forma pracy dyplomowej


Jak pisać pracę dyplomową ? Uwagi o formie. Zasady
redakcji pracy dyplomowej.
1. Informacje ogólne
Zasadniczym celem pracy dyplomowej przygotowywanej przez studenta jest:
- wykazanie się umiejętnością formułowania i rozwiązywania problemów wiążących się z
programem odbytych studiów,
- wykazanie się znajomością metod i sposobów prowadzenia analizy oraz redakcyjnego
przygotowania pracy w oparciu o umiejętności nabyte w czasie studiów.
Praca dyplomowa musi być samodzielnym opracowaniem autorstwa studenta, przygotowanym przy
pomocy promotora. Student jako autor ponosi pełną odpowiedzialność z tytułu oryginalności i rzetelności
zaprezentowanego materiału i powinien uwzględniać wszelkie prawa i dobre obyczaje w tym zakresie.
2. Struktura i konstrukcja pracy
Struktura pracy powinna być następująca:
1. Strona tytułowa pracy (uczelnia, wydział, kierunek studiów, tytuł pracy, autor/autorzy, promotor, miejsce ,
rok). Dokładniej, strona tytułowa (pierwsza strona w pracy) pracy powinna zawierać: tekst: Politechnika
Poznańska, Wydział Informatyki i Zarządzania, Instytut Informatyki (u góry), tekst: Praca dyplomowa
magisterska / inżynierska, Tytuł pracy (zgodny z tematem na karcie pracy), Autor (mniej więcej w środku
strony), tekst: Promotor:, Nazwiska promotora (u dołu po prawej) oraz tekst: Poznań, 200x r. (na samym
dole).
2. Formularz pracy z podpisem Dziekana - drugÄ… stronÄ… pracy jest Karta pracy dyplomowej; w egzemplarzu
pracy do archiwum PP  z oryginałem karty podpisanym przez dziekana i dyrektora instytutu; w
pozostałych egzemplarzach  ksero karty pracy.
3. Spis treści
4. Wstęp, zawierający podrozdział  Cel i zakres pracy , tj. streszczenie specyfikacji wymagań promotora
5. Rozdział (y) teoretyczny  przegląd literatury naświetlający stan wiedzy na dany temat,
6. Rozdziały dokumentujące pracę własną studenta (rozdziały opisujące ideę / sposób / metodę rozwiązania
postawionego problemu oraz rozdziały opisujące techniczną stronę rozwiązania (dokumentacja techniczna)
lub opisujÄ…ce przeprowadzone testy / badania i uzyskane wyniki)
7. Zakończenie, zawierające podsumowanie uzyskanych wyników
8. Literatura
9. Dodatki
Zamieszczanie list tabel, rysunków, wykresów w pracy dyplomowej jest nieuzasadnione.
Praca powinna mieć wyraznie określony cel i sposób jego realizacji, powinna charakteryzować się
zwięzłością i logicznym układem oraz właściwą proporcją między poszczególnymi częściami (rozdziałami)
pracy. Wkład pracy dyplomanta powinien mieć odzwierciedlenie w rozmiarach poszczególnych rozdziałów.
Dlatego, np. rozdział opisujący aktualny stan wiedzy nie powinien być nieproporcjonalnie dłuższy niż np.
rozdział opisujący implementację, czy testy. W przypadku prac o charakterze projektowo  implementacyjnym,
przegląd literatury naświetlający  state of the art powinien być zastąpiony opisem / charakterystyką narzędzi
wykorzystanych do realizacji projektu.
Tytuł pracy, a także tytuł każdego rozdziału musi być adekwatny do treści zawartych w pracy lub w
rozdziale. Tytuł pracy, jak i tytuły rozdziałów powinny mieć charakter problemowy.
Treść pracy dzieli się na rozdziały i podrozdziały, a ich układ musi być oparty na zasadzie wynikania.
Każdy rozdział powinien zaczynać się od nowej strony.
W spisie treści pracy nie należy zamieszczać informacji o częściach pracy położonych poniżej 3.
poziomu zagłębienia. Np. numer podrozdziału 4.3 lub 4.3.1 jest akceptowalny, ale numer 4.3.2.1 lub 5.4.6.2.1
już absolutnie nie. Innymi słowy, należy unikać głębszej numeracji podrozdziałów niż poziom trzeci, rozumiany
jako np. 1.1.1. Należy unikać wydzielania elementu struktury pracy na niższym poziomie w liczbie jeden. Np.
rozdział 1 zawierający podrozdział 1.1. i nic więcej, to niewłaściwa konstrukcja. W takim przypadku, nie należy
wydzielać części składowej.
Strony pracy muszą być ponumerowane (z wyjątkiem strony tytułowej). Całkowita liczba stron pracy
nie ma istotnego znaczenia. Działania prowadzące do sztucznego jej zwiększania są  podejrzane . Istotna jest
treść pracy. Dlatego nie należy:
" zwężać obszaru tekstu w miarę zagłębiania się w strukturze rozdziałów, sekcji, akapitów itp.
" manipulować odstępami między literami w wyrazach, ani między wyrazami w zdaniach;
3. Zawartość pracy
Wstęp do pracy (rozdział nr 1) powinien zawierać następujące elementy: krótkie uzasadnienie podjęcia
tematu; cel pracy (patrz niżej), zakres (przedmiotowy, podmiotowy, czasowy) wyjaśniający, w jakim rozmiarze
praca będzie realizowana; ewentualne hipotezy, które autor zamierza sprawdzić lub udowodnić; krótką
charakterystykę zródeł, zwłaszcza literaturowych; układ pracy (patrz niżej), czyli zwięzłą charakterystykę
zawartości poszczególnych rozdziałów; ewentualne uwagi dotyczące realizacji tematu pracy np. trudności, które
pojawiły się w trakcie realizacji poszczególnych zadań, uwagi dotyczące wykorzystywanego sprzętu, współpraca
z firmami zewnętrznymi.
Wstęp do pracy musi się kończyć 2 następującymi akapitami:
Celem pracy jest opracowanie / wykonanie analizy / zaprojektowanie / .....................
Struktura pracy jest następująca. W rozdziale 2 przedstawiono przegląd literatury na temat ........
Rozdział 3 jest poświęcony ....... (kilka zdań). Rozdział 4 zawiera ..... (kilka zdań) ............ itd. Rozdział x
stanowi podsumowanie pracy.
W przypadku prac inżynierskich zespołowych lub magisterskich 2-osobowych, po tych dwóch w/w
akapitach musi w pracy znalezć się akapit, w którym będzie opisany udział w pracy poszczególnych członków
zespołu. Na przykład:
Jan Kowalski w ramach niniejszej pracy wykonał projekt tego i tego, opracował ......
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz wykonał ......, itd.
Przegląd literatury naświetlający stan wiedzy na dany temat obejmuje rozdziały pisane na podstawie
literatury, której wykaz zamieszczany jest w części pracy pt. Literatura (lub inaczej Bibliografia,
Piśmiennictwo). W tekście pracy muszą wystąpić odwołania do wszystkich pozycji zamieszczonych w wykazie
literatury. Nie należy odnośników do literatury umieszczać w stopce strony. Student jest bezwzględnie
zobowiązany do wskazywania zródeł pochodzenia informacji przedstawianych w pracy, dotyczy to również
rysunków, tabel, fragmentów kodu zródłowego programów itd. Należy także podać adresy stron internetowych
w przypadku zródeł pochodzących z Internetu.
Praca musi zawierać elementy pracy własnej autora adekwatne do jego wiedzy praktycznej
uzyskanej w okresie studiów. Za pracę własną autora można uznać np.: stworzenie aplikacji informatycznej lub
jej fragmentu, zaproponowanie algorytmu rozwiązania problemu szczegółowego, przedstawienie projektu np.
systemu informatycznego lub sieci komputerowej, analiza i ocena nowych technologii lub rozwiązań
informatycznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach, itp. Autor powinien zadbać o właściwą
dokumentację pracy własnej obejmującą specyfikację założeń i sposób realizacji poszczególnych zadań wraz z
ich oceną i opisem napotkanych problemów. W przypadku prac o charakterze projektowo  implementacyjnym,
ta część pracy jest zastępowana dokumentacją techniczną i użytkową systemu.
W pracy nie należy zamieszczać całego kodu zródłowego opracowanych programów. Kod zródłowy
napisanych programów, wszelkie oprogramowanie wytworzone i wykorzystane w pracy, wyniki
przeprowadzonych eksperymentów powinny być umieszczone na płycie CD, stanowiącej dodatek do pracy.
Zakończenie pracy zwane również Uwagami końcowymi lub Podsumowaniem powinno zawierać
ustosunkowanie się autora do zadań wskazanych we wstępie do pracy, a w szczególności do celu i zakresu pracy
oraz porównanie ich z faktycznymi wynikami pracy. Podejście takie umożliwia jasne określenie stopnia
realizacji założonych celów oraz zwrócenie uwagi na wyniki osiągnięte przez autora w ramach jego
samodzielnej pracy.
Integralną częścią pracy są również dodatki, aneksy i załączniki np. płyty CDROM zawierające
stworzone w ramach pracy programy, aplikacje i projekty.
4. Redakcja pracy
Marginesy: po 2,5 cm z każdej strony plus dodatkowo z lewej 1 cm na oprawę.
Tytuły rozdziałów, akapity  patrz przykład poniżej.
2. PrzeglÄ…d wybranych technologii do budowy aplikacji
Tytuł podrozdziału 
internetowych
Tytuł rozdziału głównego 
czcionka: Times New
czcionka: Times New
Roman 14 Bold
Roman 16 Bold
2.1 Protokół http
HTTP (Hypertext Transfer Protocol) jest protokołem przesyłania hipertekstu. Najczęściej jest
wykorzystywany do łączności pomiędzy klientem (dokładnie jego przeglądarką) a serwerem w sieci
Odstępy: 6 pkt przed
Akapit: wyrównanie: do lewej i prawej, wcięcie 1 cm
WWW. Za jego pomocą w kierunku serwera przesyłane jest żądanie HTTP, natomiast w drugą stronę
(stałe w całej pracy), czcionka Times New Roman  11
pkt., odstęp 1,5 wiersza (stałe w całej pracy)
dokument HTML będący odpowiedzią na wysłane żądanie.
W pracach, w których występuje dużo skrótów konieczne jest przygotowanie Wykazu skrótów. Skróty i
pojęcia podstawowe wyróżnia się w następujący sposób.
Organizacja nowoczesnego społeczeństwa opiera się na szerokim zastosowaniu systemów
informatycznych. Stanowią one podstawę systemów bankowych, systemów rezerwacji lotniczej, hotelowej i
Wyróżnione pojęcie
kolejowej, systemów administracyjnych, gospodarki materiałowej i magazynowej, systemów ewidencji
podstawowe: italic (w całej
Skrót: w nawiasie okrągłym,
pracy tak samo)
italic
ludności, systemów wspomagania projektowania i inżynierii oprogramowania itp. [88, 90]. Obecnie systemy
informatyczne są budowane najczęściej wokół systemu bazy danych (SBD), który stanowi jądro systemu
informatycznego, uwalniając programistów od konieczności implementacji szeregu funkcji stricte systemowych,
W ujęciu tradycyjnym, problem optymalizacji wykonania zapytań można sformułować następująco. Dla
Pojęcia podstawowe w języku angielskim
danego zapytania Q, wyrażonego np. w standardowym języku zapytań SQL, które wymaga wykonania szeregu
operacji na danych pamiętanych w bazie danych, należy określić sekwencję oraz sposób wykonania tych
operacji tak, aby optymalizować wybrane kryterium oceny działania systemu. Tą sekwencję operacji nazywamy
planem wykonania zapytania - QEP(Q) (ang. Query Execution Plan). W ogólności, może istnieć wiele planów
wykonania danego zapytania Q. Zbiór wszystkich planów kreuje przestrzeń planów wykonania.
Rysunki i tabele.
Wszystkie rysunki, tabele, wykresy itp. muszą być podpisane i ponumerowane w celu umożliwienia
odwoływania się do nich przez wskazanie konkretnego numeru (np. Na rys. 1.1 przedstawiono .....). Przykład 
patrz niżej:
: Operacja projekcji
Q
Q : Operacja projekcji Q
1 2
2 : Operacja projekcji
wg atrybutów
wg atrybutów
wg atrybutów
(Tytuł i Autor)
(Tytuł i Autor)
(Nazwisko i Adres)
Rysunek: wyrównanie do środka, należy zwracać
: Katalog R : Czytelnicy
R
uwagÄ™ na odpowiednie  zakotwiczenie rysunku
2
1
Zasady numeracji rysunków:
(dotyczy tekstów pisanych w MS Word)
Q 2 : Operacja połączenia Q
Q : Operacja połączenia
: Operacja połączenia
2
1
Numer rozdziału głównego (przed
wg atrybutu wg atrybutu wg atrybutu
kropkÄ…) Nr_katalogowy Nr_katalogowy Nr_karty_bibliotecznej
Numer kolejny rysunku w
Podpis pod rysunkiem: wyrównanie do środka,
R3 : Wypożyczenia
tym rozdziale (po kropce)
czcionka o jeden punkt mniejsza w stosunku do
: Operacja selekcji wg Q
Q czcionki standardowej akapitu (np. 10 pkt), odstęp:
1 2 : Operacja selekcji wg
kryterium
kryterium
6 pkt przed.
Data_wypożyczenia
Data_wypożyczenia < 01/01/94
< 01/01/94
Rys. 1.1. Zapytania Q1 i Q2 zawierające wspólne składowe operacje relacyjne
Tytuł tabeli: nad tabelą, wyrównanie do
prawej, czcionka o jeden punkt mniejsza w
stosunku do czcionki standardowej akapitu
Numeracja tabel: identycznie jak
(np. 10 pkt), odstęp: 6 pkt przed i po.
rysunków
Tabela 5.1
Zestawienie błędów oszacowań badanych metod dla rozkładu równomiernego wartości atrybutu połączeniowego
Metoda szacowania
Zakres ´M [%] Åšredni bÅ‚Ä…d ´M
najgorszego przypadku 13 000
4000 - 30 000
najgorszego przypadku / 10 1300
400 - 3000
Podpis rysunku, przy którym jest jego numer, powinien być składnikiem tekstu pracy, a nie rysunku
(grafiki).
Wyliczenia, punktowania  patrz przykład niżej:
Aplikacje analityczne OLAP wykorzystujÄ… wielowymiarowy model danych. W modelu tym
dane prezentowane są jako komórki w wielowymiarowej przestrzeni i nazywane są miarami. Istnieją
dwie podstawowe techniki implementacji takiego modelu danych [ANDR 1999].
" ROLAP (od ang. Relational OLAP)  dane sÄ… przechowywane w relacjach (tabelach)
ułożonych w schemat gwiazdy (ang. star schema) lub strukturę bardziej złożoną,
Powołania na
przypominającą płatek śniegu (ang. snowflake schema) lub schemat hybrydowy. W
odpowiedniÄ… pozycjÄ™
Zastosowane znaki, ustawienie w stosunku
centrum takiej gwiazdy znajduje się relacja faktów, przechowująca nieprzetworzone
ze spisu literatury
do lewej krawędzi, odstępy (np. 3 pkt)
informacje o miarach, zaś wymiary przechowywane są w relacjach wymiarów.
muszą się pojawić
muszą być identyczne w całej pracy,
wszędzie tam gdzie
" MOLAP (od ang. Multidimensional OLAP)  dane wielowymiarowe przechowywane sÄ… w
korzystamy z danej
wyspecjalizowanych strukturach nazywanych kostkami danych. Dane przechowywane w
pozycji korzystamy.
kostce danych mogą być wstępnie przetworzone, oprócz tego dla takiej kostki mogą być
zdefiniowane specjalne operatory, np. rozwijanie i zwijanie wymiarów, obracanie,
wycinanie, itp.
Znaki oraz odstępy wykorzystywane w paragrafach z punktowaniem / wyliczaniem w całej pracy muszą
być takie same.
Wszystkie strony pracy muszą być ponumerowane, przy czym nie drukuje się numeru na stronie
tytułowej.
Literatura  preferowany tzw.  system harvardzki  patrz przykład niżej.
4 pierwsze litery nazwiska pierwszego
Autorzy, Tytuł, Gdzie ?, Rok wydania, Strony
autora, spacja, rok wydania
PIÅšMIENNICTWO
[ALSA 1992] Alsabbagh J.R., Raghavan V.V., A framework for multiple query optimization, w:
Proc. of Intern. Conf. on Data Eng., 1992, s. 157 - 162.
[BATO 1986] Batory D.S., et al, Extensible cost model and query optimization in Genezis, IEEE
Database Eng., vol.9, No.4, 1986, s. 30 - 37.
[DAHL 1983] Dahlquist G., Bjorck A., Metody numeryczne, WNT, Warszawa, 1983, s. 1  123.
Literatura musi być uporządkowana alfabetycznie. Przy większej liczbie współautorów, po nazwisku
pierwszego autora, zamiast nazwisk pozostałych współautorów, może się pojawić zwrot:  i inni , a w pozycjach
anglojęzycznych:  et al. .
Każda pozycja w spisie literatury musi zawierać: autora, tytuł pracy, nazwę: wydawnictwa/ czasopisma/
adresu http, rok publikacji i numer w przypadku czasopism oraz strony.
Lista nie może zawierać pozycji, do których nie ma odwołań w tekście.
Styl tekstu: należy stosować formę bezosobową, tj. w pracy rozważono......, w ramach pracy
zaprojektowano ...., a nie: w pracy rozważyłem, w ramach pracy zaprojektowałem. Odwołania do
wcześniejszych fragmentów tekstu powinny mieć następującą postać:  Jak wspomniano wcześniej, .... ,  Jak
wykazano powyżej .... .
Należy unikać długich zdań.
 Ilość i  liczba  proszę zauważyć, liczba dotyczy rzeczy policzalnych, np. liczba osób, liczba zadań,
procesorów. Ilość dotyczy rzeczy niepoliczalnych, np. ilość wody, energii. Należy starać się wyrażać
precyzyjnie, tj. zgodnie z naturą liczonych obiektów.
Niedopuszczalne są zwroty używane w języku potocznym. W pracy należy używać terminologii
informatycznej, która ma sprecyzowaną treść i znaczenie. Nie należy używać  gazetowych określeń typu: silnik
bazy danych, silnik programu, maszyna skryptowa, elektroniczny mechanizm, gdyż nie wiadomo co one
właściwie oznaczają.
Niedopuszczalne jest pisanie pracy metodą  cut&paste , bo jest plagiat i dowód intelektualnej
indolencji autora. Dane zagadnienie należy opisać własnymi słowami. Zawsze trzeba powołać się na zewnętrzne
zródła.
Opracował: Z.Królikowski
(między innymi, na podstawie zasad opracowanych przez
M.Drozdowskiego)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Redagowanie pracy dyplomowej
podanie przedluzenie terminu skladania pracy dyplomowej wmfit ukw
Struktura pracy dyplomowej
dr?liks bocian poradnik pisania pracy dyplomowej
Metody badawcze w pracy dyplomowej
Wzorzec realizacji pracy dyplomowej Politechnika Poznańska
Karta Tematu Pracy Dyplomowej
PRZYGOTOWANIE PRACY DYPLOMOWEJ
struktura pracy dyplomowej (PG)(1)
Prentacja pracy dyplomowej
UÅš Przedluzenie terminy skladania pracy dyplomowej
Wskazówki, dotyczące tworzenia przypisów w pracy dyplomowej
metodyka pisanie pracy dyplomowej
forma pracy
zasady pisania pracy dyplomowej

więcej podobnych podstron