Program nauczania gimnazjum Nowa Era


1
PROGRAM NAUCZANIA CHEMII W GIMNAZJUM
Zgodny z nowÄ… podstawÄ… programowÄ… (Dz. U. z 2009r.)
Opracowany na podstawie programu autorstwa: Teresy Kulawik i Marii Litwin
z wydawnictwa Nowa Era.
Przeznaczony do realizacji w trzyletnim procesie kształcenia.
Nauczyciel: Beata Batycka
2
CELE KSZTAACENIA I WYCHOWANIA:
1. Przedstawienie znaczenia wiedzy chemicznej w życiu codziennym.
2. Wskazanie powiązań chemii z innymi naukami.
3. Znajomość właściwości substancji chemicznych występujących w otoczeniu oraz możliwości ich
przemian.
4. Kształtowanie postaw badawczych.
5. Kształtowanie właściwych postaw w zakresie dbałości o zdrowie i ochronę środowiska
przyrodniczego.
6. Umiejętność posługiwania się językiem chemicznym.
7. Umiejętność wyciągania wniosków z przeprowadzonych obserwacji.
8. Umiejętność wykonywania prostych obliczeń chemicznych.
9. Umiejętność pozyskiwania i przetwarzania informacji z różnych zródeł, np. układ okresowy
pierwiastków, tabele, wykresy.
3
SPOSOBY OSIGANIA CELÓW:
1. Planowanie ćwiczeń laboratoryjnych.
2. Samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych (indywidualnie lub w grupach) ze zwróceniem
uwagi na bezpieczeństwo.
3. Analiza danych z tablic chemicznych (np. tabele rozpuszczalności, wykresy rozpuszczalności, układ
okresowy pierwiastków chemicznych).
4. Demonstracja trudniejszych lub bardziej niebezpiecznych doświadczeń.
5. Dyskusje .
6. Ćwiczenia rachunkowe.
7. Ćwiczenia w pisaniu równań reakcji.
8. Rozwiązywanie chemografów.
9. Samodzielne przygotowywanie wiadomości w oparciu o zasoby biblioteki i internetu (np. na temat
zjawiska promieniotwórczości w naszym życiu).
10.Ogladanie prezentacji multimedialnych.
11.Udział w konkursach.
4
ZGODNOŚĆ Z
DZIAA JEDNOSTKI L.G. WIADOMOŚCI (treści UMIEJTNOŚCI
PODSTAW
TEMATYCZNE nauczania, terminy) (cele)
PROGRAMOW
SUB. CHEM. Czym będziemy zajmo- 1 1. Miejsce chemii wśród nauk przy- Uczeń wie (umie, potrafi) :
I wać się na lekcjach rolniczych. - uzasadnić znaczenie chemii w
ICH chemii? - l. organizacyjna. 2. Pojęcie i pochodzenie słowa życiu człowieka.
PRZEMIANY. chemia. - zna pochodzenie słowo chemia.
3. Zapoznanie uczniów z programem - zna wymagania i sposób
i ocenianiem. oceniania stosowany przez n-la.
- wie dlaczego chemia jest naukÄ…
przydatnÄ… i gdzie siÄ™ z niÄ…
spotyka w życiu codziennym.
Poznajemy pracownię 1 1. Regulamin pracowni chemicznej. Uczeń wie (umie, potrafi) :
chemiczną. 2. Nazwa sprzętu i szkła labor. - jakie zasady bezpieczeństwa
obowiÄ…zujÄ… w pracowni chem. i
umie je zastosować.
- zna sprzęt i nazewnictwo sprzętu
i szkła stosowanego w pracowni.
Badanie własności fi- 2 1. Pojęcie ciała fizycznego i sub. Uczeń wie (umie, potrafi) : 1.1)
zycznych różnych sub. (przykłady). - zna przykłady prostych sub. i 1.2)
Gęstość substancji 2. Określanie wł. fizycznych pozna- opisać ich podst. wł. fizyczne.
nych sub. (połysk, stan skupienia, - czym różni się ciało fizyczne od
rozpuszczalność, przewodnictwo sub.
elektryczne, barwa, zapach, smak, - co to są wł. fizyczne sub.
gęstość, temp. wrzenia itp.). - odczytać wł. fizyczne sub. z tabeli
4. Gęstość substancji - wykazać różnicę między metalami
i niemetalami.
- obliczyć gęstość danej substancji.
Podział materii. 2 1. Podział sub. na czyste i miesza- Uczeń wie (umie, potrafi) : 1.4)
Metale i niemetale niny, czystych na proste i złożone, - co to jest pierwiastek i związek 1.5)
5
prostych na metale i niemetale. chemiczny + przykłady, 4.7)
2. Pojecie pierwiastka i związku chemicznego. - dokonać podziału pierwiastków na
3. Podział pierwiastków na metale i niemetale. na metale i niemetale.
4. Stopy metali. - podać różnicę we właściwościach
5. Korozja i sposoby jej zapobiegania. metali i niemetali
- co to są stopy i jak chronić metale
przed korozjÄ….
Mieszaniny sub. 2 1. Pojęcie mieszaniny i rodzaje Uczeń wie (umie, potrafi) : 1.7)
chemicznych. mieszanin. - co to jest mieszanina. 1.8)
Sposoby rozdziału 2. Sposoby rozdzielania mieszanin - dokonać podziału mieszanin.
mieszanin. na składniki: (sączenie (filtracja), - sporządzić prostą mieszaninę.
destylacja, dekantacja, krystalizacja, - wymienić sposoby rozdzielania
sedymentacja) mieszaniny na składniki.
- rozdzielić niektóre mieszaniny na
składniki, wykorzystując wł. sub.
Przemiana fizyczna, a 1 1. Pojęcie przemiany fizycznej i Uczeń wie (umie, potrafi) : 3.1)
przemiana chemiczna. chemicznej (przykłady). Różnice - co to jest zjawisko fizyczne i
2. Substraty, produkty reagenty. przemiana chemiczna (przykłady).
3. Pojęcie reakcji syntezy (przykłady) - przeprowadzić prostą przemianę
4. Przykłady reakcji: chem. i fizyczną.
żelazo + tlen = tlenek żelaza - podać różnicę miedzy przemianą
siarka + tlen = tlenek siarki fizycznÄ… i chemicznÄ….
węgiel + tlen = tlenek węgla
wodór + tlen = woda
Poznajemy język 1 1. Przypomnienie podziału sub. Uczeń wie (rozumie, potrafi) : 2.1)
chemiczny. chemicznych. - co to jest pierwiastek i zw. chem.
2. Pojęcie pierwiastka i związku - dlaczego istniała potrzeba
chemicznego wprowadzenia symboliki chem.
3.Wspomnienie, że pierwiastki zb-. - które symbole powinien opanować
są z atomów pamięciowo.
4.Symbole pierwiastków. - podać przykłady pierwiastków
5.Różnica między mieszaniną a (metali i niemetali ) i zw. chem.
zw. chemicznym. - wyróżnić ze zbioru mieszaninę
i zw. chem.
6
Powietrze jako 1 1.Pojęcie powietrza. Uczeń wie (umie, potrafi) : 4.1)
mieszanina. 2.Skład procentowy powietrza. - że powietrze jest jednorodna
3. Powietrze jako mieszanina mieszaniną gazów.
jednorodna. - jakie są gł. składniki powietrza.
4.WÅ‚. fizyczne powietrza. - jaka jest rola powietrza dla org.
5.Znaczenie powietrza dla org. - wymienić zmienne i stałe składni
ki powietrza.
- badać przybliżony skład powietrza
Tlen i jego właściwości. 1 - 2 1.Reakcja otrzymywania tlenu - r. Uczeń wie (umie, potrafi) : 4.2)
Otrzymywanie i po- analizy - co to jest tlen. 4.5)
temp.
dział tlenków - wł. tlenek rtęci || === tlen + rtęć - jak można otrzymać tlen i umie 4.6)
chemiczne tlenu. HgO ===== O2 + 2Hg nazwać ten typ reakcji. 4.8)
2.Budowa cząsteczki tlenu w po- - co to jest r. rozkładu. 3.2)
wietrzu. - wymienić cechy fizyczne tlenu.
3.Ozon - alotropowa odmiana tlenu. - rolÄ™ tlenu w przyrodzie.
4.Rola tlenu w przyrodzie. - zapisać słownie i za pomocą
4.Własności fizyczne i chemiczne symboli r. otrzymywania tlenu.
tlenu. - jaki cechy zalicza się do wł.
5.Reakcje utleniania jako szcze- chemicznych sub.
gólny przykład r. syntezy. - określić i wskazać substraty i
2Fe + O2 ==== 2FeO produkty reakcji.
C + O2 ==== C O2 - na czym polega r. syntezy.
2C + O2 ===== 2 CO - co to sÄ… tlenki.
2 Mg + O2 ==== 2 MgO - co to sÄ… r. utleniania i umie je
6.Pojęcie i podział tlenków. zapisać słownie i za pomocą
Próby nazewnictwa. symboli.
7.Utlenianie a spalanie - różnice i - czym różni się spalanie od utle-
przykłady (rdza, spalanie). niania.
8.Wspomnienie o r. egzotermicznej - dokonać podziału tlenków.
i endotermiczna. - przeprowadzić r. spalania siarki,
9.Obieg tlenu w przyrodzie. węgla, magnezu w tlenie,
- jak powstaje dziura ozonowa,
- podać przykłady zastosowania
niektórych tlenków.
7
Dwutlenek węgla i jego 1 1.Budowa cząsteczki C O2 Uczeń wie (umie, potrafi) : 4.2)
własności. 2.Obieg dwutlenku węgla w - co to jest dwutlenek węgla i jakie 4.9)
przyrodzie ( fotosynteza). posiada cechy fizyczne i chem. 3.2)
3.WÅ‚. fizyczne i chemiczne dwu- - na czym polega proces fotosyn-
tlenku węgla. tezy w obiegu dwutlenku węgla.
4.Reakcja charakterystyczna dwu- - co to jest r. charakterystyczna.
tlenku węgla z woda wapienna. - jaka jest r. charakterystyczna dla
5.Różne zródła dwutlenku węgla dwutlenku węgla.
w przyrodzie. - co to jest r. wymiany i umie
6.Reakcja wymiany. zapisać jej słowny zapis.
dwutlenek węgla +magnez ==== - wymienić zródła dwutlenku
węgiel + tlenek magnezu. węgla.
C O2 + 2Mg ==== C + 2MgO
Poznajemy inne skła- 1 - 2 1.Azot i jego zastosowanie. Uczeń wie (umie, potrafi) 4.2)
dniki powietrza. 2.Gazy szlachetne i ich - co to sÄ… gazy szlachetne 4.3)
zastosowanie. - wymienić gazy szlachetne i
3.Wodór i jego zastosowanie. podać ich zastosowanie.
4.Stałe i zmienne składniki - wymienić stałe i zmienne skła-
powietrza. dniki powietrza.
5.Dowody obecności pary wodnej - że para wodna to woda w stanie
w powietrzu - higroskopijność. lotnym.
- co to jest higroskopijność i umie
podać przykłady sub. higroskop-
pijnych.
- udowodnić, że w powietrzu jest
para wodna.
- określić cech fizyczne wodoru
i jego zastosowanie.
- zna skład mieszaniny piorunu-
jÄ…cej.
8
Przyczyny i skutki 1 1.yródła zanieczyszczenia Uczeń wie (umie, potrafi) : 4.10)
zanieczyszczenia powietrza. - wymienić gł. zródła zanieczyszczeń
powietrza. 2.Budowa i rola warstwy nia powietrza.
ozonowej w atmosferze. - co jest przyczynÄ… efektu cieplar-
3.Efekt cieplarniany. nianego i na czym on polega.
4.Kwaśne deszcze. - określić jakie zagrożenia wyni-
kajÄ… z efektu cieplarnianego.
- co to jest dziura ozonowa i co
jest powodem jej powstawania.
- skąd się biorą kwaśne deszcze.
Rodzaje reakcji chemi- 2 1.Podział reakcji na trzy grupy : Uczeń zna (umie, potrafi) : 3.3)
cznych. - syntezy - typy reakcji.
Energia w reakcjach - analizy - na czym polega r. utleniania i
chemicznych. - wymiany redukcji.
2.reakcje utleniania i redukcji -co to jest utleniacz i reduktor.
(utleniacz, reduktor). - zapisać słownie przebieg reakcji
3.Utlenianie i redukcja. różnych typów.
Reakcje egzo- i endotermiczne. - wyjaśnić różnicę między r. egzo-
i endotermicznÄ….
Powtórzenie 1
Sprawdzian i poprawa. 2
Atom Jak zbudowana jesteś 1 1.Dyfuzja jako dowód atomistyczno Uczeń wie (umie, potrafi) : 1.3)
materio? czÄ…steczkowej budowy materii. - jak zbudowana jest materia.
2.Pojęcie atomu , cząsteczki pierwia- - doświadczalnie potwierdzić ziarni-
stka, cząsteczki zw. chemicznego. stość materii.
9
3.Założenia teorii atomistyczno - - jakie są najważniejsze założenia
czÄ…steczkowej. atomistyczno - czÄ…steczkowej teorii.
- wyjaśnić pojęcie atomu ,cząste-
czki.
Współczynnik i indeks 1-2 1.Przykładowe rozmiary atomów. Uczeń wie (umie, potrafi) : 2.7)
stechiometryczny. 2.Atomowa jednostka masy u jako - że atomy różnych pierwiastków 2.6)
Masa i rozmiary 1 jednostka atomu. mają różną wielkość. 3.4)
atomów. 3. Masa atomowa, masa cząsteczko- - jaka jest jednostka, w której wy-
Masa cząsteczkowa. 1-2 wa. raża się masę atom.
Prawo zachowania 1 4.Treść prawa zachowania masy. - że masa każdego atomu jest po-
masy. 5.Zadania. dana w układzie okresowym i
umie ją odczytać.
- co oznacza pojęcie masa atomo-
wa i masa czÄ…steczkowa
- zna treść prawa zachowania masy..
- obliczyć masy cząsteczkowe pro-
stych zw. chemicznych.
- zna twórcę prawa zachowania masy.
Budowa atomu 1- 2 1.Planetarny model atomu (jądro, Uczeń wie (umie, potrafi) : 2.2)
orbity). - jaki jest model atomu. 2.3)
2.Cząstki elementarne (protony, - wymienić cząstki elementarne ato-
neutrony, elektrony). mu i określić ich położenie.
3.Aadunek elektryczny atomu i - że atom jest obojętny ele-
czÄ…stek elementarnych. ktrycznie.
4.Liczba masowa - A i liczba - określić ładunek cząstek elemen-
atomowa - Z. tarnych.
5.Elektrony walencyjne. - określić jaki jest związek pomię-
dzy l. protonów i elektronów w
atomie.
- określić l. protonów, neutronów i
elektronów w atomie przy poda-
nej l. masowej i atomowej.
- w jaki sposób zapisuje się A i Z
przy symbolu pierwiastka.
-określić położenie el. walencyjnych.
Co to są izotopy ? 2 1 .Pojęcie izotopów. Uczeń wie (umie, potrafi) : 2.5)
Zjawisko promienio- 2.Izotopy wodoru (prot, deuter, -.co to jest izotop i potrafi podać 2.6)
twórczości. tryt). przykłady.
Zastosowanie pierwiastków 3.Występowanie izotopów w przy- - czym się różnią izotopy wodoru.
promieniotwórczych. rodzie. - wymienić rodzaje izotopów.
10
4.Rodzaje izotopów (trwałe i - podać przykład zastosowania
nietrwałe). izotopów.
5.Zastosowanie izotopów. - na czym polega zjawisko prmienio-
6 .Pojęcie promieniotwórczości twórczości.
7.Rodzaje promieniowania naturalnego - czym się różni promieniotwórczość
i ich podst. własności. sztuczna od naturalnej.
8.Okres połowicznego rozpadu. - jakie są rodzaje promieniowania
9.Zagrożenia związane ze zjawi- i jakie mają własności.
skiem promieniotwórczości. - wyjaśnić różnicę między pro-
10. Promieniotwórczość sztuczna mieniotwórczością naturalną i
i naturalna. sztucznÄ…
11.Choroba popromienna.
12.Znani i zasłużeni ludzie.
Układ okresowy pier-
Uczeń wie (umie, potrafi) :
4 2.1)
wiastków.
1.Historia prób klasyfikacji pier-
- co to jest ukł. okresowy.
2.4)
Zależność między
wiastków.
- kto jest twórcą ukł. okresowego.
budowÄ… atomu, a miej-
2.Rola Dymitra Mendelejewa w
- o czym mówi prawo okresowości.
scem w układzie okre-
klasyfikacji.
- jakich informacji o atomie pier-
sowym. + ćw.
3.Budowa układu okresowego
wiastka dostarcza ukł. okresowy.
Charakterystyka
( grupy i okresy ).
- wskazać położenie pierwiastków
pierwiastków grup
4.Prawo okresowości.
w układzie okresowym.
głównych.
5.Zależność między położeniem
- podać informacje o pierwiastku
pierwiastka w ukł. okresowym
na podstawie jego położenia
a jego cechami
w ukł. okresowym.
6.Pojęcie grup głównych i pobo-
cznych.
Powtórzenie
1
Sprawdzian i poprawa.
2
11
CZSTE- Wiązanie kowalencyjne. 3 - 5 1. Pojęcie wiązania i jonu. Uczeń wie, umie, potrafi: 2.8)
Wiązanie kowalencyjne 2. Rodzaje wiązań . - co to jest wiązanie 2.9)
CZKA.
spolaryzowane i 3. Mechanizm powstawania wiązań. - jakie są rodzaje wiązań 9.10)
RÓWNA-
niespolaryzowane. 4. Kationy i aniony. - że oktet elektronowy jest stanem 9.11)
NIA
Wiązanie jonowe. 5. Wzór strukturalny, sumaryczny i elektronowy. trwałym atomu
CZEMI-
- na czym polega tworzenie siÄ™
CZNE.
poszczególnych wiązań
- pisać wzory sumaryczne, strukturalne
i elektronowe czÄ…steczek
- co to jest jon, kation, anion
- jak powstajÄ… jony
Wartościowość 4 - 5 1. Pojęcie wartościowości. Uczeń wie, umie, potrafi: 2.12)
pierwiastków w związkach 2. Ustalanie wzorów na podstawie nazwy - co to jest wartościowość 2.13)
chemicznych. cząsteczki i odwrotnie. - odczytać wartościowość pierwiastka z 2.14)
Ćwiczenia w pisaniu wzorów układu okresowego
sumarycznych i - ustalić wzór na podstawie nazwy
strukturalnych czÄ…steczki czÄ…steczki i odwrotnie
Ustalanie wzorów - poprawnie podać nazwę cząsteczki
sumarycznych i
strukturalnych czÄ…steczki na
podstawie nazwy i
wartościowości .
3.4)
Prawo stałości składu zw. 1-2 1.Tereśc prawa stałości składu zw. Uczeń wie, umie, potrafi:
Chemicznego  zadania. chem. -jaka jest treść prawa stałości
2.Znaczenie prawa stałości składu składu zw. chem. i kto
zw. chem. sformułował to prawo.
-co to jest stosunek wagowy
pierwiastków w zw. chem.
-obliczyć stosunek wagowy
pierwiastków w zw.chem
-obliczyć wzór zw. chem. na
podstawie
-dokonać prostych obliczeń związa-
nych z zastosowaniem prawa stałości
składu zw. chem. i prawa zachowa-
nia masy.
12
Pisanie równań reakcji 2 - 3 1.Pisanie, bilansowanie i odczytywanie Uczeń wie, umie, potrafi: 2.7)
chemicznych  równań reakcji chemicznych. -co to jest równanie reakcji chem. 4.4)
zapisywanie, 2.Obliczenia na podstawie równań -co to są współczynniki stechiometry-
Bilansowanie i odczyt. czne równania reakcji
-zbilansować równanie reakcji chem.
-odczytać równanie reakcji chem.,
Obliczenia na podstawie 2  3 -przewidzieć i prawidłowo zapisać,
równań reakcji produkty wybranych reakcji chem.
chemicznych. -prawidłowo dobrać współczynniki
reakcji chem.,
-prawidłowo pisać równania różnych
reakcji chem.,
-dokonywać prostych obliczeń
stechiometrycznych.
Powtórzenie 1
Sprawdzian i poprawa 2
13
WODA I Woda i jej rola w 1 1.Czynniki wpływające na zanieczyszczeń- Uczeń wie, umie, potrafi: 5.1)
ROZTW przyrodzie. nie wód np.: przemysł, ścieki komunalne, -gdzie i w jakiej postaci występuje
O- Budowa czÄ…steczki wody. rolnictwo woda w przyrodzie,
RY 2.Zagrożenia dla org. żywych wynikające -na czym polega krążenie wody w
WODNE z zanieczyszczenia wód. przyrodzie,
-podać nazwy procesów fizycznych
zachodzÄ…cych podczas zmiany
Stanów skupienia wody,
-wyjaśnić jaka jest rola wody dla
org. żywych.
-co to jest dipol,
- jak jest zbudowana czÄ…steczka wody,
-co to znaczy polarna budowa czÄ…ste-
czki wody i jakie to stwarza konse-
kwencje.
-na czym polega asocjacja.
Zanieczyszczenie wód i 1 1. yródła zanieczyszczeń wód. Uczeń wie, umie, potrafi: 5.6)
sposoby usuwania 2. Sposoby usuwania zanieczyszczeń. -jakie są zródła zanieczyszczeń wód
zanieczyszczeń. 3. Woda destylowana -jak wpływa to na org. żywe
-określić w jaki sposób można popra-
wić czystość wód,
-na czym polegajÄ… procesy biologi-
czne i mechaniczne oczyszczania
ścieków,
-jakie sÄ… sposoby uzdatniania wody,
-usunąć z wody niektóre jej zanieczy-
szczenia,
- co to jest woda destylowana.
Woda jako rozpuszczalnik 1-2 1.Pojecia: rozpuszczalnik, substancja Uczeń wie, umie, potrafi:
Od czego zależy szybkość rozpuszczona, rozpuszczanie, roztwór. -co to jest roztwór, rozpuszczalnik,
rozpuszczania siÄ™ 2.Substancje Å‚atwo i trudno rozpuszczalne substancja rozpuszczona,
substancji. w wodzie. -dla jakich substancji woda jest do-
3.Czynniki wpływające na szybkość brym rozpuszczalnikiem,
rozpuszczania: -otrzymać roztwór danej substancji,
Co to jest i od czego -rozdrobnienie substancji rozpuszczonej -zbadać doświadczalnie, jakiego ro-
zależy 1 -temperatura roztworu dzaju sub. Nie rozpuszczają się w
rozpuszczalność -mieszanie wodzie,
substancji. 4.Rozpuszczalnosc substancji. -podzielić substancje na
5.Wykresy rozpuszczalności  zależność rozpuszczalne,
14
5.1)
5.2)
5.4)
1.3)
15
Stężenia procentowe 4 -5 1.Rozwiązywanie różnorodnych zadań Uczeń wie, umie, potrafi: 5.5)
roztworów  tekstowych na stężenia procentowe -co to jest stężenie procentowe r-ru,
Zadania rachunkowe. roztworów. -obliczyć stężenie procentowe r-ru,
1 2.Zasady postępowania przy sporządzaniu -obliczyć ilość sub. Rozpuszczonej
Sporządzanie roztworów roztworów o określonym stężeniu w danym roztworze,
o określonym stężeniu procentowym. -jaki jest wzór na stężenie procent-
procentowym. 1 3.Zależność między stężeniem procento- towe roztworów,
wym roztworu a rozpuszczalnością -rozwiązać zadania z uwzględnieniem
Stężenia procentowe substancji. stężenia procentowego,
roztworów -rozwiązać zadania na stężenie
a rozpuszczalność. procentowe z uwzględnieniem
gęstości,
-obliczyć stężenie procentowe r-ów
powstałych przez zmieszanie r-ów
o różnym stężeniu,
-obliczyć stężenie procentowe r-ów
powstałych przez zagęszczenie lub
rozcieńczenie r-ru,
-co to jest r-ór 2, 5, 10, n-procentowy
-przygotować r-ór o określonym
stężeniu,
-jaka jest zależność między stężeniem
procentowym r-ru a rozpuszczalno-
ścią substancji,
-obliczyć stężenie procentowe r-ru
nasyconego w danej temp.,
-obliczyć rozpuszczalność sub.
W danej temp., znając stężenie
Procentowe jej nasyconego w tej
Temp. R-ru,
-wybrać metodę rozwiązania zadania i
postępować zgodnie z algorytmem.
Powtórzenie 1
Sprawdzian i poprawa. 2
16
KWASY Elektrolity i nieelektrolity. 1 1.Pojęcie elektrolitu i nieelektrolitu, Uczeń wie, umie, potrafi: 6.6)
I przykłady. -co to jest elektrolit, nieelektrolit,
WODOR 2.Wskażniki odczynu r-ru  rodzaje i wskaznik i podać przykłady,
O- przykłady. -zbadać zjawisko przepływu prądu
TLENKI przez r-ór sub.
-określić rodzaj sub. używając odpo-
wiednich wskazników.
Kwas solny i
siarkowodorowy  1 1.Nazwy i wzory sumaryczne i struktu- Uczeń wie, umie, potrafi: 6.1)
Przykłady kwasów ralne kwasów. -nazwać i napisać wzory sumaryczne 6.2)
beztlenowych. 2.Otrzymywanie, właściwości i zastoso- i strukturalne kwasów, 6.3)
wanie kwasów. -dokonać podziału kwasów ze wzglę- 6.4)
Tlenowe kwasy siarki  du na budowÄ™ czÄ…steczki,
kwas 1- 2 -jakie sÄ… sposoby otrzymywania i
siarkowy(VI), kwas zastosowania poszczególnych
siarkowy(IV). kwasów,
-napisać reakcje otrzymywania
Przykłady innych kwasów kwasów,
(kwas azotowy(5), kwas 1- 2 -jakie są właściwości poszczególnych
fosforowy kwasów,
(5), kwas węglowy). -zbudować modele cząsteczek po-
szczególnych kwasów.
Na czym polega
dysocjacja 1- 2 1.Teoria dysocjacji jonowej (elektrolity- Uczeń wie, umie, potrafi: 6.5)
jonowa kwasów? cznej)  Arrcheniusa. -dlaczego roztwory niektórych sub.
2.Dysocjacja jonowa kwasów. przewodzą prąd elektryczny,
3.Jon  kation wodoru i anion reszty -jak przebiega dysocjacja elektrolity-
kwasowej. czna kwasów,
4.Odczyn kwasowy. -co to sÄ… jony, kationy i aniony,
-co to jest kation wodoru i anion
reszty kwasowej,
-napisać i odczytać równanie dyso-
cjacji.
Wodorotlenek sodu, 1- 2 1.Nazewnictwo i wzory wodorotlenków. Uczeń wie, umie, potrafi: 6.1)
potasu i wapnia. 2.Różnica między wodorotlenkiem a -jakie są nazwy i wzory poznanych 6.2)
zasadą. wodorotlenków, 6.3)
Przykłady innych 1 -co to są tlenki zasadowe i kwasowe, 6.4)
wodorotlenków. -zapisać równania otrzymywania
17
18
SOLE Budowa cząsteczki i 2 1.Budowa cząsteczki soli: wartościowość Uczeń wie, umie, potrafi: 7.2)
nazewnictwo soli. metalu i reszty kwasowej. -jak jest zbudowana czÄ…steczka soli, 7.6)
2.Wzór ogólny soli. -określić wartościowość metalu i
Ustalanie wzorów soli na 2 -3 3.Ustalanie wzorów chemicznych soli na reszty kwasowej,
podstawie nazw i podstawie nazwy i odwrotnie. -nazwać sól na podstawie wzoru i
odwrotnie. 4.Nazewnictwo soli. odwrotnie,
5.Ćwiczenia w pisaniu wzorów i nazewni- -zapisać ogólny wzór soli,
ctwie soli. -poprawnie pisać wzory strukturalne
soli..
Dysocjacja jonowa soli. 2 1.Dysocjacj jonowa soli. Uczeń wie, umie, potrafi: 7.3)
2.Pisanie równań. -jaki jest przebieg dysocjacji jonowej
soli,
-jakie powstajÄ… jony w czasie
dysocjacji soli,
-napisać reakcje dysocjacji soli.
Sposoby otrzymywania 5 -6 1.Omówienie sposobów otrzymywania Uczeń wie, umie, potrafi: 7.1)
soli: soli. -jakie sÄ… sposoby otrzymywania soli, 7.4)
1.Reakcje zobojętniania. 2.Szereg aktywności metali. -zapisać reakcje otrzymywania soli,
2.Reakcje metali z 3.Pisanie reakcji otrzymywania soli. -przewidzieć produkty reakcji,
kwasami -na czym polega reakcja zobojetnia-
i tlenków metali z nia
kwasami.
3.Inne metody
otrzymywania soli.
4.Cwiczenia.
19
Otrzymywanie soli trudno 1 1.Sole trudno rozpuszczalne Uczeń wie, umie : 7.5)
rozpuszczalnych. 2.Pisanie reakcji. -co to SA sole trudno rozpuszczalne,
3.Analiza tabeli rozpuszczalności -jak powstają sole trudno rozpuszczal-
ne,
-określić zastosowanie reakcji
strÄ…cania,
-na podstawie tabeli rozpuszczalności
przewidzieć przebieg reakcji
soli z kwasem, zasada lub z inna
solÄ…,
-napisać równanie reakcji powstawa-
nia soli trudno rozpuszczalnych.
Powtórzenie. 1
Sprawdzian i poprawa. 2
20
WGIEL Węgiel  pierwiastek 1 1. Rodzaje węgla. Uczeń wie, umie, potrafi: 2.1)
I JEGO odmiany w jakich 2. Właściwości węgla. - jak określić położenie pierwiastka
ZWIZKI występuje. 3. Występowanie węgla w przyrodzie w w układzie okresowym,
Z zwiÄ…zkach nieorganicznych i substancjach - co to jest zjawisko alotropii,
WODOR organicznych. - jakie sÄ… odmiany alotropowe
EM węgla,
- jakie właściwości i zastosowanie
ma diament i grafit,
- podać informacje o pierwiastku na
podstawie jego położenia w
układzie okresowym,
- podać różnice w budowie i
zastosowaniu diamentu i grafitu.
Naturalne zródła 1 1. Pojęcie węglowodorów i proste ich Uczeń wie, umie, potrafi: 8.1)
węglowodorów. przykłady. - co to są węglowodory + przykłady, 8.2)
2. Definicja ropy naftowej i produkty jej - jakie są naturalne zródła
destylacji. węglowodorów,
3. Właściwości ropy naftowej i gazu - opisać właściwości ropy naftowej
ziemnego. i gazu ziemnego,
- wymienić produkty destylacji ropy
naftowej.
21
Szereg homologiczny 3 1. Metan jako składnik gazu ziemnego. Uczeń wie, umie, potrafi: 8.3)
węglowodorów 4. Właściwości metanu i etanu. - jaki jest składnik gazu ziemnego, 8.4)
nasyconych (alkanów). 5. Zależność przebiegu spalania alkanów od - co to jest metan i etan, 8.5)
Metan i etan. ilości użytego tlenu. - jaki jest wzór sumaryczny i
Właściwości alkanów. 6. Węglowodory nasycone. strukturalny metanu i etanu,
7. Szereg homologiczny. - na czym polega spalanie całkowite,
8. Nazwy wzory sumaryczne, strukturalne i półspalanie i spalanie
półstrukturalne alkanów, wzór ogólny. niecałkowite
9. Zmiany właściwości fizycznych w szeregu - jakie są właściwości fizyczne i
homologicznym. chemiczne metanu i etanu,
10. Zastosowanie alkanów. - do czego służy metan,
- zbudować cząsteczkę i napisać
wzory metanu i etanu,
- co to jest szereg homologiczny
- co to są węglowodory nasycone
(alkany),
- podać nazwy, wzory sumaryczne,
półsumaryczne i strukturalne
alkanów
- określić wzór ogólny alkanów
- zbudować model cząsteczki alkanu
- napisać, uzgodnić i odczytać
równanie reakcji spalania
dowolnego alkanu
- obliczyć masę cząsteczkową
alkanu,
- wyjaśnić zależność między
długością łańcucha węglowego, a
stanem skupienia.
22
Węglowodory 3- 4 1. Definicja węglowodorów nienasyconych Uczeń wie, umie, potrafi: 8.6)
nienasycone (alkeny i (alkenów i alkinów) - co to jest alken i alkin 8.7)
alkiny)  szereg 2. Wzory i nazewnictwo ogólne. - utworzyć nazwy alkenów i 8.8)
homologiczny. 3. Wiązanie podwójne i potrójne. alkinów,
Eten (etylen)  4. Budowa i wzory cząsteczek węglowodorów - podać wzory sumaryczne i
przedstawiciel alkenów. nienasyconych. strukturalne alkenów i alkinów
Etyn (acetylen)  5. Reakcje otrzymywania. - określić wzór ogólny alkenów i
przedstawiciel alkinów. 6. Właściwości fizyczne i chemiczne alkinów,
węglowodorów nienasyconych (spalanie, - zbudować modele cząsteczek
przyłączanie, polimeryzacja). alkenów i alkinów,
- obliczyć masę cząsteczkową
alkenu i alkinu,
- podąć zastosowanie etenu i
acetylenu,
- na czym polega reakcja
polimeryzacji,
- określić właściwości fizyczne i
chemiczne etenu i acetylenu,
- napisać, uzgodnić i odczytać
równanie reakcji spalania
całkowitego, półspalania i
spalania niecałkowitego etenu i
acetylenu,
- zapisać przebieg reakcji
polimeryzacji.
Polietylen jako przykład 1 1. Przykłady tworzyw sztucznych. Uczeń wie, umie, potrafi: 8.9)
tworzyw sztucznych. 2. Otrzymywanie tworzyw sztucznych przez - z jakich surowców otrzymuje się
polimeryzacje. tworzywa sztuczne,
- co to sÄ… monomery i polimery,
- jakie substancje mogą ulegać
polimeryzacji,
- omówić budowę polimeru,
- określić zalety i wady tworzyw
sztucznych.
Powtórzenia 1
Powtórzenie i sprawdzian 2
23
POCHOD Szereg homologiczny 3-4 1. Pochodne węglowodorów. Uczeń wie, umie, potrafi: 9.1)
NE alkoholi jako pochodnych 2. Rodniki i grupa hydroksylowa. - co to znaczy że alkohole są 9.2)
WGLO alkanów. 3. Szereg homologiczny alkoholi. pochodnymi węglowodorów, 9.3)
WODOR Metanol i etanol - 4. Nazewnictwo alkoholi. - co to jest rodnik i grupa funkcyjna,
ÓW przedstawiciele alkoholi. 5. Wzór ogólny alkoholi. - nazwać alkohole,
Gliceryna  alkohol 6. Właściwości fizyczne i chemiczne oraz - podać wzory alkoholi,
trihydroksylowy. zastosowanie poszczególnych alkoholi - określić wzór ogólny alkoholi,
7. Fermentacja alkoholowa. - zbudować model cząsteczki
8. Alkoholizm. alkoholu,
9. Podział alkoholi na jedno i - że metanol jest bardzo silna
wielowoodorotlenowe. truciznÄ…,
10. Właściwości gliceryny. - podać zastosowanie
poszczególnych alkoholi
- na czym polega fermentacja
alkoholowa,
- określić właściwości fizyczne i
chemiczne poszczególnych
alkoholi,
- co to jest alkoholizm,
- napisać reakcje spalania alkoholi
- zbadać odczyn alkoholu,
- dokonać podziału alkoholi ze
względu na ilość grup
funkcyjnych,
- opisać właściwości i zastosowanie
gliceryny,
- wzór gliceryny,
- wyjaśnić dlaczego alkohole mają
odczyn obojętny.
24
Szereg homologiczny 4 1. Rodnik i grupa karboksylowa. Uczeń wie, umie, potrafi: 9.4)
kwasów karboksylowych. 2. Reszta kwasowa w cząsteczce kwasu - co to znaczy że kwasy 9.5)
Kwas mrówkowy i kwas karboksylowego. karboksylowe są pochodną 9.8)
octowy  niższe kwasy 3. Szereg homologiczny kwasów węglowodorów, 9.9)
karboksylowe. karboksylowych. - jak siÄ™ tworzy systematyczne
Wyższe kwasy 4. Nazewnictwo i wzór ogólny kwasów nazwy kwasów i nazwy
karboksylowe ( kwas karboksylowych. zwyczajowe
palmitynowy, stearynowy, 5. Właściwości fizyczne i chemiczne niższych - podać nazwy wzory strukturalne,
oleinowy). i wyższych kwasów karboksylowych. półstrukturalne i sumaryczne
6. Fermentacja octowa. pospolitych kwasów,
7. Mydła, mechanizm mycia i prania. - określić wzór ogólny kwasów
8. Porównanie właściwości kwasów karboksylowych,
karboksylowych w szeregu - wskazać i nazwać rodniki i grupy
homologicznym. funkcyjne,
- zbudować model pospolitych
kwasów,
- że kwas mrówkowy jest silną
truciznÄ…,
- na czym polega fermentacja
octowa i potrafi zapisać równanie,
- omówić zastosowanie
poszczególnych kwasów,
- opisać właściwości fizyczne i
chemiczne poszczególnych
kwasów,
- zbadać odczyn kwasu,
- zapisać równania reakcji spalania,
dysocjacji jonowej, z Mg i NaOH
kwasu octowego i mrówkowego,
- co to są kwasy tłuszczowe,
- co to sÄ… kwasy nienasycone i
potrafi podać przykład,
- zapisać reakcję otrzymywania
mydła,
- jakie właściwości mają kwasy,
których długość łańcucha wzrasta.
Estry  pachnąca chemia. 1- 2 1. Pojęcie estru. Uczeń wie, umie, potrafi: 9.6)
2. Reakcje estryfikacji. - co to sÄ… estry , 9.7)
3. Budowa, właściwości i zastosowanie - opisać budowę estru,
estrów. - podać właściwości i zastosowanie
estrów,
- zapisać reakcję estryfikacji,
- wskazać i nazwać rodniki i grup
25
26
SUSTAN Podstawowe składniki 4- 6 1. Skład chemiczny organizmu człowieka. Uczeń wie, umie, potrafi: 9.10)
CJE O żywności i ich rola w 2. Składniki pokarmowe ich podział i - jakie pierwiastki występują w 9.12)
ZNACZE organizmie. zastosowanie. organizmie człowieka 9.13)
NIU Tłuszcze  budowa i 3. Zasady prawidłowego żywienia. - co to są makro i mikroelementy,
BIOLOGI właściwości. 4. Podział, budowa, właściwości i - jakie są zródła białka, tłuszczu i
CZNYM Białka  budowa i zastosowanie tłuszczów i białek. cukrów,
właściwości. 5. Denaturacja i koagulacja białka - określić rolę poszczególnych
6. Reakcja biuretowa i ksantoproteinowa składników w organizmie
człowieka,
- wyjaśnić zasady prawidłowego
żywienia,
- zaplanować jadłospis,
- dokonać podziału białek i tłuszczy,
- określić właściwości fizyczne i
chemiczne białek i tłuszczy,
- co to są białka proste i złożone,
- co to sÄ… aminokwasy,
- co to jest i co powoduje
denaturację i koagulację białka,
- zbadać skład pierwiastkowy białka,
- przeprowadzić reakcje
charakterystyczne białek.
Uczeń wie, umie, potrafi:
Glukoza jako przykład 3 1. Skład pierwiastkowy cukrów. - co to jest cukier prosty i złożony, 9.14)
cukru prostego. 2. Podział cukrów . - dokonać podziału cukrów i podać 9.15)
Sacharoza  przykład 3. Właściwości fizyczne i chemiczne cukrów. przykłady, 9.16)
dwucukru. 4. Próba Tollensa i Trommera. - określić właściwości fizyczne i 9.17)
Wielocukry  skrobia i chemiczne poszczególnych
celuloza. cukrów,
- podać wzory poznanych cukrów,
- zapisać równanie spalania glukozy,
- podać zastosowanie
poszczególnych cukrów,
- wymienić reakcje
charakterystyczne dla glukozy.
27
Substancje silnie 1 1. Pojęcie uzależnienia. Uczeń wie, umie, potrafi:
działające na organizm 2. Przykłady środków uzależniających. - co to jest uzależnienie,
człowieka. - opisać substancje, które powodują
uzależnienie,
- wyjaśnić, jakie są skutki
uzależnień.
Sprawdzian 1
Pod koniec cyklu kształceni, w klasie trzeciej, będą realizowane zajęcia powtórzeniowe, w celu przygotowania uczniów do egzaminu gimnazjalnego.
28
WYMAGANIA PROGRAMOWE Z CHEMII
GIMNAZJUM
1. Formy i metody
1) odpowiedz ustna,
2) zadanie domowe,
3) kartkówka (obejmujący niewielką partię materiału i trwa nie dłużej niż 15 minut),
4) sprawdzian (obejmuje większą partię materiału i trwa co najmniej 1 godzinę lekcyjną),
5) praca pozalekcyjna, np. konkursy, olimpiady, koła zainteresowań itp.,
6) wytwory pracy własnej ucznia, /zeszyt przedmiotowy/
7) prace domowe,
8) aktywność na zajęciach.
2. Zasady sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów.
Sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje:
a) obiektywizm,
b) indywidualizacja,
c) konsekwencja,
d) systematyczność,
e) jawność.
OCENA DOPUSZCZAJCA (2)
29
Uczeń wie, umie, potrafi:
- czym zajmuje się chemia i zna pochodzenie tego słowa
- co to jest ciało fizyczne i substancja, potrafi podać przykład
- zna symbole podstawowych pierwiastków chemicznych
- zna przykłady własności fizycznych i chemicznych
- opisać podstawowe własności substancji
- że substancje proste dzielimy na metale i niemetale i potrafi podać przykład
- z grupy pierwiastków wybrać metale i niemetale
- wymienić wspólne cechy metali
- co to jest gęstość i zna wzór
- co to jest mieszanina i potrafi dokonać podziału mieszanin oraz je rozróżnić
- wymienić przykłady rozdziału mieszanin na substancje wyjściowe
- co to jest zjawisko fizyczne i przemiana chemiczna oraz potrafi podać przykład
- co to jest pierwiastek i związek chemiczny oraz potrafi podać przykład
- wyróżnić pierwiastki i związki chemiczne ze zbioru
- co to jest powietrze i zna jego główne składniki
- co to jest tlen i dwutlenek węgla oraz zna ich własności fizyczne
- zna typy reakcji
- co to są substraty i produkty i umie je wskazać
- co to są tlenki i umie je podzielić
- zna zródła tlenu i dwutlenku węgla w przyrodzie
- co wywołuje efekt cieplarniany
- co to jest reakcja charakterystyczna
- zna budowÄ™ czÄ…steczki wody
- zna stany skupienia wody w przyrodzie
- co to jest ozon i czym się różni od tlenu
- co to jest warstwa ozonowa
- zna zródła zanieczyszczenia powietrza
- co to jest wodór
- co to jest utleniacz i reduktor oraz potrafi je wskazać
- że tlen podtrzymuje spalanie
- zna najlżejszy gaz
- zna uczonych, którzy skroplili powietrze
- jak zbudowana jest materia
- zna założenia teorii atomistyczno - cząsteczkowej
- zna pojęcie atomu oraz jego budowę
- odróżnia atom od cząsteczki i podaje przykłady
- co to jest dyfuzja
- zna jednostkÄ™ masy atomu
- co to jest masa atomowa i czÄ…steczkowa
30
- zna twórcę i treść prawa zachowania masy
- zna różnicę między cząsteczką pierwiastka i związku chemicznego
- wymienić cząstki elementarne atomu i zna ich rozmieszczenie
- że atom jest elektrycznie obojętny
- co to sÄ… elektrony walencyjne
- co oznacz litera A i Z przy zapisie symbolu pierwiastka
- co to są izotopy i umie wymienić izotopy wodoru
- co to jest promieniotwórczość i umie podać przykłady pierwiastków promienio-
twórczych
- podać przykłady zastosowań izotopów i pierwiastków promieniotwórczych
- co to jest okres połowicznego rozpadu
- zna postać M. C-Skłodowskiej
- zna rodzaje promieniowania naturalnego
- zna podział izotopów na naturalne i sztuczne
- co to jest układ okresowy i wie kto był jego twórcą
- zna prawo okresowości
- zna budowę układu okresowego
- odczytać nazwy grup głównych
- co to są elektrony walencyjne i do czego służą
- co to jest oktet elektronowy, i że jest to trwały stan atomu
- wymienić typy wiązań i je scharakteryzować
- co to jest jon dodatni i ujemny
- zna typy wzorów cząsteczek
- że tlen, chlor, wodór, azot występują w postaci cząsteczek dwuatomowych
- co to jest wartościowość
-wymienić rodzaje wiążań chemicznych
-odczytać wartościowość pierwiastków z układu okresowego
-jakie są typy wzorów i je rozpoznaje
-zapisać cząsteczkę za pomocą wzoru sumarycznego i strukturalnego
-co to sÄ… jony i zna ich rodzaje
-co to jest wartościowość
-nazwać związki chemiczne na podstawie wzoru i odwrotnie
-wskazać współczynniki stechiometryczne i indeksy stechiometryczne
-obliczyć ilość poszczególnych atomów w cząsteczce
-wymienić stany skupienia i cechy wody
-co to jest roztwór
-że woda jest dobrym rozpuszczalnikiem dla niektórych substancji
-wymienić substancje dobrze i zle rozpuszczalne w wodzie
-co to jest rozpuszczalnik i substancja rozpuszczana
-co to jest rozpuszczanie siÄ™ substancji
-od czego zależy szybkość rozpuszczania się substancji w rozpuszczalniku
-czytać tabelę rozpuszczalności
31
-co to jest rozpuszczalność
-co to jest roztwór nasycony i nienasycony
-co to jest stężenie procentowe
-obliczyć ilość substancji w danym roztworze
-nazwać procesy przechodzenia wody z jednego stanu skupienia w drugi
-co to jest elektrolit i nieelektrolit + przykłady
-wymienić i zapisać za pomocą wzorów kwasy, zasady i sole
-dokonać podziału kwasów + przykłady
-wymienić zastosowanie kwasów, zasad i soli
-wskazać resztę kwasową i grupę wodorotlenkową
-że zawsze należy wlewać kwas do wody
-co to jest sól,zasada i kwas
-podać zastosowanie soli, kwasów i zasad
-co to jest skorupa ziemska i potrafi podać jej skład
-co to są surowce mineralne + przykłady
-co to jest skała
-dokonać podziału skał wapiennych
-jak wygląda wzór wapna palonego i gaszonego + zastosowanie
-co to jest szkło + zastosowanie
-co to jest gleba, metal i rudy metali
-wymienić cechy metali
-sposoby zapobiegania korozji
-wymienić rodzaje węgla kopalnego
-co to jest ropa naftowa, destylacja ropy naftowej
-wymienić produkty destylacji ropy naftowej
-podać przykłady węgla w stanie wolnym i związanym
- jak określić położenie pierwiastka w układzie okresowym pierwiastków
- co to jest zjawisko alotropii
- jakie są odmiany alotropowe węgla
-co to jest metan i etan ich wzory, właściwości i zastosowanie
- co to jest szereg homologiczny
- co to są węglowodory nasycone i nienasycone
- co to są alkany, alkeny i alkiny + przykłady
- napisać wzory sumaryczne i strukturalne podstawowych alkanów, alkenów i alkinów
- co to sÄ… monomery i polimery
- co to są węglowodory
- jakie postacie mają wzory ogólne alkanów, alkenów i alkinów
- jak się tworzy nazwy alkanów, alkenów i alkinów
- jakie jest zastosowanie etenu
- wymienić produkty destylacji ropy naftowej i podać ich zastosowanie
- podać informacje opierwistku na podstawie jego położenia w układzie okresowym
- jakie zmiany węglowodorów są związane ze wzrostem długości łańcucha
32
- co to znaczy, że alkohole i kwasy karboksylowe są pochodnymi węglowodorów
- że metanol i kwas mrówkowy jest bardzo silną trucizną
- do czego służą metanol, etanol, kwas mrówkowy i kwas octowy
- dlaczego wyższe kwasy tłuszczowe noszą taką nazwę
-dokonać ogólnego podziału kwasów organicznych i podać przykłady
- do czego służą wyższe kwasy tłuszczowe
- że w miarę wzrostu łańcuch węglowego wzrasta gęstość, temperatura topnienia i wrzenia oraz maleje rozpuszczalność w wodzie, zdolność do dysocjacji jonowej i
aktywności chemicznej kwasów karboksylowych
- co to są estry, do czego służą i jakie mają właściwości
- co to są aminokwasy, gdzie występują i jakie mają właściwości
- wymienić pochodne węglowodorów
- znać nazewnictwo i budowę cząsteczek alkoholi i kwasów karboksylowych w szeregu homologicznym
- wskazać grupy funkcyjne
- napisać wzory ogólne pochodnych węglowodorów
- jakie pierwiastki występują w organizmie człoieka
- wymienić podstawowe zródła białka, tłuszczu i cukru
- wymienić właściwości poszczególnych składników pokarmowych
- dokonać podziału tłuszczów i cukrów
- jakie pierwiastki wchodzą w skład poszczególnych składników pokarmowych
- co wywołuje denaturację białka
- co to są makro- i mikroelementy + przykłady
-gdzie występuje, do czego służy i jakie ma właściwości skrobia i celuloza
OCENA DOSTATECZNA (3)
Uczeń wie, umie, potrafi:
- wymienić wspólne cechy metali
- bezbłędnie ze zbioru wyróżnia ciała fizyczne i substancje
- wyjaśnić różnicę między mieszaniną jednorodną i niejednorodną
- dlaczego zaistniała potrzeba wprowadzenia symboli pierwiastków
- zastosowanie powietrza w życiu człowieka
- wymienić zmienne składniki powietrza
- jak siÄ™ otrzymuje tlen
- zna rolÄ™ tlenu w przyrodzie i gospodarce
- zna własności fizyczne i chemiczne tlenu
- podać przykład tlenków metali i niemetali
- czym różni się utlenianie od spalania
- na czym polega efekt cieplarniany
- jaka jest reakcja charakterystyczna dla dwutlenku węgla
- zna zastosowanie gazów szlachetnych
33
- co to jest higroskopijność
- co to jest dziura ozonowa i co powoduje jej powstanie
- podać przykłady reakcji
- co to sÄ… reagenty
- że atomy mają różne rozmiary
- że u = 1/12 masy atomu węgla
- odczytać masę atomu z układu okresowego
- obliczyć masę cząsteczkową prostych związków chemicznych
- oblicza zadania z wykorzystaniem prawa zachowania masy
- kto stworzył planetarny model atomu
- zna Å‚adunki elektryczne czÄ…stek elementarnych
- jaka może być maksymalna liczba elektronów walencyjnych na powłoce
- obliczyć liczbę protonów i elektronów w atomie przy znanej liczbie Z
- czym różnią się poszczególne izotopy wodoru
- zna cechy czÄ…steczek Ä…, ², Å‚
- wymienić informacje jakich dostarcza układ okresowy o pierwiastku
- o czym mówi numer grupy i okresu
- czym różni się kation od jonu
- na czym polega tworzenie siÄ™ wiÄ…zania jonowego i spolaryzowanego
- wyjaśnić jak tworzą się cząsteczki
- na czym polega tworzenie się wspólnych par elektronowych
- jak powstajÄ… jony
- podać przykłady cząsteczek o danych wiązaniach
-co to jest oktet elektronowy
-o czym mówi prawo stałości składu związku chemicznego i prawo zachowania masy + zadania
--co to jest współczynnik stechiometryczny i indeks stechiometryczny
-wyrównać reakcje za pomocą współczynników stechiometrycznych
-ustalić wzór sumaryczny i strukturalny związku chemicznego na podstawie nazwy
-co to jest woda destylowana
-omówić budowę i właściwości cząsteczki wody
-dokonać podziału roztworów i je otrzymać
-co to jest krystalizacja, roztwór stężony, roztwór rozcieńczony
-wymienić sposoby oczyszczania wody
-rozwiązać proste zadania na obliczanie stężeń roztworów
-zapisać kwasy, zasady i sole za pomocą wzorów strukturalnych
-co to jest dysocjacja jonowa, dysocjacja kwasów, zasad i soli
-co to jest pH roztworu
-dokonać podziału roztworów ze względu na odczyn
-do czego służą wskazniki, papierki uniwersalne i pehametr
-co to są reakcje zobojętniania i potrafi je zapisać
-rozwiązywać proste zadania z wykorzystaniem obliczeń stechiometrycznych
-dokonać podziału surowców mineralnych ze względu na zastosowanie + przykłady
34
-co to jest zaprawa murarska
-dokonać podziału skał gipsowych + przykłady
-wymienić zastosowanie zaprawy gipsowej
-co to sÄ… krzemiany
-wymienić surowce potrzebne do otrzymywania szkła
-co to jest wietrzenie + przykłady
-wymienić składniki gleby
-co to sÄ… stopy metali
-co to jest sucha destylacja
-omówić zastosowanie produktów destylacji ropy naftowej
- jakie są właściwości diamentu i grafitu i jakie jest ich zastosowanie
- na czym polega spalanie całkowite, półspalanie i niecałkowite
- na czym polega polimeryzacja
- do czego służy eten
- z jakich surowców otrzymuje się tworzywa sztuczne
- dokonać podziału węglowodorów
- jak odróżnić węglowodory nasycone i nienasycone
- od czego zależy rodzaj produktów spalania węglowodorów
- wyjaśnić pojęcie monomeru i polimeru
- określić właściwości etenu i acetylenu
- przyporządkować nazwom węglowodorów wzory sumaryczne i strukturalne i na odwrót
- zaszeregować węglowodory do danego szeregu homologicznego na podstawie wzorów i odwrotnie
- na czym polega fermentacja alkoholowa i octowa
- że gliceryna należy do alkoholi wielohydroksylowych
- do czego służy gliceryna
- tworzyć nazwy pochodnych węglowodorów
- co to są kwasy nasycone i nienasycone oraz podać przykład
- na czym polega reakcja estryfikacji
- rozumie pojęcie rodnika i grupy funkcyjnej
- podać najważniejsze właściwości pochodnych węglowodorów
- określić rolę poszczególnych składników pokarmowych
- co to są aminokwasy, białka proste i złożone
- jakie są charakterystyczne cechy białek
OCENA DOBRA (4)
Uczeń wie, umie, potrafi:
35
- posługiwać się tablicami fizycznymi aby opisać własności fizyczne substancji
- sporządzić mieszaninę
- na czym polegają sposoby rozdziału mieszanin na składniki wyjściowe
- dokonuje dokładnego podziału substancji
- wykorzystać w obliczenia wzór na gęstość substancji
- wyjaśnić różnicę miedzy przemianą fizyczną a chemiczną
- zapisać słowny przebieg otrzymywania tlenu
- przeprowadzić i zapisać reakcję spalania węgla, siarki, magnezu w tlenie oraz
wskazać produkty, substraty, pierwiastki i związki chemiczne
- wyjaśnić znaczenie fotosyntezy w obiegu tlenu i dwutlenku węgla
- określić zagrożenia wynikające z efektu cieplarnianego i dziury ozonowej
- słownie zapisać przebieg różnych typów reakcji
- wyjaśnić zjawisko efektu cieplarnianego
- zna budowÄ™ czÄ…steczkowÄ… CO2, H2O, O2, N2, O3, H2
- że dyfuzja jest dowodem na teorię cząsteczkowej budowy materii
- wyjaśnić mechanizm dyfuzji
- obliczyć masę cząsteczkową
- wyjaśnić zależność między liczbą protonów i elektronów a ładunkiem elektrycznym
atomu
- wyjaśnić różnicę między promieniotwórczością naturalną i sztuczną
- podać przykłady i wyjaśnić zagrożenia związane z promieniotwórczością
- scharakteryzować pierwiastek na podstawie jego położenia w układzie okresowym
- umie wyjaśnić i opisać powstawanie wiązania kowalencyjnego spolaryzowanego i niespolaryzowanego i podać przykład
- udować modele i pisać wzory sumaryczne, strukturalne i elektronowe cząsteczek
tlenu, azotu, chloru, wodoru i soli
- zapisać powstawanie jonu
-rozwiązywać zadania o średnim stopniu trudności
-modelowo przedstawić powstawanie jonów
-opisać powstawanie wiązań
-co to jest emulsja + przykład
-co to jest dipol + przykład
-zna i umie zapisać za pomocą reakcji sposoby otrzymywania kwasów i zasad
-pisać reakcję dysocjacji kwasów, zasad i soli
-co oznacza zapis w reakcji
-co to jest wapno palone i gaszone
-wymienić sposoby otrzymywania soli
-opisać otrzymywanie i zastosowanie wapna palonego i gaszonego
-co to jest higroskopijność, sorpcja, korozja, zaprawa hydrauliczna
-podać przykłady stopów metali
-omówić proces suchej destylacji
- podać różnice w budowie wewnętrznej diamentu i grafitu oraz wynikające z tego konsekwencje
- budować modele cząsteczek węglowodorów
36
- napisać, uzgodnić i odczytać równanie reakcji spalania całkowitego, półspalania i niecałkowitego węglowodorów
- jakie substancje mogÄ… ulec polimeryzacji
- omówić budowę polimeru
- określić zalety i wady tworzyw sztucznych
- napisać, uzgodnić i oczytać równania reakcji przyłączania chloru, bromu, wodoru do węglowodorów nienasyconych
- wyjaśnić z czego wynikają różnice we właściwościach odmian alotropowych węgla
- na podstawie informacji o właściwościach rozpoznać węglowodór
- wykryć doświadczalnie węgiel w substancjach organicznych
- napisać równanie polimeryzacji
- podać nazwy i wzory strukturalne i półstrukturalne węglowodorów
- określić wzór ogólny pochodnych węglowodorów
- budować modele cząsteczek pochodnych węglowodorów
- określić właściwości fizyczne i chemiczne poznanych pochodnych węglowodorów
- zbadać i określić odczyn alkoholi i kwasów karboksylowych
- wyjaśnić dlaczego odczyn alkoholi jest obojętny
- zapisać równania reakcji spalania pochodnych węglowodorów
- zapisać równania reakcji dysocjacji jonowej kwasów karboksylowych
- zapisać równania reakcji kwasu octowego z Mg i NaOH
- zapisać reakcje fermentacji
- podać nazwy i wzory wyższych kwasów karboksylowych
- zapisać równania reakcji spalania kwasów tłuszczowych i otrzymywania mydła
- zapisać równania reakcji estryfikacji
- tworzy nazwy estrów znając nazwy substratów
- zapisać równania reakcji otrzymywania tłuszczu
- przeprowadzić reakcje charakterystyczne białka
- wyjaśnić na czym polega proces denaturacji
- wyjaśnić, co to znaczy, że sacharoza jest dwucukrem
- wyjaśnić znaczenie błonnika jako składnika pokarmowego
- dokonać podziału włókien
OCENA BARDZO DOBRA (5)
Uczeń wie, umie, potrafi:
- bezbłędnie określić własności fizyczne substancji
- dokonać rozdziału mieszaniny, objaśniając wybór dokonanego sposobu
- obliczyć objętość tlenu i azotu w danej objętości
- wyjaśnić co to są gazy szlachetne
37
- wykrywać doświadczalnie dwutlenek węgla
- wskazać obecność pary wodnej w powietrzu
- zidentyfikować substancję na podstawie schematu przebiegu reakcji
- określić liczbę protonów, neutronów i elektronów w atomie pierwiastka przy
samodzielnym odczytaniu A i Z z układu okresowego
- wyjaśnić zagrożenia wynikające z promieniotwórczości
- narysować model atomu
- pisze wzory sumaryczne, strukturalne i elektronowe cząsteczek pierwiastków
i związków chemicznych
-rozwiązać zadanie o znacznym stopniu trudności
-co to jest reakcja ksantoproteinowa
-co to jest woda królewska i do czego służy
-omówić proces twardnienia zaprawy murarskiej
-co to jest woda wapienna i do czego służy
-obliczyć ładunek jonów podczas dysocjacji
-wyjaśnić zależność między odczynem roztworu a ilością H+ i OH- w roztworze
-otrzymać sole wszystkimi sposobami i zapisać to w postaci reakcji
-co to są hydraty + przykłady
-przewidzieć produkty reakcji
-opisać rozkład wapieni pod wpływem HCl
-opisać proces powstawania szkła
-wymienić substancje warunkujące żyzność gleby
-omówić właściwości i zastosowanie stopów
-co to jest pasywacja metali
- obliczyć masę cząsteczkową dowolnego węglowodoru
- dokonać analizy właściwości fizycznych i chemicznych dwóch dowolnych węglowodorów
- wyjaśnić mechanizm mycia i prania
- praktycznie wykorzystać wiadomości do identyfikacji pochodnych węglowodorów i zapisu odpowiednich równań reakcji
- zaplanować prawidłowy dzienny jadłospis ucznia
-przeprowadzić reakcję charakterystyczną skrobi
OCEN CELUJC (6) otrzymuje uczeń, którego wiedza znacznie wykracza poza program nauczania.
38


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Program nauczania matematyki gimnazjum
program nauczania informatyki podstawówka i gimnazjum
Swiat Roslin Nowa Era Puls Zycia Gimnazjum 1 Sprawdzian Chomikuj Pl
Informatyka Europejczyka Program nauczania informatyki w gimnazjum?ycja Mac OS 5 prongm
program nauczania informatyki gimnazjum
Program Nauczania
Program nauczania klasy 4 6 SP (DKW 4014 59?)

więcej podobnych podstron