Ochrona zabytków w planowaniu przestrzennym


analizy i materiały
analizy i materiały " kurier konserwatorski 1 2008
Ochrona zabytków
w planowaniu
przestrzennym*
Jolanta Welc-Jędrzejewska
Obowiązująca ustawa o ochronie zabytków i opie- niu. Można zatem stwierdzić, że plan zagospodaro-
ce nad zabytkami w art. 4 ustanawia cztery formy wania przestrzennego jest aktem świadomego kształ-
ochrony zabytków. Wśród nich wymienia  ustalenia towania krajobrazu kulturowego. Analiza istniejącej
ochrony w miejscowym planie zagospodarowania praktyki konserwatorskiej wskazuje, że planowanie
przestrzennego . Także ustawa o planowaniu i zago- przestrzenne, a szczególnie studia uwarunkowań
spodarowaniu przestrzennym w art. 1 stanowi, że i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz
w planowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłasz- miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
cza (& ) wymagania ochrony dziedzictwa kulturowe- nie są narzędziami dostatecznie wykorzystywanymi
go i zabytków (& ). W związku z tym należy zwrócić w celu ochrony środowiska kulturowego.
uwagę na kwestię ochrony dziedzictwa kulturowego
w planowaniu przestrzennym. Tematem niniejszych Jest to sytuacja wynikająca z:
rozważań będą więc działania konserwatorskie na " formy i zakresu wniosków konserwatorskich formu-
etapie powstawania dokumentów planistycznych łowanych do opracowań planistycznych (studium
sporządzanych na poziomie gminy, w tym miejsco- uwarunkowań i kierunków zagospodarowania prze-
wych planów zagospodarowania przestrzennego, strzennego gmin, miejscowych planów zagospoda-
które są aktami prawa miejscowego. rowania przestrzennego gmin) na etapie przystąpie-
nia do ich sporządzenia,
Celem planowania przestrzennego jest zorganizo- " niewystarczających umiejętności i znajomości
wanie struktury określonego obszaru w taki sposób, specyfiki środowiska kulturowego oraz zasad jego
aby życie człowieka jako jednostki i życie społeczeń- ochrony przez projektantów planów miejscowych,
stwa jako zbiorowości mogło rozwijać się w jak najdo- " zapisów obowiązujących ustaw o planowaniu i zago-
godniejszych warunkach. Planowanie przestrzenne spodarowaniu przestrzennym, o ochronie zabytków
polega na wyborze elementów materialnych struktu- i opiece nad zabytkami oraz innych ustaw uwzględ-
ry przestrzennej, odpowiednim rozmieszczeniu ich nianych przy sporządzaniu opracowań planistycz-
na planowanym obszarze i ich wzajemnym powiąza- nych.
* przyp. red. ctwa kulturowego w miejscowych planach zagospodarowania
Zarządzeniem Dyrektora Krajowego Ośrodka Badań i Doku- przestrzennego. W skład zespołu wchodzą: mgr inż. arch.
mentacji Zabytków nr 15/08 z dnia 3.04.2008 r. powołano Jolanta Welc-Jędrzejewska  ROBiDZ w Aodzi, dr inż. arch.
zespół roboczy ds. miejscowych planów zagospodarowania Beata Makowska  ROBiDZ w Szczecinie, mgr inż. arch. Ewa
przestrzennego. Przedmiotem jego działania jest wypra- Stieler  Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku,
cowanie formy i zakresu wniosków konserwatorskich do mgr Ewa Kulesza-Szerniewicz  Wojewódzki Urząd Ochrony
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Zabytków w Szczecinie, mgr Elżbieta Jagielska  KOBiDZ.
przestrzennego gminy oraz do miejscowych planów zago- Zgodnie z harmonogramem prac zespołu termin opracowa-
spodarowania przestrzennego, jakie powinien organom nia pierwszego i drugiego etapu prac, tj. ramowych propo-
sporzadzającym te opracowania planistyczne przekazać wo- zycji treści (wzorca) wniosków do studium oraz wniosków
jewódzki konserwator zabytków. Następnie przygotowanie do planów miejscowch przewidziano na koniec grudnia b.r.
poradnika metodycznego - instrucji formułującej zasady Zakończenie prac związanych z opracowaniem poradnika
i wytyczne do opracowania problematyki ochrony dziedzi- metodycznego planowane jest we wrześniu 2009 r.
5
analizy i materiały
Prace przy sporządzaniu planów zagospodarowa- i krajobrazowych, które należy chronić i zachować
nia przestrzennego obejmują zasadniczo trzy fazy: dla przyszłych pokoleń, oraz doprowadzenie do twór-
" przeprowadzenie studiów  analiza, czego nawiązania do tradycji historycznych obszaru.
" wyciagnięcie wniosków ze studiów  synteza, Problematyka studiów do wymienionych opracowań
" sporządzenie planu. powinna być ustalana indywidualnie w odniesieniu
do każdego obszaru i w zależności od jego specyfiki
Z teorii i praktyki projektowej wynika, że sporzą- powinna być ograniczana lub uzupełniana dodatko-
dzenie studium uwarunkowań i kierunków zagospo- wymi elementami.
darowania przestrzennego gminy oraz miejscowego Część tekstowa studiów historycznych powinna
planu zagospodarowania przestrzennego musi po- być opracowywana m.in. na podstawie:
przedzić rozpoznanie wszystkich elementów two- " wniosków i wytycznych wojewódzkiego konserwa-
rzących strukturę obszaru stanowiącego przedmiot tora zabytków,
planu. Rozpoznanie dotyczy środowiska i działal- " materiałów archiwalnych (w tym kartograficznych
ności człowieka w tym środowisku, ujawniającej się i ikonograficznych),
w funkcjach pracy, mieszkania i wypoczynku. Wyko- " informacji pozyskanych w trakcie prac inwentaryza-
nywane przez autorów projektów omawianych opra- cyjnych (inwentaryzacja urbanistyczna i architekto-
cowań planistycznych studia są podstawą planowa- niczna),
nia. Powinny być opracowywane rzetelnie, wnikliwie " wniosków z problematyk analizowanych na plan-
i kompleksowo w zakresie czterech wyodrębnionych szach graficznych,
działów: " dostępnej literatury dotyczącej obszaru i zasobów
1. Studia dotyczące obszaru planowania muzealnych.
" historyczne (archeologia, historia, zabytki),
" geograficzne, geologiczne (podłoże, bogactwa mi- Część graficzna studiów historycznych powinna
neralne), gleboznawcze (wartość gleb, klasyfikacja), obejmować:
morfologiczne (rzezba terenu, hipsometria), hy- " analizy chronologii rozwoju przestrzennego obszaru,
drograficzne (stosunki wodne), meteorologiczne " analizy historycznych przemian układu przestrzen-
i klimatyczne, fauny i flory, krajobrazu, warunków nego obszaru, w tym przemian własnościowych,
zdrowotnych (sanitarnohigieniczne), wyposażenia " analizy zasobu środowiska kulturowego (obiekty
technicznego, użytkowania terenu. i obszary), formy jego ochrony, funkcji obiektów
2. Studia demograficzno-gospodarczo-społeczne i obszarów,
" demograficzne (problemy ludnościowe), ekonomicz- " charakterystykę głównych elementów kompozycji
ne (możliwości produkcyjne), socjologiczne, miejsc (podstawowe ciągi komunikacyjne, obiekty i zespo-
pracy, mieszkalnictwa (gęstość zaludnienia, typy), ły organizujące sylwetę, główne wnętrza układu),
dotyczące infrastruktury społecznej. " ocenę struktury przestrzennej obszaru,
3. Studia dotyczące wypoczynku mieszkańców " waloryzację zasobu,
" zieleni publicznej (parki, zieleńce, promenady), zie- " ocenę wartości przestrzenno-krajobrazowych (syl-
leni specjalnej (ulicznej, izolacyjnej, dydaktycznej), wety, dominanty, elementy dysharmonizujące itp.),
terenów gospodarki rolnej i leśnej (ogrody, sady, rola, " ocenę zachowanych wartości kulturowych obszaru,
lasy), terenów rekreacyjnych. " wnioski i postulaty konserwatorskie do opracowa-
4. Studia komunikacji i transportu nia planistycznego:
" komunikacji drogowej, komunikacji kolejowej, ko- " strefy ochrony konserwatorskiej,
munikacji miejskiej, transportu zbiorowego w mie- " obiekty i zespoły do bezwzględnego zachowania,
ście, ruchu pieszego. " rygory konserwatorskie w zakresie sposobu użyt-
Każdy problem powinien być zbadany i naświetlo- kowania, struktury przestrzennej, gabarytu, linii
ny możliwie wszechstronnie. Niedocenianie studiów rozgraniczających itp.,
lub pochopne wyciąganie wniosków skutkuje niewłaś- " elementy układu przestrzennego o wartościach
ciwymi decyzjami planistycznymi, uciążliwościami estetycznych i krajobrazowych do zachowania,
w użytkowaniu obszaru lub dewastacją krajobrazu. " obiekty dysharmonizujące do likwidacji itp.
Studia historyczne powinny poprzedzać właściwe Szczególnie istotne jest więc wypracowanie for-
prace projektowe przy sporządzaniu opracowań pla- my i zakresu leżących po stronie służb konserwator-
nistycznych, w tym wykonywanych na poziomie gmi- skich, ustawowo wymaganych, wniosków  wytycz-
ny. Ich efektem powinno być wydobycie zabytkowych nych konserwatorskich do studium uwarunkowań
wartości architektonicznych oraz urbanistycznych i kierunków zagospodarowania przestrzennego
6
analizy i materiały
analizy i materiały " kurier konserwatorski 1 2008
gminy i miejscowego planu zagospodarowania prze- tora zabytków w procesie wydawania pozwoleń na
strzennego, odnoszących się do zasobu i ochrony śro- pracę przy obiekcie zabytkowym. Jednocześnie jedna
dowiska kulturowego oraz potencjalnej, dopuszczonej z wielu funkcji pełnionych przez plan  funkcja in-
planem, działalności inwestycyjnej na analizowanym formacyjna  wymaga, by zaistniały w świadomości
obszarze. Przy tym wydaje się istotne, by wnioski użytkowników planu miejscowego wartość i znacze-
konserwatorskie do wymienionych opracowań plani- nie tych obiektów dla obszaru i jego środowiska kul-
stycznych były formułowane w sposób uniemożliwia- turowego oraz potrzeba właściwego kształtowania
jący dowolną ich interpretację, ocenę, wybór czy do- obszaru sąsiadującego z zabytkiem czy związanych
puszczający ich uznaniowość. Ich celem powinno być z nim stref krajobrazu kulturowego.
także umożliwienie samorządom gminnym realizacji Wobec przyjętej przez projektantów planów miej-
ustawowego obowiązku wprowadzenia do opracowań scowych metody tworzenia standardów w postaci
planistycznych ochrony wartości zabytkowych obiek- opracowywania definicji pojęć użytych w zapisach
tów i obszarów w zakresie wymaganym dla właściwej planu wydaje się właściwe wpisywanie w treść wnio-
kondycji i funkcjonowania środowiska kulturowego sków konserwatorskich do miejscowych planów zago-
na obszarze objętym granicami opracowania. spodarowania przestrzennego definicji określeń doty-
Opracowane w formie graficznej i tekstowej czących ochrony środowiska kulturowego i zabytków
wnioski (wytyczne konserwatorskie) powinny jedno-  indywidualnie dla poszczególnych terenów objętych
znacznie określać obiekty i obszary chronione oraz granicami sporządzanych planów.
wymagania dotyczące zakresu i zasad ich ochrony Podczas formułowania wniosków do miejscowego
oraz kształtowania ich otoczenia. planu zagospodarowania przestrzennego trzeba mieć
Opracowanie i wydanie jednoznacznych, o skoń- świadomość, że mimo braku formalnego zhierarchi-
czonej formie wniosków konserwatorskich umożliwia zowania opracowań planistycznych zapisy ustawy
także wykorzystanie ich przez wojewódzkiego kon- o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
serwatora zabytków jako argumentu w przypadku zobowiązują organy sporządzające opracowania pla-
odmowy uzgodnienia lub negatywnego opiniowania nistyczne do uwzględniania w studium uwarunko-
w razie nieuwzględnienia tych wniosków w projek- wań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
tach opracowań planistycznych. gmin ustaleń planów zagospodarowania przestrzen-
W środowiskach służb konserwatorskich oraz nego województw (art. 9 ust. 2) oraz zapewnienia
naukowo-badawczych pojawił się pogląd o potrzebie zgodności miejscowych planów zagospodarowania
wypracowania ramowych propozycji treści (wzorca) przestrzennego gmin z ich studiami uwarunkowań
wniosków  wytycznych do miejscowych planów i kierunków zagospodarowania przestrzennego (art.
zagospodarowania przestrzennego, w częściach for- 15 ust. 1).
mułujących ustalenia ogólne i szczegółowe, a także Niezbędne wydaje się również opracowanie na
do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodaro- potrzeby wojewódzkich konserwatorów zabytków
wania przestrzennego gmin, jakie powinien organom systematycznie aktualizowanego informatora zawie-
sporządzającym plany przekazywać wojewódzki kon- rającego wykaz i omówienie innych ustaw, których
serwator zabytków na etapie ogłoszenia o przystąpie- zapisy umożliwiają wprowadzanie do opracowań pla-
niu do sporządzania takich planów. nistycznych zasad ochrony środowiska kulturowego
Właściwe wydaje się określenie w treści wniosków w zakresie nieuwzględnionym w zapisach ustawy
zasobu środowiska kulturowego obszaru (obiekty o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
i obszary wpisane do rejestru zabytków i objęte ewi- Ponadto niezbędne jest rozstrzygnięcie zasad-
dencją zabytków), dla którego sporządzany jest plan ności opracowania oczekiwanego przez środowisko
miejscowy, zakresu i zasad zagospodarowania terenu planistów wzorca ustaleń miejscowych planów za-
zapewniających ochronę środowiska kulturowego, gospodarowania przestrzennego dotyczących zasad
warunków wykorzystania obszaru z uwzględnieniem ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków.
możliwości tworzenia opracowań studialnych do Działanie takie wymaga jednak gruntownego
planu w celu określenia tych warunków i skutków przygotowania ze względu na to, że planiści, którymi
wpływu zamierzonych działań planistycznych na są często osoby o pierwszym wyuczonym zawodzie
środowisko kulturowe obszaru. geografa, ekonomisty, geodety itp., nie znają specy-
Rozważenia wymagają forma i zakres wniosków fiki środowiska kulturowego (w tym historycznego
do miejscowego planu zagospodarowania przestrzen- rozwoju myśli urbanistycznej, zasad komponowania
nego dotyczących zabytków wpisanych do rejestru przestrzeni itp.) i zasad jego ochrony. Ponadto nie
zabytków. Zapisy planu nie powinny ograniczać są w stanie w pełni przewidzieć skutków formuło-
uprawnień i kompetencji wojewódzkiego konserwa- wanych przez siebie ustaleń dla utrzymania oraz
7
analizy i materiały
ochrony obiektów i obszarów objętych ochroną strukcji formułującej zasady i wytyczne do wskaza-
konserwatorską. Problemem jest także powszechnie nia problematyki ochrony środowiska kulturowego
odnotowywane obniżenie poziomu opracowań plani- w miejscowych planach zagospodarowania prze-
stycznych. W celu skrócenia terminów opracowania strzennego gmin w częściach formułujących ustale-
planów i obniżenia kosztów ich sporządzenia nie są nia ogólne i szczegółowe.
wykonywane analizy i studia do nich, natomiast jest Wspomniany poradnik wraz z jednoznacznymi,
dokonywana pobieżna inwentaryzacja zagospodaro- mającymi postać graficzną i tekstową, wnioskami
wania terenów itp. konserwatorskimi umożliwi sporządzenie planów,
Wobec tego wspomniany wyżej wzorzec ustaleń których ustalenia zapewnią ochronę i właściwe funk-
miejscowych planów zagospodarowania przestrzen- cjonowanie środowiska kulturowego obszaru objęte-
nego dotyczących zasad ochrony dziedzictwa kultu- go ich granicami.
rowego i zabytków może być przez projektantów pla- Równocześnie z proponowanymi działaniami
nu traktowany jako ułatwienie w powierzchownym w odniesieniu do już sporządzanych opracowań pla-
(szablonowym, według dostarczonego  gotowca ) nistycznych należy prowadzić bieżącą analizę projek-
traktowaniu problematyki ochrony środowiska tów ustaw i ich zmian istotnych dla ochrony i kształ-
kulturowego bez uwzględnienia jego cech indywi- towania środowiska kulturowego. Efektem tego bę-
dualnych, różnych kontekstów przestrzennych i bez dzie uzyskanie informacji o potrzebie podejmowania
odniesienia się do kształtowania właściwego sąsiedz- w trakcie procesu legislacyjnego kroków zapewnia-
twa obszarów chronionych, określanego na terenach jących umieszczenie w opracowywanych ustawach
z nim sąsiadujących. Planiści mogą uznać, że istnie- zapisów zapewniających pełną ochronę wszystkich
nie takiego wzorca, akceptowanego przez służby kon- składników środowiska kulturowego oraz otocze-
serwatorskie, jest równoznaczne z przyzwoleniem na nia (sąsiedztwa) obiektów i obszarów zabytkowych.
takie właśnie traktowanie problematyki środowiska Istotna jest także analiza skutków proponowanych
kulturowego w planach. ustaw przed ich uchwaleniem w celu wykluczenia
Na potrzeby planowania przestrzennego bardziej zapisów wprowadzających niewłaściwy stan prawny
właściwe wydaje się opracowanie przez środowisko działający na niekorzyść środowiska kulturowego
konserwatorskie poradnika metodycznego, czyli in- oraz niezapewniający pełnej jego ochrony.
8


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Planowanie przestrzenne a polityka
wartości w planowaniu przestrzennym
Analiza FOR Nieplanowane skutki planowania przestrzennego 1 12
Ustawa o ochronie zabytków lip 2003
Systemy Informacji Przestrzennej w Planowaniu Przestrzennym
Fabryka planów planowanie przestrzenne w Gdańsku
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
notatek pl wyklad 5 planowanie przestrzenne wyklad
zmiany do ustawy o planowaniu przestrzennym z 2009
07 Ustawa o ochronie zabytków Dz U 2003 nr162poz1568tj
Ochrona zabytków
Ochrona zabytków
Podstawy Planowania Przestrzennego zagadnienia na egzamin
Podstawy planowania przestrzennego egzamin

więcej podobnych podstron