Analiza Finansowa Wykład 05 02 12 09


Analiza Finansowa - Wykład 04 - 02.12.09
Analiza sprzedaży
·ð Sprzedaż jest zródÅ‚em dopÅ‚ywu Å›rodków wÅ‚asnych do przedsiÄ™biorstwa podstawÄ…
kreowania dochodów podatkowych państwa.
·ð Sprzedaż jest wyrazem spoÅ‚ecznej akceptacji wytwarzanych przez przedsiÄ™biorstwo
dóbr.
·ð Sprzedaż nastÄ™puje na rynku co zmusza przedsiÄ™biorstwa do ciÄ…gÅ‚ej analizy rynku.
·ð Sprzedaż rozstrzyga o efektywnoÅ›ci funkcjonowania przedsiÄ™biorstwa i dlatego
powinna być stale analizowana.
·ð Analiza wielkoÅ›ci sprzedaży:
Wartość sprzedaży = liczba gotowych wyrobów x cena sprzedaży
Sprzedaż netto = wartość sprzedaży  VAT
·ð Sprzedaż nie jest równoznaczna z wpÅ‚ywem gotówki.
Wartość sprzedaży
Średnia cena wyrobów =
Liczba sprzedanych wyrobów
Koszt własny sprzedaży
Wskaznik poziomu kosztów =
Przychody ze sprzedaży
Wskaznik dynamiki Sprzedaż rozpatrywanego okresu x 100%
=
sprzedaży Sprzedaż poprzedniego okresu
·ð PrawidÅ‚owa ocena dynamiki sprzedaży wymaga skorygowania wartoÅ›ci sprzedaży o
stopę inflacji i porównania z dynamiką sprzedaży innych przedsiębiorstw.
Analiza struktury sprzedaży
·ð Analiza struktury sprzedaży dostarcza informacji o udziale poszczególnych rodzajów
sprzedaży w sprzedaży ogółem.
·ð Badamy kolejno udziaÅ‚ przychodów z podstawowej dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej,
pozostałych przychodów operacyjnych i przychodów w przychodach ogółem.
·ð Badamy też udziaÅ‚ sprzedaży poszczególnych produktów, eksportu, sprzedaży na
rynek krajowy, sprzedaży nowych produktów w sprzedaży ogółem.
·ð Analizujemy udziaÅ‚ głównych odbiorców, gwiazd, dojnych krów, znaków zapytania i
balastów w sprzedaży ogółem.
1
Analiza opłacalności
Wskaznik sprzedaży na 1 Przychody ze sprzedaży
=
pracownika Liczba pracowników
Wskaznik sprzedaży na Przychód ze sprzedaży
=
jednostkę majątku Majątek przedsiębiorstwa
·ð MożliwoÅ›ci wzrostu sprzedaży:
Rynki Dotychczasowe Nowe
Produkty
Dotychczasowe Penetracja rynku Rozwój rynku
Nowe Rozwój produktów dywersyfikacja
Istota i znaczenie zysku przedsiębiorstwa (Zysk ma być mały, przychody mają być duże!)
·ð Zysk to dodatni wynik finansowy
Wynik finansowy = przychody  koszty
·ð Zysk stanowi pieniężny wyraz dziaÅ‚alnoÅ›ci przedsiÄ™biorstwa w okreÅ›lonym czasie.
·ð Zysk jest funkcjÄ… przychodów i kosztów.
·ð Znaczenie zysku: jest zródÅ‚em powiÄ™kszenia kapitałów wÅ‚asnych przedsiÄ™biorstwa,
zródłem rozwoju i wzrostu wartości przedsiębiorstwa, zródłem dywidendy i premii,
zródłem podatku dochodowego.
Podstawowe rodzaje zysku
·ð yródÅ‚em informacji o zysku jest rachunek zysków i strat.
·ð Wysokość zysku w przedsiÄ™biorstwie zależy od:
- zysku na działalności operacyjnej (podstawowej i pozostałej)
- zysku na działalności finansowej
- skutków zdarzeń losowych (nadzwyczajnych)
- wysokości obowiązkowych obciążeń wyniku finansowego
·ð Rodzaje zysku:
- zysk ze sprzedaży
- zysk z działalności operacyjnej
- zysk z działalności gospodarczej
- zysk z operacji nadzwyczajnych
- zysk brutto
- zysk netto
Porównawcza analiza zysku
·ð Zysk przedsiÄ™biorstwa analizujemy w wielkoÅ›ciach bezwzglÄ™dnych i wielkoÅ›ciach
względnych.
·ð Ustalamy przyczyny wzrostu lub spadku zysku w badanym okresie.
2
·ð Szukamy możliwoÅ›ci poprawy zysku w okresach przyszÅ‚ych.
·ð Porównujemy zysk rozpatrywanego okresu z jego wielkoÅ›ciÄ… planowanÄ… lub z okresu
poprzedniego na tle zmian wielkości sprzedaży, kosztów, majątku, zatrudnienia i
wzrostu cen.
Przyczynowa analiza zysku
·ð Celem przyczynowej analizy zysku jest identyfikacja podstawowych czynników
kształtujących zysk ze sprzedaży oraz innych rodzajów sprzedaży.
·ð ZnajÄ…c te czynniki, możemy wpÅ‚ywać na wzrost zysku.
·ð Na zysk ze sprzedaży wpÅ‚ywa majÄ…: wielkość sprzedaży, ceny sprzedaży, koszty
własne, struktura asortymentowa.
Analiza progu rentowności
·ð Analiza progu rentownoÅ›ci odpowiada na pytania:
- Jakie rozmiary przychodów ze sprzedaży są niezbędne do pokrycia całkowitych kosztów
własnych przedsiębiorstwa?
- Do jakiej wysokości można akceptować wzrost jednostkowych kosztów zmiennych lub
obniżkę cen wyrobu z punktu widzenia opłacalności sprzedaży?
- Ile należy sprzedaż wyrobów, aby osiągnąć określoną kwotę zysku?
Koszty stałe
BEP =
Cena sprzedaży  koszt zmienny jednostkowy
Przykład:
Prowadzimy prosty biznes  sprzedajemy frytki w Sopocie. Wynajęliśmy budkę,
wydzierżawiliśmy teren, podłączyliśmy wodę, prąd. Z tego tytułu mamy koszty stałe o
wysokości 1 tyś zł. Frytki sprzedajemy po 10zł za porcję. Wsad (surowiec) + robocizna na
akord  ten cały koszt zmienny wynosi 6zł za porcję. Pytanie brzmi: ile musimy sprzedać
porcji by wyjść na 0 zł? (obliczmy to z tego wzoru powyżej).
1000
BEP = = 250
10 - 6
Wynik: 250 sztuk musimy sprzedać w ciągu miesiące by wyjść na  zero .
3


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Analiza Finansowa Wykład 06 16 12 09
Analiza Finansowa Wykład 03 04 11 09
Analiza Finansowa Wykład 01 07 10 09
Analiza Finansowa Wykład 02 21 10 09
analiza finansowa wyklad KON
analiza finansowa wyklad Analiza wstepna i pozioma
analiza finansowa wykłady
analiza finansowa wyklad Zdolnosc obslugi dlugu
TI 02 12 09 T B pl(1)
analiza finansowa wyklad struktura
analiza finansowa wyklad ?zy porownan
analiza finansowa wyklad
analiza finansowa wyklad zobowiazania
analiza finansowa wyklad Ocena rentownosci
Wykład I 21 02 12
analiza finansowa wyklad Analiza2
analiza finansowa wyklad Cykle
analiza finansowa wyklad Ocena zadluzenia

więcej podobnych podstron