technik elektryk 311[08] z1 07 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Anna Kembłowska
Krzysztof Kembłowski
Wykonywanie pomiarów sprawdzających w instalacjach
elektrycznych 311[08].Z1.07
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr inż. Jan Krzemiński
mgr Joachim Strzałka
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z1.07
 Wykonywanie pomiarów sprawdzających w instalacjach elektrycznych zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 4
3. Cele kształcenia 5
4. Scenariusze zajęć 6
5. Ćwiczenia 10
5.1. Badania odbiorcze i eksploatacyjne instalacji elektrycznych 10
5.1.1. Ćwiczenia 10
5.2. Mierniki do pomiarów sprawdzających w instalacjach elektrycznych 11
5.2.1. Ćwiczenia 11
5.3. Pomiary w instalacjach elektrycznych 12
5.3.1. Ćwiczenia 12
5.4. Badanie skuteczności ochrony przeciwporażeniowej 14
5.4.1. Ćwiczenia 14
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 20
7. Literatura 32
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik elektryk 311[08].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- cele kształcenia,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- ćwiczenia wraz z instrukcjami,
- narzędzia pomiaru dydaktycznego.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne prowadzone były różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem: metody ćwiczeń, tekstu przewodniego, projektów
i przypadków, wykładu konwersatoryjnego. Należy również wykorzystywać techniki
informatyczne z użyciem komputera.
W trakcie realizacji jednostki modułowej będzie dominować: praca grupowa jednolita
oraz indywidualna praca uczniów.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- rozróżniać podstawowe wielkości dotyczące prądu przemiennego jednofazowego
i trójfazowego,
 stosować podstawowe prawa i zależności dotyczące obwodów prądu przemiennego
jednofazowego i trójfazowego,
 określać oddziaływanie prądu elektrycznego na organizm ludzki,
 rozróżniać klasy ochronności urządzeń elektrycznych i elektronicznych,
 rozróżniać środki ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym zastosowane
w urzÄ…dzeniach elektrycznych,
 posługiwać się podstawowymi przyrządami i elektronicznym sprzętem pomiarowym,
 posługiwać się schematami elektrycznymi ideowymi i montażowymi,
 posługiwać się dokumentacją techniczną instalacji elektrycznej,
 opracowywać wyniki pomiarów wykorzystując technikę komputerową,
 stosować zasady bhp i ochrony ppoż. obowiązujące na stanowisku pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- określić zakres czynności wykonywanych podczas oględzin instalacji elektrycznej,
- przeprowadzić oględziny instalacji w ramach badań okresowych,
- sprawdzić ciągłość przewodów w instalacji elektrycznej,
- dobrać właściwy miernik do pomiaru rezystancji izolacji, rezystancji uziemienia oraz
impedancji pętli zwarcia,
- skorzystać z instrukcji obsługi mierników stosowanych w pomiarach sprawdzających
w instalacjach,
- posłużyć się miernikami przy pomiarach sprawdzających w instalacjach,
- przygotować poszczególne obwody instalacji elektrycznej do pomiaru rezystancji izolacji,
- zmierzyć rezystancję izolacji w instalacji jednofazowej i trójfazowej,
- ocenić stan techniczny izolacji na podstawie wyników pomiarów, zgodnie z wymaganiami
przepisów,
- zmierzyć impedancję pętli zwarcia,
- zmierzyć rezystancję uziemienia ochronnego,
- ocenić skuteczność ochrony przeciwporażeniowej dla określonego zabezpieczenia,
zgodnie z przepisami,
- skorzystać z norm oraz przepisów ochrony przeciwporażeniowej,
- zastosować zasady bhp i ochrony ppoż. obowiązujące na stanowisku pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
4. SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć nr 1
Osoba prowadzÄ…ca ..........................................................................................
Modułowy program nauczania: Technik elektryk 311[08]
Moduł: Montaż i eksploatacja instalacji elektrycznych 311[08].Z1.
Jednostka modułowa: Wykonywanie pomiarów sprawdzających w instalacjach 311[08].Z1.07
Temat: Przeprowadzanie oględzin instalacji elektrycznej
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności posługiwania się normami i przepisami resortowymi.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- określić zakres czynności wykonywanych podczas oględzin instalacji elektrycznej,
- przeprowadzić oględziny instalacji w ramach badań okresowych,
- skorzystać z norm oraz przepisów ochrony przeciwporażeniowej,
- zastosować zasady bhp i ochrony ppoż. obowiązujące na stanowisku pracy.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
- instruktaż wstępny,
- pokaz,
- ćwiczenia.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- grupowa jednolita.
Czas: 135 minut.
Åšrodki dydaktyczne:
- rzeczywista instalacja elektryczna,
- dokumentacja techniczna instalacji elektrycznej,
- Ustawa z dnia 07.07.1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414 z pózniejszymi
zmianami),
- Ustawa z dnia 10.04.1997 r. Prawo Energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 z pózniejszymi
zmianami),
- PN-IEC 60364-6-61-2000 Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych.
Sprawdzanie. Sprawdzanie odbiorcze.
- PN-IEC 60364-4-41 Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Ochrona dla
zapewnienia bezpieczeństwa. Ochrona przeciwporażeniowa.
- PN-IEC 60364-5-54 Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Dobór i montaż
wyposażenia elektrycznego. Uziemienia i przewody ochronne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności, podanie celu zajęć, sformułowanie
tematu i zapisanie tematu do zeszytu.
2. Zapoznanie uczniów z zasadami bhp obowiązującymi na stanowisku pracy.
3. Omówienie przez nauczyciela sposobu posługiwania się dokumentacją techniczną
instalacji elektrycznej.
4. Omówienie ustawy: prawo budowlane i prawo energetyczne.
5. Omówienie prawidłowości doboru przewodów i zabezpieczeń w instalacji elektrycznej.
6. Ocena pracy uczniów i podsumowanie zajęć.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) sprawdzić prawidłowość ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym,
2) sprawdzić prawidłowość ochrony przed pożarem i przed skutkami cieplnymi,
3) sprawdzić prawidłowość doboru przewodów do obciążalności prądowej i spadku
napięcia,
4) sprawdzić prawidłowość doboru i nastawienia urządzeń zabezpieczających
i sygnalizacyjnych,
5) sprawdzić prawidłowość umieszczenia odpowiednich urządzeń odłączających,
6) sprawdzić prawidłowość doboru urządzeń i środków ochrony od wpływów
zewnętrznych,
7) sprawdzić prawidłowość oznaczenia przewodów neutralnych i ochronnych,
8) sprawdzić prawidłowość wymaganego umieszczenia schematów, tablic ostrzegawczych
lub innych podobnych informacji,
9) sprawdzić prawidłowość i kompletność oznaczenia obwodów bezpieczników, łączników,
zacisków itp.,
10) sprawdzić poprawność połączeń przewodów,
11) sprawdzić dostęp do urządzeń umożliwiających ich wygodną obsługę i konserwację.
Zakończenie zajęć
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
Scenariusz zajęć nr 2
Osoba prowadzÄ…ca ..........................................................................................
Modułowy program nauczania: Technik elektryk 311[08]
Moduł: Montaż i eksploatacja instalacji elektrycznych 311[08].Z1.
Jednostka modułowa: Wykonywanie pomiarów sprawdzających w instalacjach 311[08].Z1.07
Temat: Pomiar rezystancji izolacji
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności posługiwania się przyrządami pomiarowymi.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- dobrać właściwy miernik do pomiaru rezystancji izolacji,
- skorzystać z instrukcji obsługi mierników stosowanych w pomiarach sprawdzających
w instalacjach,
- posłużyć się miernikami przy pomiarach sprawdzających w instalacjach,
- przygotować poszczególne obwody instalacji elektrycznej do pomiaru rezystancji
izolacji,
- zmierzyć rezystancję izolacji w instalacji jednofazowej i trójfazowej,
- ocenić stan techniczny izolacji na podstawie wyników pomiarów, zgodnie
z wymaganiami przepisów.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
- instruktaż wstępny,
- pokaz,
- ćwiczenia.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- grupowa jednolita.
Åšrodki dydaktyczne:
- norma PN-IEC 60364-6-61,
- dokumentacja techniczna instalacji,
- instrukcja obsługi miernika do pomiaru rezystancji izolacji,
- miernik do pomiaru rezystancji izolacji,
- rzeczywista lub modelowa instalacja elektryczna.
Czas: 135 minut.
Przebieg zajęć
1. Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności, podanie celu zajęć, sformułowanie
tematu i zapisani tematu do zeszytu.
2. Zapoznanie uczniów z zasadami bhp obowiązującymi na stanowisku pracy.
3. Omówienie przez nauczyciela sposobu posługiwania się dokumentacją techniczną
instalacji elektrycznej.
4. Omówienie obsługi miernika do pomiaru rezystancji izolacji.
5. Przygotowanie instalacji do pomiarów rezystancji izolacji.
6. Pomiar rezystancji izolacji.
7. Ocena stanu technicznego izolacji.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z dokumentacją techniczną instalacji elektrycznej,
2) rozpoznać elementy instalacji w układzie modelowym lub rzeczywistym,
3) rozpoznać rodzaj instalacji elektrycznej,
4) przygotować instalację do pomiaru (odłączyć zasilanie, określić: wilgotność, temperaturę
i napięcie, przy jakim będzie odbywał się pomiar, czas pomiaru),
5) dobrać przyrządy pomiarowe (przygotować miernik do pomiaru izolacji),
6) rezystancję izolacji mierzyć pomiędzy kolejnymi parami przewodów czynnych oraz
pomiędzy każdym przewodem czynnym i ziemią. Przewody ochronne PE i ochronno-
-neutralne PEN traktować jako ziemię, a przewód neutralny N jako przewód czynny.
Odczytać wartość rezystancji izolacji,
7) porównać wartość rezystancji izolacji zmierzonej z wymaganą wartością zawartą
w normie PN-IEC 60364-6-61,
8) ocenić stan techniczny izolacji na podstawie uzyskanych wyników pomiarów.
Zakończenie zajęć
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
5. ĆWICZENIA
5.1. Badania odbiorcze i eksploatacyjne instalacji elektrycznej
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Sprawdz prawidłowość montażu i zgodność wykonania instalacji z dokumentacją
technicznÄ….
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) rozpoznać symbole elementów instalacji elektrycznej występujące w dokumentacji
technicznej,
2) zapoznać się z dokumentacją techniczną instalacji,
3) sprawdzić prawidłowość montażu złącza, wewnętrznej linii zasilającej i instalacji
odbiorczej,
4) sprawdzić zgodność montażu z dokumentacją techniczną instalacji oświetleniowej,
5) sprawdzić zgodność montażu z dokumentacją techniczną instalacji siłowej,
6) sprawdzić zgodność montażu z dokumentacją techniczną instalacji sterowniczej,
7) sprawdzić zgodność montażu z dokumentacją techniczną instalacji sygnalizacyjnej.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- dokumentacja techniczna instalacji,
- przepisy budowy i eksploatacji urządzeń energetycznych,
- rzeczywista instalacja jednofazowa i trójfazowa.
Ćwiczenie 2
Przeprowadz oględziny instalacji elektrycznej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) sprawdzić prawidłowość ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym,
2) sprawdzić prawidłowość ochrony przed pożarem i przed skutkami cieplnymi,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
3) sprawdzić prawidłowość doboru przewodów do obciążalności prądowej i spadku
napięcia,
4) sprawdzić prawidłowość doboru i nastawienia urządzeń zabezpieczających
i sygnalizacyjnych,
5) sprawdzić prawidłowość umieszczenia odpowiednich urządzeń odłączających,
6) sprawdzić prawidłowość doboru urządzeń i środków ochrony od wpływów
zewnętrznych,
7) sprawdzić prawidłowość oznaczenia przewodów neutralnych i ochronnych,
8) sprawdzić prawidłowość umieszczenia oznaczeń, tablic ostrzegawczych lub innych
podobnych informacji,
9) sprawdzić prawidłowość i kompletność oznaczenia obwodów bezpieczników, łączników,
zacisków itp.,
10) sprawdzić poprawność połączeń przewodów,
11) sprawdzić dostęp do urządzeń umożliwiający ich wygodną obsługę i konserwację.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- rzeczywista instalacja elektryczna,
- dokumentacja techniczna instalacji elektrycznej,
- Ustawa z dnia 07.07.1994 r. Prawo Budowlane. (Dz. U. Nr 89 poz. 414 z pózniejszymi
zmianami),
- Ustawa z dnia 10.04.1997 r. Prawo Energetyczne. (DZ. U. Nr 54, poz. 348
z pózniejszymi zmianami),
- PN-IEC 60364-6-61-2000 Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych.
Sprawdzanie. Sprawdzanie odbiorcze,
- PN-IEC 60364-4-41 Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Ochrona dla
zapewnienia bezpieczeństwa. Ochrona przeciwporażeniowa.
- PN-IEC 60364-5-54 Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Dobór i montaż
wyposażenia elektrycznego. Uziemienia i przewody ochronne.
5.2. Mierniki do pomiarów sprawdzających w instalacjach
elektrycznych
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Przeanalizuj instrukcje obsługi mierników stosowanych do pomiarów sprawdzających
w instalacjach elektrycznych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z instrukcją obsługi induktorowego miernika izolacji,
2) określić zakres pomiarowy i przydatność miernika do pomiarów rezystancji izolacji,
3) zapoznać się z instrukcją miernika impedancji pętli zwarcia,
4) określić zakres pomiarowy i przydatność miernika do pomiarów impedancji pętli
zwarcia,
5) zapoznać się z instrukcją mierników uniwersalnych do pomiaru parametrów instalacji
elektrycznej,
6) określić zakres pomiarowy i przydatność mierników uniwersalnych do pomiaru
parametrów instalacji elektrycznej.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- instrukcje obsługi miernika induktorowego,
- instrukcje obsługi miernika skuteczności zerowania,
- instrukcje obsługi miernika mostków do pomiaru rezystancji,
- instrukcje obsługi mierników uniwersalnych do pomiaru parametrów instalacji,
- mierniki induktorowe,
- mierniki skuteczności zerowania,
- mostki do pomiaru rezystancji,
- mierniki uniwersalne parametrów instalacji.
5.3. Pomiary w instalacjach elektrycznych
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dokonaj sprawdzenia ciągłości żył przewodów roboczych i ochronnych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z dokumentacją techniczną instalacji elektrycznej,
2) rozpoznać elementy instalacji w układzie modelowym lub rzeczywistym,
3) wyłączyć zasilanie instalacji,
4) dobrać metodę pomiarową,
5) dobrać przyrządy pomiarowe,
6) sprawdzić ciągłość żył przewodów roboczych,
7) sprawdzić ciągłość żył przewodów ochronnych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- dokumentacja techniczna instalacji,
- instalacja rzeczywista lub modelowa,
- mostek, omomierz,
- woltomierz, amperomierz prądu stałego lub zmiennego,
- zródło napięcia prądu stałego lub zmiennego o wartości od 4 V do 24 V.
Ćwiczenie 2
Wykonaj pomiar rezystancji izolacji instalacji jednofazowej i trójfazowej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z dokumentacją techniczną instalacji elektrycznej,
2) rozpoznać elementy instalacji w układzie modelowym lub rzeczywistym,
3) rozpoznać rodzaj instalacji elektrycznej,
4) przygotować instalację do pomiaru:
- odłączyć wszystkie urządzenia podłączone do gniazd wtykowych,
- w urządzeniach podłączonych trwale wyłączyć wyłączniki zasilania,
- włączyć wyłączniki pośrednie dla gniazd wtykowych,
- włączyć wyłączniki obwodów oświetleniowych,
- odłączyć zródła światła w oprawach oświetleniowych.
5) dobrać przyrządy pomiarowe (przygotować miernik do pomiaru izolacji),
6) rezystancję izolacji mierzyć pomiędzy kolejnymi parami przewodów czynnych oraz
pomiędzy każdym przewodem czynnym i ziemią. Przewody ochronne PE i ochronno-
neutralne PEN traktować jako ziemię, a przewód neutralny N jako przewód czynny
(przykładowy schemat do pomiaru rezystancji izolacji).
Rys. 5.3.1 Pomiar rezystancji izolacji między przewodem PE a pozostałymi
przewodami przy użyciu przyrządu EUROTEST 61557 [2]
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
Zaleca się wykonanie pomiarów między następującymi przewodami:
- przewód dwużyłowy : L  PEN,
- przewód trójżyłowy : L  N, L  PE, N  PE,
- przewód czterożyłowy : L1  L2, L2  L3, L3  L1,L1  PEN, L2  PEN, L3  PEN,
- przewód pięciożyłowy : L1  L2, L2  L3, L3  L1,L1  PE, L2  PE, L3  PE,
L1  N, L2  N, L3  N, PE  N.
7) odczytać wartość rezystancji izolacji,
8) porównać wartość rezystancji izolacji zmierzonej z wymaganą wartością zawartą
w normie PN-IEC 60364-6-61,
9) ocenić stan techniczny izolacji na podstawie uzyskanych wyników pomiarów.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- norma PN-IEC 60364-6-61,
- dokumentacja techniczna instalacji,
- instrukcja obsługi miernika do pomiaru rezystancji izolacji,
- miernik do pomiaru rezystancji izolacji.
5.4. Badanie skuteczności ochrony przeciwporażeniowej
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dokonaj pomiaru impedancji pętli zwarcia.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z dokumentacją techniczną instalacji elektrycznej,
2) rozpoznać elementy instalacji elektrycznej w układzie modelowym lub rzeczywistym,
a)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
b)
c)
Rys. 5.4.1 Pomiary impedancji pętli zwarcia różnych obwodów [2]
a) pomiar impedancji pętli zwarcia w obwodzie roboczym L  N,
b) pomiar impedancji pętli zwarcia w obwodzie roboczym L  PE
c) pomiar impedancji pętli zwarcia w obwodzie roboczym L  L
3) rozpoznać rodzaj instalacji elektrycznej,
4) przygotować instalację do pomiaru,
5) dobrać metodę pomiaru (metoda techniczna, przy pomocy miernika skuteczności
zerowania na przykład: MOZ, MZC-300,MZC-310S itp.),
6) dobrać przyrządy pomiarowe (przygotować miernik do pomiaru impedancji pętli
zwarcia).
7) wykonać trzy pomiary dla każdej fazy obwodu zasilającego,
8) wyznaczyć: U0  napięcie przed zwarciem, Zp  impedancja pętli zwarcia, Ib  prąd
znamionowy urządzenia zabezpieczającego obwód,
9) obliczyć skuteczność zerowania w obwodach zabezpieczonych wkładką bezpiecznikową
typu Bi-Wts (obliczenia wykonać zgodnie z instrukcją miernika MOZ-1 i MZC-300),
10) obliczyć skuteczność zerowania w obwodach zabezpieczonych wyłącznikiem
nadmiarowo prÄ…dowym serii S190 lub S300,
11) ocenić stan skuteczności ochrony przeciwporażeniowej.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- norma PN-IEC 60364-6-61,
- dokumentacja techniczna instalacji,
- instalacja elektryczna modelowa lub rzeczywista,
- instrukcja obsługi miernika do pomiaru skuteczności zerowania,
- miernik do pomiaru skuteczności zerowania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Ćwiczenie 2
Dokonaj pomiaru rezystancji uziemienia ochronnego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z dokumentacją techniczną instalacji elektrycznej,
2) rozpoznać elementy instalacji w układzie modelowym lub rzeczywistym,
3) rozpoznać rodzaj instalacji elektrycznej,
4) przygotować instalację do pomiaru,
5) dobrać metodę pomiaru (metoda techniczna, metoda kompensacyjna, przy pomocy
miernika do pomiaru uziemień, na przykład IMU itp.),
6) dobrać przyrządy pomiarowe (przygotować miernik do pomiaru rezystancji uziemienia),
7) wykonać pomiary rezystancji uziemienia ochronnego,
8) określić skuteczność ochrony przeciwporażeniowej na podstawie pomiarów.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- norma PN-IEC 60364-6-61,
- dokumentacja techniczna instalacji,
- instalacja elektryczna modelowa lub rzeczywista,
- instrukcja obsługi miernika do pomiaru rezystancji uziemienia,
- miernik do pomiaru rezystancji uziemienia.
Ćwiczenie 3
Dokonaj badania skuteczności ochrony przeciwporażeniowej w układzie z wyłącznikiem
różnicowo-prądowym:
a) badanie skuteczności działania wyłącznika przyciskiem testującym,
b) sprawdzenie działania wyłącznika różnicowoprądowego przy płynnym narastaniu prądu
uszkodzeniowego w sieci TN,
c) sprawdzenie działania wyłącznika różnicowoprądowego przy płynnym narastaniu prądu
uszkodzeniowego w układzie sieci TT.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
- przy badaniu skuteczności działania wyłącznika przyciskiem testującym:
1) zapoznać się z budową i działaniem wyłącznika różnicowoprądowego,
2) zapoznać się z parametrami wyłącznika różnicowoprądowego,
3) połączyć układ pomiarowy jak na rysunku,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Rys. 5.4.2 Badanie skuteczności działania wyłącznika przyciskiem testującym
4) sprawdzić działanie za pomocą przycisku TEST,
5) ocenić sprawność działania wyłącznika różnicowoprądowego,
Sprawdzenie działania wyłącznika różnicowoprądowego przy płynnym narastaniu prądu
uszkodzeniowego w sieci TN
6) połączyć układ pomiarowy jak na rysunku,
Rys.5.4.3 Układ do badania poprawności działania wyłącznika w sieci TN [2]
7) dobrać wartość rezystancji rezystora Rp,
8) wykonać pomiary prądu Ip,
9) ocenić skuteczność ochrony przeciwporażeniowej.
 przy sprawdzeniu działania wyłącznika różnicowoprądowego przy płynnym narastaniu
prądu uszkodzeniowego w układzie sieci TT:
10) połączyć układ pomiarowy jak na rysunku.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
Rys. 5.4.4 Układ do badania wyłącznika w sieci TT [1]
11) dobrać przyrządy pomiarowe,
12) dobrać wartość rezystancji Rp,
13) obliczyć wartość rzeczywistą napięcia Urz w czasie przepływu prądu I"N z zależności:
I"N
U = U
rz zm
I"
Uzm  zmierzona wartość napięcia,
I"N  znamionowy prąd różnicowy wyłącznika,
I"  prąd różnicowy, przy którym zostało zmierzone napięcie Uzm.
14) ocenić skuteczność ochrony przeciwporażeniowej.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- schemat instalacji elektrycznej,
- rezystory obciążeniowe,
- amperomierze i woltomierze prÄ…du zmiennego,
- instalacja elektryczna modelowa lub rzeczywista z wyłącznikiem różnicowo prądowym.
Ćwiczenie 4
Wypełnij formularze protokołów z pomiarów
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z formularzami protokołów:
- pomiaru stanu izolacji obwodów i urządzeń,
- skuteczności ochrony przeciwporażeniowej instalacji,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
- skuteczności ochrony przeciwporażeniowej instalacji i urządzeń zabezpieczonych
wyłącznikiem różnicowoprądowym,
- pomiaru rezystancji uziemienia uziomu,
- badań odbiorczych instalacji elektrycznej.
2) wypełnić formularze protokołów na podstawie oględzin i pomiarów wykonanych
wcześniej.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- ćwiczenia.
Åšrodki dydaktyczne:
- formularze protokołów,
- instalacja modelowa lub rzeczywista,
- schemat instalacji elektrycznej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test 1
Test sumujący z zakresu  Wykonywanie pomiarów sprawdzających
w instalacjach elektrycznych
Punktacja zadań:
Za każde poprawne wykonanie zadania uczeń otrzymuje punkty, zgodnie z arkuszem
rozwiÄ…zania.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- niedostateczny  0  4 pkt,
- dopuszczajÄ…cy  5  8 pkt,
- dostateczny  9  12 pkt,
- dobry  13  16 pkt,
- bardzo dobry  17  20 pkt,
Plan testu
Nr Kategoria Poziom
Cel operacyjny
zadania celu wymagań
1 Zdefiniować wielkości B P
charakteryzujÄ…ce pomiary
sprawdzajÄ…ce w instalacjach
elektrycznych
2 Przygotować sieć do C P
pomiarów
3 Połączyć układ na podstawie C P
schematu
4 Dobrać przyrządy pomiarowe C P
5 Zmierzyć wielkości C P
pozwalające wyznaczyć
impedancję pętli zwarcia
6 Wyznaczyć impedancję pętli C P
zwarcia
7 Ocenić skuteczność ochrony B P
przeciwporażeniowej
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
8 Sprawdzić prawidłowość C P
doboru zabezpieczenia
zwarciowego
9 Zmodyfikować układ do C PP
pomiaru pętli zwarcia
10 Sprawdzić poprawność C P
modyfikacji
11 Zanalizować pracę układu na C PP
podstawie uzyskanych
pomiarów
12 Opracować wyniki pomiarów C P
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
Test składa się z dwunastu zadań  zadanie numer 1 jest zadaniem pisemnym, pozostałe zadania
sÄ… zadaniami praktycznymi. Uczniowie wykonujÄ… zadania indywidualnie, a zatem nauczyciel
musi przygotować stanowiska pomiarowe i zapewnić sprzęt pomiarowy dla każdego ucznia. Test
należy przeprowadzić w czasie jednej jednostki metodycznej  w czasie nie dłuższym niż 90 min.
Pozostałe informacje dotyczące przeprowadzenia badań sumujących przy użyciu tego testu
znajdujÄ… siÄ™ w instrukcji dla ucznia.
Instrukcja dla ucznia
Przystępujesz do wykonania zadania, sprawdzającego w jakim stopniu opanowałeś wiadomości
i jakie posiadasz umiejętności z jednostki modułowej  Wykonywanie pomiarów sprawdzających
w instalacjach elektrycznych . Wynik tego testu pozwoli ci stwierdzić, jakie jeszcze masz braki
w danej dziedzinie, czyli nad czym jeszcze musisz popracować.
Przystępując do rozwiązania podanego zadania:
1. Przeczytaj uważnie instrukcję  masz na tę czynność 5 minut. Jeżeli są wątpliwości, zapytaj
nauczyciela.
2. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
3. Na rozwiązanie zadań masz 90 minut.
4. W czasie rozwiązywania zadań możesz korzystać z dokumentacji technicznej instalacji.
5. Test zawiera 12 zadań. Zadania od nr 1 do 8 wykonujesz według podanej kolejności.
6. Jeśli nie potrafiłbyś wykonać zadań od 9 do 11, przejdz do rozwiązywania zadania 12.
7. Przeliczenie punktów na ocenę szkolną przedstawi nauczyciel po zakończeniu testu.
Materiały dla ucznia
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Podaj definicje:
a) impedancji pętli zwarcia
b) różnicowego prądu wyzwalającego
c) bezpiecznego napięcia dotykowego (1 punkty)
2. Przygotuj sieć do wyznaczania impedancji pętli zwarcia. (2 punkty)
3. Dobierz przyrzÄ…dy pomiarowe. (2 punkty)
4. Połącz układ do pomiaru impedancji pętli zwarcia metodą techniczną. (2 punkty)
5. Zmierz wielkości: napięcie, prąd potrzebne do wyznaczenia impedancji. (2 punkty)
6. Wyznacz impedancję pętli zwarcia. (1 punkty)
7. Oceń skuteczność ochrony przeciwporażeniowej. (1 punkty)
8. Sprawdz prawidłowość doboru zabezpieczenia zwarciowego. (2 punkty)
9. Zmodyfikuj układ do pomiaru impedancji pętli zwarcia w sieci z wyłącznikiem
różnicowoprądowym. (2 punkty)
10. Sprawdz poprawność modyfikacji. (1 punkty)
11. Zanalizuj pracę układu na podstawie uzyskanych wyników pomiarów. (2 punkty)
12. Na podstawie wykonanych pomiarów i obliczeń sporządz sprawozdanie. (2 punkty)
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Arkusz oceny rozwiÄ…zania testu
Nr Nazwa czynności Liczba Kryterium oceny Liczba
punktów punktów
1 Podanie definicji i wzoru 1 prawidłowe
wielkości charakteryzujących 0 nieprawidłowe
pomiary sprawdzajÄ…ce w
instalacjach elektrycznych
2 Przygotowanie sieci do pomiaru 2 bezbłędne
impedancji pętli zwarcia 0 z błędami
3 Połączenie układu pomiarowego 2 bezbłędne
0 z błędami
4 Dobór przyrządów 2 bezbłędne
pomiarowych 0 z błędami
5 Pomiar wielkości 2 bezbłędnie
0 z błędami
6 Wyznaczenie impedancji pętli 1 bezbłędnie
zwarcia 0 z błędami
7 Ocena skuteczności ochrony 1 prawidłowo
przeciwporażeniowej
0 nieprawidłowo
8 Sprawdzenie doboru 2 prawidłowo
zabezpieczenia zwarciowego 0 nieprawidłowo lub
z licznymi błędami
9 Modyfikacja układu do pomiaru 2 bezbłędnie
pętli zwarcia 0 z błędami lub brak
modyfikacji
10 Sprawdzenie modyfikacji 1 prawidłowe na
zgodnie z założeniami podstawie pomiarów
0 z błędami
11 Analiza pracy układu 2 prawidłowo
0 nieprawidłowo
12 Sporządzenie sprawozdania 2 bezbłędnie
0 z błędami
Suma
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
Uczeń 1
Uczeń 2
Uczeń 3
Test 2
Test pisemny dwustopniowy do badań sumujących z zakresu  Wykonywanie
pomiarów sprawdzających w instalacjach elektrycznych
Punktacja zadań:
Za każdą poprawną odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt, za złą lub brak odpowiedzi uczeń
otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczajÄ…cy  8 pkt z poziomu P,
- dostateczny  9 ÷ 10 pkt z poziomu P i 3 pkt z poziomu R,
- dobry  zaliczony poziom P (8 pkt) i 4 ÷ 6 pkt z poziomu R,
- bardzo dobry  zaliczony poziom P (8 pkt) i 7 ÷ 8 pkt z poziomu R,
Klucz odpowiedzi: 1. a, 2. c, 3. b, 4. b, 5. a, 6. d, 7. d, 8. c, 9. b, 10. c, 11. c, 12. b,
13. d, 14. a, 15. a, 16. c, 17. a, 18. b, 19. b, 20. d.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zadania (mierzone osiągnięcia celu wymagań odpowiedz
uczniów)
5 Określić parametry B P 5a
elementów instalacji
12 Dobrać właściwy miernik do C R 12b
pomiarów sprawdzających
w instalacjach elektrycznych
2 Przeprowadzić oględziny C P 2c
3 instalacji w ramach badań C P 3b
7 okresowych C P 7d
13 C P 13d
1 Zastosować zasady bhp C P 1a
4 obowiÄ…zujÄ…ce na stanowisku B P 4b
6 pracy B P 6d
8 Ocenić skuteczność ochrony C R 8c
przeciwporażeniowej dla
określonego zabezpieczenia
9 Obliczyć impedancję pętli C R 9b
18 zwarcia C R 18b
10 Obliczyć wartość prądu C R 10c
17 zwarciowego C P 17a
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
19 Obliczyć rezystancję C R 19b
uziemienia
14 Dobrać właściwy układ C R 14a
16 pomiarowy do pomiarów C P 16c
sprawdzajÄ…cych w
instalacjach elektrycznych
15 Ocenić stan techniczny C R 15a
izolacji na podstawie
wyników pomiarów
11 Rozpoznać elementy B P 11c
20 instalacji elektrycznej B P 20d
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Uczeń rozwiązuje 20 zadań testowych wielokrotnego wyboru.
2. W każdym zadaniu jest tylko jedna poprawna odpowiedz.
3. Uczeń zaznacza poprawną odpowiedz, zaczerniając właściwe pole w karcie odpowiedzi.
4. W przypadku pomyłki bierze złą odpowiedz w kółko i zaznacza właściwą.
5. W trakcie rozwiązywania testu uczeń może korzystać z charakterystyk czasowo-prądowych
wkładek topikowych i wyłączników nadprądowych.
6. Na rozwiązanie testu uczeń ma 40 minut oraz 5 minut na zapoznanie się z instrukcją.
7. Po zakończeniu testu uczeń podnosi rękę i czeka, aż nauczyciel odbierze od niego pracę.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję  masz na tę czynność 5 minut. Jeżeli są wątpliwości, zapytaj
nauczyciela.
2. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
3. Na rozwiązanie zadań masz 40minut.
4. W czasie rozwiązywania zadań nie możesz korzystać z żadnych pomocy.
5. Zaznacz poprawną odpowiedz, zaczerniając właściwe pole w karcie odpowiedzi.
6. W przypadku pomyłki wez złą odpowiedz w kółko i zaznacz właściwą.
7. W każdym zadaniu jest tylko jedna poprawna odpowiedz.
8. Po zakończeniu testu podnieś rękę i zaczekaj, aż nauczyciel odbierze od Ciebie pracę.
Powodzenia!
Materiały dla ucznia
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Jaki jest prąd rażenia przepływający przez ciało człowieka przy napięciu dotykowym 50V
i rezystancji ciała człowieka 1k&! (inne rezystancje występujące w obwodzie rażenia
pominąć):
a) 50mA
b) 20mA
c) 5mA
d) 10mA
2. Jakich przewodów nie wolno zabezpieczać:
a) fazowych, ochronnych i odgromowych,
b) ochronnych PE i PEN i fazowych,
c) ochronnych PE i PEN oraz uziemień ochronnych i roboczych,
d) uziemień ochronnych i roboczych, fazowych.
3. Jaką wartość prądu zadziałania I2 urządzenia wyłączającego w zabezpieczeniu
przeciążeniowym przewodów przyjmuje się w praktyce:
a) I2 = 0,5 In,
b) I2 = 1,45In,
c) I2 = 2,35In,
d) I2 = 6,25 In.
4. Od czego zależą skutki przepływu prądu przez organizm ludzki:
a) rodzaju prądu, zabezpieczenia i doboru bezpieczników,
b) rodzaju prądu, wartości prądu i czasu przepływu,
c) rodzaju prądu, zabezpieczenia i czasu przepływu,
d) czasu przepływu, zabezpieczenia i doboru bezpieczników.
5. Jaki najważniejszy parametr ma wyłącznik różnicowoprądowy:
a) różnicowy prąd wyzwalający,
b) czas przepływu prądu,
c) napięcie znamionowe,
d) rodzaj prÄ…du.
6. Ile wynosi minimalna niebezpieczna dla człowieka wartość prądu płynącego przez jego ciało
przez dłuższy czas:
a) 30 mA prądu przemiennego i 30 mA prądu stałego,
b) 50 mA prądu przemiennego i 90 mA prądu stałego,
c) 70 mA prądu przemiennego i 30 mA prądu stałego,
d) 30 mA prądu przemiennego i 70 mA prądu stałego.
7. Układ sieciowy pokazany na rysunku to:
a) IT,
b) TT,
c) TN -S,
d) TN -C.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
8. Samoczynne wyłączenie zasilania w sieci TN nastąpi, gdy spełniony jest warunek:
a) ZS ·Ia > UO, Uo  napiÄ™cie znamionowe wzglÄ™dem ziemi
b) ZS ·Ia d" UL, UL  napiÄ™cie dotykowe bezpieczne
c) ZS · Ia d" UO,
d) ZS x ·Ia > UL.
9. Sieć TN-C o napięciu fazowym U=230 V zabezpieczona jest bezpiecznikami Bi-Wts 20 A
Dla tego bezpiecznika przyjęto współczynnik k=5 dla czasu wyłączenia tw = 0,4s. Ile wynosi
impedancja pętli zwarcia ?
a) 4,4 ©,
b) 2,3 ©,
c) 3,6 ©,
d) 6,4 ©.
10. Jaka może być największa wartość prądu zwarciowego płynącego w instalacji wykonanej
przewodami miedzianymi o przekroju 2,5 mm2 w izolacji polwinitowej w czasie 5s, aby nie
nastąpiło uszkodzenie przewodów.
a) 156 A,
b) 248 A,
c) 128 A,
d) 76 A.
11. W sieci pokazanej na rysunku punkt O obudowy urządzenia chronionego należy przyłączyć
do:
a) przewodu N,
b) przewodu L1,
c) uziemienia RA,
d) nie przyłączać.
12. Do pomiaru rezystancji uziemienia użyto woltomierza o zakresie 50 V i klasie 0,5. Jaki
maksymalny błąd można popełnić używając tego przyrządu:
a) 1,25 V,
b) 0,25 V,
c) 2,25 V,
d) 0,5 V.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
13. Na rysunku przedstawiono obwód z urządzeniem:
a) ochronnym napięciowym,
b) wyłącznikiem różnicowo-prądowym,
c) przekaznikiem prÄ…dowym,
d) ochronnym-przetężeniowym.
14. Układ jak na rysunku służy do pomiaru:
a) rezystancji przewodów ochronnych,
b) impedancji pętli zwarcia,
c) rezystancji przewodów roboczych,
d) rezystancji uziemienia.
15. Jaka powinna być minimalna wartość rezystancji izolacji Ri odbiorników zasilanych
w układzie sieciowym TN lub TT przy napięciu znamionowym UN do 500 V
a) 0,5 M©,
b) 2,5 M©,
c) 0,25 M©,
d) 0,0025 M©.
16. Przedstawiony na rysunku układ służy do badania wyłącznika różnicowoprądowego. Jakie
parametry wyłącznika można sprawdzić w tym układzie
a) impedancji pętli zwarcia,
b) napięcia znamionowego i prądu znamionowego
obciążenia,
c) prądu zadziałania i napięcia dotyku,
d) rezystancji izolacji.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
17. Jaki jest prąd wyłączający odbiornik zabezpieczony bezpiecznikiem 10 A w czasie krótszym
niż 0,2 s.
Rys. 5.1 Charakterystyki prądowo-czasowe bezpieczników niskonapięciowych [3]
a) Ia = 90A
b) Ia =100A
c) Ia = 60A
d) Ia =150A
18. Wykonano pomiar impedancji pętli zwarcia. W stanie nieobciążonym zmierzono wartość
napięcia Uo = 231 V(rys. 5.2). Przy obciążeniu prądem I = 7 A napięcie jest równe U = 228
V. Ile wynosi impedancja pętli zwarcia.
a) 2 &!,
b) 0,43 &!,
c) 0,12 &!,
d) 1,2 &!
Rys. 5.2 Pomiar impedancji pętli zwarcia [3]
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
19. Sieć TT zabezpieczona jest bezpiecznikami Bi-Wts 20 A Dla tego bezpiecznika przyjęto
współczynnik k=5 dla czasu wyłączenia tw = 0,4s. Dopuszczalne napięcie dotykowe UL=
50V Ile wynosi rezystancja uziemienia?
a) RA = 4,4 ©,
b) RA = 0,5 ©,
c) RA = 1 ©,
d) RA = 2,5 ©,
20. W sieci chronionej przez urządzenie różnicowoprądowe punkt O obudowy odbiornika należy
przyłączyć do:
a) przewodu neutralnego N,
b) uziemienia ochronnego RA,
c) przewodu ochronno-neutralnego PEN,
d) przewodu ochronno-neutralnego PE.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Pomiary sprawdzajÄ…ce w instalacjach elektrycznych
Zaznacz poprawnÄ… odpowiedz.
Nr zadania Odpowiedzi Punktacja
a b c d
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Razem
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
6. LITERATURA
1. Aasak F.: Badania odbiorcze i eksploatacyjne w instalacjach i urzÄ…dzeniach elektrycznych do
1 kV. Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP. Warszawa 2005.
2. Kupras K. i in.:Wytyczne pomiary w elektroenergetyce do 1 kV Centralny Ośrodek Szkolenia
i Wydawnictw SEP. Warszawa 2006.
3. Bastion P i in. : Praktyczna elektrotechnika ogólna. Wydawnictwo REA s. j. Warszawa 2003.
4. Orlik W.: Egzamin kwalifikacyjny elektryka w pytaniach i odpowiedziach. Wydawnictwo
 KaBe s.c. Krosno 2001
5. PN-IEC 60364-6-61-2000, Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Sprawdzanie.
Sprawdzanie odbiorcze.
6. PN-IEC 60364-4-41, Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Ochrona dla
zapewnienia bezpieczeństwa. Ochrona przeciwporażeniowa.
7. PN-IEC 60364-5-54, Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Dobór i montaż
wyposażenia elektrycznego. Uziemienia i przewody ochronne.
8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. nr 75,
poz. 690).
9. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 pazdziernika 1998 r.
w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz. U. z 1998 r. nr 135, poz. 882).
10. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony
przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 1992 r. nr
92, poz.460 oraz z 1995 r. Nr 102, poz. 507).
11. Ustawa z 11 maja 2001 r. Prawo o Miarach (Dz. U. nr 63 z 2001 r.  poz. 636).
12. Ustawa z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo Budowlane. (Dz. U. Nr 89 poz. 414 z pózniejszymi
zmianami).
13. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne (DZ. U. Nr 54, poz. 348
z pózniejszymi zmianami).
14. Zarządzenia nr 198 z 1996 r. oraz nr 29 i 30 z 1999 r. Prezesa Głównego Urzędu
Miar (Dz. Urz. Miar i Probiernictwa nr 27/96 i 4/99).
15. Zarządzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar nr 12 z dnia 30.03.1999 r. w sprawie
wprowadzenia przepisów metrologicznych o miernikach oporu pętli zwarcia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33


Wyszukiwarka