zachowaniem dbałości
o stan środowiska naturalnego,
- skontrolować jakość i prawidłowość wykonywanych przez siebie robót.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadzÄ…ca & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
Modułowy program nauczania: Mechanik maszyn i urządzeń drogowych 833[01]
Moduł: Technologia robót drogowo-mostowych 833[01].Z2
Jednostka modułowa: Wykonywanie i odnawianie nawierzchni bitumicznych
833[01].Z2.03
Temat: Technologia wykonywania i pielęgnacji nawierzchni bitumicznych.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności wykonania i pielęgnacji nawierzchni w różnych
porach roku.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- scharakteryzować zasady wykonania i pielęgnacji nawierzchni w różnych porach roku,
- wykonać nawierzchnię na przygotowanym podłożu,
- pielęgnować nawierzchnie w różnych porach roku,
- pracować zespołowo,
- zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp,
- zaprezentować wykonaną pracę.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna,
- grupowa.
Czas: 180 minut.
Uczestnicy: uczniowie kształcący się w zawodzie mechanik maszyn i urządzeń drogowych.
Åšrodki dydaktyczne:
- normy i instrukcje w zakresie wykonawstwa robót,
- przygotowane podłoże,
- przygotowane materiały i sprzęt do wykonania nawierzchni bitumicznych,
- przygotowane materiały i sprzęt do pielęgnacji nawierzchni w różnych porach roku,
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca nawierzchni bitumicznych.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Podział na grupy.
4. Wylosowanie przez lidera grupy tematu pracy.
5. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
6. Realizacja zajęć:
- każda grupa analizuje swój rodzaj nawierzchni,
- dobiera do wylosowanej nawierzchni materiały i sprzęt potrzebny do jej wykonania,
- każda grupa analizuje swoją wylosowaną porę roku, w której ma dokonać pielęgnacji
nawierzchni,
- dobiera materiały i sprzęt potrzebny do pielęgnacji wykonanej nawierzchni,
- organizuje swoje stanowisko pracy zgodnie z zasadami bhp,
- wykonuje nawierzchnie na przygotowanym podłożu, wykorzystując normy
i instrukcje do wykonywania robót,
- pielęgnuje wykonaną nawierzchnię,
- porzÄ…dkuje i likwiduje stanowisko pracy,
- wybiera osobÄ™ prezentujÄ…cÄ… temat,
- nauczyciel nadzoruje pracÄ™ grupy i pomaga w poprawnym wykonaniu tematu.
7. Po wykonaniu, grupy próbują dokonać analizy wykonanego zadania.
8. Nauczyciel analizuje prace grupy i stwierdza czy została poprawnie wykonana.
9. Uczniowie prezentują pracę w kolejności wykonywania.
10. Grupa wspólnie z nauczycielem dokonuje oceny prac i zaangażowania w nią
poszczególnych członków grupy.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze wiadomości na temat: Zasady pielęgnacji nawierzchni bitumicznych
w Europie. Na podstawie zgromadzonych informacji, zapisz w notatniku różnice i cechy
wspólne tych zasad w Polsce i Europie.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadzÄ…ca & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
Modułowy program nauczania: Mechanik maszyn i urządzeń drogowych 833[01]
Moduł: Technologia robót drogowo - mostowych 833[01].Z2
Jednostka modułowa: Wykonywanie i odnawianie nawierzchni bitumicznych
833[01].Z2.03
Temat: Wykonywanie odnowy nawierzchni.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności wykonania odnowy nawierzchni.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- przygotować stanowisko pracy zgodnie z przepisami bhp,
- dobrać maszyny, urządzenia i sprzęt do wykonania odnowy nie wymagające dodatkowych
uprawnień,
- dobrać rodzaj mieszanki,
- wykonać odnowę nawierzchni,
- skontrolować swoją pracę,
- zaprezentować wykonaną pracę.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna,
- grupowa.
Czas: 3 godziny dydaktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- przygotowana przez nauczyciela nawierzchnia,
- mieszanki bitumiczne,
- maszyny, sprzęt i urządzenia do robót nawierzchniowych.
Przebieg zajęć:
Zadanie dla ucznia
Wykonaj odnowÄ™ nawierzchni.
FAZA WSTPNA
Czynności organizacyjno-porządkowe, podanie tematu zajęć.
FAZA WAAÅšCIWA
INFORMACJE
1. Jakie zadania musi spełniać odnowa nawierzchni?
2. Jakie materiały są potrzebne do wykonania odnowy nawierzchni?
3. Jakie maszyny, sprzęt i urządzenia do robót nawierzchniowych?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
PLANOWANIE
1. Określ rodzaj nawierzchni.
2. Określ rodzaj odnowy jaką wykonasz.
3. Zaplanuj materiały, którymi powinna być wykonana odnowa nawierzchni.
4. Zaplanuj maszyny, sprzęt i urządzenia do wykonania odnowy.
5. Zaplanuj sposób sprawdzenia czy poprawnie została wykonana odnowa.
UZGODNIENIE
1. Omów wszystkie punkty z fazy planowania z nauczycielem.
2. OdnieÅ› siÄ™ do uwag i propozycji nauczyciela.
WYKONANIE
1. Przeczytaj dokładnie treść ćwiczenia.
2. Przeanalizuj rodzaj nawierzchni przygotowanej przez nauczyciela.
3. Dobierz rodzaj odnowy dla przygotowanej nawierzchni.
4. Zorganizuj stanowisko pracy.
5. Dobierz odpowiedni rodzaj mieszanki.
6. Dobierz maszyny, sprzęt i urządzenia do wykonania odnowy, nie wymagające
dodatkowych uprawnień.
7. Wykonaj odnowÄ™.
8. Sprawdz czy wykonałeś ją prawidłowo.
9. Zwróć uwagę na estetykę i dokładność twojej pracy.
10. uporzÄ…dkuj i zlikwiduj stanowisko pracy.
11. Przygotuj siÄ™ do zaprezentowania swojej pracy.
SPRAWDZANIE
1. Czy przeczytałeś treść ćwiczenia?
2. Czy prawidłowo przeanalizowałeś przygotowaną nawierzchnię?
3. Czy prawidłowo wykonałeś odnowę?
4. Czy dobrze dobrałeś materiały i sprzęt do wykonania odnowy?
5. Czy dobrze skontrolowałeś swoją pracę?
ANALIZA
Uczniowie wskazują, które etapy ćwiczenia sprawiły im najwięcej trudności. Nauczyciel
podsumowuje całe ćwiczenie, określa jakie nowe umiejętności zostały wykształcone, jakie
wystąpiły nieprawidłowości i jakich unikać w przyszłości.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
FAZA KOCCOWA
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze wiadomości na temat: Zasady wykonywania odnowy nawierzchni
bitumicznych w Europie. Na podstawie zgromadzonych informacji napisz na ten temat referat.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć, trudności podczas
realizowania zadania i zdobytych umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
5. ĆWICZENIA
5.1. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska podczas
wykonywania i odnawiania nawierzchni bitumicznych
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Spośród przygotowanej odzieży ochronnej i sprzętu ochrony indywidualnej, wybierz tylko
te, które należy używać podczas wykonywania nawierzchni bitumicznej. Opisz w notatniku
wybraną odzież i sprzęt oraz wyjaśnij ich funkcje ochronne. Zaprezentuj.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować przepisy dotyczące bezpiecznego wykonywania nawierzchni bitumicznych,
2) obejrzeć dokładnie przygotowaną odzież ochronną oraz sprzęt ochrony indywidualnej,
3) wybrać tylko te, które spełniają warunki zadania,
4) wykonać notatkę zgodnie z poleceniem zawartym w treści ćwiczenia,
5) zaprezentować swoją pracę.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 przygotowana odzież ochronna i sprzęt ochrony indywidualnej,
 zbiór przepisów dotyczących bezpiecznego wykonywania nawierzchni bitumicznych,
 przybory do pisania,
 notatnik,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ćwiczenie 2
Wykonaj i zaprezentuj planszę, która będzie zawierała informacje rysunkowe  jakie
zasady bezpiecznej pracy muszą być przestrzegane podczas wykonywania i odnawiania
nawierzchni bitumicznych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Uczeń powinien:
1) przeczytać przepisy zawarte w zbiorze przepisów dotyczące bezpieczeństwa i higieny
pracy,
2) wybrać zasady bezpiecznej pracy, jakie muszą być przestrzegane podczas wykonywania
i odnawiania nawierzchni bitumicznych,
3) wykonać planszę zawierającą warunki ćwiczenia,
4) zaprezentować swoją pracę.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zbiór przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
 materiały i przybory potrzebne do wykonania planszy,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania
i odnawiania nawierzchni bitumicznych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
5.2. Technologie wykonywania nawierzchni bitumicznych
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Z przygotowanych przez nauczyciela materiałów budowlanych, wybierz te, które nadają
się do wykonania nawierzchni bitumicznych. Zapisz ich nazwy w notatniku. Określ zasady
magazynowania i transportowania wybranych materiałów.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wybrać z przygotowanych materiałów budowlanych te, które spełniają warunki zadania,
2) zapisać w notatniku nazwy wybranych materiałów,
3) zapisać obok wybranego materiału, zasady jego magazynowania i transportu,
4) zaprezentować efekty swojej pracy na forum grupy,
5) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia pod względem spełnienia założeń ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- przygotowane przez nauczyciela materiały budowlane,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca nawierzchni z mas mineralno-bitumicznych.
Ćwiczenie 2
Na podstawie dokumentacji drogowej, określ ilości i rodzaje warstw drogi. Sporządz
pisemną notatkę z wykonanego ćwiczenia.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację drogową wybranego odcinka drogi,
2) określić ilości i rodzaje warstw drogi na podstawie przygotowanej dokumentacji,
3) narysować w notatniku schemat warstw drogi,
4) opisać każdą z warstw w notatniku,
5) skonsultować z nauczycielem wykonany schemat i opis drogi,
6) poprawić ewentualne błędy,
7) zaprezentować wykonany schemat na forum grupy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- dokumentacja drogowa,
- notatnik,
- przybory do pisania i rysowania,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca technologii wykonywania nawierzchni bitumicznych.
Ćwiczenie 3
Z przygotowanych przez nauczyciela kartek zawierajÄ…cych nazwy nawierzchni z mas
mineralno-bitumicznych, wylosuj jednÄ… kartkÄ™. Dla wylosowanej nawierzchni wykonaj planszÄ™
obrazujÄ…cÄ… warunki techniczne odbioru nawierzchni nowo wybudowanej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wylosować jedną kartkę z nazwą nawierzchni z mas mineralno-bitumicznych,
2) odszukać w instrukcji warunki techniczne dla wylosowanej nawierzchni, które obowiązują
po zakończeniu budowy,
3) wykonać planszę spełniającą warunki zadania,
4) zaprezentować efekty swojej pracy na forum grupy,
5) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia pod względem spełnienia założeń ćwiczenia
i estetyki.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- przybory do pisania,
- notatnik,
- przybory potrzebne do wykonania tablicy,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca nawierzchni z mas mineralno-bitumicznych.
Ćwiczenie 4
Odszukaj w literaturze z rozdziału 7 dotyczącej technologii wykonywania nawierzchni
bitumicznych, schematy różnych procesów technologicznych wytwarzania mas bitumicznych.
Przeanalizuj je i sporządz pisemną notatkę dotyczącą tych procesów. Ćwiczenie wykonaj
wspólnie z kolegą.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) odszukać schematy różnych procesów technologicznych wytwarzania mas bitumicznych,
2) przeanalizować schematy różnych procesów technologicznych wytwarzania mas
bitumicznych,
3) zapisać w notatniku wady i zalety każdego z procesów technologicznych,
4) wybrać wspólnie z kolegą jeden ze schematów,
5) zaprezentować wybrany schemat na forum grupy.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- notatnik,
- przybory do pisania i rysowania,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca technologii wykonywania nawierzchni bitumicznych.
Ćwiczenie 5
Określ warunki pogodowe, jakie muszą być spełnione w czasie wykonywania warstw
bitumicznych. Opisz je w notatniku.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) odszukać warunki pogodowe jaki muszą być spełnione podczas wykonywania warstw
bitumicznych,
2) zapisać w notatniku odszukane warunki,
3) zaprezentować efekty swojej pracy na forum grupy,
4) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia pod względem spełnienia założeń ćwiczenia
i estetyki.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca nawierzchni z mas mineralno-bitumicznych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Ćwiczenie 6
Wykonaj fragment nawierzchni bitumicznej na przygotowanym przez nauczyciela podłożu.
Wykonaj pielęgnację tej nawierzchni, w zależności od temperatury panującej na zewnątrz.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) wykonać fragment nawierzchni bitumicznej na przygotowanym przez nauczyciela podłożu
wykorzystując normy i instrukcje w zakresie wykonania robót,
3) wykorzystać do wykonania nawierzchni mieszankę i sprzęt przygotowany przez
nauczyciela,
4) pielęgnować nawierzchnię bitumiczną zgodnie z obowiązującymi zasadami opisanymi
w notatniku,
5) uporządkować i zlikwidować stanowisko pracy,
6) zaprezentować efekty swojej pracy na forum grupy,
7) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia pod względem spełnienia założeń ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- normy i instrukcje w zakresie wykonawstwa robót drogowych,
- przygotowane podłoże,
- przygotowane materiały i sprzęt do wykonania nawierzchni bitumicznej,
- przygotowane materiały i sprzęt do pielęgnacji nawierzchni w różnych porach roku,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca nawierzchni bitumicznych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
5.3. Technologie odnowy nawierzchni bitumicznych
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Na podstawie dokumentacji wybranego odcinka drogi, określ rodzaj napraw, które należy
na niej wykonać i wykonaj je. Dobierz rodzaj technologii do zakresu robót dla 100 m odcinka
drogi. Wnioski zapisz do notatnika.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację drogową wybranego odcinka drogi,
2) zapisać w notatniku, jakie naprawy należy wykonać dla wybranej drogi,
3) dobrać rodzaj technologii dla poszczególnych napraw i zapisać w notatniku,
4) opisać w notatniku, jakie materiały i narzędzia będą potrzebne do realizacji wybranych
technologii,
5) przygotować stanowisko do realizacji wybranych technologii,
6) skonsultować z nauczycielem wybrane technologie oraz materiały i narzędzia,
7) wykonać określone naprawy wykorzystując wybrane technologie dla 100 m odcinka drogi,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
9) dokonać oceny ćwiczenia pod względem poprawności wykonania napraw nawierzchni.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 notatnik,
 przybory do pisania,
 dokumentacja drogowa 100 m odcinka drogi,
 materiały i narzędzia do wykonania napraw nawierzchni różnymi technologiami,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca technologii odnowy nawierzchni asfaltowych.
Ćwiczenie 2
Oblicz ilość mieszanki bitumicznej na podstawie receptury, potrzebnej do wykonania
likwidacji wybojów w nawierzchni drogi o parametrach określonych w dokumentacji
drogowej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację drogową wybranego odcinka drogi,
2) obliczyć w notatniku wielkość wyboju,
3) wybrać recepturę do wykonania mieszanki bitumicznej uwzględniając treść ćwiczenia,
4) skonsultować z nauczycielem wybór receptury,
5) obliczyć ilość mieszanki bitumicznej na podstawie wybranej receptury,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
7) dokonać oceny ćwiczenia pod względem poprawności obliczeń mieszanki.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 notatnik,
 przybory do pisania,
 kalkulator,
 dokumentacja drogowa,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca technologii odnowy nawierzchni bitumicznych.
Ćwiczenie 3
Przygotuj ręcznie 0,25 m3 mieszanki według wybranej przez Ciebie receptury.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować różne receptury wykonywania mieszanek bitumicznych,
2) wybrać recepturę do przygotowania ręcznego 0,25 m3 mieszanki,
3) zapisać recepturę w notatniku,
4) obliczyć według receptury ilość materiałów potrzebnych do wykonania określonej ilości
mieszanki,
5) przygotować ręcznie 0,25 m3 mieszanki według wybranej receptury,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
7) dokonać oceny ćwiczenia pod względem poprawności przygotowania określonej ilości
mieszanki.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
Åšrodki dydaktyczne:
 kalkulator,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 materiały i sprzęt do przygotowania mieszanki według wybranej receptury,
 receptury przygotowywania mieszanek bitumicznych,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca materiałów do wykonywania nawierzchni drogowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
5.4. Cienkie warstwy
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Po obejrzeniu filmu na temat nawierzchni drogowych, wypisz w notatniku, w jaki sposób
została ułożona cienka warstwa ścieralna.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obejrzeć film dydaktyczny  ,,Nawierzchnie drogowe ,
2) wypisać w notatniku wszystkie etapy układania cienkich warstw ścieralnych,
3) opisać sposób wykonania każdego etapu,
4) przeanalizować wspólnie z nauczycielem wykonanie ćwiczenia,
5) dokonać poprawienia błędów,
6) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Åšrodki dydaktyczne:
- film dydaktyczny   Nawierzchnie drogowe ,
- notatnik,
- zestaw do wyświetlania filmów,
- przybory do pisania.
Ćwiczenie 2
Na podstawie przygotowanej przez nauczyciela dokumentacji drogowej, dobierz rodzaj
cienkiej warstwy nawierzchni.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dokumentację drogową przygotowaną przez nauczyciela,
2) dobrać rodzaj cienkiej warstwy do nawierzchni,
3) uzasadnić pisemnie wybór warstwy,
4) skonsultować z nauczycielem wybór nawierzchni,
5) zapisać spostrzeżenia dotyczące wybranej warstwy w notatniku,
6) zaprezentować efekty swojej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Åšrodki dydaktyczne:
- dokumentacja drogowa,
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca cienkich warstw nawierzchni.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
5.5. Maszyny do robót nawierzchniowych
5.5.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Po obejrzeniu filmu na temat wykonywania nawierzchni drogowych, odszukaj spośród
zaprezentowanych modele maszyn, urządzeń i sprzętu do robót nawierzchniowych. Opisz
w notatniku ich główne części i elementy robocze. Zapoznaj się z instrukcjami obsługi i wypisz
w notatniku, które z nich nie wymagają dodatkowych uprawnień.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obejrzeć film dydaktyczny  ,,Wykonywanie nawierzchni drogowych ,
2) wypisać w notatniku wszystkie maszyny, urządzenia i sprzęt, które zapamiętałeś z filmu,
3) odszukać spośród zaprezentowanych modele maszyn, urządzeń i sprzętu do robót
nawierzchniowych,
4) opisać ich główne części oraz elementy robocze,
5) zapoznać się z instrukcjami obsługi,
6) zapisać w notatniku, które z nich nie wymagają dodatkowych uprawnień,
7) przeanalizować wspólnie z nauczycielem wykonanie ćwiczenie,
8) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- film dydaktyczny   Wykonywanie nawierzchni drogowych ,
- zestaw do wyświetlania filmów,
- notatnik,
- przybory do pisania,
- modele maszyn, urządzeń i sprzętu do robót drogowych,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca maszyn, urządzeń i sprzętu do robót nawierzchni.
Ćwiczenie 2
Posłuż się przygotowanymi mieszankami bitumicznymi oraz maszynami, urządzeniami
i sprzętem nie wymagającym dodatkowych uprawnień.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować rodzaj nawierzchni przygotowanej przez nauczyciela,
2) przygotować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) dobrać rodzaj odnowy dla przygotowanej nawierzchni,
4) skonsultować z nauczycielem wybór odnowy,
5) dobrać rodzaj przygotowanej mieszanki,
6) skonsultować z nauczycielem wybór mieszanki,
7) dobrać maszyny, urządzenia i sprzęt do wykonania odnowy nie wymagające dodatkowych
uprawnień,
8) skonsultować z nauczycielem wybór maszyn, urządzeń i sprzętu do wykonania odnowy,
9) wykonać odnowę przygotowanej nawierzchni,
10) skontrolować jakość i prawidłowość wykonanych siebie robót,
11) uprzątnąć stanowisko pracy,
12) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- przygotowana przez nauczyciela nawierzchnia,
- mieszanki bitumiczne,
- maszyny, urządzenia i sprzęt do robót nawierzchniowych,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca odnowy nawierzchni bitumicznych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
5.6. Maszyny do robót utrzymaniowych
5.6.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wśród przygotowanych modeli i schematów odszukaj maszyny do robót utrzymaniowych.
Zapisz w notatniku: ich nazwy, sposób pracy oraz zasady obsługi i napraw. Dopasuj rodzaj
robót utrzymaniowych do poszczególnych maszyn. Sprawdz, które z maszyn nie wymagają
dodatkowych uprawnień.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) odszukać wśród przygotowanych modeli i schematów maszyn do robót utrzymaniowych,
2) opisać w notatniku ich nazwy,
3) opisać w notatniku ich sposób pracy,
4) zapisać w notatniku zasady obsługi i napraw,
5) zapisać obok każdej maszyny do jakich robót utrzymaniowych ją wykorzystujemy,
6) zapisać obok charakterystyki każdej maszyny, czy trzeba mieć dodatkowe uprawnienia
i jakie, aby je obsługiwać,
7) skonsultować z nauczycielem wykonane ćwiczenie,
8) poprawić ewentualne błędy,
9) zaprezentować wykonane ćwiczenie na forum grupy.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- modele i schematy maszyn do robót utrzymaniowych,
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca maszyn do robót utrzymaniowych.
Ćwiczenie 2
Wez udział w wyciczce na budowę, gdzie wykonywane są roboty utrzymaniowe. Napisz
sprawozdanie, które będzie zawierało następujące elementy:
- rodzaj prac drogowych utrzymaniowych,
- sposób zabezpieczania robót drogowych,
- rodzaj pracujÄ…cych tam maszyn,
- sposób ich pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) uczestniczyć w wycieczce na budowę (uwaga: w wycieczce ma uczestniczyć cała grupa),
2) zaobserwować rodzaj prac, sposób zabezpieczenia robót oraz rodzaje maszyn tam
pracujÄ…cych,
3) napisać sprawozdanie, w którym umieścisz wszystkie elementy zawarte w poleceniu
ćwiczenia,
4) zaprezentować efekty swojej pracy na forum grupy,
5) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia pod względem spełnienia założeń ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- przybory do pisania,
- notatnik lub kartka papieru,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca robót utrzymaniowych.
Ćwiczenie 3
Spośród kartek przygotowanych przez nauczyciela, na których zostały zapisane różne
rodzaje robót utrzymaniowych, wylosuj jedną. Dobierz sprzęt oraz materiały i wykonaj
wskazany rodzaj robót utrzymaniowych. Sprawdz, czy prawidłowo wykonałeś pracę.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wylosować jedną z kartek, na której zostały zapisane przez nauczyciela różne rodzaje
robót utrzymaniowych,
2) przygotować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) dobrać materiały do wykonania pracy,
4) dobrać sprzęt nie wymagający dodatkowych uprawnień do wykonania pracy,
5) wykonać pracę związaną z utrzymaniem dróg,
6) skontrolować jakość i prawidłowość wykonanej przez siebie roboty,
7) skonsultować z nauczycielem wykonane ćwiczenie,
8) poprawić ewentualne błędy,
9) uprzątnąć stanowisko pracy,
10) zaprezentować wykonane ćwiczenie na forum grupy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- kartki z przygotowanymi przez nauczyciela nazwami robót utrzymaniowych,
- materiały do poszczególnych robót utrzymaniowych,
- maszyny i sprzęt do robót utrzymaniowych,
- plac lub miejsce do wykonania robót utrzymaniowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
5.7. Zespoły do wytwarzania mieszanek mineralno-
bitumicznych
5.7.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Scharakteryzuj sposób działania i budowę zespołu do wytwarzania mieszanek mineralno-
bitumicznych o ruchu ciągłym.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) scharakteryzować budowę zespołu do wytwarzania mieszanek mineralno-bitumicznych
o ruchu ciągłym,
2) scharakteryzować w notatniku najważniejsze elementy budowy zespołu,
3) omówić sposób działania zespołu do wytwarzania mieszanek mineralno-bitumicznych
o ruchu ciągłym,
4) opisać w notatniku najważniejsze pojęcia,
5) przedstawić na forum grupy wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca zespołów do wytwarzania mieszanek mineralno-
bitumicznych.
Ćwiczenie 2
Scharakteryzuj sposób działania i budowę zespołu do wytwarzania mieszanek mineralno-
bitumicznych o ruchu cyklicznym.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) scharakteryzować budowę zespołu do wytwarzania mieszanek  mineralno-bitumicznych
o ruchu cyklicznym,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
2) opisać w notatniku najważniejsze elementy budowy,
3) scharakteryzować sposób działania zespołu do wytwarzania mieszanek mineralno-
bitumicznych o ruchu cyklicznym,
4) opisać w notatniku najważniejsze pojęcia związane z wytwarzaniem mieszanek
bitumiczno-mineralnych,
5) przedstawić na forum grupy wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca zespołów do wytwarzania mieszanek mineralno-
bitumicznych.
Ćwiczenie 3
Wez udział w wycieczce, na której zaobserwujesz pracę maszyn do recyklingu, a następnie
opisz w notatniku zestaw tych maszyn. Każdej maszynie z zestawu przyporządkuj
odpowiednie przeglądy. Zapisz, kiedy był przeprowadzony ostatni przegląd każdej z maszyn.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować materiał nauczania dotyczący zespołów do wytwarzania mieszanek
mineralno-bitumicznych,
2) uczestniczyć w wycieczce,
3) opisać w notatniku maszyny, które widziałeś na placu,
4) scharakteryzować sposób działania zestawu maszyn do recyklingu,
5) opisać w notatniku najważniejsze pojęcia związane z wytwarzaniem mieszanek mineralno-
bitumicznych,
6) sprawdzić w dokumentacji techniczno-ruchowej wybranych maszyn, kiedy i jakie miały
przeglÄ…dy,
7) przyporządkować każdej maszynie rodzaje przebytych przeglądów i zapisać w notatniku,
8) przedstawić na forum grupy wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca zespołów do wytwarzania mieszanek mineralno-
bitumicznych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
5.8. Maszyny do zagęszczania stosowane w robotach
nawierzchniowych
5.8.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Na modelu walca gładkiego, odszukaj jego główne podzespoły i opisz je w notatniku.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obejrzeć dokładnie model walca gładkiego,
2) odszukać główne podzespoły walca,
3) wypisać na kartce podzespoły walca,
4) opisać podzespoły w notatniku,
5) zaprezentować efekty swojej pracy na forum grupy,
6) ocenić wykonane ćwiczenie pod względem poprawności wykonania.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- model walca gładkiego,
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca maszyn do zagęszczania stosowanych w robotach
nawierzchniowych.
Ćwiczenie 2
Na podstawie przygotowanej przez nauczyciela dokumentacji drogowej, dobierz maszyny
do zagęszczania nawierzchni zamieszczonych w dokumentacji.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować przygotowaną dokumentację drogową,
2) przeanalizować dokumentację poszczególnych maszyn drogowych,
3) dobrać maszyny do zagęszczania nawierzchni wskazanej w dokumentacji,
4) zaprezentować efekty swojej pracy na forum grupy,
5) ocenić wykonane ćwiczenie pod względem poprawności wykonania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- dokumentacja drogowa przygotowana przez nauczyciela,
- dokumentacja maszyn drogowych,
- literatura z rozdziału 7 dotycząca maszyn do zagęszczania stosowanych w robotach
nawierzchniowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej ,,Wykonywanie i odnawianie
nawierzchni bitumicznych
Test składa się z 25 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1÷19 sÄ… z poziomu podstawowego,
- zadania 20÷25 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 12 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 15 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 23 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi : 1. a, 2. a, 3. d, 4. a, 5. d, 6. a, 7. d, 8. a, 9. b, 10. a, 11. d,
12. d, 13. c, 14. c, 15. d, 16. a, 17. d, 18. d, 19. b, 20. a, 21. a, 22. b, 23. c, 24. c,
25. b.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom
Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań
odpowiedz
Określić, czym nie należy gasić palącego się
1 B P a
lepiszcza
Określić, zadania ochrony przeciwpożarowej na
2 C P a
budowie
Określić, czym powinni wykazać się pracownicy
3 B P d
zatrudnieni do obsługi pojazdów
4 Określić rodzaj warstwy nawierzchni B P a
5 Określić miejsce sprzętu gaśniczego na budowie B P d
6 Sklasyfikować kruszywo według nowej normy A P a
7 Rozpoznać maszynę A P d
Określić, co należy zrobić z maszynami drogowymi
8 B P a
po skończonej pracy
9 Określić, rodzaj walca B P b
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
10 Rozpoznać maszynę B P a
Wskazać miejsce warstwy wiążącej w konstrukcji
11 A P d
drogi
12 Określić, kiedy wykonujemy warstwę odsączającą A P d
Określić w zależności od potrzeb jak klasyfikujemy
13 A P c
nawierzchniÄ™
14 Określić, miejsce składowania kruszywa B P c
Sklasyfikować lepiszcza ze względu na
15 B P d
pochodzenie
16 Określić, do jakich mieszanek należy asfalt lany B P a
Określić temperaturę powietrza, przy której nie
17 B P d
należy wykonywać napraw nawierzchni
Określić, co nie należy do napraw bieżących
18 B P d
nawierzchni
Określić czynności podczas wykonywania
19 C P b
nawierzchni bitumicznej
Dobrać grubość cienkiej warstwy ścieralnej
20 D PP a
,,na gorÄ…co
21 Dobrać materiał zalecany do cienkich warstw C PP a
Obliczyć, ilość potrzebnego piasku na wykonanie
22 C PP b
drogi
23 Obliczyć potrzebną ilość emulsji asfaltowej D PP c
Ustalić minimalną odległość odrzutu wirnika
24 D PP c
odśrodkowego w odśnieżarce
Dobrać masę walca gładkiego do zagęszczania mas
25 C PP b
bitumicznych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
4. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
5. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na
udzielanie odpowiedzi.
6. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
7. dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
8. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
9. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
10. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
11. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
12. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
13. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 25 zadań o różnym stopniu trudności. Są to zadania wielokrotnego wyboru.
5. Za każdą poprawną odpowiedz możesz uzyskać 1 punkt.
6. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi. Dla każdego zadania podane
są cztery możliwe odpowiedzi: a, b, c, d. Tylko jedna odpowiedz jest poprawna. Zaznacz
jÄ… znakiem X.
7. Staraj się wyraznie zaznaczać odpowiedzi. Jeżeli się pomylisz i błędnie zaznaczysz
odpowiedz, otocz ją kółkiem i zaznacz ponownie odpowiedz, którą uważasz za poprawną.
8. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
9. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie
zadania na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
10. Po rozwiązaniu testu sprawdz czy zaznaczyłeś wszystkie odpowiedzi na KARCIE
ODPOWIEDZI.
11. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 minut.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Palącego lepiszcza nie należy gasić
a) wodÄ….
b) piaskiem.
c) ziemiÄ….
d) gaśnicą.
2. Ochrona przeciwpożarowa na budowie obejmuje
a) zorganizowanie odpowiednich dróg ewakuacji.
b) przeszkolenie przy wprowadzaniu nowych maszyn.
c) przeszkolenie na określonym stanowisku pracy.
d) każdorazowe przeszkolenie przy zmianie stanowiska pracy.
3. Pracownicy zatrudnieni do obsługi pojazdów i ciężkich maszyn budowlanych muszą
udokumentować odpowiednią
a) wiedzÄ™ i praktykÄ™ zawodowÄ….
b) praktykę zawodową i wiadomości z zakresu bhp związane z kwalifikacjami.
c) wiedzę i praktykę zawodową oraz wiadomości z zakresu ochrony środowiska.
d) wiedzę i praktykę zawodową oraz wiadomości z zakresu bhp związane
z kwalifikacjami.
4. Zamieszczony rysunek przedstawia konstrukcjÄ™ nawierzchni. CyfrÄ… 1 oznaczono warstwÄ™
a) ścieralną.
b) wiążącą.
c) odcinajÄ…cÄ….
d) odsÄ…czajÄ…cÄ….
5. Na placu budowy sprzęt gaśniczy umieszcza się obok
a) kruszywa.
b) kruszywa i wody.
c) materiałów nasiąkliwych.
d) materiałów łatwopalnych.
6. Według nowej normy kruszywo dzielimy na: kruszywo
a) naturalne, sztuczne i z recyklingu.
b) naturalne, Å‚amane i z recyklingu.
c) Å‚amane i z recyklingu.
d) Å‚amane i sztuczne.
7. Zamieszczony rysunek przedstawia schemat
a) kosiarki.
b) malowarki.
c) rozsypywarki.
d) ścinarki poboczy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
8. Po skończonej pracy maszyny i urządzenia drogowe należy
a) niezwłocznie uprzątnąć.
b) pozostawić do końca tygodnia.
c) pozostawić do końca miesiąca.
d) sprzątnąć tylko wtedy gdy nakaże to majster.
9. Rysunek przedstawia schemat
a) walca nieogumionego.
b) walca ogumionego.
c) walca wibracyjnego.
d) walca wibracyjnego samojezdnego.
10. Rysunek przedstawia schemat
a) samochodu do ciśnieniowego mycia
przepustów.
b) malowarki samochodowej.
c) remontera drogowego.
d) skrapiarki.
11. Warstwa wiążąca jest to warstwa pośrednia pomiędzy warstwą
a) odcinającą a ścieralną.
b) odsączającą a ścieralną.
c) wyrównawczą a podbudową.
d) ścieralną a podbudową.
12. Warstwa odsączająca rozściełana jest tylko w przypadku gruntów
a) wilgotnych.
b) nasiÄ…kliwych.
c) przepuszczalnych.
d) nieprzepuszczalnych.
13. W zależności od potrzeb nawierzchnie sgrupyfikować można pod względem
a) odkształcalności, typu i rodzaju nawierzchni, wodoprzepuszczalności.
b) twardości, ilości lepiszcza, szczelności, typu i rodzaju nawierzchni.
c) odkształcalności, typu i rodzaju nawierzchni, szczelności.
d) twardości, ilości lepiszcza, typu i rodzaju nawierzchni.
14. Kruszywo może być składowane na placu o podłożu
a) żwirowym.
b) piaskowym.
c) utwardzonym.
d) nieutwardzonym.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
15. Lepiszcza bitumiczne w zależności od pochodzenia dzieli się na
a) naturalne i sztuczne.
b) naturalne i smołowe.
c) smołowe i bitumiczne.
d) asfaltowe i smołowe.
16. Asfalt lany należy do mieszanek
a) mineralno-asfaltowych.
b) asfaltowo-smołowych.
c) mineralno-siarkowych.
d) smołowo-siarkowych.
17. Napraw nawierzchni nie należy wykonywać gdy temperatura otoczenia spada poniżej
a) + 180 C.
b) + 150 C.
c) + 120 C.
d) + 100 C.
18. Do napraw bieżących nie należą naprawy nawierzchni
a) spękanych.
b) odkształconych.
c) z ubytkami.
d) popękanych.
19. Wykonywanie typowej dwuwarstwowej nawierzchni bitumicznej na przygotowanej
podbudowie składa się z
a) wykonania podbudowy, oczyszczenia podbudowy, rozłożenia i wyprofilowania
mieszanki, zagęszczenia mieszanki i zamknięcia nawierzchni.
b) oczyszczenia podbudowy, rozłożenia i wyprofilowania mieszanki, zagęszczenia
mieszanki i zamknięcia nawierzchni.
c) wykonania podbudowy, rozłożenia i wyprofilowania mieszanki, zagęszczenia
mieszanki i zamknięcia nawierzchni.
d) oczyszczenia podbudowy, wyprofilowania mieszanki, zagęszczenia mieszanki
i zamknięcia nawierzchni.
20. Cienka warstwa ścieralna ,,na gorąco jest warstwą ścieralną nawierzchni o grubości nie
większej niż
a) 3,5 cm.
b) 4,5 cm.
c) 5,5 cm.
d) 6,5 cm.
21. Do cienkich warstw zaleca siÄ™ stosowanie
a) betonu asfaltowego 0/6,3 mm, SMA 0/4 mm.
b) asfaltu betonowego 0/6,3 mm, SMA 0/4 mm.
c) mieszanki mineralno-asfaltowej o uziarnieniu ciągłym 0/6,3 mm.
d) mieszanki mineralno-smołowej o uziarnieniu ciągłym 0/6,3 mm.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
22. Na wykonanie 100 m2 bieżących drogi potrzeba przygotować 50 m3 piasku.
Na wykonanie drogi o wymiarach 50 m x 3,5 m potrzeba piasku
a) 50 m3.
b) 87,5 m3.
c) 175 m3.
d) 250 m3.
23. Na nawierzchnię drogi o wymiarach 2,5 m x 15 m należy wylać emulsję asfaltową
o grubości 1,5 cm. W tym celu należy przygotować emulsji asfaltowej
a) 1,5 m3.
b) 1,0 m3.
c) 0,6 m3.
d) 0,5 m3.
24. Wirnik odśrodkowy w odśnieżarce powinien mieć odległość odrzutu nie mniejszą niż
a) 1 m.
b) 5 m.
c) 15 m.
d) 51 m.
25. Do zagęszczania mas bitumicznych są stosowane walce gładkie trójwałowe lub
dwuwałowe o masie
a) 1÷6 t.
b) 6÷18 t.
c) 18÷25 t.
d) 25÷50 t.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Wykonywanie i odnawianie nawierzchni bitumicznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
22 a b c d
23 a b c d
24 a b c d
25 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej ,,Wykonywanie i odnawianie
nawierzchni bitumicznych
Test składa się z 25 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1÷19 sÄ… z poziomu podstawowego,
- zadania 20÷25 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 13 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 18 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 23 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi : 1. c, 2. a, 3. b, 4. c, 5. d, 6. c, 7. a, 8. c, 9. c, 10. a, 11. c,
12. a, 13. a, 14. b, 15. d, 16. b, 17. c, 18. a, 19. b, 20. a, 21. d, 22. b, 23. c, 24. a,
25. a
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1 Zdefiniować pojęcie recyklingu B P c
Określić rodzaj przepisów, które musi przejść
2 B P a
pracownik przed rozpoczęciem pracy
Określić, co nie obejmuje ochrona
3 C P b
przeciwpożarowa na budowie
4 Zdefiniować pojęcie konstrukcji nawierzchni A P c
5 Wskazać zadania oczyszczarki mechanicznej A P d
6 Określić, w co wyposażone są rozkładarki B P c
7 Określić zadania remontera drogowego B P a
Określić, rodzaj pracy kotłów produkcyjnych do
8 A P c
asfaltu lanego
9 Określić, jakimi maszynami nie zetniesz poboczy A P c
Wskazać cel wykonywania napraw kapitalnych
10 B P a
nawierzchni
11 Zdefiniować wypełniacz mieszany A P c
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
Określić, z jakich czynności składa się proces
12 technologiczny wykonywania powierzchniowego B P a
utrwaleń
Wskazać podstawowy wypełniacz do mieszanek
13 A P a
mineralno-bitumicznych
Wskazać mieszankę mineralno-bitumiczną, która
14 B P b
nie wymaga zagęszczenia
Wybrać walec wykorzystywany do ostatecznego
15 B P d
zagęszczenia mieszanek mineralno-bitumicznych
Określić, ile razy należy sprawdzić równość
16 nawierzchni w trakcie wymiany zniszczonej A P b
nawierzchni z betonu asfaltowego
Określić, co należy do zespołów roboczych
17 A P c
w rozkładarce
Określić, do czego służy zestaw maszyn pokazano
18 B P a
na rysunku
19 Rozpoznać element ścinarki poboczy B P b
20 Dobrać rodzaj asfaltu do określonej penetracji D PP a
Ocenić czas mieszania składników w zespole
21 D PP d
z mieszaniem okresowym.
22 Obliczyć ilość potrzebnego piasku. C PP b
Zaplanować terminy napraw głównych walców
23 C PP c
statycznych
Dobrać materiały stosowane do bardzo cienkich
24 D PP a
warstw
25 Dobrać elementy II warstwy konstrukcji drogi D PP a
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
4. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
5. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na
udzielanie odpowiedzi.
6. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
7. dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
8. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
9. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
10. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
11. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
12. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
13. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 25 zadań o różnym stopniu trudności. Są to zadania wielokrotnego wyboru.
5. Za każdą poprawną odpowiedz możesz uzyskać 1 punkt.
6. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi. Dla każdego zadania podane
są cztery możliwe odpowiedzi: a, b, c, d. Tylko jedna odpowiedz jest poprawna. Zaznacz
jÄ… znakiem X.
7. Staraj się wyraznie zaznaczać odpowiedzi. Jeżeli się pomylisz i błędnie zaznaczysz
odpowiedz, otocz ją kółkiem i zaznacz ponownie odpowiedz, którą uważasz za poprawną.
8. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
9. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie
zadania na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
10. Po rozwiązaniu testu sprawdz czy zaznaczyłeś wszystkie odpowiedzi na KARCIE
ODPOWIEDZI.
11. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 minut.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Recykling polega na
a) spulchnieniu lub zerwaniu warstwy bitumicznej, dodaniu nowych składników
i wymieszaniu.
b) zerwaniu warstwy bitumicznej, dodaniu nowych składników i wymieszaniu.
c) spulchnieniu lub zerwaniu warstwy bitumicznej i dodaniu nowych składników
i wymieszaniu.
d) spulchnieniu lub zerwaniu warstwy bitumicznej, dodaniu składników z innej
nawierzchni i wymieszaniu.
2. Każdy pracownik przed rozpoczęciem pracy powinien być przeszkolony w zakresie
przepisów
a) bhp.
b) urlopowych.
c) zdrowotnych.
d) ubezpieczeniowych.
3. Ochrona przeciwpożarowa na budowie nie obejmuje
a) umieszczania w odpowiednim miejscu instrukcji przeciwpożarowej.
b) przeszkolenia przy wprowadzaniu nowych maszyn i urządzeń.
c) przestrzeganiu przepisów organizacji placu budowy.
d) organizacji dróg ewakuacji.
4. Konstrukcja nawierzchni jest to warstwa lub zespół warstw ułożonych na podłożu
a) iłowym.
b) gliniastym.
c) gruntowym.
d) piaskowym.
5. Oczyszczarka mechaniczna służy do czyszczenia
a) nawierzchni z liści i innych zabrudzeń.
b) nawierzchni z błota, piasku i liści.
c) podbudowy z kurzu, pyłów i innych zabrudzeń.
d) podbudowy i warstw nawierzchni z piasku, błota, pyłów i innych zabrudzeń.
6. Prawie wszystkie produkowane rozkładarki wyposażone są w urządzenia automatycznej
a) regulacji prędkości.
b) regulacji napędów.
c) niwelacji.
d) sterowalności hydraulicznej.
7. Remonter drogowy jest maszynÄ… do napraw
a) czÄ…stkowych.
b) kapitalnych.
c) połowicznych.
d) odnowy całkowitej nawierzchni.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
8. Kotły produkcyjne do asfaltu lanego należą do maszyn o pracy
a) systematycznej.
b) monotonicznej.
c) cyklicznej.
d) czasowej.
9. Do ścinania poboczy nie użyjesz
a) równiarek.
b) Å‚adowarek.
c) koparek.
d) ścinarek poboczy.
10. Naprawy kapitalne mają za zadanie przywrócić nawierzchni jej
a) pierwotny stan techniczny.
b) pierwotny proces technologiczny.
c) wzmocniony stan techniczny.
d) wzmocniony proces technologiczny.
11. Wypełniacz mieszany jest to kruszywo wypełniające pochodzenia mineralnego
wymieszane z
a) wapniem.
b) lepiszczem.
c) wodorotlenkiem wapnia.
d) wodorotlenkiem magnezu.
12. Proces technologiczny wykonywania powierzchniowych utrwaleń składa się
z następujących czynności
a) oczyszczenia podbudowy lub nawierzchni, spryskania lepiszczem, rozsypywania
kruszywa, zagęszczenia i pielęgnacji.
b) spryskania lepiszczem, rozsypywania kruszywa, zagęszczenia i pielęgnacji.
c) rozsypywania kruszywa, zagęszczenia i pielęgnacji.
d) oczyszczenia podbudowy lub nawierzchni, spryskania lepiszczem i zagęszczenia.
13. Podstawowym wypełniaczem stosowanym do produkcji mieszanek mineralno-
bitumicznych jest
a) mÄ…czka wapienna.
b) mÄ…czka gumowa.
c) grunty pylaste.
d) popioły lotne.
14. Mieszanka mineralno-bitumiczna, która nie wymaga zagęszczenia to
a) SMA.
b) asfalt lany.
c) asfalt piaskowy.
d) asfalt bitumiczny.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
15. Do ostatecznego zagęszczenia mieszanek mineralno-bitumicznych należy użyć walca
a) kratowego.
b) ogumionego.
c) okołkowanego.
d) stalowego gładkiego.
16. W trakcie wymiany zniszczonej nawierzchni wykonanej z betonu asfaltowego, równość
nawierzchni należy sprawdzać (patrz: tabela poniżej) co najmniej
a) 2 razy na odcinku drogi długości 1 km.
b) 10 razy na odcinku drogi długości 1 km.
c) 10 razy na odcinku drogi o powierzchni 3000 m2.
d) 2 razy na każdym pasie o powierzchni 3000 m2.
Lp. Badana cecha Minimalna częstotliwość badań i pomiarów
1 szerokość warstwy 2 razy na odcinku długości 1 km
2 równość warstwy 10 razy na odcinku długości 1 km
3 spadki poprzeczne 10 razy na odcinku długości 1 km
4 grubość warstwy 2 próbki z każdego pasa o powierzchni do 3000 m2
5 wygląd warstwy ocena ciągła
17. Zespołami roboczymi w rozkładarce mieszanek mineralno-bitumicznych są
a) rama, ślimak i belka ubijająca.
b) ślimak i belka wibracyjna.
c) ślimak, belka ubijająca i belka wibracyjna.
d) belka wibracyjna, belka ubijajÄ…ca i niwelator.
18. Schemat przedstawia zestaw maszyn do
a) recyklingu.
b) wytwarzania mieszanek o ruchu ciągłym.
c) wytwarzania mieszanek o ruchu
cyklicznym.
d) wytwarzania kruszywa o ruchu ciągłym.
19. Rysunek przedstawia schemat ścinarki
poboczy. CyfrÄ… 2 oznaczono
a) frez ślimakowy.
b) przenośnik ślimakowy.
c) szczotka mechaniczna.
d) przenośnik taśmowy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
45
20. Asfalt o penetracji z przedziaÅ‚u 50÷70 to asfalt
a) drogowy 50/70.
b) drogowy 70/50.
c) naturalny 50/70.
d) naturalny 70/50.
21. Mieszanie składników w zespole z mieszaniem okresowym wynosi
a) 10÷20 s.
b) 20÷35 s.
c) 35÷45 s.
d) 45÷60 s.
22. Na wykonanie 100 m2 drogi potrzeba przygotować 60 m3 piasku. Na wykonanie drogi
o wymiarach 40 m x 3,5 m potrzeba piasku
a) 50 m3.
b) 84 m3.
c) 168 m3.
d) 230 m3.
23. Naprawy główne walców statycznych gładkich powinny odbywać się co
a) 1200 h.
b) 2400 h.
c) 3600 h.
d) 4800 h.
24. Do bardzo cienkich warstw zaleca siÄ™ stosowanie
a) betonu asfaltowego 0/6,3 mm, SMA 0/4 mm.
b) asfaltu betonowego 0/6,3 mm, SMA 0/4 mm.
c) mieszanki mineralno-asfaltowej o uziarnieniu ciągłym 0/6,3 mm.
d) mieszanki mineralno-smołowej o uziarnieniu ciągłym 0/6,3 mm.
25. Rysunek przedstawia konstrukcję nawierzchni. W skład II wchodzą warstwy
a) górna i dolna podbudowa.
b) odsączająca i ścieralna.
c) ścieralna, wiążąca i wyrównawcza.
d) ścieralna, wiążąca i odcinająca.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
46
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Wykonywanie i odnawianie nawierzchni bitumicznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr.
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
22 a b c d
23 a b c d
24 a b c d
25 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
47
7. LITERATURA
1. Kukiełka J.: Drogi, ulice i węzły. Wyższa Szkoła Inżynierska, Lublin 1975
2. Mirski J.: Organizacja budowy. WSiP, Warszawa 1999
3. Rolla S.: Budowa dróg cz. 2. WSiP, Warszawa 1993
4. Sawicki E.: Technologia robót w budownictwie drogowym. cz. 1. WSiP, Warszawa 1996
5. Sawicki E.: Technologia robót w budownictwie drogowym. cz. 2. WSiP, Warszawa 1996
6. Sawicki E.: Technologia robót w budownictwie drogowym. cz. 3. WSiP, Warszawa 1996
7. Skaldowski E. Bitumiczne roboty nawierzchniowe. WKiA, Warszawa 1980
8. Wojciechowski L.: Dokumentacja techniczna. cz. 1. WSiP, Warszawa 2000
9. Wytyczne do projektowania dróg
10. OST (Ogólna Specyfikacja Techniczna Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych)
11. Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni
Literatura metodyczna:
1. Francuz W.: Dydaktyka przedmiotów zawodowych. Politechnika Krakowska 1993
2. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia zawodowego. BKKK, Warszawa 1997
3. Ornatowski T.: Praktyczna nauka zawodu ITeE, Radom 2000
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
48


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 03 u
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 04 u
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] o1 03 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 01 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 01 u
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 05 u
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] o1 03 u
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 04 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z1 03 u
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 02 u
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 02 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z1 03 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z2 05 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] o1 04 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z1 01 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] o1 02 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] o1 01 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z3 02 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] z3 01 u

więcej podobnych podstron