Aspekty 4(42)2008


SPIS TREŚCI
Wokół dydaktyki
Ryszard Kuliński  konsultant ds. kształcenia zawodowego w CEN
Propozycja zadań Komisji Przedmiotów Zawodowych do realizacji w roku szkolnym 2008/2009 ...1
Anna Karpowicz  konsultant ds. edukacji przyrodniczej w CEN
Hospitacja diagnozująca na zajęciach edukacyjnych - przedmioty przyrodnicze ..................5
Anna Karpowicz  konsultant ds. edukacji przyrodniczej w CEN
Skrobia jako substancja zapasowa u roślin......................................................................................9
Z \ycia szkół i placówek
Krystyna Grabowska  dyrektor CEN w Białymstoku
Jubileusz 60-lecia...................................................................................................................................11
Mariola Stelmasiak  nauczyciel Przedszkola Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielsku Podlaskim
Ksią\ka, myśl, słowo, uczucie, czyn... ..............................................................................................13
Eugenia Pietryszczyk  nauczyciel Szkoły Podstawowej Nr 12 w Białymstoku
Urszula Roman  konsultant ds. edukacji humanistycznej w CEN
Konkurs strof o naszym regionie rozstrzygnięty...........................................................................20
Nowości pedagogiczne
Jolanta Bakier  nauczyciel bibliotekarz w CEN
Zbiory Specjalne wzbogaciły się o kolejne filmy edukacyjne.....................................................22
CEN informuje
Zdzisław Babicz  wicedyrektor CEN w Białymstoku
Sprawozdanie z realizacji projektu  Nowy rok szkolny z CEN w roku 2008 .........................23
Wiktoria Blakicka  konsultant ds. języków obcych
Krystyna Auniewska  konsultant ds. języka niemieckiego
Warsztaty metodyczne dla nauczycieli języka obcego.................................................................25
Wokół dydaktyki
Ryszard Kuliński - konsultant ds. kształcenia zawodowego
Propozycja zadań
Komisji Przedmiotów Zawodowych do realizacji
w roku szkolnym 2008/2009
Obszary działań:
" przeprowadzić lekcję otwartą dla
" realizacja programu nauczania,
typu zajęć mieszanych metodą
podstawy programowej, standar-
aktywizującą,
dów wymagań egzaminacyjnych
" weryfikować stosowany PSO,
" sprawdzanie i ocenianie osiągnięć
" planować i realizować badania
ucznia
osiągnięć uczniów w zakresie
" awans zawodowy i doskonalenie
nauczanego przedmiotu, kompe-
nauczycieli
tencji zawodowych,
" praca z uczniem zdolnym
" analizować osiągnięcia ucznia
" i inne i wykorzystać je w planowaniu
pracy dydaktycznej,
" przestrzegać zapisów WSO, PSO,
Cele:
Nauczyciele w ramach KPZ potrafią: " analizować wyniki egzaminu
zewnętrznego,
" wybrać program nauczania dla
zawodu,
" zorganizować i przeprowadzić
egzamin próbny potwierdzający
" realizować program nauczania z
kwalifikacje zawodowe,
uwzględnieniem podstawy pro-
gramowej i standardów wymagań
" organizować doradztwo dla sta-
egzaminacyjnych,
\ystów,
" opracować i stosować wymagania
" dzielić się wiedzą i doświadcze-
edukacyjne w formie operacyjnej,
niami,
" modyfikować realizowany pro- " organizować doskonalenie we-
gram przedmiotu zawodowego,
wnętrzne lub samodoskonalenie,
" przeprowadzić ewaluację reali- " stosować ró\ne formy pracy
zowanego programu nauczania
z uczniem zdolnym,
dla zawodu,
" przygotować ucznia do olimpia-
" opracować program nauczania
dy, konkursu,
dla zawodu lub specjalizacji,
" przestrzegać prawo oświatowe,
Aspekty 4 (42)/2008 strona 1
Wokół dydaktyki
" zapewnić bezpieczeństwo planu nauczania,
uczniom na realizowanych zaję-
treści nauczania ze szczegól-
ciach,
nym uwzględnieniem podsta-
" rozwijać współpracę z instytu- wy programowej i wymagań
cjami wspierającymi kształcenie egzaminacyjnych.
zawodowe. 4. Przeprowadzenie ewaluacji reali-
zowanego programu nauczania
I. Realizacja programu nauczania, dla zawodu lub przedmiotu za-
podstawy programowej, standar-
wodowego wraz z obudową
dów wymagań egzaminacyjnych
w kontekście realizacji podstawy
1. Wybór programów nauczania dla
programowej, standardów egza-
zawodów nauczanych w szkole
minacyjnych, potrzeb rynku pra-
(maj - czerwiec 2009).
cy, mo\liwości szkoły (czerwiec
2. Uzgodnienie sposobu realizacji
2009).
programu nauczania (wrzesień
5. Uzgodnienie z nauczycielami
2008 lub czerwiec 2009) :
kształcenia ogólnego korelacji
realizacja programów naucza-
treści nauczania zawodowego
nia poszczególnych przedmio-
i ogólnego.
tów zawodowych z uwzględ- 6. Opracowanie przez nauczycieli
nieniem korelacji treści na-
własnych programów nauczania
uczania,
dla zawodu lub specjalizacji i
opiniowanie przez KPZ.
opracowanie planów wyniko-
7. Popularyzowanie typu zajęć mie-
wych lub rozkładów materiału
szanych prowadzonych metodami
nauczania,
aktywizującymi (w ramach lekcji
określenie wymagań eduka-
otwartych).
cyjnych w formie operacyjnej
z uwzględnieniem realizacji
II. Sprawdzanie i ocenianie osią-
podstawy programowej, wy-
gnięć ucznia
magań egzaminacyjnych okre-
1. Weryfikowanie i modyfikowanie
ślonych w standardach wyma-
PSO w ramach realizowanego
gań egzaminacyjnych i zale-
programu w danym oddziale
ceń poradni pedagogiczno 
w zakresie:
psychologicznej.
wymagań edukacyjnych wy-
3. Modyfikowanie przyjętego do
nikających z realizowanego
realizacji programu nauczania w
programu nauczania kontek-
zakresie:
Aspekty 4 (42)/2008 strona 2
Wokół dydaktyki
ście sprawdzania i oceniania
3. Przeprowadzenie analizy prze-
osiągnięć uczniów oraz reali-
strzegania przez nauczycieli
zacji podstawy programowej
kształcenia zawodowego zapisów
i wymagań egzaminacyjnych,
WSO, PSO ( np. informowanie
kryteriów oceniania, uczniów o wymaganiach eduka-
cyjnych i zasadach oceniania
zasad oceniania.
sposób informowania).
2. Planowanie i realizacja badań
4. Analizowanie wyników egzami-
osiągnięć uczniów w zakresie
nu zewnętrznego i opracowywa-
kształcenia zawodowego:
nie programów naprawczych.
korelowanie sprawdzianów w
5. Zorganizowanie egzaminu prób-
poszczególnych oddziałach
nego potwierdzającego kwalifi-
oraz wspólne ustalenie sposo-
kacje zawodowe.
bu i form badania osiągnięć
uczniów,
III. Awans zawodowy i doskonale-
zorganizowanie i przeprowa-
nie nauczycieli
dzenie semestralnego lub
1. Organizowanie doradztwa dla
rocznego testu kompetencji
sta\ystów (proponowanie opie-
zawodowych opracowanego
kunów sta\u, informacja opieku-
do wymagań edukacyjnych
nów sta\u na KPZ o realizacji do-
uwzględniających podstawę
radztwa).
programową i wymagania eg-
2. Organizowanie wymiany do-
zaminacyjne dla zawodu 
świadczeń i dzielenia się wiedzą.
wynik tych testów słu\y ewa-
3. Diagnozowanie potrzeb nauczy-
luacji i nie mo\e mieć wpływu
cieli kształcenia zawodowego
na ocenę osiągnięć ucznia (re-
w zakresie doskonalenia.
alizacja na początku lub końcu
4. Organizowanie doskonalenia
semestru lub roku szkolnego),
nauczycieli kształcenia zawodo-
wykorzystywanie ró\nych
wego.
form sprawdzania, szczególnie
5. Organizowanie zajęć otwartych.
pomiaru dydaktycznego i ana-
lizowanie wyników sprawdza-
IV. Praca z uczniem zdolnym
nia,
6. Propagowanie ró\nych form pra-
przeprowadzanie analiz osią-
cy z uczniem zdolnym.
gnięć uczniów
Aspekty 4 (42)/2008 strona 3
Wokół dydaktyki
7. Przygotowywanie uczniów do 15. Rozwijanie współpracy z innymi
udziału w olimpiadach, konkur- instytucjami.
sach, turniejach.
Powy\sze propozycje zostały
8. Sporządzenie wykazu olimpiad,
opracowane z uwzględnieniem:
konkursów, turniejów na rok
16. Zadań KPZ wynikających z zapi-
szkolny 2008/2009 w których
sów w statutach szkół,
szkoła mo\e wziąć udział.
17. Raportu PKO  Diagnoza potrzeb
9. Wymienienie doświadczeń na-
nauczycieli w zakresie doskona-
uczycieli na temat pracy
lenia zawodowego (kwiecień
z uczniem zdolnym.
2007r.),
V. Inne 18. Wniosków z nadzoru pedago-
gicznego za rok 2007/2008,
10. Podejmowanie działań w zakresie
znajomości i przestrzegania pra- 19. Priorytetów nadzoru pedagogicz-
wa oświatowego oraz we- nego na 2008/2009 (MEN i PKO),
wnątrzszkolnego (zmiany w pra-
20. Zakresu tematycznego wizytacji
wie).
szkół w roku 2008/2009,
11. Wzbogacanie wyposa\enia pra-
21. Tematyki badań i hospitacji PKO
cowni przedmiotów zawodo-
w roku szkolnym 2008/2009,
wych.
22. Wyników diagnozy CEN w za-
12. Propagowanie korzystania na
kresie doskonalenia nauczycieli.
przedmiotach zawodowych
(Punkt 2-6 materiały PKO
z technologii informacyjno -
zamieszczone na stronie PKO)
komunikacyjnej.
13. Podejmowanie działań na rzecz Szkolne KPZ przy konstru-
owaniu planu powinny uwzględnić
bezpieczeństwa uczniów na
wnioski z nadzoru dyrektora szko-
przedmiotach zawodowych.
ły i wyniki diagnozy w zakresie
14. Podejmowanie działań w zakresie
doskonalenia nauczycieli przed-
opracowywania i wdra\ania in- miotów zawodowych w przypadku
jej posiadania.
nowacji pedagogicznych doty-
czących kształcenia zawodowe-
go.
Aspekty 4 (42)/2008 strona 4
Wokół dydaktyki
Anna Karpowicz  konsultant ds. edukacji przyrodniczej
Hospitacja diagnozująca
na zajęciach edukacyjnych
przedmioty przyrodnicze
Mały Słownik Języka Polskie- Hospitacja diagnozująca wy-
go (3) wyjaśnia, \e hospitacja  wi- maga specjalnego przygotowania.
zytowanie lekcji szkolnych przez Jej celem jest obserwowanie osią-
władze szkolne lub kandydatów do gnięć edukacyjnych uczniów, a isto-
zawodu nauczycielskiego w celu za- tą  pokaz umiejętności uczniów.
poznania się z pracą pedagogiczną Termin takiej hospitacji określa na-
nauczyciela. Natomiast według uczyciel. Powinien to być moment
Słownika pedagogicznego (2): hospi- strategiczny nauczania, taki, który
tacja [gr. hospiteri  przychodzić w umo\liwia prezentację nabytych
gościnę]  uczestnictwo przedstawi- przez uczniów umiejętności np. po
cieli władz szkolnych lub nauczycie- zrealizowaniu określonego działu,
li w zajęciach szkolnych w celu do- większej partii materiału, wykształ-
konania ich analizy i  ewentualnie  ceniu określonej umiejętności. Dy-
oceny; mo\e to być równie\ uczest- rektor w wyniku tej obserwacji bę-
nictwo w tych zajęciach kandydatów dzie mógł ocenić, czy rozwój
na nauczycieli w celu zdobycia uczniów przebiega właściwie, czy
orientacji w metodach pracy do- komunikują się ze sobą, czy potrafią
świadczonych nauczycieli. współpracować w zespole, czy pla-
Organy sprawujące nadzór nują własną pracę, czy są twórczy
pedagogiczny oraz dyrektorzy szkół itp. Aby móc obserwować umiejęt-
i placówek prowadzą mierzenie ja- ności, wcześniej nale\y określić cha-
kości pracy szkoły m.in. przez hospi- rakterystyczne zachowania uczniów,
tację polegającą na obserwacji wie- które będą świadczyły o ich pozio-
dzy, umiejętności i postaw uczniów. mie. Jest to istotne dlatego, \e
Rolę tę spełni hospitacja diagnozują- wspólnie ustalone i zapisane ocze-
ca, której przypisuje się funkcję kon- kiwania pomogą nauczycielom i uła-
trolno  oceniającą, ale tak\e dorad- twią dokonywanie diagnozy.
czo  doskonalącą. Proces wprowadzania hospita-
cji diagnozującej zachodzi powoli,
Aspekty 4 (42)/2008 strona 5
Wokół dydaktyki
ale będzie się rozwijał, poniewa\ ma Rozmowę pohospitacyjną na-
on wiele walorów: le\y prowadzić w formie przyjaciel-
skiego spotkania uczniów, nauczy-
" przeniesienie płaszczyzny obser-
ciela z gośćmi, aby dać mo\liwość
wacji z działań nauczycieli na
wypowiedzenia się na temat osią-
działania uczniów zmniejsza kon-
gnięć uczniów. Wypowiadają się
fliktowość rozmów pohospitacyj-
równie\ dzieci. Rozmowa powinna
nych;
opierać się na zasadzie poszanowa-
" znika bariera specjalizacyjna
nia godności osobistej drugiego
przedmiotu, gdy\ obserwowane
człowieka, partnerstwa, \yczliwości,
umiejętności mają charakter mię-
obiektywizmu opinii, sądów i ocen.
dzyprzedmiotowy, uniwersalny;
Pisemna diagnoza nauczyciela
" w wyniku odbytych hospitacji
to refleksje dotyczące poziomu osią-
diagnozujących dyrektor szkoły
gnięcia zało\onych umiejętności
ma du\o informacji o poziomie
uczniów, przyczyniająca się do pla-
osiągniętych przez uczniów
nowania zmian.
sprawności.
Opinia dyrektora wraz z dia-
Uczestnikami hospitacji dia-
gnozą nauczyciela powinna znajdo-
gnozującej mogą być rodzice, na-
wać się w aktach nauczyciela.
uczyciele przedmiotu, zespołów
przedmiotowych, dyrektor, wizyta-
tor.
ARKUSZ OBSERWACJI ZAJĆ EDUKACYJNYCH (PRZYRODY)
% HOSPITACJA DIAGNOZUJCA
Temat zajęć edukacyjnych: & & & & & & & & & & ............................................
I. Przebieg i organizacja procesu dydaktycznego
Środki dy-
daktyczne Zastępcze
Ogniwa Okazy natu-
Zakres treści Metody Formy Strategia wykonane środki dy-
lekcji ralne
samodzielnie daktyczne
z uczniami
Typ lekcji: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
" odwołanie się do wiedzy z po-
II. Ocena metodyczna lekcji
przednich lekcji,
1. Organizacja fazy wprowadzającej:
" wykorzystanie pracy domowej,
Aspekty 4 (42)/2008 strona 6
Wokół dydaktyki
3. Wdra\anie uczniów do systema-
" uświadomienie uczniom celu lek-
tycznej i rzetelnej pracy:
cji,
" inne. " sprawdzanie pracy domowej,
2. Organizacja fazy realizacyjnej:
" czuwanie nad prawidłowym wy-
konywaniem poleceń,
" sformułowanie i podanie tematu
lekcji,
" korygowanie wypowiedzi i za-
chowań uczniów,
" ład i tempo lekcji,
" przydzielanie uczniom zadań do-
" czynności nauczyciela i ucznia
stosowanych do ich indywidual-
sprzyjające sprawdzeniu umiejęt-
nych mo\liwości,
ności intelektualnych i praktycz-
nych uczniów (instrukcje, pole- " ustawiczne i wieloaspektowe
cenia, pytania).
ocenianie uczniów według jasno
sprecyzowanych norm i wyma-
gań;
3. Organizacja fazy integracyjnej:
4. Ocenie powinien podlegać spo-
" sposób oceny opanowanych przez
sób przeprowadzenia ewaluacji
uczniów umiejętności i wiadomo-
ści,
zajęć i wyciągnięcie wniosków
oraz ich wykorzystanie w celu
" dokumentacja z lekcji (notatki
słowne, graficzne, udział uczniów
rozwoju ucznia i nauczyciela;
w formułowaniu notatki),
5. Oddziaływanie wychowawcze:
" dobór pracy domowej (obowiąz-
" \yczliwy i ciepły stosunek do
kowa i dla zainteresowanych) po-
uczniów,
twierdzającej stopień opanowa-
nia kontrolowanych umiejętności " komunikatywność i obiektywizm
w sytuacjach typowych i nowych w ocenie uczniów,
problemowych.
" zaanga\owanie wszystkich ucz-
III. Charakter trudności uczniów
niów;
IV. Kryteria oceny pracy nauczyciela
6. Inne uwagi.
1. Umiejętność komunikowania się
z uczniami (poprawność wypo- Czynniki wpływające na jakość
lekcji (1)
wiedzi, kontakt wzrokowy
(Do wykorzystania z arkuszem ob-
z uczniami);
serwacji lekcji)
2. Prawidłowy dobór zadań i ćwi-
czeń sprawdzających stopień
1. Cele lekcji:
opanowania umiejętności przed-
" nauczyciel ma określone cele
miotowych i ponadprzedmioto-
operacyjne do lekcji,
wych;
Aspekty 4 (42)/2008 strona 7
Wokół dydaktyki
" nauczyciel zapoznaje uczniów z
4. Relacje interpersonalne:
nimi,
" podmiotowe traktowanie ucznia,
" nauczyciel sprawdza pod koniec
" stosowanie zasad komunikacji
lekcji stopień osiągnięcia zało\o-
werbalnej i niewerbalnej,
nych celów.
" stosowanie pozytywnych wzmoc-
2. Poziom osiągnięcia zało\onych nień,
" zachęcanie ucznia do wzmo\one-
celów:
go wysiłku,
" osiągnięcie celów w odniesieniu
" zachowanie autorytetu nauczycie-
do wymagań programowych
la,
(standardów edukacyjnych),
" zachowanie równowagi pomię-
" osiągnięcie celów w odniesieniu
dzy dialogiem, a posłuszeń-
do mo\liwości uczniów,
stwem.
" osobiste zaanga\owanie ucznia w
osiągnięcie celów.
5. Zastosowane pomoce dydak-
" efektywność uczenia się:
tyczne:
" zrozumienie poleceń nauczyciela,
" adekwatność wykorzystanych
" aktywność uczniów na lekcji,
pomocy dydaktycznych,
" samodzielność myślenia i działa-
" sposób wykorzystania pomocy
nia,
dydaktycznych przez uczniów
" umiejętność współpracy z inny-
(obycie z nimi),
mi,
" eksponowanie prac uczniów jako
" odpowiedzialność uczniów za
pomocy dydaktycznych.
osiągane wyniki w nauce.
Obserwacja osiągnięć uczniów
3. Jakość nauczania:
umo\liwia eliminowanie braków w
" ró\norodność stosowanych metod
wiedzy i umiejętnościach, pozwala
i technik,
stwierdzić, co ju\ potrafią, a co po-
" jasność prezentacji nowego mate-
winni jeszcze ćwiczyć.
riału,
" przydzielanie uczniom zadań do-
Bibliografia:
stosowanych do ich indywidual-
1. Brzdąk J., Miazgowicz J., Samoocena
nych mo\liwości,
pracy szkoły. Scenariusze konferencji
szkolnych i rad pedagogicznych, Ka-
" anga\owanie wszystkich uczniów,
towice 1998.
" praca domowa dostosowana do
2. Okoń W., Słownik pedagogiczny,
mo\liwości uczniów i powiązana
PWN, Warszawa 1984.
3. Skorupko S., Auderska H., Aempicka
z lekcją,
Z., Mały Słownik Języka Polskiego,
" ustawiczne i wieloaspektowe
PWN, Warszawa 1992.
ocenianie uczniów wg jasno
4. Buchcic E., Kozubek A., Uczyć ina-
czej? Instytut Fizyki AŚ, Kielce 2004.
określonych kryteriów.
Aspekty 4 (42)/2008 strona 8
Wokół dydaktyki
Anna Karpowicz  konsultant ds. edukacji przyrodniczej
Skrobia jako substancja zapasowa u roślin
Szkoła Festiwalu Nauki i Fundacja BioEdukacji organizuje we współpracy z Instytutem
Biologii Molekularnej i Komórkowej PAN warsztaty laboratoryjne, które m.in. odbędą się
w CEN w Białymstoku w 2009r.
Poni\ej przedstawiam kolejną z kart pracy wykorzystywanych na zajęciach
laboratoryjnych (poprzednia zamieszczona została w Aspektach maj/czerwiec 2008)
Cel doświadczenia:
Wykrywanie skrobi w tkankach roślin aktywnych i nieaktywnych fotosyntetycznie
Sprzęt i odczynniki:
" 1 du\y słoik do odbarwiania liści
" ok. 10 ml mieszaniny etanol-aceton do odbarwiania liści
" zielony świe\y liść (grupa A i C) lub liść etiolowany (grupa B)
" dostęp do łazni wodnej
" 1 pęsetka
" 1 szalka do barwienia liści
" ok. 10 ml roztworu jodyny do barwienia liści (lub wody destylowanej w przypadku
grupy C)
" kserokopia przepisu wykonania doświadczenia
Przed przystąpieniem do zadania postaw hipotezę badawczą:
Zapisz spostrze\enia z przeprowadzonego eksperymentu:
Wyciągnij wnioski:
Aspekty 4 (42)/2008 strona 9
Wokół dydaktyki
Określ czy wykonywany przez Ciebie wariant doświadczalny był kontrolą czy właściwą
próbą:
Po zakończeniu pracy przez wszystkie zespoły skonstruuj tabelę, w której plusem lub mi-
nusem symbolicznie zaznaczona będzie zawartość skrobi w liściach zielonych i etiolo-
wanych oraz przedstawione będą wyniki reakcji kontrolnych:
Pkt. 1. Pkt. 2. Pkt. 3.
Opis doświadczenia
1. Jeden liść umieść w słoiku.
2. Zalej liść cienką warstwą mieszaniny etanol-aceton.
3. Umieść naczynie w gorącej łazni wodnej. Mieszaj zawartość słoika, delikatnie
nim kołysząc. Uwa\aj, aby woda nie dostała się do środka słoika.
4. W ciągu około 15 minut liście powinny się odbarwić. UWAGA: Staraj się nie
wdychać oparów ze słoika! Praca powinna być prowadzona pod wyciągiem lub
w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
5. Odbarwiony liść przenieś delikatnie na szalkę przy pomocy pęsety i zalej 10 ml
roztworu jodyny. UWAGA: Grupa C zalewa liść wodą.
6. Po ok. 10 minutach obserwuj zmiany koloru liścia.
Pkt 4. Pkt .5 Pkt 6.
Aspekty 4 (42)/2008 strona 10
Wokół dydaktyki
Aspekty 4 (42)/2008 strona 11
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
Krystyna Grabowska  dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli
w Białymstoku
Jubileusz 60-lecia
Jubileusz 60-lecia placówki do-
skonalenia  obecnie Centrum Edu-
kacji Nauczycieli  skłania do spoj-
rzenia wstecz, by z właściwej per-
spektywy dostrzec wieloletnie dzia-
łania edukacyjne na rzecz środowi-
ska oświatowego, nauczycieli, dy-
rektorów szkół i placówek w woj.
podlaskim. To właśnie wierni klien-
ci, twórczy i kreatywni dyrektorzy,
nauczyciele, doradcy metodyczni i
inni pracownicy związani z oświatą
współtworzyli oblicze tej placówki
oczekiwaniom nauczycieli, otwarto-
doskonalenia. Ta zale\ność skłaniała
ści na potrzeby szkół i placówek
nas do aktualizowania ofert dosko-
oświatowych, wynikając z kolejnych
nalenia, wychodzenia naprzeciw
reform.
Kalendarium
Okres Nazwa instytucji
1948 - 1951 OODN Okręgowy Ośrodek Dydaktyczno-Naukowy
1951 - 1958 WODKO Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia-Kadr Oświatowych
1958 - 1960 PiWOM Powiatowe i Wojewódzkie Ogniska Metodyczne
1960 - 1972 OOM Okręgowy Ośrodek Metodyczny
1.01.1973  31.08.1989 IKNiBO Instytut Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych
CDNO Centrum Doskonalenia Nauczycieli Oddział
1.09.1989  31.01.1991
w Białymstoku
1.02.1991  31.12.1992 WOM Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
1.01.1993  31.07.1998 ZPDN Zespół Placówek Doskonalenia Nauczycieli
Aspekty 4(42)/2008 strona 11
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
Okres Nazwa instytucji
1.01.1998  31.12.1999 WOM Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
1.01.2000  31.12.2001 ODN Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
1.01.2002 CEN Centrum Edukacji Nauczycieli
Minęło 60 lat a Centrum Edu- w budynku i działaniom na rzecz
kacji Nauczycieli w Białymstoku oświaty w regionie umo\liwiają na-
kontynuuje wieloletnią tradycję wo- uczycielom realizację ich potrzeb
jewódzkich placówek doskonalenia szkoleniowych. Główne zadania
nauczycieli: IKNiBO, IKN, ZPDN, ośrodka doskonalenia to: przygoto-
ODN, WOM, zajmuje się organiza- wanie i realizacja programów kształ-
cją i prowadzeniem szkoleń dla na- cenia ustawicznego kadry kierowni-
uczycieli, dyrektorów szkół i placó- czej, pracowników organów nadzo-
wek oświatowych, pracowników rujących i prowadzących szkoły
nadzoru pedagogicznego i doradców i placówki, doradców metodycznych
metodycznych. Od 1999 roku jest to oraz przygotowanie i realizacja pro-
wojewódzka placówka samorządowa gramów doskonalenia nauczycieli.
prowadzona przez Sejmik Woje-
Te zdania realizowane są poprzez
wództwa Podlaskiego. O jej jakości
ró\ne formy działalności placówki
świadczy z pewnością akredytacja
doskonalenia:
Podlaskiego Kuratora Oświaty,
" Kursy:
(Decyzja Nr NP.-4431/11/05.) ale
o doskonalące
przede wszystkim nowatorstwo
o specjalistyczne
ofert, statystyka, profesjonalizm ka-
o kwalifikacyjne
dry i zainteresowani odbiorcy, któ-
" Warsztaty metodyczne
rym za tę współpracę, zainteresowa-
o Konferencje metodycz-
nie i obecność w naszych działa-
ne
niach składam podziękowanie.
o Oferty konsultanta i do-
Obecna struktura organizacyjna radcy metodycznego
Centrum Edukacji Nauczycieli to: o Szkolenia rad pedago-
ośrodek doskonalenia nauczycieli gicznych: informacyjne
i biblioteka pedagogiczna, które i kursowe
dzięki wspólnemu usytuowaniu o Seminaria
" Projekty edukacyjne
" Szkolenia online
" Konkursy, olimpiady
Aspekty 4(42)/2008 strona 12
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
" Konsultacje indywidualne
nauczycieli , pracownicy oświaty
Od 2000 roku CEN wydaje dwumie- mają mo\liwość przedstawienia wła-
sięcznik edukacyjny  ASPEKTY
snych interesujących pomysłów
(w dwóch wersjach  drukowanej
i rozwiązań metodycznych.
i elektronicznej), który umo\liwia
Wspomnienia i aktualności, prze-
wszystkim zainteresowanym pro-
szłość i terazniejszość, tradycja i nowo-
blemami oświaty szeroką wymianę
czesność ale ten sam cel  towarzysze-
doświadczeń, zeszyty metodyczne o
nie nauczycielom w ich twórczych dzia-
ró\norodnej tematyce oraz cyklicz-
łaniach, codziennej pracy, szkolnych
nie, co 3 miesiące,  Warsztatową
sukcesach i trudnościach i ich zawodo-
ofertę konsultanta , która zawiera
wej drodze rozwoju  to zadanie takiej
propozycje 4-godzinnych szkoleń
placówki, jak ta. Im bogatsze doświad-
dla nauczycieli w obszarach kompe-
czenie, tym większa i skuteczniejsza
tencji nauczycieli konsultantów.
rola przewodnika. Wyra\am nadzieję,
Na stronie http://cen.bialystok.pl
\e 60 lat wspólnych odkryć i poszuki-
prezentowane są bie\ące informacje
wań na trwałe wpisuje się w działa-
i oferty szkoleniowe.
nia podlaskiej edukacji.
W witrynie internetowej CEN-u,
w dziale  Materiały dydaktyczne dla
Mariola Stelmasiak
Ksią\ka, myśl, słowo,
uczucie, czyn...
,,Ksią\ka, myśl, słowo, uczucie, czyn... wszystko
razem stanowi człowieka
( Józef Ignacy Kraszewski )
,,Ksią\ka jest największym dobrem człowieka. Rozszerza świadomość ludzką, stwarza
sojusz człowieka z człowiekiem, łączy, budzi, niepokoi, przetwarza, rzezbi rysy swej
epoki i wyprzedza ją. Znikome \ycie ludzkie rozszerza po granice wieczności,
przezwycię\a mijanie
( Jarosław Iwaszkiewicz )
Aspekty 4(42)/2008 strona 13
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
Literatura dla dzieci w wieku autentyczny śmiech ), stanowiących
przedszkolnym to rodzaj sztuki wyraz prze\yć i doznań estetycz-
przekazywanej odbiorcom przede nych, dostarcza dziecku poezja. I w
wszystkim za pośrednictwem rodzi- tym momencie ogromną rolę zaczy-
ców, nauczycieli, aktorów. na odgrywać nauczyciel, który staje
Przedszkole stwarza swoim wycho- się pośrednikiem między tekstem a
wankom ró\norodne mo\liwości ob- dzieckiem. Wyrazistość przekazu i
cowania z literaturą piękną. Jej od- stałe pamiętanie o trojakiej funkcji
działywanie zale\y jednak od kultu- percepcji literackiej (wyobra\enio-
ry \ywego słowa reprezentowanej wa, emocjonalna, intelektualna),
przez nauczyciela i przyswajanej umo\liwiają nauczycielowi uzyska-
przez dzieci.1 Słu\y do tego przed- nie zamierzonych efektów estetycz-
szkolna biblioteczka, którą posiłku- no-wychowawczych.
jemy się w swojej codziennej pracy.
Literatura dziecięca dostarcza
Wszystkie dzieci rozwijają tematu zarówno do swobodnej in-
swoją wyobraznię poprzez słuchanie scenizacji prozatorskich tekstów lite-
i oglądanie bajek, które przyczynia- rackich usłyszanych przez dzieci, jak
ją się do wspomagania ich rozwoju te\ do wiernego odtworzenia treści
umysłowego, m.in. działają terapeu- wiersza.
tycznie ( pomagają w usuwaniu sta-
Recytowanie wierszy w przed-
nów lękowych, itp.). Ponadto kształ-
szkolu jest podstawową formą przy-
tują postawy społecznie po\ądane,
bli\ania dzieciom języka literatury
bowiem dziecko często identyfikuje
pięknej i przyswajania przez nie kul-
się z literackimi bohaterami. W ten
tury \ywego słowa. Tekst poetycki
sposób bajka przenosi je w świat
utrwalony w pamięci, wyobrazni i
marzeń, dzięki czemu staje się zró-
mowie dziecka zapada w jego uczu-
dłem prze\yć oraz pozytywnych do-
cia, staje się jego własnością. Tą
znań emocjonalnych. Poza tym do-
drogą przedszkole budzi potrzebę
starcza wzorów pięknej mowy oj-
obcowania z poezją we wczesnym
czystej i wzbogaca słownictwo.
okresie \ycia, szczególnie na to po-
Kształtowanie wra\liwości datnym.
emocjonalnej i estetycznej zale\ne
Jak pisze J. Cieślikowski:
jest od rozwoju umysłowego i emo-
,,Artystą i poetą bywa się w dzieciń-
cjonalnego małego odbiorcy.2 Wielu
stwie częściej i autentyczniej ni\ się
wzruszeń ( od ,,miłego płaczu po
nim bywa w wieku dojrzałym .
Aspekty 4(42)/2008 strona 14
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
" krzewienie kultury \ywego
Idąc tą drogą, ju\ po raz drugi
słowa oraz zainteresowań czy-
postanowiłyśmy z kole\anką zorga-
telniczych dzieci;
nizować w naszej placówce imprezę
pod hasłem - ,,Ksią\ka skarbnica
Dzieci ze wszystkich grup
wiedzy
wiekowych były starannie przygo-
towywane do święta ksią\ki. Przez
Zło\yło się na nią kilka części:
cały rok szkolny uczestniczyły w
" Konkurs Recytatorski, po hasłem:
wielu teatrzykach, goszczących cy-
,,Dziecięce fantazje malowane
klicznie w naszej placówce oraz wy-
wierszem ;
stawiały własne w ramach współpra-
" prezentacja bajki - ,,Królewna
cujących ze sobą kół zainteresowań
Śnie\ka , w wykonaniu nauczy-
działających w naszej placówce: te-
cielek w ramach ogólnopolskiej
atralno-muzycznego - ,,Iskierka ,
akcji - ,,Cała Polska czyta dzie-
wokalno-tanecznego - ,,Fantazja
ciom ;
oraz plastycznego - ,,Barwinek ,
" prezentacje artystyczne tematu -
które do tych działań przygotowy-
,,Bajka - wyra\one w formie pla-
wało piękną oprawę plastyczną. Po-
stycznej, wokalno-tanecznej oraz
nadto chętnie słuchały bajek, zarów-
teatralnej;
no pisanych prozą, jak te\ wierszem,
Głównymi celami, jakie zało\yły-
czytanych przez ka\dą panią w gru-
śmy sobie podczas realizacji impre-
pie. Cel był i jest zawsze ten sam 
zy, były:
kształtowanie emocjonalnego i inte-
lektualnego stosunku do ksią\ki jako
" przybli\enie dzieciom twór-
zródła prze\yć i wiedzy o świecie.
czości najpopularniejszych au-
Aby bardziej zachęcić dzieci
torów poezji dla dzieci:
do częstego kontaktu z literaturą, jak
J. Brzechwy, J. Tuwima oraz
co roku  urządziłam w sali ,,Kącik
zaprzyjaznionej z naszą pla-
ciekawej ksią\ki , z którego wszy-
cówką poetki  Danuty Kar-
scy efektywnie korzystali. Umieści-
dyńskiej, która była naszym
liśmy w nim interesujące i lubiane
honorowym gościem oraz
przez dzieci pozycje: bajki, wydaw-
przewo-dniczącą jury;
nictwa encyklopedyczne, itp. To da-
" stwarzanie dzieciom mo\liwo-
ło okazję do spontanicznych wypo-
ści ekspresyjnej interpretacji
wiedzi na temat swoich ksią\eczek 
wybranych wierszy, jako zró-
przedszkolaki z chęcią dzieliły się
dła prze\yć i pozytywnych
zdobytą wiedzą o świecie na pod-
emocji;
Aspekty 4(42)/2008 strona 15
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
stawie przeczytanych treści w domu,
w oparciu o fragmenty wy-
a następnie w grupie.
branej literatury dziecięcej):
Podjętych zostało wiele dzia-
* ,,Brzydkie kaczątko ,
łań, które miały na celu kształtowa-
H.Ch.Andersena ( prawo do
nie zainteresowań ksią\ką u dzieci,
szacunku );
np.:
* ,,Kopciuszek , J.Peraulta (
" oglądanie ró\nych ksią\ek 
prawo do wypowiadania
interesowanie się ksią\kami z
własnych myśli i mówienia o
du\ą ilością ilustracji;
swoich uczuciach );
" samodzielne wyszukiwanie
" wykonanie ksią\eczek na pod-
ksią\ek o określonej tematyce
stawie bajek i wyeksponowanie
w biblioteczce grupowej w ce-
ich w ,,Kąciku Ciekawej Ksią\ki
lu dokonania ich częściowej
" zabawy w teatr połączone z próbą
wymiany w kąciku ksią\ki;
tworzenia własnych tekstów i
" wypowiadanie się na temat
scenek rodzajowych, dramowych,
treści oraz wykonywanie prac
pantomimicznych oraz wizualiza-
plastycznych na ich podstawie
cyjnych ( wykorzystanie niewer-
 eksponowanie ich w wybra-
balnych środków wyrazu: ruchy
nym miejscu w sali;
ciała, rąk, mimika, spojrzenie,
" tworzenie własnych ksią\e-
uśmiech )  nazywanie wyra\a-
czek;
nych stanów i emocji;
" rozwijanie empatii poprzez do-
" w ramach tematyki 
strzeganie stanów emocjonal-
,,Bajkowy karnawał  po-
nych oraz uwra\liwianie na do-
znawanie dłu\szych utworów
znania innych na podstawie bajki
literackich o wartościach wy-
terapeutycznej - ,,Dwa ołówki
chowawczych, wiązanie
- przedstawienie w formie pla-
sprawiedliwości i dobrych
stycznej własnego nastroju w
uczynków z pięknem  wy-
oparciu o jej treść [w ramach re-
powiadanie się na temat kul-
alizacji Programu autorskiego -
tury zachowania i niespra-
,,Mały Artysta - terapia przez
wiania innym przykrości 
taniec, bajkę i plastykę ];
próby dokonywania oceny
" wystawienie inscenizacji
zachowań ludzkich  (wyra-
,,Pragnę mieć przyjaciela na fo-
\anie własnych uczuć i myśli,
rum przedszkola oraz dla zapro-
a tak\e nazywanie i rozumie-
szonych gości z Zespołu Szkół
nie uczuć swoich i innych 
Aspekty 4(42)/2008 strona 16
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
Specjalnych i Gimnazjum w
mach akcji ,,Cała Polska czyta
Bielsku Podlaskim. Przedstawie-
dzieciom , wystawienie prac
nie oparto motywach opowiada-
plastycznych na terenie biblio-
nia ,,Mały Ksią\ę ,A. de Saint
teki na temat: ,,Ulubione po-
Exupery ego, poruszającego
staci ze znanych bajek oraz
problem uczuć, umiejętności ich
,,Moja zakładka do ksią\ki ;
okazywania oraz rolę i potrzebę
Wszystkie opisane działania
posiadania przyjaciół jako czyn-
przyniosły oczekiwany efekt. Dzieci
nika budującego właściwe więzy
bardzo chętnie zaanga\owały się do
międzyludzkie [ w ramach reali-
przygotowań majowego święta
zacji Programu autorskiego -
ksią\ki. Zgodnie z regulaminem
,,Mały Artysta terapia przez ta-
opracowanym przez organizatorki tej
niec, bajkę i plastykę];
imprezy: Mariolę Stelmasiak i
" systematyczne czytanie bajek
Agnieszkę Kośko, ka\da pani wyty-
dla dzieci po obiedzie w ra-
powała ze swojej grupy po 2 repre-
mach akcji  ,,Cała Polska
zentantów do konkursu recytator-
czyta dzieciom ;
skiego - ,,Dziecięce fantazje malo-
" uczestniczenie w spotkaniu
wane wierszem . Na repertuar zło\y-
autorskim z zaprzyjaznioną z
ły się wiersze znanych poetów dla
naszym przedszkolem autor-
dzieci: J. Brzechwy, J. Tuwima oraz
ką wierszy dla dzieci  p. Da-
zaproszonego gościa  p. Danuty
nutą Kardyńską  prezentacja
Kardyńskiej, która po ka\dym autor-
najnowszego zbiorku poezji 
skim spotkaniu przekazuje placówce
,,Aabędzie marzenia ; umiesz-
najnowszy tomik swoich wierszy dla
czenie go w ,,Kąciku Cieka-
dzieci.
wej Ksią\ki , czytanie wy-
Nasz honorowy gość  pani
branych utworów z tomiku
Danusia, została przewodniczącą
podarowanego dla przedszko-
jury, w skład którego weszła rów-
la;
nie\ p. Zofia Karpuk - Kierownik
" kontynuowanie współpracy z
Oddziału dla Dzieci i Młodzie\y
Miejską Biblioteką Publiczną
przy Miejskiej Bibliotece Publicznej
 zwiedzanie budynku  zapo-
w Bielsku Podlaskim. Nad właści-
znanie z księgozbiorem dla
wym przebiegiem konkursu czuwała
dzieci, zasadami wypo\ycza-
dyrektor naszej placówki  p. Anto-
nia ksią\ek i pracą biblioteka-
nina Karpiuk.
rza  słuchanie bajek w ra-
Aspekty 4(42)/2008 strona 17
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
Inaugurację imprezy rozpo-
Następnie, kolejnym wierszem au-
częła autorskim wierszem 
torskim - ,,Co to jest bajka ?- wró\-
,,Ksią\ki  pani Mariola w przebra-
ka Mariola wprowadziła dzieci
niu wró\ki.
w klimat bajki ,,Królewna Śnie\ka
w interpretacji naszych kole\anek 
Zmagania konkursowe wszy-
p. Iwony Owerczuk i p. Agnieszki
scy śledziliśmy z nieukrywanym po-
Kośko.
dziwem dla małych artystów, którzy
bardzo solidnie i z ogromną wra\li-
Jednak najpiękniejszym zwień-
wością zaprezentowali się przed
czeniem imprezy była prawdziwa
przedszkolną publicznością. Na po- niespodzianka, przygotowana spe-
dziw i uznanie zasługiwały szcze- cjalnie na tę okazję. Dzieci przebra-
gólnie 3 i 4-latki, które z wielkim
ne za znane postaci wystąpiły w po-
zaanga\owaniem emocjonalnym i
kazie bajkowej mody, co stanowiło
talentem aktorskim interpretowały
bez wątpienia niecodzienną atrakcję.
przygotowane wiersze. Wszyscy
Stroje pomogli przygotować, jak
wypadli w oczach jury bardzo pro-
zawsze nieocenieni w takich sytu-
fesjonalnie, a w związku z tym obra-
acjach nasi rodzice, którzy ju\ nie-
dom nie było końca. Członkowie
jednokrotnie okazali swoje wsparcie,
komisji bardzo długo debatowali nad
w szczególnie wa\nych dla dzieci
przyznaniem poszczególnych miejsc
wydarzeniach przedszkolnych. Za-
( I, II, III ) oraz wyró\nień. Świad-
równo tancerze, jak te\ uczestnicy
czyło to tylko o wysokim poziomie
pokazu, zostali nagrodzeni gromkimi
uczestników konkursu.
brawami. Na wizualny klimat impre-
Po zakończeniu części kon-
zy du\y wpływ miała równie\ prze-
kursowej, podczas gdy obradowało
piękna bajkowa galeria dziecięcych
jury, dzieci przeniosły się w mu-
prac plastycznych oraz dekoracje
zyczną krainę bajki, w którą porwała
wykonane przez nauczycielki.
je, z właściwym sobie temperamen-
W końcu nadszedł czas na
tem, pani Agnieszka  nasz bajkowy
ogłoszenie wyników konkursu recy-
elf. Natomiast mali tancerze z koła
tatorskiego, na który z niecierpliwo-
wokalno-tanecznego - ,,Fantazja
ścią czekali nasi artyści. Po trudnych
pięknym układem choreograficz-
obradach miejsca i wyró\nienia zo-
nym, przygotowanym przez p. Jolę
stały przydzielone poszczególnym
Chomaniuk, wprowadzili wszystkich
uczestnikom. Pani D. Kardyńska
w magiczny nastrój.
uroczyście ogłosiła werdykt  za I,
II, III miejsce nagrodziła zwycięz-
Aspekty 4(42)/2008 strona 18
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
ców swoimi tomikami wierszy. Wy- uczyciela, który je przygotowuje do
ró\nieni w konkursie otrzymali al- występu, oraz dla rodzica, który do-
bumy. Ka\demu z uczestników wrę- cenia ten wysiłek. Rodzic dostrzega,
czono tak\e pamiątkowe dyplomy,
\e w placówce, do której uczęszcza
natomiast członkom komisji organi- jego dziecko, zawsze dzieje się coś
zatorzy przygotowali na piśmie
ciekawego oraz rozumie, i\ warto
piękne podziękowania za systema- poświęcić takim wydarzeniom swój
tyczną współpracę w realizacji dzia- czas, a tym samym wspierać na-
łań dydaktyczno-wychowawczych
uczyciela w jego przedsięwzięciach.
na rzecz naszej placówki.
Współpraca taka jest bardzo
Myślę, \e imprezy na więk-
wa\na, gdy\ obie strony czerpią z
szym forum dają wiele po\ytku, a
niej obopólne korzyści  przedszkole
przede wszystkim  nieskrywanej
zyskuje sobie dobrą opinię w środo-
spontanicznej radości oraz wielu po-
wisku lokalnym, właśnie dzięki ro-
zytywnych doznań emocjonalnych
dzicom, którzy są zadowoleni z ak-
dla przedszkolaków. Poza tym po-
tywnych i pomysłowych działań pla-
przez takie spotkania dzieci uczą się
cówki, do której ich dziecko uczęsz-
dyscypliny i odpowiedzialności za
cza.
podejmowane działania, starają się
Bibliografia:
pokazać z jak najlepszej strony, bo
1. ,,Podstawy pedagogiki przedszkolnej ,
mają silną motywację, \e czeka je
pod red.M.Kwiatowskiej ( W-wa,
zasłu\ona nagroda za wysiłek. One
WSiP, 1998r., wyd.2, str.293 );
równie\ na swój sposób, podobnie
2. ,,Podstawy pedagogiki przedszkolnej ,
pod red M.Kwiatowskiej ( W-wa,
jak dorośli  prze\ywają tak wielkie
WSiP, 1998r.,wyd.2, s.306 );
wystąpienia, ale pomimo wszystko
3. J.Cieślikowski - ,,Wielka zabawa .
są bardzo dzielne i odwa\nie stawia-
Op. cit., s.269;
ją czoło nowym wyzwaniom. To jest
bardzo budujące zarówno dla na-
Aspekty 4(42)/2008 strona 19
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
Eugenia Pietryszyk
Urszula Roman
Konkurs strof o naszym
regionie rozstrzygnięty
IV edycja Międzyszkolnego cześnie na siebie. Zachodzi wówczas
Konkursu Poetyckiego  Miasto re- bardzo ciekawe zjawisko współist-
gion w Unii Europejskiej odbyła się nienia międzykulturowego w społe-
dn.28 maja 2008 r. w Szkole Pod- czeństwie wielokulturowym. Nale\y
stawowej Nr 12 w Białymstoku to zjawisko dostrzegać i opisywać.
Patronat nad konkursem spra- A najbardziej wzruszającą formą
wuje Centrum Edukacji Nauczycieli wyra\ania otaczającego świata są
w Białymstoku, a nagrody zostały strofy liryczne, zaś najbardziej sub-
ufundowane przez Podlaskie Cen- telnym poetą jest dziecko.
trum Informacji Europejskiej oraz I ten właśnie cel przyświeca
Prezydenta Miasta Białegostoku, za organizatorkom międzyszkolnego
co bardzo serdecznie dziękujemy. konkursu poetyckiego  Miasto i re-
Dziękujemy równie\ Pani gion w Unii Europejskiej .
Wiktorii Blakickiej  pracownikowi
Samą ideą konkurs wpisał się
CEN-u, konsultantowi do spraw ję-
w obchody  Międzynarodowego
zyków obcych, która jest z nami od
Roku Dialogu Międzykulturowego .
samego początku i wspiera nas me-
Na obecny konkurs napłynęły
rytorycznie oraz wspomaga pracą w
32 prace uczniów ze szkół białostoc-
jury konkursowym.
kich, a nawet rejonowych. Jury
Idea przeprowadzenia tego ro-
przyznało 4 nagrody główne oraz
dzaju konkursu zrodziła się wraz z
4 wyró\nienia.
przystąpieniem Polski do Unii Euro-
Wiersze uczniów są bardzo
pejskiej. Uznałyśmy, \e w dobie in-
ciekawe. Przewa\nie zawierają mo-
tegracji europejskiej, a nawet glo-
tyw otaczającej przyrody  jakby
balnej, nale\y eksponować bogactwo
podą\ając za słowami Mickiewicza
i ró\norodność naszej Małej Ojczy-
 widzę i opisuję . A to jest najbogat-
zny. Otwierając się na inne społecz-
sze, co mo\e być.
ności, kultury, otwieramy się jedno-
Aspekty 4(42)/2008 strona 20
Z \ycia szkół i placówek oświatowych
Bardzo nas ucieszył równie\
Joanna Zaskowska  Podlasie
fakt, \e na tegoroczny konkurs
Podlasie to region
wpłynęły liczne prace uczniów klas
zamieszkany przez nas na zawsze.
czwartych.
To wspólny dom,
w którym czujemy się szczęśliwi&
Nagrodzeni uczniowie:
Szczęśliwi i dumni
1. Karolina Bielawska kl. IV - z takiego regionu.
Szkoła Podstawowa w Czarnej Piękne lasy, pola, wsie i łąki
Białostockiej przyciągają wzrok
niczym cuda świata.
2. Ewelina Lipińska kl. IV  d
Podlasie łączy nas- jak rodzinę.
Szkoła Podstawowa nr 16 w Bia-
Aączy jak dziecko puzzle w obrazek.
łymstoku
Jesteśmy rodziną  rodziną z Podlasia,
3. Maciej Mancewicz kl. VI  f
z tak pięknego, zielonego regionu.
Szkoła Podstawowa nr 50 w Bia-
łymstoku
4. Bła\ej Babula kl. V  a 
Szkoła Podstawowa nr 12 w
Białymstoku
Wyró\nieni uczniowie:
1. Joanna Zasowska Kl. IV  d -
Szkoła Podstawowa im. Króla
Zygmunta Augusta Wasilkowie
2. Gabriela Kownacka kl. IV  a -
Szkoła Podstawowa nr 2 w Czar-
nej Białostockiej
3. Martyna Siemieńczuk kl. IV
 d - Szkoła Podstawowa nr 16
w Białymstoku
4. Adrianna Pikuła kl. VI  a -
Szkoła Podstawowa N 12 w Bia-
łymstoku
Gratulujemy nagrodzonym
i wyró\nionym uczniom oraz ich
opiekunom. Zapraszamy równie\ do
udziału w kolejnej edycji konkursu.
Aspekty 4(42)/2008 strona 21
Nowości wydawnicze
Zbiory Specjalne wzbogaciły się o kolejne
filmy edukacyjne
Filmowy pakiet przeznaczony dla dzieci i młodzie\y szkolnej  Lekcje prze-
strogi to pięć nowel edukacyjnych w fabularnej formule wraz z komentarzami
psychologa. Dotykają konkretnych problemów, z którymi borykają się nauczy-
ciele w swojej codziennej pracy z uczniami. Filmy mają stać się pretekstem do
dyskusji z młodzie\ą o takich zjawiskach, jak choćby palenie papierosów,
ADHD, czy uzale\nienie od Internetu . Wydawca dołącza poradnik metodycz-
ny  Konspekty pracy na podstawie filmów .
 Lekcje Przestrogi 2
Przyjaciel / scen. i re\. Dariusz Regucki.  Kraków, 2007.
1 dysk optyczny [DVD] (15 min) Sygn. CD 856
Komu zaufać, gdy jest się samotnym ? Jak i gdzie szukać przyjazni ?
WWW. W sieci / scen. i re\. Dariusz Regucki.  Kraków, 2007.
1 dysk optyczny [DVD] (15 min) Sygn. CD 857
Problem uzale\nienia od Internetu i komputera
Nikotyna - legalny narkotyk / scen. i re\. Dariusz Regucki.  Kraków, 2007.
1 dysk optyczny [DVD] (15 min) Sygn. CD 858
O złych skutkach palenia papierosów
Piotrek / scen. i re\. Dariusz Regucki.  Kraków, 2007.  1 dysk optyczny
[DVD] (15 min) Sygn. CD 859
Nowela dla uczniów o problemie ADHA
ADHD  ju\ z tobą nie wytrzymam / scen. i re\. Dariusz Regucki.  Kraków,
2007.  1 dysk optyczny [DVD] (15 min) Sygn. CD 860
Film dla rodziców o problemie ADHD wśród dzieci
Film przygotowany przez  Wydawnictwo Sejmowe
Sejm RP : tradycja i współczesność / Kancelaria sejmu .  Warszawa, 2007.
1 dysk optyczny [DVD] (45 min) Sygn. 861
Sejm Rzeczpospolitej Szlacheckiej ; Sejm II Rzeczpospolitej ; Sejm III Rzecz-
pospolitej ; Kancelaria sejmu, czyli kto pomaga posłom
opracowała Jolanta Bakier
Aspekty 4(42)/2008 strona 22
CEN informuje
Sprawozdanie z realizacji projektu
 Nowy rok szkolny z CEN w roku 2008
Projekt edukacyjny  NOWY ROK SZKOLNY z CEN-em , to oferta
szkoleniowa realizowana przez nauczycieli konsultantów Centrum w odpowie-
dzi na stwierdzone bądz przewidywane potrzeby nauczycieli województwa pod-
laskiego w zakresie doskonalenia.
Projekt polega na przeprowadzeniu cyklu konferencji w miastach powia-
towych dawnego woj. białostockiego oraz w Białymstoku.  NOWY ROK
SZKOLNY z CEN-em wpisuje się w zadania statutowe Centrum i jest realizo-
wany we współpracy z wydawnictwami edukacyjnymi.
Adresatami projektu edukacyjnego są nauczyciele wszystkich typów
szkół, pracownicy nadzoru pedagogicznego oraz przedstawiciele jednostek sa-
morządu terytorialnego odpowiedzialni za oświatę.
Celem projektu jest dotarcie z ofertą edukacyjną w priorytetowych obsza-
rach pracy szkół i placówek oświatowych do szerokiego grona nauczycieli i in-
nych pracowników oświaty województwa podlaskiego.
W pierwszej, plenarnej części przedstawiliśmy wybrane, wa\ne i aktualne
zagadnienia związane z rozpoczynającym się nowym rokiem szkolnym.
Część druga to zajęcia warsztatowe, które zostały przeprowadzone przez
nauczycieli konsultantów w grupach tematycznych.
Część I  plenarna
Temat Realizator
Aspekty prawne awansu zawodowego nauczyciela w kontekście Krystyna Grabowska
zmian w Rozporządzeniu MEN
Środki UE na projekty edukacyjne Artur Brzeziński
Planowanie pracy nauczyciela w kontekście zmieniającej się Alina Mikołajczuk, Anna
podstawy programowej. Karpowicz
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w klasie Anna Florczak
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole Dorota Ksok-Borowska
Europejskie Portfolio Językowe. Krystyna Auniewska
Tablica interaktywna  nowe narzędzie wspomagające dydakty- Zdzisław Babicz

W części plenarnej zostały tak\e przedstawione:
" oferta edukacyjna Instytutu Pamięci Narodowej
" informacja o podręcznikach, poradnikach metodycznych Nowej Ery
Aspekty 4 (42)/2008 strona 23
CEN informuje
" oferta współpracy ze szkołami Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Wę-
gierki w Białymstoku
Część II  spotkania w zespołach problemowych
Temat Realizator
Aspekty prawne awansu zawodowego nauczyciela w kontekście Krystyna Grabow-
zmian w Rozporządzeniu MEN ska, Anna Krawczuk
Jak praktycznie wykorzystać "energię" okresu dojrzewania, czyli Dorota Ksok-
wybór tematów i metod aktywnych do planowania godzin wycho- Borowska
wawczych w gimnazjum
Uaktywnianie uczniów niepełnosprawnych intelektualnie poprzez Anna Florczak
organizowanie sytuacji sprzyjających zadawaniu pytań.
Jak wybrać temat projektu finansowanego ze środków UE? Artur Brzeziński
Planowanie pracy nauczyciela w kontekście zmieniającej się pod- Alina Mikołajczuk,
stawy programowej. Anna Karpowicz
Dlaczego warto pracować z Europejskim Portfolio Językowym na Krystyna Auniewska
lekcjach języków obcych?
Wykorzystanie tekstów literackich do rozwijania umiejętności spo- Jadwiga Czy\ewska
łecznych dzieci na I etapie edukacji.
Tablica interaktywna  nowe narzędzie wspomagające dydaktykę Zdzisław Babicz
Czy jestem w zasięgu wypalenia zawodowego; Gra\yna Aaniewska
symptomy i stopnie wypalenia zawodowego, koło bezpieczników.
Spotkania odbyły się w podanych ni\ej terminach i miejscach:
LP Termin Miejsce Adres
1. 28.08 Mońki Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych
godz. 10.00 ul. Tysiąclecia 15
2. 29.08 Siemiatycze Szkoła Podstawowa nr 3
godz. 10.00 ul. Gen. Wł. Andersa 4
3. 1.09 Hajnówka Zespół Szkół Zawodowych
godz. 11.30 ul. 3-go maja 25
4. 2.09 Bielsk Podlaski II LO z BJN
godz. 14.30 Kopernika 4
5. 3.09 Sokółka Szkoła Podstawowa nr 2
godz. 14.30 ul. Szkolna 2
6. 4.09 Białystok CEN, Złota 4
godz. 14.30
Spotkania cieszyły się sporym zainteresowaniem nauczycieli. Bardzo du-
\ą frekwencję odnotowaliśmy w Siemiatyczach. W zajęciach wzięło udział po-
nad 14% wszystkich zatrudnionych w powiecie siemiatyckim nauczycieli. Sytu-
Aspekty 4 (42)/2008 strona 24
CEN informuje
acja taka miała miejsce tak\e w latach wcześniejszych i potwierdza to zasadność
organizacji Akcji w miastach powiatowych.
Rozmowy z uczestnikami potwierdziły trafność doboru tematyki zarówno
sesji plenarnej jak i zajęć warsztatowych.
Nazwiska prowadzących Liczba
Tematyka
warsztaty uczestników
Krystyna Grabowska,
Awans zawodowy 63
Anna Krawczuk
Jadwiga Czy\ewska,
I etap edukacyjny 39
Artur Brzeziński,
Projekty edukacyjne finansowane przez 12
UE
Anna Karpowicz, Alina
Podstawa programowa 61
Mikołajczuk
Zdzisław Babicz
Tablica interaktywna 27
Anna Florczak
Uczeń niepełnosprawny 25
Gra\yna Aaniewska
Wypalenie zawodowe 7
Dorota Ksok - Borowska
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna 21
Krystyna Auniewska
Europejskie portfolio językowe 20
Razem w części warsztatowej
275
Uczestnicy projektu (w części plenarnej) 326
Podkreślić nale\y du\e zaanga\owanie konsultantów w przygotowanie
i prowadzenie szkoleń, pomoc organizacyjną nauczycieli bibliotekarzy z Filii
CEN oraz dobrą współpracę ze szkołami, które udostępniły swoje pomieszcze-
nia i wyposa\enie.
opracowanie: Zdzisław Babicz
Warsztaty metodyczne dla nauczycieli języka obcego
Serdecznie zapraszamy nauczycieli języków obcych na:
1. Warsztat metodyczny dla nauczycieli języka niemieckiego szkół podstawo-
wych i gimnazjalnych pt.  Praca metodą ście\ek zadań , który obędzie się
6 listopada 2008r o godzinie 15.00 w sali 215 w budynku Centrum Edukacji
Nauczycieli na ul. Złotej 4 w Białymstoku. Warsztat poprowadzi: Krystyna
Auniewska, konsultant ds. języka niemieckiego.
2. Warsztat metodyczny dla nauczyciel języka rosyjskiego pt.  Rozwijanie
umiejętności językowych poprzez wykorzystywanie obrazka , który obę-
Aspekty 4 (42)/2008 strona 25
CEN informuje
dzie się w dniu 8 listopada 2008r o godzinie 10.00 w sali 215 w budynku
Centrum Edukacji Nauczycieli na ul. Złotej 4 w Białymstoku. Warsztat po-
prowadzą: Rozalia Skiba, autorka cyklu podręczników "Dielowaja riecz"
i Wiktoria Blakicka, konsultant ds. języków obcych.
3. Warsztat metodyczny dla nauczycieli języka obcego pt.  Projektowanie
i gromadzenie pomocy wizualnych do wykorzystania na lekcji języka
obcego , który obędzie się 26 listopada 2008r o godzinie 15.00 w sali 215
w budynku Centrum Edukacji Nauczycieli na ul. Złotej 4 w Białymstoku.
Warsztat poprowadzi: Wiktoria Blakicka, konsultant ds. języków obcych
4. Warsztat metodyczny dla nauczycieli języka niemieckiego szkół ponadgim-
nazjalnych pt.  Praca metodą ście\ek zadań , który obędzie się 11 grudnia
2008r o godzinie 15.00 w sali 215 w budynku Centrum Edukacji Nauczycieli
na ul. Złotej 4 w Białymstoku. Warsztat poprowadzi: Krystyna Auniewska,
konsultant ds. języka niemieckiego
Wiktoria Blakicka - konsultant ds. języków obcych
Krystyna Auniewska  konsultant ds. języka niemieckiego
Aspekty 4 (42)/2008 strona 26


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Aspekty 3(41)2008
Aspekty 2(40)2008
Aspekty 1(40)2008
Gomorra Gomorrah [2008] DVDScr
17 Prawne i etyczne aspekty psychiatrii, orzecznictwo lekarskie w zaburzeniach i chorobach psychiczn
42 30 Marzec 2000 Dialog na warunkach
Ghost in the Shell 2 0 (2008) [720p,BluRay,x264,DTS ES] THORA
Cwiczenie z Windows Server 2008 wysoka dostepnosc
20 Phys Rev Lett 100 016602 2008
Fotografia cyfrowa w kryminalistyce aspekty techniczno prawne

więcej podobnych podstron