monter instrumentow muzycznych 731[02] z2 05 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marcin Winiarski
Ocenianie jakości instrumentów muzycznych
731[02].Z2.05
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr Piotr Sieczka
mgr Joanna Miedzińska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Marcin Winiarski
Konsultacja:
dr in\. Jacek Przepiórka
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 731[02].Z2.05
 Ocenianie jakości instrumentów muzycznych zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu monter instrumentów muzycznych.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 6
3. Cele kształcenia 7
4. Przykładowe scenariusze zajęć 8
5. Ćwiczenia 12
5.1. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii 12
5.1.1. Ćwiczenia 12
5.2. Określanie stanu technicznego starych i nowych instrumentów
muzycznych oraz dobór materiałów zastosowanych do ich budowy 14
5.2.1. Ćwiczenia 14
5.3. Stosowanie szablonów i dokumentacji do sprawdzania dokładności
wykonania instrumentów muzycznych 16
5.3.1. Ćwiczenia 16
5.4. Określanie brzmienia, intonacji i akustyki instrumentu 18
5.4.1. Ćwiczenia 18
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 20
7. Literatura 34
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie monter instrumentów muzycznych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć ju\ ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas pracy
z poradnikiem,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi metodami nauczania-
uczenia oraz środkami dydaktycznymi,
- ewaluację osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzie pomiaru dydaktycznego,
- literaturę.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone ró\nymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zró\nicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
Jako pomoc w realizacji jednostki modułowej dla uczniów przeznaczony jest Poradnik
dla ucznia. Nauczyciel powinien ukierunkować uczniów na właściwe korzystanie z poradnika
do nich adresowanego.
Materiał nauczania (w Poradniku dla ucznia) podzielony jest na rozdziały, które zawierają
podrozdziały. Podczas realizacji poszczególnych rozdziałów wskazanym jest zwrócenie
uwagi na następujące elementy:
- materiał nauczania  w miarę mo\liwości uczniowie powinni przeanalizować
samodzielnie. Obserwuje się niedocenianie przez nauczycieli niezwykle wa\nej
umiejętności, jaką uczniowie powinni bezwzględnie posiadać  czytanie tekstu
technicznego ze zrozumieniem,
- pytania sprawdzające mają wykazać, na ile uczeń opanował materiał teoretyczny i czy jest
przygotowany do wykonania ćwiczeń. W zale\ności od tematu mo\na zalecić uczniom
samodzielne odpowiedzenie na pytania lub wspólne z całą grupą uczniów, w formie
dyskusji opracowanie odpowiedzi na pytania. Druga forma jest korzystniejsza, poniewa\
nauczyciel sterując dyskusją mo\e uaktywniać wszystkich uczniów oraz w trakcie
dyskusji usuwać wszelkie wątpliwości,
- dominującą rolę w kształtowaniu umiejętności oraz opanowaniu materiału spełniają
ćwiczenia. W trakcie wykonywania ćwiczeń uczeń powinien zweryfikować wiedzę
teoretyczną oraz opanować nowe umiejętności. Przedstawiono dosyć obszerną propozycję
ćwiczeń wraz ze wskazówkami o sposobie ich przeprowadzenia, uwzględniając ró\ne
mo\liwości ich realizacji w szkole. Nauczyciel decyduje, które z zaproponowanych
ćwiczeń jest w stanie zrealizować przy określonym zapleczu techniczno dydaktycznym
szkoły. Prowadzący mo\e równie\ zrealizować ćwiczenia, które sam opracował,
- sprawdzian postępów stanowi podsumowanie rozdziału, zadaniem uczniów jest
udzielenie odpowiedzi na pytania w nim zawarte. Uczeń powinien samodzielnie czytając
zamieszczone w nim stwierdzenia potwierdzić lub zaprzeczyć opanowanie określonego
zakresu materiału. Je\eli wystąpią zaprzeczenia, nauczyciel powinien do tych zagadnień
wrócić, sprawdzając czy braki w opanowaniu materiału są wynikiem niezrozumienia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
przez ucznia tego zagadnienia, czy niewłaściwej postawy ucznia w trakcie nauczania.
W tym miejscu jest szczególnie wa\na rola nauczyciela, gdy\ od postawy nauczyciela,
sposobu prowadzenia zajęć zale\y między innymi zainteresowanie ucznia. Uczeń
niezainteresowany materiałem nauczania, wykonywaniem ćwiczeń nie nabędzie w pełni
umiejętności zało\onych w jednostce modułowej. Nale\y rozbudzić wśród uczniów tak
zwaną  ciekawość wiedzy . Potwierdzenie przez ucznia opanowania materiału nauczania
rozdziału mo\e stanowić podstawę dla nauczyciela do sprawdzenia wiedzy i umiejętności
ucznia z tego zakresu. Nauczyciel realizując jednostkę modułową powinien zwracać
uwagę na predyspozycje ucznia, ocenić, czy uczeń ma większe uzdolnienia manualne, czy
mo\e lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów teoretycznych,
- testy zamieszczone w rozdziale Ewaluacja osiągnięć ucznia zawierają zadania z zakresu
całej jednostki modułowej i nale\y je wykorzystać do oceny uczniów, a wyniki osiągnięte
przez uczniów powinny stanowić podstawę do oceny pracy własnej nauczyciela
realizującego tę jednostkę modułową. Ka\demu zadaniu testu przypisano określoną
liczbę mo\liwych do uzyskania punktów (0 lub 1 punkt). Ocena końcowa uzale\niona
jest od ilości uzyskanych punktów. Nauczyciel mo\e zastosować test według własnego
projektu oraz zaproponować własną skalę ocen. Nale\y pamiętać, \eby tak przeprowadzić
proces oceniania ucznia, aby umo\liwić mu jak najpełniejsze wykazanie swoich
umiejętności.
Metody polecane do stosowania podczas kształcenia modułowego to:
- pokaz,
- ćwiczenie (laboratoryjne lub inne),
- projektów,
- przewodniego tekstu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
731[02].Z2
Technologia produkcji
instrumentów muzycznych
731[02].Z2.01
Monta\ elementów instrumentów
muzycznych
731[02].Z2.02
731[02].Z2.03
Nakładanie powłok lakierniczych
Wykonywanie napraw i konserwacji
i wykończanie powierzchni
instrumentów muzycznych
instrumentów muzycznych
731[02].Z2.04
Wykonywanie korekty i strojenie
instrumentów muzycznych
731[02].Z2.05
Ocenianie jakości instrumentów
muzycznych
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
 organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii,
 określać gatunek drewna z jakiego powstał instrument,
 określać wiek instrumentu
 określać trwałość materiału z jakiego powstał instrument muzyczny,
 posługiwać się wzorami i dokumentacją do sprawdzania dokładności wykonania
instrumentów muzycznych,
 określać brzmienie, intonację i akustykę instrumentów muzycznych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- zorganizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii,
- określić warunki odbioru technicznego instrumentów muzycznych,
- sprawdzić wyroby pod względem zgodności z warunkami technicznymi i normami
bran\owymi,
- skontrolować działanie mechanizmów instrumentu muzycznego,
- posłu\yć się szablonami do kontroli dokładności wykonania instrumentów muzycznych
oraz dokumentacją techniczną,
- ocenić jakość materiału zastosowanego do budowy instrumentu,
- określić parametry akustyczne instrumentów,
- określić walory brzmieniowe instrumentów muzycznych,
- sprawdzić czystość tonów i intonację instrumentu,
- ocenić stan techniczny współczesnych instrumentów muzycznych,
- ocenić stan techniczny starych instrumentów muzycznych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca: & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Monter instrumentów muzycznych 731[02]
Moduł: Technologia produkcji instrumentów muzycznych
731[02].Z2
Jednostka modułowa: Ocenianie jakości instrumentów muzycznych
731[02].Z2.05
Temat: Sporządzanie szablonów instrumentów muzycznych.
Cel ogólny: Kształcenie umiejętności sporządzania szablonów.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- rozró\nić rodzaje szablonów,
- dokonać przeniesienia rysunku poszczególnych elementów na drewno,
- dokonać kontroli przebiegu rzezbienia płyt i monta\u,
- rozdzielić projekt instrumentu na elementy robocze.
Metody nauczania uczenia się:
- pogadanka,
- ćwiczenia,
- dyskusja dydaktyczna.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna,
- grupowa.
Czas: 4 godziny dydaktyczne.
Środki dydaktyczne:
- stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu,
- stanowisko do wykonywania rysunków,
- wzory szablonów poszczególnych elementów,
- arkusze mocnego kartonu,
- arkusz blachy, bądz deska o grubości 2 3 mm,
- przybory rysunkowe,
- kalka techniczna i ołówkowa,
- specjalistyczne narzędzia lutnicze,
- tablica,
- zeszyt przedmiotowy,
- przybory do pisania.
Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie tematu, przygotowanie stanowiska do zajęć.
2. Przedstawienie celu zajęć.
3. Historia  modele instrumentów smyczkowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
4. Wybór modelu.
5. Prezentacja wzorcowych szablonów.
6. Sporządzanie rysunków elementów instrumentu.
7. Przenoszenie rysunków na karton, drewno lub blachę.
8. Precyzyjne wycinanie elementów.
9. Porównywanie wyciętych szablonów elementów do wzorcowych szablonów.
10. Indywidualne odpowiedzi uczniów.
11. Podsumowanie zajęć. Ustalenie błędów popełnionych na poszczególnych etapach
sporządzania szablonów.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Zaprojektować szablon dowolnego elementu skrzypiec.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowa ankieta ewaluacyjna dotycząca sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca: & & & & & & & & & & & & & & .& & & & .
Modułowy program nauczania: Monter instrumentów muzycznych 731[02]
Moduł: Technologia produkcji instrumentów muzycznych
731[02].Z2
Jednostka modułowa: Ocenianie jakości instrumentów muzycznych
731[02].Z2.05
Temat: Budowa pudła rezonansowego.
Cel ogólny: Kształcenie umiejętności projektowania korpusu instrumentu.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń powinien umieć:
- określić elementy wewnętrzne i zewnętrzne pudła rezonansowego,
- określić stylistykę efów oraz innych elementów pudła,
- rozró\nić modele u\ywane do budowy korpusu instrumentu,
- rozró\nić wymiary modeli.
Metody nauczania uczenia się:
- pogadanka,
- ćwiczenia,
- dyskusja dydaktyczna.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna,
- grupowa.
Czas: 3 godziny dydaktyczne.
Środki dydaktyczne:
- stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu,
- przykładowe szablony elementów instrumentów,
- tablica,
- zeszyt przedmiotowy,
- arkusz papier format A4,
- przykładowe instrumenty,
- fotografie instrumentów,
- stanowiska do pracy grupowej.
Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie tematu zajęć. Przygotowanie stanowiska pracy.
2. Przedstawienie celu zajęć i sposobu pracy.
3. Historia powstania instrumentów muzycznych.
4. Prezentacja oryginalnych szablonów elementów instrumentów.
5. Pokaz zdjęć instrumentów będących eksponatami muzealnymi.
6. Budowa zewnętrzna pudła rezonansowego. Prezentacja na modelu.
7. Cech stylistyczne instrumentów: efy, liry, ślimaki.
8. Budowa wewnętrzna korpusu instrumentu.
9. Wykonywanie projektu korpusu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
10. Indywidualne wypowiedzi uczniów związane z tematem.
11. Podsumowanie zajęć. Ustalenie błędów popełnianych w trakcie zajęć.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Wykonanie projektu pudła rezonansowego wiolonczeli.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowa ankieta ewaluacyjna dotycząca sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
5. ĆWICZENIA
5.1. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami
ergonomii
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj szkic pracowni do prowadzenia monta\u instrumentów muzycznych
o wymiarach 6x6 metrów, gdzie okna o szerokości 3 m umieszczone są centralnie z jednej
strony.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić zasady funkcjonowania pracowni,
2) stworzyć szkic podziału pomieszczenia,
3) zanotować napotkane problemy,
4) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Środki dydaktyczne:
- wykaz narzędzi do rozmieszczenia,
- katalogi narzędzi specjalistycznych,
- przymiar kreskowy,
- przybory do kreślenia i pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Zaprojektuj oświetlenie pomieszczenia o wymiarach 5x5 metrów, przeznaczonego na
pracownię montera instrumentów muzycznych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić zasady prawidłowego oświetlenia pracowni instrumentów muzycznych,
2) wykonać szkic pracowni,
3) zanotować napotkane problemy,
4) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 przymiar kreskowy,
 przybory do kreślenia i pisania,
 notatnik,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
5.2. Określanie stanu technicznego starych i nowych
instrumentów muzycznych oraz dobór materiałów
zastosowanych do ich budowy
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dobierz materiał do sporządzenia korpusu skrzypiec.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić jakość materiału przeznaczonego do sporządzenia korpusu skrzypiec,
2) określić gatunki drewna u\ywane w budowie instrumentu,
3) wybrać właściwe drewno do budowy pudła rezonansowego,
4) wybrać odpowiednie gatunki drewna do wyrabiania pozostałych elementów,
5) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Środki dydaktyczne:
- przykładowe kliny drewna ró\nych gatunków,
- przykładowe kawałki drewna egzotycznego,
- notatnik,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Określ zale\ność umiejscowienia podstawka na jakość dzwięku instrumentu
smyczkowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić budowę podstawka,
2) określić z jakiego gatunku drewna jest wykonany,
3) określić sposób połączenia podstawka z instrumentem,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
4) określić wpływ umieszczenia podstawka na jakość dzwięku,
5) zanotować napotkane problemy,
6) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Środki dydaktyczne:
- podstawek do altówki,
- altówka,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
5.3. Stosowanie szablonów i dokumentacji do sprawdzania
dokładności wykonania instrumentów muzycznych
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wytnij pojedynczy szablon efów.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić model efu,
2) sporządzić rysunek,
3) przenieść rysunek na odpowiedni materiał,
4) wyciąć szablon,
5) zanotować napotkane problemy,
6) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Środki dydaktyczne:
- wybrany model efów,
- przybory plastyczne,
- arkusz blach, kartonu lub cienkiej deski,
- narzędzia lutnicze,
- przybory do pisania,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Dokonując analizy budowy instrumentu, wyka\ na jakim modelu był budowany.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wyjaśnić pojęcie model instrumentu,
2) określić wymiary ró\nych modeli,
3) określić styl instrumentu,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
4) zanotować napotkane problemy,
5) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Środki dydaktyczne:
- model instrumentu,
- przykładowe wymiary korpusów ró\nych modeli,
- szablony efów i ślimaków,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
5.4. Określanie brzmienia, intonacji i akustyki instrumentu
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dokonaj analizy dzwięku wybranych instrumentów i przyporządkuj je do grup:
instrumentów solowych, kameralnych, orkiestrowych lub szkolnych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) rozró\nić dzwięk skrzypiec solowych,
2) rozró\nić dzwięk instrumentów kameralnych, orkiestrowych, szkolnych,
3) ocenić nośność dzwięku instrumentu,
4) zanotować zaistniałe problemy,
5) dokonać oceny wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Środki dydaktyczne:
- instrument smyczkowy  skrzypce,
- nagrania ró\nych instrumentów smyczkowych,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Określ wpływ naprę\enia płyt rezonansowych korpusu na parametry dzwięku.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i sposób wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) określić funkcję spełnianą przez płytę górną,
2) określić jaką funkcję pełni dolna płyta,
3) sprawdzić wpływ otworów rezonansowe na dzwięk,
4) określić wpływ wyrobienie płyty górnej na rodzaj dzwięku ma,
5) określić wpływ naprę\enia płyt rezonansowych korpusu na parametry dzwięku,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
6) dokonać analizy dzwięku badanego instrumentu,
7) zanotować napotkane problemy,
8) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie.
Środki dydaktyczne:
- instrument,
- specjalistyczne narzędzia lutnicze do pomiaru grubości płyt,
- przybory do pisania,
- notatnik,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
TEST 1
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Ocenianie jakości
instrumentów muzycznych
Test składa się z 21 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ,13 ,14, 15 są z poziomu podstawowego,
-
-
-
- zadania 16, 17, 18, 19, 20, 21 są z poziomu ponadpodstawowego.
-
-
-
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za ka\dą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
-
-
-
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 12 zadań z poziomu podstawowego,
-
-
-
- dobry  za rozwiązanie 16 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
-
-
-
- bardzo dobry  za rozwiązanie 19 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
-
-
-
ponadpodstawowego,
Klucz odpowiedzi: 1. c, 2. b, 3. d, 4. c, 5. d, 6. a, 7. d, 8. c, 9. c, 10. c, 11. d,
12. a, 13. a, 14. b, 15. b, 16. d, 17. c, 18. c, 19. a, 20. c, 21. a.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zadania (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1 Określić element instrumentu muzycznego A P c
2 Określić poło\enie belka basowej A P b
3 Określić element nawinięty na kołek wiolonczeli A P d
4 Nazwać wycięcia przeznaczone na struny B P c
Wskazać element poło\ony naprzeciw belki
5 A P d
basowej
6 Wskazać poło\enie podstrunnicy A P a
7 Określić zastosowanie platanu B P d
8 Nazwać zakończenie szyjki B P c
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
9 Wskazać materiał do wyrobu boczków B P c
Określić gatunek drewna przeznaczony do
10 B P c
rzezbienia płyty górnej
Wskazać materiał przeznaczony do wyrobu
11 A P d
podstrunnicy
12 Nazwać otwory rezonansowe B P a
13 Podać nazwę wzorca skrzypiec A P a
14 Wskazać inną nazwę modelu skrzypiec A P b
15 Określić menzurę skrzypiec A P b
16 Rozpoznać co kształtuje dzwięk C PP d
17 Rozpoznać element instrumentu muzycznego C PP c
18 Rozpoznać element przedstawiony na rysunku C PP c
19 Rozpoznać część podstawka C PP a
20 U\yć innej nazwy podstrunnicy D PP c
21 Wskazać prawidłowe wymiary boczków altówki D PP a
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom mo\liwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich mo\liwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbli\ającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 21 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiązanie testu masz 60 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
-
-
-
- zestaw zadań testowych,
-
-
-
- karta odpowiedzi.
-
-
-
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Element instrumentu przedstawiony na rysunku to
a) podstawek.
b) guzik.
c) strunociąg.
d) kołek.
2. Belka basowa znajduje się
a) na korpusie instrumentu.
b) wewnątrz instrumentu.
c) na płycie dolnej.
d) w komorze kołkowej.
3. Na kołku wiolonczeli nawinięta jest
a) \yłka.
b) jelitowa linka.
c) sztywny drut.
d) struna.
4. Wycięcia pod struny, które znajdują się na podstawku nazywamy
a) otworami rezonansowe.
b) otworami na kołki.
c) rowkami.
d) nacięciami.
5. Naprzeciwko belki basowej wewnątrz pudła rezonansowego znajduje się
a) strunociąg.
b) szyjka.
c) guzik.
d) dusza.
6. Podstrunnica przymocowana jest do
a) szyjki.
b) boczku.
c) gryfu.
d) podstawka.
7. Platan stosujemy do wyrabiania
a) pieńków.
b) duszy.
c) boczków.
d) podstawka.
8. Szyjka zakończona jest
a) efami.
b) guzikiem.
c) ślimakiem.
d) ro\kiem.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
9. Boczki wyrabiamy z
a) lipy.
b) śliwy.
c) jaworu.
d) mahoniu.
10. Płytę górną rzezbimy z drewna
a) palisandrowego.
b) jaworowego.
c) świerkowego.
d) gruszkowego.
11. Podstrunnice wyrabiamy z
a) klonu.
b) sosny.
c) modrzewia.
d) hebanu.
12. Otwory rezonansowe to
a) efy.
b) otworki.
c) dziurki.
d) rozcięcia.
13 Skrzypce na których się wzorujemy nazywamy
a) modelem instrumentu.
b) skrzypcami pomocniczymi.
c) szablonem.
d) wzorkiem.
14. Model instrumentu to
a) replika.
b) patron.
c) sobowtór.
d) wzór.
15. Menzura skrzypiec wynosi
a) 155 mm.
b) 195 mm.
c) 210 mm.
d) 130 mm.
16 Element instrumentu muzycznego, mający największy wpływ na kształtowanie się
dzwięk to
a) płyta dolna.
b) podbródek.
c) boczki.
d) płyta górna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
17. Rysunek przedstawia
a) strunnik.
b) kołek.
c) guzik.
d) pro\ek.
18. Element instrumentu przedstawiony na rysunku to
a) struna.
b) włosie.
c) \yłka jelitowa.
d) \yłka.
19. Wskazany element podstawka to
a) serduszko.
b) uszko.
c) nosek.
d) nó\ka.
20. Podstrunnica to inaczej
a) szyjka.
b) \eberko.
c) gryf.
d) strunnica.
21. Wymiary boczków altówki wynoszą
a) 33 35 mm.
b) 35 38 mm.
c) 31 mm.
d) 120 mm.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Ocenianie jakości instrumentów muzycznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Ocenianie jakości
instrumentów muzycznych
Test składa się z 21 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
- zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ,13 ,14, 15 16 są z poziomu podstawowego,
-
-
-
- zadania 17, 18, 19, 20, 21 są z poziomu ponadpodstawowego.
-
-
-
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za ka\dą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
-
-
-
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 12 zadań z poziomu podstawowego,
-
-
-
- dobry  za rozwiązanie 16 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
-
-
-
- bardzo dobry  za rozwiązanie 19 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
-
-
-
ponadpodstawowego,
Klucz odpowiedzi: 1. c, 2. b, 3. c, 4. b, 5. d, 6. b, 7. c, 8. b, 9. b, 10. b, 11. a,
12. c, 13. d, 14. a, 15. d, 16. b, 17. a, 18. d, 19. d, 20. d, 21. a.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zadania (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Wskazać, do czego słu\ą otwory umieszczone na
1 A P c
strunociągu
2 Wskazać poło\enie duszy A P b
Wskazać, na jakim elemencie instrumentu
3 A P c
nawijana jest struna
Określić jak nazywamy miejsce uło\enia brody na
4 B P b
instrumencie.
Określić element znajdujący się na pudle
5 A P d
rezonansowym podtrzymujący nacisk strun
6 Wskazać jak nazywa się zakończenie szyjki A P b
Określić gatunek drzewa, z którego wyrabiamy
7 B P c
podstawek
Wskazać, na jakim elemencie zakład się
8 B P b
Wiązadło
Określić, z jakiego gatunku drewna rzezbi się
9 B P b
szyjkę
Wskazać gatunek drewna przeznaczony do
10 B P b
wyrobienia górnej płyty
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
11 Wskazać, z jakiego materiału wyrabiamy pro\ki A P a
Określić jak w lutnictwie określamy narysowany,
12 B P c
a następnie wycięty kontur
Określić wymiar wysokości boczków przy szyjce
13 A P d
w wiolonczeli
14 Nazwać model instrumentu A P a
Wskazać najwa\niejszy czynnik kształtujący
15 A P d
dzwięk w instrumentach lutniczych
16 Rozpoznać i nazwać element instrumentu B P b
Rozpoznać, nazwać i scharakteryzować element
17 C PP a
muzyczny przedstawiony na rysunku
Rozpoznać, nazwać i określić zadania elementu
18 C PP d
instrumentu muzycznego
Dokonać analizy budowy pudła rezonansowego,
19 C PP d
podać poprawne nazwy elementów pudła
20 Określić wielkość siły naciągu strun D PP d
Zastosować prawidłowe wymiary boczków (przy
21 D PP a
szyjce) altówki
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom mo\liwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
9. dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich mo\liwości).
10. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbli\ającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
11. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
12. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
13. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
14. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
15. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 21 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiązanie testu masz 60 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
-
-
-
- zestaw zadań testowych,
-
-
-
- karta odpowiedzi.
-
-
-
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Otwory umieszczone na strunociągu słu\ą do
a) ustalenia poło\enia duszy.
b) wyznaczenia menzury.
c) umieszczania strun.
d) nawijania strun.
2. Dusza znajduje się
a) na korpusie instrumentu.
b) wewnątrz instrumentu.
c) na płycie dolnej.
d) w komorze kołkowej.
3. Strunę instrumentu muzycznego naciągamy na
a) gryf.
b) \yłkę.
c) kołki.
d) guzik.
4. Na skrzypcach brodę układamy na
a) lirze.
b) podbródku.
c) podstawku.
d) podpórce.
5. Na pudle rezonansowym nacisk strun podtrzymuje
a) strunociąg.
b) odbojnik.
c) guzik.
d) podstawek.
6. Zakończenie szyjki to
a) grot.
b) ślimak.
c) szpica.
d) \abka.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
7. Podstawek wyrabiamy z drewna
a) lipowego.
b) brzozowego.
c) platanowego.
d) mahoniowego.
8. Wiązadło umieszcza się na
a) efach.
b) guziku.
c) ślimaku.
d) ro\ku.
9. Szyjkę rzezbi się z drewna
a) lipowego.
b) jaworowego.
c) śliwkowego.
d) mahoniowego.
10. Górną płytę rezonansową wykonujemy z drewna
a) świerkowego.
b) jaworowego
c) sosnowego
d) gruszy.
11. Pro\ki wyrabiamy z drewna
a) hebanowego.
b) sosnowego
c) modrzewiowego.
d) klonu.
12. W lutnictwie narysowany, a następnie wycięty kontur nazywamy
a) kształtem elementu.
b) formą.
c) szablonem.
d) kształtką.
13. Wysokości boczków przy szyjce w wiolonczeli wynoszą
a) 31 mm.
b) 29 mm.
c) 120 mm.
d) 115 mm.
14. Model instrumentu to
a) patron.
b) replika.
c) sobowtór.
d) wzór.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
15. Najwa\niejszym czynnikiem kształtującym dzwięk w instrumentach smyczkowych jest
a) właściwe uło\enie duszy.
b) poprawnie osadzona szyjka.
c) prawidłowy dobór materiału na podstawek.
d) jakość płyt rezonansowych.
16 Element instrumentu przedstawiony na rysunku to
a) strunociąg.
b) kołek.
c) pieniek.
d) dusza.
17. Element wskazany na rysunku to
a) guzik.
b) kołek.
c) strunnik.
d) pro\ek.
18. Element wskazany strzałką na rysunku to
a) struna.
b) włosie.
c) \yłka jelitowa.
d) \yłka nylonowa.
19. Górną część pudła rezonansowego nazywamy
a) liczkiem.
b) talią.
c) lirą dolną.
d) lirą górną.
20. Siła naciągu strun w skrzypcach wynosi
a) 30 N.
b) 200 N.
c) 60 N.
d) 80 N.
21. Wymiary boczków (przy szyjce) altówki wynoszą
a) 35 38 mm.
b) 31 mm.
c) 120 mm.
d) 20 mm.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Ocenianie jakości instrumentów muzycznych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
7. LITERATURA
1. Kamiński W., Świrek J.: Lutnictwo. PWM, Kraków1972
2. Karoń J.: Poznaj skrzypce. PWM, Kraków 1969
3. Kusiak J.: Skrzypce od A do Z. PWM, Kraków 1988
4. Aapa A.: Harajda H.: Akustyczne zagadnienia lutnictwa cz. I Dobór drewna. Ars Nova,
Poznań 1997
5. Menuhin Y.: Skrzypce i ja. Arkady, Warszawa 2000
6. Szulc Z.: Słownik lutników polskich. PTPN, Poznań 1953
7. Hansen A.: Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, 1998
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 05 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 01 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 03 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 02 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 01 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 04 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 04 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 02 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z2 03 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 01 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 04 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 04 n
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 05 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 01 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 03 u
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 02 u
korektor i stroiciel instrumentow muzycznych11[01] z2 05 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 03 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 02 n

więcej podobnych podstron