16 modele organizacji


65
16. MODELE ORGANIZACJI
16.1. Typologia organizacji
Aby zbudować dobry model organizacji, trzeba podzielić je na określone typy, czyli dokonać
zabiegu typologii. Według Wikipedii typologia (gr. tżpos  uderzenie, odbicie, obraz, posąg,
forma, model;) to nauka o typach oraz zabieg systematyzujący, polegający na:
- wyró\nianiu w obrębie danego zbioru przedmiotów jednego lub więcej typów,
- porównywaniu poszczególnych przedmiotów z przedmiotem obranym jako typ,
- porządkowaniu, grupowaniu, i podziale tych\e przedmiotów według ustalonych typów .
Celem typologii jest opis szeregujący rozpatrywanego zbioru przedmiotów oraz wypracowanie,
usystematyzowanie i sprecyzowanie aparatury pojęciowej w danym zakresie charakterystycznej dla
konkretnej nauki. Typologii nie nale\y uto\samiać z klasyfikacją, bowiem typologia (w odró\nieniu
od klasyfikacji) nie musi być wyczerpująca, czy te\ rozłączna. Często wyró\nienie tylko jednego
typu jest wystarczające i przydatne jako narzędzie typologiczne.
Typologii organizacji mo\na dokonać biorąc pod uwagę ró\ne jej aspekty. Ze względu na funkcję
genotypową, to jest rolę, jaką organizacja pełni wobec społeczeństwa, wyró\nia się [86]:
" organizacje gospodarcze (przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe, bądz usługowe),
" organizacje zaspokajające niematerialne potrzeby społeczeństwa (np. rząd, gmina),
" społeczne i polityczne (np. związki zawodowe),
" religijne.
Przykłady podziału organizacji według rodzaju działalności [68]:
" typologia wg Katza:
"
"
"
- organizacje produkcyjne,
- organizacje scalające (szkoły, kościoły),
- organizacje polityczne;
" typologia wg Etizoniego:
"
"
"
- organizacje utylitarne (zakład pracy)
- organizacje przymusowe (więzienia, obozy pracy, wojsko),
- organizacje normatywne (kierujące i stojące na stra\y norm, np. kościół);
" typologia wg Bielskiego:
"
"
"
- organizacje gospodarcze, działalność oparta na zasadzie ekonomiczności,
- organizacje niekomercyjne, słu\ące zaspokajaniu niematerialnych potrzeb ludzkich,
- organizacje administracyjne ogólnopaństwowe i lokalne, militarne i policyjne,
- organizacje społeczne, tj. partie polityczne, stowarzyszenia związki zawodowe,
- organizacje religijne.
Dalej zajmiemy się szerzej przedsiębiorstwem, jako organizacją gospodarczą. Przedsiębiorstwo
jest organizacją rzeczowo ludzką, skupiającą w swym wnętrzu kapitał produkcyjny i ludzi. Ró\ni
się od innych organizacji systemem celów i sposobami działania. Celem działania przedsiębiorstwa
jest znalezienie klientów na swój produkt, a pochodną tego jest wartość dodana, nazywana zyskiem.
Najbardziej znaną jest typologia przedsiębiorstw pod względem wielkości na małe, średnie i du\e.
Według standardów Unii Europejskiej [88]:
" mikroprzedsiębiorstwo  to firma zatrudniająca mniej ni\ 10 osób,
" małe przedsiębiorstwo  zatrudnionych od 10 do 50 pracowników, przychód roczny netto
wynosi poni\ej 7 mln Euro, bądz całkowity bilans roczny nie przekracza 5 mln Euro,
" średnie przedsiębiorstwo  zatrudnionych więcej ni\ 50 a mniej ni\ 250 osób. Przychód
roczny netto nie mo\e przekraczać 40 mln Euro lub całkowity bilans roczny nie mo\e być
wy\szy ni\ 27 mln Euro, a przedsiębiorstwo musi spełniać kryterium niezale\ności,
" du\e przedsiębiorstwo  to firma zatrudniająca powy\ej 250 osób.
66
16.2. Klasyczne modele organizacji
Nadmieniono wcześniej, \e spośród ró\nych prób schematycznego przedstawienia organizacji
najbardziej znany jest model organizacji zaproponowany przez H. J. Leavitta. Według niego
ka\dą organizację mo\na ukazać jako układ czterech podstawowych elementów  rys. 25 [68].
Elementy społeczne
Otoczenie
Ludzie Cele i zadania
Wyjście
Wejście
Struktura Technologia
Elementy techniczne
Rys. 25. Klasyczny model organizacji [68]
Inny model organizacji zaproponował L. Krzy\anowski. Według niego sednem organizacji jest
człon kierowniczy jako układ sterujący  rys. 26 [69].
Cele
System Człon System
społeczny kierowniczy techniczny
Struktura
Rys. 26. Model organizacji według L. Krzy\anowskiego [69]
Firma doradcza Mc Kinsey and Company w latach osiemdziesiątych XX w. zaproponowała opis
funkcjonowania organizacji za pomocą 7 elementów zarządzania, tzw. model 7S. Model ten
w centrum organizacji umieszcza ideały i normy jako wartości  rys. 27 [139].
Struktura
Systemy
Strategia
Wartości
Style
Kwalifikacje
Pracownicy
Rys. 27. Model organizacji według firmy doradczej Mc Kinsey [139]
Ramy  siedmiu S tego modelu opisują organizacje odnoszące sukcesy pod nagłówkami: strategia,
struktura, systemy, styl, wartości, pracownicy i umiejętności, podkreślając, \e zmienne te składają
się na współzale\ny i wzajemnie wymuszający się system. Uzyskanie sukcesu rynkowego jest
łatwiejsze dzięki rozpoznaniu blokad i przeszkód, na które mo\na natrafić w tych dziedzinach, oraz
dzięki zastanowieniu się, jak ich uniknąć.
67
16.3. Model organizacji hierarchicznej
Hierarchia (uszeregowanie) występuje wszędzie: w szkole, kościele, domu, pracy, itp.
Hierarchiczność pozwala bowiem zmniejszyć chaos i wprowadza określony porządek. Dą\enie do
porządku jest dla większości ludzi potrzebą podstawową. Hierarchia powstaje z nadania, wyboru,
godności lub starszeństwa. Jej głębokość zale\y od stopnia uporządkowania i skomplikowania
układu działania, a na uszeregowanie wpływają relacje: treściowe, strukturalne i funkcjonalne [47].
Hierarchia  obok centralizacji, specjalizacji i formalizacji  jest jednym z wyznaczników struktury
organizacyjnej. Zhierarchizowany system mo\e posiadać proporcjonalnie zwiększającą się  ilość
siły w stosunku do systemu rozproszonego. Definiuje się ją jako układ wielu szczebli w strukturze
organizacyjnej, na którego szczycie znajduje się najwy\szy rangą kierownik (decydent),
odpowiedzialny za działalność operacyjną organizacji jako całości, na kolejnych szczeblach
znajdują się kierownicy ni\szych stopni. Siłą takiej organizacji są określone struktury  rys. 28 [86].
Organizacja hierarchiczna
człon kierowniczy( głowa )
(du\a stabilność tworu)
istotne interakcje
człon pośredniczący ( tułów )
Mały mózg
pionowe
wielkie ciało
człon wykonawczy ( ręce )
Rys. 28. Model organizacji hierarchicznej [86]
Istotnym elementem w procesie ustalania struktury hierarchicznej w organizacji jest ustanowienie
standardów i linii podporządkowania, tj. takich powiązań, które określają:  Co kto ma robić, i kto
komu podlega ? Tego typu więzi są elementem szerszego pojęcia, a mianowicie więzi
organizacyjnych, tzn. relacji współzale\ności zachodzącymi pomiędzy elementami danej struktury.
W tym kontekście o więzach hierarchicznych mówi się często jako więziach słu\bowych. Istotą
tego typu więzi są uprawnienia przeło\onego do wyznaczania zadań podwładnym. Chodzi tu
o powiązania stanowisk wykonawczych i kierowniczych w silne więzi pionowe [77].
Ustalenie powy\szych relacji stanowi podstawę konstrukcji organizacji jako instytucji, czego
praktycznym wyrazem jest dokumentacja organizacyjna, obejmująca m.in. schemat organizacyjny
przedstawiający (w formie graficznej) hierarchiczne zale\ności występujące między głównymi
jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa. Z powy\szym pojęciem ściśle wią\ą się dwie
reguły prakseologiczne, dotyczące zasady budowy struktur organizacyjnych, a mianowicie [56]:
" zasada jednoosobowego kierownictwa, w procesie konstruowania struktury organizacyjnej
dą\yć nale\y do hierarchicznego podporządkowania ka\dego stanowiska pracy tylko
jednemu stanowisku kierowniczemu. W tej sytuacji pracownik otrzymuje polecenia tylko od
jednego przeło\onego, co zapobiega sytuacji, w której otrzymałby on sprzeczne polecenia,
" zasada ustalania racjonalnych granic nadzoru  odnosi się do przestrzegania racjonalnej
wielkości grupy pracowników podwładnych wobec jednego kierownika w sposób
umo\liwiający mu sprawne kierowanie tym zespołem. Ogólnie stwierdza się, \e
kierownikom nale\y przypisywać właściwą rozpiętość kierowania. Teoretyczne dowody
skłaniają do ustalania jej na poziomie około 7. Właściwą jej wielkość ustala się w zale\ności
od wielu czynników, specyficznych dla danej organizacji i jej pracowników.
Większość ludzi w strukturze hierarchicznej swoje miejsce określa przez odniesienie do miejsc
zajmowanych przez swoich najbli\szych współpracowników. Dopiero gdy bez \adnych
wątpliwości wiadomo, kto jest szefem, kto szefem szefa, kto jest równorzędnym partnerem, kto
niezale\nym współpracownikiem, a tak\e kto jest podwładnym  pracownik jest w stanie ustalić
sobie strategię przetrwania i rozwoju na swoim stanowisku i zająć się swoją pracą zamiast czujnym
rozpoznawaniem, kto jest kto i jak się ma wobec niego zachować. To zachowanie obejmuje tysiące
czynności: od kolejności witania się poprzez mo\liwość zabrania głosu na zebraniu, a\ po siłę
przetargową podczas budowania bud\etu [8].
68
16.4. Model organizacji sieciowej
Główną determinantą zmian organizacji zawsze był jest i dostęp do informacji. Współcześnie
rozwój technologii informacyjnych, umo\liwia nie tylko nieograniczony dostęp do informacji
i wiedzy oraz mo\liwość nieograniczonej wymiany za pośrednictwem platformy internetowej,
ale niweluje tak\e w większości obszarów działalności gospodarczej bariery wejścia na rynek [22].
 Technika informacyjna zmienia z dnia na dzień, z godziny na godzinę obraz organizacji [9].
Czynniki, które przesądzały dotychczas o konkurencyjności firmy, takie jak: lokalizacja blisko
rynków zbytu, czy zródeł zaopatrzenia, wielkoseryjność produkcji, wąska specjalizacja, stabilność
struktur, wynikająca z hierarchizacji itp., traci na znaczeniu w porównaniu z wiedzą. Jednostki
i organizacje zaczęły swój pęd ku nowoczesności. Wejście na rynek lub nowe rynki przestają być
wyłącznie funkcją zaanga\owanego kapitału, a stają się przede wszystkim funkcją dostępu do
wiedzy, dostępu do informacji w sieci internetowej [123]. Mo\na powiedzieć, \e  wszystko staje
na głowie . Tak te\ jest ze strukturami organizacyjnymi. Współcześnie coraz intensywniej
następuje bowiem rozproszenie organizacji i powstają tzw.  struktury sieciowe  rys. 29 [100].
Organizacja sieciowa
Organizacje sieciowe
Mała stabilność tworu
Zasoby informacyjne
Wszechobecny mózg
Kanały informacyjne
(organizacja postawiona
na głowie)
istotna logistyka
Rys. 28. Model organizacji wirtualnej [100]
Jest to organizacja istniejąca na pograniczu świata rzeczywistego i wirtualnego (sieci). Sieć jest
efektem najczęściej masowego usamodzielniania się lub współpracy małych organizacji, których
skala działań ograniczałaby rozwój oraz dostęp do innych rynków. W momencie, gdy
usamodzielnieniu podlegają wszystkie elementy sieci, organizacje sieciowe staje się wirtualnymi
[42]. Obywają się one bez rozbudowanej administracji i komórek sztabowych. Jej siłą są
pracownicy, którzy są  dobrzy w zbieraniu i selekcji informacji oraz wykorzystywaniu jej do
celów zawodowych. Organizacje sieciowe poprzez efekt sieci zmieniają więc tradycyjne oblicze
działalności gospodarczej. Następuje w nich zniesienie tradycyjnych barier hierarchicznych
i przestrzenno-czasowych oraz ograniczeń wynikających z poło\enia geograficznego [96].
Organizacje sieciowe wyró\nia to, \e [42]:
" najistotniejszym zasobem staje się wiedza uczestników sieci,
" nie działa prawo malejących zysków; odwrotnie, wraz ze wzrostem sieci zyski rosną,
" w tradycyjnych związkach gospodarczych wartościowe są dobra rzadkie: surowce, kapitał;
w organizacji sieciowej odwrotnie  wartościowe jest dobro powszechne (wiedza),
" w związkach gospodarczych tradycyjnie poda\ produktu będzie rosła, jeśli będzie rosła
cena; w organizacji sieciowej poda\ rośnie a ceny maleją,
" dostęp nowych uczestników do organizacji sieciowej jest nieporównywalnie łatwiejszy ni\
do tradycyjnych związków gospodarczych,
" lokalizacja poszczególnych elementów organizacji sieciowej jest mało istotna; istotne stają
się rozmiary sieci i znaczenie poszczególnych elementów.
Organizacje sieciowe koncentrują się na takim typie strukturyzacji działań w sieci, która bazuje na
przepływie alokacji zadań i maksymalizacji efektów między rozproszonymi elementami sieci.
W zdecydowanej mierze silniejsze są powiązania poziome ni\ pionowe pomiędzy pracownikami.
W rezultacie tych działań następuje rezygnacja z kierowników średniego szczebla, a ich funkcje
przejmują kierownicy i pracownicy zespołów zadaniowych, bowiem:
 Struktury sieciowe to podstawowe kanały komunikowania się ludzi
zorientowanych na realizacje zadań, a nie na władzę [139].


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pojęcie,cechy,zasoby,modele organizacji
Ćwiczenie nr 16 Modele przestrzenne (3D)
TiS T 16 Rodzaje kosztow w organizacji transportowej
16 Organizacja zbytu produktów ogrodniczychid789
16 Organizowanie i prowadzenie produkcji zwierzęcej
16 Organizacja i obsługa imprez okolicznościowych
Pozarządowe organizacje bezpieczeństwa publicznego wyniki zerówka studia stacjonarne 2015 16
dysleksja organizacja pomocy w szkole
04?che Organization
chemia organiczna2
00 Notatki organizacyjne
20 Organizacja usług dodatkowych w zakładzie hotelarskim

więcej podobnych podstron