Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 7


Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
TYDZIEC 7. SKARBY JESIENI
Zajęcia 1. Żołędzie
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
2.  Dary jesieni  działanie dzieci. Rozpoznawanie i nazywanie kasztanów, żołędzi, korali jarzębiny.
Grupowanie darów jesieni według rodzajów. Poznanie wyglądu i nazw drzew, na których rosną:
kasztanowiec, dąb, jarzębina.
3.  Znajdz swój koszyk  zabawa orientacyjno-porządkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4. Żołędzie  słuchanie wiersza A. Galicy połączone z wykonaniem ćwiczenia  Dębowe dary w K1., 12.
Uważne słuchanie utworu. Przyswojenie nazw przyrodniczych: dąb, żołądz. Rozwijanie spostrzegaw-
czości wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
5.  Spadające żołędzie  zabawa z elementem podskoku.
6. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Żołędzie i liście  zabawa orientacyjno-porządkowa.
9.  Żołędzie i liście  zabawa dydaktyczna. Tworzenie rytmicznych układów według wzoru. Rozwijanie
uwagi i pamięci. Posługiwanie się nazwami przyrodniczymi: liść, żołądz.
10. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kasztany, żołędzie, jarzębina, obrazki: kasztanowiec, dąb, jarzębina, plakietki
z rysunkami kasztana, żołędzia, jarzębiny; duże obrazki tych owoców, bębenek, obrazek  Jesienny
dąb , K1., 12, kredki, szarfy w różnych kolorach i woreczki, żołędzie, liście dębowe.
Rodzaj zajęć:
yy
Żołędzie  słuchanie wiersza Agnieszki Galicy połączone z wykonaniem ćwiczenia  Dębowe
dary w K1., 12.
Przebieg dnia:
I
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
kasztany, żołędzie,
yy
 Dary jesieni  działanie dzieci.
jarzębina, obrazki:
Oglądanie i nazywanie kasztanów, żołędzi, jarzębiny. Zwrócenie uwagi na ich różnorodne kształ-
kasztanowiec,
ty i kolory. Wkładanie do koszyczków kasztanów, jarzębiny, żołędzi i ustawianie ich w kąciku
dąb, jarzębina
przyrody przy obrazkach drzew, na których rosną. N. mówi: Przy kasztanowcu postawimy kosz z kasz-
tanami, przy dębie z żołędziami, a przy jarzębinie z&  dzieci dopowiadają właściwe słowo.
plakietki
yy
 Znajdz swój koszyk  zabawa orientacyjno-porządkowa.
z rysunkami
N. rysuje na podłodze kredą 3 koła i układa w nich duże obrazki przedstawiające kasztany, żołę-
kasztana, żołędzia,
dzie i jarzębinę; przyczepia dzieciom małe plakietki z takimi samymi owocami.
jarzębiny; duże
Dzieci poruszają się w tempie podanym na bębenku. Na sygnał dany przez N. szukają kółka z ta-
obrazki tych
kim owocem, jaki majÄ… na swojej plakietce, i wskakujÄ… do niego. N. sprawdza, czy wszystkie owoce
owoców, bębenek
trafiły do swoich koszy. Powtarzamy zabawę, zmieniając miejsce dużych obrazków.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
1 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
II
obrazek
yy
Żołędzie  słuchanie wiersza Agnieszki Galicy.
 Jesienny dÄ…b
Żołędzie
Pod jesiennym niebem
na wysokim dębie
siedziały w czapeczkach
zielone żołędzie.
Wśród liści siedziały,
z jesieni się śmiały.
Kiedy dmuchnÄ…Å‚ wietrzyk,
wszystkie pospadały.
 Gdzie siedziały żołędzie?
 Jaki był dąb?
 Co się stało, kiedy dmuchnął wietrzyk?
K1., 12, kredki
yy
 Dębowe dary  wykonanie ćwiczenia w K1., 12.
Nalepianie w żółtym koszu żołędzi, a w niebieskim liści. Kończenie kolorowania trawy.
bębenek
yy
 Spadające żołędzie  zabawa z elementem podskoku.
Dzieci biegają w tempie podanym na bębenku. Na hasło: Spadają żołędzie!  dzieci zatrzymują
się, robią wyskok w górę i opad do przysiadu podpartego. N. sprawdza, czy wszystkie dzieci zro-
biły przysiad, po czym powtarza zabawę.
yy
Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III
szarfy
yy
 Żołędzie i liście  zabawa orientacyjno-porządkowa.
w różnych
Każde dziecko otrzymuje 1 szarfę i 1 woreczek. Dzieci zakładają szarfę przez głowę i lewe ramię,
kolorach
woreczek kładą na podłodze przed sobą. Są kolorowymi listkami, woreczki to leżące na ziemi
i woreczki
żołędzie. Listki zakrywają żołędzie, stając na nich stopami. Na hasło: Pokaż żołądz  zeskakują
z woreczków i biegają między nimi. Na hasło: Zakryj żołądz!  wracają do swojego worka i go
zakrywajÄ….
żołędzie,
yy
 Żołędzie i liście  zabawa dydaktyczna.
liście dębowe
N. układa warzywa w szeregu i mówi: Kładę: liść  żołądz  liść  żołądz  liść&  dzieci podpo-
wiadają, co trzeba położyć.
Odczytywanie wspólnie z dziećmi rytmicznego układu elementów. Samodzielne układanie liści
i żołędzi według wzoru zaproponowanego przez N.
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
Zajęcia 2. Wiatr i kasztany
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
2.  Kasztanowiec  praca z obrazkiem. Utrwalanie nazw przyrodniczych: kasztanowiec, kasztan.
Rozumienie wyrazów: pień, gałęzie, liście, kasztany.
3.  Pieski szukają kasztanów  zabawa z czworakowaniem.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Wiatr i kasztany  zajęcia muzyczno-ruchowe. Nauka piosenki. Kształcenie uważnego słuchania,
poczucia rytmu i reakcji na sygnał.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Magdalena Melnicka-Sypko
2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
5.  Omiń kasztany  zabawa z elementem równowagi.
6. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Kasztanowy konik  zabawa bieżna.
9. Kasztan  słuchanie wiersza D. Gellnerowej połączone ze składaniem obrazka  Kasztanowy konik .
Uważne słuchanie utworu. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, uwagi i dokładności w dopa-
sowywaniu elementów.
10. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
ÅšRODKI DYDAKTYCZNE: obrazek kasztanowca, kasztany w Å‚upinach, woreczki, nagranie piosenki Wiatr
i kasztany, kasztany w koszyku lub innym pojemniku, kolorowe woreczki, postacie z kasztanów, obraz-
ki z zasobów N.:  Kasztanowy konik  wzór i obrazek pocięty na 3 części.
Rodzaj zajęć:
yy
 Wiatr i kasztany  zajęcia muzyczno-ruchowe.
Przebieg dnia:
I
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
obrazek
yy
 Kasztanowiec  praca z obrazkiem.
kasztanowca,
Nazywanie drzewa na obrazku. Pokazywanie pnia, gałęzi, liści, kasztanów w zielonych łupinach.
kasztany
Zwrócenie uwagi na kształt liści przypominający dłoń. Oglądanie kasztanów w kolczastych łupi-
w Å‚upinach
nach. Udzielanie odpowiedzi na pytanie: Co znajduje się w środku łupiny?. N. wyjmuje z łupiny
kasztan i przypomina, że kasztany to owoce kasztanowca.
woreczki
yy
 Pieski szukają kasztanów  zabawa z czworakowaniem.
N. rozkłada woreczki w różnych miejscach sali.
Dzieci-pieski chodzą na czworakach i szukają kasztanów (woreczki). Który piesek znajdzie kasz-
tanka, przynosi go do N. i siada skrzyżnie obok niego. Dzieci niosą woreczki, wkładając je pod
brodę. Kiedy wszystkie dzieci usiądą, N. rozkłada woreczki jeszcze raz.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II
CD, kasztany
yy
 Wiatr i kasztany  zajęcia muzyczno-ruchowe.
w koszyku
1. N. pokazuje dzieciom kasztany. Pyta, czy wiedzą, skąd się wzięły w przedszkolu. Pytaniami
lub innym
naprowadza dzieci na odpowiedz, że kasztany najczęściej spadają pod wpływem wiatru. Wyja-
pojemniku
śnia, że nie wolno strącać kasztanów, rzucając kamieniami czy ciągnąc za gałęzie. Pyta również,
czy dzieci lubią zbierać kasztany i co z nich potem robią.
bębenek
2. Zabawa ruchowa  Psotny wiatr .
lub tamburyno
N. wyznacza jedno dziecko, które będzie psotnym wiatrem. Dzieci stojące w rozsypce to drze-
wa. N. akompaniuje rytmicznie na bębenku lub tamburynie, a psotny wiatr biega pomiędzy
drzewami. N. od czasu do czasu przerywa na chwilę grę. Na ten znak wiatr powinien dotknąć
któreś z dzieci, tym samym zamieniając je w jeszcze jeden wiatr. Pod koniec zabawy jest wiele
wietrzyków. Zabawa kończy się lub zaczyna na nowo wyznaczeniem nowego wietrzyka, gdy już
wszystkie dzieci sÄ… zamienione w psotne wiatry.
3. Wiatr i kasztany  słuchanie piosenki.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Magdalena Melnicka-Sypko
3 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
Wiatr i kasztany
sł. Urszula Piotrowska
muz. Magdalena Melnicka-Sypko
1. Po gałęziach biega wiatr.
Dmucha, żeby kasztan spadł.
 Wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu,
proszÄ™, skacz, kasztanku mój! . (× 2)
2. Kasztan myśli:  Czemu nie,
skoro wiatr zaprasza mnie? .
Hopla hop, hopla hop
i na trawÄ™ robi skok. (× 2)
3. Za nim inne hopsasa,
bo przyjaciół kasztan ma.
Hej, hej, hej, hej, hej, hej,
bÄ™dÄ… taÅ„czyć caÅ‚y dzieÅ„. (× 2)
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 Kto biegał po gałęziach?
 Gdzie w tym czasie były kasztanki?
 Co robił wiatr, aby zrzucić kasztanki z gałęzi?
N. powtórnie przesłuchuje z dziećmi piosenkę, prosząc, żeby tym razem spróbowały powtórzyć
razem z nagraniem zawołania wiatru i kasztanów (wiu, wiu, wiu, hopla hoop i hej, hej, hej).
Następnie prosi o powstanie i dołączenie do okrzyków ruchów:
 na wiu, wiu  przytknięcie dłoni do ust jak przy dalekim wołaniu,
 na hopla hoop  skoki obunóż w górę,
 na hej, hej, hej  podanie rÄ…k i obroty w parach.
4. Zabawa z piosenkÄ….
N. ustawia dzieci w kole wiązanym i wchodzi do środka koła  będzie wiatrem.
 I zwrotka  wiatr chodzi lub biega wewnątrz koła; gdy zaczyna się refren, zatrzymuje się
przed wybranym dzieckiem i  przytykając dłonie do policzków  woła: Wiu, wiu, wiu, wiu,
wiu, wiu, a kłaniając się przed dzieckiem, śpiewa: proszę, skacz, kasztanku mój!
 II zwrotka  wybrane przez wiatr dziecko bierze się pod boki z miną bardzo poważną (jeśli
potrafi, niech spróbuje zaśpiewać kwestię kasztanka); w czasie refrenu kasztan skacze parę
razy w miejscu i na słowach: robi skok  skacze do przodu.
 III zwrotka  teraz wszystkie dzieci robią hopsasa, czyli 3 skoki w miejscu. Wiatr podaje ręce
kasztankowi, pozostałe dzieci podają sobie ręce, tworząc dwuosobowe kółeczka. Na sło-
wach: hej, hej, hej kółeczka kręcą się w jedną stronę, a przy powtórzeniu  w drugą.
Zabawę można powtarzać aż do nauczenia piosenki. Przy kolejnych powtórkach wiatrem może
być jedno z dzieci wybrane przez N.
Zabawa dodatkowa
 Na kogo dmucha wiatr? .
Dzieci stoją w rozsypce, zasłaniając oczy rękoma. W czasie gdy z głośnika płynie ściszona piosen-
ka, N. chodzi cicho na palcach i od czasu do czasu leciutko dmucha (najlepiej w szyjÄ™ lub we
włosy) na kolejne dzieci. Wcześniej ustala, że dziecko, które poczuje na sobie powiew wiatru, jest
strąconym kasztanem i kuca. Zabawa kończy się wtedy, gdy wszystkie kasztany przykucną,
a akompaniament dobiegnie końca. Gdy już dzieci zorientują się w zasadach tej zabawy, wiatrem
może zostać jedno z nich.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Magdalena Melnicka-Sypko
4 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
kolorowe
yy
 Omiń kasztany  zabawa z elementem równowagi.
woreczki
N. rozkłada woreczki tak, aby dzieci mogły biegać między nimi.
N. mówi do dzieci: Zobaczcie, ile tu leży kasztanów! Będziemy biegać tak, aby żadnego z nich nie
potrącić. Dzieci biegają między woreczkami, ostrożnie i niezbyt szybko. Zatrzymują się, podnoszą
jeden woreczek, potrząsają przy uchu i słuchają, jaki dzwięk wydaje. Kładą woreczki na podłodze
i biegają dalej (podnoszą woreczki raz jedną, raz drugą ręką).
yy
Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III
instrument
yy
 Kasztanowy konik  zabawa bieżna.
perkusyjny
Dzieci-kasztanowe koniki biegajÄ… w tempie podanym na instrumencie perkusyjnym. ZatrzymujÄ…
się i konik kiwa głową  dzieci wykonują skłony głową w górę i w dół, konik grzebie kopytkiem
 uderzają palcami stóp o podłogę, konik parska, rży i biegnie dalej.
postacie
yy
Kasztan  słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej.
z kasztanów
Kasztan
Rude chmury,
rudy liść.
Rudą ścieżką
możesz iść.
Możesz znalezć
dzisiaj jeszcze
rudy kasztan
na tej ścieżce.
A rudy kasztan
w jesieni
w konia
może się przemienić.
Patrz,
kopytem w liściach
grzebie 
pewno czeka
już na ciebie.
 Co możemy znalezć pod kasztanowcem?
 Co możemy zrobić z kasztanów?
Oglądanie postaci z kasztanów wykonanych przez N. Określanie, co jest potrzebne do ich wyko-
nania (kasztany, łupiny kasztanów, listki, patyczki, plastelina).
obrazki:
yy
 Kasztanowy konik  składanie obrazka z części. Nazywanie postaci na obrazku. Określanie,
 Kasztanowy
z czego wykonany jest konik. Nazywanie drzewa, na którym rosną kasztany.
konik  wzór
Składanie obrazka z 3 lub 4 części  w zależności od możliwości dzieci.
i obrazek
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
pocięty
na części
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
5 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
Zajęcia 3. Kasztanowe stworki
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
2.  Grozik  zabawa ze śpiewem. Wdrażanie do poruszania się krokiem dostawnym po obwodzie koła.
Rozwijanie poczucia rytmu.
3.  Biegnij  stój  zabawa orientacyjno-porządkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Kasztanowe stworki  zabawa matematyczna połączona z wykonaniem ćwiczenia  Kasztanowe
stworki w K1., 13. Liczenie i kształtowanie pojęcia liczb: 1, 2 i 3. Ćwiczenie porównywania liczebności
zbiorów i tworzenie zbiorów równolicznych.
5.  Wrzuć woreczek  zabawa z elementem rzutu.
6.  Znajdz i przynieś  zabawa tropiąca w ogrodzie. Wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania
poleceń.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  SkaczÄ…ce kasztanki  zabawa z elementem poskoku.
9.  Dywan pani Jesieni  układanie kompozycji z materiału przyrodniczego. Utrwalanie wiadomości
dotyczących darów jesieni: liście, kasztany, żołędzie. Rozwijanie pomysłowości. Układanie elementów
na ograniczonej powierzchni  koło.
10. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: KN, instrument perkusyjny, kasztany (co najmniej po 10 dla każdego dziecka)
oraz kasztanowe postaci z bajki: królewna (np. głowa z kasztana umieszczonego na stożku tekturo-
wym owiniętym  suknią z kasztanowych liści lub bibuły, na głowie korona z papieru lub folii alumi-
niowej), jeż (z 1 kasztana z połową kolczastej łupinki oraz z doklejonym ryjkiem z plasteliny), konik
(z 2 kasztanów głowa i tułów, a nogi i szyja z patyczków), bałwanek (lub inna postać z 3 kasztanów),
trójgłowy smok (tułów np. z dużego jabłka, 3 głowy z kasztanów, skrzydła i ogon z liści kasztanowca),
trzej rycerze (także z kasztanów), odręczny rysunek pałacu, rysunek muru z wieżami, 3 szklanki,
3 jabłka, K1., 13, kredki, woreczki, duży kosz, bębenek, kosze z liśćmi, żołędziami, kasztanami, chus-
ty do przykrycia koszy, mała obręcz dla każdego dziecka.
Rodzaj zajęć:
yy
 Kasztanowe stworki  zabawa matematyczna połączona z wykonaniem ćwiczenia  Kasztanowe
stworki w K1., 13.
Przebieg dnia:
I
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
KN
yy
 Grozik  zabawa ze śpiewem.
Grozik
sł. i muz. ludowe
Poszło dziewczę po ziele, Dzieci w parach zwrócone twarzami do siebie, trzymają się za ręce
i poruszają krokiem dostawnym po obwodzie koła.
po ziele, po ziele.
Nazbierało niewiele,
niewiele, nie!
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Barbara Nawolska
6 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
Przyszedł do niej braciszek, Dzieci zatrzymują się, kładą ręce na biodrach i tupią rytmicznie.
połamał jej koszyczek. Klaszczą rytmicznie.
Ej, ty, ty, ej, ty, ty! Palcem wskazującym prawej ręki machają w geście grożenia.
×2
}
za koszyczek zapłać mi! Kładą ręce na biodrach i obracają się dookoła.
instrument
yy
 Biegnij  stój  zabawa orientacyjno-porządkowa.
perkusyjny
Dzieci biegajÄ… w tempie podanym na instrumencie perkusyjnym. Gdy instrument cichnie, dzieci
zatrzymują się i stoją. Instrument zaczyna grać  dzieci biegają.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II
kasztany
yy
 Kasztanowe stworki  zabawa matematyczna.
(co najmniej po 10
1. Aktywne słuchanie bajki.
dla każdego
N. pokazuje kasztanowe postaci i zaprasza do posłuchania kasztanowej bajki. W trakcie opo-
dziecka) oraz
wiadania bajki prezentuje, zgodnie z treścią, odpowiednie kasztanowe postaci (może je tworzyć
kasztanowe
w trakcie opowiadania). Może przerywać opowiadanie, wskazując i przeliczając razem z dziećmi
postaci z bajki:
odpowiednie elementy postaci.
królewna, jeż,
konik, bałwanek,
Za trzema górami, za trzema rzekami (rysunek gór i rzek i ich przeliczanie  i dalej podob-
trójgłowy smok,
nie) w Królestwie Kasztanowym w trzypiętrowym pałacu mieszkała kasztanowa królewna Tró-
trzej rycerze,
jeczka. Na każdym z 3 pięter pałacu były po 3 komnaty. Pałac otoczony był murem z 3 wieżami.
rysunek pałacu,
Królewna codziennie wypijała 3 szklanki soku marchwiowego i zjadała 3 smaczne jabłka. Kró-
muru z wieżami,
lewna Trójeczka była bardzo wesoła i lubiła się bawić z trójką przyjaciół: z jeżykiem, konikiem i bał-
3 szklanki, 3 jabłka
wankiem. Jej przyjaciele też byli kasztanowymi postaciami. Jeżyk był z 1 kasztana, konik z 2 kasz-
tanów, a bałwanek z 3 kasztanów. Pewnego razu, gdy Trójeczka bawiła się na podwórku z trójką
przyjaciół, nadleciał zły trójgłowy smok i porwał królewnę Trójeczkę. Uprowadził ją do swojej
pieczary za trzema morzami. Przyjaciele, chcąc uratować królewnę, wezwali na pomoc trzech
kasztanowych rycerzy. Rycerze dotarli do pieczary smoka i uwolnili królewnę Trójeczkę. W Kasz-
tanowym Królestwie zapanowała ogromna radość. Z okazji uwolnienia królewny i jej powrotu
do domu wyprawiono wspaniałą ucztę, na którą byli zaproszeni trzej dzielni rycerze i trójka przy-
jaciół Trójeczki. Ucztowali bez przerwy 3 dni i 3 noce, a może nawet ucztują do teraz.
Dzieci opowiadają, o czym była bajka. N. słucha wypowiedzi, podkreśla w nich liczbę trzy.
W razie potrzeby zadaje pomocnicze pytania: Dlaczego to było Kasztanowe Królestwo?, Dlacze-
go królewna nazywała się Trójeczka?. N. zachęca do policzenia na palcach do trzech i każde
dziecko pokazuje trzy palce.
2. Liczenie na kasztanach.
Dzieci kładą przed sobą tyle kasztanów, ile jabłek zjadała Trójeczka, układają przed sobą tyle
patyczków, ilu przyjaciół miała Trójeczka. Oglądają postaci i liczą kasztany  z ilu zrobiony jest
jeż (układają przed sobą w pierwszej kupce tyle kasztanów, z ilu zrobiony jest jeż, i podają ich
liczbę), konik, bałwanek (układają przed sobą odpowiednią liczbę kasztanów). Dzieci układa-
jÄ… kolejno 1 kasztan, obok 2, a dalej 3.
Następnie N. pyta, ile głów miał smok, i prosi o pokazanie, w której kupce jest tyle kasztanów, ile
głów miał smok (w trzeciej). Dalej pyta o rycerzy, prosi o pokazanie tylu palców, ilu było rycerzy.
K1., 13, kredki
yy
 Kasztanowe stworki  wykonanie ćwiczenia w K1., 13.
Liczenie, z ilu kasztanów zostały zrobione jeż i konik. Kolorowanie konika.
woreczki, duży
yy
 Wrzuć woreczek  zabawa z elementem rzutu.
kosz
Dzieci ustawione w dużym kole wokół kosza.
Na hasło: Wrzuć woreczek!  dzieci starają się wrzucić swój woreczek do kosza.
yy
 Znajdz i przynieÅ›  zabawa tropiÄ…ca w ogrodzie.
N. prosi o przyniesienie np. jednego liścia kasztanowca i jednego kasztana, dwóch kasztanów
i dwóch liści kasztanowca.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Barbara Nawolska
7 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
III
bębenek
yy
 SkaczÄ…ce kasztanki  zabawa z elementem podskoku.
N. uderza rytmicznie w bębenek (wystukuje rytm ćwierćnutowy). Dzieci-kasztany podskakują.
Odpoczynek  kasztanki leżą na podłodze w dowolnej pozycji. Na dzwięk bębenka wstają i znów
podskakujÄ….
kosze z liśćmi,
yy
 Dywan pani Jesieni  układanie kompozycji z materiału przyrodniczego.
żołędziami,
Każde z dzieci ma małą obręcz, w której z liści, kasztanów i żołędzi układa  Dywan pani Jesieni .
kasztanami, chusty
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabaw-
do przykrycia koszy,
kami.
mała obręcz dla
każdego dziecka
Zajęcia 4. Jarzębina
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
2. Jarzębina  słuchanie wiersza H. Ożogowskiej. Uważne słuchanie utworu. Przyswojenie nazwy przy-
rodniczej jarzębina.
3.  Jarzębinowe korale  zabawa bieżna.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Jarzębinowe kompozycje  zajęcia plastyczne. Rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności
obserwacji.
5.  Korale  zabawa orientacyjno-porzÄ…dkowa.
6. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Omiń korale  zabawa z elementem równowagi.
9.  Korale  działanie dzieci. Tworzenie rytmicznego układu według wzoru. Posługiwanie się określenia-
mi: mały, duży.
10. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: obrazek drzewa  jarzębiny ( z zasobów N.), dla N. jarzębina w dwóch różnych
formach: kiść jarzębiny (grono) i jarzębina nawleczona na nitkę (korale); dla dzieci: korki do butelek
(po 1 dla każdego dziecka), czerwona farba plakatowa lub akrylowa wylana na paletkę, kartki A4
(po 2 dla każdego dziecka), bębenek, czerwone woreczki, koła z mozaiki geometrycznej.
Rodzaj zajęć:
yy
 Jarzębinowe kompozycje  zajęcia plastyczne.
Przebieg dnia:
I
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
obrazek drzewa
yy
Jarzębina  słuchanie wiersza Hanny Ożogowskiej.
 jarzębiny
Jarzębina
Na wioskowej drodze
jarzębina stoi,
w czerwone korale
jesieniÄ… siÄ™ stroi.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Justyna Mordas
8 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
Szła Kasieńka drogą,
popatrzyła w górę:
 Rzuć mi, jarzębino,
koralików sznurek!
 Jakie drzewo rosło przy drodze?
 W co stroi się jarzębina jesienią?
 Co Kasieńka zrobi z jarzębinowych korali?
Oglądanie obrazka przedstawiającego drzewo jarzębiny  omawianie jego wyglądu.
yy
 Jarzębinowe korale  zabawa bieżna.
N. mówi dzieciom, że teraz będą koralami jarzębiny. Na hasło: Rozrzucam korale!  dzieci rozbie-
gają się w różne strony, na hasło: Zbieram korale!  biegną z powrotem i ustawiają się w ścisłej
gromadce. ZabawÄ™ powtarzamy kilka razy.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II
jarzębina w dwóch
yy
 Jarzębinowe kompozycje  zajęcia plastyczne.
różnych formach:
Część I  inspiracja
kiść jarzębiny
N. prezentuje dzieciom jarzębinę w dwóch różnych formach: zerwaną jako kiść oraz nawleczoną
(grono) i jarzębina
na nitkę. Pyta dzieci, czym różnią się te dwie jarzębiny. Dzieci własnymi słowami opisują zaob-
nawleczona
serwowane podobieństwa i różnice.
na nitkÄ™ (korale);
korki do butelek
Część II  aktywność twórcza
(po 1 dla każdego
1. Dzieci dostajÄ… kartki papieru, korki oraz czerwonÄ… farbÄ™ wylanÄ… na paletÄ™. Ich zadaniem bÄ™-
dziecka), czerwona
dzie przedstawić na dwóch kartkach dwa rodzaje prezentowanej jarzębiny.
farba plakatowa
2. Dzieci obserwują i jeszcze raz opowiadają, jak wygląda jarzębina w kiści (owoce są tuż obok
lub akrylowa
siebie, nachodzą na siebie, dotykają się, zajmują mało miejsca, ale jest ich bardzo dużo w jed-
wylana na paletkÄ™,
nym miejscu). Za pomocą korka stemplują na kartce skupione w kiści owoce jarzębiny.
kartki A4
(po 2 dla każdego
3. Następnie dzieci obserwują i opisują jarzębinę nawleczoną na nitkę (owoce są obok siebie,
dziecka)
w rządku, jeden za drugim). Na drugiej kartce stemplują nawleczoną jarzębinę.
Część III  omówienie i prezentacja
Dzieci rozkładają powstałe prace w dwóch różnych miejscach sali. Opisują, czym różnią się mię-
dzy sobą te dwie kompozycje, czy udało im się odzwierciedlić to, co zaobserwowały.
Uwaga! Zamiast korków dzieci mogą stemplować owoce palcami maczanymi w farbie.
bębenek
yy
 Korale  zabawa orientacyjno-porzÄ…dkowa.
Dzieci biegają w rytmie wygrywanym przez N. na bębenku. Na przerwę w grze i hasło: Korale! 
ustawiajÄ… siÄ™ w kole. ZabawÄ™ powtarzamy kilka razy.
yy
Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III
czerwone
yy
 Omiń korale  zabawa z elementem równowagi.
woreczki
N. rozkłada woreczki tak, aby dzieci mogły biegać między nimi.
N. mówi do dzieci: Zobaczcie, ile tu leży jarzębinowych korali! Będziemy biegać tak, aby żadnego
z nich nie potrącić. Dzieci biegają między woreczkami ostrożnie i niezbyt szybko. Zatrzymują
się, podnoszą jeden woreczek, potrząsają przy uchu i słuchają, jaki wydaje dzwięk. Kładą wo-
reczki na podłodze i biegają dalej. (Dzieci podnoszą woreczki raz jedną, raz drugą ręką).
koła z mozaiki
yy
 Korale  działanie dzieci.
geometrycznej
N. układa mozaikowe koła i mówi: Układam sznur korali  koło: małe  duże  małe  duże...
 zawiesza głos, a dzieci dopowiadają, jakie koło należy położyć.
Odczytywanie wspólnie z dziećmi rytmicznego układu kół. Samodzielne układanie korali według
wzoru zaproponowanego przez N.
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Justyna Mordas
9 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
Zajęcia 5. Ach, jakie piękne liście!
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
2. Kolorowe listki  słuchanie wiersza P. Siewiera-Kozłowskiej. Wdrażanie do uważnego słuchania.
Wzbogacanie słownika. Ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: szu, fiu. Wyodrębnianie
spośród liści  czerwonych i żółtych.
3.  Drzewa i liście  zabawa orientacyjno-porządkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4. Ćwiczenia gimnastyczne  zestaw nr 7  uczenie się reagowania na różne sygnały.
5.  Liście i listki  działanie dzieci w ogrodzie. Doskonalenie umiejętności porównywania elementów
przez nakładanie ich na siebie. Posługiwanie się określeniami: większy  mniejszy.
6.  Jesienne bukiety  zabawa ruchowa w ogrodzie.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Jeże zbierają liście  zabawa z czworakowaniem.
9.  Listki na wietrze  ćwiczenia oddechowe w ogrodzie. Wdrażanie do zachowywania prawidłowego
toru oddechowego, regulowanie siły wydechu.
10. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kolorowe liście o różnych kształtach i wielkościach, szarfy zielone i czerwone,
instrument perkusyjny, liście zawieszone na nitkach.
Rodzaj zajęć:
yy
Ćwiczenia gimnastyczne  zestaw nr 7.
Przebieg dnia:
I
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  zachęcanie do korzystania z gier i układanek.
kolorowe liście
yy
Kolorowe listki  słuchanie wiersza Patrycji Siewiera-Kozłowskiej.
o różnych
Kolorowe listki
kształtach
Co tak szumi szu, szu, szu?
Co tak krąży fiu, fiu, fiu?
To listeczki kolorowe,
co spadają nam na głowę.
Te są ładne, bo złociste,
tam czerwony leci listek.
LecÄ… sobie szu, szu, szu.
Krążą wkoło fiu, fiu, fiu.
Dzieci odpowiadają na podstawie wiersza na pytanie, co robią liście jesienią. Naśladują:
 szum liści  poruszają uniesionymi do góry rękami i mówią: szu, szu, szu;
 wirowanie liści  robią młynek z rąk i mówią: fiu, fiu, fiu.
Określanie kolorów jesiennych liści  wyjaśnienie wyrażenia złociste liście.
Oglądanie jesiennych liści  wyszukiwanie czerwonych i żółtych.
szarfy
yy
 Drzewa i liście  zabawa orientacyjno-porządkowa.
zielone
N. dzieli dzieci na dwie grupy. Jedna grupa to drzewa  otrzymują szarfy zielone, druga to liście
i czerwone
 otrzymujÄ… szarfy czerwone.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
10 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
Dzieci ustawiają się parami  drzewo z listkiem  i chodzą w małych kółeczkach. Na hasło: Wieje
wiatr!  puszczają ręce i biegają, na hasło: Wiatr ucichł!  szukają pary i chodzą w kółeczkach.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II
instrument
yy
Ćwiczenia gimnastyczne  zestaw nr 7.
perkusyjny
  Wiatr i liście  zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci-listki biegajÄ… w tempie podanym na instrumencie perkusyjnym. Na mocne i szybkie
uderzenia  biegajÄ… szybko, na lekkie i ciche  powoli. Instrument cichnie  listki opadajÄ…
powoli na podłogę.
  Zbieranie liści  ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci chodzą swobodnie i naśladują zbieranie liści  wykonują skłony, przysiady; wyprost 
pokazują w górze swoje zbiory.
  Jeże wśród liści  zabawa z czworakowaniem.
Dzieci chodzą na czworakach, zatrzymują się i przechodzą do leżenia na plecach. Wykonują
ruchy rękami i nogami uniesionymi w górę.
  Przeskakujemy przez kałuże  zabawa z elementem podskoku.
Bieg w różnych kierunkach. Na hasło: Przeskocz przez kałużę!  dzieci wykonują swobodne
skoki.
  Zgarnianie liści  ćwiczenie tułowia.
Dzieci stoją w małym rozkroku i naśladują zgarnianie liści w mały kopczyk. Praca rąk w skłonie
w przód, wyprost  odpoczynek po pracy.
 Ćwiczenie uspokajające  marsz z wyklaskiwaniem rytmu.
liście o różnych
yy
 Liście i listki  działanie dzieci w ogrodzie.
kształtach
Porównywanie kształtów i wielkości liści przez nakładanie ich na siebie. Określanie, który liść jest
i wielkościach
większy, a który mniejszy.
yy
 Jesienne bukiety  zabawa ruchowa w ogrodzie.
Dzieci zbierają w ogrodzie kolorowe liście i robią z nich bukiety. Chód, bieg i podskoki z jedno-
czesnym wymachiwaniem bukietami. Dzieci trzymają bukiety raz w prawej, raz w lewej ręce.
Na hasło: Spadają liście!  wyrzucają mocno bukiety w górę i obserwują ich opadanie.
yy
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III
yy
 Jeże zbierają liście  zabawa z czworakowaniem.
Dzieci idą na czworakach, zatrzymują się i kładą na plecach z rękami i nogami uniesionymi
w górę. Kołyszą się na boki  jeże nabijają liście na kolce. Następnie ostrożnie przechodzą do
poprzedniej pozycji. ZabawÄ™ powtarzajÄ… kilka razy.
liście
yy
 Listki na wietrze  ćwiczenia oddechowe w ogrodzie.
zawieszone
Dmuchanie na liście zawieszone na nitkach. Regulowanie siły wydechu według poleceń: wieje
na nitkach
słaby wietrzyk; wieje silny wiatr.
yy
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych  wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
11 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 1 Wychowanie przedszkolne
TYDZIEC 7. SKARBY JESIENI
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu przedszkolaki dowiedziały się, co się kryje pod hasłem  dary jesieni . Dzieci poznały nazwy
poszczególnych części drzew, ich niektóre gatunki, np. kasztanowiec, jarzębinę czy dąb. Miały okazję też bawić się
skarbami jesieni oraz doskonalić umiejętność liczenia.
Wprowadzamy w świat wartości: ja, samodyscyplina, współpraca...
Uczymy tego, co najważniejsze
yy
Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
 kształtowanie codziennych nawyków higienicznych  mycie rąk po zabawie i przed posiłkami;
 wdrażanie do przestrzegania reguł, zasad dotyczących bezpieczeństwa oraz zgodnej zabawy;
 wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem.
yy
Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
 rozpoznawanie i nazywanie: kasztanów, żołędzi, korali jarzębiny, grupowanie darów jesieni według rodzajów,
poznanie wyglądu i nazw drzew, na których rosną: kasztanowiec, dąb, jarzębina;
 wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń;
 rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, uwagi i dokładności w dopasowywaniu elementów;
 tworzenie rytmicznych układów według wzoru;
 rozwijanie uwagi i pamięci;
 wdrażanie do posługiwania się nazwami przyrodniczymi: liść, żołądz, kasztanowiec, kasztan, pień, gałęzie, jarzębina;
 kształcenie uważnego słuchania, poczucia rytmu i reakcji na sygnał;
 rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej;
 wdrażanie do poruszania się krokiem dostawnym po obwodzie koła; rozwijanie poczucia rytmu;
 liczenie i kształtowanie pojęcia liczb 1, 2 i 3, ćwiczenie porównywania liczebności zbiorów i tworzenie zbiorów
równolicznych;
 ćwiczenie mięśni narządów mowy, ćwiczenia oddechowe  wdrażanie do zachowywania prawidłowego toru od-
dechowego, regulowanie siły wydechu;
 doskonalenie umiejętności porównywania elementów przez nakładanie ich na siebie, wdrażanie do posługiwania
się określeniami: większy  mniejszy.
Jak wspierać dziecko?
Dary jesieni są bardzo wdzięcznym materiałem do wielu zabaw zarówno w przedszkolu, jak i w domu. Wspólny spacer
w ich poszukiwaniu i zabawa, np. tworzenie ludzików z kasztanów i żołędzi czy układanie kompozycji, mogą być
dobrymi sposobami na utrwalenie ich nazw i gatunków drzew, a także na doskonalenie umiejętności liczenia.
Warto porozmawiać o... zmianach w przyrodzie
Jesienią wiele zmienia się w przyrodzie. Warto rozmawiać o tym z dzieckiem, stwarzając możliwość swobodnych wypo-
wiedzi, w których będzie ono mogło opisać swoje obserwacje. Kolorowe liście, kasztany, żołędzie, jarzębina czy szyszki
świetnie nadają się do zabaw w domu i na świeżym powietrzu.
Warto poczytać...
Opracowanie zbiorowe, ZajÄ…czki. Jesienna przygoda Tuptusia, Egmont Polska
A. Sobczak, W Karzełkowie jesień złota, Nowela
AUTORKA: Katarzyna Skafiriak
12 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz)
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 2
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 3
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz#
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz!
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 5 6 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 5
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz$
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz

więcej podobnych podstron