ipv6







IPv6







Autorem poniższego opracowania jest Jarosław Lech. Dokument powstał w czerwcu 2000.





IPv6 - nowe możliwości



IPv6 jest skrótem od angielskiej nazwy Internet Protocol version 6. IPv6
jest protokołem "następnej generacji" zaprojektowanym przez The Internet
Engineering Task Force (IETF)
w celu zastąpienia używanego obecnie protokołu IP w wersji 4 (IPv4).



Zaprojektowany blisko 20 lat temu protokół IPv4 jest obecnie jednym z
najpopularnieszych protokołów wykorzystywanych w Internecie. W chwili obecnej
zaczęły pojawiać się pewne ograniczenia, z których najistotniejszym chyba
jest "kurczenie się" dostępnej puli numerów IP, potrzebnych dla każdej maszyny
przyłączenej do sieci.


IPv6 rozwiązuje nie tylko ten problem, ale także wiele innych. Dodaje
sporo usprawnień, takich jak np. automatyczna konfiguracja sieci. Przewiduje
się stopniowe zastępowanie IPv4 jego nowszym odpowiednikiem i wynikające stąd
równoczesne współistnienie obydwu protokołów przez pewien czas.


Dlaczego IPv6 jest tak ważny?



IPv6 został zaprojektowany z myślą o wysoko wydajnych, skalowalnych sieciach,
które mogłbyby pracować bez awarii przez dziesięciolecia. Częścią procesu
projektowego było poprawienie niedoskonałości IPv4, oraz dodanie nowych cech,
takich jak dłuższa przestrzeń adresowa (16 bajtów zamiast 4, przy tylko dwukrotnym
zwiększeniu długości nagłówka) i poprawiony format pakietu. Sieci skalowalne
wymagają dużo bardziej uważnego wykorzystywanie posiadanych zasobów, dlatego
duży nacisk położono na możliwośę autokonfiguracji, jak najmniejszego udziału
człowieka przy procesie nadawania numeru IP i innych istotnych parametrów sieci.
Zalety IPv6 uwidocznią się szczególnie w sieciach budowanych od początku w oparciu
o ten protokół. Będzie możliwa np. dobrze ustrukturyzowana, sprawna i łatwo
się przystosowująca do zmian hierarchia routingu. Nieco bardziej szczegółowo
cechy IPv6 omówione są poniżej.


Adresacja
i routing


IPv6 pomaga rozwiązywać problemy, które występują obecnie w obrębie i między
przedsiębiorstwami. Na skalę globalną IPv6 pozwoli twórcom szkieletu (ang.
backbone) Internetu na stworzenie elastycznego, rozszerzalnego,
hierarchicznego routingu. Utrzymanie tego szkieletu, do którego bezpośrednio
podłączane są duże przedsiębiorstwa i dostawcy internetu (ISP), zależy od
utrzymania hierarchicznego systemu adresowania, bardzo podobnego do
narodowego i międzynarodowego systemu telefonicznego. Duże centrale telefoniczne
wybierają wstępnie numer na podstawie 3 pierwszych cyfr (numer kraju). Z
podobnego systemu korzysta także protokół IPv4.



Bez hierarchicznego systemu adresowania, routery backbon'u byłyby zmuszone do
przechowywania tabel routingu w zasięgu wszystkich sieci na świecie. Przy
rozwiązaniu z hierarchią, routery mogą kierować odpowiednio ruch w sieci na
podstawie przedrostka numeru IP. W ostatnich latach, w obrębie protokołu IPv4
stosowano rozwiązanie nazwane Classless InterDomain Routing (CIDR),
które korzysta z bitów maski do ustalenia zmiennej części 32 bitowego adresu IP
sieci, podsieci albo hosta. CIDR wykonuje "agregację trasy" na różnych poziomach
hierarchi sieci, dzięki czemu routery mogą przechowywać tylko pojedynczą tablicę
routingu, zapewniając dostęp do wielu niższych warstw sieci.



CIDR nie gwarantuje jednak sprawnej i skalowalnej hierarchii. W celu uniknięcia
osobnego wpisu dla każdej trasy, jest ważne aby routery w niższej hierarchi sieci
(które naturalnie mają dłuższe przedrostki numeru) były "zbierane" razem w mniejsze
i mniej specyficzne trasy, na wyższym poziomie w hierarchi routingu.



Spuścizna po adresowaniu w oparciu o IPv4, które pochodzi zanim opracowano CIDR
i bieżący dostęp w oparciu o hierarchie, nie ułatwia "sumowania". Brak
jednolitości w obecnym hierarchicznym systemie, połączony z reglamentacją
numerów IP czynią adresowanie i routing w Internecie mocno skomplikowanym.
Problemy te dotykają nie tylko dostawców internetowych, ale także użytkowników
końcowych. Co więcej, zmiana numerów IPv4 w przypadku zmiany np. providera
internetu pociąga za sobą niepotrzebnie skomplikowaną poprawę adresacji i routingu
"zsumowanych" już adresów. IPv6 rozwiązuje ten problem - szczegóły niżej.


Eliminacja
szczególnych przypadków


Obence problemy Internetu są tak samo odczuwane przez providerów internetu, jak
i użytkowników końcowych. Kiedy przedsiębiorstwo nie może prawidłowo zsumować
swoich tras routingu, powoduje większe obciążenie w tabelarch routingu routerów.
Jeśli nie posiada ono unikalnego w skali świata numeru IP, zmuszone jest do
odcięcia swojej sieci od reszty świata.



Użytkownicy sieci prywatnych, posiadający dla swoich urządzeń numery IP ustalane
dowolnie, potrzebują zwykle gateway'a i tzw. Network Address Translator'a
(NAT), które zapewnią połączenie do sieci globalnej. W takim przypadku nie
wszystki usługi mogą byę jednak dostępne. NAT pozwala bowiem na posiadanie jednego
tylko numeru IP dla całej sieci lokalnej, bez wyszczególniania numerów dla
poszczególnych maszyn z jej obrębu. Praktyka taka jest obecnie szeroko
stosowana w świecie pracującym na IPv4


IPv6
bezpieczeństwo


Kodowanie, autentykacja i bezpieczeństwo przenoszonych danych są istotne dla
przedsiębiorstw i sieci typu VPN (Virtual Private Network). Dla tych
celów IPv6 oferuje tzw Security Header Extensions.



Nagłówki Authentication Extension Header pozwalają odbiorcy na
określenie z dużym stopniem prawdopodobieństwa, czy pakiet pochodzi ze źródła,
na które
wskazuje jego adres. Zapobiega to przed nadawaiem hostom numerów IP w ten sposób,
że możliwe jest podszycie się pod inną osołę Taka manipulacja adresami IP nosi
nazwę spoofing i jest najczęstszą formą np. ataków denial of service. W standardowym IPv4 serwer nie jest
w stanie odróżnię czy pakiet pochodzi z właściwego źródła, czy nie. Odpowiedzią na ten problem są
rozwiązania typu
firewall, jednak wiążą się one z dodatkowymi problemami w adminstrowaniu
siecią.



IPv6 używa standardowej metody dla sprawdzenia autentyczności pakietów
otrzymywanych na poziomie warstwy sieciowej, zakładając jednocześnie, że sprzęt
różnych producentów korzysta z tych samych usług. Implementacje IPv6 wymagają
wsparcia dla algorytmów MD5 i SHA-1, zapewniając tym samym odpowieni poziom
bezpieczeństwa dla węzłów sieci.



Obok technik typu spoofing, kolejną dziurę w bezpieczeństwie Internetu
stanowi zwiększająca się ilość oprogramowania do analizy ruchu w sieci, które
wykorzystywane potajemnie pozwalają na podsłuchawanie przesyłanych informacji
(tzw. sniffing). Narzędzia diagnostyczne tego typu mogą być stosowane
do zdobywania np. numerów kart kredytowych czy haseł. IPv6 zapewnia
ochronę poufnych danych przez stosowanie standardowo rozszerzenia nagłówka
dla końcowego kodowania, na poziomie warstwy sieciowej (network layer).
Nagłówki Encryption Headers, wskazują który klucz kodowania został
wybrany i przenoszą inne potrzebne informacje. Istnieje rozszerzenie podobnego
typu dla warstwy sieciowej protokołu IPv4 (kompatybilne z IPv6), ale nie
jest jeszcze w powszechnym użyciu.



Obydwa rodzaje nagłówków IPv6 mogą być stosowane bezpośrednio między hostami
albo w powiązaniu z dodatkowymi urządzeniami zabezpieczającymi, dodającymi
kolejny poziom bezpieczeństwa ze swoimi własnymi oznaczeniami pakietów i
własnymi metodami kodowania.


IPv6
mobilność


IPv4 jest uciążliwe dla posiadaczy komputerów przenośnych z kilku powodów:

komputer przenośny potrzebuje nowego adresu IP, za każdym razem
gdy przyłączany jest do sieci Internet w nowym miejscu,
informowanie każdego urządzenia związanego z routingiem, o zmianie
położenia węzła w sieci wymaga dobrej obsługi związanej z
identyfikacją, co nie jest powszechnie stosowane w sieciach IPv4,
węzeł mobilny może mieę problemy z określeniem, czy znajduję się w
tej samej sieci,
jest nieprowdopodobne, aby węzeł mobilny był w
stnie przekazać informację o zmianie lokacji do swoich partnerów w
komunikacji.





Każdy z tych problemow jest rozwiązywany w sposób naturalny przez protoków IPv6.
Pomoc wychodzi znacznie bardziej poza oferowanie wsparcia dla dial-up i obejmuje
mi.in. autokonfigurację, nagłówki routujące (routing headers),
enkapsulację, bezpieczeństwo i adresowanie typu anycast. W rzeczywistości
niektóre satelity europejskie działają w oparciu o IPv6. Wymienione cechy IPv6
mogą być w przyszłości podkreślone przez połączenie z Flow Label
Management, w celu zapewnienia lepszej jakości usług (Quality Of
Service - QoS) dla węzłów przenośnych.



IPv6 - rozwiązania



IPv6 ze swoją nieporównywalnie większą przestrzenią adresową, definiuje także
wielopoziomową, globalną, hierarchiczną architekturę routingu. Korzystając
z przedrostków znanych z rozwiązania dynamicznego routingu - CIDR, przestrzeń
adresowa IPv6 może być rozmieszczana w ten sposób, aby ułatwiać sumowanie
(summarization) i kontrolować rozszerzanie tablic routingu w routerach
backbone'u. Jednocześnie zwiększona pula numerów IP pozwoli na przypisywanie
numeru dla każdego urządzenia w sieci. Używając porówniania do "wewnętrznych"
numerów telfonicznych, można powiedzieę, że nie ł.dzie potrzeby ich stosowania.
Każdy ł.dzie miał numer telefoniczny bezpośrednio do siebie.


IPv6
autokonfiguracja


Każdy węzeł sieci tworzy dla siebie początkowo lokalny adres IPv6, używając
"bezstanowej" (stateless) autokonfiguracji adresu - nie wymagającego
ręcznie skonfigurowanego serwera. Taka bezstanowa konfiguracja pozwala
następnie węzłom sieci na utworzenie ich własnych, routowalnych globalnie adresów,
we współpracy z routerm IPv6. Zwykle węzeł łączy swój 48 lub 64 bitowy
adres MAC, przypisany przez producenta sprzętu, z przedrostkiem sieci pozyskanym
od routera.



W sieciach IPv4 często stosowany jest protokół DHCP (Dynamic Host
Configuration Protocol) w celu wyeliminowania ręcznej konfiguracji węzła
sieci. DHCP określane jest terminem "stanowego" (stateful) narzędzia do
konfiguracji adresu, bo wymaga utrzymania statycznych tablic, na podstawie
których przydziela się kolejne numery. Nowa wersja DHCP została dopasowana do
IPv6, w ten sposób, aby zapewnię podobne - stanowe, przydzielanie numerów IP,
które może być pożądane przez wielu administratorów. DHCPv6 pomaga także przy
sprawnej rekonfiguracji (zmiana adresów początkowych), przez korzystanie
z tzw multitask z serwera DHCP do dowolnej grupy klientów.



Zdolność do autokonfiguracji protokołu IPv6 okaże się przydatna na wielu różnych
poziomach sieci. Kiedy przedsiębiorstwo ł.dzie zmuszone do zmiany numeru IP, ze
względu np. na zmianę dostawcy internetu, autokonfiguracja IPv6 pozwoli hostom
na dobranie nowych numerów IP, bez potrzeby ręcznej konfiguracji stanowisk
klienckich. Funkcja ta okaże sie ponadto przydatna dla przenośnych użytkownków
końcowych - ł.dą im przydzielane właściwe numery bez względu na to, w którym
miejscu przyłączyli się do sieci.


IPv6
Multicast


We współczesnych sieciach pojawiła się potrzeba transmisji dużej ilości danych,
takich jak video, audio, animowana grafika, wiadomości, dane finansowe i inne
związane z różnymi grupami ludzi i różnymi użytkownikami końcowymi. Najłatwiej
jest to osiągnąę przez tzw. multicast w warstwie sieci (network
layer). Zwykle serwer przesyła pojedynczy strumień danych multimedialnych
albo danych istotnych ze względu na ich aktualność do poszczególnych odbiorców.
Sieę posiadająca ceche multicast rozsyła pakiety właśnie tylko do
wybranych adresatów w grupie multicast po określonych ścieżkach, powielając
strumień tylko wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba (Rysunek 1).
Z rysunku wynika, że pakiet ze =
.ródła ł.dzie rozesłany do wszystkich członków grupy
multicast. W przypadku, gdy w grupie znajdują sie hosty z wielu sieci, tworzone
jest specjalne "drzewo" dla grupy multicast.



Multicast Source
+---+
| |
| |
+-+-+
|
|
|
---+------+----+----------+---+----+-----+--------+------+-----+-
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| +-+-+ | | +-+-+ | | | |
| | | | | | | | +-+-+ | |
| | | | | | | | | | | +-+-+
+-+-+ +---+ | +-+-+ +---+ | | | | | |
| | | | | | +---+ | | |
| | +-+-+ | | +-+-+ Multicast | +---+
+---+ | | +---+ | | Group |
Multicast | | Multicast | | Member +-+-+
Group +---+ Group +---+ | |
Member Member | |
+---+
Multicast

Rysunek 1: Multicast



Protokoły multicast używane przez routery to np. DVMRP (Distance Vector
Multicast Routing Protocol), PIM (Protocol Independent Multicast),
MOSPF (Multicast Open Shortest Path First). Wykorzystują one dynamiczny
sposób tworzenia drzewa dystrybucji, aby dotrzeę do wszystkich członków danej
grupy. Tylko te hosty, które są w danej grupie otrzymują rozsyłane dane. Aby
stać się członkiem danej grupy host musi wysłać komunikat join do
najbliższego routera. W takim przypadku korygowane jest odpowiednie drzewo
dystrybucji. Serwer wysyła pojedynczy pakiet danych, który w razie potrzeby
jest replikowany i przesyłany do członków grupy. Zapobiega to niepotrzebnemu
obciążaniu zasobów serwera i sieci, ma także przewagę nad rozwiązaniami typu
unicast i broadcast. Rozwiązania oparte na multicast były już rozwijane dla
IPv4, jednak IPv6 rozszerza je przez określenie znacznie większej przestrzeni
adresowej. Wymaga się aby wszystkie hosty i routery IPv6 wspierały mulitcast.
W rzeczywistości IPv6 nie ma adresów typu broadcast jako takich - ma adresy
multicast o różnym zasięgu (scope).


IPv6
Quality of Service


IPv4 posiada bajt differentiated services - w IPv6 jego odpowiednikiem
jest bajt traffic class, którego zadaniem jest różnicowanie prostych
usług. Zarówno IPv4, jak i IPv6 wspierają protokół RSVP w celu zapewnienia
bardziej kompleksowej obsługi Quality of Service (QoS). Dodatkowo
pakiety IPv6 zawierają nowe, 20 bitowe pole traffic flow identification, które ma duże znaczenie
dla dostawców zamierzających imlementować w swoich produktach QoS. Takie
produkty są ciągle w stadium planowania, jednak IPv6 daje solidne podstawy do
implementacji funkcji QoS (np. rezerwacja pasma albo opóźnienia w
przekazie).




IPv6 - szczegóły techniczne


Nagłówki IPv6
a nagłowki IPv4


W paragrafie tym porównane zostaną nagłówki IPv6 i
IPv4. Obydwa przenoszą numer wersji protokołu i adres =

.ródła/przeznaczenia, ale jak pokazuje to Rysunek 2,
nagłówek IPv6 jest znacznie bardziej uproszczony, co usprawnia
jego przetwarzanie przez routery. Podczas gdy nagłówki IPv4 potencjalnie mają
różną długość, nagłówki IPv6 mają stałą długość 40 bajtów. Sprawność przetwarzania
została także podniesiona poprzez zmniejszenie ilości pozostałych, wymaganych pól
w nagłówku IPv6. Nagłówek IPv4 pokazany na Rysunku 3 zawiera przynajmniej 12 pól,
(w zależności od tego jak są liczone) i może zawierać także dodatkowe, trudne do
przetworzenia pola (nie pokazane na rysunku). IPv6 używa stałej liczny pól -
wynoszącej 8.



+-------+---------------+---------------------------------------+
|Version| 8 bits | 20 bits |
| == 6 | Traffic Class | Flow Label |
+-------+---------------+-------+---------------+---------------+
| 16 bits | 8 bits | 8 bits |
| Payload Length | Next Header | Hop Limit |
+-------------------------------+---------------+---------------+
| 128 bits |
| |
| Source Address |
+---------------------------------------------------------------+
| 128 bits |
| |
| Destination Address |
+---------------------------------------------------------------+

Rysunek 2: Format nagłówka IPv6





+-------+-------+---------------+-------------------------------+
|Version| 4 bits| 8 bits | 16 bits |
| == 4 | IHL |Type of Service| Total Length |
+-------+-------+---------------+-------------------------------+
| 16 bits | 4 bits| 12 bits |
| Identification | Flags | Fragment Offset |
+-------------------------------+-------------------------------+
| 8 bits | 8 bits | 16 bits |
| Time to Live | Protocol | Header Checksum |
+-------------------------------+-------------------------------+
| 32 bits |
| Source Address |
+---------------------------------------------------------------+
| 32 bits |
| Destination Address |
+---------------------------------------------------------------+
: 0 or more bits :
: IP options :
+---------------------------------------------------------------+

Rysunek 3: Format nagłówka IPv4



Jednym z pierwszych składników, które zostały wyrzucone z nowej wersji protokołu
było pole określające długość nagłówka (Identification). Przestało ono być
potrzebne ze względu na fakt, że w IPv6 nagłówki we wszystkich pakietach
mają jednakową długość. Całkowita długość tego pola (16 bitów) została jednak
zachowana - w IPv6 odpowiada mu pole Payload Length, o takiej samej długści.
Pole to nie zawiera jednak długości nagłówka IPv6, które jest stałe i
wynosi 40 bajtów. Nowe pole Payload Length
może pomieścię pakiety o długości
aż do 64 Kł Także dłuższe pakiety (nazywane jumbograms) mogą być
przenoszone między węzłami sieci IPv6, jeśli długość pola Payload Length
zostanie ustawiona na zero i dodany zostanie specjalny nagłówek, jak jest to
opisane poniżej.



Pole Time-to-live (TTL) zostało w IPv6 nazwane hop limit, co
bardziej oddaje pełnioną przez nie funkcję. Jest ono używane do przerwania pętli
(loop) przez zmniejszenie maksymalnej wartości przeskoku (hop
value) o 1 dla każdego przeskoku na trasie
pakietu. Wartość tego pola ustawiana jest na początku przez węzeł
źródłowy. Z chwilą kiedy na skutek
ciągłego zmniejszania, zostanie ona ustalona na zero pakiet jest odrzucany.
IPv6 pozwala na ustawienie maksymalnej wartości pola na 255 przeskoków, co
przekracza potrzeby nawet dla największej sieci, jaką jesteśmy obecnie w stani
oszacować.



W nawiązaniu do pola header length, także inne pola zostały
wyeliminowane z nagłówka IPv4: fragment offset, identification, flags,
checksum. Pole IPv4 type-of-service zostało zastąpione przez
pole IPv4 traffic class plus całkiem nowe pole flow label.
Pola Ipv4 dotyczące fragmentacji (offset, identification, flags)
zostały przeniesione do opcjonalnego nagłówka IPv6 (patrz "Rozszerzenia nagłówka
IPv6). W IPv6 wyrzucono pole
checksum, ponieważ kontrola błędów zwykle powielana jest w innych
wartstwach stosu protokołów. Złe pakiety ł.dą wykrywane poniżej, w warstwie
łącza danych (Link Layer), albo ponad, w warstwie transportowej
(Transport Layer). Wymuszanie na routerach kontroli błędów spowodowało
obniżenie wydajności dzisiejszego Internetu.


Rozszerzone
nagłówki IPv6


Nagłówek IPv4 zawiera dodatkowe pola, które przenoszą informacje o bezpieczeństwie,
routingu i inne. Niestety pola te są słabo wykorzystywane, ze względu na fakt,
że routery zwykle obniżają wydajność przy przetwarzaniu pakietów i polami
opcjonalnymi.



Opcjonalne pola IPv4 zostały zastąpione w IPv6 przez rozszerzene nagłówki
(extension headers), umieszczane zaraz za głównym nagłówkiem IPv6 i przed
nagłówkiem transportowym (transport header) i danymi aplikacji
(application payload). Nagłówki takie zapewniają bezpieczeństwo, fragmentację i
inne funkcje. Nie ma ograniczenia co do ich liczby. Ponieważ w IPv6 nagłówki
tworzą ściśle określone moduły, przetwarzanie powinno być prostsze i szybsze.
Rysunek 4 przedstawia rozmieszczenie nagłówków rozszerzonych, występujących
zaraz po głównym nagłówku IPv6 i nagłówkiem TCP (Transmission Control
Protocol).



+----------+-------------------+----------------+-----------------
| IPv6 Hdr | Fragmentation Hdr | Encryption Hdr | Transport, etc
+----------+-------------------+----------------+-----------------

Rysunek 4: Rozszerzone nagłówki IPv6



Pole protocol type (np. TCP albo User Datagram Protocol (UDP)) zostało
zastąpione przez pole Next Header. Każdy nagłówek kolejnego pola wskazuje
na rodzaj pola, jakie po nim wystąpi - może to być nagłówek TCP/UDP albo
kolejny rozszerzony nagłówek. Grupy robocze IETF opracowały rodzaje nagłówków,
jakie mogą występować oraz kolejność ich występowania. Dla nagłówków
rozszerzonych jest ona następująca:

(Primary IPv6 Header)
Hop-by-Hop options header
Destination options header-1
Source Routing header
Fragmentation header
Authentication header
IPv6 Encryption header
Destination options header-2


Powinny być one poprzedzone nagłówkiem warstwy wyższej i aplikacji
(payload). Każdy z nagłówków rozszerzonych pojawia się zwykle raz w
obrębie jednego pakietu, za wyjątkiem nagłówka destination options (patrz niżej).


Hip-by-Hop
Options Header


Jeśli nagłówek ten występuje, zawiera inforamcje, które są sprawdzane przez
węzły na drodze pakietu. Musi on występować jako pierwszy nagłówek rozszerzony
po nagłówku IPv6. Ponieważ jest on czytany przez wszystkie routery na trasie,
jest użyteczny przy przenoszeniu inforamcji do zarządzania albo poleceń
do debuggingu dla routerów. Zdefinowanym obecnie poleceniem tego typu jest np.
Router Alert, który informuje router, że pakiet powinien być w całości
przetworzony zanim zostanie przesłany dalej. Przykładem takiego pakietu jest
RSVP resource reservation message dla QoS.


Destination
Options Header


Są dwie odmiany tego nagłówka, każda zajmuje inną pozycję w pakiecie. Pojawienie
się nagłówka Destinatin Header przed nagłówkiem Routing Header wymusza jego przetwarzanie przez każdy
węzeł wymieniony później. Pojawienie
sie nagłówka Destination Header po Routing Header, albo bez niego,
powoduje jego przetworzenie tylko w miejscu przeznaczenia.



Przejście z IPv4 na IPv6


Metoda przejścia
Dual-Stack


Początkowi użytkownicy IPv6, którzy ł.dą chieli korzystać równolegle z IPv4
mają taką możliowść. Jest to osiągane przy pomocy metody Dual-Stack IPv4/IPv6
(podwójny stos). Wiele hostów i routerów w dzisiejszej sieci ma już zaimplementowane
mechanizmy tego typu. Wiele stacji roboczych korzysta jednocześnie z protokołów
IPv4, IPX, AppleTalk, NetBIOS, SNA, DECnet i innych. Dołączenie kolejnego
protokołu (IPv6) nie jest problemem z technicznego punktu widzenia. Korzystając
ze stosu IPv4/IPv6 host miałby jednoczesny dostęp do zasobów sieciowych
zarówno IPv4, jak i IPv6. Routery wykorzystujące obydwa protokoły mogłyby bez
problemów kierować ruch do węzłów każdej z sieci.



Maszyny działające w oparciu o mechanizm dual-stack mogą używać
zupełnie niezależnych adresów IPv4 i IPv6, albo mogą być skonfigurowane tylko
z adresem IPv6, który byłby jednak kompatybilny z adresem IPv4. Adres IPv4
może być nadany tak jak dotychczas np. przez serwer DHCP. Adresy IPv6 mogą być
skonfigurowane ręcznie, zgodnie ze 128 bitową specyfikacją, albo automatycznie
określone zgodnie z mechanizmami automatycznej konfiguracji IPv6. Większość
serwerów ł.dzie pracowała w trybie dual-mode, dopóki wszystkie hosty w sieci
nie zaczną korzystać z protokołu IPv6.


Automatic
Tunneling


Automatyczne tunele (automatic tunnels) używają adresów kompatybilnych
z IPv4, które są hybrydą adrsów IPv4 i IPv6. Adres taki uzyskiwany jest przez
dodanie przewodzących zer do 32 bitowego adresu IPv4, tak aby powstał adres
128 bitowy. Tunele stosowane są dla potrzeb przesyłania pakietów IPv6 w sieciach
IPv4. Przy wejściu do tunelu urządzenie potrafi automatycznie przekształcić
128 bitowy adres IPv6 (kompatybilny z IPv4, czyli uzupełniony zerami z przodu)
na odpowiedni adres IPv4. Przy wyjściu z tunelu następuje proces odwrotny,
możliwe jest zatem ustalenie adresu IPv6 pakietu. Należy pamiętać, że
automatyczny tunelling możliwy jest tylko w przypadku adresów IPv6 kompatybilnych
z IPv4, co oznacza że tracimy korzyści wynikające ze 128 bitowej
przestrzeni adresowej.



Brak możliwości korzystania z pełnej przestrzeni adresowej nie oznacza jednak
utraty pozostałych udogodnień IPv6, takich jak autentykacja, enkrypcja, flow label,
multicast.



Opracowane na podstawie




http://www.ietf.org/internet-drafts/draft-iab-case-for-ipv6-05.txt

http://faq.v6.wide.ad.jp/General/1-5.html

http://www.6bone.pl

http://www.ipv6.org/impl/windows.html








Wyszukiwarka