przyklady egz 2005 2006


Programowanie obiektowe - Przykładowe zadania egzaminacyjne (2005/2006)
Część 1. Teoria
" Wyjaśnij pojęcia, podaj przykład:
" klasa
" obiekt
" konstruktor
" destruktor
" kapsułkowanie (hermetyzacja)
" wskaznik this
" zaprzyjaznianie
" przeciążanie
" przestrzeń nazw
" wyjątki
" referencja
" wskaznik
" zmienna statyczna
" funkcja statyczna
" Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje funkcję konstruktora klasy?
A. Testuje wszystkie funkcje składowe klasy.
B. Inicjalizuje dane składowe obiektu klasy.
C. Określa i zwraca ilość pamięci potrzebnej dla danych składowych klasy.
D. Zwalnia pamięć zajętą przez obiekt klasy.
E. Wyświetla informację o utworzeniu nowego obiektu klasy.
" Konstruktor charakteryzuje się pewnymi cechami. Które z podanych poniżej stwierdzeń jest
nieprawdziwe?
A. Konstruktor jest wywoływany automatycznie, gdy deklarowana jest nowa zmienna.
B. Jeśli klasa nie ma własnego konstruktora, kompilator dostarczy konstruktor domyślny.
C. Konstruktor nie może być składową prywatną.
D. Konstruktor może nie mieć żadnych parametrów.
E. Konstruktor zwraca typ utworzonego obiektu.
" Mamy trzy klasy, co do których wiadomo, że:
I. Klasa Punkt2w zawiera dwie składowe typu float.
II. Konstruktor klasy Wektor dynamicznie przydziela pamięć na składowe wektora.
III. W klasie Lista_Płac każdy obiekt musi mieć jednoznacznie przydzielony numer identyfikacyjny.
Dla której klasy powinniśmy utworzyć konstruktor kopiujący?
A. tylko I B. tylko II C. tylko III D. II i III E. I i II
1
" Nazwij mechanizm, który musi być zaimplementowany w klasie MojaKlasa, aby można było wykonać
następujące działania:
A. MojaKlasa a; B. MojaKlasa a,b; C. TwojaKlasa a;
... ... ...
cout << a; b=a; MojaKlasa b=a;
.................... .................... ....................
" W którym z poniższych fragmentów użyty będzie konstruktor kopiujący?
A. Data d1;
B. Data d1("Luty",15,2001);
C. Data d1; d1.UstawDate("Luty",15,2001);
D. Data d1, d2; d1.UstawDate("Luty",15,2001); d2=d1;
E. Data d1("Luty",15,2001); Data d2=d1;
" Dana jest klasa Tekst pozwalające przechowywać napisy. Jakie konstruktory będą potrzebne w tej klasie,
aby możliwe było wykonanie następujących operacji? Podaj prototypy tych funkcji.
Tekst a="Jezyk C";
Tekst ca=a;
const Tekst b="C++";
Tekst cb=b;
" Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje funkcję destruktora klasy?
A. Usuwa wartości wszystkich danych składowych klasy.
B. Blokuje dostęp do funkcji składowych klasy.
C. Wyświetla komunikat o błędzie i zatrzymuje program.
D. Zwraca pamięć dynamicznie przydzieloną danym składowym klasy do puli pamięci dostępnej dla
programu.
E. Przypisuje wszystkim składowym typu wskaznikowego wartość NULL.
" Każde z poniższych stwierdzeń uzupełnij odpowiednim słowem z zestawu
A. Destruktory ............................................ pobierają argumenty.
B. Destruktor ............................................ występuje kilka razy w definicji klasy.
C. Destruktory ................................ dynamicznie zwalniają pamięć za pomocą operatora delete.
D. Konstruktory .......................................... pobierają argumenty.
E. Konstruktory ......................................... zwracają wynik.
F. Konstruktory ................................ dynamicznie przydzielają pamięć za pomocą operatora new.
" Prawda czy fałsz? Przy każdym z poniższych stwierdzeń zaznacz P lub F.
A. Funkcje składowe zawsze są deklarowane za pomocą prototypu, zaś ich definicja umieszczana jest na
zewnątrz klasy.
B. Funkcje składowe klasy zdefiniowane w ciele klasy automatycznie mają nadawany status funkcji
inline.
C. Aby funkcja składowa klasy otrzymała status funkcji inline, zawsze musi być poprzedzona słowem
inline.
D. Składową klasy może być inna klasa.
E. Składowa statyczna może być inicjalizowana wewnątrz klasy.
F. Metoda statyczna ma dostęp tylko do składowych publicznych klasy
G. Deklaracja friend może wystąpić w dowolnym miejscu definicji klasy.
H. Jeśli klasa A jest klasą zaprzyjaznioną klasy B, wtedy B jest zawsze zaprzyjaznione z A.
2
" Które z poniższych stwierdzeń dotyczących funkcji przeciążających operatory jest nieprawdziwe:
A. Można przeciążać tylko operatory wbudowane języka C++.
B. Można przeciążać operator tylko wtedy, kiedy jednym z argumentów jest typ własny użytkownika.
C. Liczba argumentów operatora nie może być zmieniana.
D. Przeciążanie nie zmienia priorytetu operatorów.
E. Można definiować nowe operatory z operatorów istniejących w języku, np. ** dla potęgowania.
" Podaj przykłady, kiedy trzeba wykorzystać wskaznik, nie można skorzystać z referencji.
" Wskaż błąd oraz opisz w jaki sposób można go poprawić.
class P {
private:
int dana;
static int licznik;
public:
P(int y=5) { dana =y; }
int ZwiekszDane() const {return ++dana; }
static int PobierzLicznik()
{
cout << "Dane to: " << dana << endl;
return licznik;
}
};
" Dana jest definicja:
struct Demo
{
int iDemo;
};
Demo obDemo;
Demo *wskDemo = &obDemo;
Które z poniższych wyrażeń pozwalają na dostęp do składowej iDemo?
A. obDemo.iDemo
B. (*obDemo).iDemo
C. obDemo->iDemo
D. wskDemo.iDemo
E. (*wskDemo).iDemo
3
" Co wydrukuje poniższy program:
#include
int i=1;
int main() {
cout << i << ',';
{
int i=2;
cout << i << ',';
::i=3;
cout << i << ',';
i=::i;
cout << i << ',';
::i=4;
}
cout << i;
cout << endl;
char z;
cin >> z;
}
" Opisz zachowanie następującego programu:.
#include
using namespace std;
class Punkt {
double x,y;
public:
double PobierzX() {return x;}
};
int main()
{
Punkt p;
double x,y;
x=100;
cout << PobierzX() << endl;
return 0;
}
A. Wystąpi błąd B. Wystąpi błąd C. Program D. Program E. Wynik może być
w fazie kompilacji w fazie linkowania wyświetli 0 wyświetli 100 różny w każdym
przebiegu
Jeśli program nie jest poprawny jak go zmienić?
4
" Opisz zachowanie następującego programu. Jeśli program nie jest poprawny jak go zmienić?
#include
using namespace std;
class Dane {
double a,b;
public:
double DrukujA() {return a;}
};
int main()
{
Dane d;
double a,b;
a=50;
cout << DrukujA() << endl;
return 0;
}
A. Program B. Program C. Wystąpi błąd D. Wystąpi błąd E. Wynik może być
wyświetli 0 wyświetli 50 w fazie kompilacji w fazie linkowania różny w każdym
przebiegu
" Załóżmy, że dana jest definicja:
class Ksiazka {
double cena; // cena książki
public:
... // konstruktory
double Cena() const; // zwraca cenę książki
};
Chcemy napisać funkcję, która jest klientem klasy Ksiazka:
double Suma(Ksiazka zestaw[], int ile)
// funkcja zwraca sumę cen książek z tablicy zestaw
{
int k;
double razem=0.0;
for (k=0; k instrukcje
return razem;
}
Którą z instrukcji należy uzupełnić podaną funkcję:
A. razem += zestaw.Ksiazka[k];
B. razem += zestaw.Ksiazka.Cena(k);
C. razem += zestaw[k].Cena();
D. razem += zestaw[k].Ksiazka();
E. razem += zestaw[k].Ksiazka.Cena();
5
" Załóżmy, że dana jest definicja klasy:
class Ksiazka {
string tytul;
int l_egz; // liczba egzemplarzy aktualnie dostępnych
int l_stron; // liczba stron w książce
...
public:
...
int PodajLiczbeEgz(); // zwraca liczbę dostępnych egzemplarzy
int PodajLiczbeStron(); // zwraca liczbę stron w ksiązce
...
};
Uzupełnij funkcję, która jest klientem klasy Ksiazka. Do funkcji tej przekazywana jest tablica zawierająca
katalog książek. Każda pozycja katalogu opisuje jeden tytuł.
int SumaStron(const vector & katalog) {
// zwraca sumę stron we wszystkich książkach aktualnie dostępnych
int k;
int suma=0;
for (k=0; k { instrukcje }
return suma;
}
Uwaga: Funkcja int length() const zwraca rozmiar wektora.
" Dana jest funkcja:
bool CechaX(const vector &v) {
bool flaga=false;
int i;
for (i=0; i flaga = flaga || (v[i] == v[i+1]);
return flaga;
}
Jak najlepiej opisać działanie tej funkcji? (Funkcja int length() const zwraca rozmiar tablicy).
A. Zwraca true, jeśli elementy tablicy v są posortowane wzrastająco, w przeciwnym wypadku zwraca
false.
B. Zwraca true, jeśli elementy tablicy v są posortowane malejąco, w przeciwnym wypadku zwraca
false.
C. Zwraca true, jeśli tablica v ma dwa elementy o tej samej wartości, w przeciwnym wypadku zwraca
false.
D. Zwraca true, jeśli wszystkie elementy tablicy v mają różne wartości, w przeciwnym wypadku zwraca
false.
E. Zwraca true, jeśli tablica v ma dwa elementy o tej samej wartości umieszczone obok siebie,
w przeciwnym wypadku zwraca false.
6
" Załóżmy, że dana jest następująca definicja klasy Lista:
class Lista{
struct WezelListy{
int dane;
WezelListy *nast;
};
WezelListy *pierwszy; // pierwszy węzeł listy
WezelListy *ostatni; // ostatni węzeł listy
public:
Lista(); // konstruktor
void DodajNaKoniec(int k); // dopisz k na koniec listy
};
void Lista::DodajNaKoniec(int k)
{
WezelListy *roboczy = new WezelListy;
roboczy->dane = k; roboczy->nast=NULL;
if (ostatni != NULL) ostatni->nast = roboczy;
ostatni=roboczy;
}
Funkcja DodajNaKoniec nie działa prawidłowo. Które z poniższych stwierdzeń opisuje sytuację,
w której funkcja nie działa prawidłowo:
A. Zawsze działa nieprawidłowo
B. Jeśli lista jest początkowo pusta
C. Jeśli lista nie jest już pusta.
D. Jeśli lista zawiera jedną wartość.
E. Jeśli lista zawiera już k wartości.
" Załóżmy, że dane są funkcje:
void F(int &a, int &b) {
a++;
b++;
}
int main() {
int liczba=1;
F(liczba,liczba);
cout << liczba << endl; return 0;
}
Jaki wynik zobaczymy na ekranie:
A. 0 B. 1 C. 2 D. 3 E. Komunikat o błędzie
" Załóżmy, że dane są funkcje:
void Modyfikuj(int x, int &y, int &z)
{x=y; y=z; z=x; }
void Przetwarzaj(int a, int b, int c) {
Modyfikuj(a,b,c);
cout << a <<" " << b << " " << c << endl;
}
Funkcja Przetwarzaj() wywoływana jest następująco: Przetwarzaj(1,2,3). Jaki wynik
zobaczymy na ekranie:
A. 1 2 3 B. 2 1 3 C. 1 3 2 D. 2 3 1 E. 3 2 1
7
" Dana jest funkcja:
int F(int &x, int &y)
{ x *= 2; y *=2; return x*y; }
Co zostanie wyświetlone w wyniku wykonania instrukcji:
int a=3;
cout << F(a,a) << ' ';
cout << a << endl;
A. 9 3 B. 18 3 C. 36 6 D. 39 12 E. 144 12
" Która deklaracja umożliwi wykonanie następujących działań:
const Klasa K;
cout<A. class Klasa {
char N;
friend ostream &operator<<(ostream &out,const Klasa &K);
};
ostream &operator<<(ostream &out,const Klasa &K) { return out<B. class Klasa {
unsigned N;
friend ostream &operator<<(ostream &out,Klasa &K);
};
ostream &operator<<(ostream &out,Klasa &K) { return out<C. class Klasa {
int N;
ostream &operator<<(ostream &out,const Klasa &K) { return out< };
" Która deklaracja umożliwi wykonanie następujących działań:
Klasa K;
++K;
A. class Klasa {
public:
signed char N;
Klasa &operator++() { N++; return *this; }
};
B. class Klasa {
public:
int N;
};
Klasa &operator++(Klasa &K) { ++K.N; return K; }
C. class Klasa {
public:
short N;
Klasa &operator++(int) { ++N; return *this; }
};
8
" Która deklaracja umożliwi wykonanie następujących działań:
Klasa K,X=K;
A. class Klasa { B. class Klasa {
public: public:
int N; unsigned char N;
Klasa(const Klasa &K):N(K.N) {} };
};
C. class Klasa
{
public:
int N;
Klasa(int n):N(n) {}
Klasa &operator=(const Klasa &K) { N=K.N; }
};
Część 2: Zadania
Zadanie 1.
Zdefiniować klasę PostepGeometryczny (przykłady: 2,4,8,16,...; 1,-3,9,-27,81,...
wzory: an = a1q (n-1) )
według następujących wymagań:
a) funkcja składowa Element(int a) zwraca n-ty wyraz postępu; n=0 oznacza wyraz początkowy
b) obiekty mogą być tworzone na następujące 4 sposoby:
PostepGeometryczny p0, p1(3), p2(1,2), p(p2);
gdzie pierwszy parametr oznacza wyraz początkowy, drugi iloraz postępu, brak parametrów oznacza postęp
od 1 z ilorazem 2
c) funkcja składowa Suma(int n) zwraca sumę n pierwszych wyrazów postępu ( Sn = a1 (qn-1)/(q-1) )
d) funkcja składowa Drukuj(int od, int po) wyprowadza do strumienia cout elementy o numerach
od..do.
Zaproponować funkcję main() do przetestowania opracowanej klasy.
Zadanie 2.
Klasa stack (stos) oprócz konstruktorów zawiera następujące funkcje:
void push(char element) - wkłada dany element na stos
void pop() - pobiera element ze stosu
void pop(char & element) - pobiera element ze stosu do parametru element
char top() const - zwraca element znajdujący się na wierzchołku stosu, bez usuwania go ze stosu
bool empty() const - zwraca true, jeśli stos jest pusty
Napisać funkcję zewnętrzną OdwrocStos. Funkcja ta ma tworzyć i zwracać stos zawierający te same
elementy co dany stos S, ale ułożone w odwrotnym porządku. Po zakończeniu działania funkcji stos S ma
pozostać niezmieniony.
9
Zadanie 3.
Napisać funkcję Usun, która usuwa napisy z posortowanej tablicy. Funkcja ma działać następująco:
- jeśli napisu nie ma w tablicy, nie należy nic robić,
- jeśli napis jest w tablicy, należy go usunąć i zawartość tablicy przesunąć w lewo o jedno miejsce oraz
zmniejszyć ile o 1.
Nagłówek opracowywanej funkcji ma postać:
void Usun(const string & slowo, vector & wykaz, int & ile)
// slowo zawiera usuwany napis
// wykaz jest tablicą napisów posortowanych alfabetycznie
// ile określa rozmiar tablicy,
// zakładamy, że 0 <= ile < wykaz.lenght()
Uwaga:
Klasa vector ma przeciążony operator [], który pozwala pobrać element o wskazanym indeksie.
Klasa string pozwala porównać alfabetycznie dwa napisy za pomocą przeciążonego operatora == , jeśli lewy
napisy jest równy prawemu, zwracana jest wartość true; w przeciwnym wypadku zwracana jest wartość
false.
Zadanie 4.
Załóżmy, że dane o studentach są przechowywane w listach dowiązaniowych. Każda grupa posiada swoją listę:
struct Student {
string nazwisko;
double srednia; // średnia ocena
Student *nast;
Student(const string nazw, double sr, Student * n); // konstruktor
};
struct Grupa {
string nazwa_gr; // nazwa grupy
Student *lista_gr; // lista studentów w grupie
Grupa(); // konstruktor
Grupa(const string & nazwa); // konstruktor
...
};
Napisz funkcję, która będzie zliczała studentów ze średnimi powyżej określonej wartości w podanej grupie:
int LiczSrednie(const Grupa & jakas, double ocena)
10


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2005 2006 szkolny
(2005 2006) Jodkowski, Klasyfikacja stanowisk kreacjonistycznych
CH W D A B Kroniki 2005 2006
moja przykladowe egz
apg wyklady 2005 2006
S Historia myśli psychologicznej 2005 2006
2010 egz AMI przyklad1
SIMR MAT1 EGZ 2006 02 08a rozw
SIMR MAT1 EGZ 2006 02 01b rozw
2006 EGZ WSTĘPNY NA AM (3)

więcej podobnych podstron