Kryterium


Kryterium nr 1.  Przywództwo
Opis:
- Kierownictwo urzędu inicjuje działania z zakresu doskonalenia zarządzania jednostką
terytorialną, służące m.in. mobilizowaniu pracowników oraz poprawie komunikacji
wewnętrznej w urzędzie.
- Prowadzone są badania satysfakcji i opinii pracowników urzędu na temat różnych
(
aspektów pracy w urzędzie, a ich wyniki są wykorzystywane do poprawy jakości
zarządzania oraz oceny okresowej pracowników.
- Partnerzy zewnętrzni są włączani w proces planowania i realizacji strategii rozwoju
gminy
Techniki:
1) inicjowanie przez kierownictwo urzędu działań z zakresu doskonalenia zarządzania
jednostką terytorialną oraz formułowanie kierunków jego rozwoju;
2) podejmowanie przez kierownictwo urzędu działań na rzecz mobilizowania pracowników i
poprawy komunikacji wewnętrznej w urzędzie;
3) prowadzenie, z inicjatywy kierownictwa, monitoringu zamierzeń i działań partnerów
zewnętrznych w celu określenia możliwości współpracy;
Kryterium nr 2.  Zarządzanie strategiczne
Opis:
- gmina posiada i realizuje strategię rozwoju, spełniającą podstawowe wymogi
merytoryczne.
- gmina przyjęła również plany operacyjne, w których zostały określone szczegółowe
mechanizmy osiągania celów strategicznych
- W budżecie gminy, wieloletnim planie finansowym i wieloletnim planie
inwestycyjnym są ujęte środki na realizację zadań, także wynikających ze strategii i
planów operacyjnych zadań wieloletnich
Techniki:
1) posiadanie i realizacja przez gminę strategii rozwoju;
2) uwzględnienie w budżecie roku bieżącego środków na realizację strategii;
3) posiadanie planów operacyjnych obejmujących wszystkie cele strategii;
Kryterium nr 3.  Zarządzanie finansami
Opis:
- gmina przygotowuje prognozy dotyczące dochodów i wydatków.
- Zarządzanie finansami odbywa się w oparciu o dokumenty wieloletniego planowania
finansowego.
- Ponadto został sporządzony wieloletni plan inwestycyjny, którego horyzont czasowy
jest spójny z wieloletnią prognozą finansową.
Techniki:
- posiadanie wieloletniego planu inwestycyjnego w horyzoncie minimum 3-letnim;
- posiadanie, sporządzonej nie pózniej niż w połowie roku poprzedzającego, pro-
gnozy dochodów obejmującej co najmniej kolejny rok budżetowy;
- posiadanie 5-letniej prognozy finansowej sporządzonej w oparciu o analizę trendów z
co najmniej 3 ostatnich lat, skorygowanej o wpływ czynników nie-
przewidywalnych;
Kryterium nr 4.  Zarządzanie mieniem
Opis:
- gmina posiada aktualny wykaz nieruchomości i innych składników mienia
komunalnego.
- Zarządzając mieniem komunalnym stosuje przejrzyste procedury oraz jednolite
zasady
- gmina konsekwentnie realizuje założenia długookresowej polityki gospodarowania
mieniem przyczyniając się do przestrzegania zasady efektywności w działaniach
podmiotów mienia komunalnego.
Techniki:
- posiadanie aktualnego wykazu nieruchomości i innych składników mienia
komunalnego;
- posiadanie przejrzystych procedur dotyczących obrotu nieruchomościami i innymi
składnikami mienia komunalnego;
- posiadanie jednolitych zasad zarządzania nieruchomościami komunalnymi;
Kryterium nr 6.  Zarządzanie technologiami informacyjnymi
Opis:
- Urząd korzysta z szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz wykorzystuje pocztę
elektroniczną do wewnętrznego i zewnętrznego obiegu informacji.
- Oprócz witryny BIP, niezbędne dla klientów urzędu informacje są publikowane na
regularnie aktualizowanej stronie internetowej urzędu.
- Strona internetowa urzędu oferuje możliwość pełnego, elektronicznego świadczenia
najważniejszych usług.
Techniki:
- wykorzystywanie połączenia szerokopasmowego do Internetu;
- dysponowanie stroną internetową urzędu, zasobną w niezbędne informacje oraz
regularnie aktualizowaną;
- korzystanie z poczty elektronicznej w wewnętrznym i zewnętrznym obiegu
informacji;
Kryterium nr 7.  Zarządzanie procesami
Opis:
- Urząd wykorzystuje mechanizmy zarządzania wdrożone zgodnie z wymaganiami
systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001.
- Stosowane rozwiązania z zakresu zarządzania procesami obejmują identyfikację i
opis procesów zawierający ich wejście i wyjście, cele, mierniki i etapy realizacji.
- Opracowana została polityka jakości urzędu, regularnie odbywają się przeglądy
zarządzania i audyty wewn. zapewniające ocenę efektów funkcjonowania systemu.
Techniki:
- identyfikacja i opis zasad realizacji procesów (cele, wejście i wyjście);
- określenie odpowiedzialności za prawidłowy przebieg procesów;
- istnienie szczegółowych opisów procesów (mierniki, etapy);
Kryterium nr 8.  Zarządzanie projektami
Opis:
- W urzędzie tworzone są zespoły projektowe.
- Dokonuje się identyfikacji, gromadzi się i upowszechnia informacje o potencjalnych
zródłach finansowania projektów.
- Podejmuje się działania na rzecz wdrożenia systemu zarządzania projektami oraz
prowadzi się szkolenia pracowników w zakresie zarządzania projektami.
Techniki:
- tworzenie zespołów projektowych;
- identyfikowanie, gromadzenie i upowszechnianie informacji o potencjalnych
zródłach finansowania projektów;
- wdrażanie systemu zarządzania projektami;
Kryterium nr 9.  Planowanie, rekrutacja i selekcja
Opis:
- Stosowane przez urząd rozwiązania w zakresie planowania, rekrutacji i selekcji mają
charakter systemowy, wewnętrznie spójny i odpowiadają jego rzeczywistym
potrzebom.
- Wypracowano narzędzia i procedury umożliwiające dokonywanie okresowej analizy
stanu zatrudnienia.
- W oparciu o jej wyniki sporządzane są plany zatrudnienia oraz opisy profili dla
wszystkich stanowisk.
Techniki:
- analizowanie stanu zatrudnienia;
- przygotowywanie opisów kluczowych kompetencji dla wszystkich stanowisk pracy;
- sporządzanie opisów profili stanowisk;
Kryterium nr 10.  Motywowanie, ocean i awansowanie
Opis:
- Rozwiązania przyjęte przez urząd w sferze motywowania, oceny i awansowania
pracowników cechują się uporządkowaniem, wysokimi walorami merytorycznymi i
metodologicznymi oraz użytecznością.
- Ich stosowanie powoduje, że działania podejmowane przez gminę w tym zakresie są
rzetelne, zobiektywizowane i przejrzyste.
Techniki:
- wykorzystywanie opisów profili stanowisk;
- stosowanie arkuszy ocen dostosowanych do profili stanowisk;
- dokonywanie wartościowania stanowisk pracy;
Kryterium nr 11.  Doskonalenie zawodowe
Opis:
- Zagadnienie doskonalenia zawodowego pracowników stanowi jeden z kluczowych
obszarów zainteresowania urzędu
- Rozwiązania, które gmina przyjęła w tym zakresie są wypadkową nowoczesnego
instrumentarium polityki doskonalenia zawodowego i jej potrzeb.
- Na katalog narzędzi i procedur składają się m. in. arkusze badania potrzeb
szkoleniowych, roczne plany doskonalenia zawodowego pracowników,
Techniki:
- wykorzystywanie arkuszy badania potrzeb szkoleniowych;
- przygotowywanie rocznych planów doskonalenia zawodowego pracowników;
- realizacja założeń służby przygotowawczej;
Kryterium nr 12.  Etyka
Opis:
- W urzędzie wdrożono system przyjęć interesantów oraz kontroli przyjmowania i
załatwiania petycji, wniosków i skarg
- określono obszary działalności urzędu szczególnie narażone na występowanie
zjawisk korupcyjnych.
- Badaniu są poddawane zakresy zadań pracowników celem zapewnienia
przejrzystości procesu podejmowania decyzji.
Techniki:
- wdrożenie systemu przyjęć interesantów oraz kontrola przyjmowania i załatwiania
petycji, wniosków i skarg;
- prowadzenie działań ukierunkowanych na ograniczanie ryzyka występowania
zjawisk korupcyjnych polegających m.in. na informowaniu pracowników o
sposobach walki z korupcją;
- dokonywanie analizy zagrożeń i określanie obszarów działalności urzędu szczególnie
narażonych na występowanie zjawisk korupcyjnych;
Kryterium nr 13.  Komunikacja społeczna i partnerstwo publiczno  społeczne
Opis:
- gmina informuje opinię publiczną o wszystkich ważnych dla społeczności lokalnej
sprawach.
- Przed podjęciem ważnych decyzji zasięga opinii środowisk lokalnych lub prowadzi
konsultacje społeczne również w sprawach, kiedy nie są one obowiązkowe z mocy
ustaw.
- Gmina stymuluje lokalny rozwój społeczny, opracowując w tym celu mapę
aktywności społecznej.
Techniki:
- podawanie do wiadomości publicznej informacji, których udostępnianie nie jest
obligatoryjne;
- doskonalenie jakości polityki informacyjnej;
- pozyskiwanie opinii środowisk lokalnych w sprawach istotnych dla jednostki
terytorialnej, w których gromadzenie opinii nie jest obligatoryjne;
Kryterium nr. 14  Partnerstwo publiczno  publiczne
Opis:
- gmina współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi
jednostkami sektora finansów publicznych w zakresie wymiany informacji oraz
realizacji wspólnych przedsięwzięć w obszarach: dostarczania usług, inwestycji w
infrastrukturę techniczną lub społeczną, prowadzenia działań informacyjno-
promocyjnych i innych.
Techniki:
- wymiana informacji z jednostkami samorządu terytorialnego lub innymi jednostkami
sektora finansów publicznych;
- realizowanie wspólnych przedsięwzięć z jednostkami samorządu terytorialnego lub
innymi jednostkami sektora finansów publicznych;
- utrzymywanie kontaktów ze stowarzyszeniem jednostek samorządu terytorialnego;
Kryterium nr 15.  Współpraca z przedsiębiorstwami i partnerstwo publiczno 
prywatne
Opis:
- gmina przygotowała charakterystykę działalności przedsiębiorców lokalnych oraz
aktywnie z niej korzysta.
- Na stronie internetowej urzędu dostępne są informacje o usługach publicznych, jakie
jednostka świadczy na rzecz przedsiębiorców oraz usługach wsparcia dla biznesu, z
jakich przedsiębiorcy mogą korzystać
Techniki:
- dysponowanie charakterystyką działalności przedsiębiorców lokalnych;
- zamieszczanie na stronie internetowej urzędu informacji o usługach publicznych oraz
usługach wsparcia biznesu dostępnych dla przedsiębiorców;
- zachęcanie przedsiębiorców do współpracy przy realizacji zadań JST
Kryterium nr 16.  Usługi administracyjne
Opis:
- W urzędzie został opracowany katalog usług administracyjnych oraz zostały
przygotowane karty informacyjne dla większości świadczonych przez gminę usług
administracyjnych, do których dołączone są wzory wniosków składanych przez
klientów.
- Zarówno karty usług, jak i wzory wniosków są publikowane na stronie internetowej
urzędu , a mieszkańcy są informowani o tej możliwości.
Techniki:
- posiadanie katalogu usług administracyjnych;
- posiadanie kart informacyjnych usług administracyjnych;
- prowadzenie analiz możliwości doskonalenia świadczenia usług administracyjnych;
Kryterium nr 17.  Usługi społeczne
Opis:
- gmina świadcząc usługi społeczne stale analizuje możliwości doskonalenia ich
świadczenia.
- Analizowane są również możliwości świadczenia usług społecznych o charakterze
nieobligatoryjnym.
- Opracowany został katalog usług społecznych oraz karty informacyjne dla
większości świadczonych przez gminę usług społecznych.
Techniki:
- analizowanie możliwości doskonalenia świadczenia terytorialnych usług
społecznych;
- analiza potrzeb i możliwości wdrożenia nieobligatoryjnych usług społecznych;
- posiadanie standardów świadczenia usług społecznych;
Kryterium nr 18.  Usługi techniczne
Opis:
- gmina świadcząc usługi techniczne stale analizuje możliwości doskonalenia ich
świadczenia.
- Analizowane są również możliwości świadczenia usług technicznych o charakterze
nieobligatoryjnym.
- Opracowany został katalog usług technicznych oraz karty informacyjne dla
większości świadczonych przez jednostkę usług technicznych.
Techniki:
- analizowanie możliwości doskonalenia świadczenia terytorialnych usług
technicznych;
- analiza potrzeb i możliwości wdrożenia nieobligatoryjnych usług technicznych;
- posiadanie standardów świadczenia usług technicznych;
Kryterium nr 19.  Wspieranie rozwoju gospodarczego i rynku pracy
Opis:
- Cele rozwoju gospodarczego gminy zostały określone w strategii jego rozwoju.
- gmina uchwaliła i realizuje program rozwoju gospodarczego oraz program promocji
zatrudnienia, będące planami operacyjnymi do strategii rozwoju, w których zostały
określone szczegółowe mechanizmy osiągania celów jednostki
Techniki:
- stosowanie zróżnicowanych narzędzi rozwoju gospodarczego i rynku pracy;
- wdrażanie programu rozwoju gospodarczego;
- wdrażanie programu promocji zatrudnienia


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2005 styczeń Śladami Stasia i Nel kryteria
kryteria ekolandu
warzywa owoce kryteria
kryteria oceny gamy
A 36 kryteria
2005 styczeń Pies kryteria
kryteria wlesie
2004 listopad Zima kryteria
10 Kryteria segmentacji na rynku dóbr i usług konsumpcyjnych
kryteria wdib
M 44 kryteria
Kryteria przyjęcia do OIT
pory roku kryteria

więcej podobnych podstron