2a arkusz Jezyk polski poziom r rok 2009 odpowiedzi(1)


Modele odpowiedzi do arkusza próbnej matury z OPERONEM
J´zyk polski
Poziom rozszerzony
Listopad 2008
Cz´Ä˜ç I
Zadanie sprawdzajÄ…ce rozumienie czytanego tekstu Od form abstrakcyjnych do g"´bi materii
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogÄ… przybieraç róŻnÄ… form´ j´zyko-
wÄ…, ale ich sens musi byç synonimiczny wobec modelu. OceniajÄ…c prac´ ucznia, na
leÅ»y stosowaç
punktacj´ z modelu.
Uwaga: Za pe"nÄ… odpowiedÄ™ przyznaje si´ maksymalnÄ… liczb´ punk tów, za niepe"nÄ…  wskazanÄ…
w rubryce  punkty czÄ…stkowe . Nie naleÅ»y przyznawaç po"ówek punktów. Za brak odpowiedzi lub
odpowiedÄ™ b"´dnÄ… nie przyznaje si´ punktów.
Nr Maksymalna Punkty
Proponowane odpowiedzi
zadania liczba punktów cząstkowe
1. Tytu" nawiÄ…zuje do zdania z biografii Micha"a Anio"a, 1 0
który by" przekonany, Że w kaŻdym z bloków marmu-
ru zawarta jest okreĘlona rzeęba i zadanie artysty pole-
ga na wydobyciu jej z kamienia. Tytu" wskazuje na po-
dejĘcie artystów minionych epok do materii.
2. ArtyĘci epok minionych uwaŻali, Że materia jest tylko 1 0
tworzywem i Å»e to artysta nadaje materii pi´kno, narzu-
cajÄ…c jej okreĘlonÄ… form´ i ide´. Na tomiast dla ar ty-
stów wspó"czesnych materia staje si´ celem sztuki, jest
najwaŻniejsza.
3. Aby po twierdziç (zi lustrowaç, uwia rygodniç) swo je 1 0
wywody dotyczące sztuki wspó"czesnej.
4. Odkrywa (wybiera) przedmiot i pokazuje go odbior- 1 0
com.
5.  prowokacja, 1 0
 aspekty formalne (za wskazanie
obu odpowiedzi)
6. np.: 1 0
 funkcja impresywna tekstu, (za wskazanie
 ch´ç wp"yni´cia na odbiorc´, jednej poprawnej
 nawiÄ…zanie kontaktu z odbiorcÄ…, funkcji)
 ch´ç utoÅ»samienia si´ z odbiorcÄ…
www. operon. pl
1
J´zyk polski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Nr Maksymalna Punkty
Proponowane odpowiedzi
zadania liczba punktów cząstkowe
7. a) artysta wykorzystuje materi´ w takim stanie, w ja- 1 0
kim ona istnieje, (za wskazanie 3)
b) artysta odtwarza materi´,
c) artysta odzyskuje materi´ (z odpadków przemy-
s"owych, przedmiotów komercyjnych),
d) artysta (za pomocÄ… wyrafinowanych technik elek-
tronicznych) dociera do g"´bi materii, do tego, co
niewidzialne dla oka
8. Zdanie to stanowi nawiązanie do myĘli z poprzednie- 1 0
go akapitu.
9. B 1 0
10. a) uĘwiadamia ludziom ich stosunek do przedmio- 1 0
tów, dóbr konsumpcyjnych (obiekty nieuĘwiado- (za 3 poprawne
mionego kultu, fetyszu), odpowiedzi)
b) staje po stronie przeciwników uprzemys"owionego
Ęwiata,
c) utrwala te przedmioty, które ulegają codziennej
konsumpcji,
d) uczy ludzi kochaç te przedmioty,
e) ukazuje ich walory estetyczne, swoiste, sekretne
pi´kno
Cz´Ä˜ç II
Temat I: AnalizujÄ…c i in terpretujÄ…c wiersz Zbigniewa Herberta Pot´ga smaku, zwróç uwag´
na postaw´ podmiotu lirycznego wobec istniejÄ…cej rzeczywistoĘci.
I. Rozwini´cie tematu (0 26 pkt)
1. Wst´pne odczytanie ca"oĘci (0 1 pkt)
np.:
a) wiersz o przyczynach odmowy akceptacji okreĘlonej ideologii,
b) wiersz o postawie wobec systemu totalitarnego,
c) spór o wartoĘci
2. Rozpoznanie podmiotu lirycznego (0 3 pkt)
np.:
a)  ja liryczne (liryka bezpoĘrednia),
b) podmiot liryczny reprezentantem opozycjonistów,
c) wykszta"cenie (pos"ugiwanie si´ s"ownictwem typu: dialektologia, koniunktiw, tautologia itp.),
d) erudycja (znajomoĘç sztuki, staroÅ»ytnych filozofów),
e) fascynacja staroŻytnoĘcią (Marek Tulliusz jako autorytet),
f) skromnoĘç osoby mówiÄ…cej ( mieliĘmy odrobin´ koniecznej odwagi ),
g) moÅ»liwoĘç utoÅ»samienia osoby mówiÄ…cej z autorem
www. operon. pl
2
J´zyk polski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
3. Rozpoznanie rzeczywistoĘci przedstawionej w utworze (0 4 pkt)
a) stalinizm (totalitaryzm),
argumenty potwierdzajÄ…ce rozpoznanie
np.:
b) wyraÅ»enia  leninowska kurtka ,  wnucz´ta Aurory bezpoĘrednio odwo"ujÄ…ce si´ do rzeczywisto-
Ęci komunistycznej,
c) zbrodnie ( zau"ek morderców ),
d) degradacja systemu sprawiedliwoĘci ( barak/ nazwany pa"acem sprawiedliwoĘci ),
e) przedstawiciele w"adzy ( samogonny Mefisto w leninowskiej kurtce ),
f) zwolennicy panujÄ…cej w"adzy: rewolucjoniĘci, komuniĘci ( wnucz´ta Au rory ), m"odzi, niedo-
Ęwiadczeni ludzie ( ch"opcy ,  dziewczyny ),
g) przywo"anie metody dzia"aÅ‚ komunistów  wysy"anie w tzw. teren (na prowincj´) m"odych akty-
wistów, aby pozyskiwaç nowych cz"onków partii i zwolenników reÅ»imu
4. Postawa podmiotu lirycznego wobec przedstawionej rzeczywistoĘci (0 3 pkt)
np.:
a) odmowa uczestniczenia w systemie totalitarnym,
b) ostroÅ»noĘç, nieufnoĘç wobec systemu, ale teÅ» wobec samego siebie  naleÅ»y byç czujnym, by kie-
dyĘ nie ulec, nie skapitulowaç,
c) krytyczna ocena zwo lenników sys temu ( Me fisto ,  bardzo brzydkie dziew czyny ,  ch"op cy
o twarzach ziemniaczanych ),
d) krytyczna ocena sys temu ( zau"ek morderców ,  ba rak na zwany pa "acem sprawiedliwoĘci ,
 oprawcy ,  nikczemny rytua" pogrzebów ),
e) dostrzeÅ»enie braków w ich edukacji, p"ytkoĘç intelektualna ( ich retoryka by"a aÅ» nazbyt parcia-
na ,  par´ poj´ç jak cepy ,  Å»adnej dystynkcji w rozumowaniu )
5. Przyczyny przyj´cia okreĘlonej postawy (0 2 pkt)
np.:
a) odwaga,
b) nauka o pi´knie jako istotny drogowskaz w Ęwiecie fa"szu,
c) poczucie smaku  rozumianego nie ty le jako ka tegoria es tetyczna, ile raczej etyczna (es tetyczny
odpowiednik sumienia),
d) nieuleganie propagandzie  samodzielnoĘç w myĘleniu ( zanim zg"osimy akces trzeba pilnie ba-
daç/ kszta"t architektury [& ]/ kolory oficjalne ),
e) wiernoĘç zasadom (idea"om) i wyznawanym wartoĘciom
6. Konstrukcja wypowiedzi (0 1 pkt)
np.:
a) klamra kompozycyjna,
b) charakter dyskursywny,
c) wiersz wolny
7. Opis sposobu mówienia (0 5 pkt)
np.:
a) wyszukana metaforyka ( w"ókna duszy i chrzÄ…stki sumienia ,  ksiÄ…Å»´ta naszych zmys"ów ),
b) metonimie ( nasze oczy i uszy odmówi"y pos"uchu ,  ksiÄ…Å»´ta naszych zmys"ów wybra"y dumne
wygnanie ),
c) modyfikacja zwiÄ…zków frazeologicznych ( pa r´ po j´ç jak cepy  proste jak cep,  nasze oczy
i uszy odmówi"y pos"uchu  widzieç, s"yszeç coĘ na w"asne oczy, uszy),
d) s"ownictwo wskazujÄ…ce na fascynacj´ staroÅ»ytnoĘciÄ… (retoryka, tautologie, koniunktiw, kapitel),
e) przerzutnie podkreĘlajÄ…ce wag´ i znaczenie s"ów ( barak/ nazwany pa"acem sprawiedliwoĘci ,  ba-
daç/ kszta"t architektury ),
www. operon. pl
3
J´zyk polski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
f) epitety odwo"ujÄ…ce si´ do zmys"ów, uplastyczniajÄ…ce obraz ( kobiety róŻowe ,  mokry dó" ,  twa-
rze ziemniaczane ,  czerwone r´ce ),
g) okreĘlenia wartoĘciujÄ…ce, cz´sto potoczne, s"uŻące przedstawieniu totalitaryzmu i jego zwolenni-
ków ( samogonny Mefisto ,  parciana retoryka ,  bardzo brzydkie dziewczyny ,  poj´cia jak ce-
py ),
h) graficzne wyróŻnienie wyraŻenia  Tak smaku i wyrazu  g"owa ,
i) powtórzenia s"owa  smaku
8. Wykorzystanie w odczytaniu utworu miejsc znaczÄ…cych (0 2 pkt)
a) interpretacja tytu"u  smak, gust, znajomoĘç pi´kna (prawdziwych wartoĘci) to ogromna si"a ( po-
t´ga ), która pozwala odróŻniaç dobro od z"a, prawd´ od fa"szu, rozpoznaç zagroÅ»enia etyczne,
b) dedykacja  wyrazem podziwu, szacunku dla osoby, która pozosta"a wierna swoim przekonaniom
nawet za cen´ utraty pracy,
 wskazaniem g"ównego adresata  zawodowego filozofa,
c) zakoÅ‚czenie  wiernoĘç przyj´tej postawie, poczucie smaku, opozycja wobec systemu totalitarne-
go waŻniejsze niŻ Życie
9. Wykorzystanie kontekstów (0 2 pkt)
a) biblijny  scena kuszenia,
b) filozoficzny/ estetyczny  odwo"anie do jednej z podstawowych wartoĘci cenionych przez staroŻyt-
nych Greków (platoÅ‚ska triada: prawda, dobro, pi´kno),
c) biograficzny  niez"omna postawa Herberta w czasach PRL-u,
d) historyczny  czasy sta linowskie w PRL-u, powstanie opozycji ludzi ma jÄ…cych odwag´ sprzeci-
wiania si´ rzÄ…dom totalitarnym
10. Wnioski (0 3 pkt)
Pe"ny wniosek
W wierszu zaprezentowana zosta"a postawa (trudna i niebezpieczna) cz"owieka kierujÄ…cego si´ wy-
raęnymi zasadami etycznymi. Odmawia udzia "u w k"amstwie, zniewoleniu, sys temie to talitarnym.
WaÅ»niejsze staje si´ ocalenie moralne, zachowanie wiernoĘci sobie i swoim idea"om niÅ» ocalenie fi-
zyczne. UĘwiadamia zwiÄ…zek takich wartoĘci jak prawda, dobro i pi´kno. Âwiat staroÅ»ytny to symbol
Ęwiata war toĘci, które są zagroŻone w Ęwiecie to talitarnym. Konstrukcja wypowiedzi i sposób mó-
wienia sÄ… funkcjonalnie zwiÄ…zane z wymowÄ… utworu. (3 pkt)
Cz´Ä˜ciowy wniosek
DostrzeÅ»enie, Å»e podmiot liryczny przyjmuje postaw´ opozycyjnÄ… wobec systemu totalitarnego, kry-
tykuje ów system. (2 pkt)
Próba podsumowania
DostrzeÅ»enie, Å»e podmiot li ryczny przyjmuje po staw´ opozycyjnÄ… wobec sys temu to talitarnego.
(1 pkt)
II. Kompozycja (0 2 pkt)
Kompozycj´ wypracowania ocenia si´ wtedy, gdy przyznane zosta"y punkty za rozwini´cie tematu.
 podporzÄ…dkowana zamys"owi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewn´trznie, przejrzysta i lo-
giczna; pe"na konsekwencja w uk"adzie graficznym (2 pkt),
 uporzÄ…dkowana wobec przyj´tego kryterium, spójna; graficzne wyodr´bnienie g"ównych cz´Ä˜ci (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
www. operon. pl
4
J´zyk polski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
III. Styl (0 2 pkt)
 jasny, Żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona leksyka (2 pkt),
 zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogó" jasny; wystarczająca leksyka (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
IV. J´zyk (0 8 pkt)
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona sk"adnia, poprawne: s"ownictwo, fra-
zeologia i fleksja (8 pkt),
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawne: sk"adnia, s"ownictwo, frazeologia i fleksja (6 pkt),
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w wi´kszoĘci poprawne: sk"adnia, s"ownic-
two i frazeologia (4 pkt),
 j´zyk w pracy komunikatywny mimo b"´dów sk"adniowych, leksykalnych (s"ownictwo i frazeolo-
gia), fleksyjnych (2 pkt),
 j´zyk w pracy komunikatywny mimo b"´dów fleksyjnych, licznych b"´dów sk"adniowych, leksy-
kalnych (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
V. Zapis (0 2 pkt)
 bezb"´dna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne b"´dy) (2 pkt),
 poprawna ortografia (nieliczne b"´dy róŻnego stopnia); na ogó" poprawna interpunkcja (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
VI. Szczególne walory pracy (0 4 pkt)
Temat II: Dwa portrety w"adców. Analizując podane fragmenty Faraona Boles"awa Prusa oraz
Szewców Stanis"awa Ignacego Witkiewicza, przedstaw i porównaj kreacje bohaterów.
I. Rozwini´cie tematu (0 26 pkt)
1. Wst´pne rozpoznanie (0 2 pkt)
a) Faraon  charakterystyka w"adcy bezpoĘrednia i poĘrednia,
b) Faraon  narrator trzecioosobowy, obiektywny, wszechwiedzący, nie naleŻy do Ęwiata przedsta-
wionego,
c) Szewcy  charakterystyka poĘrednia
2. Przedstawienie bohaterów (0 4 pkt)
a) Faraon  bohater jest w"adcÄ… Egiptu, to faraon Ramzes XIII,
b) Faraon  Ramzes obją" tron po Ęmierci ojca,
c) Faraon  wizerunek Ramzesa XIII w momencie przej´cia w"adzy,
d) Szewcy  w"adz´ sprawuje prokurator Scurvy,
e) Szewcy  prokurator w"adz´ zdoby" przy pomocy  Dziarskich Ch"opców ,
f) Szewcy  prokurator obali" ustrój kapitalistyczny i wprowadzi" faszyzm
3. Analiza fragmentu Faraona (0 5 pkt)
a) faraon to w"adca absolutny ( on rządzi", on chcia", on myĘla" za wszystkich ),
b) faraon  osoba Ęwi´ta, bóstwo,
c) nic bez jego wiedzy nie moÅ»e si´ staç, sprzeciw jest niebezpieczny,
d) symboliczny gest golenia g"owy i zarostu,
e) w"adca  ojciec dla poddanych,
www. operon. pl
5
J´zyk polski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
f) jako w"adca myĘli o swoich poddanych ( spe"niaç je b´d´ na chwa"´ paÅ‚stwa i szcz´Ä˜cie ludu... ),
g) niech´ç Ramzesa XIII do entuzjazmu i zapa"u poddanych,
h) w"adza  obowiÄ…zek,
i) Ramzes respektuje prawo oraz wol´ ojca
4. J´zykowe ukszta"towanie tekstu (0 3 pkt)
a) metafory i ich funkcje (np.  p"on´"a jedyna widoczna lampa mÄ…droĘci paÅ‚stwowej, której blask
oĘwietla" ca"y Egipt ),
b) epitety i ich funkcje (np.  w"adca Ęwiata ,  boskie w"osy ,  osierocone pałstwo ,  jego Ęwiątobli-
woĘç ),
c) onomatopeje i ich funkcje (np. towarzyszÄ…ce wejĘciu Ramzesa do sa li audiencjonalnej  brz´k
i  chrz´st ),
d) powtórzenia i ich funkcje (np.  on rządzi", on chcia", on myĘla" za wszystkich ),
e) wykrzyknienia i ich funkcje,
f) rozpoznanie konwencji realizmu,
g) argumenty potwierdzajÄ…ce rozpoznanie, np. szczegó"y, drobiazgowoĘç, prawdopodobieÅ‚stwo wy-
darzeÅ‚, wiernoĘç itp.
5. Analiza fragmentu Szewców (0 5 pkt)
a) w"adza rodzi wątpliwoĘci,
b) w"adza nuÅ»y, nie daje szcz´Ä˜cia,
c) prokurator chce sobie wszystkich ca"kowicie podporzÄ…dkowaç,
d) chce w"adzy dyktatorskiej,
e) gardzi liberalizmem, uznaje go za fa"sz,
f) w"adza daje przywileje,
g) w"adza deprawuje ( jak przejdziecie t´ linijk´, b´dziecie tacy sami jak my ),
h) cz"owiek sprawujÄ…cy w"adz´ róŻni si´ od zwyk"ych ludzi, którymi pogardza
6. J´zykowe ukszta"towanie tekstu (0 3 pkt)
a) neologizmy oraz terminy naukowe i ich funkcje (np.  wÄ…parsje ,  metafizyka monadologiczna ),
b) wykrzyknienia i ich funkcje,
c) mieszanie stylu wysokiego i niskiego,
d) groteskowy obraz osoby sprawujÄ…cej w"adz´,
e) deformacja j´zyka,
f) okreĘlenie celu deformacji j´zyka (np. pot´gowanie efektu groteskowoĘci, osiÄ…ganie wi´kszej eks-
presji, szokowanie odbiorcy, prze"amywanie realizmu)
7. Wykorzystanie znajomoĘci Szewców Witkacego (0 1 pkt)
a) wskazanie skutków zamachu stanu prokuratora (dyktatura prokuratora doprowadzi"a do kolejnego
przewrotu i obj´cia w"adzy przez szewców),
b) odwo"anie do Teorii Czystej Formy
8. Wnioski (0 3 pkt)
Pe"ny wniosek
Oba teksty pokazujÄ… dwa róŻne portrety w"adców, dwa spojrzenia na w"adz´. Bohater powieĘci Pru-
sa ukazany zosta" w sposób realistyczny, bohater dramatu Witkacego w sposób groteskowy. W po-
wieĘci Prusa m"ody faraon traktuje danÄ… mu w"adz´ nie tylko jako przywilej, ale przede wszystkim
jako obowiÄ…zek. Jego w"adza ma przynieĘç chwa"´ paÅ‚stwu, a ludowi szcz´Ä˜cie. To ogromna odpo-
wiedzialnoĘç. Zupe"nie innym w"adcÄ… jest bohater dramatu Witkacego. Dla niego sprawowanie rzÄ…-
dów jest równoznaczne z korzystaniem z przywilejów, jakie daje zajmowana pozycja. Obaj chcą de-
cydowaç o wszystkim, jednak faraon ma na wzgl´dzie dobro paÅ‚stwa, Scurvy swoje w"asne. (3 pkt)
www. operon. pl
6
J´zyk polski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Cz´Ä˜ciowy wniosek
Oba teksty pokazujÄ… dwa róŻne portrety w"adców, dwa spojrzenia na w"adz´. Bohater powieĘci Pru-
sa ukazany zosta" w sposób realistyczny, bohater dramatu Witkacego w sposób groteskowy. M"ody
faraon myĘli przede wszystkim o dobru pałstwa, Scurvy zaĘ o korzyĘciach, jakie niesie ze sobą po-
zycja spo"eczna. (2 pkt)
Próba podsumowania
Oba teksty pokazują róŻne portrety w"adców. Bohater powieĘci Prusa ukazany zosta" w sposób reali-
styczny, bohater dramatu Witkacego w sposób groteskowy. (1 pkt)
II. Kompozycja (0 2 pkt)
Kompozycj´ wypracowania ocenia si´ wtedy, gdy przyznane zosta"y punkty za rozwini´cie tematu.
 podporzÄ…dkowana zamys"owi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewn´trznie, przejrzysta i lo-
giczna; pe"na konsekwencja w uk"adzie graficznym (2 pkt),
 uporzÄ…dkowana wobec przyj´tego kryterium, spójna; graficzne wyodr´bnienie g"ównych cz´Ä˜ci (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
III. Styl (0 2 pkt)
 jasny, Żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona leksyka (2 pkt),
 zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogó" jasny; wystarczająca leksyka (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
IV. J´zyk (0 8 pkt)
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona sk"adnia, poprawne: s"ownictwo, fra-
zeologia i fleksja (8 pkt),
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawne: sk"adnia, s"ownictwo, frazeologia i fleksja (6 pkt),
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w wi´kszoĘci poprawne: sk"adnia, s"ownic-
two i frazeologia (4 pkt),
 j´zyk w pracy komunikatywny mimo b"´dów sk"adniowych, leksykalnych (s"ownictwo i frazeolo-
gia), fleksyjnych (2 pkt),
 j´zyk w pracy komunikatywny mimo b"´dów fleksyjnych, licznych b"´dów sk"adniowych, leksy-
kalnych (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
V. Zapis (0 2 pkt)
 bezb"´dna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne b"´dy) (2 pkt),
 poprawna ortografia (nieliczne b"´dy róŻnego stopnia); na ogó" poprawna interpunkcja (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
VI. Szczególne walory pracy (0 4 pkt)
www. operon. pl
7


Wyszukiwarka