SZR A1 gwKP S PW Opis ODC 02 Sekcja 1 rew01


Opracowanie sfinansowane z bud\etu Sieci Transeuropejskich (TEN-T) w ramach projektu
 Projekt budowlany i wykonawczy oraz materiały przetargowe dla Autostrady A-1 na odcinku Toruń  Stryków ,
nr 2005-PL-92604-S-S07.54634
Stadium Zamierzenie budowlane
Autostrada A1
na odcinku granica województwa kujawsko pomorskiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850 - Zadanie II
ODCINEK 2
Projekt
OD WZAA  SÓJKI DO WZAA  PITEK
Wykonawczy
od km 245+800 do km 273+400
Sekcja 1
od km 245+800 do km 261+000
Nr tomu Obiekt budowlany
2.1/XIV
Bran\a Biuro TELEMATYKA
SIA Arcadis
Stanowisko Imię i nazwisko Nr uprawnień Podpis
Projektant mgr in\. Wojciech Rij Nie wymagane
SprawdzajÄ…cy mgr in\. Krzysztof ZÄ…bczyk Nie wymagane
Projektant in\. Antoni Szkarłat BPP.Upr.389/81
SprawdzajÄ…cy mgr in\. Krzysztof Wincencik RP-Upr.nr 228/94
Projektant mgr in\. Piotr Firlit MAP/0015/POOK/08
SprawdzajÄ…cy in\. Ryszard Firlit Upr. Nr 60-69
Nr archiwalny Data opracowania Rewizja Nr egzemplarza
2007/023 24-02-2010 01
01
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
PROJEKT WYKONAWCZY
BRANśA TELEMATYCZNA  ELEMENTY SYSTEMU
ZARZDZANIA RUCHEM
SPIS ZAWARTOÅšCI:
A. CZŚĆ OPISOWA
1. Oświadczenie
2. Uprawnienia i zaświadczenia PIIB projektanta i sprawdzającego
3. Opis techniczny
B. CZŚĆ RYSUNKOWA
2.1/XIV-01 Plan orientacyjny  skala 1:25 000
2.1/XIV-02 Widok konstrukcji bramowej z oznakowania typu VMS/A1 oraz
VMS/A2  skala 1:85
2.1/XIV-03 Widok konstrukcji bramowej z oznakowania typu VMS/B  skala 1:85
2.1/XIV-04 Stacja pomiaru ruchu typu TC/M  skala 1:80
2.1/XIV-05 Stacja pomiaru ruchu typu TC/A1, TC/A2, TC/B  skala 1:80
2.1/XIV-06 Stacja meteorologiczna MS z punktem akwizycji obrazu VA (rzut)
 skala 1:80
2.1/XIV-07 Stacja meteorologiczna MS z punktem akwizycji obrazu VA (widok)
 skala 1:30
2.1/XIV-08 Fundamenty pod maszty dla kamer automatycznej detekcji
zdarzeń VD  skala 1:45
2.1/XIV-09 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Schemat monta\owy  skala 1:50
2.1/XIV-10 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Fundament F-1  skala 1:25
2.1/XIV-11 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Fundament F-2  skala 1:25
2.1/XIV-12 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Kotwa fundamentowa KF-1  skala 1:5
2.1/XIV-13 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Drabina Dr-1  skala 1:10
2.1/XIV-14 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Drabina Dr-2  skala 1:10
2.1/XIV-15 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
SÅ‚upy S-1.1 i S-1.2  skala 1:10
2.1/XIV-16 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Rygiel R-1.1  skala 1:10
2.1/XIV-17 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Rygiel R-1.2  skala 1:10
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 2
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
2.1/XIV-18 Konstrukcja bramowa dla VMS/A1 oraz VMS/A2.
Rygiel RG-1  skala 1:50
2.1/XIV-19 Konstrukcja bramowa dla VMS/B. Schemat monta\owy  skala 1:50
2.1/XIV-20 Konstrukcja bramowa dla VMS/B. Fundament F-1  skala 1:25
2.1/XIV-21 Konstrukcja bramowa dla VMS/B. Fundament F-2  skala 1:25
2.1/XIV-22 Konstrukcja bramowa dla VMS/B. Kotwa
fundamentowa KF-1  skala 1:5
2.1/XIV-23 Konstrukcja bramowa dla VMS/B. Drabina Dr-1  skala 1:10
2.1/XIV-24 Konstrukcja bramowa dla VMS/B. SÅ‚upy S-1.1 i S-1.2  skala 1:10
2.1/XIV-25 Konstrukcja bramowa dla VMS/B. Rygiel R-2.1  skala 1:10
2.1/XIV-26 Konstrukcja bramowa dla VMS/B. Rygiel R-2.2  skala 1:10
2.1/XIV-27 Moduły LM oraz VP montowane na konstrukcjach bramowych
dla oznakowania VMS  skala 1:110
*) Plany sytuacyjne z lokalizacjami elementów telematyki (Systemu Zarządzania
Ruchem) wraz z pozostałymi bran\ami, zostały zawarte w Projekcie
Zagospodarowania Terenu PAB.
C. ZAACZNIKI
Wykaz stali do konstrukcji bramowej dla VMS/A1 (oraz VMS/A2)
Wykaz stali do konstrukcji bramowej dla VMS/B
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 3
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
A. CZŚĆ OPISOWA
A. CZŚĆ OPISOWA
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 4
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
OÅšWIADCZENIE
Niniejszym oświadczamy, \e projekt:
- PW  Telematyka
Autostrady A1  Zadanie II  odcinek 2  Sekcja 1, został wykonany zgodnie
z UmowÄ…, aktualnie obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej,
normami i wytycznymi oraz został wykonany w stanie kompletnym z punktu widzenia
celu, któremu ma słu\yć.
& & & & & & & & & & & & & & & & & & ... & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Projektant (telematyka) SprawdzajÄ…cy (telematyka)
& & & & & & & & & & & & & & & & & & ... & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Projektant (elektryczna) SprawdzajÄ…cy (elektryczna)
& & & & & & & & & & & & & & & & & & ... & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Projektant (konstrukcje budowlane) SprawdzajÄ…cy (konstrukcje budowlane)
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 5
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 6
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 7
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 8
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 9
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 10
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 11
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 12
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 13
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
OPIS TECHNICZNY
Spis treści:
1. PODSTAWA OPRACOWANIA.................................................................................................15
2. PRZEZNACZENIE SYSTEMU .................................................................................................17
1.1. DANE OGÓLNE .........................................................................................................................17
1.2. CELE I ZADANIA PROJEKTOWANEGO SYSTEMU........................................................................17
1.3. ZAKRES ROBÓT........................................................................................................................17
3. PROJEKTY ZWIZANE ...........................................................................................................17
4. OPIS ROZWIZAC PROJEKTOWYCH.................................................................................18
4.1. DROGOWA STACJA METEOROLOGICZNA..................................................................................18
4.2. LASEROWE MODUAY MONITOROWANIA STANU NAWIERZCHNI ...............................................21
4.3. SAMODZIELNY MODUA MONITOROWANIA WIDOCZNOÅšCI I OPADU ATMOSFERYCZNEGO.........21
4.4. STACJE POMIARU RUCHU .........................................................................................................22
4.5. PUNKT DOZORU WIZYJNEGO....................................................................................................23
4.6. ZASILANIE PROJEKTOWANYCH URZDZEC..............................................................................24
4.7. LINIE TELETECHNICZNE...........................................................................................................24
4.8. FUNDAMENTY I KONSTRUKCJE WSPORCZE ..............................................................................24
4.8.1. Maszt pomiarowy.............................................................................................................24
4.8.2. Fundamenty szaf pomiarowych .......................................................................................25
4.8.3. Konstrukcje bramowe......................................................................................................26
4.8.4. Fundamenty pod maszty do przyszłej instalacji kamer automatycznej detekcji zdarzeń.28
4.8.5. Wytyczne monta\u fundamentów i konstrukcji bramowych.............................................29
5. UWAGI KOCCOWE...................................................................................................................30
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 14
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
1. Podstawa opracowania
Dokumenty:
[1] Umowa nr Projekt 2005-PL-92604-S-SO7.54634-2 współfinansowany z bud\etu
TEN-T z dnia 10.05.2007r. zawarta pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych
i Autostrad z siedzibą przy ul. śelaznej 59, 00-848 Warszawa, a Konsorcjum firm
projektowych:
1. Arcadis Sp. z o.o. (lider),
2. Mosty Katowice Sp. z o.o. (partner),
3. Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o. (partner),
4. DHV Polska Sp. z o.o. (partner).
[2] Decyzje lokalizacyjne:
1. Decyzja nr 1/98 o ustaleniu lokalizacji autostrady płatnej na terenie
województwa płockiego wydana dnia 29.12.1998 r. przez Wojewodę
PÅ‚ockiego znak GPII-2/7331/54/98,
2. Decyzja nr 1/98 o ustaleniu lokalizacji autostrady płatnej A1 dla odcinka
przebiegającego przez województwo skierniewickie wydana dnia 29.12.1998
r. przez WojewodÄ™ Skierniewickiego znak GP.1.7331/1/98 ,
3. Decyzja nr 1/2003 o ustaleniu lokalizacji autostrady A1 przez teren
województwa łódzkiego wydana dnia 19.08.2003 r. przez Wojewodę
Aódzkiego znak RR.I-7045/4889/806/03.
[3] Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
[4] Decyzje o pozwoleniu wodnoprawnym.
[5] Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 207,
poz. 2016, z pózn. zmianami).
[6] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170, poz.
1393, z pózn. zmianami).
[7] Aneks do prognozy ruchu dla planowanej autostrady A1 na odcinku Krośniewice 
Aódz. DHV Polska, styczeń 2008r.
[8] RozporzÄ…dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie
szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz
urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
(Dz. U. nr 220, poz. 2181 z dnia 23.12.2003r.).
[9] Zalecenie GDDKiA w sprawie wyposa\enia autostrad i dróg ekspresowych w znaki
o zmiennej treści (pismo GDDKiA BZ-3.2-mb-408-09/08 z dnia 27.02.2008).
[10] Projekt Koncepcyjny Systemu Zarządzania Ruchem, Buro Projektów Arcadis,
maj 2009r.
[11] Projekt Organizacji Ruchu z wykorzystaniem oznakowania o zmiennej treści, Biuro
Projektów Arcadis, maj 2009r.
[12] Protokół z Narady Roboczej z dnia 05.06.2009r. w sprawie zakresu projektu
budowlanego, wykonawczego i specyfikacji technicznych Systemu ZarzÄ…dzania
Ruchem.
[13] Mapy do celów projektowych.
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 15
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Normy:
PN-E-05033 Wytyczne do instalacji elektrycznych
PN-EN 61386 Systemy rur instalacyjnych do prowadzenia przewodów
PN-EN 60529 Stopnie ochrony zapewnianej przez obudowy (kod IP)
PN-EN 1329-1 Rury kanalizacyjne z nieplastyfikowanego polichlorku winylu
BN-85/8984-01 Telekomunikacyjne sieci kablowe miejscowe. Studnie kablowe. Klasyfikacja i wymiary
BN-74/3233-17 SÅ‚upki oznaczeniowe i oznaczeniowo-pomiarowe
ZN-96/TPSA-013 Telekomunikacyjna kanalizacja kablowa. Kanalizacja wtórna i rurociągi kablowe
PN-S-02205 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania
PN-81/B-03020 Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie budowli. Obliczenia statyczne i
projektowanie
PN-B-06050 Roboty ziemne budowlane. Wymagania w zakresie wykonania i badania przy
odbiorze
PN-82/B-02001 Obcią\enia budowli. Obcią\enia stałe
PN-B-19501 Prefabrykaty z betonu. Prefabrykaty \elbetowe dla telekomunikacji
PN-80/B-03040 Fundamenty. Konstrukcje wsporcze pod maszty. Obliczenia i projektowanie
BN-68/6353-03 Folia kalandrowana techniczna z uplastycznionego polichlorku winylu
PN-EN 13043 Kruszywa mineralne do nawierzchni drogi. Piasek
BN-77/8931-12 Oznaczenie wskaznika zagęszczenia gruntu
PN-IEC 610254 Ochrona odgromowa obiektów budowlanych. Zasady ogólne
PN-86/E-05003.01 Ochrona odgromowa obiektów budowlanych. Wymagania ogólne
PN-90/B-03200 Konstrukcje stalowe. Obliczenia statyczne i projektowanie
PN-B-03215 Konstrukcje stalowe. Połączenia z fundamentami
EN-ISO 1461 Powlekanie stali warstwÄ… cynku. Metoda cynkowania ogniowego
PN-ISO 9501-1 Ochrona przed korozją. Wzorce jakości przygotowania powierzchni stali do
malowania
PN-EN 12966-1 Pionowe znaki drogowe. Znaki drogowe o zmiennej treści. Norma wyrobu
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 16
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
2. Przeznaczenie systemu
1.1. Dane ogólne
Przedmiotem inwestycji jest budowa elementów Systemu Zarządzania Ruchem w ciągu
projektowanej autostrady A1 na odcinku 2 od węzła Sójki do węzła Piątek, sekcja 1
od km 245+800 do km 261+000.
1.2. Cele i zadania projektowanego systemu
Zadaniem Systemu Zarządzania Ruchem będzie efektywne wspomaganie procesów
zarządzania ruchem na autostradzie A1 na odcinku od granicy województwa kujawsko-
pomorskiego do węzła Stryków. Docelowo system integrować będzie funkcje
zarządzania ruchem związane z obsługą zdarzeń awaryjnych (wypadków i zatorów
drogowych), sterowaniem płynnością ruchu, zarządzaniem prędkością w trudnych
warunkach pogodowych oraz ostrzeganiem o niebezpiecznych warunkach pogodowych
z zagadnieniem kompleksowej osłony meteorologicznej, ukierunkowanej na
wspomaganie utrzymania autostrady, szczególnie w sezonie zimowym.
Niniejszy projekt wykonawczy obejmuje urzÄ…dzenia terenowe zwiÄ…zane z kompleksowÄ…
realizacją podsystemów osłony meteorologicznej i monitorowania ruchu drogowego, a
tak\e wybranych elementów infrastruktury budowlanej, związanych z realizacją
podsystemów oznakowania o zmiennej treści oraz detekcji zdarzeń awaryjnych,
zlokalizowanych na odcinku 2 od węzła Sójki do węzła Piątek sekcja 1 od km 245+800
do km 261+000.
1.3. Zakres robót
Inwestycja obejmuje kompleksową instalację urządzeń meteorologii drogowej (stacji
meteorologicznej, laserowych modułów monitorowania stanu nawierzchni,
samodzielnego modułu monitorowania widoczności i opadu atmosferycznego), stacji
pomiaru parametrów ruchu drogowego, punktu dozoru wizyjnego przeznaczonego do
weryfikacji warunków pogodowych, a tak\e: konstrukcji wsporczych bramowych,
przeznaczonych do przyszłej instalacji oznakowania o zmiennej treści oraz
fundamentów pod przyszłą instalację masztów kamer automatycznej detekcji zdarzeń.
3. Projekty zwiÄ…zane
W tomie IV zamieszczono projekt wykonawczy przyłączy energetycznych dla
projektowanych urządzeń. W tomie V zamieszczono projekt wykonawczy kanalizacji
kablowej, niezbędnej do realizacji linii światłowodowych, które będą wykorzystywane
do komunikacji projektowanych urządzeń z Centrum Zarządzania Autostradą,
zlokalizowanym na terenie Obwodu Utrzymania Autostrady na węzle Piątek..
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 17
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
4. Opis rozwiązań projektowych
W ramach realizacji bie\Ä…cego zadania inwestycyjnego, w ciÄ…gu autostrady A1 na
odcinku 2 sekcja 1 od km 245+800 do km 261+000, zainstalowane zostaną następujące
urzÄ…dzenia terenowe, kompletne z punktu widzenia infrastruktury budowlanej:
- drogowa stacja meteorologiczna (MS),
- laserowe moduły monitorowania stanu nawierzchni (LM),
- samodzielny moduł monitorowania widoczności i opadu atmosferycznego (VP),
- stacje pomiaru ruchu drogowego (TC),
- punkt dozoru wizyjnego (VA),
oraz następujące elementy infrastruktury budowlanej, których zasadnicze
wykorzystanie będzie miało miejsce w ramach osobnych zadań inwestycyjnych:
- konstrukcje bramowe pod przyszłą instalację oznakowania o zmiennej treści,
- fundamenty pod przyszłą instalację kamer automatycznej detekcji zdarzeń.
W tabeli 1 zestawiono zbiorczo ilości poszczególnych urządzeń terenowych oraz
elementów infrastruktury budowlanej, przewidzianych do instalacji w ciągu autostrady
A1 na odcinku 2 od węzła Sójki do węzła Piątek, sekcja 1 od km 245+800 do km
261+000.
Tabela 1. Zbiorcze zestawienie urządzeń terenowych
Lp. Kategoria urządzeń terenowych Oznaczenie Ilość
1. Stacje meteorologiczne MS 1
2. Laserowe moduły monitorowania stanu nawierzchni LM 2
3. Samodzielne moduły monitorowania widoczności i opadu VP 1
atmosferycznego
4. Stacje pomiaru ruchu TC 9
5. Punkty dozoru wizyjnego VA 1
6. Konstrukcje bramowe dla znaków o zmiennej treści - 8
7. Fundamenty masztów pod kamery automatycznej detekcji zdarzeń - 6
4.1. Drogowa stacja meteorologiczna
Zadaniem drogowej stacji meteorologicznej (MS) jest pomiar wielkości fizycznych
opisujących stan nawierzchni drogi i jej otoczenia, przetwarzanie mierzonych wielkości
na parametry meteorologiczne, generowanie stanów ostrzegawczych i alarmowych
zwiÄ…zanych z niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi oraz regularne przekazywanie
tych informacji do Centrum ZarzÄ…dzania AutostradÄ… (CZA).
Dla potrzeb zwiÄ…zanych z funkcjonowaniem Systemu ZarzÄ…dzania Ruchem, drogowa
stacja meteorologiczna ostrzegać będzie o występowaniu następujących zjawisk
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 18
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
pogodowych, stwarzających bezpośrednie zagro\enie dla bezpieczeństwa ruchu
drogowego:
- występowanie zjawiska gołoledzi, w tym obecności szadzi i błota pośniegowego
(niezale\nie dla ka\dej z jezdni),
- występowanie zjawiska mgły,
- występowanie intensywnego opadu atmosferycznego,
- występowanie silnego wiatru.
Drogowa stacja meteorologiczna wykorzystywana będzie ponadto w celu wspomagania
utrzymania zimowego autostrady. Dlatego jej zadaniem będzie tak\e ostrzeganie
o mo\liwości wystąpienia gołoledzi, szadzi, opadu atmosferycznego oraz dostarczanie
innych parametrów pomiarowych, nie wykorzystywanych bezpośrednio przez
algorytmy decyzyjne Systemu ZarzÄ…dzania Ruchem, jak:
- temperatura i wilgotność powietrza,
- temperatura nawierzchni i podbudowy,
- temperatura gruntu,
- temperatura punktu rosy,
- temperatura zamarzania, jako parametr wyznaczajÄ…cy moment formowania siÄ™
gołoledzi,
- ilość i koncentracja chemicznych środków odladzających,
- intensywność i rodzaj opadu atmosferycznego,
- widoczność,
- siła i kierunek wiatru (wartość średnia i maksymalna).
W tabeli 2 przedstawiono projektowanÄ… lokalizacjÄ™ drogowej stacji meteorologicznej
przewidzianej do instalacji przewidzianych do instalacji w ciÄ…gu autostrady A1 na
odcinku 2 od węzła Sójki do węzła Piątek, sekcja 1 od km 245+800 do km 261+000.
Tabela 2. Projektowane lokalizacje drogowych stacji meteorologicznych
Lp. Rodzaj urzÄ…dzenia Oznaczenie Lokalizacja Uwagi
1. Stacja meteorologiczna MS-02 km 248+650 jezdnia instalacja na nasypie
wschodnia (azyl)
Stacja meteorologiczna MS-02 zainstalowana zostanie w wydzielonym azylu na
poboczu autostrady. Stacja MS-02 współpracować będzie z zespołem czujników
pomiarowych, zainstalowanych w nawierzchni jezdni oraz na maszcie pomiarowym.
Zestawienie i sposób instalacji czujników pomiarowych stacji meteorologicznej MS-02
przedstawiono w tabeli 3.
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 19
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tabela 3. Zestawienie i sposób instalacji czujników pomiarowych dla stacji MS-02
Lp. Rodzaj czujnika Lokalizacja czujnika Wysokość instalacji
czujnika
1. Czujnik drogowy 1 w nawierzchni jezdni zachodniej na od 1 do 3 mm poni\ej
prawym pasie ruchu, w odległości 1 m od poziomu nawierzchni
osi jezdni
2. Czujnik drogowy 2 w nawierzchni jezdni wschodniej na od 1 do 3 mm poni\ej
prawym pasie ruchu, w odległości 1 m od poziomu nawierzchni
osi jezdni
3. Czujnik temperatury w podbudowie jezdni zachodniej na 30 cm poni\ej poziomu
gruntu prawym pasie ruchu, w odległości 1 m od nawierzchni
osi jezdni
4. Czujnik temperatury i na maszcie pomiarowym od 3 do 3,5 m nad
wilgotności powietrza w poziomem nawierzchni
klatce klimatycznej
5. Zintegrowany czujnik na maszcie pomiarowym od 3 do 3,5 m nad
widoczności i opadu poziomem nawierzchni
atmosferycznego
6. Czujniki siły wiatru na maszcie pomiarowym 6 do 6,20 m nad
poziomem nawierzchni
7. Czujnik kierunku wiatru na maszcie pomiarowym 6 do 6,20 m nad
poziomem nawierzchni
Przejście kabli sygnałowych na przeciwną jezdnię autostrady zostanie wykonane
w rurach SRS75 uło\onych w przekroju poprzecznym drogi i zakończonych studniami
kablowymi SK1. Przejście kabli sygnałowych z nawierzchni jezdni na pobocze
gruntowe wykonane zostanie przez otwory nawiercone w nawierzchni pod kÄ…tem 45°
oraz studnie SK1, gdzie zostaną tak\e uło\one zapasy kablowe. Kable układane będą
w gruncie na głębokości 30  60 cm, w rurach ochronnych DVK50. Kable
wprowadzone zostaną do konstrukcji masztów pomiarowych przez otwory
technologiczne prefabrykowanych fundamentów betonowych.
Czujniki temperatury gruntu instalowane będą w podbudowie nawierzchni na
głębokości 30 cm w stosunku do poziomu nawierzchni.
Projektowane rozmieszczenie czujników drogowych ograniczać będzie do minimum
wpływ zjawiska zalegania warstwy śniegu lub błota pośniegowego na wyniki pomiarów
i jednocześnie gwarantować uzyskiwanie reprezentatywnego zbioru danych
pomiarowych opisujÄ…cych stan nawierzchni jezdni.
Podzespoły elektroniczne stacji meteorologicznej MS-02 zainstalowane zostaną
w wolnostojÄ…cej szafie aluminiowej, umieszczonej w azylu na poboczu autostrady
w bezpośredniej bliskości masztu pomiarowego.
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 20
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
4.2. Laserowe moduły monitorowania stanu nawierzchni
Zadaniem laserowych modułów monitorowania stanu nawierzchni (LM) jest pomiar
przyczepności nawierzchni, generowanie stanów alarmowych związanych
z powstawaniem zjawiska śliskości, detekcja stanu nawierzchni oraz regularne
przekazywanie tych informacji do Centrum ZarzÄ…dzania AutostradÄ… (CZA).
W tabeli 4 przedstawiono projektowane lokalizacje laserowych modułów
monitorowania stanu nawierzchni przewidzianych do instalacji w ciÄ…gu autostrady A1
na odcinku 2 od węzła Sójki do węzła Piątek, sekcja 1 od km 245+800 do km 261+000.
Tabela 4. Projektowane lokalizacje laserowych modułów stanu nawierzchni
Lp. Rodzaj urzÄ…dzenia Oznaczenie Lokalizacja Uwagi
1. Laserowy moduł LM-03 km 252+610 jezdnia instalacja na konstrukcji
monitorowania stanu zachodnia bramowej
nawierzchni
2. Laserowy moduł LM-04 km 254+610 jezdnia instalacja na konstrukcji
monitorowania stanu wschodnia bramowej
nawierzchni
Laserowe moduły monitorowania stanu nawierzchni instalowane będą na słupach
nośnych konstrukcji bramowych, przeznaczonych w przyszłości do instalacji
oznakowania o zmiennej treści. Wysokość instalacji czujników laserowych 4 m nad
poziomem nawierzchni.
4.3. Samodzielny moduł monitorowania widoczności i opadu atmosferycznego
Zadaniem samodzielnego modułu monitorowania widoczności i opadu atmosferycznego
(VP) jest pomiar widoczności oraz intensywności opadu atmosferycznego, generowanie
stanów alarmowych związanych z ograniczeniem widoczności i intensywnym opadem
atmosferycznym oraz regularne przekazywanie tych informacji do Centrum ZarzÄ…dzania
AutostradÄ… (CZA).
W tabeli 5 przedstawiono projektowane lokalizacje samodzielnych modułów
monitorowania widoczności i opadu atmosferycznego przewidzianych do instalacji
w ciągu autostrady A1 na odcinku 2 od węzła Sójki do węzła Piątek, sekcja 1
od km 245+800 do km 261+000.
Tabela 5. Projektowane lokalizacje samodzielnych modułów monitorowania widoczności i
opadu atmosferycznego
Lp. Rodzaj urzÄ…dzenia Oznaczenie Lokalizacja Uwagi
1. Samodzielny moduł VP-02 km 252+610 jezdnia instalacja na konstrukcji
monitorowania widoczności i zachodnia bramowej
opadu atmosferycznego
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 21
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Samodzielny moduł monitorowania widoczności i opadu atmosferycznego
zainstalowany zostanie na słupie nośnym konstrukcji bramowych, w przyszłości
przeznaczonej do instalacji oznakowania o zmiennej treści. Wysokość instalacji
czujników 4 m nad poziomem nawierzchni.
4.4. Stacje pomiaru ruchu
Zadaniem stacji pomiaru ruchu (TC) jest pomiar parametrów ruchu drogowego przy
wykorzystaniu pętli indukcyjnych instalowanych w nawierzchni drogi, ich uśrednianie
w interwałach agregacji danych i regularne przekazywanie danych zagregowanych do
Centrum ZarzÄ…dzania AutostradÄ… (CZA):
- natÄ™\enie potoku ruchu niezale\nie dla ka\dego pasa ruchu i kierunku jazdy,
- prędkość średnia potoku ruchu, niezale\nie dla ka\dego pasa ruchu
i kierunku jazdy,
- udział pojazdów cię\arowych w potoku ruchu, niezale\nie dla ka\dego pasa
ruchu i kierunku jazdy.
Stacje pomiaru ruchu podzielone zostały na punkty pomiaru ruchu instalowane na
węzłach autostrady i przeznaczone do pomiaru wy\ej wymienionych parametrów ruchu
na jezdni głównej autostrady i natę\enia ruchu na łącznicach wjazdowych,
włączających ruch z dróg poprzecznych (TC/M) oraz punkty pomiaru ruchu
instalowane w wybranych lokalizacjach znaków o zmiennej treści i przeznaczone do
pomiaru wy\ej wymienionych parametrów ruchu na jezdni głównej autostrady (TC/A1,
TC/A2, TC/B).
W tabeli 6 przedstawione zostały projektowane lokalizacje stacji pomiaru ruchu
przewidzianych do instalacji w ciągu autostrady A1 na odcinku 2 od węzła Sójki do
węzła Piątek, sekcja 1 od km 245+800 do km 261+000.
Tabela 6. Projektowane lokalizacje stacji pomiaru ruchu
Lp. Rodzaj urzÄ…dzenia Oznaczenie Lokalizacja Uwagi
1. Punkt pomiaru ruchu TC/B-02 km 245+900 jezdnia pomiar ruchu na jezdni
zachodnia głównej
2. Punkt pomiaru ruchu TC/A1-02 km 246+650 jezdnia pomiar ruchu na jezdni
wschodnia głównej
3. Punkt pomiaru ruchu TC/A1-03 km 251+100 jezdnia pomiar ruchu na jezdni
zachodnia głównej
4. Punkt pomiaru ruchu TC/A2-03 km 252+610 jezdnia pomiar ruchu na jezdni
zachodnia głównej
5. Punkt pomiaru ruchu TC/B-03 km 252+610 jezdnia pomiar ruchu na jezdni
wschodnia głównej
6. Punkt pomiaru ruchu TC/M-02 km 253+600 jezdnia pomiar ruchu na obu
zachodnia jezdniach oraz Å‚Ä…cznicach
wjazdowych
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 22
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
7. Punkt pomiaru ruchu TC/A2-04 km 254+610 jezdnia pomiar ruchu na jezdni
wschodnia głównej
8. Punkt pomiaru ruchu TC/B-04 km 255+100 jezdnia pomiar ruchu na jezdni
zachodnia głównej
9. Punkt pomiaru ruchu TC/A1-04 km 256+000 jezdnia pomiar ruchu na jezdni
wschodnia głównej
Stacje pomiaru ruchu współpracować będą z pętlami indukcyjnymi. Pętle indukcyjne
zainstalowane zostanÄ… w nawierzchni jezdni, centralnie na pasach ruchu, zgodnie
z projektem wykonawczym. Monta\ czujników w nawierzchni jezdni winien zostać
wykonany zgodnie z zaleceniami producentów urządzeń pomiarowych. Zastosowane
materiały instalacyjne winny zachowywać stały stan skupienia i gwarantować stabilne
zamocowanie czujników w warunkach eksploatacyjnych.
Przewody sygnałowe czujników pomiarowych prowadzone będą prostopadle do osi
jezdni w wyciętych w nawierzchni szczelinach instalacyjnych. Po przykryciu kabli
sygnałowych cienką warstwą pianki poliuretanowej, szczeliny monta\owe wypełnione
zostanÄ… masÄ… bitumicznÄ….
Stacje pomiaru ruchu instalowane będą w szafach sterowniczych instalowanych na
poboczu jezdni, na fundamentach betonowych prefabrykowanych. Przejście kabli
sygnałowych z nawierzchni jezdni na pobocze gruntowe wykonane zostanie przez
otwory nawiercone w nawierzchni pod kÄ…tem 45° oraz studnie kablowe SK1, gdzie
zostaną tak\e uło\one zapasy kablowe. Kable sygnałowe układane będą w gruncie na
głębokości 30  60 cm w rurach ochronnych DVK50. Kable wprowadzone zostaną do
szaf sterowniczych przez otwory technologiczne fundamentów prefabrykowanych.
Przejście kabli sygnałowych na drugą jezdnię autostrady realizowane będzie w rurach
SRS75 układanych w przekroju poprzecznym autostrady i zakończonych studniami
kablowymi SK1.
4.5. Punkt dozoru wizyjnego
Zadaniem punktu dozoru wizyjnego (VA) jest umo\liwienie weryfikacji warunków
pogodowych występujących na autostradzie. Obrazy wizyjne przekazywane będą
bezpośrednio z punktu dozoru wizyjnego do Centrum Zarządzania Autostradą (CZA).
W tabeli 7 przedstawiona została projektowana lokalizacja punktu dozoru wizyjnego
przewidzianego do instalacji w ciągu autostrady A1 na odcinku 2 od węzła Sójki do
węzła Piątek, sekcja 1 od km 245+800 do km 261+000.
Tabela 7. Projektowane lokalizacje punktów dozoru wizyjnego
Lp. Rodzaj urzÄ…dzenia Oznaczenie Lokalizacja Uwagi
1. Kamera dozoru VA-02 km 248+650 jezdnia instalacja na słupie stacji
wizyjnego wschodnia meteorologicznej
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 23
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Punkt dozoru wizyjnego wyposa\ony zostanie w kamerÄ™ wizyjnÄ… szybkoobrotowÄ…,
umo\liwiajÄ…cÄ… podglÄ…d wizyjny autostrady w trybie czasu rzeczywistego. Kamera
punktu dozoru wizyjnego zainstalowana zostanie na maszcie pomiarowym stacji
meteorologicznej MS-02 za pomocą dedykowanego uchwytu, na wysokości 5 m nad
poziomem nawierzchni.
4.6. Zasilanie projektowanych urządzeń
Projektowane urządzenia zasilane będą napięciem jednofazowym 230VAC. Projekt
wykonawczy przyłączy zasilających stanowi odrębne opracowanie bran\owe (Tom IV).
4.7. Linie teletechniczne
Urządzenia terenowe Systemu Zarządzania Ruchem komunikować się będą z Centrum
Zarządzania Ruchem (CZA) w lokalnej sieci komputerowej za pośrednictwem
światłowodu jednomodowego. Z uwagi na obecne i docelowe zapotrzebowanie systemu
na transmisję obrazów wizyjnych w trybie czasu rzeczywistego, urządzenia terenowe
Systemu Zarządzania Ruchem wyposa\one zostaną w przełączniki sieci Ethernet
pracujące z prędkością 1 Gb/s.
Projekt wykonawczy linii teletechnicznych światłowodowych jest przedmiotem
odrębnego opracowania bran\owego (Tom V).
4.8. Fundamenty i konstrukcje wsporcze
Projektuje się budowę następujących fundamentów i konstrukcji wsporczych:
- masztów pomiarowych, przeznaczonych do instalacji stacji meteorologicznych
i kamer wizyjnych oraz (w pojedynczym przypadku) laserowego modułu
monitorowania stanu nawierzchni wraz z kamerÄ… wizyjnÄ…, instalowanych na
fundamentach prefabrykowanych,
- fundamentów prefabrykowanych dla szaf pomiarowych stacji meteorologicznych
oraz stacji pomiaru ruchu,
- konstrukcji bramowych, przeznaczonych (docelowo) do instalacji oznakowania
o zmiennej treści, a w ramach obecnie realizowanej inwestycji tak\e do instalacji
pozostałego wyposa\enia meteorologicznego,
- fundamentów pod przyszłą instalację kamer automatycznej detekcji zdarzeń.
4.8.1. Maszt pomiarowy
Do instalacji stacji meteorologicznej przewiduje siÄ™ 6 metrowy maszt pomiarowy
z wykorzystaniem typowego słupa stalowego, jak na przykład S-60SRw/4,
produkowanego przez Elektromonta\ Rzeszów S.A. lub innego, posiadającego nie
gorsze parametry wytrzymałościowe oraz wysięgników wykonanych z lekkich
zamkniętych profili aluminiowych 40x40x3 mm.
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 24
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Parametry słupa S-40SRw/6 przedstawiono w tabeli 8.
Tabela 8. Parametry słupa stalowego S-60SRw/4
Wysokość słupa (H) Średnica słupa Masa (m) Powierzchnia słupa (S)
(Ød/DE)
6 m 48;60/140 mm 68 kg 1,47 m2
Maszt pomiarowy zainstalowany zostanie w wydzielonym azylu na poboczu autostrady,
na prefabrykowanym fundamencie betonowym jak np. typu F-150, produkowanym
przez Elektromonta\ Rzeszów lub innym, posiadającym nie gorsze parametry
wytrzymałościowe. Maszt pomiarowy zostanie uziemiony przy wykorzystaniu bednarki
Fe-Zn 25x4mm i uziomu pionowego miedziowanego ¾ x 1,8m. Oporność uziemienia
nie powinna przekraczać 10 Ohm.
Maszt pomiarowy posiadać będzie na wysokości 0,4 metra zamykany otwór rewizyjny,
ułatwiający wciąganie kabli z przygotowanej w miejscu jego posadowienia rury
przepustowej typu DVK50.
Dla instalacji czujników pomiarowych, na wysokości +3,12 m oraz +3,20 m projektuje
się poziomy rygiel (poprzeczkę), wykonaną z zamkniętego aluminiowego profilu
kwadratowego 40x40x3 mm, mocowanego do konstrukcji słupa za pomocą
dedykowanego uchwytu i stalowych obejm, umo\liwiających dokładne ich ustawienie
we właściwym kierunku. Czujniki pomiarowe montowane będą do poziomego rygla
przy wykorzystaniu połączeń śrubowych.
Maszt pomiarowy zabezpieczony zostanie antykorozyjnie poprzez metalizacjÄ™
natryskową cynkiem wg normy EN-ISO 1461. Grubość powłoki ochronnej min. 55 -
max. 70 mikronów. Aluminiowy rygiel poprzeczny winien być anodowany.
4.8.2. Fundamenty szaf pomiarowych
Aluminiowe szafy pomiarowe stacji meteorologicznej oraz stacji pomiaru ruchu zostanÄ…
posadowione w wydzielonych azylach na poboczu autostrady, na typowych
fundamentach prefabrykowanych dostarczanych w komplecie z szafami pomiarowymi.
Szafy pomiarowe winny posiadać wymiary około 800x500x1200mm.
Szafy pomiarowe nale\y uziemić przy wykorzystaniu bednarki Fe-Zn 25x4mm
i uziomu pionowego miedziowanego ¾ x 1,8m. Oporność uziemieÅ„ nie powinna
przekraczać 10 Ohm.
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 25
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
4.8.3. Konstrukcje bramowe
W tabeli 9 przedstawione zostały projektowane lokalizacje konstrukcji bramowych
przeznaczonych docelowo do monta\u znaków zmiennej treści w ciągu autostrady A1
na odcinku 2 od węzła Sójki do węzła Piątek, sekcja 1 od km 245+800 do km 261+000.
Tabela 9. Zestawienie konstrukcji bramowych
Lp. Rodzaj urzÄ…dzenia Lokalizacja
Rozpiętość Uwagi
konstrukcji
pod przyszłą instalację
1. Konstrukcja wsporcza km 245+900 jezdnia 19,5 m
oznakowania VMS/B-02
bramowa zachodnia
pod przyszłą instalację
2. Konstrukcja wsporcza km 246+650 jezdnia 19,5 m
oznakowania VMS/A1-02
bramowa wschodnia
pod przyszłą instalację
3. Konstrukcja wsporcza km 251+100 jezdnia 19,5 m
oznakowania VMS/A1-03
bramowa zachodnia
pod przyszłą instalację
4. Konstrukcja wsporcza km 252+610 jezdnia 19,5 m
oznakowania VMS/A2-03
bramowa zachodnia
pod przyszłą instalację
5. Konstrukcja wsporcza km 252+610 jezdnia 19,5 m
oznakowania VMS/B-03
bramowa wschodnia
pod przyszłą instalację
6. Konstrukcja wsporcza km 254+610 jezdnia 19,5 m
oznakowania VMS/A2-04
bramowa wschodnia
pod przyszłą instalację
7. Konstrukcja wsporcza km 255+100 jezdnia 19,5 m
oznakowania VMS/B-04
bramowa zachodnia
pod przyszłą instalację
8. Konstrukcja wsporcza km 256+000 jezdnia 19,5 m
oznakowania VMS/A1-04
bramowa wschodnia
Konstrukcje bramowe instalowane będą na fundamentach betonowych wykonywanych
metodÄ… na mokro.
Okablowanie zasilające i teletechniczne wprowadzane będzie do konstrukcji słupów
przez otwory technologiczne przygotowane w wykonywanych fundamentach.
Fundamenty pod słupy bramownic będą posadowione na nasypach drogowych
wykonanych z dobrze zagęszczonej pospółki o minimalnym współczynniku
zagęszczenia Js = 0.97 . Parametry geotechniczne nasypu przyjęto na podstawie Polskiej
Normy Grunty budowlane , Posadowienie bezpośrednie budowli PN-81/B-03020 .
Stopień zagęszczenia JD = 0.67 x 0.97 x 0.8 = 0.52
Gęstość objętościowa ł = 1.95 x 0.9 = 1.76 t/m3
Kąt tarcia wewnętrznego Ć = 37.0 x 0.9 = 33.0o
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 26
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
W wypadku stwierdzenia w wykopie gruntu słabszego, nale\y wymienić go na
poduszkę \wirowo-piaskową o stopniu zagęszczenia JD = 0.6 lub zastąpić chudym
betonem.
Konstrukcje bramowe dwupoziomowe pod oznakowanie typu VMS/A1-02,
VMS/A1-03 , VMS/A1-04 , VMS/A2-03 i VMS/A2-04 projektuje siÄ™ pod jeden du\y
znak zmiennej treści o wymiarach 9 400 x 1800 x 300 mm usytuowany na górnym
pomoście i trzy znaki małe o wymiarach 1 500 x 2 000 x 300 i 1 750 x 2 000 x 300 mm
usytuowane na dolnym pomoście w konstrukcji stalowej ramowej. Konstrukcja ramowa
bramownicy głównej (część dolna ) składa się z dwóch słupów stalowych
dwugałęziowych o przekroju zamkniętym kwadratowym 300 x 300 x 10 mm i dwóch
poziomych rygli o przekroju zamkniętym 300 x 400 x 10 mm w rozstawie 800 mm ,
połączonych \ebrami pośrednimi o przekroju kwadratowym 140 x 140 x 8 mm
i \ebrami skrajnymi 250 x 250 x 8 mm . Słupy dwugałęziowe o rozstawie 800 mm
i długości 5 450 mm połączone \ebrami o przekroju kwadratowym 150 x 150 x 8 mm .
Z uwagi na długość wanny do cynkowania i transport rygle podzielono na dwa odcinki
o długości 12 000 mm i 7 800 mm . Pomost górny o łącznej szerokości 1 050 mm
i długości 10 635 mm . Pomost górny ustawiony jest 2 200 mm nad pomostem
głównym . Pomost dolny o szerokości 1 100 mm . Słupy i rygle obu pomostów
zaprojektowano z profili KONIGSTAHL Sp. z o.o. Oddział Południe 43-190 Mikołów
ul świrki i Wigury 49 telefon 032 226 50 00 jako walcowane na gorąco lub innego
Producenta o parametrach niegorszych, natomiast profile mniejsze produkcji
Stalprodukt S.A. w Bochni . Kształtowniki zamknięte na słupy i rygiel projektuje się ze
stali S 355 J2H odpowiednik stali 18G2A , natomiast pozostałe elementy ze stali S 235
JRG2 ( St3SY i St3SX ) .
Pokrycie pomostów roboczych do kontroli i obsługi znaków zmiennej treści wykonać
z kratek pomostowych stalowych prasowanych ocynkowanych ogniowo
przeciwpoślizgowych o osiowym rozstawie oczek co 22.2 x 22.2 mm i płaskowniku
nośnym 20 x 2 mm . Pomosty wyposa\ono w dwie barierki ochronne o wysokości 1.10
m mocowane bezpośrednio do rygli bramownicy , oraz dwie drabiny wejściowe .
Drabina główna dla wejścia na pomost dolny z kabłąkiem z zabezpieczeniem wejścia na
drabinę przegrodą zamykaną na okres między obsługowy . Drabina pośrednia dla
wejścia z pomostu głównego na pomost górny bez kabłąka , zabezpieczenie stanowią
barierki ochronne .W miejscu przewidzianym do mocowania dolnych znaków zmiennej
treści projektuje się sześć słupków z C 160 przyspawanych do rygli bramownicy
głównej . Znak górny ( du\y ) mocowany do słupków z C 220 . Znaki mocuje się przy
pomocy specjalnych śrub będących na wyposa\eniu znaku . Wszystkie połączenia
monta\owe rygli i słupów z ryglami skręcane na śruby klasy 5.8 ( 5 ) .
Oba fundamenty pod słupy konstrukcji bramowych typu VMS/A1-06 , VMS/A1-07
i VMS/A2-06 zaprojektowano jako blokowe \elbetowe o wymiarach 6.60 x 2.50 m ,
posadowione na chudym betonie o grubości 10 cm na poziomie  1.20 m . Fundamenty
wykonać z betonu C 20/25 ( B 25 ) zbrojone stalą zbrojeniową A-III. W fundamentach
osadzić bardzo starannie kotwy fundamentowe KF-1, a w fundamencie od prawej
strony dodatkowo dwie rury AROT DVK 110 oraz DVK 75 lub zamiennie rury z PCV
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 27
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
o tych samych średnicach . Jako uziemienie konstrukcji bramowej nale\y przykręcić do
uchwytu do stopy słupa bednarkę ocynkowaną typu Fe-Zn `" 30 x 4 mm .
Bramownicę pod znaki typu VMS/B-02 , VMS/B-03 i VMS/B-04 wykonać jak
bramownicę pod znaki typu VMS/A1-06 z pominięciem górnego pomostu , oraz słupów
z C 160 pod małe znaki zmiennej treści mocowane do rygla dolnego , natomiast słupki
z C 220 dla du\ego znaku wydane przy górnym pomoście przyspawać do rygla
dolnego.
Masa najcię\szego elementu do transportu około 3 841 kg ( rygiel R-1.1 ) .
Szczegółowe wytyczne monta\u wraz z projektem organizacji i zabezpieczenia ruchu
na czas prowadzenia robót budowlanych opracuje wyłoniony w przetargu Wykonawca i
uzgodni go z ZamawiajÄ…cym .
Materiały:
Stal konstrukcyjna: S 355 J2H i S 235 JRG2 klasa konstrukcji 2.
Åšruby kl. 5.8 (4).
Beton C 20/25.
Stal zbrojeniowa A-III i A-0.
Zabezpieczenie antykorozyjne:
Konstrukcję stalową oczyścić do drugiego stopnia czystości wg normy PN-70/H-97050
przez piaskowanie lub szczotkami drucianymi i ocynkować ogniowo. Grubość powłoki
ochronnej około 120 mikronów, elementy cienkościenne 70 mikronów.
Uwaga:
Obliczenia statyczne wykonano dla bramownic dwupoziomowych dla oznakowania
typu VMS/A1 i VMS/A2. Bramownice dla oznakowania typu VMS/B, VMS/C1
i VMS/C2 projektuje siÄ™ z tych samych profili co bramownice pod oznakowanie typu
VMS/A1.
Obliczenia statyczne tylko w egzemplarzu archiwalnym.
4.8.4. Fundamenty pod maszty do przyszłej instalacji kamer automatycznej detekcji
zdarzeń
W tabeli 10 przedstawione zostały projektowane lokalizacje fundamentów
przeznaczonych pod przyszłą lokalizację masztów stacjonarnych kamer automatycznej
detekcji zdarzeń w ciągu autostrady A1 na odcinku 2 od węzła Sójki do węzła Piątek,
sekcja 1 od km 245+800 do km 261+000.
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 28
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
Tabela 10. Projektowane lokalizacje fundamentów pod przyszłą instalację masztów kamer
wizyjnych wykorzystywanych do detekcji zdarzeń
Lp. Rodzaj urzÄ…dzenia Typ Lokalizacja
fundamentu
1. Fundament pod maszt kamer automatycznej F-150 km 253+104 pas rozdziału
detekcji zdarzeń VD-08
2. Fundament pod maszt kamer automatycznej F-150 km 253+304 pas rozdziału
detekcji zdarzeń VD-09
3. Fundament pod maszt kamer automatycznej F-150 km 253+527 pas rozdziału
detekcji zdarzeń VD-10
4. Fundament pod maszt kamer automatycznej F-150 km 253+806 pas rozdziału
detekcji zdarzeń VD-11
5. Fundament pod maszt kamer automatycznej F-150 km 254+006 pas rozdziału
detekcji zdarzeń VD-12
6. Fundament pod maszt kamer automatycznej F-150 km 254+206 pas rozdziału
detekcji zdarzeń VD-13
Wysokość masztów przeznaczonych do przyszłej instalacji stacjonarnych kamer
automatycznej detekcji zdarzeń winna wynosić min. 10 m. W tym celu sugeruje się
przyszłe wykorzystanie słupów oświetleniowych ośmiokątnych, na przykład typu
S-100P/6 produkowanych przez Elektromonta\ Rzeszów S.A. lub innych,
posiadających nie gorsze parametry wytrzymałościowe.
Parametry słupa S-100P/6 przedstawiono w tabeli 11.
Tabela 11. Parametry słupa stalowego S-100P/6
Wysokość słupa (H) Średnica słupa (d/DE) Masa (m) Powierzchnia słupa (S)
10 m 48;60/177 mm 78 kg 4,00 m2
Jako fundamenty pod maszty kamerowe projektuje siÄ™ wykorzystanie
prefabrykowanych fundamentów betonowych typu F-150, produkowanych przez
Elektromonta\ Rzeszów lub innych, posiadających nie gorsze parametry
wytrzymałościowe. Fundamenty instalowane będą w pasie rozdziału autostrady
a w pojedynczych przypadkach na jej poboczu.
4.8.5. Wytyczne monta\u fundamentów i konstrukcji bramowych
Podczas wykonywania wykopów pod fundamenty konstrukcji bramowych nale\y
zwrócić szczególną uwagę na grunt w poziomie posadowienia i w wypadku
stwierdzenia gruntów słabych niezwłocznie powiadomić projektanta.
Przy wykonywaniu fundamentów w lokalizacjach, gdzie znajduje się równie\
kanalizacja deszczowa, nale\y wykonać na odcinku ok. 10 m syfonowanie kanalizacji,
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 29
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
poprzez umieszczenie dwóch studzienek syfonowych na tym odcinku. Odcinek pod
fundamentem w kanalizacji nale\y obni\yć na bezpieczną głębokość, rurę nale\y
zabezpieczyć warstwą chudego betonu. Na tak przygotowanym podło\u mo\na
dokonać posadowienia fundamentu.
Słupy konstrukcji bramowych montować nale\y na fundamentach, które osiągnęły ju\
dostateczną wytrzymałość betonu, tj. po co najmniej 7 dniach od ich zabetonowania
przy dodatnich temperaturach. Przed monta\em słupów sprawdzić nale\y dokładnie
rozstaw śrub fundamentowych.
Konstrukcje bramowe nale\y montować przy pomocy dzwigu samochodowego.
Konstrukcji nośnych oraz znaków zmiennej treści nie nale\y montować przy silnym
wietrze. Monta\ i demonta\ znaków zmiennej treści najlepiej prowadzić przy pogodzie
bezwietrznej. Maksymalna dopuszczalna prędkość wiatru to 10 m/s.
5. Uwagi końcowe
1. Wszystkie roboty wykonywane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami
i normami. Materiały i wyroby których to dotyczy, posiadają oznakowanie na
zgodność z dyrektywami unijnymi CE.
2. Roboty ziemne w pobli\u istniejących urządzeń i instalacji podziemnych
wykonywane będą ręcznie i ze szczególną ostro\nością.
3. Przy produkcji oraz pracach monta\owych i instalacyjnych dotyczÄ…cych budowy
elementów Systemu Zarządzania Ruchem nale\y przestrzegać wszystkich
przepisów BHP.
Opracował:
& & & & & & & & & & & & &
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część opisowa 30
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
B. CZŚĆ RYSUNKOWA
B. CZŚĆ RYSUNKOWA
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część rysunkowa 31
Autostrada A1 na odcinku granica województwa kujawsko-pomorskiego/łódzkiego do węzła Stryków
od km 230+817 do km 295+850  Zadanie II
ODCINEK 2 ODCINEK WZEA SÓJKI - WZEA PITEK
SEKCJA 1
od km 245+800 do km 261+000
C. ZAACZNIKI
C. ZAACZNIKI
Tom 2.1/XIV Projekt Wykonawczy, Telematyka, część rysunkowa 59


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
(odc 02) ryba w liściach bananowca
Kuchnia francuska po prostu (odc 02) Kiełbaski z soczewicą

więcej podobnych podstron