Mała Konstytucja z 1992 roku


Ustawa Konstytucyjna z dnia 17 pazdziernika 1992 r. o
wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i
wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie
terytorialnym
W celu:
usprawnienia działalności naczelnych władz Państwa, do czasu uchwalenia nowej Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi się, co następuje:
Rozdział 1
Zasady ogólne
Art. 1.
Organami Państwa w zakresie władzy ustawodawczej sa - Sejm i Senat Rzeczypospolitej
Polskiej, w zakresie władzy wykonawczej - Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, w zakresie władzy sadowniczej - niezawisłe
sady.
Art. 2.
1. Posłowie i senatorowie, osoby wchodzace w skład Rady Ministrów oraz inne osoby
pełniace urzędy lub funkcje publiczne w Państwie
określone w ustawie konstytucyjnej, nie moga prowadzić działalności nie dajacej się pogodzić
ze sprawowaniem mandatu, urzędu lub funkcji w
zakresie i pod rygorami określonymi w ustawie.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, na poczatku i na końcu kadencji lub przed objęciem
stanowiska i po jego opuszczeniu składaja oświadczenie
o swoim stanie majatkowym.
Rozdział 2
Sejm i Senat
Art. 3.
1. Sejm składa się z 460 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych,
bezpośrednich, proporcjonalnych, w głosowaniu tajnym.
2. Senat składa się ze 100 senatorów wybieranych w województwach na okres kadencji Sejmu
w wyborach wolnych, powszechnych,
bezpośrednich, w głosowaniu tajnym.
Art. 4. *
* zmienione brzmienie art. 4 (Dz.U. z 1995 r. Nr 38,
poz. 184)
1. Kadencja Sejmu trwa 4 lata.
2. Kadencja Sejmu rozpoczyna się w dniu pierwszego posiedzenia i trwa do czasu zebrania się
posłów na pierwszym posiedzeniu Sejmu
następnej kadencji.
3. Prezydent zarzadza wybory do Sejmu i Senatu w dzień wolny od pracy, przypadajacy w
ciagu miesiaca poprzedzajacego upływ kadencji.
4. Sejm może zostać rozwiazany moca własnej uchwały podjętej większościa 2/3 głosów
ustawowej liczby posłów.
5. Prezydent może rozwiazać Sejm w wypadkach określonych w niniejszej ustawie, po
zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu.
6. Od dnia rozwiazania Sejmu, moca własnej uchwały lub zarzadzeniem Prezydenta, Sejm nie
może uchwalać zmian ustaw konstytucyjnych ani
ordynacji wyborczych, a także ustaw o zmianie ustawy budżetowej oraz ustaw wywołujacych
zasadnicze skutki finansowe dla budżetu Państwa.
7. W razie rozwiazania Sejmu maja zastosowanie postanowienia ust. 2. Rozwiazanie Sejmu
oznacza równoczesne rozwiazanie Senatu.
8. Prezydent zarzadza wybory do Sejmu i Senatu w dzień wolny od pracy, przypadajacy nie
wcześniej niż w 2 miesiace i nie pózniej niż w 3
miesiace od dnia ogłoszenia uchwały Sejmu lub zarzadzenia Prezydenta o rozwiazaniu Sejmu.
Art. 5.
O ważności wyborów oraz ważności wyboru posła wobec, którego zgłoszono protest,
rozstrzyga Sad Najwyższy.
Art. 6.
Poseł jest reprezentantem całego Narodu, nie jest zwiazany instrukcjami wyborców i nie może
być odwołany.
Art. 7.
1. Poseł nie może być pociagnięty do odpowiedzialności za działania wynikajace z
wykonywania mandatu ani w czasie trwania mandatu, ani po
jego wygaśnięciu, chyba że narusza dobra osobiste innych osób.
2. Poseł nie może być pociagnięty do odpowiedzialności karnej ani aresztowany lub
zatrzymany bez zgody Sejmu, wyrażonej większościa 2/3
głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.
Art. 8.
Mandatu posła nie można łaczyć z mandatem senatora, a także z funkcja sędziego Trybunału
Konstytucyjnego, sędziego Trybunału Stanu,
sędziego Sadu Najwyższego, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw
Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
ambasadora oraz wojewody.
Art. 9.
1. Sejm obraduje na posiedzeniach.
2. Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Sejmu zwołuje Prezydent w ciagu 30 dni od dnia
wyborów.
Art. 10.
1. Sejm wybiera ze swego grona Marszałka, wicemarszałków oraz komisje.
2. Marszałek i wicemarszałkowie tworza Prezydium Sejmu. Prezydium zwołuje posiedzenia
Sejmu i kieruje jego pracami.*
* Ust. 3 w art. 10 skreślony (Dz.U. z 1995 r. Nr 38,
poz. 184)
Art. 11.
Sejm może powołać komisję dla zbadania określonej sprawy z prawem przesłuchiwania w
trybie Kodeksu postępowania karnego osób przez nia
wezwanych.
Art. 12.
1. Obrady Sejmu sa jawne. Sejm może uchwalić tajność obrad bezwzględna większościa
głosów, jeżeli wymaga tego dobro państwa.
2. Prezes Rady Ministrów, członkowie Rady Ministrów oraz ministrowie stanu w czasie
posiedzenia Sejmu moga zabierać głos poza kolejnościa
mówców zapisanych do głosu, ilekroć tego zażadaja.
Art. 13.
Sejm uchwala ustawy większościa głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby
posłów, chyba że ustawa konstytucyjna stanowi
inaczej. W tym samym trybie Sejm podejmuje inne uchwały, jeżeli przepisy ustaw i uchwał
Sejmu nie stanowia inaczej.
Art. 14.
Szczegółowa organizację i tryb pracy Sejmu określa regulamin uchwalany przez Sejm.
Art. 15.
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi i Radzie Ministrów.
2. Rada Ministrów zgłaszajac projekt ustawy przedstawia jej skutki finansowe oraz załacza
projekty podstawowych aktów wykonawczych.
3. Prawo wnoszenia poprawek do projektów ustaw w trakcie ich rozpatrywania przez Sejm
przysługuje wnioskodawcy, posłom i Radzie
Ministrów. Marszałek Sejmu może z własnej inicjatywy, a także na wniosek Rady Ministrów
odmówić poddania pod głosowanie poprawki, która
uprzednio nie była przedłożona komisji.
4. Wnioskodawca może wycofać projekt ustawy w toku postępowania legislacyjnego w
Sejmie do czasu zakończenia procedury pierwszego
czytania projektu. W razie wycofania projektu Sejm podejmuje decyzję o dalszym toku
postępowania.
Art. 16.
1. Rada Ministrów, w uzasadnionych wypadkach, może określić wniesiony przez siebie
projekt ustawy jako pilny, z wyjatkiem projektów ustaw
konstytucyjnych, ustawy budżetowej, ustaw podatkowych, ustaw dotyczacych wyborów
Prezydenta, Sejmu, Senatu oraz organów samorzadu
terytorialnego, ustaw regulujacych ustrój, właściwość i zasady funkcjonowania organów
Państwa oraz samorzadu terytorialnego, a także
kodeksów. *
* Zmienione brzmienie ust. 1 w art. 16 (Dz.U. z 1995 r.
Nr 38, poz. 184)
2. Regulamin Sejmu określa odrębności w postępowaniu ustawodawczym w sprawie projektu
pilnego.
3. Marszałek Sejmu odmawia poddania pod głosowanie poprawki dotyczacej projektu
pilnego, która uprzednio nie była przedłożona komisji.
4. W postępowaniu w sprawie ustawy pilnej terminy określone w art. 17 ust. 2 oraz w art. 18
ust. 2 ulegaja skróceniu do 7 dni.
Art. 17.
1. Ustawę uchwalona przez Sejm Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi.
2. Senat może w ciagu 30 dni ustawę przyjać lub wprowadzić do jej tekstu poprawki albo ja
odrzucić. Jeżeli Senat w ciagu 30 dni od dnia
przekazania nie podejmie stosownej uchwały, ustawę uważa się za przyjęta.
3. Poprawki Senatu pociagajace za soba obciażenie budżetu państwa wymagaja wskazania
zródeł pokrycia.
4. Uchwałę Senatu odrzucajaca ustawę lub poprawkę zaproponowana w uchwale Senatu
uważa się za przyjęta, jeżeli Sejm nie odrzuci jej
bezwzględna większościa głosów.
Art. 18.
1. Przyjęta przez Sejm i Senat ustawę Marszałek Sejmu przedstawia Prezydentowi do
podpisu.
2. Prezydent podpisuje ustawę w ciagu 30 dni, a ustawę budżetowa w ciagu 20 dni, od dnia
przedstawienia i zarzadza jej ogłoszenie w Dzienniku
Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. *
* Zmienione brzmienie ust. 2 w art. 18 (Dz.U. z 1995 r.
Nr 150, poz. 729)
3. Prezydent może odmówić podpisania ustawy i z umotywowanym wnioskiem przekazać ja
Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym
uchwaleniu ustawy przez Sejm większościa 2/3 głosów, Prezydent w terminie 7 dni podpisuje
ustawę i zarzadza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw
Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że zgodnie z ust. 4 wystapi do Trybunału Konstytucyjnego.
4. Przed podpisaniem ustawy Prezydent może wystapić do Trybunału Konstytucyjnego z
wnioskiem o stwierdzenie zgodności ustawy z
Konstytucja. Wystapienie Prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego wstrzymuje bieg terminu
przewidzianego dla podpisania ustawy.
Prezydent nie może odmówić podpisania ustawy, która Trybunał Konstytucyjny uznał za
zgodna z Konstytucja.
Art. 19.
1. W sprawach o szczególnym znaczeniu dla Państwa może być przeprowadzone referendum.
2. Referendum ma prawo zarzadzić:
1) Sejm, uchwała podjęta bezwzględna większościa głosów, lub
2) Prezydent, za zgoda Senatu, podjęta bezwzględna większościa głosów.
3. Jeżeli w referendum wzięła udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania, wynik
referendum jest wiażacy.
4. Zasady i tryb przeprowadzenia referendum określa ustawa.
Art. 20.
Dochody i wydatki państwa na rok kalendarzowy określa ustawa budżetowa. W szczególnych
wypadkach dochody i wydatki Państwa w okresie
krótszym niż rok może określać ustawa o prowizorium budżetowym.
Art. 21.
1. Rada Ministrów jest obowiazana przedłożyć Sejmowi projekt ustawy budżetowej w
terminie umożliwiajacym jej uchwalenie przed rozpoczęciem
roku budżetowego, a w szczególnych wypadkach przed końcem pierwszego kwartału roku.
Termin ten oraz warunki, jakim powinien odpowiadać
projekt budżetu, określa ustawa.
2. Senat może podjać uchwałę o przyjęciu lub wprowadzeniu poprawek do ustawy budżetowej
uchwalonej przez Sejm w ciagu 20 dni od dnia
przekazania jej Senatowi.
3. W razie nie uchwalenia ustawy budżetowej lub ustawy o prowizorium budżetowym Rada
Ministrów prowadzi gospodarkę finansowa na
podstawie przedłożonego projektu ustawy.
4. Jeżeli ustawa budżetowa w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia Sejmowi projektu
odpowiadajacego wymaganiom prawa budżetowego nie
zostanie przez Sejm uchwalona i przekazana Senatowi, to Prezydent może rozwiazać Sejm w
ciagu 21 dni od dnia upływu terminu, w którym Sejm
powinien przekazać Senatowi uchwalona ustawę budżetowa.*
* Zmienione brzmienie ust. 4 w art. 21 (Dz.U. z 1995 r.
Nr 150, poz. 720)
Art. 22.
1. Rada Ministrów jest obowiazana przedłożyć Sejmowi sprawozdanie z wykonania ustawy
budżetowej oraz sprawozdania z wykonania innych
uchwalanych przez Sejm planów finansowych Państwa w terminie 6 miesięcy po zakończeniu
roku budżetowego.
2. Sejm dokonuje oceny wykonania ustawy budżetowej oraz innych planów finansowych
Państwa w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania
sprawozdania i podejmuje uchwałę w przedmiocie absolutorium, po wysłuchaniu opinii
Najwyższej Izby Kontroli przedstawionej przez jej
Prezesa.
3. W razie nieotrzymania absolutorium Rada Ministrów podaje się do dymisji.
Art. 23.
1. Sejm może ustawa podjęta bezwzględna większościa głosów upoważnić Radę Ministrów,
na jej umotywowany wniosek, do wydawania
rozporzadzeń z moca ustawy.
2. Ustawa o upoważnieniu Rady Ministrów do wydawania rozporzadzeń z moca ustawy
określa przedmiot regulacji oraz okres obowiazywania
upoważnienia.
3. W czasie obowiazywania ustawy o upoważnieniu Rady Ministrów do wydawania
rozporzadzeń z moca ustawy inicjatywa ustawodawcza w
zakresie, o którym mowa w ust. 2, przysługuje wyłacznie Radzie Ministrów.
4. Ustawa nie może upoważnić Rady Ministrów do wydawania rozporzadzeń z moca ustawy
dotyczacych: zmiany Konstytucji, wyborów
Prezydenta, Sejmu, Senatu oraz organów samorzadu terytorialnego, budżetu Państwa,
wolności i praw osobistych obywateli, ich wolności i praw
politycznych oraz praw i obowiazków wynikajacych ze stosunku pracy i ubezpieczeń
społecznych, a także zgody na ratyfikację umów
międzynarodowych, o których mowa w art. 33 ust. 2 niniejszej ustawy.
5. Prezydent podpisuje przedstawione mu przez Radę Ministrów rozporzadzenie z moca
ustawy i zarzadza jego ogłoszenie w Dzienniku Ustaw
Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Przed podpisaniem Prezydent może wystapić do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie
zgodności rozporzadzenia z moca ustawy z
Konstytucja.
7. Prezydent może odmówić podpisania rozporzadzenia z moca ustawy i w ciagu 14 dni
zwrócić je Radzie Ministrów. Zwrócone przez Prezydenta
rozporzadzenie z moca ustawy Rada Ministrów może wnieść do Sejmu w postaci projektu
ustawy.
Art. 24.
1. Sejm może podjać uchwałę o stanie wojny jedynie w razie dokonania zbrojnego napadu na
Rzeczpospolita Polska albo gdy z umów
międzynarodowych wynika konieczność wspólnej obrony przeciw agresji, a gdy Sejm nie
obraduje, o stanie wojny postanawia Prezydent.
2. Warunki i skutki prawne oraz tryb wprowadzenia stanu wojny określa ustawa.
Art. 25.
1. Poseł może zgłosić interpelację lub zapytanie do Prezesa Rady Ministrów lub
poszczególnych jej członków.
2. Interpelację składa się na piśmie, a odpowiedz na nia powinna być udzielona w terminie 21
dni. W razie gdy odpowiedz na interpelację nie
zadowala składajacego, może on wystapić do Marszałka Sejmu o dodatkowa odpowiedz, a
także o udzielenie jej na posiedzeniu Sejmu.
3. Zapytania sa zgłaszane ustnie, na każdym posiedzeniu Sejmu i wymagaja one bezpośredniej
odpowiedzi.
4. Szczegółowe zasady składania interpelacji i zapytań oraz udzielania na nie odpowiedzi
określa regulamin Sejmu.
Art. 26.
Do Senatu i senatorów stosuje się odpowiednio art. 5-10 i art. 12-14.
Art. 27.
W wypadkach wskazanych w ustawie konstytucyjnej Sejm i Senat obradujace wspólnie pod
przewodnictwem Marszałka Sejmu tworza
Zgromadzenie Narodowe.
Rozdział 3
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 28.
1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jest najwyższym przedstawicielem Państwa Polskiego
w stosunkach wewnętrznych i międzynarodowych.
2. Prezydent czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, stoi na straży
suwerenności i bezpieczeństwa Państwa,
nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium oraz przestrzegania umów
międzynarodowych.
Art. 29.
1. Prezydent jest wybierany przez Naród.
2. Prezydent wybierany jest w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, w
głosowaniu tajnym, bezwzględna większościa ważnie
oddanych głosów.
3. Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska większości bezwzględnej, 14 dnia po pierwszym
głosowaniu przeprowadza się druga turę głosowania.
Biora w niej udział dwaj kandydaci, którzy otrzymali kolejno największa liczbę głosów w
pierwszej turze i nie wycofali swojej kandydatury. Za
wybrana uważa się osobę, która uzyskała większa liczbę ważnie oddanych głosów.
4. Prezydent jest wybrany na lat pięć i może być ponownie wybrany tylko jeden raz.
5. Prezydentem może być wybrany każdy obywatel polski, który ukończył 35 lat i korzysta z
pełni praw wyborczych.
6. Kadencja Prezydenta liczy się od dnia objęcia przez niego urzędu.
7. Wybory Prezydenta zarzadza Marszałek Sejmu nie wcześniej niż na cztery miesiace i nie
pózniej niż na trzy miesiace przed upływem kadencji
urzędujacego Prezydenta, a w razie opróżnienia urzędu Prezydenta - nie pózniej niż w
czternastym dniu po opróżnieniu urzędu, wyznaczajac datę
wyborów przypadajaca w ciagu dwóch miesięcy od dnia zarzadzenia wyborów. Wybory
odbywaja się w dniu wolnym od pracy.
Art. 30.
1. Prezydent obejmuje urzad po złożeniu wobec Zgromadzenia Narodowego przysięgi
następujacej treści:
"Obejmujac z woli Narodu urzad Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej uroczyście
przysięgam, że dochowam wierności postanowieniom
Konstytucji, będę strzegł niezłomnie godności Narodu, niepodległości i bezpieczeństwa
Państwa, a także, że dobro Ojczyzny oraz pomyślność
obywateli będa dla mnie zawsze najwyższym nakazem." Przysięga może być również złożona
z dodaniem słów "Tak mi dopomóż Bóg".
2. Objęcie urzędu przez Prezydenta wybranego przed upływem kadencji dotychczasowego
Prezydenta następuje następnego dnia po upływie
kadencji urzędujacego Prezydenta.
Art. 31.
Prezydent nie może piastować żadnego innego urzędu ani być posłem lub senatorem.
Art. 32.
1. Prezydent sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków zagranicznych.
2. Prezydent mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w
innych państwach oraz przyjmuje listy
uwierzytelniajace i odwołujace akredytowanych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych
innych państw.
3. Kontakty z innymi państwami, a także z polskimi przedstawicielami dyplomatycznymi za
granica odbywaja się za pośrednictwem ministra
właściwego w zakresie spraw zagranicznych.
Art. 33.
1. Prezydent ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, o czym zawiadamia Sejm i
Senat.
2. Ratyfikacja i wypowiedzenie umów międzynarodowych dotyczacych granic Państwa,
sojuszów obronnych oraz umów pociagajacych za soba
obciażenia finansowe państwa lub konieczność zmian w ustawodawstwie wymaga
upoważnienia wyrażonego w ustawie.
Art. 34.
Prezydent sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie zewnętrznego i wewnętrznego
bezpieczeństwa Państwa. Organem doradczym Prezydenta
w tym zakresie jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego.
Art. 35.
1. Prezydent jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Prezydent w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, mianuje i zwalnia Szefa
Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a na wniosek
Ministra Obrony Narodowej mianuje i zwalnia zastępców Szefa Sztabu Generalnego,
dowódców rodzajów Sił Zbrojnych oraz dowódców
okręgów wojskowych.
3. Prezydent na okres wojny mianuje i zwalnia Naczelnego Wodza.
Art. 36.
1. W razie zagrożenia zewnętrznego Państwa Prezydent może wprowadzić stan wojenny na
części lub całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
a także ogłosić częściowa lub powszechna mobilizację.
2. Organizację władz Państwa na czas stanu wojennego i inne skutki prawne wprowadzenia
stanu wojennego określa ustawa.
Art. 37.
1. Prezydent może wprowadzić na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiace, stan wyjatkowy
na części lub całym terytorium Państwa, jeżeli
zagrożone zostało jego wewnętrzne bezpieczeństwo lub w razie klęski żywiołowej.
Przedłużenie stanu wyjatkowego może nastapić tylko raz na
okres nie dłuższy niż 3 miesiace za zgoda Sejmu.
2. Sejm nie może być rozwiazany w czasie trwania stanu wyjatkowego, a jego kadencja nie
może zakończyć się wcześniej niż po upływie 3
miesięcy od zakończenia stanu wyjatkowego.
3. W okresie trwania stanu wyjatkowego nie moga być zmieniane ustawy konstytucyjne ani
ordynacje wyborcze.
4. Szczegółowe warunki, skutki prawne oraz tryb wprowadzenia stanu wyjatkowego określa
ustawa.
Art. 38.
1. Prezes Rady Ministrów informuje Prezydenta o podstawowych problemach będacych
przedmiotem pracy Rady Ministrów.
2. W sprawach szczególnej wagi dla Państwa Prezydent może zwoływać posiedzenia Rady
Ministrów i im przewodniczyć.
Art. 39.
Prezydent może zwracać się z orędziem do Sejmu lub do Senatu. Orędzia nie czyni się
przedmiotem debaty.
Art. 40.
Prezydent występuje do Sejmu z wnioskiem o powołanie albo odwołanie Prezesa
Narodowego Banku Polskiego.
Art. 41.
Prezydent nadaje obywatelstwo polskie i zwalnia z obywatelstwa polskiego.
Art. 42.
Prezydent powołuje sędziów na wniosek Krajowej Rady Sadownictwa.
Art. 43.
Prezydent stosuje prawo łaski.
Art. 44.
Prezydent nadaje ordery i odznaczenia.
Art. 45.
1. W celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień Prezydent wydaje
rozporzadzenia i zarzadzenia.
2. Prezydent wydaje zarzadzenia w zakresie wykonywania swoich ustawowych uprawnień.
Art. 46.
Akty prawne Prezydenta dla swojej ważności wymagaja kontrasygnaty Prezesa Rady
Ministrów albo właściwego ministra, którzy sprawę
przedkładaja Prezydentowi.
Art. 47.
Przepis art. 46 nie dotyczy:
1) zwoływania pierwszego posiedzenia nowo wybranego Sejmu i Senatu,
2) rozwiazywania Sejmu,
3) zarzadzenia wyborów do Sejmu i Senatu,
4) inicjatywy ustawodawczej,
5) podpisywania i odmowy podpisywania ustawy lub rozporzadzenia z moca ustawy,
6) zwracania się do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności ustawy lub
rozporzadzenia z moca ustawy z Konstytucja,
7) desygnowania Prezesa Rady Ministrów i powoływania Rady Ministrów w pełnym składzie,
8) przyjmowania dymisji Rady Ministrów i powierzania jej pełnienia obowiazków,
9) zwoływania posiedzeń Rady Ministrów,
10) wstępnego wniosku o pociagnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej przed
Trybunałem Stanu,
11) występowania z wnioskami o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższa Izbę Kontroli,
12) powoływania i odwoływania Prezesa Naczelnego Sadu Administracyjnego i prezesów
Sadu Najwyższego,
13) uprawnień Prezydenta, o których mowa w art. 19 ust. 2 pkt 2, w art. 39-44 i art. 48.
Art. 48.
1. Prezydent może powołać ministrów stanu do reprezentowania go w sprawach zwiazanych z
wykonywaniem jego uprawnień.
2. Organem wykonawczym Prezydenta jest Kancelaria Prezydenta. Prezydent nadaje statut
Kancelarii oraz powołuje i odwołuje jej Szefa.
Art. 49.
1. Opróżnienie urzędu Prezydenta przed upływem kadencji następuje wskutek:
1) śmierci,
2) zrzeczenia się urzędu,
3) uznania przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności do sprawowania urzędu ze
względu na stan zdrowia uchwała podjęta większościa
co najmniej 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków
Zgromadzenia Narodowego,
4) złożenia z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu.
2. W razie gdy urzad Prezydenta jest opróżniony - do czasu objęcia urzędu przez nowego
Prezydenta, a także, gdy Prezydent tymczasowo nie
może sprawować urzędu, zastępuje go Marszałek Sejmu, gdy zaś ten nie może tych funkcji
wykonywać - Marszałek Senatu.
3. Osoba zastępujaca Prezydenta nie może rozwiazać Sejmu.
Art. 50.
1. Prezydent za naruszenie Konstytucji lub ustaw oraz za popełnienie przestępstwa może być
pociagnięty do odpowiedzialności tylko przed
Trybunałem Stanu.
2. Postawienie Prezydenta w stan oskarżenia może nastapić uchwała Zgromadzenia
Narodowego, podjęta większościa co najmniej 2/3 głosów
ogólnej liczby członków Zgromadzenia Narodowego na wniosek co najmniej 1/4 ogólnej
liczby członków Zgromadzenia.
3. Z chwila postawienia Prezydenta w stan oskarżenia sprawowanie przez niego urzędu ulega
zawieszeniu. Art. 49 ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
Rozdział 4
Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej
(Rzad)
Art. 51.
1. Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Rada Ministrów kieruje całościa administracji rzadowej.
Art. 52.
1. Rada Ministrów podejmuje decyzje we wszystkich sprawach polityki Państwa, których
ustawa konstytucyjna lub inna ustawa nie zastrzegły
dla Prezydenta albo innego organu administracji państwowej badz samorzadu.
2. Rada Ministrów w szczególności:
1) zapewnia wykonanie ustaw,
2) wydaje rozporzadzenia z moca ustawy z zachowaniem warunków określonych w art. 23
niniejszej ustawy,
3) kieruje, koordynuje i kontroluje pracę wszystkich innych organów administracji rzadowej,
ponoszac za ich pracę odpowiedzialność przed
Sejmem,
4) chroni na podstawie ustaw interesy Skarbu Państwa,
5) sporzadza projekt budżetu i innych planów finansowych Państwa oraz po uchwaleniu przez
Sejm kieruje ich wykonaniem,
6) sprawuje w granicach i formach określonych w ustawie konstytucyjnej i innych ustawach
nadzór nad samorzadem terytorialnym oraz innymi
postaciami samorzadu,
7) utrzymuje stosunki i zawiera umowy z rzadami innych państw oraz z organizacjami
międzynarodowymi,
8) zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne Państwa.
Art. 53.
1. Radę Ministrów (Rzad) tworza:
1) Prezes Rady Ministrów - jako jej przewodniczacy,
2) wiceprezesi Rady Ministrów,
3) ministrowie,
4) osoby powołane w trybie art. 57-62, których członkostwo wynika z ustaw szczególnych.
2. W razie niepowołania wiceprezesa Rady Ministrów obowiazki jego może pełnić jeden z
ministrów.
3. Rada Ministrów działa kolegialnie. Organizację i tryb jej pracy określa ustawa.
Art. 54.
1. W celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień Rada Ministrów
wydaje rozporzadzenia.
2. Rada Ministrów podejmuje uchwały w zakresie wykonywania swoich konstytucyjnych
uprawnień.
Art. 55.
1. Prezes Rady Ministrów kieruje pracami Rady Ministrów oraz koordynuje i kontroluje pracę
poszczególnych ministrów.
2. Prezes Rady Ministrów jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników
administracji rzadowej.
3. W celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień Prezes Rady
Ministrów wydaje rozporzadzenia.
Art. 56.
1. Minister jest powołany dla kierowania określonym działem administracji rzadowej lub dla
wypełniania zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady
Ministrów.
2. Minister kierujacy działem administracji rzadowej działa w tym zakresie w ramach
uprawnień określanych ustawami oraz wydaje rozporzadzenia
i zarzadzenia w celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień.
4. Rada Ministrów na wniosek Prezesa Rady Ministrów może uchylić rozporzadzenie lub
zarzadzenie ministra. *
* Ust. 3 skreślony
Art. 57.
1. Prezydent desygnuje Prezesa Rady Ministrów, a na jego wniosek powołuje Radę Ministrów
w składzie zaproponowanym przez Prezesa Rady
Ministrów, w ciagu 14 dni od pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia dymisji Rady
Ministrów. Powołanie przez Prezydenta Prezesa Rady
Ministrów następuje wraz z powołaniem Rady Ministrów.
2. Prezes Rady Ministrów, najpózniej w ciagu 14 dni od dnia powołania przez Prezydenta,
przedstawia Sejmowi program działania Rady
Ministrów z wnioskiem o udzielenie votum zaufania. Sejm uchwala votum zaufania
bezwzględna większościa głosów.
Art. 58.
W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 57, Sejm, w ciagu 21 dni, wybiera Prezesa
Rady Ministrów oraz proponowany przez niego
skład Rady Ministrów bezwzględna większościa głosów. Prezydent powołuje tak wybrany
Rzad i odbiera od niego przysięgę.
Art. 59.
W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 58, Prezydent powołuje Prezesa Rady
Ministrów, a na jego wniosek Radę Ministrów w trybie
art. 57, z tym że Sejm uchwala votum zaufania większościa głosów.
Art. 60.
W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 59, Sejm, w ciagu 21 dni, wybiera Prezesa
Rady Ministrów oraz proponowany przez niego
skład Rady Ministrów większościa głosów. Prezydent powołuje tak wybrany Rzad i odbiera
od niego przysięgę.
Art. 61.
Wniosek dotyczacy powołania Ministra Spraw Zagranicznych, Obrony Narodowej i Spraw
Wewnętrznych Prezes Rady Ministrów przedstawia
po zasięgnięciu opinii Prezydenta.
Art. 62.
W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 60, Prezydent rozwiazuje Sejm albo w
ciagu 14 dni powołuje, na okres nie dłuższy niż 6
miesięcy, Prezesa Rady Ministrów i Radę Ministrów. Jeżeli przed upływem tego terminu
Sejm nie uchwali votum zaufania dla tego Rzadu lub nie
uchwali votum nieufności w trybie art. 66 ust. 4, Prezydent rozwiazuje Sejm.
Art. 63.
Prezes Rady Ministrów i ministrowie składaja przysięgę wobec Prezydenta następujacej treści:
"Obejmujac urzad Prezesa Rady Ministrów (ministra) uroczyście przysięgam, że dochowam
wierności postanowieniom Konstytucji, a dobro
Ojczyzny oraz pomyślność obywateli będa dla mnie zawsze najwyższym nakazem". Przysięga
może być również złożona z dodaniem słów "Tak mi
dopomóż Bóg."
Art. 64.
Prezes Rady Ministrów składa Prezydentowi dymisję Rzadu w razie:
1) ukonstytuowania się nowo wybranego Sejmu,
2) rezygnacji przez Radę Ministrów albo przez Prezesa Rady Ministrów z dalszego pełnienia
funkcji,
3) nie udzielenia przez Sejm votum zaufania Radzie Ministrów,
4) uchwalenia przez Sejm votum nieufności.
Art. 65.
1. W razie gdy Prezes Rady Ministrów złożył dymisję Rzadu z powodów, o których mowa w
art. 64 pkt 1-3, Prezydent przyjmuje dymisję.
2. Przyjmujac dymisję Rzadu Prezydent powierza mu do czasu powołania nowej Rady
Ministrów sprawowanie obowiazków.
Art. 66.
1. Sejm może uchwalić Radzie Ministrów votum nieufności bezwzględna większościa
głosów.
2. Wniosek o votum nieufności może być zgłoszony przez co najmniej 46 posłów i poddany
głosowaniu nie wcześniej niż po upływie 7 dni od
daty jego zgłoszenia.
3. W razie nie uchwalenia votum nieufności powtórny wniosek w tej sprawie może być
zgłoszony po upływie 3 miesięcy od daty głosowania
poprzedniego wniosku. Termin ten nie ma zastosowania, jeżeli z wnioskiem takim wystapi co
najmniej 115 posłów.
4. Sejm uchwalajac votum nieufności może jednocześnie dokonać wyboru nowego Prezesa
Rady Ministrów, powierzajac mu misję utworzenia
Rzadu, w trybie określonym w art. 58.
5. Jeżeli Sejm uchwalił wniosek o votum nieufności nie dokonujac jednocześnie wyboru
Prezesa Rady Ministrów, Prezydent przyjmuje dymisję
Rzadu albo rozwiazuje Sejm.
Art. 67.
1. Sejm może uchwalić votum nieufności poszczególnemu ministrowi. Przepisy art. 66 ust. 1-
3 stosuje się odpowiednio.
2. Minister, wobec którego Sejm uchwalił votum nieufności, składa dymisję, a Prezydent ja
przyjmuje.
Art. 68.
1. Minister może złożyć rezygnację z dalszego pełnienia funkcji, składajac dymisję Prezesowi
Rady Ministrów.
2. Na wniosek Prezesa Rady Ministrów Prezydent może dokonywać zmian na stanowiskach
poszczególnych ministrów.
Art. 69.
1. Wojewoda jest organem administracji rzadowej oraz przedstawicielem Rady Ministrów w
województwie.
2. Tryb powoływania i odwoływania, a także zakres działania wojewodów określa ustawa.
Rozdział 5
Samorzad terytorialny
Art. 70.
1. Samorzad terytorialny jest podstawowa forma organizacji lokalnego życia publicznego.
2. Jednostki samorzadu terytorialnego posiadaja osobowość prawna jako istniejace z mocy
prawa wspólnoty mieszkańców danego terytorium.
3. Przysługujace jednostce samorzadu terytorialnego prawo własności i inne prawa majatkowe
stanowia mienie komunalne.
4. Podstawowa jednostka samorzadu terytorialnego jest gmina. Pozostałe rodzaje jednostek
samorzadu terytorialnego określa ustawa.
Art. 71.
1. Samorzad terytorialny wykonuje w ramach ustaw istotna część zadań publicznych, z
wyłaczeniem zadań zastrzeżonych ustawowo do
kompetencji administracji rzadowej.
2. Jednostki samorzadu terytorialnego wykonuja przysługujace im zadania publiczne w
imieniu własnym i na własna odpowiedzialność dla
zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
3. W zakresie uregulowanym ustawami jednostki samorzadu terytorialnego wykonuja zadania
administracji rzadowej. W tym celu zostaja
wyposażone w odpowiednie środki finansowe.
4. Jednostki samorzadu terytorialnego realizuja zadania za pośrednictwem swoich organów
stanowiacych i wykonawczych, swobodnie
określajac w granicach ustaw swoje struktury wewnętrzne.
Art. 72.
1. Wybory do organów stanowiacych samorzadu terytorialnego sa powszechne, równe i
odbywaja się w głosowaniu tajnym.
2. Mieszkańcy moga podejmować rozstrzygnięcia w drodze referendum lokalnego. Warunki i
tryb przeprowadzenia referendum lokalnego określa
ustawa.
Art. 73.
1. Dochodami jednostek samorzadu terytorialnego sa dochody własne tych jednostek,
subwencje i dotacje.
2. Żródła dochodów jednostek samorzadu terytorialnego w zakresie zadań publicznych sa
gwarantowane ustawowo.
Art. 74.
Nadzór nad działalnościa jednostek samorzadu terytorialnego określa ustawa.
Art. 75.
Zasady zrzeszania się jednostek samorzadu terytorialnego oraz reprezentowania ich interesów
wobec władz państwowych określa ustawa.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 76.
Przepis art. 8 nie dotyczy osób, które objęły stanowiska przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy.
Art. 77.
Traci moc Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 lipca 1952 r. (Dz.U. z 1976 r. Nr
7, poz. 36, z 1980 r. Nr 22, poz. 81, z 1982 r. Nr 11, poz.
83, z 1983 r. Nr 39, poz. 175, z 1987 r. Nr 14, poz. 82, z 1988 r. Nr 19, poz. 129, z 1989 r. Nr
19 , poz. 101 i Nr 75, poz. 444, z 1990 r. Nr 16, poz. 94, Nr 29,
poz. 171 i Nr 67, poz. 397, z 1991 r. Nr 41, poz. 176 i Nr 119, poz. 514 oraz z 1992 r. Nr 75,
poz. 367), z tym że pozostaja w mocy przepisy rozdziałów
1, 4, 7 z wyjatkiem art. 60 ust. 1, rozdziałów 8, 9 z wyjatkiem art. 94 oraz rozdziałów 10 i 11.
Art. 78.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Mała Konstytucja z 1919 roku
Mała konstytucja z 17 października 1992 roku
Mała konstytucja z 19 lutego 1947 roku
Mała Konstytucja z 20 II 1919 roku
Psy Scenariusz do filmu Władysława Pasikowskiego z 1992 roku
Mala Konstytucja z 1919 r
Konstytucja PRL z 22 lipca 1952 roku
Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku fragment
Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 roku
referendum konstytucyjne w iraku z dnia 15 października 2005 roku i jego następstwa
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 23 kwietnia 1935 roku
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 17 marca 1921 roku
Konstytucja Księstwa Warszawskiego z 22 lipca 1807 roku
VW GOLF 1984 1992

więcej podobnych podstron