Aktywna sprzedaz ubezpieczen Jak wdrozyc sie i przetrwac w branzy ubezpieczeniowej akspub


Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodÄ…
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym
lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądz towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne.
Wydawnictwo HELION nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za zwiÄ…zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za
ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Anna Kozłowska
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Wydawnictwo Grupa Szkoleniowa Kontrakt/OSH
ul. Niedzwiedzia 12B, 02-737 Warszawa
tel. 22 853-74-51, 608-208-106
e-mail: katarzyna.chojnacka@kontraktosh.pl
(zamówienia indywidualne i firmowe)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?akspub
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-1781-9
Copyright © Adam Staniszewski 2016
Printed in Poland.
" Kup książkę " Księgarnia internetowa
" Poleć książkę " Lubię to! Nasza społeczność
" Oceń książkę
Spis treści |
Spis treści
Słowo wstępu. Dla kogo jest ta książka? ............................................... 9
Pierwsze 90 dni w ubezpieczeniach
 studium przypadku Tomasza Poradnego ...................................... 15
Narzędziowy system sprzedaży AIDDA(S) ........................................ 57
Siła systemu w aktywnej sprzedaży ubezpieczeń ........................................ 57
Specyfika polskiego klienta (typologia osobowości) ................................. 63
Prospecting. Jak stworzyć bazę potencjalnych klientów
w branży ubezpieczeniowej? .............................................................. 91
Jak definiować profil swojego potencjalnego klienta? .............................. 92
Generowanie leadów sprzedażowych ........................................................... 94
Inicjowanie spotkań i rozmów sprzedażowych
(telefon, door to door)  ATTENTION ........................................ 121
Dlaczego inicjuję kontakt? Określenie celów
maksymalnych i minimalnych w rozmowie telefonicznej ..................122
Podstawy wiarygodności  jak budować zaufanie
podczas pierwszego kontaktu z klientem? .............................................123
Perspektywa  butów klienta . Jak budować
strategię indywidualnego podejścia do klienta? .....................................126
Propozycja terminu spotkania .....................................................................129
Telefon i co dalej? ...........................................................................................131
Liczy się nie tylko to, co mówisz, ale też to,
jak mówisz  operowanie głosem w rozmowie telefonicznej ...........132
Trudne sytuacje na etapie Attention ..........................................................135
Jak ominąć sekretariat? ..................................................................................139
Reanimacja kontaktu .....................................................................................140
Metoda door to door ......................................................................................141
5
Kup książkę Poleć książkę
| Spis treści
Jak zainteresować klienta produktem ubezpieczeniowym
 INTEREST ................................................................................. 147
Storytelling  jak opowiadać historie, które sprzedają? ........................ 148
Dobre praktyki na etapie Interest. Pierwszy kontakt z klientem ......... 154
Mechanizm projekcji, czyli destrukcyjna siła nastawień i stereotypów.
Dlaczego warto być czytelnym, sprzedając ubezpieczenia? ................ 158
Podstawa wiarygodności, czyli co wiem o firmie,
którą reprezentuję? ...................................................................................... 163
Jak angażować klienta w trakcie spotkania  DESIRE .................... 165
Pytania pogłębiające. Jak odkrywać wartości i potrzeby klienta? ......... 165
Aktywne słuchanie ......................................................................................... 169
Prezentacja to nie tylko słowa, czyli jak wykorzystać grafikę i metody
wizualne do prezentacji produktów ubezpieczeniowych ................... 170
Trudne sytuacje na etapie Desire ................................................................ 185
Sygnały zakupu ................................................................................................ 192
Momentum w sprzedaży ............................................................................... 196
Zamykanie rozmów sprzedażowych  DECISION ......................... 201
Jak aktywnie przechodzić do zamknięcia sprzedaży? .............................. 203
Cena ma znaczenie. Jak się przygotować do negocjacji
wysokości składki ubezpieczeniowej? ..................................................... 207
Efektywność w pracy agenta. Jak łączyć obsługę klientów
z aktywnym powiększaniem swojego portfela  ACTION .............. 215
Finalizacja umowy, czyli ostatnia prosta przed wypłatą prowizji ......... 215
Efektywność osobista w pracy agenta ......................................................... 220
Praca z celami sprzedażowymi ..................................................................... 222
Za co mam prowizjÄ™?
Podejmowanie decyzji i ustalanie priorytetów ...................................... 231
Realizacja i organizacja zaplanowanych aktywności ............................... 235
Jak kontrolować swoją efektywność? .......................................................... 237
Trudne sytuacje na etapie Action, czyli jak zachować
konsekwencjÄ™ i determinacjÄ™ w utrzymaniu
poczynionych założeń ................................................................................. 239
6
Kup książkę Poleć książkę
Spis treści |
Satysfakcja klienta  jak o nią dbać i osiągać z niej korzyści
 SATISFACTION ....................................................................... 243
Jak pozyskiwać polecenia do nowych klientów? ......................................243
Obsługa posprzedażowa ................................................................................250
Reklamacja. Jak wykorzystać szansę
na zbudowanie lojalności klienta? ............................................................254
Trudne sytuacje na etapie Satisfaction .......................................................258
Skąd czerpać siłę i motywację do aktywnej sprzedaży? ..................... 263
Powód 1. Brak przekonania do tego, co robię,
i do tego, co mam do zaoferowania swoim klientom ...........................265
Powód 2. Zrezygnowanie, zamartwianie się
oraz poczucie braku celowości wykonywanych obowiązków ...........270
Powód 3. Lęk przed porażką, odrzuceniem i oceną .................................275
Powód 4. Niedostrzeganie swojej strefy wpływów ..................................281
Powód 5. Wiedza i umiejętności .................................................................285
Zakończenie .................................................................................... 291
Standardy w procesie sprzedaży ....................................................... 293
Standard spotkania z polecajÄ…cym ...............................................................293
Standard rozmowy telefonicznej .................................................................294
Standard spotkania bez prezentacji rozwiÄ…zania (analiza potrzeb) .....295
Standard spotkania z prezentacjÄ… rozwiÄ…zania .........................................296
Spotkanie relacyjne (wręczenie polisy) ......................................................297
Lista inspirujÄ…cych lektur ................................................................ 299
Kontrakt OSH ................................................................................ 303
7
Kup książkę Poleć książkę
| Spis treści
8
Kup książkę Poleć książkę
Jak angażować klienta w trakcie spotkania  Desire |
Jak angażować klienta
w trakcie spotkania  DESIRE
Etap Desire w procesie aktywnej sprzedaży AIDDA(S) to moment,
w którym budzisz u klienta pozytywne emocje i pragnienie
zakupu polisy. Aby uzyskać ten efekt, niezbędne jest spełnienie
dwóch warunków. Po pierwsze klient musi poczuć się zaanga-
żowany w rozmowę i proces sprzedaży, a po drugie temat, który
omawiacie, musi być dla niego zrozumiały. Im więcej wątpliwości
na tym etapie, tym mniejsze szanse na sprzedaż. Przekładając etap
Desire na proces sprzedaży, można powiedzieć, że jest to moment
rozmowy z klientem na temat jego potrzeb i oczekiwań oraz pre-
zentacja rozwiązania, które dla niego przygotowałeś.
Jest jeden warunek, który należy spełnić, aby zwiększyć szansę
na zaangażowanie klienta. Nie możesz ograniczać się wyłącznie
do słów i opowiadania. Dlatego w niniejszym rozdziale opiszę,
w jaki sposób możesz zaangażować klienta poprzez zadawanie
pytań oraz stosowanie grafiki.
Pytania pogłębiające.
Jak odkrywać wartości i potrzeby klienta?
ProwadzÄ…c rozmowÄ™ z klientem na temat jego potrzeb i ocze-
kiwań, poprzez zadanie odpowiednich pytań możesz dotrzeć do
jego motywów. Znając powody, dla których klient chce pozyskać
165
Kup książkę Poleć książkę
| Aktywna sprzedaż ubezpieczeń
polisę, możesz je uwzględnić przy prezentacji korzyści płynących
z zakupu Twojego rozwiązania, a tym samym zwiększyć szansę
na współpracę. W aktywnej sprzedaży polis umiejętne zadawanie
pytań ma jeszcze jedną wartość: możesz w ten sposób pomóc
klientowi odkryć i zrozumieć powody, dla których opłaca się
zakupić daną polisę. Bardzo często będziesz rozmawiał z osobami,
które wcześniej nie myślały o takim zakupie, ponieważ pochło-
nięte codziennymi obowiązkami nie miały przestrzeni na tego
typu przemyślenia. Umiejętnie poprowadzony etap Desire, a więc
zadanie odpowiednich pytań, może stworzyć taką przestrzeń. Gdy
klient to dostrzeże, będzie gotowy z Tobą otwarcie porozmawiać
i rozważyć zakup polisy. Jedną z kluczowych umiejętności, która
pozwala skutecznie angażować klienta, jest przejście w konwer-
sacji z poziomu stanowisk na poziom motywów.
W rozmowie z drugą osobą bardzo często poruszamy się na
określonym poziomie komunikacji. Deklarując,  co chcę lub
 czego nie chcę , określamy swoje stanowisko, np. Chciałbym
kupić polisę na życie albo Chciałbym ubezpieczyć dom bądz Nie
potrzebuję tego rodzaju polisy. Stanowisko jest bardzo często tylko
pomysłem danej osoby na zrealizowanie lub zabezpieczenie praw-
dziwej potrzeby, interesu, motywu.
Zadając odpowiednie pytania pogłębiające, zwiększysz szansę
na poznanie interesów osoby, które kryją się za jej stanowiskiem.
Na poziomie motywów znajduje się odpowiedz na pytanie, dla-
czego Twój rozmówca byłby skłonny kupić polisę. Warto pamię-
tać, że pierwsza odpowiedz na tak postawione pytania może doty-
czyć kontekstu stanowiska, czyli odwoływania się najczęściej do
okoliczności zewnętrznych czy ogólnych norm i trendów, np.
Bo tyle się ostatnio mówi o niskich emeryturach. Dopiero zadanie
kolejnych pytań odsłania motywy rozmówcy. Poniżej przykłady
166
Kup książkę Poleć książkę
Jak angażować klienta w trakcie spotkania  Desire |
pytań pogłębiających, które uwzględniają również programy CELE
i PROBLEMY. Nawiązanie do typu osobowości, oczywiście
przy trafnym zdiagnozowaniu rozmówcy, zwiększa szansę na
odpowiedz:
wð Co jest dla pana najważniejsze w tym kontekÅ›cie?
wð Czego chciaÅ‚by pan uniknąć? (PROBLEMY)
wð Przed czym chciaÅ‚by siÄ™ pan zabezpieczyć? (PROBLEMY)
wð Co chciaÅ‚by pan osiÄ…gnąć? (CELE)
wð Co chciaÅ‚by pan uzyskać? (CELE)
wð Co jest powodem?
wð Z czego to wynika?
Przy tak sformułowanych pytaniach rozmówca może poczuć
się  rozliczany . Mimowolnie nasza podświadomość może przy-
taczać obraz dziecka, które musiało tłumaczyć się z nagannego
zachowania przed swoimi rodzicami. Pytania typu  dlaczego? ,
 po co? są często używane przez rodziców, gdy chcą oni odnieść
się do zachowania, które uważają za niewłaściwe, lub je skomento-
wać. Zakotwiczenie takiego obrazu w naszej podświadomości nie
sprzyja otwartości i nie zachęca do dzielenia się informacjami.
Jest jednak sposób, który buduje poczucie partnerstwa w rozmowie,
a poprzez to zwiększa szansę na odpowiedz ze strony rozmówcy.
167
Kup książkę Poleć książkę
| Aktywna sprzedaż ubezpieczeń
Mowa tu o intencjach. To bardzo intuicyjne narzędzie, które, zary-
zykujÄ™ stwierdzenie, wykorzystujemy wielokrotnie w codziennych
sytuacjach, nie zawsze jest stosowane w procesie sprzedaży. Naj-
częściej pojawiającym się błędem na tym etapie jest założenie, że
intencje są oczywiste dla rozmówcy. Nic bardziej mylnego! Pro-
ponuję przyjąć założenie, że jeżeli pewnych słów nie wypowiesz,
to dla Twojego rozmówcy one nie istnieją. Brak intencji zachęca
również do kreowania projekcji, a o destrukcyjnej sile tego mecha-
nizmu pisałem w poprzednim rozdziale. Czym jest zatem intencja
powiązana z zadawaniem pytań otwartych? To dopowiedzenie
w jednym zdaniu, dlaczego zadajesz pytanie klientowi, np.:
wð Pytam, ponieważ chciaÅ‚bym&
wð Ważne dla mnie jest& , dlatego chciaÅ‚bym zadać pani pytanie&
wð Zależy mi na poznaniu odpowiedzi na pytanie& , bo dziÄ™ki
temu&
Pytanie o motywy oraz intencja są naczyniami połączonymi.
Zastosowane razem stanowią efektywne narzędzie pozwalające
skutecznie zaangażować klienta. Jeżeli Twój rozmówca poczuje,
że rozmawiacie o ważnych dla niego sprawach i że uwzględniasz
jego indywidualne potrzeby, pojawiÄ… siÄ™ u niego pozytywne emocje
związane z Twoją osobą i produktami, które oferujesz. A przecież
większość decyzji zakupowych podejmowana jest pod wpływem
emocji, a dopiero po zakupie następuje racjonalizowanie argumen-
tów przemawiających za zakupem (Już dłużej nie można było
czekać, Cena była atrakcyjna, Obiecałem sobie, że& ).
168
Kup książkę Poleć książkę
Jak angażować klienta w trakcie spotkania  Desire |
Aktywne słuchanie
Na etapie Desire, czyli dążenia do zaangażowania klienta, ważne
jest nie tylko to, w jaki sposób zadajesz mu pytania, ale również to,
jak przyjmujesz pojawiające się odpowiedzi. Aktywne słuchanie
jest dla klienta sygnałem, że rozumiesz jego potrzeby i zwracasz
uwagę na jego system wartości oraz priorytety. Poniżej zestawiam
narzędzia, które pozwalają uzyskać wspomniany efekt. Ponadto
umożliwiają one kontrolowanie przebiegu rozmowy oraz nada-
wanie i utrzymywanie jej kierunku zgodnego z oczekiwaniami
rozmówcy.
CHARAKTE-
NARZDZIE KORZYÅšCI PRZYKAAD
RYSTYKA
Parafraza Oddanie sensu Pozwala wykonać O ile dobrze
wypowiedzi szybkÄ… korektÄ™
rozumiem&
klienta własnymi w interpretacji
Z pana wypowiedzi
słowami. wypowiedzi
wnioskuję, że&
rozmówcy.
Rozumiem,
Pokazuje klientowi,
że ważne jest
że rozumiemy
dla pani&
jego potrzeby.
Systematyzuje
wypowiedz klienta.
Odzwierciedlenie Nawiązywanie Pokazuje To musi być
do emocji klientowi,
dla pana ważna
wyrażanych że rozumiemy
sprawa&
przez klienta, jego emocje
Nie dziwiÄ™ siÄ™ pani
okazywanie i odczucia.
obawom&
empatii.
169
Kup książkę Poleć książkę
| Aktywna sprzedaż ubezpieczeń
CHARAKTE-
NARZDZIE KORZYÅšCI PRZYKAAD
RYSTYKA
Precyzowanie Dopytywanie Pokazuje klientowi Chciałbym
o więcej informacji. zainteresowanie
doprecyzować&
Wchodzenie siÄ™ tematem
A co konkretnie&
w szczegóły. rozmowy.
Pomaga wyłonić
z dyskusji sedno
sprawy i skupić się
na nim, a nie
na kontekście.
Podsumowanie Zaakcentowanie Pokazuje klientowi, PodsumowujÄ…c&
najważniejszych że zrozumiałeś
OdnoszÄ…c siÄ™
informacji jego najważniejsze
do tego, co pan
wynikajÄ…cych potrzeby
powiedział&
z rozmowy. i oczekiwania.
Pomaga wyłonić
i zaakcentować
najważniejsze
informacje
oraz wnioski
wynikajÄ…ce
z rozmowy.
Prezentacja to nie tylko słowa,
czyli jak wykorzystać grafikę i metody wizualne
do prezentacji produktów ubezpieczeniowych
Wykorzystanie grafiki w trakcie rozmowy na temat ubezpieczeń
na etapie badania potrzeb lub prezentacji rozwiÄ…zania jest ele-
mentem, który, podobnie jak stosowanie pytań pogłębiających
i aktywne słuchanie, ma bardzo duży wpływ na poziom zaanga-
żowania klienta w rozmowę. Poniżej przedstawiam przykłady
dobrych praktyk dotyczących wykorzystania elementów graficz-
nych w rozmowie z klientem. Mają one jeden wspólny mianow-
170
Kup książkę Poleć książkę
Jak angażować klienta w trakcie spotkania  Desire |
nik  doskonale uzupełniają rozmowę, wpływają na czytelność
i zrozumienie Twojego przekazu oraz skupiajÄ… uwagÄ™ klienta na
tym, co masz do powiedzenia.
Wykorzystanie grafiki przy rozmowie na temat
zakresu ubezpieczenia i wysokości SU w polisach na życie
Rozmowa z klientem, który ma 36 lat.
Panie Macieju, dzisiaj ma pan 36 lat, a pana dochody w skali
miesiąca wynoszą X. Zakładając, że w najbliższej przyszłości pana
sytuacja zawodowa będzie stabilna, zestawienie powyższych danych
na wykresie wyglądałoby następująco:
Analizując przyszłość, możemy założyć następujące scenariusze:
a) Zmienia się pana sytuacja zawodowa, co ma przełożenie na
wzrost pana wynagrodzenia.
b) Dzisiejsza sytuacja zawodowa i wynagrodzenie utrzymujÄ… siÄ™
na tym samym poziomie.
c) Zmienia się pana sytuacja zawodowa, co ma przełożenie na
zmniejszenie pana wynagrodzenia, ale ma pan wszelkie atuty,
żeby zareagować w tej sytuacji.
171
Kup książkę Poleć książkę
| Aktywna sprzedaż ubezpieczeń
d) Zmienia się pana sytuacja zawodowa, co ma przełożenie na
zmniejszenie pana wynagrodzenia, a pan już nie ma możli-
wości odwrócenia tego scenariusza.
Ta ostatnia wersja pojawi się w momencie pana poważnej cho-
roby czy inwalidztwa. Przenosząc to na wykres, można by zobrazo-
wać ten scenariusz w następujący sposób:
Wspomniane zdarzenia zmieniają oczywiście pana sytuację zawo-
dową, ale zapewne zgodzi się pan ze mną, że mają też bardzo duży
wpływ na kondycję finansową pana najbliższych. A skoro mowa
o najbliższych  jest jeszcze jedno zdarzenie, które wpłynie na ich
możliwości finansowe i standard życia. Mam oczywiście na myśli
pana zgon.
172
Kup książkę Poleć książkę
Jak angażować klienta w trakcie spotkania  Desire |
Do tak zobrazowanej sytuacji życiowej możesz zadać klientowi
pytania, po których ustalisz ostateczny zakres polisy, czas jej trwa-
nia lub czas trwania poszczególnych ryzyk oraz wysokość SU
z tytułu umowy głównej i umów dodatkowych. Utrzymując pro-
ces zaangażowania klienta, warto odnieść się do jego doświadczeń
i wiedzy. Proponuję w tym miejscu zadanie następujących pytań:
wð Czy zna pan kogoÅ› z krÄ™gu pana rodziny lub znajomych,
kto doświadczył poważnej choroby bądz inwalidztwa, które
wymusiły na nim rezygnację z pracy albo przekwalifikowa-
nie zawodowe?
wð Jak pan ocenia, jak duże jest ryzyko pojawienia siÄ™ wraz
z upływem lat poważnej choroby (np. zawału lub nowo-
tworu) w pana przypadku?
wð Jak pan ocenia, ile czasu potrzebowalibyÅ›cie pan i pana
rodzina, aby odnalezć się w nowej sytuacji?
173
Kup książkę Poleć książkę
| Notatki
Kup książkę Poleć książkę


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
34 Marzec 68 Jak pozbyto się Żydów w 1968r(1)
Jak przygotowac sie do kursu na kategorie A
jak rodzilo sie zlo powstanie swiatowej finansjery eioba
jak rozstawac sie z papierosami
JAK ROZSTAWAĆ SIĘ Z PAPIEROSAMI by DOMINO178
Jak zajmować się sobą
co zrobic jak zlapia cie na radar jak wymigac sie od mandatu
Jak uczyc sie do egzaminow
Barbour I G Jak układają się stosunki między nauką a teologią
Jak nauczyć się wcześnie wstawać

więcej podobnych podstron