ciz Nowoczesne formy rozwoju pracownika


Nowoczesne formy rozwoju pracownika
czyli jak poszerzać wiedzę pracowników, rozwijać ich kompetencje
i umiejętności niezbędne do wykonywania pracy
na obecnym bądz przyszłym stanowisku
Według podstawowych zało\eń koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi
pracownicy danej organizacji to jej zasób strategiczny. Potencjał, w który nale\y
i warto inwestować. Niniejszy artykuł przybli\a idee rozwoju pracownika. Cześć
pierwsza poświęcona jest klasycznym metodom nabywania i poszerzania wiedzy,
w drugiej omówione zostały nowe, od niedawna stosowane formy rozwoju
pracownika.
Ludzie to wyjątkowy kapitał organizacji, wart szczególnych zabiegów, zaś
inwestycja w  zasoby ludzkie mimo, \e z reguły kosztowna, jest wysoce opłacalna.
 Mo\na nawet powiedzieć, \e rozwój kadr stanowi zasadniczą strategię prze\ycia
i rozwoju organizacji. Rozwój pracowników powinien więc być, podstawową
wartością zarówno dla organizacji, jak i dla niego samego. 1 Rozwój zasobu
pracowniczego zyskuje obecnie coraz większe znaczenie, niezale\nie a mo\e
właśnie szczególnie, w czasie spowolnienia gospodarczego. yródłem przewagi
konkurencyjnej przedsiębiorstwa stać się mo\e zdolność załogi do tworzenia
innowacji oraz projektowania i wdra\ania długofalowych zmian rozwoju firmy.
Wartością dodaną rozwoju zawodowego, dodatkowym plusem dla lepiej
wykształconego pracownika jest zwiększenie jego szans na rynku pracy.
Rozwój kadr obejmuje wszystkie działania podejmowane w organizacji, których
zadaniem jest wspieranie i realizacja procesu doskonalenia kwalifikacji i motywacji
pracowników. Proces ten ma na celu  wyposa\enie ich potencjału zawodowego we
właściwości niezbędne do wykonywania obecnych i przyszłych zadań. W efekcie
przyczynia się on do osiągnięcia celów przedsiębiorstwa i indywidualnych celów
pracownika. 2 Powinien sprowadzać się do: identyfikacji cech, potrzeb, aspiracji,
celów pracownika, przekazywania informacji o perspektywach i warunkach ich
spełnienia w ramach firmy, wreszcie do wzajemnego dostosowania oczekiwań
1
T. Listwan: Kształcenie kadry mened\erskiej firmy. Wrocław 1993, s. 73
2
A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków 1998, s. 24.
i mo\liwości obu podmiotów. Działania te winny przybierać konkretne formy, co
ilustruje rys. nr 1.
Rys. nr 1. Elementy procesu rozwoju kadry w organizacji. yródło: T. Listwan, op. cit., s. 74
Zakres przedmiotowy rozwoju zawodowego wią\e się ściśle z potencjałem pracy,
który oznacza pewien zakres mo\liwości, zdolności, sprawności, tkwiący w ludziach,
instytucjach, rzeczach.3 W aspekcie jakościowym obejmuje on takie składniki jak:
wiedza teoretyczna, umiejętności praktyczne, zdolności, zdrowie i motywację,
a w aspekcie ilościowym  czas pracy.4 Innymi słowy rozwój zawodowy to wymiar
czasu (zarówno poświęconego na naukę, jak i pózniej dzięki zwiększeniu wiedzy
zaoszczędzonego) oraz wymiar mo\liwości, zdolności ka\dego człowieka do
nabywania wiedzy.
Klasyczne formy podnoszenia kwalifikacji pracownika
Szeroko rozumiany rozwój zasobów pracy realizuje się przez:
-  ró\norodne formy szkolenia poszerzające wiedzę, umiejętności i kształtujące
zachowania pracowników;
- planowanie i realizację indywidualnych karier zawodowych. 5
Przez doskonalenie kadry nale\y rozumieć proces podnoszenia kwalifikacji w celu
zwiększenia jej sprawności działania. Z uwagi na to, i\ we współczesnym świecie
3
M. Szymczak: Słownik języka polskiego. Warszawa 1988, s. 854
4
A. Pocztowski, op. cit., s. 25
5
Z. Jasiński: Zarządzanie pracą. Warszawa 1999, s. 145
zmiana jest czymś stałym  proces podnoszenia kwalifikacji musi być procesem
permanentnym. Proces ten powinien być reakcją na zachodzące i antycypowane
zmiany w warunkach działania, ale zarazem czynnikiem zmian.
Proces doskonalenia, ze względu na fakt i\ uczestniczy w nim przewa\nie wiele
podmiotów, a tak\e ze względu na korzystanie w jego toku z ró\nych form i metod
jest przedsięwzięciem zło\onym. Poni\sza grafika przedstawia model podnoszenia
sprawności działania kadry kierowniczej. Ma on jednak zastosowanie tak\e do
pozostałych poziomów organizacyjnych firmy (pracowników ni\szych szczebli: osób
zatrudnionych przy produkcji, specjalistów itd.).
Rys. nr 2. Elementy doskonalenia kadry. yródło: T. Listwan, op. cit., s. 83
Formy i metody doskonalenia pracowników powinny być dostosowane do potrzeb
konkretnej grupy pracowników, indywidualnego pracownika oraz skali działań
i przyjętych w firmie rozwiązań organizacyjnych. Podstawową (najczęściej
stosowaną) formą doskonalenia jest szkolenie -  obejmuje ono bowiem realizowane
w organizacji procesy uczenia, ukierunkowane na uzupełnianie posiadanych
kwalifikacji o nowe elementy wiedzy, umiejętności, cech osobowych i zachowań. 6
6
A. Pocztowski, op. cit., s. 100
Wyró\nia się trzy główne rodzaje szkoleń:
1) szkolenie przygotowujące do pracy w danym zawodzie;
2) szkolenie w trakcie pracy (przygotowujące lub rozwijające kwalifikacje do
pracy na danym stanowisku);
3) szkolenie słu\ące przekwalifikowaniu pracownika (zmiana stanowiska lub
zawodu).
Metody  on-the-job  czyli związane bezpośrednio z miejscem pracy. Choć mają
tę zaletę, \e ułatwiają bezpośrednie poznanie wymagań związanych ze stanowiskiem
pracy, to posiadają równie\ kilka wad. Są z reguły dość kosztowne oraz rozło\one
w czasie. Ich  bezpośredniość mo\e okazać się pewnym ograniczeniem,
szczególnie, gdy istniejąca praktyka jest wadliwa  pracownik powiela błędne lub
nieefektywne schematy pracy. Nale\y równie\ wskazać na ograniczenia związane
z niewielką elastycznością tych metod - gdy stosowane sposoby działania nie
nadą\ają za zachodzącymi zmianami, nie pozwalają równie\ antycypować
przyszłych kierunków rozwoju  są w du\ym stopniu odtwórcze.
Dlatego warto zwrócić uwagę na metody symulacyjne, polegające ogólnie na
tworzeniu warunków i sytuacji szkoleniowych zbli\onych do rzeczywistych.
Umo\liwiają one równie\ kreowanie sytuacji nowych, mniej rutynowych,
pozwalających np. na kształtowanie postaw proinnowacyjnych, określonego typu
komunikacji itd. Charakterystycznymi tu metodami doskonalenia są tzw. grupy metod
 off-the-job , czyli niezwiązane bezpośrednio z miejscem pracy. Nale\ą do nich
metody treningowe. Ich wspólną cechą jest uczenie się przez prze\ywanie. Kształtują
one ró\ne cechy osobowości (postawy) i umiejętności, dotyczące wra\liwości,
interakcji i komunikowania się. Ogólnie biorąc, metody symulacyjne są nastawione
na doskonalenie jednostek.7
7
T. Listwan, op. cit., s. 85
Tabela nr 2. Metody doskonalenia pracownika w oderwaniu od pracy (off-the-job).
Metody
Zastosowanie Zalety Wady
doskonalenia
Skoncentrowane, Pasywność, ewentualne
Przekazanie informacji,
Wykłady systematyczne trudności z
demonstracja
przekazywanie wiedzy zapamiętywaniem
Czasochłonność,
Rozmowa Opracowanie materiału Aktywizacja dostosowana
ewentualna aktywność
nauczająca w postaci dialogu do tematyki szkoleń
małej liczby uczestników
Analiza problemu i jego
Studia rozwiązanie na Aktywizuje związki Kosztowność
przypadków praktycznym przykładzie, z praktyką (przygotowanie)
zastosowanie teorii
Związek z praktyką, Kosztowność
Sytuacje problemowe aktywizujące, (przygotowanie),
Gry
z sekwencyjnym natychmiastowe sytuacje, gry według
planistyczne
rozwiązywaniem sprzę\enie zwrotne skonstruowanych modeli
w kwestii wyników - schematyczność
Aktywizujące powiązanie Wysokie wymagania
Obszar ról społecznych,
Odgrywanie ról z zachowaniem wobec trenerów,
umiejętności społeczne
i postawami czasochłonność
Brak dialogu, kosztowne
Nauczanie Zabezpieczenie wiedzy Szybie uczenie się, łatwość wyprodukowanie
programowane faktograficznej powtarzania, aktywność materiałów
(starzenie się)
Niebezpieczeństwo
Jak w przypadku
Trening wyrządzania szkód w
odgrywania ról i
dynamiki Mo\liwy rozwój osobowości osobowości, wysokie
diagnostyki zachowań
grupy wymagania w stosunku
(własnych)
do trenerów
Rozwiązywanie nowych
Rozwiązywanie problemów sytuacji praktycznych,
Du\e przedsiębiorstwa
Action learning (zle strukturalizowane tak\e przez
powracający problem
problemy) doświadczonych
kierowników
yródło: T. Listwan, op. cit., s. 85
Program szkoleniowy oprócz klasycznych szkoleń wewnętrznych oraz
zewnętrznych mo\e obejmować inne formy doskonalenia pracowników:
- rotacja zadań,
- szkolenie w trakcie pracy,
- coaching & .
Nowoczesne formy podnoszenia kwalifikacji pracownika
Zarówno teoretycy jak i praktycy zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) wskazują,
obok kompetencji zawodowych na wartość kompetencji społecznych. Odnoszą się
one do umiejętności budowania i utrzymywania relacji międzyludzkich. W wyniku
przeprowadzonych w ponad 100 przedsiębiorstwach badaniach8, stwierdzono, \e do
najbardziej po\ądanych kompetencji nale\ą:
- zdolności komunikacyjne,
- orientacja na osiągnięcia,
- praca zespołowa,
- przywództwo,
- skupienie się na kliencie,
- elastyczność,
- stymulowanie rozwoju innych.
Proces doskonalenia mo\na traktować jako część systemu motywacyjnego w firmie.
Pracownicy często traktują szkolenie jako nagrodę lub szansę rozwoju zawodowego.
Ciągłe doskonalenie kwalifikacji jest równie\ zadaniem dla pracownika, który poprzez
własny rozwój ma wspierać działanie firmy.9 Warto zwrócić uwagę na fakt, i\ coraz
więcej specjalistów zajmujących się rozwojem organizacji i ich pracowników
wskazuje na konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji, w tym równie\ poprzez
samokształcenie. Przedstawione poni\ej metody stymulowania rozwoju pracownika
kładą silny nacisk na relacje interpersonalne i kształtowanie kompetencji
społecznych. Pozwalają jednak\e podnosić równie\ umiejętności zawodowe.
Do najpowszechniej stosowanych nowoczesnych metod doskonalenia pracowników
nale\ą:
Coaching
To indywidualne doskonalenie pracownika, przez osobę
z doświadczeniem i wiedzą  czyli coacha. Najczęściej jest
to pracownik z tego samego działu, czasem bezpośredni
przeło\ony. Metoda ta jest bardzo efektywna ze względu
na bliski kontakt opiekuna i osoby szkolonej. Jednak
często trudna do zastosowania z powodu czasu, jaki
opiekun musi poświęcić na rozmowy i obserwację
szkolonego.10
8
czasopismo  Competency 1996r., za Okoń W.: Analiza posiadanych kompetencji zawodowych. WSAP Szczecin
9
A. Kozińska, Doskonalenie pracowników. Personel od A do Z.  Wiedza i Praktyka , marzec 2001, D 03/003
10
Ibidem, s. D 03/012
Polega na pracy trenera (polskie określenie dla coacha) z pracownikiem nad
rozwojem umiejętności i kompetencji zawodowych i społecznych tego ostatniego.
Niejako przy okazji, zwiększeniu ulega motywacja pracownika, wzrost jego
zaanga\owania i poczucia odpowiedzialności za firmę i jej wyniki.
Coaching jest partnerską relacją, w której coach pomaga swojemu podopiecznemu
w osiągnięciu upragnionych sukcesów w \yciu osobistym i zawodowym. Cele te
powinny być wskazane przez pracownika ale jednocześnie uzgodnione z coachem.
To on prowadzi, motywuje i inspiruje swojego ucznia tak, by mógł on dokonywać
pozytywnych zmian w swoim \yciu. Wprowadzenie coachingu umo\liwia osobom
 trenowanym dać z siebie to co najlepsze, uczyć się i rozwijać w sposób z ich wolą.
Definicje coacha uznane przez ICF (International Coaching Federation 
Międzynarodową Federację Coachów - www.coachfederation.org):
" Coach pomaga jednostkom i organizacjom, aby rozwijały się szybciej
i osiągały bardziej satysfakcjonujące rezultaty.
" Coach koncentruje się na celach, które wybiera jego podopieczny.
" Coach dostosowuje się do indywidualnych potrzeb podopiecznego.
" Coach wyłania rozwiązania i strategie z informacji pochodzących od
pracownika.
" Coach zapewnia świe\ą perspektywę.
" Coach pomaga podopiecznemu w budowaniu jego naturalnej siły.
" Coaching zaczyna się od pomysłu, \e to pracownik jest twórczy i pełen
zasobów.
" Coaching zaczyna się od pomysłu, \e pracownik czyli klient pracuje po to, aby
osiągnąć te cele, które chce osiągnąć.
" Siła coachingu wynika ze związku pomiędzy coachem i klientem.
Zadaniem coacha jest pomoc w osiągnięciu równowagi pomiędzy \yciem osobistym
a zawodowym, pomoc w zmianie tego, co warte jest zmiany. Celem tych wszystkich
działań jest wzmocnienie podopiecznego, podtrzymanie jego motywacji, siły oraz
poznanie tego, co pozwala mu być efektywnym pracownikiem, poznanie samego
siebie.
Warunki udanego coachingu są w gruncie rzeczy dwa: pracownik ma chęć się
rozwijać/zmieniać i jest  wolne pole pomiędzy tym, gdzie jest on obecnie, a gdzie
zamierza się znalezć.  innymi słowy: pracownik dostrzega, \e posiada pewien
potencjał który mo\e rozwinąć. Coaching daje poddawanej mu osobie motywację
i energię tak, by dostrzegła potencjał swego rozwoju. Jest procesem zorientowanym
na działanie, dającym wsparcie w koniecznych zmianach i trudnych sytuacjach
podczas drogi zmian.
Główne zasady coachingu
Coaching powinien być oparty na partnerskiej relacji i budowaniu wzajemnego
zaufania pomiędzy trenerem i pracownikiem.
Sesje coachingowe (trenerskie) poświęcone powinny być poszukiwaniu tych
obszarów aktywności pracownika, których wzmocnienie pozwoli na wzrost, poprawę
efektywności równie\ w innych, istotnych dla pracownika i firmy obszarach.
Wskazanie tych obszarów powinno wynikać ze wspólnej, twórczej pracy coacha
i pracownika, jednak\e inicjatywa nale\y do trenera.
Równie\ w trakcie wypełniania codziennych obowiązków zawodowych (czyli poza
sesjami) mo\e być prowadzony coaching. Mo\liwość taka występuje szczególnie
wtedy, gdy trener dostrzega mo\liwość pomocy pracownikowi w lepszym
wykonywaniu zadań zawodowych.
Osoba trenera osobistego
Kluczowe dla zmiany będą kwalifikacje trenera (coacha) związane z kierowaniem
procesami uczenia. Jedną z organizacji coachingowych jest Międzynarodowa
Społeczność Coachów (International Coaching Community). Standardy ICC
dotyczące kwalifikacji coacha są następujące11:
" Coachowie starają się jak najlepiej wykonywać swoją pracę z klientem
i wykazywać się podstawowymi kwalifikacjami w coachingu.
" Starają się być na bie\ąco w kwestii nowych praktyk biznesowych, technologii,
wymogów prawnych i standardów związanych z pracą coacha.
" Dbają o rozwój i poszerzanie swoich umiejętności poprzez lekturę, kontakty
i szkolenia.
11
http://www.rabacoaching.pl/pl/ICC.html - dostępna 16. lipca 2009r.
" Coachowie maja świadomość swoich umiejętności, mocnych stron oraz
ograniczeń. Przyjmują taką pracę, która w ich mniemaniu będzie wykonalna
w ramach ich kompetencji.
" Nie wypowiadają twierdzeń, których nie mogą jednoznacznie potwierdzić.
Podobnie nie przypisują sobie umiejętności, referencji lub kwalifikacji, których
nie posiadają, jak równie\ nie mogą zezwolić innym, aby za ich wiedzą i w ich
imieniu składali podobne deklaracje w formie werbalnej czy te\ pisemnej.
Co ciekawe, coaching jest najbardziej zaawansowany w sporcie.
Podział coachingu (za: Coaching Institute12):
Coaching personalny, \yciowy - nastawiony na rozbudowę sfery
wewnętrznej człowieka. Dotyczy celów, postaw i zachowań wynikających
z oczekiwań pracownika/ klienta oraz spodziewanych przez niego
rezultatów.
Coaching zawodowy - związany z rozwojem, karierą.
Coaching menad\erski (Executive, Leadership coaching) - praca z kadrą
zarządzającą przedsiębiorstw. Słu\y rozwijaniu takich umiejętności jak:
komunikacja, negocjacje, zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie,
zarządzanie osobistym potencjałem, praca ze stresem. Równie często
wzmacnianym obszarem tego rodzaju coachingu jest rozwój
umiejętności przywódczych - m.in. wzmacnianie umiejętności
nawiązywania i podtrzymywania relacji, budowania autorytetu przy
zachowaniu relacji współpracy, rozwijanie umiejętności motywowania.
Tego typu oferta, kierowana jest do osób, które ze względu na np. bardzo
wysoką pozycję zawodową nie chcą korzystać z klasycznej oferty
szkoleniowej.
Coaching biznesowy - nastawiony na rozwój biznesu.
Coaching grupowy  stosowany na przykład w nabywaniu umiejętności
rozwiązywania trudnych sytuacji w związkach czy relacjach w środowisku
pracy.
12
www.coachinginstitute.biz - dostępna 20.maja 2009r.
Korzyści z coachingu:
Niektóre z korzyści osobistych coachingu dla pracownika:
" większa pewność siebie i wy\szy poziom umiejętności, a co za tym idzie
większa produktywność,
" rozwój kariery i umocnienie pozycji zawodowej  uzyskanie stałej, większej
efektywności we wszystkim co robi,
" podejmowanie dobrych decyzji  pracownik cechuje się większą
elastycznością,
" szczęśliwsze, bardziej spełnione \ycie dzięki poczuciu zadowolenia z
własnej pracy,
" poprzez uzyskanie zaufania podnosi się jakość \ycia pracownika,
" zwiększa się klarowność celów i wartości,
" pracownik ma większą jasność dotyczącą tego, czego chce i co mo\e dać
w relacjach; jego relacje są bardziej satysfakcjonujące dla zaanga\owanych
w nie stron,
" utrzymuje stymulacje intelektualną wynikającą z dyskusji dotyczącej
wa\nych pomysłów  jest bardziej twórczy  uczy się więcej oraz usuwa
zahamowania wstrzymujące go przed bardziej efektywną nauką,
" stopniowo staje się osobą, którą chce być, staje się wzorem dla innych,
" coaching zapewnia potencjał pozwalający pracownikowi na postęp w pracy
i zwiększa jego długoterminowe perspektywy.
Niektóre z korzyści dla organizacji:
" przyczynia się do zwiększenia kultury w przedsiębiorstwie i podniesienia
morale pracowników  usprawnia pracę zespołową,
" coaching podnosi kwalifikacje kluczowych pracowników i oszczędza firmie:
1/ kosztów kursów i szkoleń,
2/ spadku produktywności,
" pomaga ludziom osiągać szczyty ich osobistych mo\liwości i w ten sposób
pomaga firmom osiągać najlepsze rezultaty zapewniając większą
skuteczność długoterminowych inwestycji.
" zastosowanie coachingu wskazuje na zaanga\owanie się firmy w rozwój
pracowników  co jest długofalową inwestycją w wysoką efektywność.
Kiedy warto sięgnąć po coaching?
Szczególnie w sytuacji gdy rozwój strategicznego zasobu organizacji jakim są jej
pracownicy jest wartością firmy. Stosuje się go często tak\e w przypadku:
" braku wystarczających umiejętności przywódczych oraz interpersonalnych
kadry, odpowiadających oczekiwaniom organizacji i pozwalających na
utrzymanie zaanga\owania pracowników,
" niepowodzenia w tworzeniu zespołu, problemów z morale pracowników
w organizacji,
" braku informacji zwrotnych dotyczących podejmowanych działań (na przykład
ich skuteczności i adekwatności),
" wsparcia procesu wprowadzania zmian i zarządzania zmianami w organizacji,
" wzmocnienia i większego ukierunkowania efektu cykli szkoleniowych
w organizacji, lub jako alternatywa dla nich, gdy pracownik nie mo\e w nich
uczestniczyć (patrz: executive coaching),
" doraznych potrzeb: perswazyjne przemówienie, strategia negocjacyjna itp.
Powy\szy katalog nie jest zamknięty  zastosowanie metody coachingu wynikać
mo\e z wielu innych potrzeb, zgodnych z oczekiwaniami organizacji, jak i samego
zainteresowanego.
Inne formy wspomagania rozwoju:
Mentoring  starszy, doświadczony kolega udziela rad. Demonstrowane przez niego
zachowania stanowią wzorzec do naśladowania. Szersze omówienie w dalszej
części opracowania.
Doradztwo  praca z klientem nie usatysfakcjonowanym swoim \yciem (lub efektami
swoich działań zawodowych), potrzebującym przewodnictwa i porady.
Terapia  praca z klientem, który potrzebuje usunięcia psychologicznych lub
fizycznych symptomów.
Consulting  konsultant zapewnia ekspertyzę i rozwiązuje problemy biznesowe lub
pomaga w rozwoju biznesu jako całości. Praca raczej z organizacjami lub ich
poszczególnymi częściami, ni\ z jednostkami je tworzącymi.
Nauczanie  przekazywanie wiedzy przez nauczyciela uczniowi.
Coaching jako narzędzie zmiany mo\e wiązać się z pojawieniem się oporu. Poni\sza
tabela zawiera zarówno przyczyny oporu pracowników jak i metody przeciwdziałania
im.
PRZYCZYNA OPORU
METODY PRZECIWDZIAAANIA OPOROM
PRACOWNIKÓW
Zmiana uniemo\liwia działanie
w sposób, do którego przywykli Wskazanie korzyści płynących z działania nowych metod
pracownicy
Brak zrozumienia istoty zmiany
Szczegółowe zapoznanie pracowników z istotą i korzyściami coachingu
i wiary w realność jej powodzenia
Przedstawienie jak inni, np. mened\erowie zmieniają swoje przekonania
Pracownicy stają wobec konieczności
w wyniku pojawienia się badań przeczących ich poprzednim poglądom.
zmiany głęboko zakorzenionych
Wykazanie, \e nowe przekonania niekoniecznie muszą się wiązać ze
przekonań
zmianą starych i mogą je wzbogacać
Uświadomienie pracownikom, \e profesjonalista nie jest związany
Brak zaufania do coacha z danym przedsiębiorstwem, a więc jest zdystansowany wobec jego
wewnętrznych spraw
Przekonanie zespołu do słuszności wprowadzenia tej zmiany przez
Panuje przekonanie, \e zmiana została
władze, przedstawianie korzyści płynących ze zmian bezpośrednio dla
narzucona odgórnie.
pracowników oraz firmy.
Opór przed nową sytuacją, lęk przed Uświadomienie pracowników o roli coacha, jego indywidualnym podejściu
odczuciem swojej niekompetencji i nakierowaniu na pomoc i rozwój
Strach przed brakiem czasu na bli\ej
Wprowadzenie coachingu ma na celu usprawnienie pracy oraz efektywne
nieokreślone rozmowy o rozwoju
gospodarowanie czasem
zawodowym
Uświadomienie pracownikom, \e rutyna zle wpływa na ich rozwój
Obawa przed zmianą organizacji pracy
osobisty
yródło: www.wikipedia.pl  dostępna 20. maja 2009r.
Mentoring
Jest procesem sprawowania opieki nad pracownikiem
w ró\nych okresach jego zawodowego rozwoju i przebiegu
kariery w firmie. Mentorem mo\e być osoba z du\ym
praktycznym doświadczeniem i sukcesami zawodowymi,
posiadająca równie\ odpowiednie cechy osobowości.
Mentoring oparty jest na partnerskiej relacji między
mentorem a pracownikiem (mistrzem a uczniem),
zorientowanej na odkrywanie i rozwijanie potencjału
pracownika. Opiera się na inspiracji, stymulowaniu i przywództwie. Polega głównie
na tym, by uczeń, dzięki odpowiednim zabiegom mistrza, poznawał siebie, rozwijając
w ten sposób samoświadomość, i nie lękał się iść wybraną przez siebie drogą
samorealizacji. Obejmuje on tak\e doradztwo, ewaluację oraz pomoc
w programowaniu sukcesu ucznia13. Kluczowym działaniem jest indywidualizacja
oferty rozwoju poprzez dostosowanie jej do jego oczekiwań
i potrzeb pracownika.
Głównym zało\eniem mentoringu jest pomoc ludziom w stawaniu się takimi, jakimi
chcą się stać14. Mentorem mo\e być odpowiednio przygotowana osoba z zewnątrz,
ale zwykle rolę mentora powierza się doświadczonym pracownikom firmy,
charakteryzującym się mocno rozwiniętymi kompetencjami osobistymi i społecznymi.
Relacja pomiędzy mentorem a jego uczniem jest bardzo efektywna głównie dzięki
daleko idącej personalizacji i indywidualizacji ście\ki kariery, którą osoba
doświadczona pomaga obrać początkującemu pracownikowi. Mentor, jako \e poznał
ju\ zasady pracy w firmie oraz posiadł szeroką wiedzę i odpowiednie umiejętności
mo\e w sposób bardzo efektywny przekazać je osobie, która dopiero zapoznaje się
z nowym środowiskiem pracy. Dlatego te\ jest to bardzo u\yteczna metoda
wdra\ania do pracy nowo zatrudnionego pracownika. Większości z wymaganych
umiejętności nie mo\na przekazać przez podręcznik czy film instrukta\owy 
kształtować je mo\na jedynie bezpośrednio  przez doświadczenie.
13
www.wikipedia.pl - dostępna 20.maja 2009r.
14
E. Parsloe, M. Wray: Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się. OE 2002r.
Najbardziej ogólny zarys rozwoju relacji mistrz-uczeń w organizacji uwzględnia
następujące fazy:
1. Wzajemne poznanie i określenie oczekiwań.
2. Identyfikacja słabych i mocnych stron oraz szans i zagro\eń dla rozwoju
ucznia.
3. Ustalenie celu długoterminowego oraz celów krótkoterminowych.
4. Konsekwentne realizowanie obranej ście\ki połączone z rozwijaniem
kompetencji osobistych oraz społecznych.
5. Ciągły kontakt i rozbudowana informacja zwrotna.
6. Regularna samoocena wyników i weryfikacja obranej ście\ki.
Główne zasady mentoringu
W przeciwieństwie do coachingu, inicjatywa w zakresie prowadzenia sesji
mentoringowej le\y po stronie pracownika. To on musi wziąć odpowiedzialność za
własny rozwój i poszerzanie horyzontów.
Mentoring opiera się na inspirowaniu, stymulowaniu i przywództwie. Obejmuje tak\e
doradztwo oraz pomoc w projektowaniu sukcesu pracownika.
Korzyści z mentoringu
Podobnie jak w przypadku coachingu, mo\na mówić o korzyściach z zastosowania
mentoringu w dwóch obszarach: organizacji i pracownika. Niewątpliwą zaletą dla
organizacji jest zwiększenie się przywiązania pracownika do firmy i realizowanych
przez niego przedsięwzięć, satysfakcji uczestników organizacji. W wymiarze
pracownika do największych korzyści płynących z wdro\enia mentoringu mo\na
zaliczyć:
rozwijanie kompetencji osobistych i społecznych obu uczestników procesu;
wzmacnianie postaw pro-przedsiębiorczych oraz kreatywności;
odkrywanie i rozwijanie potencjału  wskazanie sensu ustawicznego
samodoskonalenia się;
rozwijanie wewnętrznej motywacji;
identyfikacja oraz analiza mocnych i słabych stron pracownika, jak i analiza
mo\liwych ście\ek rozwoju wewnątrz organizacji;
innowacyjne rozwiązywanie problemów;
ułatwienie  wejścia nowych pracowników w kulturę organizacyjną.
Ponadto mentoring sprzyja rozwijaniu kultury wzajemnego zaufania i pomocy. Słu\y
wzmacnianiu komunikacji wewnętrznej oraz dobrej atmosfery w organizacji.
Counselling
Pomimo, \e  counselling mo\na tłumaczyć jako
 poradnictwo , nie odzwierciedla to w pełni znaczenia
tego terminu  jest to bowiem coś więcej ni\
bezpośrednie udzielanie porad.
Counselling jest metodą doskonalenia pracowników,
w której doradca (counsellor) pomaga pracownikowi
w procesie uświadamiania własnych uczuć, potrzeb,
zachowań i mo\liwości. Towarzyszy mu równie\ w poznawaniu natury swoich
trudności, sprzyja otwarciu się na mo\liwości zmian i pomaga mu je zainicjować.
Counselling jest najczęściej stosowany w przypadku problemów pracowników, które
mają charakter osobisty, psychologiczny. Znajduje zastosowanie na przykład
w przypadku niesubordynacji, spóznień, postaw roszczeniowych, wykorzystywania
pracowników oraz niskiego poziomu ich zaanga\owania. Jest to  forma
profesjonalnej pomocy drugiemu człowiekowi w zrozumieniu i rozwiązaniu
problemów jego egzystencji, w sytuacji zagubienia, bezradności i cierpienia; a tak\e i
wtedy, gdy motywem sięgania po pomoc jest chęć poprawy jakości \ycia i dą\enie
do samorealizacji 15. W przeciwieństwie do psychoterapii nie koncentruje się na
"leczeniu" konkretnych zaburzeń psychicznych, lecz słu\y rozwiązaniu problemów
\ycia codziennego oraz rozwoju osobowościowym.
Counselling przebiega według 7 kroków16:
1. ocena czy pracownik jest faktycznie cenny dla organizacji,
2. dobór osób mogących przyjąć rolę counsellora,
15
www.gestalt.haller.krakow.pl - dostępna 20. maja 2009r.
16
Metody organizacji i zarządzania, pod red. J. Czekaja, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2007.
3. uświadomienie pracownikowi problemu,
4. zaplanowanie przebiegu treningu,
5. prowadzenie treningu,
6. przeprowadzenie oceny postępów,
7. określenie horyzontu celów dla dalszej pomocy.
Główne zasady counsellingu
W counsellingu, doradca nie daje pracownikowi gotowych rozwiązań, nie osądza, nie
przekonuje ani nie namawia. Udziela mu jedynie specyficznego rodzaju wsparcia
psychicznego, co pomaga:
o odnalezć pracownikowi wyjście z trudnej sytuacji,
o odzyskać utraconą równowagę psychiczną,
o  odblokować utrwalone w psychice negatywne wzorce zachowań,
o odkryć w sobie nowe mo\liwości,
o spojrzeć w nowy sposób na swoje \ycie, aktywność zawodową, relacje itp.
Podsumowując:
Tak jak nie ma idealnie napisanych dokumentów aplikacyjnych, tak brak jest jednej
idealnej metody podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownika. Kluczowym
aspektem rozwoju jest diagnoza stanu bie\ącego i w odniesieniu do zakładanych
celów zastosowanie odpowiednich działań.
Aby być nowoczesnym, kompetentnym pracownikiem nale\y:
1. Zrozumieć, co trzeba zrobić.
2. Wykonać zadanie.
3. Pociągnąć za sobą innych.
Opracowanie: Bartłomiej Babczyński
Literatura:
1. Czekaj J. (red.): Metody organizacji i zarządzania. Wydawnictwo AE
w Krakowie, Kraków 2007
2. Górecka K.: Rozwój pracownika. Wy\sza Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
3. Jasiński Z.: Zarządzanie pracą. Warszawa 1999
4. Karwala S.: Mentoring  strategia rozwoju organizacji uczącej się. WSB-NLU
2007
5. Karwala S.: Model mentoringu we współczesnej szkole wy\szej. WSB-NLU
2007
6. Kozińska A.: Doskonalenie pracowników. Personel od A do Z.  Wiedza
i Praktyka , marzec 2001
7. Listwan T.: Kształcenie kadry mened\erskiej firmy. Wrocław 1993
8. Aychmus P.: Nowoczesne metody doboru i doskonalenia pracowników
9. McKenna E., Beech N.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa 1997
10. Okoń W.: Analiza posiadanych kompetencji zawodowych. WSAP Szczecin
11. Parsloe E., Wray M.: Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu
w doskonaleniu procesu uczenia się. Kraków, OE 2002
12. Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków 1998
13. Szymczak M.: Słownik języka polskiego. Warszawa 1988
Wszystkie strony internetowe dostępne 20. maja 2009r.:
http://www.coaching.info.pl/
www.cptt.uz.zgora.pl/dokumenty/dzialalnosc/Nowoczesne-metody-pozyskiwania-
pracownikow.ppt
www.gestalt.haller.krakow.pl
http://www.personel.infor.pl
http://www.rabacoaching.pl/pl/ICC.html
www.mentoring.com.pl/
http://www.wikipedia.pl


Wyszukiwarka