Prawo Lotnicze Międzynarodowe konwencje prawa lotniczego


PRAWO LOTNICZE
PRAWO LOTNICZE
MIDZYNARODOWE KONWENCJE
MIDZYNARODOWE KONWENCJE
PRAWA LOTNICZEGO
PRAWA LOTNICZEGO
Teoretyczny Kurs Szybowcowy i Samolotowy
Teoretyczny Kurs Szybowcowy i Samolotowy
Aeroklubu Aódzkiego
Aeroklubu Aódzkiego
Co to jest prawo międzynarodowe?
Co to jest prawo międzynarodowe?
Zespoły norm regulujących współpracę pomiędzy
Zespoły norm regulujących współpracę pomiędzy
poszczególnymi państwami
poszczególnymi państwami
 zawarte w międzynarodowych konwencjach sygnowanych
 zawarte w międzynarodowych konwencjach sygnowanych
przez poszczególne państwa
przez poszczególne państwa
 Ustawa Zasadnicza i ustawy parlamentarne państw
 Ustawa Zasadnicza i ustawy parlamentarne państw
sygnatariuszy dostosowywane są do zapisów konwencji
sygnatariuszy dostosowywane są do zapisów konwencji
 nad przestrzeganiem zapisów konwencji czuwają powołane do
 nad przestrzeganiem zapisów konwencji czuwają powołane do
tego celu organizacje międzynarodowe
tego celu organizacje międzynarodowe
Zrzeszanie się państw w organizacjach
Zrzeszanie się państw w organizacjach
międzynarodowych (ONZ, UNESCO)
międzynarodowych (ONZ, UNESCO)
Współpraca w oparciu o system ambasadorów
Współpraca w oparciu o system ambasadorów
Zrzeszane się państw w wielkich, ponadnarodowych
Zrzeszane się państw w wielkich, ponadnarodowych
strukturach polityczno-gospodarczych (EWG/EU,
strukturach polityczno-gospodarczych (EWG/EU,
RWPG, NAFTA)
RWPG, NAFTA)
Pierwsze próby kodyfikacji lotnictwa
Pierwsze próby kodyfikacji lotnictwa
Kongres Aeronautyczny przy Powszechnej Wystawie
Kongres Aeronautyczny przy Powszechnej Wystawie
Międzynarodowej  Paryż 1889.
Międzynarodowej  Paryż 1889.
- zasada wzorowana na koncepcji wolności mórz Hugo de
- zasada wzorowana na koncepcji wolności mórz Hugo de
Grotta zakładająca całkowitą swobodę żeglugi powietrznej.
Grotta zakładająca całkowitą swobodę żeglugi powietrznej.
Pierwsze naruszenia przestrzeni powietrznej obcego
Pierwsze naruszenia przestrzeni powietrznej obcego
państwa i pierwsze związane z tym faktem zestrzelenie
państwa i pierwsze związane z tym faktem zestrzelenie
balonu 1904.
balonu 1904.
Użycie lotnictwa do celów bojowych 1914  1918.
Użycie lotnictwa do celów bojowych 1914  1918.
Konieczność przyjęcia zasady suwerenności
Konieczność przyjęcia zasady suwerenności
przestrzeni powietrznej.
przestrzeni powietrznej.
Konwencja Paryska 1919 r.
Konwencja Paryska 1919 r.
Podpisana 13 pazdziernika 1919 r. na konferencji
Podpisana 13 pazdziernika 1919 r. na konferencji
pokojowej po zakończeniu I Wojny Światowej.
pokojowej po zakończeniu I Wojny Światowej.
Wprowadziła zasadę suwerenności przestrzeni
Wprowadziła zasadę suwerenności przestrzeni
powietrznej nas terytorium lądowym i wodami
powietrznej nas terytorium lądowym i wodami
terytorialnymi danego państwa.
terytorialnymi danego państwa.
Wprowadziła zasadę przynależności państwowej i
Wprowadziła zasadę przynależności państwowej i
rejestracji statku powietrznego.
rejestracji statku powietrznego.
Ustaliła wymagania dotyczące kwalifikacji załóg.
Ustaliła wymagania dotyczące kwalifikacji załóg.
Ustaliła warunki wykonywania lotów w przestrzeni
Ustaliła warunki wykonywania lotów w przestrzeni
powietrznej państw sygnatariuszy:
powietrznej państw sygnatariuszy:
- procedury odlotu, przelotu i lądowania,
- procedury odlotu, przelotu i lądowania,
- możliwości ograniczenia wlotu w przestrzeń powietrzną.
- możliwości ograniczenia wlotu w przestrzeń powietrzną.
Konwencja Paryska 1919 r.
Konwencja Paryska 1919 r.
Przewidując burzliwy rozwój lotnictwa cywilnego
Przewidując burzliwy rozwój lotnictwa cywilnego
powołała do życia CINA 
powołała do życia CINA 
 Commission Internationale de la Nawigation
 Commission Internationale de la Nawigation
Aerienne,
Aerienne,
po polsku  Międzynarodową Komisję do spraw
po polsku  Międzynarodową Komisję do spraw
Żeglugi Powietrznej.
Żeglugi Powietrznej.
Główną wadą konwencji był brak szczegółowych
Główną wadą konwencji był brak szczegółowych
wytycznych dotyczących przepisów wewnętrznych
wytycznych dotyczących przepisów wewnętrznych
państw sygnatariuszy.
państw sygnatariuszy.
Podpisana przez 33 państwa, w tym Polskę
Podpisana przez 33 państwa, w tym Polskę
Podpisania Konwencji Paryskiej odmówiły:
Podpisania Konwencji Paryskiej odmówiły:
USA, ZSRR, Niemcy, Chiny, Brazylia i pokonane w
USA, ZSRR, Niemcy, Chiny, Brazylia i pokonane w
I Wojnie Światowej państwa bałkańskie.
I Wojnie Światowej państwa bałkańskie.
Dokumenty wzorowane na Konwencji Paryskiej
Dokumenty wzorowane na Konwencji Paryskiej
Konwencja iberoamerykańska
Konwencja iberoamerykańska
 Podpisana w Madrycie 1. listopada 1926 r.
 Podpisana w Madrycie 1. listopada 1926 r.
 Sygnowana przez Hiszpanię, Portugalię, Meksyk, Paragwaj
 Sygnowana przez Hiszpanię, Portugalię, Meksyk, Paragwaj
Costa-Ricę i Dominikanę.
Costa-Ricę i Dominikanę.
Konwencja hawańska
Konwencja hawańska
 Podpisana w 1928 r.
 Podpisana w 1928 r.
 Sygnowana przez państwa Ameryki Północnej i Środkowej.
 Sygnowana przez państwa Ameryki Północnej i Środkowej.
Konwencja Warszawska 1929 r.
Konwencja Warszawska 1929 r.
12. pazdziernika 1929 r.
12. pazdziernika 1929 r.
 Konwencja o ujednoliceniu niektórych prawideł
 Konwencja o ujednoliceniu niektórych prawideł
dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego
dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego
- wprowadziła definicję transportu międzynarodowego i tylko
- wprowadziła definicję transportu międzynarodowego i tylko
takiego transportu dotyczyła
takiego transportu dotyczyła
- obejmowała przewóz zaczynający się i kończący na terytorium
- obejmowała przewóz zaczynający się i kończący na terytorium
państwa - sygnatariusza konwencji
państwa - sygnatariusza konwencji
- przewóz pomiędzy państwami trzecimi lub w obrębie jednego
- przewóz pomiędzy państwami trzecimi lub w obrębie jednego
państwa nie podlegał konwencji
państwa nie podlegał konwencji
- wprowadziła pojęcie dokumentów przewozowych:
- wprowadziła pojęcie dokumentów przewozowych:
bilet dla pasażera
bilet dla pasażera
kwit bagażowy
kwit bagażowy
list przewozowy dla ładunków cargo
list przewozowy dla ładunków cargo
- określiła górną granicę odpowiedzialności za szkody
- określiła górną granicę odpowiedzialności za szkody
wyrządzone w transporcie lotniczym (obecnie 75 000 USD)
wyrządzone w transporcie lotniczym (obecnie 75 000 USD)
Konwencja Warszawska 1929 r.
Konwencja Warszawska 1929 r.
Bezpośrednio po konferencji konwencję podpisało 13
Bezpośrednio po konferencji konwencję podpisało 13
państw
państw
Do chwili jej zamknięcia  31 stycznia 1930 r -
Do chwili jej zamknięcia  31 stycznia 1930 r -
kolejnych 10
kolejnych 10
Po II Wojnie Światowej wprowadzono do konwencji
Po II Wojnie Światowej wprowadzono do konwencji
warszawskiej szereg poprawek, najważniejsze z nich
warszawskiej szereg poprawek, najważniejsze z nich
to:
to:
- Protokół Haski z 1955 r.
- Protokół Haski z 1955 r.
- Konwencja Guadalajarska z 1961 r.
- Konwencja Guadalajarska z 1961 r.
(zostaną omówione pózniej)
(zostaną omówione pózniej)
Konwencja warszawska jest najstarszą, obowiązującą
Konwencja warszawska jest najstarszą, obowiązującą
konwencją międzynarodowego prawa lotniczego!!!
konwencją międzynarodowego prawa lotniczego!!!
Międzynarodowa Konwencja Sanitarna
Międzynarodowa Konwencja Sanitarna
Podpisana w Hadze w kwietniu 1933 r.
Podpisana w Hadze w kwietniu 1933 r.
W 1941 i 1944 roku doczekała się dwóch poprawek
W 1941 i 1944 roku doczekała się dwóch poprawek
uchwalonych w Waszyngtonie
uchwalonych w Waszyngtonie
Oficjalnie obowiązuje do dziś, choć w praktyce jej
Oficjalnie obowiązuje do dziś, choć w praktyce jej
zapisy zostały zastąpione przepisami Międzynarodowej
zapisy zostały zastąpione przepisami Międzynarodowej
Organizacji Zdrowia (WHO) z roku 1951.
Organizacji Zdrowia (WHO) z roku 1951.
Konwencje Rzymskie z 1933r.
Konwencje Rzymskie z 1933r.
"Konwencja o Zajęciu Zabezpieczającym Statków
"Konwencja o Zajęciu Zabezpieczającym Statków
Powietrznych"
Powietrznych"
Podpisana 29 maja 1933 roku.
Podpisana 29 maja 1933 roku.
Zmodyfikowana w roku 1963
Zmodyfikowana w roku 1963
Chroni statki powietrzne używane w
Chroni statki powietrzne używane w
międzynarodowym transporcie lotniczym od zajęcia w
międzynarodowym transporcie lotniczym od zajęcia w
związku z roszczeniami cywilnymi, zanim roszczenia te
związku z roszczeniami cywilnymi, zanim roszczenia te
nie zostaną rozpatrzone we właściwym trybie.
nie zostaną rozpatrzone we właściwym trybie.
Konwencje Rzymskie z 1933r.
Konwencje Rzymskie z 1933r.
 Konwencja w sprawie szkód wyrządzonych na
 Konwencja w sprawie szkód wyrządzonych na
powierzchni ziemi
powierzchni ziemi
Podpisana 29 maja 1933 r.
Podpisana 29 maja 1933 r.
Zastąpiona konwencją podpisaną w Rzymie,
Zastąpiona konwencją podpisaną w Rzymie,
7 pazdziernika 1952 r.
7 pazdziernika 1952 r.
Uzupełniona przez Protokół Montrealski z 1978 r.
Uzupełniona przez Protokół Montrealski z 1978 r.
zmieniający wysokość odszkodowania.
zmieniający wysokość odszkodowania.
Ratyfikowana przez zaledwie 5 państw!!!
Ratyfikowana przez zaledwie 5 państw!!!
Szkody o jakich traktowała konwencja są regulowane
Szkody o jakich traktowała konwencja są regulowane
za pomocą przepisów regionalnych.
za pomocą przepisów regionalnych.
Konferencja Międzynarodowego Lotnictwa
Konferencja Międzynarodowego Lotnictwa
Cywilnego - Chicago 1944
Cywilnego - Chicago 1944
Zwołana przez 52 państwa, należące do koalicji
Zwołana przez 52 państwa, należące do koalicji
antyhitlerowskiej, bez ZSRR. Polskę reprezentował
antyhitlerowskiej, bez ZSRR. Polskę reprezentował
rząd emigracyjny.
rząd emigracyjny.
Obradowała od 1. listopada do 7. grudnia 1944 roku.
Obradowała od 1. listopada do 7. grudnia 1944 roku.
Postanowienia konferencji zapisano w czterech
Postanowienia konferencji zapisano w czterech
dokumentach:
dokumentach:
- układ tymczasowy o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
- układ tymczasowy o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
- Konwencja o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym
- Konwencja o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym
- układ o tranzycie międzynarodowych służb powietrznych
- układ o tranzycie międzynarodowych służb powietrznych
- układ o międzynarodowym przewozie powietrznym
- układ o międzynarodowym przewozie powietrznym
Układ tymczasowy o międzynarodowym
Układ tymczasowy o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym
lotnictwie cywilnym
Obowiązywał od 7 grudnia 1944 do 4 kwietnia 1947
Obowiązywał od 7 grudnia 1944 do 4 kwietnia 1947
Powoływał do życia Tymczasową Międzynarodową
Powoływał do życia Tymczasową Międzynarodową
Organizację Lotnictwa Cywilnego  PICAO
Organizację Lotnictwa Cywilnego  PICAO
 Jedyne posiedzenie PICAO odbyło się w maju 1946 r.
 Jedyne posiedzenie PICAO odbyło się w maju 1946 r.
Układ o tranzycie międzynarodowych służb
Układ o tranzycie międzynarodowych służb
powietrznych
powietrznych
Zwany  Układem o dwóch wolnościach
Zwany  Układem o dwóch wolnościach
Wolność pierwsza - przywilej przelotu przez terytorium
Wolność pierwsza - przywilej przelotu przez terytorium
państwa (tranzytowego) bez lądowania
państwa (tranzytowego) bez lądowania
Wolność druga - przywilej lądowania na tym terytorium
Wolność druga - przywilej lądowania na tym terytorium
dla celów niehandlowych.
dla celów niehandlowych.
Układ o międzynarodowym przewozie
Układ o międzynarodowym przewozie
powietrznym
powietrznym
Zwany  Układem o pięciu wolnościach
Zwany  Układem o pięciu wolnościach
Wolność trzecia - przywilej wyładowywania pasażerów,
Wolność trzecia - przywilej wyładowywania pasażerów,
poczty i towarów pochodzących z państwa
poczty i towarów pochodzących z państwa
przynależności statku powietrznego
przynależności statku powietrznego
Wolność czwarta - przywilej zabierania pasażerów,
Wolność czwarta - przywilej zabierania pasażerów,
poczty i towarów przeznaczonych na terytorium
poczty i towarów przeznaczonych na terytorium
przynależności statku powietrznego,
przynależności statku powietrznego,
Wolność piąta - przywilej zabierania pasażerów i
Wolność piąta - przywilej zabierania pasażerów i
ładunków z przeznaczeniem na terytorium państwa
ładunków z przeznaczeniem na terytorium państwa
trzeciego oraz pozostawiania pasażerów i ładunków
trzeciego oraz pozostawiania pasażerów i ładunków
pochodzących z terytorium państwa trzeciego
pochodzących z terytorium państwa trzeciego
Podpisany przez zaledwie 12 państw
Podpisany przez zaledwie 12 państw
Wolności lotnicze wyodrębnione pózniej
Wolności lotnicze wyodrębnione pózniej
Wolność szósta - odnosząca się do wykonywania
Wolność szósta - odnosząca się do wykonywania
międzynarodowego przewozu lotniczego pasażerów i
międzynarodowego przewozu lotniczego pasażerów i
ładunków, poprzez terytorium państwa przynależności
ładunków, poprzez terytorium państwa przynależności
statku powietrznego (przewoznika), miedzy terytoriami
statku powietrznego (przewoznika), miedzy terytoriami
dwóch innych państw,
dwóch innych państw,
Wolność siódma - obejmująca przewóz pasażerów i
Wolność siódma - obejmująca przewóz pasażerów i
ładunków między terytoriami dwu różnych państw
ładunków między terytoriami dwu różnych państw
przez statki powietrzne (przewoznika) państwa
przez statki powietrzne (przewoznika) państwa
trzeciego bez lądowania na terytorium tego ostatniego
trzeciego bez lądowania na terytorium tego ostatniego
państwa,
państwa,
Wolność ósma - obejmująca przewóz pasażerów i
Wolność ósma - obejmująca przewóz pasażerów i
ładunków miedzy punktami położonymi na terytorium
ładunków miedzy punktami położonymi na terytorium
tego samego państwa, zwany kabotażem (cabotage),
tego samego państwa, zwany kabotażem (cabotage),
Konwencja o Międzynarodowym
Konwencja o Międzynarodowym
Lotnictwie Cywilnym
Lotnictwie Cywilnym
Zastępowała konwencję paryską, iberoamerykańską i
Zastępowała konwencję paryską, iberoamerykańską i
panamerykańską (Art. 80)
panamerykańską (Art. 80)
Początkowo sygnowały ją tylko państwa alianckie
Początkowo sygnowały ją tylko państwa alianckie
Dopuszczała przystępowanie kolejnych państw
Dopuszczała przystępowanie kolejnych państw
Do 2001 roku podpisało ją 187 państw
Do 2001 roku podpisało ją 187 państw
Konwencja o Międzynarodowym
Konwencja o Międzynarodowym
Lotnictwie Cywilnym
Lotnictwie Cywilnym
Część pierwsza  zawierająca podstawowe przepisy
Część pierwsza  zawierająca podstawowe przepisy
ruchu lotniczego:
ruchu lotniczego:
 ustala zasadę suwerenności przestrzeni powietrznej państwa,
 ustala zasadę suwerenności przestrzeni powietrznej państwa,
ale z uwzględnieniem traktatu o wolnościach.
ale z uwzględnieniem traktatu o wolnościach.
 dzieli statki powietrzne na statki państwowe i cywilne, z
 dzieli statki powietrzne na statki państwowe i cywilne, z
zastrzeżeniem, że konwencja dotyczy tylko cywilnych statków
zastrzeżeniem, że konwencja dotyczy tylko cywilnych statków
powietrznych. Za statki państwowe uznano statki powietrzne
powietrznych. Za statki państwowe uznano statki powietrzne
wojskowe, ochrony granic, celne i policyjne.
wojskowe, ochrony granic, celne i policyjne.
 ustala zasadę przynależności państwowej statku powietrznego.
 ustala zasadę przynależności państwowej statku powietrznego.
 ustala, że państwa sygnatariusze konwencji powinny wydzielić
 ustala, że państwa sygnatariusze konwencji powinny wydzielić
przestrzeń dla lotnictwa cywilnego z możliwością ograniczenia
przestrzeń dla lotnictwa cywilnego z możliwością ograniczenia
dostępności do części tej przestrzeni po uprzednim publicznym
dostępności do części tej przestrzeni po uprzednim publicznym
ogłoszeniu oraz ustalono środki przymusu jakie mogą być
ogłoszeniu oraz ustalono środki przymusu jakie mogą być
stosowane wobec statków powietrznych wykonujących loty bez
stosowane wobec statków powietrznych wykonujących loty bez
zezwolenia lub z naruszeniem przepisów.
zezwolenia lub z naruszeniem przepisów.
Konwencja o Międzynarodowym
Konwencja o Międzynarodowym
Lotnictwie Cywilnym
Lotnictwie Cywilnym
 ustanowiono przepisy dotyczące kwalifikacji personelu
 ustanowiono przepisy dotyczące kwalifikacji personelu
lotniczego i budowy statków powietrznych.
lotniczego i budowy statków powietrznych.
 nałożono obowiązek stosowania jednolitych reguł wobec
 nałożono obowiązek stosowania jednolitych reguł wobec
wszystkich statków powietrznych, bez względy na ich
wszystkich statków powietrznych, bez względy na ich
przynależność państwową.
przynależność państwową.
 nie ograniczono w żaden sposób swobody działania państw w
 nie ograniczono w żaden sposób swobody działania państw w
razie wojny lub stanu wyjątkowego.
razie wojny lub stanu wyjątkowego.
Konwencja o Międzynarodowym
Konwencja o Międzynarodowym
Lotnictwie Cywilnym
Lotnictwie Cywilnym
Część druga  statut ICAO
Część druga  statut ICAO
 powołuje do życia Międzynarodową Organizację Lotnictwa
 powołuje do życia Międzynarodową Organizację Lotnictwa
Cywilnego  International Civil Aviation Ogranisation
Cywilnego  International Civil Aviation Ogranisation
 ustanawia jej władze i określa sposób działania
 ustanawia jej władze i określa sposób działania
 nakłada na ICAO obowiązek dostosowywania przepisów ruchu
 nakłada na ICAO obowiązek dostosowywania przepisów ruchu
lotniczego do dynamicznie rozwijającego się ruchu lotniczego.
lotniczego do dynamicznie rozwijającego się ruchu lotniczego.
Dostosowanie odbywa się poprzez wydawanie załączników do
Dostosowanie odbywa się poprzez wydawanie załączników do
konwencji chicagowskiej. (zostaną omówione pózniej)
konwencji chicagowskiej. (zostaną omówione pózniej)
Polska ratyfikowała konwencję chicagowską
Polska ratyfikowała konwencję chicagowską
20 listopada 1958 roku
20 listopada 1958 roku
Protokół haski
Protokół haski
Podpisany w Hadze 28 września 1955 roku
Podpisany w Hadze 28 września 1955 roku
Stanowił poprawkę do konwencji warszawskiej
Stanowił poprawkę do konwencji warszawskiej
Podnosił górną granicę odpowiedzialności
Podnosił górną granicę odpowiedzialności
przewoznika na wypadek śmierci lub obrażeń
przewoznika na wypadek śmierci lub obrażeń
cielesnych pasażera,
cielesnych pasażera,
złagodził wymagania dotyczące dokumentów
złagodził wymagania dotyczące dokumentów
przewozowych.
przewozowych
.
Konwencja guadalajarska
Konwencja guadalajarska
Konwencja uzupełniająca do konwencji warszawskiej
Konwencja uzupełniająca do konwencji warszawskiej
Podpisana 18 września 1961 roku w Guadalajarze, w
Podpisana 18 września 1961 roku w Guadalajarze, w
Meksyku
Meksyku
Regulowała kwestie eksploatacji zamiennej statków
Regulowała kwestie eksploatacji zamiennej statków
powietrznych i wzajemnego wyręczania się przez
powietrznych i wzajemnego wyręczania się przez
przewozników lotniczych.
przewozników lotniczych.
Uzupełniła konwencję warszawską o przepisy
Uzupełniła konwencję warszawską o przepisy
dotyczące międzynarodowego przewozu lotniczego
dotyczące międzynarodowego przewozu lotniczego
wykonywanego przez osobę inną niż przewoznik
wykonywanego przez osobę inną niż przewoznik
umowy
umowy
Konwencje antyterrorystyczne
Konwencje antyterrorystyczne
Konwencja tokijska z 14 września 1963 roku o
Konwencja tokijska z 14 września 1963 roku o
zapobieganiu porwaniom samolotów i bezprawnym
zapobieganiu porwaniom samolotów i bezprawnym
czynom na pokładzie
czynom na pokładzie
 jurysdykcję nad sprawcami czynów zabronionych sprawować
 jurysdykcję nad sprawcami czynów zabronionych sprawować
będzie państwo rejestracji statku powietrznego
będzie państwo rejestracji statku powietrznego
 od tej zasady można odstąpić na podstawie dwustronnej
 od tej zasady można odstąpić na podstawie dwustronnej
umowy międzynarodowej
umowy międzynarodowej
 zezwalała na rewizje bagażu i rewizje osobiste
 zezwalała na rewizje bagażu i rewizje osobiste
 dawała załodze statku powietrznego prawo do ograniczenia
 dawała załodze statku powietrznego prawo do ograniczenia
wolności pasażera i zastosowania środków przymusu, nie
wolności pasażera i zastosowania środków przymusu, nie
dalej jednak niż do punktu lądowania
dalej jednak niż do punktu lądowania
Polska ratyfikowała konwencję tokijską
Polska ratyfikowała konwencję tokijską
22 maja 1971 roku
22 maja 1971 roku
Konwencje antyterrorystyczne
Konwencje antyterrorystyczne
Konwencja haska z 16 sierpnia 1970 roku, o zwalczaniu
Konwencja haska z 16 sierpnia 1970 roku, o zwalczaniu
bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi
bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi
 jednoznacznie zdefiniowała zjawisko porwania jako zagrożenie
 jednoznacznie zdefiniowała zjawisko porwania jako zagrożenie
dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego
dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego
 nakładała na państwo na którego terytorium dokonano aktu
 nakładała na państwo na którego terytorium dokonano aktu
porwania obowiązek osądzenia i skazania porywacza
porwania obowiązek osądzenia i skazania porywacza
 regulowała kwestie wydania porywacza w ręce organów
 regulowała kwestie wydania porywacza w ręce organów
ścigania jego kraju macierzystego
ścigania jego kraju macierzystego
Trzykrotnie uzupełniana, protokołami montrealskimi z
Trzykrotnie uzupełniana, protokołami montrealskimi z
roku 1971, 1975 i 1988
roku 1971, 1975 i 1988
 Regulowały one kwestie przestępstw popełnianych na terenie
 Regulowały one kwestie przestępstw popełnianych na terenie
międzynarodowych portów lotniczych
międzynarodowych portów lotniczych
Polska ratyfikowała konwencję haską
Polska ratyfikowała konwencję haską
12 lutego 1972 roku
12 lutego 1972 roku
Konwencja montrealska
Konwencja montrealska
 Nowa Konwencja o Ujednoliceniu Niektórych Prawideł
 Nowa Konwencja o Ujednoliceniu Niektórych Prawideł
Dotyczących Międzynarodowego Przewozu Lotniczego
Dotyczących Międzynarodowego Przewozu Lotniczego
Podpisana 29 maja 1999 roku
Podpisana 29 maja 1999 roku
Miała na celu ujednolicenie postanowień konwencji
Miała na celu ujednolicenie postanowień konwencji
warszawskiej z roku 1944, protokołu haskiego z roku
warszawskiej z roku 1944, protokołu haskiego z roku
1955 i konwencji guadalajarskiej z roku 1961
1955 i konwencji guadalajarskiej z roku 1961
Oprócz wcześniejszych postanowień regulowała
Oprócz wcześniejszych postanowień regulowała
kwestie nowych metod organizacji przelotów, dostępu
kwestie nowych metod organizacji przelotów, dostępu
do elektronicznych systemów rezerwacyjnych,
do elektronicznych systemów rezerwacyjnych,
korzystania przez przewoznika z usług innych
korzystania przez przewoznika z usług innych
podmiotów na mocy umów handlowych,
podmiotów na mocy umów handlowych,
odpowiedzialności za szkody i metod jurysdykcji tych
odpowiedzialności za szkody i metod jurysdykcji tych
szkód.
szkód.
Konwencja montrealska
Konwencja montrealska
Konwencja Montrealska nie nakłada obowiązku
Konwencja Montrealska nie nakłada obowiązku
wypowiedzenia Konwencji Warszawskiej i
wypowiedzenia Konwencji Warszawskiej i
Guadalajrskiej , ale ma przed nimi pierwszeństwo
Guadalajrskiej , ale ma przed nimi pierwszeństwo
stosowania
stosowania
Ratyfikowana przez 53 państwa, w tym Polskę.
Ratyfikowana przez 53 państwa, w tym Polskę.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Prawo Lotnicze
Prawo lotnicze UE
Prawo lotnicze UE
AKADEMIA EKONOMICZNA W KRAKOWIE Prawo bankowe Zasady wspólnotowego prawa bankowego wybrane probl
Międzynarodowa Konwencja o zwalczaniu handlu kobietami i dziećmi
Międzynarodowa konwencja dotycząca praw i zwyczajów wojny lądowej
Prawo, norma prawna, przepis prawa
008 Miedzynarodowa konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej

więcej podobnych podstron