Teoria politycznej kontroli biurokracji


Jerzy Supernat
Instytut Nauk Administracyjnych
Uniwersytet Wrocławski
Teoria politycznej kontroli biurokracji
(zarys wykładu)
1. Istota teorii politycznej kontroli biurokracji. Pytanie podstawowe: Czy
biurokracja jest podporządkowana prawu (ustawodawcy / pochodzącym z wyboru organom
władzy wykonawczej)? Odpowiedz na to pytanie wymaga akceptacji jakiejś formy
dychotomii polityka-administracja, a przynajmniej przyjęcia fundamentalnego zało\enia
(drugie podstawowe zało\enie patrz punkt trzeci) istnienia znaczącej dystynkcji pomiędzy
zjawiskami politycznym i administracyjnym w ustroju demokratycznym.
2. Dychotomia polityka-administracja. Dychotomia polityka-administracja sięga
początków współczesnej administracji. W formacyjnym okresie Stanów Zjednoczonych
dychotomia ta znajdowała wyraz w rozdziale władzy ustawodawczej i władzy wykonawczej.
Zwolennikami siły tych władz byli odpowiednio Thomas Jefferson i Alexander Hamilton.
Równie\ na szczeblach stanowym i lokalnym w USA dychotomia polityka-administracja
znajdowała wyraz w strukturze władzy obejmującej władzę prawodawczą (the city council) i
władzę wykonawczą (the mayor). Najbardziej formalną i sztywną wersję dychotomii
polityka-administracja zaproponował Woodrow Wilson w swej słynnej pracy The Study of
Public Administration z 1887 r., w której twierdził, \e polityka nie powinna wnikać w
administrację, a administracja nie powinna wkraczać w politykę. Dychotomia polityka-
administracja była szeroko akceptowana w amerykańskiej nauce administracji a\ do połowy
XX wieku, kiedy to Dwight Waldo (ten\e, The Administrative State, The Ronald Press
Company, NewYork 1948) i Herbert A. Simon (ten\e, Administrative Behavior. A Study of
Decision-Making Processes in Administrative Organization, The Free Press, New York 1947)
zakwestionowali ją, ka\dy z ró\nych zresztą powodów. Dla D. Waldo wszystkie działania
administracji były w swej istocie polityczne, a dla H.A. Simona niemo\liwe było empiryczne
rozdzielenie polityki od administracji i vice versa. W konsekwencji w latach 50., 60. i 70. XX
wieku przyjmowano, \e dychotomia polityka-administracja nie istnieje. Pózniej jednak w
latach 80. XX wieku pojawiła się ponownie i stanowi dobrze utrwalony element teorii
politycznej kontroli biurokracji.
2
3. Drugie zało\enie, na którym oparta jest teoria politycznej kontroli biurokracji
(pierwsze zało\enie patrz punkt pierwszy), polega na tym, \e w ustroju demokratycznym
pochodzące z wyborów organy prawodawcze i organy wykonawcze (w USA prezydent,
gubernatorzy i burmistrzowie) powinny kontrolować (kontrolować w amerykańskim
rozumieniu) decyzje i działania mianowanych urzędników (głównie wchodzących w skład
słu\by cywilnej). Przy czym kwestia formy i charakteru politycznej kontroli biurokracji jest
od dawna przedmiotem sporu w amerykańskiej politologii. Dzisiaj spór ten znajduje klarowny
wyraz w pracach Theodora J. Lowi ego i Charlesa T. Goodsella. Zdaniem pierwszego
niezbędna jest demokracja prawna (juridical democracy), w której przepisy i reguły są tak
dokładne i ograniczające, \e pozbawiają biurokrację swobody w wykonywaniu prawa (T.J.
Lowi, The End of Liberalism, W.W. Norton & Company, New York 1979). Podczas gdy
zdaniem drugiego znaczne uznanie biurokratyczne jest niezbędne dla uzyskania skutecznego i
ludzkiego wykonania prawa (Ch.T. Goodsell, The Case for Bureaucracy. A Public
Administration Polemic, Chatham House, New Jersey 1983).
4. Ró\nica pomiędzy polityką i administracją oraz kwestia kontroli
biurokratycznej. Ró\nica pomiędzy polityką i administracją w najprostszym klasycznym
ujęciu W. Wilsona (patrz powy\ej) i Franka J. Goodnowa (ten\e, Politics and Administration.
A Study in Government, Russell and Russell, New York 1900) wygląda następująco (idealny
typ dychotomii):
Cele Środki
Polityka Administracja
W rzeczywistości, poniewa\ biurokraci są często zaanga\owani w kształtowanie
polityki, a politycy czy funkcjonariusze pochodzący z wyboru anga\ują się w administrację,
zamiast o dychotomii mo\na mówić o kontinuum polityka-administracja (tak Amitai
Etzioni, A Comparative Analysis of Complex Organizations, The Free Press, New York
1961). Poni\ej prosty model obrazujący realny typ  dychotomii :
3
Cele Środki
Polityka
Administracja
Model ten jasno pokazuje, \e w ogólnym przypadku istnieje polityczna kontrola
biurokracji. Wskazuje jednak tak\e, \e kontrola ta jest ograniczona i warunkowana, i \e mo\e
być tak du\o biurokratycznej kontroli polityki, jak du\o jest politycznej kontroli administracji.
Przykład dychotomii w amerykańskim samorządzie terytorialnym (the American
council-manager form of city government): James H. Svara, Dichotomy and Duality.
Reconceptualization the Relationships Between Policy and Administration in Council-
Manager Cities, w: Ideal and Practice in Council-Manager Government, ed. by H. George
Frederickson, International City/County Management Association, Washington D.C. 1994. Z
ustaleń Autora wynika, \e istnieją cztery modele stosunków pomiędzy pochodzącą z
wyborów radą i zawodowym mened\erem.
1. Dychotomia polityka-administracja. W tym wypadku mamy odbicie wczesnych teorii
W. Wilsona i F.J. Goodnowa, a tak\e logicznego pozytywizmu H.A. Simona i jego
rozró\nienia pomiędzy faktami (administracją) i wartościami (polityką). Empiryczne
uzasadnienie tego modelu jest jednak słabe.
2. Wkraczanie w politykę (przez biurokrację). Model ten ma mocne uzasadnienie
empiryczne i trafnie obrazuje praktykę biurokratycznej kontroli w badanym
kontekście.
3. Wnikanie w administrację (przez polityków). Model ten jest dobrym empirycznym
odzwierciedleniem sytuacji, w której partnerem podatnego na wpływy i pasywnego
mened\era są asertywni i opłacani radni.
4. Model współrówności (elected official-administrator as co-equal). Model ten jest
zbli\ony do modelu pierwszego, ale jednocześnie obrazuje zało\enia Nowego
Publicznego Zarządzania i twierdzenie Ch.T. Goodsella, \e administracja publiczna
ma polityczną legitymację i etyczny obowiązek ochrony interesów osób
niedostatecznie reprezentowanych, działania jako  agent obywateli i administrowania
sprawami miasta zgodnie z prawem, wskazówkami rady i biurokratycznymi
4
standardami efektywności i sprawiedliwości. Model ten dobrze opisuje praktykę, w
której rada ogranicza się do ustalenia polityki i przyjęcia bud\etu, a silny mened\er
samodzielnie wykonuje politykę bez anga\owania rady, kierując się własnymi
profesjonalnymi standardami.
Chcąc bardziej dokładnie pokazać stosunki pomiędzy polityką i administracją J.H.
Svara zaproponował jeszcze model składający się z czterech funkcji czy obszarów rządzenia:
misja, polityka, administracja i zarządzanie. Model ten posłu\ył mu do pokazania zakresu
zaanga\owania odpowiednio rady i mened\era w ka\dym z tych czterech obszarów.
Przypadek silnego mened\era nazwał modelem korporacyjnym (corporate or board of
directors model). Przypadek przeciwstawny to model z dominacją rady (council-dominant
model / council control-of-bureaucracy model). Dwa pozostałe przypadki to model aktywnej,
ale niekonsekwentnej rady (council incursion pattern) oraz model pata pomiędzy asertywnym
mened\erem i równie asertywną radą (council-manager standoff).
5. Teorie przechwycenia (capture theories). Wa\ną grupą teorii dotyczących kontroli
biurokracji stanowią teorie przechwycenia biurokracji (administracji). Teorie te odnoszą się
przede wszystkim do niezale\nych organów regulacyjnych i procesu regulacji (jest rzeczą
interesującą, \e sugerują one, i\ kontrola polityczna biurokracji nie jest niewystarczająca, lecz
nadmierna). Administracyjna regulacja, realizując cele ekonomiczne i/lub pozaekonomiczne,
powinna słu\yć interesowi publicznemu. Niestety nie zawsze tak się dzieje. W skrajnym
przypadku dochodzi nawet do swoistego przechwycenia administracji (organu regulacyjnego)
przez rynek (zainteresowaną grupę), który ma regulować, i w konsekwencji administracja
działa jak jego protektor czy rzecznik, a nie kontroler. Najogólniej rzecz ujmując, dzieje się
tak dlatego, \e zainteresowana grupa funkcjonująca na rynku poddanym regulacji szybko się
organizuje i aktywnie włącza w proces regulacyjny (mając du\o do stracenia lub zyskania, nie
\ałuje czasu i pieniędzy na lobbing itp.), podczas gdy społeczeństwo jest nieskuteczne,
poniewa\ ma problemy ze zbiorowym działaniem (regulację mo\na postrzegać jako dobro
publiczne i rozproszone jednostki liczą, \e to inni podejmą trud działania i poniosą jego
koszty). Przechwyceniu administracji (dominacji nad nią) przez rynek sprzyja jeszcze to, \e
skuteczność regulacyjnego działania administracji jest często uzale\niona od gotowości
podmiotów rynkowych do współpracy (na przykład administracja, mając ograniczone
mo\liwości ustalenia stanu faktycznego w regulowanej dziedzinie, jest zmuszona sięgać do
zasobów informacyjnych regulowanych podmiotów), co czasami wymusza kompromis. Nie
5
bez znaczenia jest tak\e to, \e regulowany rynek (działające w jego imieniu firmy
lobbingowe) zna kulturę regulacji (regulatory culture) i ma na ogół doskonałe rozeznanie w
funkcjonowaniu administracji (bez porównania większe ni\ bardziej czy mniej zainteresowani
regulacją poszczególni członkowie społeczeństwa).
Ogólnie mo\na powiedzieć, \e społeczna skuteczność regulacji (oceniana ze
społecznego punktu widzenia treść regulacji) zale\y od tego, jak jest postrzegany rozkład
kosztów i korzyści projektowanej regulacji, co prowadzi do mobilizacji i aktywności w
procesie regulacji całego społeczeństwa lub tylko poszczególnych grup i jednostek. James Q.
Wilson wyró\nił w tym zakresie cztery mo\liwe polityki regulacji (ten\e, The Politics of
Regulation, Basic Books 1980):
1. Polityka większości (majoritarian politics). Polityki takiej mo\na oczekiwać, kiedy
korzyści i koszty regulacji są rozło\one bardzo szeroko: kiedy wszyscy lub większość
spodziewa się skorzystać lub te\ kiedy wszyscy lub większość spodziewa się ponieść
koszty. Sytuacja niemo\ności uniknięcia kosztów lub przechwycenia korzyści
powoduje, \e grupy interesu nie widzą sensu anga\owania się w proces regulacji, co
sprzyja orientacji większościowej.
2. Polityka grupy interesu (interest-group politics). Polityki takiej mo\na oczekiwać,
kiedy zarówno korzyści, jak i koszty regulacji są skoncentrowane. Jest tak, kiedy
projektowana regulacja (na przykład dotycząca subsydiów) przyniesie korzyść
stosunkowo niewielkiej grupie kosztem innej równie\ niewielkiej grupy. W takiej
sytuacji ka\da ze stron ma silny motyw do zorganizowania się i wywarcia wpływu na
treść regulacji. Społeczeństwo z kolei, nawet je\eli sympatyzuje raczej z jedną ni\ z
drugą stroną, nie będąc bezpośrednio dotknięte takim czy innym rozwiązaniem, albo
w ogóle nie anga\uje się w proces regulacji, albo czyni to z dystansem.
3. Polityka klienta (client politics). Polityki takiej mo\na oczekiwać, kiedy korzyści są
skoncentrowane, a koszty rozło\one szeroko. Je\eli regulacja mo\e przynieść korzyść
niewielkiej dobrze zorganizowanej grupie (client group), jest ona silnie motywowana
do wywarcia wpływu (przez lobbing) na treść regulacji. Z kolei, poniewa\ koszty
jednostkowe regulacji są bardzo niskie, społeczeństwo nie organizuje się w celu
podjęcia kontrdziałania, a nawet nie przejawia większego zainteresowania
projektowaną regulacją (być mo\e nawet w ogóle o niej nie wie). Nale\y podkreślić,
\e polityka klientelizmu powoduje przyjęcie rozwiązań regulacyjnych prowadzących
do rynku, na którym jedna (lub kilka) firma ma pozycję dominującą. Przyjmowaniu
takich rozwiązań przeciwdziała funkcjonowanie organizacji (stowarzyszeń), które
6
działają w imieniu i na rzecz społeczeństwa bez jego anga\owania (watchdog / public
interest associations).
4. Polityka przedsiębiorczego społecznika (entrepreneurial politics). Polityki takiej
mo\na oczekiwać, kiedy korzyść odniesie społeczeństwo czy większość kosztem
niewielkiej grupy (niewielkiego segmentu rynku). Przykładem takiej polityki są
regulacje słu\ące ochronie czystości powietrza czy produkcji bardziej bezpiecznych
samochodów. Poniewa\ dotykają one określone segmenty rynku, mo\na by
spodziewać się z ich strony energicznych działań uniemo\liwiających przyjęcie
określonych regulacji. A poniewa\ jednocześnie bodzce oddziałujące na tych, którzy
odniosą korzyść (być mo\e niewielką) są relatywnie du\o słabsze od bodzców
wpływających na tych, którzy poniosą koszty, mo\e w ogóle dziwić, \e dochodzi do
przyjęcia regulacji przynoszącej korzyść społeczeństwu. Otó\ dzieje się tak wówczas,
kiedy zdecydowane działania podejmuje przedsiębiorcza osoba, która potrafi
zmobilizować opinię publiczną (ujawniając na przykład jakieś skandaliczne praktyki),
zepchnąć przeciwników regulacji do defensywy (oskar\ając ich o przyczynianie się do
degradacji środowiska czy śmierci kierowców) i odnieść projektowaną regulację do
powszechnie akceptowanych wartości (czyste powietrze, bezpieczeństwo). Osoba taka
działa za społeczeństwo i w jego imieniu, jednak w konkretnym przypadku
zaanga\owanie społeczeństwa jest nieznaczne i sprowadza się do ogólnego apelu czy
oczekiwania, aby z pewnym problemem coś zrobić. Stąd dla skuteczności działania
takiej osoby bardzo istotne jest zdobycie poparcia ze strony opiniotwórczych osób
trzecich, które nie mają \adnych własnych interesów w projektowanej regulacji.
6. Teorie responsywności wobec klienta (theories of client responsivness) / teorie
przechwycenia przez klientów (theories of client capture). Zgodnie z tymi teoriami biurokraci
na najni\szych szczeblach bezpośrednio świadczący usługi publiczne postrzegają się przede
wszystkim jako profesjonaliści słu\ący klientom, a nie jako urzędnicy słu\ący swoim
politycznym panom. Stąd mo\na powiedzieć, \e zostali oni przechwyceni przez swoich
klientów (dzieci w szkole, ofiary przestępstw czy inne kategorie osób potrzebujących
pomocy). W klasycznej dla tych teorii pracy Michaela Lipsky ego (ten\e, Street-Level
Bureaucracy. Dilemmas of the Individual in Public Services, Russell Sage Foundation, New
York 1980) znalazły się następujące ustalenia:
1. Zasoby są chronicznie niewystarczające.
2. Popyt na usługi ma tendencję do zwiększania się, aby zrównowa\yć poda\.
7
3. Formułowane wobec organów cele i oczekiwania są niejasne, a nawet wewnętrznie
sprzeczne.
4. Działania zorientowane na osiągnięcie celów są trudne do zmierzenia, a czasami
nawet nie dają się zmierzyć.
5. Klienci są z reguły przymusowi i stąd najczęściej nie są postrzegani jako podstawowa
biurokratyczna grupa odniesienia.
6. Biurokraci na pierwszej linii mają zwykle pewną swobodę czy uznanie w zakresie
świadczonych przez nich usług.
7. W warunkach ograniczonych zasobów i wysokiego popytu biurokraci racjonują
usługi.
8. Aby zapewnić większą przewidywalność strumienia zasobów, biurokraci na pierwszej
linii oszczędnie gospodarują takimi pracowniczymi zasobami jak czas i energia.
9. Biurokraci na pierwszej linii kontrolują klientów przez utrzymywanie dystansu,
autonomię, doświadczenie i symbole, redukując w ten sposób następstwa
niepewności.
10. Biurokraci na pierwszej linii są często wyalienowani ze swojej pracy i przejawiają
formy psychicznego wycofania.
11. Biurokraci na pierwszej linii nale\ą z reguły do klasy średniej i racjonują swoje usługi
opierając się na wartościach klasy średniej, takich jak praca i oszczędność.
Ustalenia M. Lipsky ego wskazują, \e niewystarczające zasoby plus niejasne lub
sprzeczne cele  rodzą biurokratów, którzy radzą sobie przez sprawowanie pewnej formy
kontroli nad swoją pracą. Zatem wa\nym pytaniem jest raczej nie to dotyczące (większego)
zakresu politycznej kontroli biurokracji, lecz politycznego kierunku i politycznej treści tej
kontroli.
7. Teoria agencji (agency theory / principal-agent theory). Teoria ta jest
najpopularniejszą obecnie teorią politycznej kontroli biurokracji. W USA jest szeroko
wykorzystywana do badania wpływu (federalnych) zwierzchników (w szczególności
Kongresu i prezydenta) na ich agentów (słu\bę publiczną). Wyjściowe zało\enie tej teorii jest
takie, \e biurokracja jest albo poza kontrolą, albo bardzo trudna do kontroli. Zało\enie to
pochodzi ze wczesnych ekonomicznych analiz biurokracji (zob. na przykład Gordon Tullock,
The Politics of Bureaucracy, Public Affairs Press, Washington D.C. 1965), traktujących
biurokrację jak jednostkę lub firmę na rynku. Zgodnie z tym zało\eniem biurokracji właściwe
8
jest gromadzenie (chomikowanie) informacji prowadzące do asymetrii informacji, dą\enie do
autonomii oraz unikanie pracy.
Jedne z najnowszych ustaleń teorii agencji przedstawia praca: Dan B. Wood, Richard
W. Waterman, Bureaucratic Dynamics. The Role of Bureaucracy in Democracy, Westview
Press, Boulder 1994. Autorzy wskazują, \e teoria agencji jest oparta na dychtomii polityka-
administracja. Stosunek pomiędzy pochodzącymi z wyboru zwierzchnikami i słu\bą
publiczną czy biurokratami (agentami) jest hierarchiczny i mo\e być traktowany jako seria
kontraktów czy transakcji pomiędzy nabywcą usług i dostarczycielem usług. W kontekście
publicznym pochodzący z wyboru  nabywca próbuje kształtować usługi zgodnie ze swoimi
preferencjami za pomocą prawa, regulacji, kredytów, przesłuchań i wszystkich sposobów
współzarządzania. Z kolei biurokratyczny  sprzedawca usług, łączący zawodowe
przygotowanie i doświadczenie, reaguje na prawo i stara się słu\yć swoim klientom. Teoria
agencji jest w szczególności u\yteczna jako sposób zrozumienia stosunku pomiędzy czasem,
polityką i biurokracją: prawodawca starając się skierować biurokrację na preferowane przez
siebie cele jest ograniczony przez przeszłe koalicje i przyjęte przez te koalicje prawo.
Z wa\niejszych ustaleń teorii agencji, prezentowanych przez D.B. Wooda i R.W.
Watermana, warto wyró\nić poni\sze:
1. Biurokratyczna responsywność na kontrolę polityczną jest raczej normą ni\
wyjątkiem. Stopień biurokratycznej responsywności zale\y od znacznej liczby
czynników jak na przykład czasu czy współpracy pomiędzy Kongresem i
prezydentem.
2. Wa\ne są polityczne mechanizmy kontrolne, a w szczególności prezydenckie
nominacje, finansowe uprawnienia Kongresu, przesłuchania i skuteczność personelu
Kongresu.
3. Liczy się organizacja. Organy pozostające w strukturze scentralizowanej są bardziej
responsywne od organów niezale\nych.
4. Wystąpienia czy oświadczenia prezydenta, podobnie jak liderów Kongresu, mają
znaczenie (wywierają wpływ).
Jak biurokracja reaguje na polityczną kontrolę? Z dokonanego przez D.B. Wooda i
R.W. Watermana przeglądu dorobku teorii agencji wynika, \e mają tu miejsce dynamiczne
stosunki dwukierunkowe, w których prawodawca sygnalizuje preferencje biurokratom, a
biurokraci sygnalizują preferencje prawodawcy. Dalej zauwa\ają:  zdaniem niektórych takie
dwukierunkowe stosunki władzy są dowodem politycznej dysfunkcji, jako \e biurokracja jest
instytucją niepochodzącą z wyboru. Naszym zdaniem prawdziwe jest stanowisko
9
przeciwstawne. Jest rzeczą zdrową, \e biurokracja korzysta ze swojej przewagi informacyjnej,
aby lepiej informować zwierzchników albo w kwestiach polityki, albo o charakterze procesu
biurokratycznego. Więcej, opór biurokratyczny wobec nale\ycie wybranych polityków mo\e
w rzeczywistości być czasami bardziej spójny z demokracją i preferencjami publicznymi,
ani\eli responsywność biurokratyczna. Obywatele i wiele grup stanowczo sprzeciwiało się
deregulacji środowiska forsowanej przez Ronalda Reagana i jego otoczenie i tutaj biurokracja
słu\yła jako ogranicznik władzy prezydenckiej (s. 126).
8. Uwagi końcowe. Teorie politycznej kontroli biurokracji, zarówno te stare
zapoczątkowane przez prace W. Wilsona, jak i najnowsze teorie agencji, są fundamentalne
dla ka\dego głębszego rozumienia administracji publicznej. A pomimo tego ciągle w modzie
jest powiedzenie, \e nie istnieje dychotomia polityka-administracja, jakby takie stwierdzenie
miało jakąś szczególną wartość. Jak wskazują teorie politycznej kontroli biurokracji
rozdzielenie polityki i administracji jest kluczowe dla zrozumienia tego, jak polityka
kontroluje biurokrację i jak biurokracja wpływa na politykę. Zatem błędem jest podchodzić
do badania administracji publicznej wychodząc z zało\enia, \e polityka i administracja są
mniej więcej tą samą rzeczą. Wykład wskazuje, \e liczne i zró\nicowane formy polityki oraz
równie liczne i zró\nicowane formy administracji publicznej mogą, pomieszczone w jednym
polu, wzbogacić rozwój weryfikowalnej teorii. W ka\dym razie teorie politycznej kontroli
biurokracji nale\ą do najbardziej trwałych i najbardziej eleganckich.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wyklad 4 teoria polityki biurokratycznej
notatek pl teoria polityki wyklady
notatek pl teoria polityczna teoria politologiczna teoria polityki
Morgenthau H J , Realistyczna teoria polityki międzynarodowej, (w) Polityka 2010
Zarycki W POSZUKIWANIU PERYFERII TEORIA PODZIAŁÓW POLITYCZNYCH LIPSETA ROKKANA W KONTEKŚCIE POLSKI
pytania przykladowe mse teoria wymiany i polityka handlowa 08 2009
Teoria komunikowania publicznego i politycznego
pytania przykladowe mse teoria handlu i polityka handlowa

więcej podobnych podstron