Psychologia roznic indywidualnych cech czlowieka e 096h


WPROWADZENIE
Motto:
Dobrze jest znać to,
czym i dlaczego ludzie różnią
się między sobą.
(K.M. Czarnecki)
Pierwsze wydanie pracy (Oficyna Wydawnicza  Humanitas . Wyższa
Szkoła Humanitas w Sosnowcu 2012) pt. Różnice indywidualne studentów
jako problem pedagogiczny nauczycieli akademickich spotkało się z dużym
zainteresowaniem i pozytywną oceną studentów pedagogiki oraz części na-
uczycieli akademickich różnych uczelni. Powstała myśl i potrzeba drugiego
jej wydania: skorygowanego, poprawionego i poszerzonego, pod skróconym
tytułem w stosunku do wydania pierwszego, jako: Różnice indywidualne czło-
wieka. Sosnowiec 2013.
Zamieszczono w niej nowy rozdział pierwszy jako podstawę teoretyczną
opisanych i analizowanych zagadnień różnic indywidualnych. Treść pozosta-
łych rozdziałów wyraznie poszerzono o nowe zagadnienia postulowane przez
studentów pedagogiki, którzy zapoznali się z treścią pierwszego wydania pra-
cy w postaci wygłoszonych wykładów przez autora pracy.
Praca w drugim wydaniu zawiera jedenaście rozdziałów, literaturę zró-
dłową, siedem załączników ściśle związanych z jej treścią. W treści poszcze-
gólnych rozdziałów starałem się podawać przykłady różnic indywidualnych,
przejawiające się głównie u uczniów średnich szkół zawodowych, studentów
i nauczycieli, w tym szczególnie nauczycieli akademickich. Praca  mimo jej
wyraznego poszerzenia  zawiera tylko najważniejsze (zdaniem jej autora)
informacje o różnicach indywidualnych cech człowieka, ich zródłach, przeja-
wach i znaczeniu w życiu, rozwoju i działaniu ludzkim.
Drugie wydanie pracy kupiło 98 studentów pedagogiki i napisało recen-
zje jej zawartości treściowej, głównie wartości poznawczej. Okazało się, że
wszystkie recenzje były bardzo pozytywne, choć niektóre zawierały nielicz-
ne uwagi dotyczące głównie słabszej wyrazistości załączników i rysunków.
Kazimierz M. Czarnecki
16
W wielu recenzjach postawiono postulat, by ukazało się nowe (trzecie) wy-
danie pracy, zmienione i poszerzone. Chodziło głównie o pierwszy termin
nowego tytułu pracy   PSYCHOLOGIA , a to dlatego, że przeważająca treść
pracy dotyczy życia, rozwoju, zachowania i dominacji indywidualnych różnic
cech człowieka. Spełniam więc prośbę i postulat studentów, a ich uwagi re-
cenzyjne (w wyborze) zamieszczam w osobnym załączniku do pracy.
Trzecie wydanie pracy: Psychologia różnic indywidualnych cech człowieka
zawiera ogólne poprawki i uzupełnienia tekstu wydania drugiego oraz nowe
rozdziały: Teorie indywidualnych różnic cech człowieka (3); Kulturowe różnice
indywidualne (6); Profesjonalne różnice indywidualne (10); Rozwojowe uwarun-
kowania indywidualnych cech człowieka (13); Wyniki badań indywidualnych
różnic cech studentów pedagogiki (16); Biomedyczne różnice indywidualne (17);
Twórczy rozwój zdolności i uzdolnień człowieka (18) oraz Ocenę treści drugie-
go (recenzowanego przez studentów) wydania pracy (zał.). Niektóre załączniki
w wydaniu drugim przeniosłem do tekstu w wydaniu trzecim, a w wydaniu
obecnym pojawiły się załączniki nowe.
Dokładna znajomość różnic indywidualnych człowieka wymaga poważ-
nych studiów literaturowych. Odsyłam czytelników (głównie studentów i na-
uczycieli) do zamieszczonej literatury zródłowej, by mogli pogłębić swoją
wiedzę o samym sobie, tj.  mocnych i słabych cechach swojej osobowości
oraz  mocnych i słabych stronach indywidualnych właściwości kształconych
uczniów i studentów.
Różnice indywidualne występujące u ludzi dorosłych są widoczne i zna-
czące w naszym życiu, a szczególnie takie, które są już rozwinięte i utrwalone
w ukształtowanym organizmie. Od najdawniejszych lat próbowano poznawać
indywidualne różnice cech przy pomocy obserwacji zachowania, eksperymen-
tów, analizy dzieł twórczych osób znaczących w życiu społecznych oraz osób
defektywnych i przestępczych.
Badania cech systemu nerwowego, temperamentu, ogólnej sprawno-
ści umysłowej, zdolności specjalnych, zdolności do skutecznego uczenia się
w szkole i na studiach są wciąż aktualne i potrzebne ze względu na rosną-
ce zapotrzebowanie na ludzi zdolnych, mądrych i twórczych. Przykładowo
można tu wymienić bardzo wnikliwe badania temperamentu, prowadzone od
wielu lat przez prof. Jana Strelaua.
Nie pomniejszając znaczenia w życiu człowieka jego różnic biologicznych,
należy uznać, że szczególną wartość w pracy pedagogicznej z młodzieżą i stu-
dentami mają te rodzaje różnic cech, które zostały ukształtowane w procesie
oddziaływania rodziny, grupy rówieśniczej, koleżanek, kolegów, przyjaciół,
Kup książkę
Psychologia różnic indywidualnych cech człowieka
17
szkoły, uczelni, zakładu pracy, środowiska społeczno-kulturowego oraz sa-
mokształcenia i samodoskonalenia. Człowiek z biologicznym wyposażeniem,
pozostawiony bez ludzkiej opieki, zostałby  człekokształtnym zwierzęciem .
Analizując zmiany rozwojowe indywidualnych różnic cech człowieka,
przyjąłem założenie, że człowiek:
1) poznaje świat i samego siebie,
2) przeżywa  wartościuje  ocenia świat i samego siebie,
3) działa w świecie  zmienia świat i samego siebie  kształtuje swoje in-
dywidualne cechy osobowe i osobowości.
Pomyślna działalność dydaktyczno-naukowa i organizacyjna nauczycie-
li wymaga znajomości nie tylko treści kształcenia, metod i środków przeka-
zywania wiedzy i kształtowania umiejętności, ale na równi z nimi wymaga
dobrej znajomości życia fizycznego i psychicznego, w tym indywidualnego
zróżnicowania cech i właściwości kształconej młodzieży i studentów.
Praca przeznaczana jest dla studentów wszystkich kierunków studiów
i nauczycieli, a szczególnie studentów psychologii, pedagogiki, socjologii,
oraz nauczycieli akademickich i szkół średnich nieposiadających głębszego
przygotowania psychologicznego i pedagogicznego do pracy z młodzieżą
i studentami.
Żywiąc nadzieję, że treść trzeciego wydania pracy może okazać się po-
mocna w kształtowaniu cech indywidualnych, samodoskonaleniu młodzieży
i studentów oraz w pracy pedagogicznej nauczycieli, będę wdzięczny za kon-
struktywne uwagi dotyczące jej treści.
Sosnowiec 2014 r. Autor
Kup książkę


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Psychologia różnic indywidualnych konspekt i pytania egzaminacyjne
Psychologia różnic indywidualnych W Sterna propozycja metodologiczna
wykład nr 4 Różnice indywidualne
Ewolucjonizm a psychologia poznawcza czy człowiek jest maszyną
Psychologia osobowości i rozwoju człowieka Gurba I PPLS[1]
Różnice indywidualne między ludźmi

więcej podobnych podstron