03 Synteza dzwieku i oberazu SYNTEZA METODÄ„ modulacji czestotliwosci FM


Synteza dzwięku i obrazu
SYNTEZA METOD
MODULACJI
CZSTOTLIWOÅšCI (FM)
Wprowadzenie
Metoda modulacji częstotliwości
- ang. Frequency modulation (FM)
Wykorzystuje metodÄ™ stosowanÄ… w
telekomunikacji (transmisja sygnałów).
1973  John Chowning publikuje pracÄ™:
 The Synthesis of Complex Audio Spectra
by Means of Frequency Modulation
podstawy teoretyczne zastosowania metody FM
w syntezie dzwięku. Patent w latach 1975-1995.
Wyniki tych prac zostały wykorzystane przez firmę
Yamaha.
Wprowadzenie
Metoda FM była pierwszą komercyjnie
wykorzystaną metodą syntezy dzwięku opartą
wyłącznie na technice cyfrowej.
Wykorzystanie metody FM w syntezie dzwięku:
lata 80.  syntezatory, gł. Yamaha (DX7)
lata 90.  komputerowe karty dzwiękowe
z układami Yamaha OPL2 (AdLib) i OPL3
(Creative SoundBlaster 2/Pro/16 oraz ich
 klony )
synteza programowa - Native Instruments FM7
Modulacja częstotliwości
Modulacja częstotliwości  cykliczna zmiana
częstotliwości sygnału nośnej (carrier) przez
sygnał modulujący (modulator).
Częstotliwość modulująca < 20 Hz
efekt wibrato (płynna zmiana
wysokości)
Częstotliwość modulująca > 20 Hz
modyfikacja widma sygnału
 pojawienie siÄ™ nowych
prą\ków w widmie
Synteza FM
Mamy dwa sygnały sinusoidalne:
sygnał nośny (carrier)
xc(t) = A sin(Ét)
sygnał modulujący (modulator)
xm(t) = I sin(²t)
U\ywamy sygnału modulującego, aby zmieniać
(modulować) częstotliwość sygnału nośnego:
x(t) = A sin[Ét + xm(t)]
x(t) = A sin[Ét + I sin(²t)]
Cyfrowa synteza FM
To samo zapiszemy w dziedzinie cyfrowej:
x(n) = A(n)sin{2Ä„fcnT + I (n)sin(2Ä„fmnT )}
fc  częstotliwość sygnału nośnego
fm  częstotliwość sygnału modulującego
A(n)  amplituda zmodulowanego sygnału
T  okres próbkowania
I(n)  indeks modulacji
Indeks modulacji
Indeks modulacji = amplituda modulatora
"f "f  odchyłka częstotliwości
I =
fm fm  częstotliwość modulująca
Odchyłka częstotliwości (frequency deviation)
 zakres zmian częstotliwości zmodulowanego
sygnału. Inaczej: głębokość modulacji.
Przykład: fc = 1000 Hz, fm = 200 Hz, I = 2
Częstotliwość będzie zmieniać się w zakresie
(fc Ä… IÅ"fm), czyli od 600 do 1400 Hz.
Widmo w syntezie FM
Modulacja częstotliwości powoduje pojawienie
się w widmie sygnału dodatkowych prą\ków.
Im większy jest indeks modulacji (a więc im
większa głębokość modulacji), tym więcej
prą\ków pojawi się w widmie.
Szerokość pasma sygnału syntetycznego
(reguła Carsona):
BW = 2("f + fm) = 2 fm (I + 1)
Składowe widma syntetycznego
Poło\enie prą\ków w widmie dzwięku
syntetycznego:
częstotliwości składowych:
fc Ä… k fm (k = 0, 1, 2, ...)
liczba składowych widma (w przybli\eniu):
kmax H" (I + 2) (gdy I > 0)
Wpływ indeksu modulacji na widmo
amplituda
kmax H" (I + 2)
I=0
f
c
I=1
c-2m c+2m
c-3m c-m c+m c+3m f
c
I=2
c-4m c+4m f
c
I=3
c-4m c+4m f
c
I=4
c
c-5m c+5m f
Przykłady sygnałów syntetycznych
Częstotliwość nośna 220 Hz, modulująca 440 Hz,
zmienny indeks modulacji (²)
Postać czasowa Widmo
0.1
1
10
100
Amplituda składowych widma
Mo\emy równie\ matematycznie obliczyć
amplitudy prą\ków widma:
x(n) = A {J0(I) sin(ÉcnT )
+J1(I ) Å" [sin(Éc +Ém) nT - sin(Éc -Ém)Å" nT ]
+J2(I )Å" [sin(Éc + 2Ém) nT + sin(Éc - 2Ém ) Å"nT ]
+J3(I)Å" [sin(Éc + 3Ém) nT- sin(Éc - 3Ém )Å"nT ]
+............................................................}
Uwaga na znaki dla  wstęgi dolnej !
Minus dla nieparzystych prą\ków wstęgi dolnej!
Funkcje Bessela pierwszego rodzaju (J)
fc
fc Ä… 3fm
fc Ä… fm
fc Ä… 4fm
fc Ä… 2fm fc Ä… 5fm
Składowe w zakresie ujemnych cz.
W syntezie FM często zdarza się, \e częstotliwość
prą\ków wstęgi dolnej  schodzi poni\ej zera.
Np. dla fc = 400 Hz i fm = 100 Hz dostajemy:
fc  5fm =  100 Hz
Wiemy jednak, \e sin( x) =  sin(x)
Zatem:
składowa  ujemna zostaje przeniesiona na
częstotliwość dodatnią (odbicie względem zera),
następuje zmiana fazy  amplituda  odbitej
składowej zmienia znak.
W praktyce występuje aliasing widma.
Składowe w zakresie ujemnych cz.
Po  odbiciu składowej widma mo\e się okazać,
\e na tej częstotliwości jest ju\ prą\ek.
Wtedy sumujemy amplitudy obu prą\ków, np:
dla f1 =  100 Hz mamy A1 = 0,5
dla f2 = +100 Hz mamy A2 = 0,2
odbijamy ze zmianÄ… znaku i sumujemy:
A = (A1 + A2) = -0,5 + 0,2 =  0,3
interesuje nas wartość bezwzględna, a więc
ostatecznie amplituda prÄ…\ka dla f = 100 Hz
wynosi A = 0,3.
W wyniku odbicia składowych widmo przestaje być
symetryczne względem częstotliwości nośnej.
Składowe w zakresie ujemnych cz.
amplituda
c f
f
f
f
Obliczanie widma syntetycznego
Zało\enia: częstotliwość nośna fc, modulująca fm,
indeks modulacji I.
Aby obliczyć widmo syntetyczne, nale\y:
obliczyć liczbę istotnych składowych
fmax =  fmin = fc + (I+2) fm
obliczyć częstotliwości składowych (fc ą k fm )
obliczyć amplitudy składowych [Jk(I)]
uwzględnić odbicie i sumowanie amplitud
prą\ków widma
obliczyć wartości bezwzględne amplitud
prą\ków
Naśladowanie brzmień instrumentów
Znając parametry syntezy FM jesteśmy w stanie
obliczyć widmo dzwięku syntetycznego.
Je\eli natomiast chcielibyśmy obliczyć parametry
syntezy, które pozwolą uzyskać po\ądany kształt
widma, to metoda FM nie udostępnia takiej
mo\liwości.
Z tego względu naśladowanie brzmień
rzeczywistych instrumentów jest mo\liwe tylko
metodą prób i błędów, nie da się jednak uzyskać
dokładnego dopasowania.
Współczynnik modulacji
Współczynnik modulacji wm  stosunek
częstotliwości modulującej do częstotliwości
nośnej.
fm N2
wm = =
fc N1
Je\eli mo\na znalezć liczby naturalne N2 i N1
spełniające tą zale\ność, to prą\ki odbite
pokryjÄ… siÄ™ z prÄ…\kami o cz. dodatnich.
Widmo sygnału będzie harmoniczne.
Współczynnik modulacji
Je\eli współczynnik modulacji nie jest liczbą
wymierną, odbite prą\ki znajdą się pomiędzy
prÄ…\kami o cz. dodatnich.
Widmo będzie wtedy nieharmoniczne.
Przykłady widm harmonicznych (fm/fc = N2/N1):
wm = 1/1; 2/1; 3/1;
N2 = 1: wszystkie prÄ…\ki w widmie
N2 = 2: tylko prÄ…\ki parzyste (k = 0,2,4,...)
N2 = 3: co trzecia harmoniczna zerowa
Przykłady widm nieharmonicznych:
wm = 1.3333.../1; Ä„/"3
Współczynnik modulacji
Przypadek praktyczny - synteza dzwięków
muzycznych:
wm = 1, 2, 3, ....
czyli fm = k Å" fc , k = 1, 2, 3, ...
Otrzymujemy:
widmo harmoniczne,
częstotliwość podstawowa = fc
Parametry syntezy FM
Podsumujmy:
częstotliwości fali nośnej (fm) i modulującej
(fm) decydują o poło\eniu prą\ków w widmie
syntetycznym,
indeks modulacji (I) decyduje o amplitudach
prą\ków (pośrednio o liczbie znaczących
prą\ków w widmie),
współczynnik modulacji (wm) decyduje o tym,
czy widmo jest harmoniczne czy
nieharmoniczne
Widmo dynamiczne
Widmo syntetyczne uzyskane w opisany sposób
jest statyczne (niezmienne w czasie).
Aby uzyskać widmo dynamiczne, zmienne
w czasie (co daje bardziej realistyczne brzmienie
dzwięku), mo\na zastosować zmienny w czasie
indeks modulacji.
W syntezatorach FM wartość indeksu modulacji
mo\e być modyfikowana za pomocą generatora
obwiedni, dzięki czemu uzyskuje się zmiany
struktury widma w trakcie trwania dzwięku.
Operator
Operator jest podstawowym blokiem układu
syntezy FM.
freq mod
Składa się on z:
generatora sygnału
sinusoidalnego
GEN
wzmacniacza VCA
generatora obwiedni
amp
(pitch EG)
VCA EG
Algorytm
Połączenie kilku operatorów tworzy algorytm
syntezy FM.
Do tej pory rozpatrywaliśmy najprostszy mo\liwy
algorytm FM (Simple FM), zło\ony
z dwóch operatorów:
modulatora,
generatora nośnej.
Algorytmy wielooperatorowe
Zbudowanie algorytmu FM z więcej ni\ dwóch
operatorów pozwala znacznie zwiększyć
mo\liwości syntezy. Mo\emy np. uzyskać
wielokrotną modulację częstotliwości.
W komercyjnych instrumentach stosowano
zwykle 6 operatorów. Mo\na je łączyć na wiele
ró\nych sposobów, tworząc rozmaite algorytmy.
Komercyjne instrumenty FM dostarczały zwykle
predefiniowany zestaw algorytmów. U\ytkownik
mógł jednak zmieniać parametry operatorów
(niektóre mogły być wyłączane).
Przykłady algorytmów dla 6 operatorów
M  modulator, C  generator nośnej
Stos Addytywny
M
C C C C C C
M
M
Pary
M
M M M
M
C C C
C
Przykłady algorytmów  cd.
Wiele nośnych Wiele modulatorów
M M M M M M
C C C C C C
Kombinowane
M
M M M
C C
SprzÄ™\enie zwrotne
Wprowadzenie w algorytmie FM pętli sprzę\enia
zwrotnego o regulowanym wzmocnieniu
umo\liwia tworzenie interesujących brzmień,
głównie o charakterze szumowym.
M
C
Budowa syntezatora FM
Generatory sygnału  początkowo wyłącznie
sygnał sinusoidalny, w pózniejszym okresie
równie\  zniekształcone sinusy ;
generator cyfrowy  próbki zapisane
w pamięci (1/4 okresu).
Generatory obwiedni  wiele odcinków
liniowych o regulowanym czasie trwania
i poziomie, sterowanie indeksem modulacji
oraz wzmocnieniem końcowym
LFO i inne modulatory  sterowanie
częstotliwością i wzmocnieniem operatorów
Wzmacniacze
Yamaha DX7
Przykład implementacji metody  Yamaha DX7
(najpopularniejszy instrument FM)  1983 r.
6 operatorów
32 algorytmy
generowany sygnał sinusoidalny
mo\liwość regulacji współczynnika i indeksu
modulacji oraz stopnia sprzÄ™\enia (0  7)
obwiednia  4 odcinki, regulowany czas
trwania i poziom
pamięć wewnętrzna (32 głosy) i zewnętrzna
(karty RAM)
Yamaha DX7
Obwiednia
Operator
Yamaha DX7  galeria algorytmów (1)
Yamaha DX7  galeria algorytmów (2)
Yamaha OPL3
Układ OPL3 firmy Yamaha przeznaczony był do
kart dzwiękowych PC. Stosowano go w kartach
Creative Labs SoundBlaster 2/Pro/16 oraz
pochodnych.
36 operatorów dla wszystkich kanałów
2 algorytmy 2-op, 4 algorytmy 4-op
maks. 18 kanałów melodycznych
i 5 perkusyjnych
kanały melodyczne: 2-operatorowe oraz
maksymalnie 6 kanałów 4-operatorowych
kanały perkusyjne 1-2 operatorowe
dzwięk stereo bez mo\liwości regulacji
panoramy
Yamaha OPL3 - algorytmy
2 op - Addytywny 2 op - FM
C C 4 op  Addytywny
M
M
C
C C C
4 op - FM 4 op  FM-Add
M M
4 op  Add-FM
M M
M M
M C C
C C
C
Yamaha OPL3 - sygnały
Sygnały mo\liwe do uzyskania z generatorów:
Zalety metody FM
W porównaniu z metodami analogowymi:
mała zło\oność obliczeniowa (łatwa
implementacja)
mniejszy koszt (prostsza budowa)
łatwość obsługi (mała liczba parametrów)
stabilność pracy
przenośność (wykorzystanie na scenie)
ciekawe, nowatorskie brzmienia (z punktu
widzenia muzyka we wczesnych latach 80.)
technika cyfrowa  mo\liwość zastosowania
pamięci dla ustawień
Wady metody FM
Nie mo\na w pełni kontrolować widma
sygnału.
Trudność uzyskiwania brzmień naturalnych
instrumentów  nie mo\na wyznaczyć
parametrów syntezy FM, które spowodują
powstanie dzwięku o określonym brzmieniu,
 instrumenty brzmiÄ… nienaturalnie (z tego
powodu FM została pózniej wyparta przez
metody tablicowe).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
04 Synteza metodą kształtowania fali (waveshaping) oraz zniekształcania fazy
06 Synteza metodÄ… modelowania fizycznego matematyczna i falowodowa
NANOC W Nano Wyklad Synteza Metodami Chemicznymi II (1)
Modulacja częstotliwości cz 2
Modulacja częstotliwości cz 1
Modulacja częstotliwości cz 3
2007 03 Inspekcje kodu jako skuteczna metoda weryfikacji oprogramowania [Inzynieria Oprogramowania]
Modulacja AM & FM
modulator ukf fm
zadania syntezy11 03
Synteza częstotliwości do tunera FM
07 Synteza dźwięku i obrazu MIDI w syntezie dzwieku
Sterownik syntezy częstotliwości SAA1057
tuner FM z cyfrową syntezą częstotliwości
Nowa metoda syntezy eterów azatiokoronowych
Techniki syntezy dźwięku

więcej podobnych podstron