Organizacje pozarzadowe Zarzadzanie kreowanie wizerunku i wspolpraca z mediami w III sektorze orgpoz


IDy DO:
Organizacje pozarządowe.
4 Spis treści
Zarządzanie, kreowanie
4 Przykładowy rozdział
wizerunku i współpraca
z mediami w III sektorze
KATALOG KSIŻEK:
Autorzy: Emilia Kotnis-Górka, Mateusz Wysocki
4 Katalog online
ISBN: 978-83-246-3572-6
4 Bestsellery
Format: 140 208, stron: 160
4 Nowe książki
4 Zapowiedzi
CENNIK I INFORMACJE:
4 Zamów informacje
o nowościach
" Trzeci sektor w polskich realiach
4 Zamów cennik
" Pozyskiwanie środków
" Poszukiwanie najlepszych ludzi
CZYTELNIA: " Marketing organizacji
" PR wewnętrzny i zewnętrzny
4 Fragmenty książek
" Rola rzecznika prasowego
online
" Konferencje prasowe od A do Z
" Współpraca z mediami
Organizacja zarządzania organizacją
Do koszyka
Organizacje pozarządowe są i nie są jak firmy. W przeciwieństwie do sektora rynkowego trzeci
sektor działa nie dla zysku, lecz pro publico bono, czyli dla dobra wspólnego. Skupieni na realizacji
Do przechowalni
statutowych celów organizacji jej członkowie i zarządzający zapominają czasem o tym, że także
w ich działalności pojawiają się analogie do funkcjonowania firm. Stowarzyszenia, fundacje
czy związki są w pewnym sensie przedsiębiorstwami: zatrudniają pracowników, pozyskują
Nowość
środki publiczne oraz prywatne, dysponują często ogromnymi zasobami finansowymi, posiadają
w swoich szeregach wielu profesjonalistów-praktyków, aktywnie uczestniczą w życiu społeczno-
gospodarczym, wspierają te dziedziny, które wymagają bardzo wąskiej specjalizacji. I tak jak
Promocja
firmy spotykają się z konkurencją& innych organizacji pozarządowych.
Właśnie dlatego powstała ta książka. Napisana z punktu widzenia praktyków na co dzień
mających do czynienia z organizacjami pozarządowymi, jest zbiorem podstawowych
zasad zarządzania organizacją, jej finansami, pracownikami, wolontariuszami. Wskazuje,
jak pozyskiwać środki oraz kreować wizerunek, współpracować z mediami i bez niepotrzebnych
komplikacji stawać się partnerem rozpoznawalnym oraz wiarygodnym. Autorzy kierują swoją
publikację zarówno do praktyków działalności w trzecim sektorze (będzie to dla nich podręczne
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
kompendium wiedzy), jak i osób, które stawiają pierwsze kroki na drodze pomocy innym.
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
Spis tre ci
Wst p 5
Rozdzia 1. Organizacje pozarz dowe w Polsce 7
Rozdzia 2. Zarz dzanie organizacj pozarz dow 29
Finanse 31
Aplikowanie o rodki zewn trzne 45
Sponsoring 63
Cz onkowie organizacji  tworzenie zespo u i kierowanie nim 69
Wolontariat w organizacji pozarz dowej 73
Rozdzia 3. Wizerunek organizacji pozarz dowej 81
Co to jest wizerunek organizacji pozarz dowej? 81
Kto nas ocenia? 83
PR wewn trzny 84
PR zewn trzny 85
Nazwa, logo, kolory, slogan 88
Wizytówki, papier firmowy i teczki 90
Ulotki, plakaty, foldery, banery 91
Stoisko promocyjne 92
Elektroniczne narz dzia promocji stowarzyszenia 93
4 Organizacje pozarz dowe
Rozdzia 4. Wspó praca organizacji pozarz dowych z mediami 97
Trzeci sektor a media 97
Czy media wspomagaj organizacje pozarz dowe? 100
ród a informacji w pracy dziennikarza 103
Wspó praca korzystna dla obu stron 104
Kto odpowiada za kontakt z mediami? 105
Rzecznik prasowy w stowarzyszeniu 106
Konferencja prasowa  w blasku reflektorów 118
Jak napisa informacj prasow ? 139
Co to jest patronat medialny i dlaczego warto
o niego zabiega ? 149
PR w sytuacjach kryzysowych 152
Zako czenie 157
Bibliografia 159
Rozdzia 2.
Zarz dzanie organizacj pozarz dow
Organizacje pozarz dowe, jako podmioty o do specyficznej konstruk-
cji, s zdecydowanie trudniejsze w zarz dzaniu ni jednostki publiczne
czy firmy. Oczywi cie nie mo na generalizowa , zdarzaj si bowiem
organizacje, które posiadaj biura, zatrudnionych pracowników, koor-
dynatorów i zarz d w pe ni przygotowany do profesjonalnego kierowa-
nia organizacj jako ca o ci . Na taki luksus mog sobie pozwoli jednak
tylko najwi ksze organizacje, o zasobnych bud etach. Wi kszo nie
posiada rodków na to, aby zatrudnia profesjonalnych mened erów.
To niestety jest bol czka III sektora. Warto zatem przyjrze si niektó-
rym praktycznym kwestiom zwi zanym z codziennym kierowaniem
organizacj pozarz dow bez posiadania ogromnej wiedzy i sztabu spe-
cjalistów w tym zakresie.
Nale y zacz od zdefiniowania poj cia  zarz dzanie i elementów,
które w przypadku organizacji pozarz dowej b d sk ada si na ten
proces. Definicj zarz dzania poda m.in. Ricky W. Griffin, który okre-
li je jako  zestaw dzia a (obejmuj cy planowanie i podejmowanie
decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie lud mi i kontro-
lowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rze-
czowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osi gni cia celów
organizacji w sposób sprawny i skuteczny 1. Powy szy cytat to sedno
1
Ricky W. Griffin, Podstawy zarz dzania organizacjami, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 38.
30 Organizacje pozarz dowe
zarz dzania. Dotyczy on tak e zarz dzania organizacj pozarz dow .
W adze organizacji musz zatem wykona szereg czynno ci, aby wdro-
y sprawne zarz dzanie. To przede wszystkim planowanie, czyli usta-
lanie i wytyczanie celów, które chcemy zrealizowa . Bez tych za o e
nie b dziemy w stanie skutecznie realizowa misji naszej organizacji.
Planowanie to nie tylko cele merytoryczne, ale tak e finansowe. Oba te
czynniki musz i ze sob w parze. W organizacjach pozarz dowych
wyst puj wszystkie elementy systemu zarz dzania:
planowanie (wytyczanie celów oraz za o e funkcjonowania);
podejmowanie decyzji (decydowanie o priorytetach oraz o reali-
zacji b d nie poszczególnych elementów planu);
organizowanie (organizowanie pracy, zapewnianie rodków tech-
niczno-organizacyjnych, organizowanie zespo u);
zarz dzanie zasobami (kadry, zasoby techniczne, finanse);
kontrolowanie (nadzorowanie i weryfikacja realizowanych celów).
Jak mo na zauwa y na podstawie powy szego zestawienia, ka da
sfera dzia alno ci organizacji pozarz dowej jest zwi zana ci le z pro-
cesem zarz dzania. Analizuj c konkretny przyk ad, mo na wskaza
dzia ania stowarzyszenia podejmowane w bie cym roku. Aby by y one
skutecznie zrealizowane, powinny zosta uprzednio do dok adnie
zaplanowane przez osoby zarz dzaj ce zarówno pod wzgl dem finan-
sów, koniecznych zasobów ludzkich, jak i zaanga owania okre lonych
rodków technicznych. Przyk adowo stowarzyszenie planuje zrealizo-
wa w bie cym roku kolonie dla dzieci pochodz cych z rodzin o niskich
dochodach, które nie mog pozwoli sobie na op acenie wakacji dzie-
ciom. Takie dzia anie musi zosta odpowiednio wcze niej zaplanowane:
osoba, która przedstawia pomys w adzom organizacji, powinna okre li
planowan d ugo kolonii, miesi c, w którym dzieci wyjad na wakacje,
miejsce oraz wst pny projekt scenariusza kolonii. Na podstawie tych
informacji zarz d musi podj decyzj o mo liwo ci zaplanowania przez
stowarzyszenie wyjazdu oraz zorganizowa wszelkie zasoby w taki spo-
sób, aby przedsi wzi cie si powiod o. Zarz d powinien w pierwszej
Rozdzia 2. Zarz dzanie organizacj pozarz dow 31
kolejno ci ustali kosztorys wyjazdu, aby oszacowa , czy organizacja
b dzie w stanie finansowo zrealizowa przedsi wzi cie. Je li si oka e,
e stowarzyszenie nie posiada wystarczaj cej ilo ci rodków, do w adz
organizacji nale y kolejna decyzja  rezygnacji z wyjazdu b d pod-
j cia prób pozyskania rodków finansowych ze róde zewn trznych
(sponsor, projekty grantowe itp.). Je li uda si zapewni zabezpiecze-
nie finansowe, kolejnym krokiem jest zorganizowanie kadry. Na wyjazd
z dzie mi musz jecha osoby posiadaj ce odpowiednie przeszkole-
nie czy kursy. Zarz d musi wzi tak e pod uwag ilo dzieci uczest-
nicz cych w koloniach oraz wymagan prawem liczb wychowawców.
To jest w a nie ocena zasobów innych ni finansowe. W przypadku
pozytywnej decyzji osoba odpowiedzialna za organizacj kolonii mo e
przyst pi do realizacji projektu. Na tym jednak rola organu zarz -
dzaj cego si nie ko czy. Na ka dym etapie bowiem mo e on nadzo-
rowa czy kontrolowa realizacj za o e . Mog si pojawi tak e nie-
spodziewane okoliczno ci, które b d wymaga y podj cia decyzji, np.
konieczno zakupu ubra dla kilkunastu uczestników kolonii czy te
sfinansowanie zakupu rodków higienicznych. Nie da si wszystkiego
przewidzie , jednak e nale y planowa dzia ania w taki sposób, aby
by przygotowanym na ró ne ewentualno ci, które niespodziewanie
mog si pojawi na drodze realizacji planu. Powy szy przyk ad opi-
suje ogólnie struktur zarz dzania organizacj pozarz dow przy kon-
kretnym dzia aniu. Jednak e zarz dzanie jako ca o jest bardziej skom-
plikowane.
Omawianie tej problematyki nale y zacz od finansów, które dla
ka dej organizacji pozarz dowej stanowi zawsze najwi kszy k opot.
Finanse
Zarz dzanie finansami nie jest rzecz prost , szczególnie bior c pod
uwag organizacje pozarz dowe, w przypadku których trudno przewi-
dzie wysoko posiadanych rodków. Odbywa si ono inaczej ni
w przedsi biorstwach pa stwowych, które wiedz , jakiej wysoko ci
32 Organizacje pozarz dowe
rodków mog si spodziewa (cho by w przybli eniu), czy w firmach
prywatnych, które, nastawione na generowanie zysku, s w stanie
zaplanowa ilo sprzeda y czy koszty produkcji i na podstawie tego
rachunku wiedz , jaka kwota rodków b dzie podstaw ich funkcjo-
nowania przez najbli szy okres. W organizacjach pozarz dowych jest
zupe nie inaczej. Trudno zaplanowa konkretne pieni dze, nie wiedz c,
ile z tych rodków uda nam si w trakcie roku pozyska . Dlatego te
za o enia bud etowe organizacji pozarz dowej powinno si przygoto-
wywa niezwykle ostro nie. Zdecydowanie lepiej jest planowa mniej,
ni podj zobowi zania, które nie b d mia y pokrycia w finansach.
Kto mo e powiedzie :  Co to za problem, zawsze mo na wzi kredyt .
Owszem, to s uszny pogl d. Jednak e nieostro ne zad u anie organi-
zacji mo e spowodowa utrat przez ni p ynno ci finansowej. Trzeba
te pami ta , e bank, udzielaj c kredytu, b dzie chcia go jako zabez-
pieczy . Je li organizacja nie wykazuje adnych przychodów, maj tku
trwa ego i nie ma pomys u na to, jak pozyskiwa rodki na swoj dzia-
alno , w tpliwe jest, czy bank zdecyduje si na udzielenie takiej jed-
nostce kredytu. Traktujmy zatem kredyt jako ostateczno . Jak wi c
radzi sobie z pieni dzmi w stowarzyszeniu?
Odpowiedzi dostaniemy tyle, ile osób o to zapytamy. Ka dy ma swoj
metod , swój sposób na kierowanie t niezwykle wa n cz ci dzia-
alno ci organizacji pozarz dowej. Przypomnijmy sobie powo an
na pocz tku definicj zarz dzania, której elementem by o planowa-
nie. Mo na rzec, e dotyczy to w szczególno ci finansów. Dlatego te
skupimy si na przyk adowym zaplanowaniu finansów organizacji poza-
rz dowej. Za ó my, e: przyk adowa organizacja jest stowarzyszeniem
zarejestrowanym w KRS. Nie prowadzi dzia alno ci gospodarczej, nie
jest te organizacj po ytku publicznego. Zajmuje si wspieraniem m o-
dych talentów, poprzez organizacj warsztatów i wyp at stypendiów
najzdolniejszym uczniom. W organizacji zatrudniona jest jedna osoba
na stanowisku ksi gowego. Zarz d i cz onkowie organizacji pracuj
spo ecznie. Organizacja dzia a kilkana cie lat w du ym mie cie, nie ma
w asnego lokalu, wynajmuje pomieszczenia od miejskiego o rodka kul-
Rozdzia 2. Zarz dzanie organizacj pozarz dow 33
tury. Zarz d organizacji stanowi osoby zwi zane z dzia alno ci arty-
styczn : malarze, poeci, muzycy. Jak na podstawie tych kilku danych
zaplanowa bud et organizacji? W pierwszej kolejno ci powinni my
podzieli koszty stowarzyszenia na dwa rodzaje: obligatoryjne i fakul-
tatywne. Przy tego rodzaju podziale musimy kierowa si przede wszyst-
kim dobrem stowarzyszenia oraz do wiadczeniem w dotychczasowej
pracy. W analizowanym przyk adzie kosztami obligatoryjnymi b d :
wynagrodzenie ksi gowego z pochodnymi p acowymi;
op ata za wynajem pomieszczenia od miejskiego o rodka kultury;
wyp ata stypendiów dla osób, z którymi ju zawarto umowy.
Koszty fakultatywne to nast puj ce:
organizacja szkolenia dla m odych artystów z zakresu prawa
autorskiego;
zakup namiotu handlowego na potrzeby plenerów malarskich;
zakup nag o nienia na imprezy plenerowe;
wynajem kolejnych dwóch pomieszcze na realizacj dodatko-
wych zada ;
podniesienie wynagrodzenia ksi gowemu;
zap ata sk adek do federacji stowarzysze artystycznych.
Powy szy podzia jest tylko schematem, który powinien ukaza
zasady dzielenia kosztów na te, które musimy ponie , i na te, które
mo emy ponie . Obligatoryjnie zakwalifikowali my wynagrodzenie
ksi gowego z pochodnymi p acowymi, poniewa osoba zatrudniona ma
podpisan umow o prac na czas nieokre lony, a my jako pracodawca
mamy obowi zek wyp aca pracownikowi wynagrodzenie oraz odpro-
wadza nale ne sk adki ZUS i zaliczk na podatek dochodowy. Tak
wi c b dzie to niew tpliwie koszt obligatoryjny, chyba e zdecydu-
jemy o rozwi zaniu umowy o prac z ksi gowym. Podobnie jest z op at
za wynajem pomieszczenia od miejskiego o rodka kultury. Mamy tam
jedn , du sal , w której mie ci si jednocze nie biuro stowarzyszenia
34 Organizacje pozarz dowe
oraz pomieszczenie do spotka z m odymi artystami. Aby prowadzi
dzia alno organizacji, musimy dysponowa lokalem, st d te rodki
na ten cel znalaz y si w cz ci obligatoryjnej. Wa nym kosztem jest
tak e wyp ata stypendiów, tym bardziej e podpisali my ju umowy
z trzema osobami, w których zobowi zali my si do wyp aty co miesi c
okre lonej kwoty. Tych postanowie nale y dotrzyma , dlatego te koszt
zwi zany ze stypendiami potraktowali my jako obligatoryjny. Poza tym
nale y zauwa y , e stowarzyszenie jako g ówny cel ma wspiera m ode
talenty m.in. poprzez wyp at stypendiów, dlatego nie mo emy prze-
nie tej pozycji do kosztów fakultatywnych.
Natomiast pozycje, które wskazali my w kosztach fakultatywnych,
dotycz dzia alno ci organizacji, któr powinni my, a nie musimy zre-
alizowa . Tak jest ze szkoleniem dla m odych artystów z zakresu prawa
autorskiego, które planowali my przeprowadzi . Jest to dzia alno
dodatkowa, niezwykle istotna, ale jednak nie priorytetowa. Podobnie
jest z namiotem handlowym. Do tej pory korzystali my z po yczanego
nieodp atnie przez zaprzyja nion firm , wi c mo emy robi tak nadal,
chyba e rodki pozwol na zakup w asnego. Nag o nienie do tej pory
bezp atnie po yczali my od miejskiego o rodka kultury, wi c nie
musimy ju inwestowa w zakup sprz tu. Wynajem kolejnych dwóch
pomieszcze zaplanowano po to, aby rozdzieli biuro stowarzyszenia
oraz sal , w której spotykaj si arty ci. Jednak nie jest to rzecz nie-
zb dna, poniewa je li nie b dziemy mie rodków, mo emy nadal
funkcjonowa tak jak dotychczas. Brak tych pomieszcze absolutnie
nie zaburzy naszej dzia alno ci. Podniesienie wynagrodzenia ksi go-
wemu jest dla nas wa ne, aby doceni jego prac , aczkolwiek nie jest
bezwzgl dnie wymagane. Koszt ten znalaz by si w cz ci obligatoryj-
nej w momencie, gdy na umowie o prac ksi gowy mia by kwot ni -
sz ni minimalne wynagrodzenie obowi zuj ce na podstawie stosow-
nych przepisów w Polsce. Wtedy byliby my zobowi zani podnie je do
poziomu minimalnego. Jednak je li wynagrodzenie to jest wy sze, nie
ma takiej konieczno ci. Przy wynagrodzeniu nale y pami ta , e jego
podniesienie rodzi skutek na nast pne lata. Wynagrodzenia nie mo na
Rozdzia 2. Zarz dzanie organizacj pozarz dow 35
b dzie tak atwo obni y , je li po kilku miesi cach stwierdzimy, e sytu-
acja finansowa stowarzyszenia jest gorsza od tej, która pozwala a nam
prognozowa podwy k . Przy wynagrodzeniach nale y tak e bra pod
uwag fakt, e je li podniesiemy pensj pracownika o 100 z , to dla pra-
codawcy oznacza to wi cej ni 100 z miesi cznie, poniewa od tej
kwoty musi on zap aci sk adki ZUS, o których powiemy dok adniej
w dalszej cz ci planowania bud etu. Kosztem fakultatywnym jest tak e
zap ata sk adek do federacji stowarzysze artystycznych. Zarz d chcia by
przyst pi do federacji, poniewa mo na skorzysta ze wspólnych pro-
jektów, szkole czy te razem aplikowa o rodki, jednak nie jest to
niezb dne. W razie rezerw finansowych koszt ten mo na zrealizowa .
Podzielili my zatem koszty, wskazuj c te konieczne i te mniej wa ne
do poniesienia. Jest to podzia , który b dzie nam s u y za drogowskaz
przy konstruowaniu bud etu organizacji. Jednak bud et to nie tylko
koszty. To tak e przychody, czyli rodki, które do organizacji wp y-
waj . róde finansowania jest wiele i omówimy je bardziej szczegó-
owo w dalszej cz ci ksi ki. Dobrze jest je jednak przewidzie , a przy-
najmniej za o y oczekiwane wysoko ci. Najlepiej zachowa pewien
poziom progu ostro no ciowego, tzn. zak ada mniej wp ywów, ni
planowa na wyrost. B dzie to dla nas atwiejsze i zmniejszymy ryzyko
pojawienia si k opotów finansowych w organizacji w trakcie roku.
Odnosz c si do naszego przyk adu, nale y obiektywnie oceni mo -
liwo ci pozyskania rodków zewn trznych na dzia alno stowarzysze-
nia. Wiemy, e co rok jedna z miejscowych firm przekazuje darowizn
na cele statutowe organizacji w kwocie 10 tys. z . Takie ród o finanso-
wania jest w miar pewne, poniewa zobowi zanie ustne, które podj
przedstawiciel tej firmy, daje nam podstaw do planowania przychodu
na takim w a nie poziomie. W ka dym roku stowarzyszenie przyst -
puje do dwóch projektów grantowych og aszanych przez samorz d
lokalny, w których uzyskuje dotacje na dzia alno w kwocie cznej
oko o 40 tys. z . Te rodki równie mo na okre li jako pewne, ponie-
wa taki rodzaj dzia alno ci prowadzi tylko nasza organizacja, wi c kon-
kurentów w konkursie nie ma, a samorz d zawsze przeznacza t kwot
36 Organizacje pozarz dowe
w a nie na cel artystyczny. Jest ona tak e uj ta w programie wspó pracy
samorz du z organizacjami pozarz dowymi na kolejny rok2. Nasza orga-
nizacja przyjmuje tak e wp aty sk adek od swoich cz onków, co rocznie
daje kwot 7 tys. z . Te kilka pozycji, które zapisali my powy ej, jest
podstaw do sporz dzenia planu przychodów organizacji na kolejny
rok. Oczywi cie w latach ubieg ych pojawia y si inne dotacje i wspar-
cia od sponsorów, jednak w chwili przygotowywania projektu planu
przychodów pos u ymy si tylko tymi danymi. W trakcie jego opraco-
wywania wska emy mo liwe inne ród a finansowania, które mog , ale
nie musz si pojawi .
Maj c zatem ustalone koszty obligatoryjne i fakultatywne oraz nakre-
lony obraz przychodów organizacji, mo na przyst pi do sporz dze-
nia planu finansowego stowarzyszenia na kolejny rok. Zanim to jednak
zrobimy, warto zastanowi si nad momentem, w którym powinni my
przyst powa do planowania dzia a , a tak e, na jaki okres je planowa .
Oczywiste jest, e zak adanie wysoko ci pozyskanych rodków oraz
kosztów na kilka lat jest w przypadku organizacji pozarz dowej nie-
efektywne. To zbyt odleg a przysz o . Warto rozwa y , czy nie zapla-
nowa bud etu na kolejny pe ny rok. Spotyka si organizacje, które
planuj kwartalnie b d te pó rocznie. Organizacja sama decyduje,
na ile jest w stanie przewidzie swoje dzia ania w przysz o ci. Do spo-
rz dzania tego rodzaju rachunków powinni my przyst powa w ko -
cówce roku poprzedzaj cego rok, którego b dzie dotyczy nasz plan.
2
Roczne programy wspó pracy z organizacjami pozarz dowymi uchwalane
s przez organ stanowi cy jednostki samorz du terytorialnego do dnia 30 listo-
pada roku poprzedzaj cego okres obowi zywania programu. Dokument taki
zawiera: cel g ówny i cele szczegó owe programu, zasady wspó pracy, zakres
przedmiotowy, formy wspó pracy, priorytetowe zadania publiczne, okres reali-
zacji programu, sposób realizacji programu, wysoko rodków przeznacza-
nych na realizacj programu, sposób oceny realizacji programu, informacj
o sposobie tworzenia programu oraz przebiegu konsultacji, tryb powo ywania
i zasady dzia ania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych kon-
kursach ofert (art. 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dzia alno ci po ytku
publicznego i o wolontariacie  tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., nr 236, poz. 1536).
Rozdzia 2. Zarz dzanie organizacj pozarz dow 37
Warto poczeka na opublikowanie programów wspó pracy samorz du
z organizacjami pozarz dowymi, które dadz nam ju pewien obraz
dotacji, jakie mo emy pozyska . Tak wi c dobrze jest zabra si za pla-
nowanie na pocz tku grudnia. Przy takim sposobie ustalania celów
trzeba wzi pod uwag dane z lat ubieg ych, które pos u nam jako
wska niki do wyliczenia wysoko ci kosztów, cho by tylko obligato-
ryjnych koniecznych.
Odnosz c si do powy szego przyk adu, który prezentuje stan finan-
sów organizacji, powinni my sporz dzi dwie tabele: jedn kosztow
(tabela 2.1), drug przychodow (tabela 2.2). B dzie to dla nas atwiejsze
do zobrazowania ca o ci.
W tabeli 2.1 wszystkie koszty oznaczone kolorem ciemnoszarym
s tymi, które wcze niej zakwalifikowali my do obligatoryjnych. Kolor
jasnoszary natomiast oznacza koszty fakultatywne. cznie na wszyst-
kie zaplanowane dzia ania b dziemy potrzebowa blisko 60 tys. z .
Natomiast chc c ograniczy koszty tylko do obligatoryjnych, musimy
zabezpieczy sobie 38 928,96 z . To niezb dne minimum, które
pozwoli stowarzyszeniu funkcjonowa w kolejnym roku. Pozosta a
kwota 20 130,84 z mo e zosta wydatkowana w momencie, kiedy
pozwoli nam na taki krok identyczna tabela przychodów.
W tym przypadku (tabela 2.2) oznaczyli my kolorem szarym przy-
chody pewne, czyli te, które powinni my bez trudu pozyska . Kolor
jasnoszary z kolei oznacza kwoty, które b dziemy si starali otrzyma .
Zestawienie pokazuje, e pewnych rodków mamy 57 tys., a 20 tys.
spróbujemy pozyska . Zestawmy zatem przychody z planowanymi
kosztami (tabela 2.3).
Zestawienie z tabeli 2.3 jest bardzo optymistyczn prognoz dla
zarz du stowarzyszenia. Pokazuje bowiem, e uda nam si zrealizowa
w zasadzie wszystkie zak adane cele, nawet zajmuj ce w pozycji kosz-
tów miejsce fakultatywnych. Nie mo na jednak wpada w eufori ,
poniewa liczby s tylko liczbami, a rzeczywisto przedstawia si
zupe nie inaczej. Gdzie wi c tkwi problem? Odpowied jest do prosta:
w projektach grantowych.
38 Organizacje pozarz dowe
Tabela 2.1. KOSZTY
Lp. Rodzaj Kwota rocznie w z Uwagi
1 Wynagrodzenie ksi gowego 22 728,96 wynagrodzenie zasadnicze
z pochodnymi p acowymi wynosi 1600 z miesi cznie,
sk adki pracodawcy 294,08 z ,
tj. 18,38%3 miesi cznie
2 Wynajem pomieszczenia od miejskiego 3 600,00 300 z miesi cznie brutto
o rodka kultury
3 Wyp ata stypendiów 12 600,00 3 osoby po 350 z miesi cznie
4 Organizacja szkolenia dla m odych 1 500,00 koszt wyk adowcy
artystów i materia ów brutto
5 Zakup namiotu handlowego 2 500,00 cena po rabacie brutto
na potrzeby plenerów malarskich
6 Zakup nag o nienia na imprezy 5 000,00 kompletny zestaw nag o nienia
plenerowe (2 kolumny, statywy,
2 mikrofony, wzmacniacz)
7 Wynajem kolejnych dwóch pomieszcze 8 400,00 700,00 z miesi cznie brutto
8 Podniesienie wynagrodzenia 2 130,84 wzrost wynagrodzenia o kwot
ksi gowemu 150,00 z miesi cznie, sk adki
pracodawcy 27,57 z , tj.
18,38% miesi cznie
9 Zap ata sk adek do federacji 600,00 jednorazowo na rok
stowarzysze artystycznych
RAZEM 59 059,80
w tym
obligatoryjne 38 928,96
fakultatywne 20 130,84
3
Pracodawca cz ciowo finansuje sk adki ZUS od wynagrodzenia pracow-
nika: 9,76% na ubezpieczenie emerytalne, 4,50% na ubezpieczenie rentowe,
2,45% na Fundusz Pracy oraz 1,67% na ubezpieczenie wypadkowe (stawka dla
pracodawców zatrudniaj cych mniej ni 9 osób), w cznej wysoko ci 18,38%
wynagrodzenia pracownika.
Rozdzia 2. Zarz dzanie organizacj pozarz dow 39
Tabela 2.2. PRZYCHODY
Lp. Rodzaj Kwota rocznie w z Uwagi
1 Dotacja od firmy 10 000,00 zobowi zanie przedstawiciela
firmy do przekazania kwoty
na konto stowarzyszenia
2 Projekt grantowy na prowadzenie 15 000,00 og oszone w programie
warsztatów artystycznych wspó pracy samorz du
z organizacjami pozarz dowymi
(jeste my jedyn organizacj
w mie cie, która zajmuje si
tego typu dzia alno ci )
3 Projekt grantowy na zorganizowanie 25 000,00 og oszone w programie
wakacyjnych plenerów malarskich wspó pracy samorz du
z organizacjami pozarz dowymi
(jeste my jedyn organizacj
w mie cie, która zajmuje si
tego typu dzia alno ci )
4 Sk adki cz onkowskie 7 000,00 przy za o eniu, e liczba
cz onków stowarzyszenia
nie ulegnie zmianie
5 Darowizny od indywidualnych osób 2 000,00 oszacowano na podstawie
ubieg ych lat
6 Sprzeda obrazów wychowanków 3 000,00 próba zorganizowania aukcji
na aukcji obrazów wychowanków,
na któr przeznaczono 10 prac
rednio po 300 z
7 Projekt grantowy prywatnej fundacji 15 000,00 planuje si z o y projekt
na wyp at stypendiów artystycznych w nowym konkursie, og aszanym
przez prywatn fundacj
RAZEM 77 000,00
w tym
pewne ród a finansowania 57 000,00
niepewne ród a finansowania 20 000,00


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Współpraca samorządu z organizacjami pozarządowymi (2002)
Kreowanie wizerunku jednostki organizacyjnej
Reklama spoleczna, promocja i budowanie wizerunku organizacji pozarzadowej [BIULETYN]
Współpraca jednostek Samorządu Terytorialnego z organizacjami pozarządowymi ebook demo
Komunikacja społeczna i promocja organizacji pozarządowych
Pomoc dzieciom ulicy – doświadczenia organizacji pozarządowych
pomaranczowka2010 organizacje pozarządowe
Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa poprawne
Zarządzanie kryzysem wizerunku
Organizacje pozarządowe w obronie praw człowieka
JAK ORGANIZACJE POZARZADOWE CHRONIA PRAWA CZLOWIEKA
WYKAZ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH DZIAŁAJĄCYCH NA TERENIE POWIATU MIELECKIEGO
Osiąganie celów strategicznych organizacji poprzez zarządzanie portfelem projektów
Organizacje Pozarzadowe1
Rymsza M (red ) Standardy współpracy administracji publicznej z sektorem pozarządowym (2006)

więcej podobnych podstron