Kodeksu Etyki Zawodowej


P R A C A O R Y G I N A L N A
Bożena Mroczek1, Alina Kędzia2, Magdalena Trzaszczka1, Anna Szwala1,
Agnieszka Mosiejczuk1, Urszula Urban1, Anna Waś1, Magdalena Tomczuk1
1
Samodzielna Pracownia Pielęgniarstwa Rodzinnego Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie
2
Zakład Historii Medycyny i Etyki Lekarskiej Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie
S tan wiedzy na temat Kodeksu Etyki Zawodowej
wśród pielęgniarek i położnych
The level of knowledge of the Code of Ethics among nurses and midwifes
Adres do korespondencji: STRESZCZENIE
Magdalena Trzaszczka Wstęp. Etyka zawodowa ,,jest zespołem zasad i norm, które określają poprawny z moralnego punktu
Teresin 30, 64 980 Trzcianka
widzenia sposób zachowania się i postępowania przedstawicieli określonej grupy zawodowej. Upo-
tel.: 606 165 880, 665 73 77 46
rządkowany i zapisany zespół norm etyki zawodowej to kodeks etyki zawodowej . Aby móc dokonać
e-mail: oczkop@op.pl
słusznego wyboru, każda pielęgniarka powinna znać Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej.
Wdrażanie reguł prawnych wskazuje na najlepsze przygotowanie dotyczące wiedzy teoretycznej
i praktycznej niezbędnej do profesjonalnego wykonywania zawodu.
Cel pracy. Celem pracy było poznanie stanu wiedzy na temat Kodeksu Etyki wśród studentów Pomor-
skiej Akademii Medycznej w Szczecinie.
Materiał i metody. Grupę badaną stanowiło 88 studentów Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczeci-
nie. Badanie przeprowadzono wśród studentów I roku niestacjonarnych studiów magisterskich (31 osób),
I roku stacjonarnych studiów magisterskich (18 osób) oraz tak zwanych studiów  pomostowych (39 osób).
W badaniach wykorzystano ankietÄ™ skonstruowanÄ… przez jednÄ… z autorek pracy. Uzyskane wyniki pod-
dano analizie statystycznej.
Wyniki i wnioski. W pytaniu dotyczącym częstości pojawiania się wątpliwości etycznych 46 pielęgnia-
rek odpowiedziało, że pojawiają się bardzo rzadko, u 29 pielęgniarek pojawiają się kilka razy w miesiącu,
7 nie zetknęło się z takim problemem, zaś 6 pielęgniarek odpowiedziało, że zdarza się to kilka razy
w tygodniu. Respondentów zapytano, czy czują potrzebę organizowania szkoleń, konferencji, kursów na
tematy etyczne. Znaczna część (77%) widzi potrzebę organizowania takich spotkań z udziałem filozo-
fów, etyków, osób duchowych czy socjologów, 9% wykazuje taką chęć jedynie w gronie pielęgniarek na
szkoleniach zakładowych, zaś 7% twierdzi, że spotkania tego typu powinny odbywać się, ale jedynie
w kręgu pracowników danego oddziału/przychodni. Natomiast 6% zupełnie nie widzi takiej potrzeby.
Problemy Pielęgniarstwa 2008; 16 (4): 369 373
Słowa kluczowe: etyka, Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej, zasady
ABSTRACT
Introduction. Professional ethics  is a system of rules and norms which provide an exemplary, from the
moral point of view, way of behaviour of a given professional group s representatives. This ordered and
written down system of professional ethics norms is a code of professional ethics . To be able to make
a right choice, each nurse should know The Professional Code of Ethics for Nurses and Midwives.
Imposing the rules of law points to the best theoretical and practical preparation indispensable to
performing the profession competently and efficiently.
Aim. The aim of the paper was to obtain some information about the level of knowledge of the code of
ethics among nurses and midwives of the Pomeranian Medical Academy in Szczecin.
Material and methods. The research group consisted of 88 Pomeranian Medical Academy students
from Szczecin. The research was conducted among 31 I year MA extra-mural students, 18 I year MA
369
PROBLEMY PIELGNIARSTWA 2008, tom 16, zeszyt nr 4
daily students and among 39 complementary studies students. A questionnaire designed by one of the
authors of the paper was filled in. The obtained results from the questionnaire were used in the statisti-
cal analysis.
Results and conclusions. In the question about the frequency of feeling ethical doubts, 46 nurses said
they had them very rarely, 29 nurses felt them a few times a month, 7 nurses did not have them and
6 nurses claimed they voiced ethical doubts a few times a week.
The respondents were also asked if they had a need of organizing workshops, conferences or courses
on ethical aspects. A huge majority of them (77%) said they had a need of organizing such workshops
with philosophers, ethicists, priests or sociologists. Next, 9% of respondents had that need only in
nurses« circles during hospital workshops and 7% thought that these workshops should be organized
only in the circle of medical department workers or clinic ones. Finally, 6% of students admitted they
did not have such a need at all.
Nursing Topics 2008; 16 (4): 369 373
Key words: ethics, The Professional Code of Ethics for Nurses and Midwives, rules
Wstęp powodem powstawania dylematów etycznych jest kon-
flikt moralny pomiędzy prawem pacjenta a powinno-
Dynamiczny rozwój nauk przyrodniczych wiąże się ścią pielęgniarki [5]. Kodeks Etyki Zawodowej Pielę-
z występowaniem różnorodnych problemów. Formu- gniarki i Położnej oraz ustawy odnoszące się do zawo-
łowanie zasad postępowania, wykorzystywanie najnow- du regulują zasady postępowania w sytuacjach budzą-
szych osiągnięć przyczynia się do świadczenia profe- cych wątpliwość, dlatego znajomość ich jest zarówno
sjonalnych usług medycznych. Pielęgniarstwo to zawód koniecznością, jak i ochroną siebie samego. Ma to
bardzo szczególny. Z jego istoty wynika, że jest niero- ogromne znaczenie, gdyż w obecnym świecie normy
zerwalnie połączony z etyką, gdyż zasady moralne i zasady moralne mają charakter względny i często pod-
kształtują podstawy tego zawodu. Etyka zawodowa ,,jest legają modyfikacjom. Należy pamiętać, że w dążeniu
zespołem zasad i norm, które określają poprawny do współtworzenia praw regulujących zawód pielęgniarki
z moralnego punktu widzenia sposób zachowania się niezbędna jest znajomość istniejących już uregulowań
i postępowania przedstawicieli określonej grupy zawo- prawnych. Aleksandrowicz, znany etyk, stwierdził:
dowej. Uporządkowany i zapisany zespół norm etyki ,,& gdy medycyna traci kontakt z filozofią i etyką to do-
zawodowej to kodeks etyki zawodowej [1]. Podczas wy- tyka ją los rośliny odciętej od korzeni  usycha&  [6].
konywania różnorodnych czynności zawodowych każ-
da pielęgniarka swoje postępowanie rozpatruje zarów-
no w aspekcie organizacyjno-technicznym, jak i etycz- Cel pracy
nym [2]. Jako podstawowÄ… zasadÄ™ etycznÄ… uznano tÄ™,
która wskazuje, że człowiek powinien postępować tak, Celem badań było sprawdzenie poziomu wiedzy pie-
jak sam chciałby, aby inni postępowali wobec niego. lęgniarek na temat zasad etycznych, którymi powinny
Już Florencja Nightingale, uznana za twórczynię pie- posługiwać się każdego dnia w swojej pracy oraz ich
lęgniarstwa, zauważyła potrzebę postępowania w pra- przydatność w praktyce pielęgniarskiej.
cy pielęgniarki według zasad etycznych. W popularnej
encyklopedii słowo  etyka oznacza ,,naukę opisującą
zjawisko moralności z punktu widzenia stosunków mię- Materiał i metody
dzyludzkich, to nazwa dyscypliny filozoficznej zajmu-
jącej się analizą wartości i powinności moralnych [3]. Badania przeprowadzono w grupie studentów stu-
Aktem prawnym gwarantującym przestrzeganie praw diów stacjonarnych, niestacjonarnych i tak zwanych
pacjenta jest Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki  pomostowych na kierunku pielęgniarstwo Pomor-
i Położnej Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 grudnia skiej Akademii Medycznej w Szczecinie. W badaniu
2003 roku zawierający zasady etyki. Nie oznacza to jed- wzięło udział 88 osób, które są aktywne zawodowo
nak, że Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położ- i w dalszym ciągu podnoszą swoje kwalifikacje zawo-
nej jest panaceum na dylematy moralne. Etyczny dyle- dowe. Respondentów zapytano o znajomość Kodeksu
mat to ,,wybór, który odwołuje się do przekonań każ- Etyki Zawodowej i ustaw współistniejących, a także
dego z nas, do tego co uważamy za pożądane, słuszne o sytuacje budzące wątpliwość w praktyce zawodowej
w świetle wartości i zasad moralnych [4]. Głównym i sposoby ich rozwiązania. Respondenci różnili się pod
370
Bożena Mroczek i wsp., Stan wiedzy na temat Kodeksu Etyki Zawodowej wśród pielęgniarek i położnych
względem wieku, stażu pracy, dotychczasowego pozio-
mu wykształcenia. Zdecydowaną większość ankietowa-
nych (67%) stanowiły osoby w przedziale wiekowym 31
 40 lat. Pozostałe 31% to osoby w wieku 41 50 lat
i 2%  26 30 lat.
Wyniki
Zasady etyki zawodowej pielęgniarki i położnej wy-
nikają z dbałości o prestiż zawodu, podnoszenia jego
znaczenia, uniwersalnych zasad etycznych i respektowa-
nia świata wartości podopiecznych oraz ich celów.
Ankietowani, zapytani o konieczność doskonalenia
zawodowego i rozwoju własnych zawodowo-moralnych
kompetencji, jedynie w 7% odpowiedzieli poprawnie,
wskazując, że każda pielęgniarka ma taki obowiązek,
ale tylko w zakresie działalności naukowo-badawczej
i edukacyjnej. Zdecydowana większość badanych (79%)
Rycina 1. Doskonalenie zawodowe pielęgniarek i położnych
stała na stanowisku, że konieczność ta wynika z pełnio-
Figure 1. Professional perfecting of nurses and midwives
nego obowiązku moralnego. Tylko 6% respondentów
uważa, że obowiązek doskonalenia podyktowany jest
uzyskaniem wymaganego dokumentu w praktyce pielÄ™-
gniarskiej, a 8% traktuje tę konieczność jako sprawę
zupełnie prywatną (ryc. 1). W nawiązaniu do obowiąz- identyfikacji lekarza. Wyjątek mogą stanowić jedynie
ku ustawicznego kształcenia warto zauważyć, że w cią- sytuacje nagłe, będące zagrożeniem życia. W sytuacji
gu ostatnich 3 5 lat w dodatkowych kursach, szkole- popełnienia błędu medycznego, osoba, która ten błąd
niach, konferencjach wzięło udział 42% ankietowanych,
popełniła powinna powiadomić odpowiednie osoby
a ponad połowa (58%) chęci tej nie wykazała. Być może
z zespołu terapeutycznego. Uznanie takiego postępo-
to jest przyczynÄ… tak niskiego poziomu wiedzy na temat
wania za słuszne uznało 94% badanych, pozostałe oso-
etyki zawodu.
by pomagają osobie, która popełniła błąd bez powia-
ObowiÄ…zek udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach
domienia osób z zespołu terapeutycznego (4%), 1%
nagłych i stanach zagrożenia życia spoczywa na każdym
obserwuje stan pacjenta i także 1% powstrzymuje się
człowieku, tym bardziej na wykwalifikowanej kadrze
od jakichkolwiek działań do momentu wystąpienia
medycznej. Aż 99% ankietowanych bezbłędnie wskaza- komplikacji.
ło taką odpowiedz, a 1% uwarunkował udzielenie po- Konieczność przekazywania wiedzy i umiejętności
mocy od konieczności odbycia kursu kwalifikacyjnego
zawodowych nakłada na każdą pielęgniarkę Kodeks Ety-
(ryc. 2).
ki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej Rzeczypospolitej
Tylko 76% respondentów zawsze przestrzega zapisów
Polskiej. Świadomych tego jest 79% respondentów, po-
Karty Praw Pacjenta, 23% czasami, a 1% ankietowa- zostałe osoby wskazują na taką ewentualność jedynie
nych wskazało, że nikt z personelu tych praw nie prze- w określonych sytuacjach, a 10% uznaje, że nie jest to
strzega (ryc. 3).
obowiÄ…zkiem moralnym wynikajÄ…cym z wykonywanego
Aby wykonać jakiekolwiek świadczenia wobec pa- zawodu, 6% nie ma zdania na ten temat (ryc. 4).
cjenta, pielęgniarka musi uzyskać jego zgodę. W mo- Zawód pielęgniarki i położnej chroni Kodeks Ety-
mencie, gdy pacjent nie wyraża zgody, 90% ankietowa- ki Zawodowej. W przypadku gdy pewne działania nie
nych informuje pacjenta o możliwych skutkach jego
są określone w tym dokumencie, należy odwołać się
decyzji i próbuje przekonać do zmiany decyzji, 7% re- do Ustawy o zawodzie pielęgniarki i położnej, Orzecz-
spondentów jedynie informuje o możliwych skutkach
nictwa Naczelnego Sądu Pielęgniarek i Położnych,
takiej decyzji bez próby przekonania pacjenta, 2% re- Uchwały Samorządu Pielęgniarek i Położnych oraz po-
alizuje świadczenia wbrew woli pacjenta, co jest łama- stępować według zasad dobrej praktyki i zgodnie z do-
niem jego praw, a 1% wykazuje zaniechanie dalszych
brym obyczajem. Możliwość odwołania się do wszyst-
świadczeń.
kich wyżej wymienionych dokumentów wskazało jed-
Większość respondentów (90%) jest świadoma, że
nak jedynie 59% respondentów. Pozostałe osoby nie
ma prawo odmowy wykonania zleceń lekarskich bez
wiedzą o możliwości korzystania i powołania się na
wyraznego polecenia na piśmie, które da możliwość
każdy z nich (ryc. 5).
371
PROBLEMY PIELGNIARSTWA 2008, tom 16, zeszyt nr 4
Rycina 2. Obowiązek udzielania pierwszej pomocy przez pielęgniar-
kę w nagłych przypadkach oraz w sytuacjach zagrażających życiu
Figure 2. Nurses responsibility to give first aid in state of emergen-
cy and life treating situations
Rycina 5. Postępowanie pielęgniarki/położnej w przypadku zasad
niesformułowanych w Kodeksie Etyki Zawodowej Pielęgniarki
i Położnej
Figure 5. Proceedings of a nurse in case of unformulated rules in
The Professional Code of Ethics for Nurses and Midwives
Badanych zapytano o sytuacje budzÄ…ce wÄ…tpliwo-
ści etyczne w ich pracy zawodowej. Odpowiadając na
to pytanie, badani mieli do wyboru następujące kate-
gorie odpowiedzi: kilka razy w tygodniu, kilka razy
w miesiÄ…cu, bardzo rzadko, nie zetknÄ…Å‚em siÄ™ z takim
problemem. Ponad połowa (52%) ankietowanych wy-
kazała, że bardzo rzadko spotyka się z taką sytuacją,
33% kilka razy w miesiÄ…cu, 7% kilka razy w tygodniu,
a 8% wykazało brak sytuacji budzących wątpliwości
Rycina 3. Przestrzeganie zapisów Karty Praw Pacjenta
etyczne (ryc. 6).
Figure 3. Observance of record of The Patient s Law Card
W rozwiązaniu sytuacji trudnych często proszoną
o pomoc grupą są koleżanki z pracy (23%), 11% an-
kietowanych polega na pomocy ze strony rodziny
(osób z najbliższego kręgu). Największą grupę bada-
nych stanowiły osoby, które nie korzystają z porad
innych osób, starając się samemu rozwiązać problem
i polegać na własnej wiedzy i doświadczeniu. Dane te
wskazują, że ankietowani chętniej w sytuacjach wąt-
pliwych polegają na własnym zdaniu, niż na fachowej
pomocy innych osób (ryc. 7).
Respondentów zapytano, czy czują potrzebę orga-
nizowania szkoleń, konferencji, kursów na tematy etycz-
ne. Znaczna część (77%) widzi potrzebę organizowa-
nia takich spotkań z udziałem filozofów, etyków, osób
duchownych czy socjologów, 9% wykazuje taką chęć
jedynie w gronie pielęgniarek na szkoleniach zakłado-
wych, 8% natomiast twierdzi, że spotkania tego typu
powinny być, ale jedynie w kręgu pracowników dane-
Rycina 4. Obowiązek przekazywania wiedzy i umiejętności zawodowych
go oddziału/przychodni, natomiast 6% zupełnie nie
Figure 4. The responsibility of passing knowledge and abilities
widzi takiej potrzeby (ryc. 8).
372
Bożena Mroczek i wsp., Stan wiedzy na temat Kodeksu Etyki Zawodowej wśród pielęgniarek i położnych
Rycina 6. Częstość występowania wątpliwości etycznych w prakty-
ce zawodowej
Figure 6. The frequency of feeling ethical doubts in practice
Rycina 8. Potrzeba organizowania szkoleń, konferencji, spotkań
i dyskusji na tematy etyczne
Figure 8. The need of organizing trainings, conferences, meetings
and discussions on ethical subjects
poważne konsekwencje prawne i moralne, dlatego zna-
jomość ich jest tak ważna w praktyce zawodowej, za-
pewniając jednocześnie większe bezpieczeństwo pa-
cjentom.
Rycina 7. Do kogo najczęściej zwracamy się po pomoc w podejmo-
waniu decyzji etycznych w pracy zawodowej
Piśmiennictwo
Figure 7. To whom we can turn to in case of making ethical deci-
sions in practice
1. Rogala-Pawelczyk G. Etyka pielęgniarek czy etyka pracownika
medycznego? W: Rogala-Pawelczyk G., Kler M., Åšpiewankie-
wicz J. (red.). Ogólnopolska Konferencja pt. Wartości moralne,
etyczne i odpowiedzialność w pracy pielęgniarki i położnej. Mate-
riały konferencyjne. Warszawa 3 5 kwietnia 2006: 14.
Wnioski
2. Wrońska I., Kowalczyk T. Wybrane dylematy etyczne pielęgnia-
rek sanatoryjnych. Problemy Pielęgniarstwa 1994; 2 (4): 36.
Poziom wiedzy pielęgniarek na temat etyki zawodu
3. Wrońska I., Kowalczyk T. Wybrane dylematy etyczne pielęgnia-
jest niezadowalający i ukazuje względnie duże deficyty
rek sanatoryjnych. Problemy Pielęgniarstwa 1994; 2 (4): 38.
4. Wrońska I. Pielęgniarstwo a etyka. Pielęgniarka i Położna 1991;
wiedzy na podany temat. Analizując powyższe dane,
11 (12): 7.
można zauważyć, że 67% pielęgniarek potrzebuje po-
5. Stopka A. Kodeks Etyki jako zawodowa powinność. W: Roga-
głębienia wiedzy z zakresu etyki, także poprzez dysku-
la-Pawelczyk G., Kler M., Śpiewankiewicz J. (red.). Ogólnopol-
sje z innymi profesjonalistami. Znajomość praw i
ska Konferencja pt. Wartości moralne, etyczne i odpowiedzialność
obowiązków wynikających z aktów prawnych regulują- w pracy pielęgniarki i położnej. Materiały konferencyjne. Warsza-
wa 3 5 kwietnia 2006: 51.
cych zawód pielęgniarki/położnej jest niewystarczają-
6. Jędrzejewska L. Etyka w zawodzie położnej. W: Rogala-Pawelczyk
ca i wskazuje na niski poziom wiedzy z tego zakresu.
G., Śpiewankiewicz J. (red.). Ogólnopolska Konferencja pt. Warto-
Nieznajomość praw i obowiązków wynikających z wy-
ści moralne, etyczne i odpowiedzialność w pracy pielęgniarki i po-
łożnej. Materiały konferencyjne. Warszawa 3 5 kwietnia 2006: 67.
konywanego zawodu pielęgniarki/położnej może mieć
373


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Refleksje na temat Kodeksu Etyki Zawodowej
Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza
Kodeks Etyki Zawodowej Brokera
kodeks etyki zawodowej
kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej
KODEKS ETYKI ZAWODOWEJ ZARZ¦äDCY NIERUCHOMO ÜCI
Kometarz Komisji Etyki Zawodowej w sprawie stosowania Kodeks
KODEKS ETYKI DZIENNIKARSKIEJ
Kodeks Etyki Dziennikarskiej
kodeks etyki dziennikarskiej
Portal PTP Kodeks etyczno zawodowy psychologa
Kodeks etyczno zawodowy psychologa
kodeks etyki psychologa
kodeks etyki i karta audytu wewnnotrznego

więcej podobnych podstron