Pawluczuk Socjologia 005


ż




zależność odwrotną', no treści praktyczne, utylitarne, tkwiące w prymitywnej i ludowej religijności1 2. Pomijając już ściśle z religią związaną wiedzą magiczną, mającą cele czysto praktyczne, również religią serwu stricto, całą obrzędowość i rytuał można traktować, jak to czyni Malinowski jako element niezbędny dla przetrwania grupy, umożliwiający grupie nie znającej skomplikowanego aparatu przechowywania doświadczeń minionych pokoleń ciągłość kulturową, a jednocześnie niezbędną integrację tej grupy. Zarówno religia jednak, jak i życic praktyczne przepojone są także wieloma innymi treściami czy znaczeniami " estetycznymi, artystycznymi n, organizującymi określony porządek społeczny, istotnymi dla stosunków międzyludzkich, dla życia towarzyskiego itp.: nawet najbardziej uciążliwe,
wymagające wysiłku fizycznego prace przepojone są elementami natury rozrywkowej, rekreacyjnejiS.
i Mówiąc ogólniej " pisze Kazimierz Moszyński przy okazji analizy sztuki ludowej Słowian " kultura prymitywna to nieomal chaotyczny splot, to jak gdyby olbrzymie źródło, w którego ruchliwym wnętrzu wszczyna się juź czy zapowiada sto osobnych nurtów, ale jeszcze nie rozpływa w sto oddzielnych strugjNie-jeden 7. jej wytworów z pewnością od pierwszych chwil istnienia ma. niczym znany posąg tzw. Światowida, kilka twarzy, patrzących w różne strony ludzkiego życia. Walory magii, sztuki, obrzędowości rodzinnej, różnych stron społecznych ustroju, techniki itp. zespalają się w obrębie prymitywnej kultury tak ściśle, że badacz musi je niejako rozrywać, aby zaprowadzić w tej dziwacznej plątaninie jaki taki lad, pozwalający na jej zgłębienie. Rozrywanie takie jest niezbędne, ale ani na chwilę nie wolno zapominać, że się go dokonało i jak się go dokonało” w.
Ta wielofunkcyjność wytworów i działań wiąże się ze względną jednorodnością społeczeństwa, kompleksowością ról społecznych i całościowymi więziami spajającymi grupę. Jasne jest bowiem, żc skoro nic ma w danej społeczności wydzielonej, zautonomizowanej, samodzielnej dziedziny sztuki, prawa, filozofii, nauki, rekreacji itp., nie ma też ludzi ani instytucji zajmują-
21
1
przymusu ma minimalne znaczenie. Siły plotki i tradycji te potężnymi narzędziami kontroli. Dominuje działanie nieracjonalne, spory wpływ wywiera wiara w czynniki nadprzyrodzone, nacjonalizm, zwłaszcza w formie nauki, nio istnieje. System wartości Jest nicprzenlkliwy". H. Becker i H. K, Barnes: Kostóój myili społecznej... Op. cił.. «. M.
*    Por. Z. Szyfeibcjn-Sokolewlcz: Pion, obrzęd, widotaisko. Próba wtnoloętcmago ujęcia obrzędów t swycrojów rotatcrych. Wrocław2 - Warszawa - Kraków 1997. a. 22 - 33.
2
   B. Malinowski: Magia nauka i rtiięia w: szkice z reorit kultury. Warszawa >959. Podobnie pewne elementy religijności ludowej traktuje Kazimierz Dobrowolski w studium Tradycyjna rodrina cMoptka to południowej Polsce na przełomie XIX I XX to. w: Studia nad Życiem społecznym... Op. ełt.
" Ernest Fischer, na przykład uwoAa, ic sztuka pierwotna była magię 1 służyła przede wszystkim celom praktycznym: panowaniu nad naturę (E. Fischer: O potrzebie sztuki, warszawa 1991). Na powiązanie sztuki z magię i działalnością praktyczną w społeczeństwach pierwotnych zwraca równie! uwagę Mollński (B. Maliński: WUtoria. osobowość, sztukę. Aejleksje nad antropotopią kultury. Warszawa 1999, 3. M). 7-aś Stanisław Ossowski pisze na ten lemat co następuje:
śW tzw. społeczeństwach pierwotnych sztuka nie wydziela się w2 odrębną sferę. U plemion, które żyły bujniej, możemy łcJ szukać wc wszystkich dziedzinach życia. Wydaje się więc rzeczą właściwą nie traktować tam sztuki ósubstancjalnie2 jako pewnej kategorii przedmiotów, lecz raczej óatrybutywnie2: stanowi ona wtedy pewien aspekt tamtej kultury oglądanej przez pryzmat naszego dzisiejszego pojęcia sztuki." (St. Ossowski: V podziale estetykt. Dzieła. U T, Warszawa I9W, s. l).
u J. Hulrlnga: Homo ludem. Warszawa 1967; por. również H. Firth: Społeczności ludzkie. Wstąp do antropoloyH społecznej. Warszawa IMS. s. 93. Ciekawe przykłady poleczenia czynności handlowych, a wigc czysto praktycznych, z rytuałem, magią i zabawą znajdujemy w książce Bronisława Malinowskiego: Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach ł przygodach krajowców r Natrę) Gwinei (Warszawa 1M7). Uwagi na temat wlelofunkcyjnoścl wytworów kultury ludowej znajdujemy równie* w pracy Kazimierza Dobrowolskiego Studia nad feerią polskiej kultury ludowej (śEtnografia Polska”, t. IV, IM! s. 4S - 49).
** K. Moszyński: Kultura ludowa Słowian t. II. et. X. Warszawa 19M. «. 46.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pawluczuk Socjologia7
Pawluczuk Socjologia8
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia3
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia1
Pawluczuk Socjologia6
Pawluczuk Socjologia1
Pawluczuk Socjologia7
Pawluczuk Socjologia9
Pawluczuk Socjologia5
Pawluczuk Socjologia8
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia0
Pawluczuk Socjologia2
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia4
Pawluczuk Socjologia1
Pawluczuk Socjologia5
Pawluczuk Socjologia2

więcej podobnych podstron